News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

kivimies

Asso Trenta saapui 3 tuntia sitten Italian Pozzalloon ja kysyi lupaa sisäministeriöltä laskea 151 matkustajaansa maihin. Se luultavasti myös myönnetään.

http://www.ansa.it/sito/notizie/cronaca/2019/11/03/migranti-asso-trenta-approdata-a-pozzallo_48e10b5f-14ed-44fa-ad11-3d4685034b25.html (3.11.2019)

Konekäännös:
QuoteMigrants: Asso Trenta arrived in Pozzallo

The Italian ship Asso Trenta has arrived in the port of Pozzallo with 151 migrants on board rescued off the Libyan coast on three different boats in difficulty. The refugee reception machine has already been activated on the quay. The Sar coordination of operations was assumed by the Maritime Rescue Coordination Center in Rome, which had forwarded a request for a safe port to disembark at the Ministry of the Interior.

Samalla Libyan rannikkovartiosto sai eilen käyttöönsä 10 venettä lisää, jotka Italia oli aiemmin lahjoittanut sille ja kouluttanut niihin miehistöt. Tämän pitäisi tehdä pelastusoperaatioiden suorittamisesta helpompaa.

[tweet]1190958350965583872[/tweet]

kivimies

Quote from: edb on 03.11.2019, 11:39:35
Alan Kurdi kippasi kyydissään olleet vajaat sata paremman elämän perässä tullutta Tarantoon. Ilmeisesti tämä Italiassa valtaa pitävä viiden tähden liike on täysin soinilaista porukkaa, sillä ei niillä näköjään ole rönttiä toimia oman kansansa puolesta kun tosi on kyseessä. Tästäkin lastista 21 jää italialaisten riesaksi.

Viranomaiset rekisteröivät meritaksista maihinnousseita ja huomasivat yhden heistä olleen maasta 2015 karkotettu nigerialainen huumekauppias.

Turvapaikan tarpeessa olevia hädänalaisia tosiaankin. :roll:

[tweet]1191396668698218501[/tweet]

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/espulso-nel-2015-nigeriano-rintracciato-sulla-alan-kurdi-1779099.html (4.11.2019)

Konekäännös:
QuoteExpelled in 2015, Nigerian discovered on Alan Kurdi

Expelled in 2015, but again in Italy from Sunday and discovered in Taranto aboard the Alan Kurdi : it is the story of a Nigerian citizen, who was arrested by the Flying Squad of the Apulian city.

The agents were helped by the men of the Guardia di Finanza in identifying the Nigerian, who following investigations was found to have numerous criminal records that led him to being escorted out of our country four years ago.

In particular, as reported by Agi , in 2014 the young Nigerian was arrested in Casal di Principe , in the Caserta area for drug dealing. A few months later, for him the waybill arrived and the accompaniment to the airport from which a plane to Lagos then departed [...]

As mentioned, the personal history of the Nigerian citizen was discovered thanks to identification checks conducted by Squadra Mobile and Guardia di Finanza following the landing of Alan Kurdi. [...]

Pullervo

EU:n kätilöimän sopimuksen mukaisesti elo–syyskuussa Maltalle meritakseista asevoimian aluksilla noudetuista laittomista siirtolaisista on nyt kolme taakkaerää jaettu tänään Saksaan, Romaniaan ja Liettuaan. Lukumäärät jätettiin julkistamatta. Taas. Kuvista päätellen kyse oli taaskin pääosin nuorista subsaharan afrikkalaismiehistä, joista ei ole pulaa kummallakaan mantereella.

https://timesofmalta.com/articles/view/migrants-transferred-to-romania-lithuania-and-germany.748134
QuoteMigrants transferred to Romania, Lithuania and Germany (7.11.2019)

They were brought to Malta in August and September

Three groups of migrants were transferred to Germany, Lithuania and Romania on Thursday in terms of an EU-brokered agreement reached before they were brought to Malta.

Some of the migrants had been among 356 brought to Malta on August 23 after having been rescued by the NGO vessel Ocean Viking. France, Germany, Ireland, Luxembourg, Portugal and Romania had agreed to take those migrants.

The other migrants were brought to Malta on August 4 and September 10 after having been rescued by the Alan Kurdi, a ship operated by the NGO Sea-Eye.

(...)

Java

Kauankohan hädänalaiset mahtavat viihtyä Romaniassa ja Liettuassa? Viikon vai jopa kaksi..
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

edb

Sen jälkeen kun Italia Matteo Salvinin johdolla sulki eteläisen merirajansa ihmissalakuljetukselta, pienestä alle puolen miljoonan asukkaan Maltasta tuli ensimmäinen sillanpää tuhansille Eurooppaan pyrkiville laittomille maahantunkeutujille. Ymmärrettävästi Maltalla saivat tarpeekseen ihmisvyörystä, ja nyt ovat näköjään onnistuneet sopimaan Libyan rannikovartioston kanssa salakuljettajien toiminnan pysäyttämisestä Libyan valvomalla alueella siten että porukka palautetaan sievästi takaisin lähtöruutuun.

QuoteExposed: Malta's secret migrant deal with Libya
...
Malta has secretly negotiated an agreement with Libya that sees the Armed Forces of Malta coordinating with the Libyan coastguard to intercept migrants headed towards the island and returned to the war-torn North African country.

The agreement for "mutual cooperation" was struck between members of the AFM and the Libyan coastguard, with government official Neville Gafà acting as an intermediary.
...
"We reached what you could call an understanding with the Libyans. When there is a vessel heading towards our waters, the AFM coordinates with the Libyans who pick them up and take them back to Libya before they come into our waters and become our responsibility," the source said.

He added that had the agreement not been reached with Libya then the island would have been "drowning in migrants" by now.
...
https://timesofmalta.com/articles/view/exposed-maltas-secret-migrant-deal-with-libya.748800
https://migrantsatsea.org/2019/11/11/secret-agreement-between-armed-forces-of-malta-and-libyan-coastguard-to-intercept-migrant-vessels-sailing-towards-maltese-sar-zone/

YK ja lukuisat meritaksitoimintaa tukevat järjestöt Euroopan maissa luonnollisesti vastustavat suureen ääneen. Asia menee heidän mielestään niin, että kun on kerran heittänyt veneen peräköyden irti Libyan rannikosta, niin maa on niin turkasen vaarallinen ettei sinne suurin surminkaan voi palata huolimatta siitä, että porukka on ehdoin tahdoin itsensä alun alkaen Libyaan ängennyt.

