News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Ajattara

Quote from: Impivaaran tiikeri on 14.03.2020, 23:32:36
Lääkärit ilman aivoja -järjestö vaatii Kreikan saarien pakolaisleirien välitöntä evakuointia koronaviruksen vuoksi. Koskahan Ohisalo tarttuu toimeen kaikella tarmollaan?

QuoteKreikan saarien pakolaisleirit evakuoitava välittömästi covid-19-uhan vuoksi

Lääkärit Ilman Rajoja varoittaa, että covid-19 voi levitä Kreikan saarien pakolaisleirien ahtaissa ja kauhistuttavissa elinolosuhteissa.

https://laakaritilmanrajoja.fi/kreikan-saarien-pakolaisleirit-evakuoitava-valittomasti-covid-19-uhan-vuoksi/

Mutta hehän ovat työikäisiä aikuisia, yksintulleita lapsia sekä lapsiperheitä, joille virus on vaaraton.  :roll:
War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Tilastoilija

Quote from: edb on 14.03.2020, 12:29:56
Quote from: Nikolas Ojala on 12.06.2018, 12:01:39
Huomatkaa sanavalinta Yleisradion jutun otsikossa:
Quote

Merestä poimittuja siirtolaisia kuljettava alus pääsee Valenciaan – "On velvollisuutemme tarjota turvasatama"

Italia ja Malta kieltäytyivät viikonloppuna ottamasta yli 600 siirtolaista pelastanutta alusta vastaan. Pitkä merimatka Espanjaan näyttää kuitenkin epävarmalta.

Espanja tarjoaa "turvasataman" yli kuuttasataa siirtolaista kuljettavalle Aquarius-alukselle.
• Karttunen, Kirsti: Merestä poimittuja siirtolaisia kuljettava alus pääsee Valenciaan – "On velvollisuutemme tarjota turvasatama" Yle Uutiset, 2018-06-11.

Kesäkuussa 2018 meritaksi Aquarius poimi kyytiin Libyan vesiltä 629 asiakasta, joita Italia ei halunnut vaivoikseen. Apuun riensi Espanja sallimalla purkaa lastin Valenciaan. Vaan kuinkas sitten kävikään...

Ranska otti päältä 80 sudanilaista. Espanjasta turvapaikkaa haki 376 tapausta. Viranomaiset ovat tehneet työtään nyt pian kaksi vuotta, ja käsitellyksi on saatu 62 tapausta: neljälle on myönnetty pakolaisstatus. Hylsyjä on jaettu 50 ja loput ovat rauenneet.

Quote from: El Pais / konekäännösSpain denies 94% of 'Aquarius' asylum applications

Only four of the 62 cases studied so far will have protection as refugees

Spain is denying asylum to practically all those rescued by the Aquarius, the ship that docked in the port of Valencia in June 2018. After the media reception of the 629 migrants that Italy refused to disembark, finally 376 of them formalized their request of asylum in Spain. Almost two years later, only 62 cases have been analyzed and only four have obtained protection as refugees, according to data obtained through the Transparency Portal. Fifty applications have been rejected and eight filed.
...
https://elpais.com/espana/2020-03-12/espana-deniega-el-asilo-al-94-de-los-rescatados-por-el-aquarius.html

Tässä on jälleen kerran pakko kysyä onko mitään järkeä ottaa vastaan näitä turvapaikkahakemuksia.

Heti kättelyssä puolet porukasta häipyy omille teilleen. Heille riittää että pääsee Euroopan kamaralle sillä varjolla että jokaisella pitää olla oikeus hönkäistä taikasana asylum. Ehkä heistä jotkut aikanaan ilmestyvät Hölmölään Migrin vastaanottotiskille jossa mahdollisuudet ovat suotuisat ja palkinnot ruhtinaalliset.

Jäljelle jääneet sitten turvapaikkaprosessissa kertovat kurpitsavankkuritarinoitaan joita virkamiehet kirjaavat tietojärjestelmiinsä. Jos ei nätsää laakista, niin valitusrumba oikeusasteisiin tai maan alle ja rikollisen tuottoisaan uraputkeen.

Asyylijärjestelmä tulisi pikimmin lakkauttaa koska se on a) tehoton ja kallis b) mielivaltainen – hyväksymisprosentit vaihtelevat suuresti maittain c) sen varjolla länsimaihin keplottelee porukkaa jota ei missään nimessä tulisi tänne päästää.

Se valtio (tai jopa esim. Espanjan itsehallinnollinen alue), joka päästää näitä satamiinsa, pitäisi muiden Euroopan maiden pakottaa itse käsittelemään turvapaikkahakemukset ja vastaamaan palautuksista. Ei pitäisi olla hyväksyttävää, että huomattava osa pelastetuista ei sitten edes hae Espanjasta turvapaikkaa, joten eivät edes ole turvapaikanhakijoita, kuten uutisissa kirjoitettiin. Ja koska kielteisen saaneiden palautukset eivät onnistu, Espanjalla on kiusaus antaa kielteisen saaneiden lähteä koettamaan onneaan muualla Schengen-alueella.

QuoteEhkä heistä jotkut aikanaan ilmestyvät Hölmölään

Pitäisin käytännössä varmana, että vähintään kymmenet tuon lastin tulijoista ovat jo Pohjoismaissa, Beneluxissa, Saksassa, tai mikä onkaan heidän haluamansa määränpää.

Blanc73

Kuvista päätellen suvakkien meritaksipalvelu roudaa pelkästään afrikkalaisia nuoria miehiä Eurooppaan keppostelemaan ja notkumaan. Tämä hulluus on lopetettava, aivan järjetöntä touhua.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

edb

Quote from: Pullervo on 30.03.2019, 15:19:51
Malta­n Vallettassa on tänään luettu syytteet El Hiblu 1 tankkerin kaappauksesta kolmelle afrikkalaisnuorukaiselle, jotka ilmoittavat olevansa 15, 16 ja 19 v. Laivakaappaus on Maltan lakien mukaan terrorismirikos ja josta saa 7 vuotta – elinkautisen vankeutta.

Melkolailla vuosi takaperin Välimerestä turkkilaiseen kauppalaivaan 'pelastetut' kaappasivat kyseisen aluksen pakottaen sen Libyan sijaan Maltalle. Kolmelle 108:sta luettiin syytteet, ja juttu on edelleen avoin maltalaisessa tuomioistuimessa, joskin syytetyt vapaalla jalalla takuita vastaan.

Nyt joukko järjestöjä joiden päämääränä on Euroopan hukuttaminen kehitysmaalaisten tulvaan on äitynyt vaatimaan kaappareiden vapauttamista:

Quote from: Sea-Watch...
Lucia Gennari of Mediterranea explains: "European authorities should never instruct shipmasters to bring rescued people back to Libya since this constitutes a clear breach of international law of the sea and a grave violation of fundamental rights." Jelka Kretzschmar of Sea-Watch emphasizes: "The attempt to avoid being pushed back has to be considered an act of self defence and a way to protect life which can't legitimately be punished."

Our international solidarity campaign – Free the El Hiblu Three! – launches today. Passengers of the El Hiblu 1, sea-rescue organisations, international lawyers, researchers, activists, human rights organisations in Malta and beyond have come together to call for the immediate dismissal of the trial. Instead of being prosecuted, the El Hiblu Three should be celebrated for preventing an illegal push-back to Libya.
...
https://sea-watch.org/en/send-cruise-ships-to-evacuate-2/
https://alarmphone.org/en/2020/03/27/free-the-elhiblu3/
https://mediterranearescue.org/news/free-elhiblu3-malta/

Ja vielä kootut selitykset videolla: https://elhiblu3.info/

Juupa juu. Eivät poloiset voineet vastustaa hyvinvointivaltion kutsua kaukaa pohjoisesta, ja ehdoin tahdoin änkesivät Libyaan noin puolen miljoonan muun afrikkalaisen onnenonkijan joukkoon. Kun sitten olisi pitänyt palata lähtöruutuun niin mikään epäinhimillinen ei ole vierasta venkoillessa vastaan – mukaanlukien laivan kaappaus.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

EU:n uudesta Irini-operaatiosta Välimerellä salaillaan yksityiskohtia. Esim. sitä ei kerrota mihin mahdolliset mereltä noukitut "siirtolaiset" viedään.

