News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Ajattelija2008

http://missingmigrants.iom.int/region/mediterranean
Tilastojen mukaan kesäkuu 2018 oli huippukuukausi, mutta hukkumisia on sen jälkeen ollut vähemmän kuin edellisinä vuosina. Hukkumiset toki loppuisivat kokonaan, jos "avustusjärjestöt" eivät houkuttelisi ihmisiä vielä nytkin hukkumaan.

YK-järjestö UNHCR hyötyy hukkumisista, koska voi teeskennellä avustusjärjestöä. Ei ihme, että UNHCR haluaa tappaa köyhiä ihmisiä.

Roope

[tweet]1046948912379105281[/tweet]

Siinä onkin mainio esimerkki poliittisesti tarkoituksenmukaisesta väittämästä.

Pakolaisjärjestöt, aktivistit ja heitä myötäilevät poliitikot ovat kiusaantuneita UNHCR:n tämän vuoden tilastoista, joiden mukaan Välimerellä hukkuneiden määrä on vähentynyt jyrkästi aiempiin vuosiin verrattuna. Se ei ole väite vaan fakta. Näyttää vielä siltä, että tämä johtuu ennen kaikkea rannikkovartiostojen aktiivisuudesta, meritaksitoiminnan rajoittamisesta ja Italian tiukemmasta linjasta eli kaikesta siitä, mitä hukkumisia pääpropaganda-aseenaan käyttäneet järjestöt vastustavat.

Jotkut aktivistit ja järjestöt eivät ole epäröineet yksinkertaisesti valehdella, että hukkuneita on enemmän kuin ennen tai vääristellä, että hukkuneita on ollut tänä vuonna (kuten joka vuonna) enemmän kesällä kuin talvella. Esimerkiksi maahanmuuttotutkija ja ihmisoikeusaktivisti Erna Bodström ryhtyi kuitenkin puhumaan hukkuneiden määrän sijaan kuolettavuudesta eli kuolleiden määrän ja Välimeren ylittäneiden määrän suhteesta. Suhdeluku jatkaa kasvuaan, mitä enemmän ylittämisiä ja samalla hukkumisia estetään. Tutkija Tiina Sotkasiira yrittää samaa kikkaa.

Oikeasti hukkuneiden määrä on hukkuneiden määrä, eikä se muuksi muutu. Vähempi on aina parempi. Laittomien reittien vaarallisuus on tämän rinnalla epäolennaista, eikä sitä voi muutenkaan arvioida Välimeren pohjoispuolella rekisteröityjen määrästä. Pitäisi tietää myös, kuinka moni on lähtenyt matkaan ja kuinka moni on palautettu takaisin tai ohjattu muualle, mutta tästä ei ole tilastoja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Elemosina

Noissa itsepintaisissa väittämissä on myös sellainen hassunhauska sivujuonne, että vähentyneet hukkumismäärät tuntuvat suorastaan harmittavan näitä avustamista kannattavia.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Roope

Quote from: Elemosina on 02.10.2018, 14:11:46
Noissa itsepintaisissa väittämissä on myös sellainen hassunhauska sivujuonne, että vähentyneet hukkumismäärät tuntuvat suorastaan harmittavan näitä avustamista kannattavia.

Ilmiselvästi. Jopa tilastot julkaissut UNHCR päättää siksi Sotkasiiran linkittämässä tiedotteessa vedota kolmen vuoden takaiseen Alan Kurdin kuvaan ja tapauksen pohjalta tehtyyn vähemmän mairittelevat yksityiskohdat armeliaasti unohtavaan Khaled Hosseinin satukirjaan:

QuoteMediterranean crossings deadlier than ever, new UNHCR report shows

Three years on from the shocking images of lifeless Syrian toddler Alan Kurdi on a Turkish beach, a new report by UNHCR, the UN Refugee Agency shows that crossing the Mediterranean Sea has become even more deadly. 

UNHCR's new Desperate Journeys report shows that more than 1,600 people have died or gone missing while attempting to reach Europe so far this year.

The report shows that while the total number of people arriving in Europe has fallen, the rate of deaths has risen sharply, particularly for those crossing via the Mediterranean Sea.   In the Central Mediterranean, one person died or went missing for every 18 people who crossed to Europe between January and July 2018, compared to one death for every 42 people who crossed in the same period in 2017.

"This report once again confirms the Mediterranean as one of the world's deadliest sea crossings,"
said UNHCR's Director of the Bureau for Europe, Pascale Moreau. "With the number of people arriving on European shores falling, this is no longer a test of whether Europe can manage the numbers, but whether Europe can muster the humanity to save lives."