Sitä voi ihmetellä että mikä motiivi Libyalla on olla päästämättä näitä onnenonkijoita eteenpäin. Toki ihmissalakuljetus on tuottava miljoonabisnes, mutta kun pohjoiseen pyrkivä läpsy kerran on putsattu rahoistaan, luulisi että siitä kannattaa päästä eroon mitä pikemmin sen parempi.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Pullervo

Italian korkein oikeus (Corte Suprema di Cassazione) on tehnyt merkittävän päätöksen keskiviikkona. Humanitaarista oleskelulupaa ei tarvitse myöntää, vaikka siirtolainen olisi osoittanut integroituneensa sosiaalisesti ja taloudellisesti italialaiseen yhteiskuntaan, ellei tämä pysty esittämään uskottavaa näyttöä kotimaassaan itseään uhkaavasta ihmisoikeusloukkauksen kohteeksi joutumisesta.

Oikeuden päätös oli ratkaisu Salvinin aikaiseen sisäministeriön valitukseen, jossa katsottiin, ettei pelkkä integroituminen voinut olla oleskeluluvan peruste, vaan ihmisoikeustilanne hakijan kohdalla lähtömaassa tulee ottaa huomioon ratkaisua tehtäessä. Korkein oikeus päätyi siis samalle kannalle.

http://www.ansa.it/english/news/2019/11/13/migrant-integration-not-enough-for-stay-permit-court_c7e0d4ae-72cb-496d-a472-bea3bae7c7f3.html
QuoteMigrant integration not enough for stay permit - court (13.11.2019)

Credible evidence of human right threat at home needed

The supreme Court of Cassation on Wednesday ruled that in order to issue a stay permit for humanitarian reasons, the fact that a migrant is socially and economically integrated into Italian society is not enough, and credible evidence of human rights violations in the home country is also required. The ruling affirms an appeal by the Italian interior ministry filed during Matteo Salvini's tenure that maintained stay permits couldn't be issued on the basis of integration alone, but that the "specific compromise" of human rights in the migrant's country of origin must also be taken into consideration.

e:typo

edb

Vielä yksi oikeusjuttu tähän perään, tällä kertaa mennään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Amnesty International ja Human Rights Watch haluavat Italian vastuuseen siitä että Libya palauttaa takaisin meritse Eurooppaan laittomasti yrittäviä.

QuoteOn 11 November 2019, Amnesty International and Human Rights Watch submitted a joint third-party intervention to the European Court of Human Rights in a case involving Libya's abuses against migrants during operations at sea and upon return to the country in November 2017.

In the case of S.S. and others v Italy (no. 21660/18) applicants are seeking justice before the court, claiming that Italy breached its obligations under the European Convention on Human Rights by cooperating with Libya to enable its coast guard to intercept people at sea and take them back to Libya. The applicants have told the court that people returned to Libya are routinely exposed to torture and other abuses in Libya, including through their routine containment in detention centres, where they are held arbitrarily.

...
The joint intervention makes the case that Italy plays a decisive role in supporting and influencing Libyan migration control to pursue the same policies of intercepting migrants and sea and returning them to Libya, that the court condemned in 2012. Amnesty International and Human Rights Watch argue that Italy shares responsibility for human rights violations that result from maritime operations by Libyan authorities that are carried out employing unnecessary or disproportionate force or that end in people being returned to abusive conditions. The intervention also provides updated findings on the inhumane conditions for refugees and migrants in Libya and the abuses committed or tolerated by Libyan authorities.
...
https://reliefweb.int/report/italy/italy-shares-responsibility-libya-abuses-against-migrants-third-party-intervention

Onhan tietysti totta, että Afrikka on paska paikka jossa ihminen käyttää toista hyväkseen aina kun tilaisuus tarjoutuu – ei se muuten Afrikka olisikaan. Mutta että siitä seuraisi automaattinen oikeus lompsia omine lupineen maihin jotka ovat hoitaneet asiansa kunnolla, on kyllä täysin absurdi ja pähkähullu ajatus. Myös oikeus elää rauhassa omassa maassaan pitäisi oleman ihmisoikeus.

Näiden etnomasokistien vakioargumentti kuuluu: Säilöönottokeskuksissa Libyassa rikotaan ihmisoikeuksia, joten ei voi palauttaa. Libyassa hengailee tällä haavaa sellainen reipas 650 000 afrikkalaista onnenonkijaa. Vastaanottokeskuksissa on säilössä ehkä 5 000, joten vapaalla jalalla ovat suurimmaksi osaksi. Koska UNHCR järjestää vastaanottokeskuksissa eläville juhlapaikkoja länsimaista, eräät jopa lahjovat viranomaisia päästäkseen näihin keskuksiin ja sitä kautta saadakseen mahdollisuuden päästä ilmaisen elatuksen piiriin mukavasti lentäen.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

https://twitter.com/HommaMedia/status/1195746852789862401

[tweet]1195746852789862401[/tweet]

https://timesofmalta.com/articles/view/malta-repeatedly-delayed-migrant-rescues-claims-ngo-alarm-phone.750052 (16.11.2019)

QuoteMalta 'repeatedly delayed' migrant rescues, claims NGO Alarm Phone

Alarm Phone says Maltese authorities "needlessly endangering hundreds of lives"

Malta has repeatedly delayed the rescue of migrants at sea, "needlessly endangering hundreds of lives", according to the operators of an emergency rescue hotline.

In a bi-monthly report on migrant crossings covering the months of September and October, NGO Alarm Phone said delays to rescue missions, particularly by Maltese authorities, were continuing despite warnings of the risk to human life. 

Alarm Phone, a volunteer group that helps those in trouble at sea find the nearest coast guard, also highlighted "forced interceptions" of migrants at sea which resulted in their return to their initial ports of departure. 

This week The Sunday Times of Malta reported on a secretly negotiated agreement between Malta and Libya that sees the Armed Forces coordinate with the Libyan coast guard to intercept migrants headed towards the island and returned to the war-torn North African country.