Alkaa hieman tuntua siltä, että apinaa koijataan ja tästä on tulossa meritaksi­operaatio aiemman Sophian tapaan.

https://euobserver.com/migration/147955 (2.4.2020)

QuoteNew EU navy operation to keep migrant details secret

The EU's new 'Irini' naval operation, off the Libyan coast, will not disclose how member states decide where to send any migrants rescued at sea.

This issue had previously rankled with Austria and Hungary who had threatened to derail Irini, an operation whose primary objective is to enforce the United Nation's arms embargo against Libya.

An EU foreign affairs spokesperson said special confidential arrangements have instead been made on where to disembark people, should Irini have to rescue them at sea.

"The operational plan is a confidential document, it is a classified document, so I am not at liberty to go into details on this," he told reporters in Brussels on Wednesday (1 April), when pressed on rescues.

International law requires vessels to rescue anyone in distress at sea.

But such maritime rescues are also politically toxic in the EU.

(...)

Irini's predecessor Sophia also had a wider mandate to halt traffickers and smugglers but was stripped of all its naval assets following objections to sea rescues from Italy's then hard-right deputy prime minister Matteo Salvini.

(...)

Aside from attempting to control a UN arms embargo at sea, Irini has also been mandated to continue training the Libyan Coast Guard, under the guise of improving human rights and sea rescues.

However, most people rescued by the Libyan Coast Guard are sent to any number of notorious detention centres peppered throughout a country in the grips of civil war.

And although Irini was officially launched earlier this week, the mission is still only a reality on paper.

"Member states have indeed already made some pledges and contributions in terms of ships and arial assets and this work continues, so it is an ongoing-process," said the spokesperson.

No clear date has been given for when boats will be put in water.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

akez

Quote from: Alaric on 03.04.2020, 20:57:54
However, most people rescued by the Libyan Coast Guard are sent to any number of notorious detention centres peppered throughout a country in the grips of civil war.

Leirit ovat hyvää kehitysmaiden lomakylätasoa. Sopan jakokin on ilmaista ja aurinko paistaa. Jos leireillä on jotakin ongelmia, niin ne johtuvat asukeista itsestään, jotka tappelevat keskenään, valittavat ruuasta ja polttavat fasiliteetteja päästäkseen Eurooppaan. Saisivat pikkuhiljaa nämä median toimittelijat lopettaa tuon jatkuvan disinformaation levittämisen. Valehtelu näyttää niissä kuvioissa olevan maan tapa. On toki selvää, että joillakin järjestöillä on jatkuva propagandaproggis meneillään, mutta kaikkea soopaa ei ole syytä nielaista sellaisenaan.

George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

edb

Meritaksi Alan Kurdi palasi huoltotauon jälkeen pelimestoille, ja saikin hetimiten keikan välityspalvelu Alarm Phonen kautta. Maanantaina aamulla poimittiin Libyan rannikon edustalta 68 paremman elämän toivossa Eurooppaan yrittävää. Tässä yhteydessä libyalainen muskelivene kävi hätyyttelemässä ampumalla ilmaan.

Myöhemmin samana päivänä saatiin kyytiin vielä 82 asiakasta niin että matkassa on yhteensä 150 onnenonkijaa. Öljynporauslauttoja huoltava Asso Ventinove jätti asiakkaat suosiolla Alan Kurdin hoteisiin.

Niin Malta kuin Italiakin kieltäytyivät kohteliaasti avaamasta satamiaan edes siinä tapauksessa että tulijoille olisi tiedossa sijoituspaikka kolmanteen maahan. Alan Kurdia operoiva järjestö Sea-Eye pyrkii painostamaan Saksaa ottamaan porukan hoteisiinsa, mutta edes siellä ei virallista intoa tunnu löytyvän. Päinvastoin sisäministeri vetoaa meritaksijärjestöihin lopettamaan toimintansa toistaiseksi.

Quote from: Sea-Eye/konekäännös
• ALAN KURDI saves 68 people on Monday morning
• Libyan militia threatens rescue and fires shots
• further rescue of 82 people on Monday afternoon
• Italian offshore provider ASSO VENTINOVE refuses to rescue
• The Federal Ministry of the Interior asks sea rescue organizations to stop work
...
After the removal of the ALAN KURDI from the Federal Foreign Office, Italian and Maltese ministries had made it clear to the Federal Foreign Office with a verbal note that disembarkation of rescued people would not be approved even if the distribution of the rescued had been regulated. The two coastal states gave the reason for the health emergency in their own country. While the second rescue was starting, the Federal Ministry of the Interior contacted Sea-Eye and other rescue organizations with the following request:

"In view of the current difficult situation, we therefore appeal to you not to start any voyages and to recall ships that have already gone to sea."
...
https://sea-eye.org/alan-kurdi-rettet-an-einem-tag-150-menschen-aus-zwei-holzbooten/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Italia­n hallitus julisti eilen illalla kaikki maan satamat ei-turvallisiksi korona­viruspandemian vuoksi, joten Välimeren ihmissalakuljetus­järjestöjen alukset eivät voi tuoda läpsyttelijöitä sinne ennen kuin poikkeustila on ohi. Lisäksi hallituksen huolena oli myös se, että Välimereltä noukitut saattavat olla itse koronaviruksen kantajia.

Nyt Sea-Eye yrittää saada Alan Kurdilla olevan 150 hengen lastinsa Saksaan ja haluaa, että nämä evakuoidaan sinne lentokoneella.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/08/italy-declares-own-ports-unsafe-to-stop-migrants-disembarking (8.4.2020)

QuoteItaly declares own ports 'unsafe' to stop migrants arriving

The Italian government has declared its seaports "unsafe" due to the coronavirus pandemic, and will not authorise the landing of migrant rescue boats until the end of the emergency.

In a decree issued late on Tuesday, the government wrote that "for the entire duration of the health emergency, due to the outbreak of coronavirus, Italian ports cannot be classified as 'safe places' for the landing of people rescued from boats flying a foreign flag".

The measure – the first of its kind in Italian history – appeared designed to prevent rescue boats from disembarking migrants in the upcoming weeks, as departures from Libya have increased in the last days with the arrival of good weather.

The decree, signed by interior minister Luciana Lamorgese, health minister Roberto Speranza and infrastructure minister Paola De Micheli, also suggests that rescued migrants might include people who have contracted Covid-19.

(...)

"We respect the national fate of all European countries fighting against this pandemic and especially the situation facing Italy," said Sea-Eye's mission manager, Jan Ribbeck.

"No state in the Mediterranean should be left alone on the question of reception of refugees in the coronavirus crisis. We will address our flag state if it should become necessary."

On Tuesday, Italy's public broadcaster RAI reported a claim that the NGO has ''already asked the German government to intervene by sending a plane to evacuate the 150 people on board".

According to the NGO, at least 150 German cities are ready to welcome rescued migrants.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Lampedusalle rantautui eilen läpsyttelijöitä (ilmeisesti tunisialaisia) ensimmäistä kertaa 14.3. jälkeen.