In recent months, UNHCR, together with the UN Migration Agency, IOM, has called for a predictable, regional approach for the rescue and disembarkation of people in distress in the Mediterranean Sea.

UNHCR is also calling on Europe to increase access to safe and legal pathways for refugees, including by increasing resettlement places and removing obstacles to family reunification – helping to provide alternatives to potentially deadly journeys.

The report also outlines the dangers refugees face while traveling along land routes to or within Europe. Noting the steps that some have taken to prevent refugees and migrants from accessing their territory, the report urges States to grant those seeking international protection readily-available access to asylum procedures. It also appeals to States to strengthen mechanisms to protect children traveling alone and seeking asylum.

Best-selling author UNHCR Goodwill Ambassador Khaled Hosseini, himself a former refugee from Afghanistan, has published a new illustrated book, coinciding with the three-year anniversary of Kurdi's death. 'Sea Prayer' is dedicated to the thousands of refugees who have perished around the world while fleeing war, violence and persecution.

"When I saw those devastating images of the body of Alan Kurdi, my heart shattered," said Hosseini. "Yet, just three years on and despite thousands more people losing their lives at sea, our collective memory and urgency to do better seems to have faded."

In June and July 2018, Hosseini visited Lebanon and Italy and saw the devastating impact on families who have lost relatives while attempting to reach Europe.

"In Sicily I visited a lonely, unkempt cemetery full of unmarked graves of people – including many children – who have drowned on journeys just like Alan's in the past years," said Hosseini. "Each one of those people is now reduced to just a number, a code on a grave, but they were all men, women and children who dared to dream of a brighter future. Three years on from Alan's death, it's time we came together to do more to prevent future tragedies and let our friends, families, communities and governments know that we stand with refugees."

The full report can be accessed at: http://www.unhcr.org/desperatejourneys

Key stats

-    Along the Central Mediterranean route, so far this year there have been ten incidents in which 50 or more people died, most after departing from Libya. Seven of these incidents have been since June.
-    Along the sea route from North Africa to Spain, more than 300 people have perished this year already, a marked increase on 2017 - when 200 deaths were recorded in the whole year.
-    In April this year, when over 1,200 reached Spain by sea, the rate of deaths climbed as high as one death for every 14 persons arriving in Spain by sea.
-    More than 78 deaths of refugees and migrants have been recorded so far along land routes in Europe or at Europe's borders compared to 45 in the same period last year.
UNHCR 3.9.2018
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ajattelija2008

Pakko se on todeta, että University of Eastern Finlandin tutkija Tiina Sotkasiira haluaa köyhien ihmisten kuolevan Välimereen. Kyse ei voi tuossa tweetissa olla ymmärryksen puutteesta. Hän on tyytymätön siihen, että vähemmän ihmisiä kuolee nyt kuin edellisinä vuosina.

Ennen kuin perehdyin turvapaikkabusinekseen, en tiennyt, että noin suuri osa "auttajista" antaa autettavien kuolla, jos itse hyötyy kuolemasta sillä tavalla, että voi teeskennellä pyhimystä. Tämä selittää myös sen, miksi nämä "auttajat" suhtautuvat täysin välinpitämättömästi turvapaikanhakijoiden Suomessa tekemiin henkirikoksiin. Heille ihmisen kuolema on pieni hinta siitä, että he itse hyötyvät. Kovin alas voi moraalista ylemmyyttä tuntevan ihmisen moraali vajota.

Jos jollakulla on tuollaisia ystäviä, mihin hän tarvitsee vihamiehiä?

MiljonääriPlayboy

#3155
Kysykääs joku Sotkasiiralta twitterissä, että pitäisikö pääratojen ja suurempien ratapihojen ympäriltä usein löytyvät aidat kenties välittömästi poistaa, jotta radan ylittäjien (joiden lukumäärä kasvaisi aitojen poiston jälkeen huomattavasti) ja junan alle jääneiden (joihin tulisi myös lisäys, mutta lisäyksen suuruus olisi varmasti pienempi kuin radan ylittäjien määrässä tapahtuva lisäys) keskinäinen suhde muuttuisi parempaan suuntaan?

Aika karua, että tällaiset henkilöt operoivat yliopistossa tutkijana. Kertonee suomalaisten yliopistojen tasosta jotain.

e:muotoilu+typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

edb

Quote from: Roope on 02.10.2018, 13:56:24
...
Oikeasti hukkuneiden määrä on hukkuneiden määrä, eikä se muuksi muutu. Vähempi on aina parempi. Laittomien reittien vaarallisuus on tämän rinnalla epäolennaista, eikä sitä voi muutenkaan arvioida Välimeren pohjoispuolella rekisteröityjen määrästä. Pitäisi tietää myös, kuinka moni on lähtenyt matkaan ja kuinka moni on palautettu takaisin tai ohjattu muualle, mutta tästä ei ole tilastoja.