The agreement for "mutual cooperation" was struck between members of the AFM and the Libyan coast guard, with government official Neville Gafà acting as an intermediary.

Libyan interceptions

The NGO's report shines a rare spotlight on how Libyan interceptions of migrants at sea play out. 

(...)

"While a rescue did not take place, the people were running out of drinking water, there were injuries, people fell unconscious and water started entering the boat. Only in the morning of September 29 (two days after the distress call) did we receive confirmation that the group had been brought back to Misrata by the so-called Libyan Coastguard with 2 people in a critical state of health," the report reads. 

99 distress calls in two months

Meanwhile, in the two months covered in its report, Alarm Phone said it had engaged in 99 distress cases in the Mediterranean, involving some 3,580 migrant travellers.

Approximately 985 people did not reach Europe as they were returned to their places of departure – predominantly Libya.

About 2,360 people reached Europe in Italy, Malta, Greece or Spain. The fate of over 200 people remains unknown.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Quote from: edb on 27.10.2019, 16:52:13
Ocean Viking odottelee edelleen 104 asiakkaan kanssa Italian eteläpuolella, joten kaiken kaikkiaan siellä 241 kehitysmaalaista kärkkyy kolmessa aluksessa ilmaista loppuelämää Eurooppalaisen veronmaksajan piikkiin.

Kaiken lisäksi Aita Mari on pitkästä aikaa Välimerellä keula kohti pelimestoja, joskin päätti sammuttaa ais-lähettimensä toissapäivänä Algerian edustalla. Se on viettänyt viime ajat hiljaiseloa Baskimaassa päällään Espanjan langettama uhkasakko jos ryhtyy meritaksihommiin.

Ajantasainen tilanne kartalla osoitteessa http://meritaksi.uutisvirta.net/

Meritaksijärjestöjen MSF:n ja Sos Mediterraneen yhteinen meritaksi Ocean Viking on taas Libyan pelastusalueella hakemassa uusia asiakkaita.

Meritaksijärjestö Salvamento Maritimo Humanitarion meritaksi Aita Mari on tällä hetkellä Maltan pelastusalueella (jonka ilmoittivat kohteekseen), ilmeisesti uhkasakko on saanut heidät pitäytymään menemästä Libyan pelastusalueelle.

[tweet]1195401358171627520[/tweet]
[tweet]1194234201735933953[/tweet]

Konekäännös:
QuoteUPDATE AITAMARI: we have set sail today from Lesvos towards the SAR Malta area.

Meritaksit ovat olleet parin viikon ajan poissa Libyan rannikolta ja samaan aikaan Libyasta ei ole UNHCR:n mukaan lähtenyt yhtään venettä.

Mutta nyt, kun meritaksit ovat saapuneet, niin salakuljettajat ovat valmiita laskemaan veneet liikkeelle.

[tweet]1195752507827458048[/tweet]
[tweet]1195761256097026048[/tweet]

kivimies

Quote from: kivimies on 17.11.2019, 12:37:59Meritaksijärjestöjen MSF:n ja Sos Mediterraneen yhteinen meritaksi Ocean Viking on taas Libyan pelastusalueella hakemassa uusia asiakkaita.

Meritaksijärjestö Salvamento Maritimo Humanitarion meritaksi Aita Mari on tällä hetkellä Maltan pelastusalueella (jonka ilmoittivat kohteekseen), ilmeisesti uhkasakko on saanut heidät pitäytymään menemästä Libyan pelastusalueelle.

Meritaksi Ocean Viking saikin heti asiakkaita: He noukkivat kyytiinsä 94 asiakasta yhdestä kumiveneestä Libyan pelastusalueelta.

[tweet]1196713347015675904[/tweet]

Pullervo

Legan Salvini on taas tutkinnassa meritaksiasiassa. Sisilian Agrigenton syyttäjä tutkii vapaudenriistona ja laiminlyöntinä elokuista episodia, jolloin Salvini sisäministerinä kieltäytyi päästämästä espanjalaista Open Arms -meritaksia Italian satamaan 164-henkisen taakan kanssa 20 päivän ajan.

Tuomari määräsi lopulta aluksen päästettäväksi Lampedusalle, kun Espanjan sota-alus oli jo matkalla saattamaan aluksen Espanjaan taakkoineen. Aikaisemmin nämä tutkinnat ovat kilpistyneet parlamentin myöntämään immuniteettiin, mutta nythän hallitus on vaihtunut, ja niin on sen ajama politiikkakin.

Salvini seisoo tekojensa takana ja sanoo tehneensä sen, mitä Italian kansa valitsi hänet tekemään, suojelemaan rajoja, sekä kysyy, eikä Agrigenton syyttäjällä ole mitään tärkeämpää tekemistä.

http://www.ansa.it/english/news/2019/11/19/salvini-probed-over-open-arms-standoff_6959e1bd-3b45-4a20-8ccb-0911caa4c493.html
QuoteSalvini probed over Open Arms standoff (19.11.2019)

Migrant-rescue ship was almost 3 weeks at sea before OK to dock

League leader Matteo Salvini is under investigation on the Sicilian city of Agrigento over a standoff when he was interior minister regarding the Open Arms migrant-rescue ship.

Salvini is being probed for abduction and dereliction of duty in relation to the 164 migrants who were rescued by the NGO-run ship at the start of August.


The ship spend almost three weeks at sea until it was finally allowed to dock at the island of Lampedusa after a deal was reached on sharing out the migrants among EU nations. Salvini spearheaded a tough stance of closing Italy's ports to NGO-run migrant rescue ships when he was in government.

But that policy was dropped after he pulled the plug on Premier Giuseppe Conte's first government and it was replaced by a new executive supported by a new alliance.

Probes against Salvini for other similar cases led to nothing.

"I wonder whether the Agrigento prosecutors don't have anything more serious to deal with," Salvini said.
"I did what the Italian people asked me to do.
"I defended the borders. I'm starting to get fed up".