Koko Italian osalta edellinen satsi tuli 27. maaliskuuta.

https://www.infomigrants.net/en/post/23950/lampedusa-first-migrant-landing-in-three-weeks (8.4.2020)

QuoteLampedusa: First migrant landing in three weeks

34 migrants disembarked at the port of Lampedusa on Monday afternoon. Among them were 11 women, two of them pregnant. Before that, the island hadn't seen any migrant arrivals in three weeks. The migrants were transferred to the island's hotspot and will be placed under quarantine.

Thirty-four migrants, likely of Tunisian origin, arrived at the port of the Lampedusa aboard a small boat on Monday afternoon. It was the first registered landing on the Italian island in three weeks.

Quarantine and health monitoring

The local authorities immediately took the migrants to the local hotspot, where they will be quarantined. The mayor said that these measures were taken to ensure that no on was infected with the novel coronavirus.

(...)

Prior to this arrival, the last arrival of migrants on the Sicilian island had been on March 14, when 43 foreigners reached the coast. Dozens of migrants had also arrived in the days leading up to March 14, but after that date, arrivals to the island ceased.

Monday's landing was also the first migrant arrival in Italy since March 27.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

l'uomo normale

Quote from: Alaric on 08.04.2020, 13:01:10
Italia­n hallitus julisti eilen illalla kaikki maan satamat ei-turvallisiksi korona­viruspandemian vuoksi, joten Välimeren ihmissalakuljetus­järjestöjen alukset eivät voi tuoda läpsyttelijöitä sinne ennen kuin poikkeustila on ohi. Lisäksi hallituksen huolena oli myös se, että Välimereltä noukitut saattavat olla itse koronaviruksen kantajia.

Italian merivoimien itse pelastamat siirtolaiset otetaan edelleen maihin Italiaan asianmukaiseen prosessiin. Saa nähdä merkitseekö se mitään vai alkaako yhteistyö Libyan virallisenoloisten toimijoiden kanssa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

haermae

IS, Julkaistu: 13.4.2020 4:47, Päivitetty 5:04

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006473072.html

QuoteKymmenien siirtolaisten pelätään olevan kateissa Välimerellä

Kadonneen veneen kyydissä on arviolta 85 ihmistä.

Kymmenien siirtolaisten pelätään olevan kateissa Välimerellä. Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex kertoi sunnuntaina etsivänsä kumivenettä, jonka havaittiin perjantaina suuntaavan Libyasta kohti Italiaa.

Veneitä havaittiin yhteensä neljä. Niistä kolmen sijainti on tiedossa.

Saksalaisten tarkkailujärjestöjen mukaan neljän veneen havaittiin viikonlopun aikana olevan ahdingossa Maltan edustalla. Kadonneen veneen kyydissä olisi Sea-Watch-järjestön mukaan arviolta 85 ihmistä.

Frontexin mukaan neljästä veneestä yksi olisi päässyt Italiaan ja kahden tiedettiin olevan yhä merellä.

–Frontexin kone nousee jälleen maanantaiaamuna ilmaan etsimään neljättä venettä, viraston tiedottaja sanoi uutistoimisto AFP:lle.

...

Alaric

Italia ei ole päästänyt Alan Kurdi -alusta satamiinsa, mutta jostain kumman syystä kyydissä olevat matut siirretään/siirrettiin karanteeniin toiselle alukselle :facepalm:

Näin ollen Alan Kurdi pääsee takaisin meritaksihommiin. Toistaiseksi näiden annettujen lausuntojen mukaan karanteenimatut eivät pääse Italiaan, mutta toisaalta mihin ne sitten vietäisiin?

https://www.dw.com/en/italy-to-move-alan-kurdi-migrants-to-another-ship/a-53101670 (12.4.2020)

QuoteItaly to move 'Alan Kurdi' migrants to another ship

Italy will transfer migrants from crowded rescue ship "Alan Kurdi" to another vessel where they would be kept in quarantine over coronavirus concerns, officials said. The privately owned ship has been stranded for days.

The migrants aboard the privately-owned German ship "Alan Kurdi" will be removed from the rescue boat, Italy's transport ministry announced on Sunday, following days of indecision which put Rome under international pressure.

Instead of letting the refugees disembark on Italian soil, however, the authorities will transfer them to another ship, where they would be screened by Italian health officials and the Red Cross employees. The migrants would then be kept in quarantine on the other vessel.

The operation should commence "in the coming hours," with the Italian Coast Guard providing support off Sicily's coast, the ministry said. They did not specify for how long the quarantine would last.

"Alan Kurdi" picked up 150 migrants this Monday from wooden boats off the Libyan coast, with one of the rescuees taken off board and taken to Lampedusa over a medical emergency. However, authorities in Malta and Italy refused port to the overcrowded vessel, citing coronavirus concerns.

(...)

In the Sunday statement, Italy said the transfer of migrants became "necessary after the  'Alan Kurdi' refused to follow the procedure to return to the country under whose flag it is sailing, Germany."

The transport ministry also said the migrants would not be sent to Italian ports because of "pressure" on emergency services due to the ongoing COVID-19 pandemic.

(...)




Italian suljettua satamansa "avustusjärjestöiltä" matuja on rantautunut viime päivinä Sisiliaan ja Lampedusalle sitten omin voimin.

Eilen Sisilian Pozzallo­on tuli n. 100 laitonta läpsyttelijää.

"Siirtolaisten" joukossa on havaittu tuolla myös ensimmäinen korona­tapaus.

https://www.ilgiornale.it/news/cronache/nuovo-sbarco-migranti-sicilia-100-sono-approdati-pozzallo-1853251.html (12.4.2020)

Konekäännös:

QuoteNew landing of migrants in Sicily, 100 have landed in Pozzallo

At the moment it seems very difficult to understand where to send migrants, given that the local hotspot was closed after the first case of positivity found in recent days

100 migrants landed on this Easter day in Pozzallo , in the Ragusa area.

This is yet another autonomous landing in Sicily in recent days, which has further alarmed citizens and authorities.

The calm sea is favoring a resumption of migratory flows, with numbers that, although still modest, in any case cannot fail to worry in relation to the current coronavirus emergency. In fact, even a single landing risks placing serious difficulties, in terms of logistics and security, law enforcement and rescuers.

The migrants would have arrived autonomously in Pozzallo, even if some local sources have not excluded the presence of a mother ship from which the boat with 100 people on board then broke away. Initially the news had spread that there were about forty migrants, in reality then it was confirmed that at least 100 people were present in the small naval vessel.

No one has been landed at the moment. This is because just in Pozzallo in the last few days the first case of migrant found positive at Covid-19 occurred . It was an Egyptian who arrived in Lampedusa in the previous days and, later, brought to the Ragusan town hotspost.

Following this episode, the structure was closed and therefore it is currently unknown where to transfer the hundred newly arrived. A situation that is creating many headaches, also because going to find suitable structures in Sicily appears very difficult since all must be able to maintain social distancing.

(...)




Malta laittoi satamansa kiinni laittomilta "siirtolaisilta".

Pääministeri Abela totesi, että nyt koronakriisi­n aikana kansallinen terveys menee etusijalle.

Ihmissalakuljetus­järjestöt ovat tästä tietenkin käärmeissään ja mölyävät kv-sopimuksista.

https://twitter.com/HommaMedia/status/1249369183827251200

[tweet]1249369183827251200[/tweet]

https://newsbook.com.mt/en/watch-weve-prioritized-national-health-abela-says-on-unsafe-ports-decision/ (12.4.2020)

QuoteWatch: 'We've prioritized national health,' – Abela says on unsafe ports decision

Partit Laburista leader Robert Abela reiterated that national health has been "prioritized" when the government declared that Malta's ports were unsafe and that the country could not guarantee rescue of boats carrying asylum seekers.