Mainitunlainen tilasto löytyy osoitteesta:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ncHxOHIx4ptt4YFXgGi9TIbwd53HaR3oFbrfBm67ak4/edit#gid=0

Datan on kerännyt Italian Institute for International Political Studies (ISPI), joka näyttää olevan vasemmalle kallellaan, mutta ei silti vaikuta pilipalilafkalta.

Taulukkomuotoinen data ei oikein taivu tälle Homman alustalle, joten en lähde yrittämään lainauksia. Kuvan voisi piirtää jossain välissä.

Osa datasta on UNHCR:n tuottamaa, osan takana on IOM ja loput kerätty lehdistä. Siinä luetellaan lähteneet, palautetut, Eurooppaan päässeet ja kadonneet/hukkuneet lähtien tammikuusta 2016

Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Lampedusa­n saarella koettiin aiemmin usean vuoden kestänyt massiivinen "siirtolaisvyöry". Nyt tilanne on hieman rauhoittunut ja turistit ovat palanneet, mutta matuja tulee edelleen (n. 2 500 tullut tänä vuonna), erityisesti tunisialaisia. Paikalliset ovat nuivistuneet huomattavasti.

https://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-6230997/Fresh-start-Lampedusa-five-years-migrant-horror.html (2.10.2018)

QuoteFresh start for Lampedusa five years after migrant horror

Five years after the worst migrant shipwreck in its history, Lampedusa is counting on tourism for a fresh start, despite signs its golden sands may become a gateway to Europe once more.

Just before dawn on October 3, 2013, a boat from Libya carrying over 500 migrants sank off the tiny Italian outcrop. Fishermen and rescuers managed to pull only 155 survivors from the water, along with 366 bodies.

The images of the coffins lined up in an airport hangar shocked the world and prompted rescue operations in the Mediterranean off Libya.

It was not the island's only encounter with death: boats bringing migrants to safety also carried body bags. The cemetery filled up, while its famous beaches began to empty.

But while the number of vessels attempting the perilous crossing multiplied between 2013 and 2017, increasingly few landed on Lampedusa -- a 20 square kilometre (7.7 square mile) island with just 6,100 inhabitants that lies closer to Africa than Europe.

Rescued much further south, migrants either stayed fleetingly in Lampedusa's reception centre or were taken directly to Sicily or the Italian mainland.

The locals have leapt at the chance to restore the island's reputation as a holiday paradise, revamping hotels, vacation rentals and restaurants and widening offers of boat trips to discover hidden caves, scuba diving spots and friendly dolphins.

(...)

But since the withdrawal of both humanitarian and military rescue vessels off the coast of North Africa, arrivals directly from Libya have resumed.

Over 2,500 migrants have reached the island since the start of the year, mostly from Tunisia. Last week, a boat from Libya carrying 65 people from Eritrea, Somalia and Morocco landed here after a three-day crossing.

But while locals once pulled people from the water and fed them hot meals, the mood has now changed.

(...)

Puffing on a cigar in his office, Martello accuses Tunisians -- who since 2017 have once more been arriving here in larger numbers -- of committing petty crimes.

"If Lampedusa receives delinquents instead of people in need, fleeing war, then it is no longer a matter of welcome, but of public order."

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Meritaksijärjestö Sea-Watch lähetti uuden Mare Jonio- nimisen aluksen Välimerelle (Libyan edustalle) hakemaan asiakkaita Eurooppaan.
Alus on rekisteröity Italian lipun alle, liekö rekisteröity tutkimusalukseksi?  :roll:

Myös Proactiva Open Armsin Astral-alus on matkalla kohti Libyaa.

QuoteNew civilian migrant rescue ship heads for Libyan waters

A new migrant rescue ship was headed for the waters off Libya on Thursday, one of the aid groups running the boat said, after similar vessels were prevented from operating.

"The #MareJonio is on its way!" Sea-Watch tweeted.

"In cooperation with #Mediterranea we are back at sea, to keep a sharp lookout and to challenge the European policy of letting people drown."

The announcement came on the same day that the Aquarius rescue ship sailed into Marseille harbour and an uncertain fate after Panama pulled its flag, meaning it cannot leave port without a new flag.

The Mare Jonio is a tug flying the Italian flag that left Augusta in Sicily on Wednesday evening, headed south, maritime tracking websites said.

The 37-metre (121 foot) vessel -- around half the length of the Aquarius -- is not intended to rescue migrants and bring them to a safe port but to spot and secure migrant-carrying boats that are in distress.

It will also provide a civilian presence in an area where they say the Libyan coastguard and international military vessels are failing to rescue people, despite several shipwrecks in September.