Roope

Quote from: Roope on 20.07.2019, 17:27:07
Toimittaja antaa propagandaa myötäillen ymmärtää, että Mare Nostrum ei muka olisi ollut vetotekijä, koska tulijamäärät ja kuolemat nousivat sen jälkeen kasvuun. Vaikka tulijamäärät räjähtivät kasvuun itäisellä reitilla, ne samana vuonna laskivat keskisellä reitillä, missä Mare Nostrum oli toiminut, joten näiden numeroiden valossa Mare Nostrum oli vetotekijä. Itäisen reitin muutaman kilometrin merimatkan yhteydessä ei muutenkaan voi puhua Välimeren ylittämisestä.
...
QuoteTutkija Cusumano sanoo, että ei ole näyttöä korrelaatiosta etsintä- ja pelastusoperaatioiden ja meren yli pyrkivien siirtolaisten määrän välillä.

Huvittavaa kyllä, kun korjataan meritaksijärjestöjen todisteluunsa käyttämät vääristellyt tilastonumerot oikeiksi, päädytään johtopäätökseen, että asioilla on yhteys. Mutta tämä nyt on muutenkin selvää.

Quote"Salakuljettajat ovat saaneet palkkionsa jo ennen siirtolaisten lähtemistä matkaan, eikä heitä kiinnosta, selviytyvätkö siirtolaiset."

Jos Cusumanon väite pitäisi paikkansa, niin salakuljettajien kannalta kannattavinta olisi ampua lähtijät aavikolle tai kipata heidät rannikolle maksun jälkeen.

Eurooppaan pyrkivät ovat kyllä tietoisia siitä, kuinka moni päätyy perille. Salakuljettajille yhteistyö meritaksien kanssa on kannattavaa, kun lyhyelle matkalle kelpaa kehnompikin laiva tai pelkkä kumivene, jonka luokse pelastajat hälytetään.

Taas mennään:

QuoteTutkimus: Pelastusalusten toiminta ei houkuttele yrittämään Välimeren ylitystä

Kansalaisjärjestöjen pelastusalukset eivät ole vetovoimatekijä pakolaisille ja siirtolaisille.

Kaksi italialaistutkijaa on selvittänyt mahdollista yhteyttä kansalaisjärjestöjen pelastusalusten toiminnan ja Välimeren ylitystä yrittävien pakolaisten ja siirtolaisten määrän välillä.

Tutkimuksen mukaan mitään tilastollista yhteyttä ei ole. Toive pelastumisesta haverin sattuessa ei lisää Libyasta lähtevien ylittäjien määrää.

Näin tutkimus, josta kertoo brittilehti Guardian kumoaa sen usein esitetyn väitteen, jonka mukaan pelastusalusten toiminta olisi vetovoima tekijä meren yli yrittämistä harkitseville.

[...]

Eugenio Cusumano ja Matteo Villa tutkivat pelastusalusten toimintaa vuodesta 2019 tämän vuoden lokakuuhun saakka. Cusumano ja Villa työskentelevät jatkokoulutusta järjestävässä Eurooppalaisessa yliopistossa Firenzessä.

[...]

Kansalaisjärjestöjen alukset ovat tänä vuonna olleet merellä 85 päivänä, 225 päivänä liikkeellä oli vain Libyan rannikkovartioston aluksia. Lähtijöiden määrässä ei ollut eroa.

Pelastusalusten toiminnan ja lähtijöiden määrän välillä ei ollut tilastollista yhteyttä. Yhteys sen sijaan löytyi lähtijöiden määrän suhteessa Libyan poliittiseen vakauteen sekä suhteessa säätilaan.
Kansan Uutiset 20.11.2019

En jaksa kaivella, perustuuko väite edellisen kerran kaltaiseen kusetukseen vai ovatko keksineet jotain uutta. Korrelaatio on ollut joka tapauksessa ilmiselvä jo aikoinaan Mare Nostrumin yhteydessä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

QuoteTutkimus: Pelastusalusten toiminta ei houkuttele yrittämään Välimeren ylitystä

Kansalaisjärjestöjen pelastusalukset eivät ole vetovoimatekijä pakolaisille ja siirtolaisille.

Kaksi italialaistutkijaa on selvittänyt mahdollista yhteyttä kansalaisjärjestöjen pelastusalusten toiminnan ja Välimeren ylitystä yrittävien pakolaisten ja siirtolaisten määrän välillä.

Tutkimuksen mukaan mitään tilastollista yhteyttä ei ole. Toive pelastumisesta haverin sattuessa ei lisää Libyasta lähtevien ylittäjien määrää.

Näin tutkimus, josta kertoo brittilehti Guardian kumoaa sen usein esitetyn väitteen, jonka mukaan pelastusalusten toiminta olisi vetovoima tekijä meren yli yrittämistä harkitseville.

Tyypillinen mokuhommissa esiintyvä tutkimustapa, jossa lopputulos on tiedossa jo ennen tutkimuksen aloittamista.

edb

Quote from: kivimies on 19.11.2019, 16:58:03
Quote from: kivimies on 17.11.2019, 12:37:59Meritaksijärjestöjen MSF:n ja Sos Mediterraneen yhteinen meritaksi Ocean Viking on taas Libyan pelastusalueella hakemassa uusia asiakkaita.

Meritaksijärjestö Salvamento Maritimo Humanitarion meritaksi Aita Mari on tällä hetkellä Maltan pelastusalueella (jonka ilmoittivat kohteekseen), ilmeisesti uhkasakko on saanut heidät pitäytymään menemästä Libyan pelastusalueelle.

Meritaksi Ocean Viking saikin heti asiakkaita: He noukkivat kyytiinsä 94 asiakasta yhdestä kumiveneestä Libyan pelastusalueelta.

[tweet]1196713347015675904[/tweet]

Tilataksin ei kannata ihan pienen pokan kanssa poistua mestoilta. Kyytiin on haalittu kolmekymmentä uutta asiakasta. Ja ais-lähetin on viidettä päivää pimeänä.

QuoteAnother boat with 30 migrants was instead assisted by the Ocean Viking of Sos Mediterranée and Msf, on its second rescue in two days. Now there are 125 people aboard the humanitarian ship.

https://www.repubblica.it/cronaca/2019/11/20/news/migranti_un_pescatore_segnala_un_naufragio_con_67_vittime_al_largo_della_libia_altri_30_salvati_da_ocean_viking-241529002/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

QuoteTutkimus: Pelastusalusten toiminta ei houkuttele yrittämään Välimeren ylitystä

Kansalaisjärjestöjen pelastusalukset eivät ole vetovoimatekijä pakolaisille ja siirtolaisille.