Abela was speaking during an interview on the party radio station where he spoke about migration and the need to abide by the instructions given by the health authorities.

Speaking about asylum seekers and refugees on unseaworthy vessels at sea, Abela said that the government had already stopped unnecessary travel between Malta and Gozo. He added that even the airport was closed and that Maltese could not come and go as they pleased.

He reiterated that the government's decision not to ensure rescue was due to scarce resources and that the country could not afford to have the military sent off to rescue individuals at sea.

Over 250 people on four different boats remain adrift at sea, with two boats currently drifting in the Maltese search and rescue region. Migrant NGO Alarm Phone said that it had lost contact with one of the boats in the Maltese SAR. On Saturday, a mother who is currently at sea with another 46 individuals including her child has begged the authorities to at least save her child from drowning. Italy closed off its ports earlier while Libya has also declared that those who leave the country by sea will not be able to return back. It is unclear what the fate of those at sea would be.

Non-governmental organisations have lambasted the decision reminding the government that Malta has international obligations and has to uphold human rights even during a pandemic.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Ihmissalakuljetus­järjestöt jatkavat läpsyttelijöiden noukkimista mereltä, vaikka useat maat ovat laittaneet satamat kiinni. Korona­pandemian kourissa olevilla mailla olisi aivan helvetisti tärkeämpääkin tekemistä kuin näiden hyysääminen.

Espanjalainen Aita Mari -meritaksi löysi 47 laitonta läpsyä.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/101654/spanish_ngo_rescue_vessel_locates_first_migrant_boat_as_pregnant_mother_calls_for_help (13.4.2020)

QuoteSpanish NGO rescue vessel locates first migrant boat, as pregnant mother calls for help

Migrant support NGO Alarm Phone releases recording of phone call from pregnant mother with seven-year-old child with no food and water on a boat drifting in the Mediterranean

A boat adrift with 47 people on board has been located by a Spanish NGO rescue vessel in Malta's search and rescue zone.

The rescue vessel, Aita Mari, operated by Spanish NGO SMH, was on its way to Spain from Syracuse in Sicily when it was diverted to help in the rescue of the migrant boat.

According to migrant support NGO Alarm Phone, the ship "does not have sufficient medical equipment and capacity to treat the people" and require further support.

(...)

The boat is one of two that is stranded at sea after both Malta and Italy refused rescue and shut their ports for migrant arrivals amid the COVID-19 crisis.

The whereabouts of a third boat reported over the weekend remain unknown and the EU border agency Frontex has launched a search for it.

(...)

https://twitter.com/alarm_phone/status/1249609541827919872

[tweet]1249609541827919872[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Alan Kurdi siis odottelee täyden lastin kanssa Sisilian pohjoispuolella. Tällainen käy hädänalaisten hermoille siinä määrin, että alkavat olla vaaraaksi itselleen ja toisilleen. Ja tällaiset henkilöt tulee luonnollisesti sijoittaa tavallisten eurooppalaisten keskuuteen, kuinkas muuten.

Italian rannikkovartiosto on käynyt noutamassa kolme pahinta kuumakallea loppujen odotellessa mukavampaa uivaa hotellia.

Quote from: Sea-Eye / konekäännösDESPAIR AND HELPLESSNESS OF THE RESCUED PEOPLE INCREASES DRAMATICALLY

• Attempted suicide on board the ALAN KURDI
• The captain asks the Italian coast guard to evacuate several people
• difficult evacuation at night
• Blockade continues despite Italy's proposed solution

A 24-year-old man attempted suicide on board the ALAN KURDI on Wednesday. In her medical report, the ship's doctor writes about anxiety, violent experiences in a Libyan prison and a conflict-ridden relationship with other rescued people on board. The despair had grown so great on Wednesday night that the man saw no other way out for himself than to escape the situation by suicide.

"The patient is a danger to himself and others. We are sure that the condition will continue to deteriorate, "wrote ship's doctor Dr. Caterina Ciufegni in her medical report to the Italian coast guard.

The despair and helplessness of some people has reached an unprecedented level. Another young man is so stressed that he has been injuring himself more and more for days. On Wednesday afternoon, Captain Bärbel Beuse asked for the evacuation of three people...

https://sea-eye.org/selbsttotungsversuch-an-bord-der-alan-kurdi-nach-zehn-tagen-blockade/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Pitkäperjantain yönä Libyasta lähti kumiveneellä 63 ihmistä tavoitteenaan parempi elämä hyvinvointivaltion hellässä huomassa. Tällä kertaa kävi köpelösti: 7 hukkui, 5 menehtyi kesken matkan ja loput palautettiin tiistaina Libyaan. Alarm Phone kertoo matkan vaiheet seikkaperäisesti:

Quote...
In the night of 9 to 10 April 2020, about 55 people (later confirmed 63 people), including seven women and three children, fled Libya from Garabulli on a precarious rubber boat.

On Friday, 10 April, a Frontex aerial asset spotted three rubber boats with people on board in the Libyan SAR area, according to Frontex press statements released on 13 April to ANSA Rome (agency launch 16:14LT): "Respecting operational procedures and international laws – explains the Frontex spokeswoman – we immediately informed theMaritime Rescue Coordination Centres (Italy, Malta, Libya and Tunisia) of the exact location of the boats."

In the night of 10 to 11 April, they reached out to Alarm Phone while in distress at sea. They said that they were embarking water and that they needed help urgently. After they shared their GPS position, which showed them in international waters (N 33°41.795′, E 013°34.0124′ received at 01:52 CEST, 11/04/2020), Alarm Phone informed relevant authorities in Malta, Italy, and Libya. Over the next hours, Alarm Phone remained in contact with the people in distress and passed new GPS positions and details of the distress situation to relevant authorities.

On Saturday, 11 April at 09:20 CEST, Alarm Phone finally reached the Libyan authorities on the phone, who stated: "The Libyan Coastguard now only does coordination work because of COVID-19, we can't do any rescue action, but we are in contact with Italy and Malta."

Alarm Phone kept in contact with the boat in distress. Several updated GPS positions were immediately shared with authorities. Nonetheless, the informed authorities refused to engage in, or coordinate, a rescue operation for the approximately 55 people in distress.

On Sunday, 12 April at 12:45 CEST, Alarm Phone received the position N34° 29.947′ E013° 37.803′ from the boat in distress, clearly showing it in Maltese SAR. At 14:05 CEST the people call again, asking desperately for help. After that, the contact to the people could not be re-established.

On Monday evening, 13 April, after contact with the boat had been lost for about 36 hours, and due to the increasing pressure from several actors (see distress case eventually rescued by Aita Mari), both the Italian and Maltese authorities organised air surveillance missions and finally the boat in distress was spotted again in the Maltese Search and Rescue zone at 23:45 CEST in position 35°01'N 013°06'E.

On Tuesday, 14 April, 00:21 CEST, Malta sent out a NAVTEX to all boats: "All ships transiting in the area to keep sharp lookout and assist if necessary." The GPS position matched an estimated drifting pattern of the boat in distress with ~55 people on board. The NAVTEX, however, also stated (though in a misspelled way) that Malta would not be able to provide a place of safety.

Shortly after, the by-passing cargo ship IVAN stopped one mile away from the boat in distress, and Malta ordered them to stay at the scene and monitor the boat in distress until rescue would arrive. Due to high waves and the general adverse conditions at sea (at night and given the composition of the ship), IVAN was unable to rescue the people in distress, and also not ordered by Malta to do so . An air asset of the Armed Forces of Malta was on scene during the duration of the operation, giving orders to the IVAN and the arriving two boats.