Spanish NGO Proactiva Open Arms sent the Astral sailboat to the area on a similar mission a few days ago.

[...]

France24.com (4.10.2018)

[tweet]1047816920895041536[/tweet]



Alaric

^ @kivimies

The Guardianin jutussa asia on esitetty siten, että nämä italialaiset suvakit haastavat tällä sisäministeri Salvinia, joka on määrännyt ulkomaisille meritakseille rantautumiskiellon. Mukana on mm. vasemmistolaisen LeU-puolueen poliitikkoja, taiteilijoita, rasisminvastaisia järjestöjä, "intellektuelleja" jne.

Operaation nimi on Mediterranea. Tästä kuullaan takuulla vielä, kun yrittävät tuoda ensimmäistä lastiaan Italiaan.

"We will disobey nationalism and xenophobia. Instead we will obey our constitution, international law and the law of the sea, which includes saving lives."

https://www.theguardian.com/world/2018/oct/04/italian-flagged-migrant-rescue-boat-mare-jonio-sets-sail-in-challenge-to-far-right-minister-matteo-salvini (4.10.2018)

QuoteItalian-flagged migrant rescue boat sets sail in challenge to far right minister

The first non-military, Italian-flagged rescue boat to operate in the Mediterranean since the migration crisis began has left for waters off Libya, in a direct challenge to Italy's far-right interior minister, Matteo Salvini.

NGO rescue boats have all but disappeared from the main migration routes since Salvini announced soon after taking office this summer he was closing Italian ports to non-Italian rescue vessels.

The Italian flag on the 38-metre Mare Jonio will make it harder for Salvini to prevent it from docking, though he could still move to prevent people from disembarking. The boat has been bought and equipped by a coalition of leftwing politicians, anti-racist associations, intellectuals and figures in the arts, under the supervision of two NGOs. Its mission has been called Mediterranea.

"We want to affirm a principle of humanity that rightwing policies seem to have forgotten," Erasmo Palazzotto from the leftwing LeU (Free and Equal) party said.

(...)

''Should we expect Salvini to close the ports to us too? We are an Italian boat, flying the Italian flag. They will have to answer to this," Palazzotto said. "If they then attempt to refuse to let the migrants disembark, we will not remain silent and will give voice to them from the ship."

The ship has received support from the Spanish NGO Pro-Activa and the aid group Seawatch, as well as the writer Elena Stancanelli and the film director Paolo Virzì.

"This is a moral disobedience mission but also a civil obedience one," the Mediterranea mission's press office said in a statement. "We will disobey nationalism and xenophobia. Instead we will obey our constitution, international law and the law of the sea, which includes saving lives."

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

KTM

Ei välttämättä kuulu tänne, mutta äsken TV1 uutisissa taas itkua ja valitusta että pakolaisia olisi muka kidutettu ja ammuttu Libyassa. Jos on, miksi hitossa menevät sinne?

Kuulemma Libya on lennättänyt takaisin 4000 Nigerialaista, joista suurin osa pyrkii takaisin Libyaan ja sitä kautta eurooppaan.

Eivät opi pienestä.

Alaric

^ Ja sieltähän tulikin sitten vastaus melkoisen nopeasti :) On se äijä.

https://twitter.com/HommaFI/status/1047906497760514048

[tweet]1047906497760514048[/tweet]

http://www.ansa.it/english/news/2018/10/04/leftist-ship-rescuing-migrants-wont-land-in-italy_901270ce-81a4-4273-b445-59dc12a0e96a.html (4.10.2018)

QuoteLeftist ship rescuing migrants 'won't land in Italy'

Deputy Prime Minister and Interior Minister Matteo Salvini reiterated Thursday that no ships intending to disembark migrants would be allowed to land in Italy.

He said he knew that a ship run by leftist, anticapitalist and anarchist squats called social centers was "wandering around the Mediterranean for a humanitarian mission and that it will try to disembark migrants in Italy. Do what you want, go wherever you want. I am democratic. Go to Tunisia, Libya or Egypt, but not to Italy. You can pick up whomever you choose but you will not be coming to Italy." He was commenting on an initiative in which some MPs from the leftwing Free and Equal (LeU) party are taking part.

The ship has been named Mediterranea. The mission has been launched by several Italian associations - including Arci Nazionale, Ya Basta of Bologna, the NGO Sea-Watch, the online magazine I Diavoli and the social enterprise Moltivolti of Palermo - and is supported by representatives of the world of culture and social entities. The main boat will be accompanied by a schooner that will support the various operations.

"When the law creates death, it is our duty to disobey," organisers said.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Astral ja Mare Jonio kohtaavat Välimerellä. Paikasta ei ole tietoa, koska molempien paikannus on pois päältä.