Kaksi italialaistutkijaa on selvittänyt mahdollista yhteyttä kansalaisjärjestöjen pelastusalusten toiminnan ja Välimeren ylitystä yrittävien pakolaisten ja siirtolaisten määrän välillä.

Tutkimuksen mukaan mitään tilastollista yhteyttä ei ole. Toive pelastumisesta haverin sattuessa ei lisää Libyasta lähtevien ylittäjien määrää.

Näin tutkimus, josta kertoo brittilehti Guardian kumoaa sen usein esitetyn väitteen, jonka mukaan pelastusalusten toiminta olisi vetovoima tekijä meren yli yrittämistä harkitseville.

Okei, sovitaan että meritaksit eivät ole ratkaiseva vetovoimatekijä tunkeutumaan laittomasti Eurooppaan. Jollain konstilla kumminkin on tehtävä selväksi, että hengenvaaralliset yritykset veneillä sosiaaliturvan piiriin ovat turhia. Tunnetusti Australian ratkaisu tehoaa: laittomasti ei maahan asetuta millään ilveellä. Palautukset YK:n leireille Afrikkaan ja vähän sassiin!
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Espanjalaismeritaksi Open Arms on noukkinut Libyan lähistöltä 73 läpsyttelijää (linkissä tuollainen Associated Press -uutiskokoelma, nappasin sieltä vain tämän).

https://abcnews.go.com/International/wireStory/latest-french-courts-rule-migrant-case-67192936 (21.11.2019)

Quote(...)

2 p.m.

Spanish humanitarian ship Open Arms has rescued 73 migrants from a distressed boat off Libya's coast.

The NGO said Thursday on its Twitter account that the rescued migrants included four women, a 3-year-old and a 4-year-old, and 24 unaccompanied minors.

Open Arms said the migrants showed signs of gunshot wounds, traumatic shock and serious hypothermia.

On Wednesday, another humanitarian ship, Ocean Viking, said it had rescued another 30 people from a boat in distress off the Libyan coast, bringing the total number of migrants aboard the rescue vessel to 125.

NGOs have been involved in bitter disputes with the Italian government in recent months, after the country previously denied safe harbor to rescue ships under the former hard-line interior minister, Matteo Salvini.

(...)

https://twitter.com/openarms_fund/status/1197439218378792961

[tweet]1197439218378792961[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Italian rannikkovartiosto löysi maan rannikolta jahdin, jonka kyydissä oli 74 laitonta irakilaista läpsyttelijää. Miehistönä olleet kaksi ukrainalaista pidätettiin epäiltyinä laittoman maahanmuuton avustamisesta.

https://www.unian.info/world/10760912-yacht-with-74-illegal-migrants-and-two-ukrainian-crew-on-board-found-off-italy-coast.html (19.11.2019)

QuoteYacht with 74 illegal migrants and two Ukrainian crew on board found off Italy coast

The two men are facing prosecution for soliciting illegal migration.

A yacht with 74 illegal immigrants on board was found off the coast of Italy.

The vessel was operated by two Ukrainian nationals, as reported by the press office of the State Border Guard Service of Ukraine.

"Recently, the SBGS received confirmation of the fact that, on a tip provided by Europol about a boat that could be used in illegal activities, the Italian coast guard stopped the drifting yacht," the report said.

"On board the small ship were as many as 74 passengers who identified as Iraqi citizens. The crew of the yacht consisted of two Ukrainians, born in 1980 and 1988. The Italian police arrested our compatriots for facilitating illegal migration," the SBGS reports.

(...)




Edit: Saiskohan Open Arms kohta lisää rikkautta kyytiin...

https://twitter.com/alarm_phone/status/1197570385383960583

[tweet]1197570385383960583[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Kiirettä pitää Libyan ja Italian välisellä meriosuudella. IOM raportoi kymmenestä aluksesta ja yli kuudestasadasta yrittäjästä parin-kolmen viime vuorokuden aikana. Aina avulias Ocean Viking nappasi kolmannen pokan 90 läpsyttelijää.

Jaettavaa on siis tällä haavaa 287 sandaaliparia, ja Alan Kurdi on tulossa mestoille neljänneksi (muistetaan että myös Aita Mari on hoodeilla paikannuslähetin pois kytkettynä).

QuoteIOM: Urgent Shift Needed in Approach to the Situation in Libya

REPORT from International Organization for MigrationPublished on 21 Nov 2019

TRIPOLI - The International Organization for Migration (IOM) is alarmed by the latest developments in Libya where, in the span of 48 hours, at least nine boats carrying more than 600 migrants have been discovered on the central Mediterranean route. A tenth boat arrived today in Lampedusa, Italy.
...

Between Tuesday (29/11) and Thursday (21/11), operators of the Ocean Viking and Open Arms NGO vessels reported rescuing 287 migrants. IOM Libya confirms that the Libyan Coast Guard returned 289 others to shore including 14 children and 33 women; they were transferred to a detention centre. IOM staff who provided emergency assistance at the disembarkation point described the migrants as "vulnerable and scared".

Forty-three others were picked up by the Tunisian authorities off the coast of Djerba on Thursday morning. A further 74 migrants also arrived at Lampedusa today. According to IOM Staff in both locations, the boats departed from Zwara, Libya.

IOM Libya is unable to verify reports Wednesday night that another vessel sank with a significant loss of life.

Since the beginning of the year, more than 8,600 migrants have been returned to often overcrowded Libyan detention centres where the United Nations has documented unacceptable conditions, violations of human rights and disappearances.

The Latest

Early Thursday morning Tunisia authorities discovered 43 people in a boat off the coast of Djerba.

The NGO rescue vessel Open Arms rescued 73 people and, Ocean Viking a further 90.

IOM staff in Lampedusa reported the arrival of a wooden boat carrying 74 migrants.

On Wednesday, Ocean Viking rescued a further 30 people and the Libyan Coast Guard returned 289 people from four boats.