According to testimonies gathered from the survivors, three people on the boat in distress jumped into the water to reach IVAN, and drowned. Four other people threw themselves into the sea out of desperation. In the words of a survivor: "We shouted for help and made signs. Three people tried to swim to this big boat as it started moving away. They drowned. We made signs to the aircraft with the phones and we held the baby up to show we were in distress. The aircraft saw us for sure, because it flashed us with a red light. Shortly after another boat came out of nowhere and picked us up".

Around 05:00 CEST, a fishing vessel, and a second, yet unidentified vessel, arrived on scene and took the survivors on board, under coordination by the Armed Forces of Malta. The IVAN was ordered to leave the scene.

On Tuesday evening, the Maltese authorities told Alarm Phone that there were no more open SAR cases in the area, without providing information on the fate of this boat in distress. Italian authorities seemed to be unaware of the secret push-back, as they organised several air surveillance missions on Tuesday evening, without results.

On Wednesday morning, 15 April, Alarm Phone received the information that 56 people had been returned to Libya on board of the fishing boat. Among them, the bodies of 5 people who died during the journey due to dehydration and hunger. 7 people are missing. According to the survivors, the crew of the fishing vessel let them believe that they would be brought to safety in Europe. Instead, they were pushed back to Libya.
...
https://mediterranearescue.org/en/news-en/twelve-deaths-malta-libya/

Avustusjärjestöjen pitkässä jeremiadissa annetaan huutia niin Italian kuin Maltan meripelastuskeskuksille mutta syylliseksi viimekädessä löydetään tietenkin Eurooppa ja sen rajapolitiikka. Viimeistään tässä vaiheessa pitäisi kaikille olla selvää että mikään määrä turvapaikanhakijoita täkäläisen veronmaksajan kontolle ei näille riitä: vaikka pelastat miljoonan, vielä löytyy kaksitoista onnetonta jotka olisi pitänyt pelastaa. Ja näiden jälkeen tietenkin vielä lisää ad infinitum.

Epäilemättä kiusaus yrittää Eurooppaan muodostuu ylivoimaiseksi, kun seuraa kännykästä jonkun sukulaisen ilmaista elämää järjestyneessä hyvinvointivaltiossa ja katsoo sitten ympärilleen kehitysmaan arkeen. Mutta silti tällaista merellä aikaansa paljon viettävää jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää se, millaisia riskejä ihmiset ovat valimiit ottamaan ilmaisen elämän toivossa. Ne riskit ikävä kyllä toteutuvat joskus.

Merellä autetaan aina hädässä olevaa. Tai autettaisiin ellei apua olisi alettu härskisti käyttää hyväksi laittoman siirtolaisuuden väylänä. Hankiudutaan 'merihätään' ja sitä kautta kyyti Eurooppaan. Ja ollaan valmiita vaikka kaappaamaan apua antanut alus jos näyttää siltä että suunta on takaisin kehitysmaahan.

Tämän on täytynyt olla tartuntariskin ohella syy sille, että ohi kulkenut kauppalaiva pysähtyi tarkkailemaan tilannetta näköetäisyydelle kumiveneestä. Ja uimalla kyytiin yrittäneet ovat itse ottaneet riskin jota ei olisi pitänyt ottaa. Puhumattakaan nyt tahallaan hukuttautuneista, mikä kuulostaa hyvin omituiselta.

Kun lähtee ylittämään merta, pitäisi vähintään osata ennakoida tarvittava polttoaineen, veden ja ravinnon määrä. Ja tässä tapauksessa näin ei selvästi oltu toimittu. Lekö luotettu siihen että kyllä joku kumminkin rientää hätiin. Viisi ihmistä maksoi siitä hengellään.

Jälleen kerran tässäkin tarinassa valkoiset eurooppalaiset ovat vastuullisia toimijoita, joilta odotetaan kykyä ja halua kääntää kehitysmaalaisten hulluimmatkin toilaukset parhain päin. Ja kääntäen kumiveneellä merelle lähteneet ovat olosuhteiden uhreja joilta ei voi edellyttää edes alkeellista ymmärrystä olosuhteista joihin itsensä saattavat ja vastuuta omista valinnoistaan.

E:typo
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Ocean Viking-meritaksia operoineet järjestöt ovat lopettaneet ihmissalakuljetus­yhteistyönsä korona­virukseen liittyvien erimielisyyksien vuoksi.

MSF olisi halunnut jatkaa, mutta SOS Mediterranéen mielestä se on tällä hetkellä liian vaarallista, koska valtiot ovat sulkeneet satamiaan.

https://timesofmalta.com/articles/view/french-ngos-halt-migrant-rescues-over-closed-ports-disagreement.786197 (17.4.2020)

QuoteFrench NGOs halt migrant rescues over closed ports disagreement

MSF and SOS Mediterranee fail to agree on how to handle sea rescues

Two French charities that have rescued thousands of migrants from the Mediterranean said Friday they could not continue their sea-based mission because of a disagreement related to the coronavirus.

Doctors Without Borders (MSF) and SOS Mediterranee, which have been rescuing migrants for four years most recently on the Ocean Viking ship, could not agree on how to handle the closure of Europe's ports and borders as a result of the pandemic.

MSF ended the partnership as it wanted to continue regardless of guarantees of safe entry from European governments, whereas SOS Mediterranee said it would be too dangerous.

(...)

"Although both MSF and SOS MEDITERRANEE agree on the vital need for our lifesaving work at sea, SOS MEDITERRANEE felt further assurance from states regarding a place of safety was necessary before sailing," said MSF's Annemarie Loof in a statement.

"For MSF, the humanitarian imperative to act was immediate, with or without such assurance."

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Alan Kurdin kyydissä tulleille 149:lle onnenonkijalle järjestyi sangen hulppea uiva hotelli missä viettää karanteenia yhdessä Punaisen Ristin palveluhenkilökunnan kanssa Palermon liepeillä.

Quote from: tgcom24/konekäännösAPRIL 17, 2020 10:40 AM

The 149 migrants on board the Alan Kurdi ship are about to be transhipped on the Rubattino ferry of Tirrenia, where they will be subjected to the coronavirus buffer by the staff of the Red Cross and will remain in quarantine waiting to be then redistributed among the EU countries. The two ships are about a mile from the port of Palermo, awaiting the start of the transhipment.

https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/sicilia/palermo-via-a-trasbordo-dei-migranti-a-bordo-della-alan-kurdi_17349985-202002a.shtml

Tilasta ei pitäisi tuleman puutetta, sillä normaalisti Palermon ja Napolin väliä liikennöivä Raffaele Rubattino voi kerralla ottaa kyytiin 1471 matkustajaa. Aluksen 293 matkustajahyttiä, joissa kussakin luonnollisesti on oma suihku-wc, riittänevät nekin ainakin ensialkuun. Alukseen voi tutustua vaikkapa tuolla: https://www.cruisemapper.com/ships/Tirrenia-Raffaele-Rubattino-ferry-2124
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Ne teistä jotka seuraavat sivustoa http://meritaksi.uutisvirta.net lienevät jo huomanneet että Lampedusan hoodeilla täydessä lastissa pörrännyt Aita Mari on ottanut uuden kurssin. Syykin selvisi googlettamalla: myös nämä 43 asiakasta majoitetettaneen Raffaele Rubattinolle (ks. edellinen viesti).

Quote from: konekäännösItalia requires Aita Mari to move to western Sicily

AFTER THE QUARANTINE PERIOD, MIGRANTS WILL BE RELOCATED TO VARIOUS COUNTRIES OF THE EUROPEAN UNION
EFE / ROME 17.04.2020 | 17:46

The Italian authorities have requested the boat Aita Mari , from the Basque NGO Salvamento Marítimo Humanitario, to sail to the west of Sicily with the 36 migrants they rescued this week, since in Lampedusa, where they had evacuated several people, it cannot be occupied the rest.