Pilotes Volontairesin pienkone on tähystyslennolla etsimässä mahdollisia asiakkaita.

[tweet]1048179662076227584[/tweet]

Quote from: Alaric on 20.05.2018, 21:17:34
Vaikkei nyt ihan suoraan Italiaan liitykään, niin laitetaas tänne, kun lähialueella operoivat (Malta tukikohtana ilmeisesti).

Kaksi ranskalaista pilottia (José Benavente ja Benoit Micolon) käyttivät 150 000 dollarin säästönsä pienen lentokoneen hankkimiseen. Tarkoituksena on lentää Välimeren yllä ja bongata vaarassa olevia "siirtolaisaluksia". Näiden järjestön nimi on Pilotes Volontaires.

Ensimmäisellä lentokerralla 12. toukokuuta nämä havaitsivat kaksi alusta.

Typerät kusipäät.

http://www.euronews.com/2018/05/20/two-pilots-spend-savings-plane-rescue-migrants-mediterranean-sea-n873926 (20.5.2018)


Alaric

Ihmissalakuljetusjärjestö Mission Lifeline on saanut kohta kerättyä rahat toista meritaksia varten. Aiempi meritaksi on Maltalla takavarikoituna ja kapteeni joutuu vastaamaan syytteisiin oikeudessa.

https://www.kansalainen.fi/vapaaehtoista-meripelastusta-harjoittavalla-lifeline-jarjestolla-menee-taloudellisesti-hyvin/ (5.10.2018)

QuoteVapaaehtoista meripelastusta harjoittavalla Lifeline-järjestöllä menee taloudellisesti hyvin

Saksalaisella Mission Lifeline-järjestöllä menee hyvin, vaikka yksi järjestön pelastuslaivoista on takavarikoituna Maltalla ja laivan kapteenia syytetään rekisteröintipetoksesta laivan seilattua välimerellä Hollannin lipun alla laittomasti. Järjestön uusi laiva on melkein maksettu, ja järjestön sivuilla juhlitaan "arvokkaan työn jatkamisella".

Mission Lifeline-järjestö juhlii yli 400 000 euron rajan rikkoutumista uuden pelastuslaivan varainkeräyksessä. "Varalaivalla on jo lippu", julistaa järjestön koti- ja Facebook-sivut. Minkä maan lipun alla uusi laiva tulee tekemään pelastustyötään Libyan rannikolla järjestö ei suostu vielä kertomaan. Laivan rahoitus on kuitenkin jo 87-prosenttisesti kerätty lahjoituksina.

Puolen miljoonan pelastaja-alus

Järjestön uuden laivan hintalappu on 475 000 euroa. Näistä rahoista on kerätty kasaan lahjoitusten kautta 414 451 euroa, kertoo järjestö kotisivullaan.

Uusi laiva on välttämätön järjestölle

Maltan Valettassa oikeuteen joutuva takavarikoidun Lifeline-laivan kapteeni Claus-Peter Reisch on joutunut matkustamaan Maltalle kolmannen kerran turhaan, koska Hollannin viranomaiset eivät ole ottaneet oikeudenkäyntiin mitään kantaa. Tällä kertaa Reisch käytti aikansa hyödyksi ja siirsi Lifeline-aluksen pois satamaliikenteen tieltä uudelle parkkipaikalle.

Asian käsittely jatkuu 19. marraskuuta, ja järjestö pelkää Twitter-viestiensä perusteella Lifeline-laivan lopullista takavarikkoa ja myyntiä huutokaupalla oikeudenkäyntikulujen kattamiseksi.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Meritaksi Mare Jonio jäi ilman asiakkaita, kun Libyan rannikkovartiosto (jota meritaksijärjestö Sea Watch kutsuu tässä  "niin kutsutuksi") pelasti merihädässä olevan veneen.  ;D

[tweet]1048521698478313473[/tweet]

qwerty

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

kivimies

Maltan armeija pelasti 120 "hädänalaista" kumiveneestä. Pelastetut vietiin Maltalle.

QuoteUpdated: AFM rescues 120 migrants, bring them to Malta

The Armed Forces of Malta has rescued 120 migrants whose inflatable boat was adrift, the Department of Information said.

"Following a sighting, during routine patrolling, Armed Forces of Malta vessel P52 rescued 120 migrants within Malta's Search and Rescue Region after their inflatable boat was adrift. P52 is currently proceeding towards Malta."

The migrants arrived during the night.

The statement did not give any more details.

Independent.com.mt (6.10.2018)

qwerty

 :D

[tweet]1049042030444384257[/tweet]
Quote"If anyone, in Berlin or in Bruxelles, thinks to unload immigrants to Italy with unauthorized charter flights, they must know that there isn't and there won't be any airport available. We'll close the airports like we closed the ports."