On Tuesday, Ocean Viking NGO vessel rescued 94 people.

https://reliefweb.int/report/libya/iom-urgent-shift-needed-approach-situation-libya
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

pienivalkeapupu

Mikä juttu noitten paikannuslähettimien sammuttaminen muuten on? Onko ne jotain lisävarusteita jotka voi ottaa kaupan päälle fiilispohjalta, vai onko niillä oikeasti joku funktio olla paatissa alun pitäenkin?
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Tunkki

^Juurikin. Eivät ole pakollisia. Sukua lentokoneiden transpondereille - sammuta se ja olet siviililennonjohdon "tutkassa" näkymätön. Militääri on ainoa taho joka käyttää perinteistä tutkaa jolla näkee radioaaltoja heijastavia maaleja.

kivimies

Quote from: Roope on 20.11.2019, 15:56:49
Taas mennään:

QuoteTutkimus: Pelastusalusten toiminta ei houkuttele yrittämään Välimeren ylitystä

Kansalaisjärjestöjen pelastusalukset eivät ole vetovoimatekijä pakolaisille ja siirtolaisille.[...]
Kansan Uutiset 20.11.2019

En jaksa kaivella, perustuuko väite edellisen kerran kaltaiseen kusetukseen vai ovatko keksineet jotain uutta. Korrelaatio on ollut joka tapauksessa ilmiselvä jo aikoinaan Mare Nostrumin yhteydessä.

Ei tietenkään houkuttele, on vain sattumaa, että kun meritaksikyyti on tarjolla, niin lähtijöitä on aina runsaasti, kun sitä ei ole, niin lähtijöitä ei olekaan.

Libyan rannikkovartiosto pelasti keskiviikon ja perjantain välisenä aikana peräti 497 Eurooppaan pyrkijää 6 eri operaatiossa.

Aiemmassa viestissä mainittiinkin, että Libyan rannikkovartiosto pelasti keskiviikkona 289 ja sen jälkeen ilmeisesti pelastettiin 208 lisää.

[tweet]1198219344179847168[/tweet]

Roope

Quote from: kivimies on 23.11.2019, 14:51:37
Ei tietenkään houkuttele, on vain sattumaa, että kun meritaksikyyti on tarjolla, niin lähtijöitä on aina runsaasti, kun sitä ei ole, niin lähtijöitä ei olekaan.

Muistuu mieleen meritaksiryhmän oma raportti, kun laivan satamasta lähtemisen jälkeen heti muutaman tunnin matkan jälkeen venereiteille saavuttuaan törmäsivät pelastamista vaativaan venepakolaisporukkaan. Ei toki sattumalta vaan koska Välimeri nyt vaan on pullollaan pelastettavia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Libyan rannikkovartiostolla on pitänyt kiirettä. Hyvä.

https://twitter.com/HommaMedia/status/1198252362089058309

[tweet]1198252362089058309[/tweet]

https://www.gulf-times.com/story/648352/9-boats-carrying-over-600-migrants-seized-off-Liby (23.11.2019)

Quote9 boats carrying over 600 migrants seized off Libyan coast

At least nine boats carrying more than 600 migrants have been seized off the Libya coast in the span of 48 hours, the International Organization for Migration (IOM) said in a statement, voicing alarm at a "spike" in migrant boats departing from Libya this week.

"In the span of 48 hours, at least nine boats carrying more than 600 migrants have been discovered on the central Mediterranean route," which connects Libya to Italy, the UN agency said.

"IOM is deeply concerned about the safety of migrants who are vulnerable to clashes, human trafficking and abuse as the security situation further deteriorates," said Federico Soda, IOM Libya Chief of Mission.

The IOM renews its call to the European Union and the African Union, for an urgent shift in approach to the situation in Libya, stressing that immediate action must be taken to dismantle the detention system and find alternative solutions to safeguard lives.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Näkkileipä

Tuon yhteyden puuttumisen voisi kokeilla ihan käytännössä ja kielletään alkuun noin vuodeksi, Salakuljetus & Meritaksipalvelut ja sitten vain katsotaan onko sillä mitään vaikutusta lopputulokseen.

edb

Tuskinpa kukaan tätä ketjua seuraava yllättyy uutisesta, että Ocean Viking kippaa parisataa väkisin Eurooppaan haluavaa Italiaan, tällä kertaa Messinaan.

Huolestuttavaksi asian tekee se, että Välimerestä ´pelastetut´ ilmeisesti roudataan tästä lähtien Eurooppaan yksin tein. Siitä syyskuussa Maltalla tehdystä sopimuksesta kun en itse ainakaan saanut selvää että mitä oli sovittu ja kenen kesken. Mutta nyt siis Zeit tietää kertoa että kyseisen sopimuksen mukaan toimitaan.

QuoteThe 213 migrants on the rescue vessel Ocean Viking are allowed to land ashore in Messina, Sicily. This was announced by the Italian Ministry of the Interior. Accordingly, Italy , Germany, France and Malta jointly applied to the EU Commission for a distribution of migrants following the mechanism agreed at the end of September at an interior ministers' meeting.


It is the first time that the so-called Malta method is used, said the Ministry of Interior . The declaration referred to a "significant step towards a genuinely solidary regime of immigration".

EU ei olisi EU ellei se venkoilisi sen edessä että tässä nyt on aloitettu automaattinen taakanjako useiden jäsenvaltioiden kesken. Kaiken kukkuraksi Zeit väittää Suomen olevan osallistujien joukossa:

Quote...
Automatic distribution within the EU should be a temporary solution until the so-called Dublin procedure is revised. Interior Minister Horst Seehofer (CSU) called the regulations a "temporary emergency mechanism". In addition to the four EU countries participating in the meeting in Malta's capital Valletta, Croatia, Finland, Ireland, Lithuania, Luxembourg and Portugal also agreed to participate.

https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2019-11/italien-ocean-viking-migranten-eu-innenminister
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Yllä mainitun Ocean Vikingin lisäksi Italia­n vasemmistohallitus on sallinut Open Arms- ja Aita Mari -meritaksi­en tuoda laittoman taakkansa maihin (yht. 140 kpl) osana aiemmin sorvattua taakanjakoa.

Italian lisäksi Saksa, Ranska ja Malta ottavat näitä vastaan.