In addition, the 147 migrants who have been waiting 12 days on board another ship, the Alan Kurdi of the German NGO Sea Eye, will be transferred in the next few hours to a ferry docked in the port of Palermo, on the Italian island of Sicily, prepared to pass the quarantine period required for this pandemic.

After the quarantine period, migrants will be relocated to various countries of the European Union.

Migrants aboard the Aita Mari are also believed to be transferred to the Tirrenia company passenger ferry, but have not yet been confirmed.

This is the solution that the Italian Government had given to assist rescued migrants in the Central Mediterranean, since it decreed that the ports would remain closed due to security measures due to the coronavirus.

https://www.deia.eus/actualidad/union-europea/2020/04/17/itaia-requiere-al-aita-mari/1032214.html
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

simppali

Eräällä ihmisoikeus asiantuntijalla olisi nyt teon paikka, antaa oma residenssi vieraiden käyttöön.

Ilmeisesti ukkelit tullaan karanteenin jälkeen jyvittämään eurooppalaisiin massimaihin.

(kuvaa klikkaamalla sen saa näkönappien eli silmien havaittavaksi).

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

edb

Baskilaisen Aita Marin kyydissä olleet 43 matkustajaa on sunnuntaina siirretty viettämään laadukasta karanteeniaikaa Raffaele Rubattinolle Palermon edustalle.

Quote from: Times of MaltaRescued migrants to quarantine on ferry off Italy

Some 180 migrants rescued at sea will be held in isolation on an Italian ferry off the coast of Sicily, the coast guard said Sunday.

Italy has refused to take in saved migrants due to the coronavirus epidemic, saying the outbreak, which has killed over 23,000 people, meant it could no longer be considered a port of safety.

Thirty-four people pulled to safety by Spanish NGO rescue vessel Aita Mari were being transferred Sunday to the Rubattino ferry, which is anchored outside the port of Palermo and staffed by 22 Red Cross volunteers.

They join 146 migrants who were transferred to the ferry on Friday from the The Alan Kurdi rescue vessel, run by the German NGO Sea Eye.

They will be tested for the virus and redistributed among EU countries once the 14-day isolation period is up, according to Italian media reports.

The 180-metre long Tirrenia ferry can carry 1,471 passengers, and has 289 cabins, a medical centre, restaurant, bars, and a children's play area.

It was not clear whether the migrants would be confined to individual cabins.

https://timesofmalta.com/articles/view/rescued-migrants-to-quarantine-on-ferry-off-italy.786659
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Quote from: edb on 17.04.2020, 10:56:31
Pitkäperjantain yönä Libyasta lähti kumiveneellä 63 ihmistä tavoitteenaan parempi elämä hyvinvointivaltion hellässä huomassa. Tällä kertaa kävi köpelösti: 7 hukkui, 5 menehtyi kesken matkan ja loput palautettiin tiistaina Libyaan...

Yllä kerrottu kumiveneellä Eurooppaan yrittäneiden kohtalo on poikinut rikostutkinnan, jonka kohteena on ei enempää eikä vähempää kuin Maltan pääministeri Robert Abela. Väitteen mukaan Maltan asevoimien partioalus katkoi johdot siirtolaisia täynnä olevan kumiveneen moottorista ja jätti sen oman onnensa nojaan, mikä kyllä olisi ennenkuulumatonta jos osoittautuisi paikkansa pitäväksi.

Tämäkin tapaus alleviivaa sitä, että Afrikkaan olisi mitä pikimmin saatava vastaaanottokeskuksia mereltä poimituille laitonta maahantunkeutumista yrittäneille Australian maalliin. Tämän seurauksena Frontex voisi kaikessa rauhassa partioida Välimeren salkuljetusreiteillä ja poimia yrittäjät talteen ja palauttaa ne takaisin. Nythän Frontexin alusten pitää visusti pysyä poissa salakuljettajien väyliltä etteivät joudu näiden apulaisiksi ´kansainvälisten sopimusten´ ja EU:n globalistipäättäjien häikäilemättömyyden tähden.

Suvakkijärjestöt tietenkin nostaisivat älämölön, sillä eihän niiden viimekätinen tavoite tietenkään ole ihmishenkien pelastaminen Välimerellä vaan Euroopan asuttaminen kehitysmaalaisilla.

Quote from: The Straits TimesMaltese PM Robert Abela says he is 'under investigation' for migrant deaths

VALLETTA (AFP) - Malta's Prime Minister Robert Abela says he is under investigation for his role in the death of at least five migrants who tried to sail from Libya to Italy.

Monitors of Mediterranean crossings said five people died and seven others went missing while their boat was in distress off Malta's coast this week.

The boat was reportedly carrying around 55 people. It eventually returned to Libya under disputed circumstances after being spotted by a fishing boat.


On Thursday, Malta's Repubblika civil rights organisation filed two police reports alleging criminal inaction on the part of Abela and Maltese armed forces commander Jeffrey Curmi.

Its second report was filed against 11 crew members of a Maltese patrol boat who allegedly cut the cables of the migrant dinghy's motor.

The prime minister said in a television address late on Friday that he had volunteered to cooperate with the police investigation.

"I was informed that, because of the nature of the accusations, the police have asked a magistrate to launch an enquiry into the armed forces officials and myself," Abela said.

Investigators would probe "the homicide... of several irregular migrants at sea", he added.

"The charge for homicide carries with it a life sentence," the Maltese premier said.

Maltese police reports are automatically investigated. Criminal proceedings can then be launched depending on how much evidence is found.

Both Malta and Italy have closed their ports to migrants, citing the threat of the novel coronavirus.

The Mediterranean representative of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) said "several grey areas remain about what exactly happened".
   
"But for sure, lives could have been saved, the rescue should not have been delayed, those 'rescued' should not have been returned to #Libya & now need to be rescued from serious risks to their life," UNHCR special envoy Vincent Cochetel tweeted.

Abela said he had acted in Malta's national interest by protecting its citizens from the coronavirus pandemic.

"My conscience is clear because we have done everything in our power to protect our people and all those who live in this country," he said.

Abela insisted that Maltese ports would remain closed until the pandemic subsides.

"In a health emergency, this country is not a safe port for migrants," he said.

https://www.straitstimes.com/world/europe/maltese-pm-robert-abela-says-he-is-under-investigation-for-migrant-deaths

Sama uutinen saksalaisena versiona: https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/fluechtlinge-verfahren-gegen-maltas-regierungschef-16731755.html
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Nyt on saatu selvyys edellisessä viestissä mainittuun syytökseen jonka mukaan Maltan asevoimien partiovene olisi sabotoinut elintasopakolaisia kuljettanutta kumivenettä:

Quote from: edb on 20.04.2020, 09:53:52
... Väitteen mukaan Maltan asevoimien partioalus katkoi johdot siirtolaisia täynnä olevan kumiveneen moottorista ja jätti sen oman onnensa nojaan, mikä kyllä olisi ennenkuulumatonta jos osoittautuisi paikkansa pitäväksi.

Kyse oli lopulta siitä, että lähestyessään kumivenettä partioaluksesta oli turvallisuussyistä käskytetty irrottamaan perämoottorista ns. kuolleen miehen kytkin eli pikapysäytyskytin, joka irti ollessaan takaa sen että moottori ei käy, ja jonka tietysti voi laittaa takaisin paikalleen.

Quote from: Times of MaltaThe alleged sabotage of a migrant boat by the Armed Forces of Malta was instead a standard rescue procedure, according to fresh evidence submitted by civil society group Repubblika to the courts on Tuesday. 
...