– Salvini
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

AcastusKolya

Pitäisi perustaa vastajärjestö. Sen laivat pistäisivät migranttipaatit merenpohjaan.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

kkatajis

eikun hommaa putkeen

Pullervo

Aquarius kökkii Marseillen satamassa odottamassa, että joku maa huolisi sen rekisteriinsä ja lippunsa alle. Sveitsissä, maailmankuulussa merenkulkumaassa on nyt kerätty ja luovutettu hallitukselle adressi, jossa vaaditaan Sveitsin lippua Aquariukselle, jotta ihmissalakuljetusbisnes voisi jatkua. Onhan Sveitsillä merivoimatkin, 11 suomalaisvalmisteista Marine Alutechin 12-metristä Acquarius-luokan alusta kahdella järvellä. Aquarius II voisi olla laivaston lippulaiva Välimerellä.

http://www.swissinfo.ch/eng/humanitarian-ship_aquarius-swiss-flag-demand-gathers-steam/44461876

QuoteAquarius Swiss flag demand gathers steam (9.10.2018)

An alliance of non-governmental organisations has handed in a petition, containing 27,000 signatures, that calls on the Swiss government to allow the humanitarian ship Aquarius to fly under the Swiss flag to help rescue stricken migrants in the Mediterranean.

The vessel is currently docked in the French port of Marseilles until it receives permission from a country to continue its work under their flag. The Aquarius was stopped from flying the flag of Gibraltar last year but was renamed Aquarius II under the Panamanian flag. Now Panama says it will withdraw registration of the ship.

News of this impasse has led to growing calls for the government to allow the ship to re-register as a Swiss vessel. Four parliamentarians have submitted proposals for Aquarius to continue its work under a Swiss flag. On Monday, an open letter signed by several Swiss personalities and politicians was sent to the Federal Council.

On Tuesday, these calls were backed up with the petition signed by 27,000 members of the Swiss public handed in to the Federal Chancellery in Bern. But the decision could also have political consequences as Europe tries to stem the flow of African migrants to Europe. Italy has closed its ports to such vessels, forcing all but Aquarius to leave the area.

Chartered by Doctors Without Borders (MSF) and SOS Méditerranée, the Aquarius has rescued some 30,000 migrants in distress over two years. This year, more than 1,700 have died attempting to cross the Mediterranean.

kivimies

Sea Watchin omistama tähystyslentoihin käytettävä pienkone päästettiin lähtemään Maltalta.
Lähtivät heti etsimään asiakkaita Mare Jonion noukittavaksi.

[tweet]1049985492928876545[/tweet]

QuoteRescue aircraft Moonbird is back in business - but not from Malta

Rescue aircraft Moonbird is back in business, months after its operations had been blocked by the Maltese government.

Although the plane's operations were formally blocked in July, Moonbird had not been allowed to fly since the end of May.

The plane is now back in duty, though not from Malta. In a statement issued on Wednesday,  rescue NGO Sea-Watch, which operates the plane in cooperation with the Swiss Humanitarian Pilots Initiative, said the plane would be operating from a new base, which it did not name, "to bear witness of Europe's deadly border policy and to call for rescue where needed".

[...]

"We will not back down from challenging Europe's policy of leaving people to drown. Our mission became more important than ever, now that the Mediterranean Sea has turned into a deadly black box in which not only human rights are violated on a daily basis, but also men, women and children disappear without anyone taking notice.

"This is why we will do everything in our hands to give evidence and to enforce rescue," Moonbird initiator Ruben Neugebauer said.

Sea-Watch said the new operation is much more complex in logistics and more expensive than it used to be from Malta. However, the aircraft would be able to cover a big part of the central Mediterranean Search and Rescue area.

The aircraft had been involved in the rescue of almost 20,000 people.

Times of Malta (10.10.2018)

Alaric

70 matua tuotiin tänään aamulla Lampedusa­n saarelle. Suvakkien/kommarien Mare Jonio -alus oli kärkkymässä lastia, mutta rannikkovartioston meritaksi ehti ensin.

Toivottavasti nuo palautetaan takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.

http://www.independent.com.mt/articles/2018-10-13/local-news/70-migrants-rescued-and-taken-to-Lampedusa-6736197706 (13.10.2018)

Quote70 migrants rescued and taken to Lampedusa

70 migrants were rescued from a boat and disembarked on Lampedusa early this morning, news reports read.

The vessel was 18 nautical miles off Lampedusa.