Ihmissalakuljettajilla on nyt hyvät oltavat, kun voi lähes keskeytyksettä roudata mereltä haittamamuja.

https://www.infomigrants.net/en/post/21076/open-arms-aita-mari-allowed-to-take-migrants-to-italy-as-part-of-eu-redistribution-deal (25.11.2019)

QuoteOpen Arms, Aita Mari allowed to take migrants to Italy as part of EU redistribution deal

Two charity boats, carrying a total of 140 migrants saved from Mediterranean waters, have been given permission to board and disembark their passengers in Italian ports after a number of EU nations agreed to take in some of the rescued migrants. However, there have also been more deaths at sea over the weekend.

The Italian interior ministry on Monday said in a statement that the Open Arms, which is operated by a Spanish charity Proactiva Open Arms, was instructed to take course to Italy's south-eastern port of Taranto in Apulia province, located about 100 km south of the city of Bari. The vessel is carrying 62 rescued migrants and is excepted to arrive in Taranto Tuesday morning. A video on the Open Arms twitter feed shows migrants celebrating after hearing the news.

Meanwhile the second boat, the Aita Mari, was sent to the port of Pozzallo in Sicily, carrying 78 migrants on board, the ministry said. The Aita Mari is also run by a Spanish charity, which is called Salvamento Maritimo Humanitario (SMH).

EU redistribution mechanism at work

The Italian ministry added that the incoming migrants would be redistributed among the EU member states of Germany, France and Malta, while Italy would also take in some of them.

The collaboration between these four governments has intensified in recent weeks, after the same four nations agreed last weekend to share 213 migrants rescued by the Ocean Viking, which is operated by the SOS Mediterranee charity and Doctors Without Borders (MSF). Those migrants were taken to the port of Messina in Sicily.

In recent months, Germany, France, Italy and Malta have repeatedly been part of ad-hoc redistribution pacts in numerous instances of Mediterranean Sea rescues, while other EU member states have only agreed to join in as part of the more pressing rescues.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Libyan rannikkovartiosto käski lauantaina Manzoub-nimistä kauppa-alusta osallistumaan pelastustoimiin Bourin öljylautan (n. 120 kilometrin päästä Libyan rannikolta) lähistöllä.

Aluksen miehistö pelasti 57 Eurooppaan pyrkivää "hädänalaista" yhdestä veneestä ja vei heidät takaisin Libyaan.

[tweet]1198722263400558592[/tweet]

kivimies

Hesari uutisoi jälleen Italian laittomasti maassa olevien työoloista, tällä kertaa tomaattiviljelmien sijaan vaateteollisuudessa.

Jutussa käytettiin ärsyttävän usein harhaanjohtavaa "paperiton"-termiä.

Viime viikolla Italian viranomaiset tekivät ratsian Napolissa sijaitsevaan luksusmerkin alihankkijan vaatetehtaaseen, josta löytyi 50 laittomasti maassa olevaa työntekijää. HS:n ja siinä linkitetystä Reutersin jutusta ei saanut selville, minkä maan kansalaisia he olivat. Jutussa viitataan laittomasti maassa olevien kokonaismäärään ja esitetään arvio, jonka mukaan se olisi 700 tuhatta ja kasvaisi 90 tuhannella ensi vuoden loppuun mennessä.

On yleistä tietoa, että suurin osa Italian laittomasti maassa olevista on Välimeren aiemmin ylittäneitä. Jutussa tosin mainitaan, että tekstiiliteollisuudessa työskentelee myös kiinalaisia laittomasti maassa olevia kiinalaisomisteisissa tehtaissa. Kiinalaisia ei ole juurikaan ollut Välimeren ylittäjien joukossa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006321834.html?share=e61ba4d5ba063dd15311f84c9557c1fd (27.11.2019)
QuoteItalialaisen luksusbrändin vaatteen voi ommella paperiton siirtolainen, jolle maksetaan nälkä­palkkaa – Miten se on mahdollista?

Viime viikolla Italiassa Napolissa Meliton maahanmuuttajalähiössä paljastui hikipaja, jossa noin 50 paperitonta siirtolaista valmisti nahkatuotteita ja jonka asiakkaisiin kuului tunnettuja eurooppalaisia luksusmerkkejä.

Poliisi pidätti tehtaan omistajan Vincenzo Capezzuton epäiltynä laittoman työvoiman käytöstä ja sieppauksesta, kertoivat uutistoimisto Reuters ja italialaiset viestimet. Viranomaiset löysivät Moreno Srl -yrityksen tehtaan varastosta piileskelemästä muun muassa raskaana olevan naisen ja kaksi alaikäistä teiniä.

Tutkijoiden mukaan tehdas valmisti kenkiä ja laukkuja muun muassa italialaiselle Armanille, ranskalaisen Keringin Saint Laurent -brändille ja maailman suurimman ylellisyystuotekonsernin LVMH:n Fendi-brändille. Yksikään yrityksistä ei myöntänyt yhteyksiä nyt paljastuneeseen tehtaaseen. Saint Laurent sanoi selvittävänsä asiaa. [...]

Luksusbrändien tuotannolle ovat tyypillisiä pitkät alihankintaketjut, joiden suorittavassa päässä oleva työntekijä saa pahimmillaan muutaman euron päivän työstä. Valmis tuote maksaa vähintään satoja ja jopa useita tuhansia euroja. [...]

Haavoittuvassa asemassa olevasta halpatyövoimasta ei ole pulaa Euroopassa. Tutkija Matteo Villa Italian kansainvälisen politiikan instituutista arvioi elokuussa The Washington Post -lehdelle, että Italian paperiton väestö kasvaa 90 000:lla ensi vuoden loppuun mennessä. Se nostaisi paperittomien kokonaismäärän yli 700 000:een.

Kasvua ei tule vain uusista Välimeren ylittävistä siirtolaisista, vaan myös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista, jotka jäävät Italiaan mutta menevät maan alle. Heille epämääräiset ja huonosti palkatut työt ovat usein ainoa vaihtoehto elannon hankkimiseen.
[...]

Toscanan perinteistä vaateteollisuuden keskusta Pratoa on jo parikymmentä vuotta kutsuttu pikku-Kiinaksi, koska sen nahkatehtaissa työskentelee suuri joukko paperittomia ja paperillisia kiinalaisia siirtolaisia hyvin pienellä palkalla. Monet tehtaat ovat myös kiinalaisten omistuksessa. [...]


Alaric

Suomen Uutisten toimitus taisi lueskella tänään aamulla Hommatwitteriä, kun iltapäivällä sitten ilmestyi juttu tähän samaan toissapäivänä julkaistuun Bloombergin uutiseen pohjautuen ;)

https://twitter.com/HommaMedia/status/1199570044721729538

[tweet]1199570044721729538[/tweet]

Itse tutkimus pdf-muodossa: https://www.dropbox.com/s/oo9rcwr238qec5c/migrants_at_sea.pdf?dl=0

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-11-25/high-seas-rescues-may-make-eu-s-illegal-immigration-problem-worse (25.11.2019)

QuoteHigh-Seas Rescues Put Migrants in Harm's Way

Matteo Salvini may just have been right when he argued that saving lives in the Mediterranean makes the economics of people smuggling more lucrative.

The inflow of migrants from North Africa has split Europe between those who think governments should do all they can to save human lives and those who fear rescue operations mainly benefit smugglers. A new study shows such concerns could be well-grounded.

Giovanni Mastrobuoni, one of Europe's preeminent economists of crime based at the Collegio Carlo Alberto in Turin, worked with Claudio Deiana and Vikram Maheshri to look at how people smugglers change their behavior in response to relief efforts in the Mediterranean Sea. Their findings: When such criminals anticipate there's a greater chance their human cargo will be rescued, they react by using cheaper and less secure boats. As a result, the number of crossings increases — on craft more vulnerable to accidents — making it mission impossible for rescue crews to reduce the number of deaths.

This conclusion will be clearly unpalatable for those, especially on the left, who believe European governments have a moral duty to provide assistance at sea to crossing migrants. A number of terrible accidents — especially one in October 2013, which killed more than 360 people off the coast of the Italian island of Lampedusa — have led politicians in Italy and beyond to launch operations to preserve human life at sea.

The critique, typically from the right, is that these efforts risk doing more harm than good. Matteo Salvini, leader of Italy's League and former home affairs minister, has led efforts to limit such operations, especially those by non-governmental organizations such as Open Arms and Ocean Viking. When he was in government, he often referred to illegal immigration as a "business" which had to be stopped even if it meant taking a tough line.

Salvini will certainly feel vindicated by the work from the three economists.

But how can they be so sure? To test their hypothesis, they built a new data set, where they overlaid sea conditions from 2009-2017 on top of the number of irregular migrants arriving daily in Italy along the so-called "central route;" the tally of deaths in the central Mediterranean Sea; and logs of search and rescue activity. From 2013-2017, they were also able to add information on the types of vessels used.

When search and rescue operations were in place, they found that the number of crossings fell more quickly during stormy weather. This suggests that traffickers do indeed shift from more seaworthy wooden boats to cheaper inflatable rafts, which don't take to the sea when the weather is rough. The record on the type of boats used, which is admittedly patchy, also confirms the trend toward using less expensive craft.

(...)

https://www.suomenuutiset.fi/tutkimus-valimeren-meripelastustoimet-lisaavat-hukkumisia-hyodyttavat-ihmissalakuljettajia/ (27.11.2019)

QuoteTutkimus: Välimeren meripelastustoimet lisäävät hukkumisia ja hyödyttävät ihmissalakuljettajia

Italialaistutkijat ovat todenneet, että meripelastustoimien lisääminen Välimerellä johtaa ainoastaan siihen, että ihmissalakuljettajat käyttävät huterampia ja halvempia aluksia, jolloin yhä useammat laittomat siirtolaiset joutuvat hengenvaaraan. Meripelastus siis parantaa ihmissalakuljettajien tienestejä mutta lisää hukkumisia.

Torinolaisessa yliopistossa työskentelevä tutkija Giovanni Mastrobuoni on erikoistunut tarkastelemaan rikollisuutta taloudellisesta näkökulmasta, kertoo taloustietotoimisto Bloomberg. Mastrobuoni on julkaissut yhdessä kahden muun tutkijan kanssa tutkimuksen, jossa tarkastellaan ihmissalakuljettajien toimintamalleja Välimerellä.

Tutkijat havaitsivat, että ihmissalakuljettajien toiminta noudattaa tiettyä kaavaa: kun ihmissalakuljettajat arvelevat, että ihmisoikeusjärjestöjen ja muiden toimijoiden meripelastusaluksia on liikkeellä runsaasti, he siirtyvät käyttämään halvempia ja samalla turvattomampia aluksia, koska kyydin saamisen todennäköisyys meripelastusalukselta on suurempi.

Siirtolaisuus on liiketoimintaa

Halvempia ja huterampia aluksia käytettäessä tapahtuu kuitenkin helpommin onnettomuuksia ja hukkumisia. Tämä tutkimustulos ei tietenkään miellytä niitä, jotka pitävät meripelastustoimia Euroopan maiden moraalisena velvollisuutena.

Italian edellinen sisäministeri Matteo Salvini painotti, että meripelastustoimet aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Salvini pyrki rajoittamaan kansalaisjärjestöjen alusten mahdollisuuksia tuoda lastinsa Italian satamiin. Salvini painotti myös sitä, että laiton siirtolaisuus on liiketoimintaa, joka on saatava loppumaan keinolla millä hyvänsä. Tämä tutkimus kuitenkin päättyy vuoteen 2017, joten Salvinin toimet pääministerinä eivät näy tutkimustiedoissa.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

acc

Meritaksipalvelut mahdollistavat Euroopan matkan alkuosaa myyville mahdollisuuden maksoimoida tulonsa.  Vene täyteen ja sitten merelle, jossa jatkokyyti taksilla odottaa. Jos ei odota, niin lastin voi tyhjentää mereen. Aivan... lastin voi siis tyhjentää mereen, jolloin taksia ei tarvitse odotella ja pääsee hakemaan heti uutta lastia. Asiakkaita on loputon määrä. En tiedä onko tällaista tapahtunut, tulipa vaan mieleen.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8