It is understood the evidence tallies with the joint version of events given by the 11 crew members, that the migrant manning the outboard engine on the dinghy had been directed to pull what is known as a 'kill switch', to shut off the engine. This is believed to be a standard procedure in rescues of this type to ensure the safety of all parties involved. 
...

Joku matkustajista oli esittänyt tapahtumasta oman tulkintansa Alarm Phonelle:

QuoteAccording to the call to Alarm Phone, which Times of Malta has heard, the distressed group of migrants feared they had been left to die.

The person making the call said: "We have an emergency here... Malta military came and cut the cable... The Malta military knows the water is in the boat right now... They say not anybody is coming to Malta... When he moved, he said, 'I leave you to die in the water.'"
https://timesofmalta.com/articles/view/fresh-evidence-disputes-afm-sabotage-claims.787025
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Yllä selostettu epäonnisten kumiveneellä Eurooppaan yrittäneiden kohtalo antaa edelleen aihetta syytöksille viranomaistoimintaa kohtaan. Meritaksien tilauskeskus Alarm Phonen mukaan kehitysmaalaiset mereltä poiminut kalastusalus todellisuudessa oli Maltan salaisesti ohjailema. Ja että Malta komentaa kokonaista aavelaivastoa jonka tehtävä on palauttaa Eurooppaan yrittävät elintasopakolaiset takaisin Libyaan.

QuoteMalta, the ghost fleet against migrants. Frontex blames the countries
April 24, 2020
Author: Nello Scavo

Originally published in Italian by Avvenire on 23. April 2020.
Translated to English by Alarm Phone.

A ghost fleet of Libyan ships manoeuvred by Malta to push migrants back. This time, the confirmation comes straight from Valletta, which, after facing NGOs' complaints and the Avvenire's enquiries taken up by the Maltese press, and after the open investigation against PM Robert Abela for the death of 12 migrants, has replied speaking of "cooperation with Libyan fishermen to make sea rescue more widespread". This cooperation has been active for months and had never been revealed before.
...
At least, this time Valletta used a motor fishing boat. A fishing boat that was registered with at least two different names in Libya, but that, on international registers, results as Maye Yemanja (Imo Code: 7027459), inaugurated in 1970 and now showing a Libyan flag. Pictures do not lie. On another specialised website it is possible to find some more shots from 2011, when the boat had a Maltese flag, and its name and Imo code are well visible, painted on the side and aft. Instead, in the images of the landing in Tripoli, the boat was completely anonymous.

"During Easter weekend, Mae Yemanja was in Malta, in Malta's Grand Harbour", the Maltese investigative journalist Manuel Delia reconstructed. According to him, the motor fishing boat was in the main Maltese harbour and sailed in the evening of Tuesday 14th with no clear destination. "After the manoeuvres to leave the harbour, Mae Yemenja switched off its radar", Delia explains. It would reappear in Tripoli in the late morning of 15th April, with on board 51 survivors and 5 migrants who died during the navigation.

The fishing boat has spent a big part of its 50 years in Malta. It was matriculated there and, until 2019, when it passed to a Libya-registered society, it belonged to a Maltese company which could be traced back to Carmelo Grech, the businessman everybody in Malta knew as Charles. ... One year ago, the businessman sold the motor fishing boat to a Libyan company that keeps using it on the route Valletta-Tripoli.
...
https://alarmphone.org/en/2020/04/24/malta-the-ghost-fleet-against-migrants-frontex-blames-the-countries/

Tilanne Välimerellä on meripelastuksen suhteen mennyt siinä määrin kummalliseksi, etten ihmettelisi vaikka suvakkijärjestöjen väite osoittautuisi ainakin jossain määrin paikkansa pitäväksi.

Malta tuntuu saaneen tarpeekseen Afrikasta tulevasta ihmistulvasta, mutta siltä puuttuu keinot torjua se sivistyneellä tavalla.

Euroopan Unionissa toimiva väestönvaihtoa ajava blokki on käytännössä rampauttanut merirajan puolustamisen: Frontexin aluksilla on vaihtehtona toimia salakuljettajien jatkoyhteytenä ja kiltisti poimia talteen kaikki 'merihätään' mukamas joutuneet tai – kuten tällä haavaa tapahtuu – pysyä visusti poissa pelimestoilta.

Kaupallinen merenkulku yrittää sekin olla millään tavalla sotkeutumatta meripelastuksen varjolla tapahtuvaan laittomaan massamaahanmuuttoon.

Ja mereltä yhytetyt, vaikka kuinka merihädässä ovatkin, nostavat valtaisan älämölön jos Libyan rannikkovartiosto julkeaa pelastaa heidät.

Näin ajatellen viattomalta näyttävä kalastusalus saattaa tosiaan olla näppärä konsti palauttaa elintasopakolaiset lähtöruutuun. Näyttö Maltan osallisuudesta toki on pelkästään aihetodisteiden varassa.

Tästä troolarista oli siis kysymys: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:286953/mmsi:642122095/imo:7027459/vessel:MAE_YEMANJA https://www.vesselfinder.com/vessels/DAR-AL-SALAM-1-IMO-7027459-MMSI-642122095
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Lahti-Saloranta

Nuo merihätään joutuneet voisi pelastaa pyöräyttämällä tukeva verkko kumijollan ympäri ja jollain hinaajalla kiskoa heidät Libyan rannikolle turvaa hakemaan. Vokki Afrikan puolella olisi myös hyvä ratkaisu. Sinne sitten roudattaisi tulevat ja olevat turvikset oman kulttuurinsa pariin. Uskoisin että vokki ei edes täyttyisi kun sinne siirretyt huomaisivat että se vaino onkin kadonnut. Ihmetellä sopii kuinka tätä pelleilyä katsotaan ja annetaan noiden meritaksin tuoda porukkaa Eurooppaan.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

no future

Quote from: Lahti-Saloranta on 25.04.2020, 11:26:59
Nuo merihätään joutuneet voisi pelastaa pyöräyttämällä tukeva verkko kumijollan ympäri ja jollain hinaajalla kiskoa heidät Libyan rannikolle turvaa hakemaan. Vokki Afrikan puolella olisi myös hyvä ratkaisu. Sinne sitten roudattaisi tulevat ja olevat turvikset oman kulttuurinsa pariin. Uskoisin että vokki ei edes täyttyisi kun sinne siirretyt huomaisivat että se vaino onkin kadonnut. Ihmetellä sopii kuinka tätä pelleilyä katsotaan ja annetaan noiden meritaksin tuoda porukkaa Eurooppaan.
Pelkästään Libyassahan on joku miljoona pakolaista/siirtolaista leiritettynä aika paljon mitään vokkeja paskemmissa olosuhteissa, että aika huonosti tuntuu tuo "vainon katoamisen odottelu"  toimivan.

Lahti-Saloranta

Quote from: no future on 25.04.2020, 11:50:03
Pelkästään Libyassahan on joku miljoona pakolaista/siirtolaista leiritettynä aika paljon mitään vokkeja paskemmissa olosuhteissa, että aika huonosti tuntuu tuo "vainon katoamisen odottelu"  toimivan.
Siellä Libyan leireillä olijat on aivan eri juttu kuin merikätään joutuneet. Uskoisin että se vaino katoaisi kun tie Eurooppaan olisi tukossa. Uskotko muuten ihan tosissaan että merihätään joutuneet tosiaan pakenee vainoa ja varmaa kuolemaa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

kivimies

Quote from: no future on 25.04.2020, 11:50:03
Pelkästään Libyassahan on joku miljoona pakolaista/siirtolaista leiritettynä aika paljon mitään vokkeja paskemmissa olosuhteissa, että aika huonosti tuntuu tuo "vainon katoamisen odottelu"  toimivan.

Libyassa ei todellakaan ole "miljoonaa siirtolaista leiritettynä".

Yli 99% siellä olevista n. 650 tuhannesta laittomasti maassa olevasta (jotka ovat turvallisista Afrikan maista ja Bangladeshista, eivätkä mitään vainosta kärsiviä Libyalaisia) asuvat ihan omillaan. Alle 1% on paikallisissa säilöönottokeskuksissa.

Ja kyllä he palaavat kotiinsa, kunhan reitti Eurooppaan tukitaan kokonaan. Osa palaa itse ja osa IOM:n välityksellä.


https://www.iom.int/news/migrants-missing-libya-matter-gravest-concern (17.4.2020)
QuoteAccording to recent government figures, roughly 1,500 people are currently detained in 11 state-run Directorate for Combatting Illegal Migration (DCIM) centres, some for many years, the lowest figure since Oct 2019.

https://www.iom.int/news/more-50000-migrants-benefited-voluntary-humanitarian-return-assistance-libya-2015 (27.2.2020)
QuoteA charter flight from Mitiga airport in Tripoli to Lagos, Nigeria, yesterday pushed the total number of people assisted through the International Organization for Migration's (IOM) Voluntary Humanitarian Return programme (VHR) to over 50,000 returnees to 44 countries since 2015.

The charter is the ninth VHR flight to depart from Libya in 2020. Among the 116 returnees were 55 women, and 15 children, all of whom were living in urban areas. [...]

Lähde Libyassa olevien laittomasti maassa olevien määrälle:
https://www.iom.int/sitreps/libya-iom-libya-update-1-31-march-2020


Roope

Quote from: no future on 25.04.2020, 11:50:03
Quote from: Lahti-Saloranta on 25.04.2020, 11:26:59
Nuo merihätään joutuneet voisi pelastaa pyöräyttämällä tukeva verkko kumijollan ympäri ja jollain hinaajalla kiskoa heidät Libyan rannikolle turvaa hakemaan. Vokki Afrikan puolella olisi myös hyvä ratkaisu. Sinne sitten roudattaisi tulevat ja olevat turvikset oman kulttuurinsa pariin. Uskoisin että vokki ei edes täyttyisi kun sinne siirretyt huomaisivat että se vaino onkin kadonnut. Ihmetellä sopii kuinka tätä pelleilyä katsotaan ja annetaan noiden meritaksin tuoda porukkaa Eurooppaan.
Pelkästään Libyassahan on joku miljoona pakolaista/siirtolaista leiritettynä aika paljon mitään vokkeja paskemmissa olosuhteissa, että aika huonosti tuntuu tuo "vainon katoamisen odottelu"  toimivan.

Libyan kautta Italiaan tulevissa, joita sisäministeri Ohisalo haluaa niin innolla jakaa kaikkiin EU-maihin, vain aniharvan kohdalla voi puhua vainosta muuten kuin vitsinä. Suurimmat kansallisuudet nykyään Bangladesh (!), Algeria ja Norsunluurannikko. Esimerkiksi syyrialaisia (tai ehkä paremminkin itseään syyrialaiseksi väittäneitä) tänä vuonna vain tilataksillinen.

Afrikan puolella laittomilla tulijoilla ei ole perusteita turvapaikkaan, mutta Euroopan puolella oleskelulupa heltiää kumminkin osalle humanitaarisista syistä, ja palauttaminen on joka tapauksessa tehty lähes mahdottomaksi. Suomesta oleskeluluvan saa vaikka lasten tai prostituution perusteella.

Ihan ilmiselvä, ylivoimaisesti humaanein (hukkumiskuolemat ym.) ja ainoa oikeasti toimiva ratkaisu olisi estää laiton Välimeren liikenne, palauttaa tulijat järjestelmällisesti Afrikkaan ja sijoittaa heidät esimerkiksi YK:n pakolaisleireille, joita EU-maat muutenkin rahoittavat. Ihmissalakuljetuksen miljardibisnekseltä putoisi sillä maailman kulmalla pohja pois. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

edb

Maltakin on ottamassa käyttöön laivaa johon mereltä noukitut kehitysmaalaiset majoitetaan tilapäisesti. Se ei ole uiva hotelli kuten Palermon edustalla, vaan pikemminkin sight-seeing-tyyppinen, johon mahtuu kerralla 445 matkustajaa.

Näin alkuun sinne majoitetaan 57 tiistaina Maltan meripelastusalueelle itsensä keplotellutta.

Quote from: Times of MaltaMalta charters Captain Morgan boat to house rescued migrants off shore

57 migrants rescued will stay on a boat that usually ferries tourists

Migrants rescued in Malta's search and rescue zone are to be held on a Captain Morgan boat moored 13 nautical miles off the coast, Times of Malta is informed.

The Europa II, which usually ferries tourist on trips around the island, left Sliema on Thursday afternoon bearing a poster with the EU flag and the phrase: "European Solidarity".

It will initially hold 57 migrants, who were rescued in Maltese waters on Tuesday and Wednesday in an operation that is understood to have been coordinated by the Maltese government.

The arrangement follows Malta's decision to close its ports in the wake of the coronavirus outbreak.

Tässä on nähtävästi tarkoitus nokitella Euroopan Unionia joka ei halua sulkea rajojaan ja palauttaa laittomasti tulleita takaisin, muttei myöskään onnistu sopimaan tulijoiden jakamisesta jäsenmaiden kesken.

Quote from: Times of MaltaIt is a move that throws down the gauntlet to the EU, which has insisted that the issue of disembarking migrants is the responsibility of each member state.

The decision comes just a day after controversial former Office of the Prime Minister advisor Neville Gafa claimed in court that he had helped to arrange an operation that saw migrants being pushed back to Libya.

It is understood that the Maltese government arranged for a boat called the Dar es Saalam to rescue the 57 men on board a dinghy.

They are expected to then be transferred to the Captain Morgan at some stage on Thursday evening.

A spokesman for the Office of the Prime Minister said: "Malta's position remains very clear. Our ports are closed. Now it's up to the European Union to shoulder responsibility and show solidarity towards these illegal migrants.

"In fact, whilst Malta was conducting the rescue operation, yesterday the government of Malta initiated official talks with the European Commission and all EU member states, so that these immigrants are permanently relocated.

...

https://timesofmalta.com/articles/view/malta-charters-captain-morgan-boat-to-house-rescued-migrants-off-shore.789095

Ja tosiaan, läpsyt majoitetaan alukseen nimeltä Europa II. Eurooppaan kakkosluokassa, jihaa!
http://www.captainmorgan.com.mt/europa2
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Nyt Maltan SAR-alueella on jälleen vene, jonka kyydissä on kuulemma 90 läpsyttelijää. Ihmissalakuljettajien puhelinpalvelu vaatii toimintaa.

Ilmeisesti joku alus on noita menossa noukkimaan. Toivottavasti vievät takaisin Libyaan tai mistä ovat lähteneetkään.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/102081/90_migrants_stranded_aboard_wooden_boat_in_malta_sar_zone (3.5.2020)

Quote90 migrants stranded aboard wooden boat in Malta SAR zone

(...)

Two merchant ships, the 'Marina' and 'Pyxis Epsilon' are monitoring the wooden vessel, with Alarm Phone stating that "no rescue is in sight".

(...)

Italian newspaper Mediterraneo said that around 9:00 am, 'Pyxis Epsilon' identified the boat 30 miles off the port of Lampedusa, and changed its status to "SAR Manoeuvring".

By 8:15 am, the NGO Alarm Phone had also reported that it lost contact with the boat, whose last situation was deemed as critical.

More details to follow.

https://twitter.com/alarm_phone/status/1256683758641655810

[tweet]1256683758641655810[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.