The NGO ship Mare Jonio answered an alert issued by Malta and went to rescue the distressed migrants, however by the time it arrived, the vessel had drifted closer to Lampedusa and the Italiaan Coast Guard had brought the people ashore.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Leostoa

Quote from: AcastusKolya on 08.10.2018, 06:45:39
Pitäisi perustaa vastajärjestö. Sen laivat pistäisivät migranttipaatit merenpohjaan.

Das Boot-järjestö, ja laivan sijasta sukellusvene.
Älä husuta lähimmäistäsi!

kivimies

Meritaksi Mare Jonio aikoo suunnata Palermoon tankkaamaan ja täydentämään varastojaan. Sen jälkeen aikovat palata takaisin Libyan edustalle etsimään asiakkaita.
Toivottavasti alus takavarikoidaan Palermon satamassa.

[tweet]1051837809206681600[/tweet]

Google-käännös:

QuoteAfter 12 days of sailing in the Mediterranean, it will make #MareJonio a stop in Palermo to allow operations of refueling and reorganisation necessary to start again, to take again as soon as possible its mission of monitoring, narrative and denunciation.


Nyymi

Quote from: Roope on 02.10.2018, 13:56:24
Pakolaisjärjestöt, aktivistit ja heitä myötäilevät poliitikot ovat kiusaantuneita UNHCR:n tämän vuoden tilastoista, joiden mukaan Välimerellä hukkuneiden määrä on vähentynyt jyrkästi aiempiin vuosiin verrattuna. Se ei ole väite vaan fakta. Näyttää vielä siltä, että tämä johtuu ennen kaikkea rannikkovartiostojen aktiivisuudesta, meritaksitoiminnan rajoittamisesta ja Italian tiukemmasta linjasta eli kaikesta siitä, mitä hukkumisia pääpropaganda-aseenaan käyttäneet järjestöt vastustavat.

Toimittaja Katja Ihatsu kirjoittaa oululaisessa sanomalehti Kalevassa 16.10.2018 otsikolla "Pelastajat savustettiin Välimereltä".

QuoteSyyskuussa Välimeren ylitystä yrittävistä kuoli lähes joka viides, 19 prosenttia. Se on enemmän kuin yhtenäkään kuukautena aikaisemmin, kertoi italialainen ajatushautomo Ispi Reutersille.

Kuolleitten absoluuttisia määriä ei mainita. Juttu on julkaistu nimikkeellä "analyysi".
Ennen muslimeja piti suojella betoniporsailta. Nyt betoniporsailla suojellaan muslimeilta.
Mitä eroa on Jammulla ja Muhammedilla? - Toinen on profeetta ja toinen on alue.
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario Jari Kiiskinen

Alaric

^ Sama "analyysi" on julkaistu Ilkassa, Pohjalaisessa, Lapin Kansassa jne. Kalevassa tuo on maksumuurin takana, niin laitetaan vaikka linkki Ilkan juttuun.

Katjahan on tosin ihan metsässä tuon "viimeinen alus" -mainintansa kanssa, kun esim. italialaisten kommarien Mare Jonio seilaa tällä hetkellä Välimerellä (kts. kivimiehen viesti tuosta ylempää).

Lisäksi Espanja-ketjussa on kerrottu, että saksalainen Sea-Eye olisi siirtynyt Malagaan eli varmaankin ihmissalakuljetushommiin.

Kannattaisi lukea Hommaa ;)

https://www.ilkka.fi/uutiset/ulkomaat/analyysi-valimeren-viimeinen-humanitaarinen-alus-jai-satamaan-kansalaisjarjestot-eivat-enaa-saa-toimia-eu-ssa-vapaasti-1.2766018 (16.10.2018)

QuoteAnalyysi: Välimeren viimeinen humanitaarinen alus jäi satamaan – kansalaisjärjestöt eivät enää saa toimia EU:ssa vapaasti

Eurooppaan pyrkiviä siirtolaisia Välimerellä pelastaneen Aquarius-aluksen kohtalo sinetöityi viime viikolla, kun Panama toteutti aikeensa ja poisti aluksen rekisteristään. Ilman lippuvaltiota Lääkärit ilman rajoja ja SOS Méditerranée -järjestöjen alus ei voi liikennöidä, vaan jää seisomaan Etelä-Ranskaan Marseillen satamaan. Se oli viimeinen Välimerellä toimivista humanitaarisista aluksista.

Panaman selitys muutokselle on, että humanitaarista apua tarjoava alus rikkoi kansainvälisiä määräyksiä. Aquariuksen takana olevat järjestöt sanoivat, että Italia on syypää lipun menettämiseen. Niiden mukaan Italian hallitus painosti Panamaa sekä poliittisesti että taloudellisesti keskeyttämään aluksen toiminnan.

Euroopan siirtolaisongelmat eivät liikuta Panamaa, pientä 3,5 miljoonan asukkaan valtiota Keski-Amerikassa. Sen lipun alla liikennöi noin 8 000 alusta eli joka viides maailman vesillä seilaavista aluksista. Panama on käytetty, koska rekisteröityminen käy helposti netissä ja yritykset saavat toimia verovapaasti.

(...)

Vaarallisesta reitistä tuli tappava

Kansalaisjärjestöjen toiminnan rajoittaminen on EU:ssa uusi ja vaarallinen ilmiö.

Välimerellä toimineet humanitaariset järjestöt ovat ehdolla Euroopan parlamentin Saharov-palkinnon saajiksi. Ihmisoikeustyöstä jaettavan palkinnon ehdokkuus on paraatiesimerkki siitä, miten kaksijakoisesti EU:ssa suhtaudutaan Afrikasta tuleviin ihmisiin, noin 90 prosenttiin Välimeren ylittävistä.

Järjestöt saatetaan ensi viikon keskiviikkona palkita työstä, jota niiden ei haluta tekevän.

Syyskuussa Välimeren ylitystä yrittävistä kuoli lähes joka viides, 19 prosenttia. Se on enemmän kuin yhtenäkään kuukautena aiemmin, kertoi italialainen ajatushautomo Ispi Reutersille. Kun järjestöt on savustettu Välimereltä, kuolleiden luotettava laskeminen on yhä vaikeampaa, koska silminnäkijöitä ei ole.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Pullervo

IOM julkaisi tänään tilastoja Välimeren yli tulleista ja hukkuneista. Ohessa kartta, taulukko eri reiteista verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja otin vielä Italian (per kuukausi 2016-2018), koska se osoittaa, että hallituksen toimilla on paljon merkitystä ja voi vaikuttaa, samoin tietysti Espanja osoittaa samaa huonossa mielessä.

koko juttu: http://www.iom.int/news/mediterranean-migrant-arrivals-reach-88736-2018-deaths-reach-1839

Quote from: IOM press releaseMediterranean Migrant Arrivals Reach 88,736 in 2018; Deaths Reach 1,839 (16.10.2018)

IOM, the UN Migration Agency, reports that 88,736 migrants and refugees entered Europe by sea in 2018 through 14 October, with 40,598 to Spain, the leading destination this year. In fact, since late September's arrivals were reported, Spain in 2018 has now received via the Mediterranean more irregular migrants than it did throughout all the years 2015, 2016 and 2017 combined. Spain's numbers for the year are slightly higher than the figure printed (see chart below) and reflect arrivals only through last Wednesday.

The region's total arrivals through the recent weekend compare with 143,601 arrivals across the region through the same period last year, and 319,594 at this point in 2016.

This past week was also one of the most lethal for the region in 2018. Between three and 20 migrants are confirmed drowned or missing in a shipwreck that occurred near the coast of Spain. Additionally, two fatal highway crashes in Turkey and Greece since last Friday added 33 more victims. While those are not considered deaths at sea, they do serve as a reminder of the dangers ahead that many migrants and refugees face even before they embark on un-seaworthy vessels, especially as the weather worsens in coming months.

IOM's Missing Migrants Project (MMP) reports 1,839 deaths on the Mediterranean in 2018, which translates to a weekly average of almost 45 men, women and children. That compares with 2,831 (69 per week) through this time last year and 3,709 (90 per week) at this point in 2016.

(...)

kivimies

Rahtilaiva noukki 40 "hädänalaista" Välimerestä. Heidät viedään Maltalle, sillä Italia on kieltäytynyt kunniasta.

QuoteRescued migrants to be brought to Malta - sources

A group of roughly 40 people who were stranded at sea aboard a wooden boat are being brought to Malta.

The stranded migrants were first spotted south of Lampedusa late on Tuesday and within Malta's search and rescue zone.

Maltese officials sent out an alert to all vessels within the area, which merchant vessel Just Fitz III answered. The Marshall Islands-flagged vessel reached the stranded people just after midnight and rescued them.

Italy, which has adopted a 'closed ports' policy towards all migrants, refused to take in the stranded vessel despite Lampedusa being the closest port of safety.

"We had to send a patrol boat because of deteriorating weather conditions," sources told Times of Malta. "Since they were in danger, we had to take them in".

The vessel is now en route to Malta and is expected to dock shortly before midnight, the sources added.

Times of Malta (17.10.2018)

qwerty

  :D

[tweet]1052832107138039808[/tweet]
Aivan varmasti juuri tälläkin hetkellä Libyan rannikolle hukkuu tuhatmäärin pakolaisia :-\ Ai ei, no miksiköhän ei?!
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell