News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

miheikki

Hesarista

QuoteItalia pidätti viisi maahan pyrkinyttä epäiltyinä muiden venematkustajien murhista
23.7.2014 9:56  0 
STT–AFP
Italian poliisi on pidättänyt viisi veneellä maahan pyrkinyttä ihmistä epäiltynä muiden veneen matkustajien murhaamisesta, kertoo paikallinen media.

Viranomaiset löysivät viime viikonloppuna 30 ruumista veneestä Välimereltä. Heidän arveltiin kuolleen kuumuuteen ja moottorin päästöihin.

Ilman loppuminen lukitusta säilöstä oli saanut matkustajat panikoimaan, minkä seurauksena veneessä syntyi tappelu. Kaaoksessa monia puukotettiin ja heitettiin yli laidan.

Poliisi on pidättänyt myös tunisialaiset ihmissalakuljettajat, jotka eivät tehneet mitään pysäyttääkseen murhaamista. Veneessä oli yli 560 matkustajaa, joista suurin osa oli syyrialaisia.

Kesä on lisännyt veneellä Eurooppaan pyrkivien määrää. Viimeisen viikon aikana Italian aluevesiltä on pelastettu yli 1 700 ihmistä.
One man with a gun can control 100 without one.
-Vladimir Lenin

Kemolitor

Rajavartiolaitos aloittaa maahantulon valvonnan Välimerellä

EU-operaatiossa pyritään paljastamaan ja estämään laitonta maahantuloa EU-alueelle.

Suomen Rajavartiolaitos osallistuu elokuun ajan rajavalvontaoperaatioon Välimerellä.

Operaation tarkoituksen on paljastaa ja estää pääasiassa Pohjois-Afrikasta EU-alueelle suuntautuvaa laitonta maahantuloa.

Rajavartiolaitoksen Dornier DO228 -lentokone aloittaa valvontalennot tänään lauantaina Malagasta. Kone palaa Suomeen 2. syyskuuta.

YLE: Rajavartiolaitos aloittaa maahantulon valvonnan Välimerellä

Mitenkähän heillä on tarkoituksena estää laitonta maahantuloa? Ainakaan Wikipediassa ei ole mitään mainintaa siitä, että Rajavartiolaitoksen DO228-koneet olisivat aseistettuja. No, ehkä koneen tarkoitus on vain havaita maahantunkeutumista yrittävät alukset, jotka sitten tykkiveneet ampuvat upoksiin muutaman varoituslaukauksen jälkeen.

Tai sitten ei.

Blanc73

Kertoisiko joku noille Afrikan jämä-osastolle,"siirtolaisille", että heitä ei Eurooppaan kaivata. Afrikka on maapallon persläpi ja Euroopasta tulee afrikkalais-tsunamin myöstä samanlainen  kuppainen wasteland. Onneksi en ole enää itse todistamassa sitä 100v kuluttua kun tilanne realisoituu...
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Golimar

Quote from: miheikki on 23.07.2014, 10:05:26
Hesarista

QuoteItalia pidätti viisi maahan pyrkinyttä epäiltyinä muiden venematkustajien murhista
23.7.2014 9:56  0 
STT–AFP
Italian poliisi on pidättänyt viisi veneellä maahan pyrkinyttä ihmistä epäiltynä muiden veneen matkustajien murhaamisesta, kertoo paikallinen media.

Viranomaiset löysivät viime viikonloppuna 30 ruumista veneestä Välimereltä. Heidän arveltiin kuolleen kuumuuteen ja moottorin päästöihin.

Ilman loppuminen lukitusta säilöstä oli saanut matkustajat panikoimaan, minkä seurauksena veneessä syntyi tappelu. Kaaoksessa monia puukotettiin ja heitettiin yli laidan.

Poliisi on pidättänyt myös tunisialaiset ihmissalakuljettajat, jotka eivät tehneet mitään pysäyttääkseen murhaamista. Veneessä oli yli 560 matkustajaa, joista suurin osa oli syyrialaisia.

Kesä on lisännyt veneellä Eurooppaan pyrkivien määrää. Viimeisen viikon aikana Italian aluevesiltä on pelastettu yli 1 700 ihmistä.

Lukituista säiliöistä on heitetty koneinsinöörejä mereen? En ymmärrä.

Kemolitor

Työntäyteinen viikonloppu ollut Italian laivastolla:

Italian laivasto pelasti lähes 3 000 maahanpyrkijää

Italian laivasto pelasti viikonlopun aikana yli 2 700 laittomasti maahan pyrkinyttä, laivastosta kerrotaan.

Pohjois-Afrikasta matkustaneet maahanpyrkijät pelastettiin veneistä, kun he olivat yrittämässä Välimeren kautta Italiaan. Lisäksi laivasto löysi sunnuntaina kaksi ruumista Libyan rannikolta.

Viikonloppuna pelastetuista maahanpyrkijöistä 1 300 pelastettiin perjantain ja lauantain välisenä aikana Sisiliansalmelta, ja heidät kuljetettiin Taranton satamaan Etelä-Italiaan.

Yli 20 maahanpyrkijää kuoli ja kymmeniä katosi viime viikolla, kun heidän veneensä upposi Libyan rannikolla.

Tämän vuoden aikana Välimereltä on pelastettu jo noin 93 000 ihmistä

SS: Italian laivasto pelasti lähes 3 000 maahanpyrkijää

STT:n uutinen on kyseessä. Tällä kertaa eivät kyseessä olleetkaan pakolaiset eivätkä siirtolaiset vaan laittomasti maahan pyrkivät.

DuPont

Missä nuo 93 000 ihmistä nyt ovat? Kai edes osa on voitu palauttaa?

Iloveallpeople

QuoteItalia kokee jääneensä yksin siirtolaistulvan kanssa

EU:n rajavirasto vetoaa resurssipulaan, pelastusoperaatio hiipumassa.

Mamoudouksi esittäytyvä afrikkalaismies lähti neljä vuotta sitten matkaan Guinean pääkaupungista Conakrysta. Toistuvat pidätykset Libyassa ajoivat hänet eteenpäin. Matka taittui auton takakontissa ja lopulta tuuliajolle päätyneessä veneessä. Mamoudou pelastui Italiaan, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Mamoudoun tarkoituksena oli jäädä Libyaan, mutta kevään 2011 vallanvaihdoksen jälkeen tilanne maassa kävi sekavaksi ja lähenee nyt sisällissotaa.

– Minut pidätettiin 28 kertaa ja minua kidutettiin. Päätin pyrkiä Italiaan, joka on demokraattinen maa.
...

Kansan Uutiset
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Quote from: Iloveallpeople on 09.08.2014, 19:18:55
Italia kokee jääneensä yksin siirtolaistulvan kanssa

Quote from: Kansan UutisetItalian Amnestyn tiedottaja Riccardo Noury epäilee, että Italian aiempi epäluotettavuus on osasyy EU:n kylmäkiskoisuuteen sen avunpyyntöjä kohtaan. Hän viittaa Italian korruptioon ja sen vuonna 2011 esittämään uhkaukseen jakaa väärennettyjä papereita siirtolaisille, jotta nämä jatkaisivat matkaansa pohjoiseen.

Olisikohan tuo viittaus väärennettyihin papereihin kuitenkin käännösvirhe? Italiahan uhkasi jakavansa sinne veneillä tulleille arabikevään "siirtolaisille" oleskelulupia, jotta he siirtyisivät Italiasta muualle Eurooppaan, ellei EU suostuisi auttamaan maata tulijoiden kanssa. Tämä ei jäänyt pelkäksi uhkailuksi, vaan Italia toimi aivan kuten sanoikin, mistä sai sitten etenkin Ranskan vihat päälleen, kun tilapäisen oleskeluluvan EU-alueelle saaneet "siirtolaiset" siirtyivät sinne. Rajojen sulkemisestakin oli puhetta, mutta puheeksi se jäi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Tuosta samaisesta Kansan Uutisten jutusta vielä yksi lainaus:

Sisäministeri Alfanon mukaan siirtolaisten joukossa on yhä enemmän turvapaikan tarvitsijoita ja vähemmän taloudellisia pakolaisia.

Termeillä on aina mukava kikkailla. Taloudellinen pakolainen on juuri tällainen tunteisiin vetoava ja harhaanjohtava käsite. Pakolaisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, oikea termi olisi ehkä siirtolainen tai laitonta maahantuloa yrittävä. Mutta on tietysti omien tavoitteiden kannalta mukavampi, jos kaikkia kutsutaan pakolaisiksi, tällöin voi pakolaisten auttamisen nimissä helpommin saada rahaa EU:lta. Siirtolaisten ja/tai maahanpyrkijöiden kohdalla on kyse vain rajavalvonnasta ja sen jälkeen päättämisestä, mitä maahan päässeille tehdään.

Nykyajan globaali muuttoliike on muuttunut yhä monimutkaisemmaksi, ja se ei koske vain pakolaisia, vaan myös miljoonia siirtolaisia, jotka muuttavat taloudellisista syistä. Vaikka pakolaiset ja siirtolaiset usein kulkevat samoja reittejä, he ovat pohjimmiltaan erilaisia, ja tästä syystä nykyinen kansainvälinen oikeus suhtautuu heihin hyvin eri tavalla.

Siirtolaiset - erityisesti taloudellisista syistä muuttavat - lähtevät kotimaastaan, koska he pyrkivät parantamaan omia ja perheensä tulevaisuudennäkymiä.

http://www.unhcr.se/fi/keitae-autamme/pakolaiset.html

Miten UNHCR erottaa pakolaisen taloudellisista syistä maahan muuttavasta henkilöstä?

Taloudellisista syistä maahan muuttava henkilö on yleensä lähtenyt kotimaastaan vapaaehtoisesti etsimään parempaa tulevaisuutta muualta. Jos hän päättäisi palata kotiin, hän olisi turvassa kotimaassaan. Pakolaiset pakenevat, koska he ovat vaarassa joutua vainon kohteiksi eivätkä vallitsevassa tilanteessa voi palata turvallisesti kotiinsa.

http://www.kovatkertoimet.org/againstallodds/factualweb/fi/2.3/articles/2_3_who_is_refugee.html

Roope

Quote from: Kemolitor on 10.08.2014, 10:28:24
Termeillä on aina mukava kikkailla. Taloudellinen pakolainen on juuri tällainen tunteisiin vetoava ja harhaanjohtava käsite. Pakolaisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, oikea termi olisi ehkä siirtolainen tai laitonta maahantuloa yrittävä. Mutta on tietysti omien tavoitteiden kannalta mukavampi, jos kaikkia kutsutaan pakolaisiksi, tällöin voi pakolaisten auttamisen nimissä helpommin saada rahaa EU:lta. Siirtolaisten ja/tai maahanpyrkijöiden kohdalla on kyse vain rajavalvonnasta ja sen jälkeen päättämisestä, mitä maahan päässeille tehdään.

Termeistä, logiikasta ja tahallisesta tai teeskennellystä tietämättömyydestä tulee ongelma, kun yrittää pitää liian monta palloa ilmassa yhtä aikaa.

Sarjakuvataitelija Ville Tietäväinen :
Quote"Meikäläisethän saa lähtemään joku työ- tai opintohaaste, milloin mikäkin asia, mutta tällaisista kolmansista maista kun ihmiset lähtee, niin yleisin syy on nälkä. Köyhyys ja nälkä. Monesti olen miettinyt, että minkä takia joissakin piireissä ollaan sitä mieltä, että ainoita valideja syitä lähteä ovat sota tai kidutus tai vaino tai joku ympäristökatastrofi. Että millä oikeudella me määritellään niiden motiivien oikeutus. Mun mielestä ihmisillä on aina oikeus lähteä, ihan niin kuin meillä suomalaisillakin on oikeus lähteä mihin vaan. Jonnekin tarvitsee viisumin, jonnekin ei edes sitä. Mä en usko laisinkaan, että joku lähtisi kotikonnuiltaan etsimään jotain myyttistä sosiaaliturvaa. Monissa paikoissa ei edes tiedetä, että sellaista asiaa on olemassakaan. Ihmiset lähtee etsimään töitä."
Ihmisoikeudet.net: Milloin ihminen saa lähteä? - Ville Tietäväinen

Blanc73

Ville Tietäväinen
QuoteMä en usko laisinkaan, että joku lähtisi kotikonnuiltaan etsimään jotain myyttistä sosiaaliturvaa.
Huikeaa settiä, cool story bro.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Kemolitor

Quote from: Roope on 10.08.2014, 12:06:42
Quote"Meikäläisethän saa lähtemään joku työ- tai opintohaaste, milloin mikäkin asia, mutta tällaisista kolmansista maista kun ihmiset lähtee, niin yleisin syy on nälkä. Köyhyys ja nälkä. Monesti olen miettinyt, että minkä takia joissakin piireissä ollaan sitä mieltä, että ainoita valideja syitä lähteä ovat sota tai kidutus tai vaino tai joku ympäristökatastrofi. Että millä oikeudella me määritellään niiden motiivien oikeutus. Mun mielestä ihmisillä on aina oikeus lähteä, ihan niin kuin meillä suomalaisillakin on oikeus lähteä mihin vaan. Jonnekin tarvitsee viisumin, jonnekin ei edes sitä. Mä en usko laisinkaan, että joku lähtisi kotikonnuiltaan etsimään jotain myyttistä sosiaaliturvaa. Monissa paikoissa ei edes tiedetä, että sellaista asiaa on olemassakaan. Ihmiset lähtee etsimään töitä."

Villen ajattelutapa ei ole mitenkään ainutlaatuinen, samalla tavalla ajatteleviin ihmisiin olen törmännyt useasti. Afrikkalaisten ajatellaan asuvan edelleen savimajoissa eikä heillä ole mitään yhteyksiä Eurooppaan lähteneisiin tuttaviinsa, joilta saisi tietoa eri maiden olosuhteista ja vaikkapa sosiaaliturvasta.

Villen ajattelutapa tuntuu ehkä vähän naiivilta, mutta toisaalta silloin on helpompi olla ja elää, voi katsella maailmaa ns. vaaleanpunaisten silmälasien läpi, vanhaa laulua mukaillen:
naiivina on hyvä olla
ei huolet paina
ei rasitu polla

Vastapainoksi pari lainausta Kaisa Immosen gradusta "Kaikki puhuvat Euroopasta aivan kuin se olisi taivas." Eurooppaa koskevien mielikuvien ja odotusten rooli paperitonta siirtolaisuutta synnyttävänä ja ylläpitävänä tekijänä:

"Mutta odotitko elämän olevan helppoa, kun tulet Eurooppaan?"

"Kyllä, koska edesmenneiden isäni ja äitini henget varjelevat minua. Uskon, että 100 prosenttia ulkomaalaisista kärsii täällä. [...] En voi kuitenkaan valehdella: Suomi on ollut hyvä minulle. Minulle on iso juttu, että saan heiltä joka kuukausi rahaa. En koskaan saanut sellaista apua Afrikassa. [...] Maa ei ole rikkonut minua vastaan. He eivät ole kohdelleet minua kuin orjaa. En ole koskaan kohdannut rasismia." (Mies, 25, Nigeria)

s. 91: "Kyllä, ajattelin, että [elämä Euroopassa] olisi helppoa. Tähän päivään saakka uskon, että se on helppoa. En koskaan sano ystävilleni kotona [Kongossa], ettei heidän kannata tulla tänne. Tulkoot vaan kaikki, jotka haluavat. " (Mies, 30, Kongon tasavalta)

Acres

Quote from: Kemolitor on 10.08.2014, 17:27:47

"Mutta odotitko elämän olevan helppoa, kun tulet Eurooppaan?"

"Kyllä, koska edesmenneiden isäni ja äitini henget varjelevat minua. Uskon, että 100 prosenttia ulkomaalaisista kärsii täällä. [...] En voi kuitenkaan valehdella: Suomi on ollut hyvä minulle. Minulle on iso juttu, että saan heiltä joka kuukausi rahaa. En koskaan saanut sellaista apua Afrikassa. [...] Maa ei ole rikkonut minua vastaan. He eivät ole kohdelleet minua kuin orjaa. En ole koskaan kohdannut rasismia." (Mies, 25, Nigeria)

s. 91: "Kyllä, ajattelin, että [elämä Euroopassa] olisi helppoa. Tähän päivään saakka uskon, että se on helppoa. En koskaan sano ystävilleni kotona [Kongossa], ettei heidän kannata tulla tänne. Tulkoot vaan kaikki, jotka haluavat. " (Mies, 30, Kongon tasavalta)

APUA!!
Eurooppa kadehtii Ruotsia.  Me valaisemme roviona pimeydessä. Rosengårdin kaltaisissa esikaupungeissa nousee esiin uusi yrittäjäsukupolvi, jolla on suorastaan moniarvoinen halu polttaa.

- B.H keskustelija ja lähimmäinen

Micke90

On se hyvä, että joku Tietäväinen tietää, miten asiat ovat ja valistaa kansaa.

törö

(http://i.imgur.com/VPDmSlc.jpg)
(http://i.imgur.com/8SOqQ6Q.jpg)
(http://i.imgur.com/KDbKhKq.jpg)

Ja sitten itketään kun näitä hukkuu myrskyssä.

Nuivake

Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Nuivanlinna

Gaddafin aikaan noita laivoja ei Libyassa lastattu, ketjun alussa kirjoittelin:
Quote from: Nuivanlinna on 15.12.2012, 16:07:43

Lampedusan lapsista on alaikäisiä siis vain 2%. No italia pitäköön hyvänään demokraattisen naapurinsa hedelmät, kannatti antaa tukikohtia pommituksiin!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Eino P. Keravalta

Viranomaiset haluavat lopettaa Kaljakellunnan, mutta sosiaaliturvapaikkakellunta on ok: väyliä pitää vain lisätä!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nuivake

Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

ike60

Quote"Meikäläisethän saa lähtemään joku työ- tai opintohaaste, milloin mikäkin asia, mutta tällaisista kolmansista maista kun ihmiset lähtee, niin yleisin syy on nälkä. Köyhyys ja nälkä. Monesti olen miettinyt, että minkä takia joissakin piireissä ollaan sitä mieltä, että ainoita valideja syitä lähteä ovat sota tai kidutus tai vaino tai joku ympäristökatastrofi. Että millä oikeudella me määritellään niiden motiivien oikeutus. Mun mielestä ihmisillä on aina oikeus lähteä, ihan niin kuin meillä suomalaisillakin on oikeus lähteä mihin vaan. Jonnekin tarvitsee viisumin, jonnekin ei edes sitä.

Minustakin jokaisella ihmisellä on oikeus lähteä kotimaastaan parhaaksi katsomallaan perusteella. Oleellisempi kysymys onkin, onko meillä 1) velvollisuutta tai 2) mitään järkisyytä ottaa tänne epämääräisellä perusteella ihmisiä, joista voidaan melko luotettavasti ennustaa että he ovat tänne päästyään Suomelle ja suomalaisille nettotaakka.

Roope

Quote from: ike60 on 10.08.2014, 23:40:09
Minustakin jokaisella ihmisellä on oikeus lähteä kotimaastaan parhaaksi katsomallaan perusteella. Oleellisempi kysymys onkin, onko meillä 1) velvollisuutta tai 2) mitään järkisyytä ottaa tänne epämääräisellä perusteella ihmisiä, joista voidaan melko luotettavasti ennustaa että he ovat tänne päästyään Suomelle ja suomalaisille nettotaakka.

Haastattelu oli osa ihmisoikeuksia käsittelevää propagandistista koulutusmateriaalia. Oikeus lähteä omasta maasta katsotaan ihmisoikeudeksi, mutta ei ole olemassa vastaavaa ihmisoikeutta siirtyä mihin tahansa toiseen maahan. Tämä ymmärrettävästi risoo vapaata liikkuvuutta kannattavaa porukkaa, joka muuten nojaa argumentoinnissaan ihmisoikeusretoriikkaan.

Quote13. artikla:
1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.
2. Jokaisella on oikeus lähteä maasta, myös omasta maastaan, ja palata maahansa.
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus

Tietäväinen puhui itsensä pussiin, kun ensin kyseenalaisti oikeutemme määritellä tänne tulevien motiivien oikeutus, mutta heti perään ryhtyikin selittelemään heidän motiivejaan todellista ylevämmiksi. Ensinnäkin, jos ihmistä oikeasti ajaa nälkä ja köyhyys, hän tuskin erottelee, saako elantonsa työnteosta vai sosiaaliturvasta. On toisarvoista, lähdetäänkö liikkeelle sosiaaliturva mielessä, jos se kuitenkin on syy, jonka vuoksi tänne jäädään ja houkutellaan toisiakin tulemaan. Toiseksi, Pohjoismaihin tulevat joutuvat maksamaan matkastaan niin kalliisti (turvapaikanhakija keskimäärin jo noin 10 000 euroa), että tulijat eivät voi olla lähtömaansa nälkäisiä ja köyhiä.

Eli keiden maahanmuuttoa oikein halutaan lisätä ja miksi? Kun argumenteista riisutaan turha nyyhkyretoriikka, voidaan ehkä puhua itse asiasta. Ei minua häiritse niinkään täysin vapaan liikkuvuuden ja rajattoman maailman kannattaminen - sellainen kun on helposti osoitettavissa haihatteluksi - kuin siihen kiinteästi liittyvät tunnemanipulointi ja epärehellisyys niin itseä kuin muitakin kohtaan.

Ari-Lee

Quote from: törö on 10.08.2014, 22:38:13
[...]
Ja sitten itketään kun näitä hukkuu myrskyssä.

Eniten taitaa hukkua aivan hyvällä tyvenellä. Ihmissalakuljettajilla on tapana kipata lasti rannikolle veteen turvapaikkakellumaan Onnistunut kuvaus Einolta, ei maalle, ja palata takaisin tyhjänä noutamaan lisää materiaalia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Roope

Quote"Lampedusan katastrofin jälkeen piti tehdä enemmän ihmishenkien pe­lastamiseksi. Se johti siihen, että entistä enemmän henkilöstöä ja kalus­toa vietiin entistä lähemmäs vastarantaa, mikä johti siihen, että salakul­jettajien oli entistä helpompi panna ihmiset merelle entistä huonommis­sa paateissa. Pelastusoperaatio kääntyi vetovoimatekijäksi", Laitinen sa­noo.
Helsingin Sanomat: "Siirtolaisongelma ei ratkea rajavalvonnalla" 13.8.2014

akez

Baijerissa on suututtu Italian sikailujen johdosta. Saksalaislehden juttu.

QuoteCSU-syytös: Italia lähettää turvapaikanhakijoita Saksaan

Kasvavat turvapaikkahakijaluvut johtavat kiistoihin: Baijeri on vihainen, koska Italia antaa monien maahanmuuttajien jatkaa suoraan matkaansa Saksaan. YK-luvut vahvistavat väärinkäytökset.

Die Welt 22.8.2014 juttu saksaksi

(http://img.welt.de/img/deutschland/crop131492524/1879739023-ci3x2l-w540/Zeltstadt-fuer-Asylbewerber.jpg)
Duisburg rakentaa kasvavien pakolaismäärien takia entiselle jalkapallostadionille telttakaupunkia turvapaikanhakijoille. Tarkoitus on majoittaa sinne tilapäisesti 150 maahanmuuttajaa

Baijerin sisäministeri Joachim Herrmann (CSU) on kohdistanut Italian hallitukselle tiukkaa kritiikkiä kasvavien turvapaikanhakijoiden johdosta: "On tosiasia, että Italia jättää usein tarkoituksella rekisteröimättä henkilöllisyystietoja ja sormenjälkiä, jotta turvapaikanhakijat voisivat hakea turvapaikkaa jossakin toisessa maassa, eikä heitä voitaisi sitten palauttaa takaisin Italiaan", sanoi Herrmann.

Ylä-Baijerin hallitus ilmoitti torstaina uudesta pakolaisennätyksestä – 319 turvapaikanhakijaa yhden päivän aikana. "Eräs syy tähän on, että huomattava osa Italiaan saapuvista pakolaisista jatkaa matkaansa suoraan Saksaan ilman asianmukaisia toimenpiteitä", sanoi Herrmann.

CSU-poliitikko viittasi myös epäjohdonmukaisuuksiin virallisissa tilastoissa: Vuonna 2013 Saksaan jätettiin yli 126.000 turvapaikkahakemusta, mutta Italiaan vain 27.930. YK:n pakolaisorganisaatio UNHCR:n mukaan Italian rannikolle saapui viime vuonna kuitenkin yli 60.000 pakolaista.

Italiaan jätetään suhteellisen vähän turvapaikkahakemuksia

Vuosittain eri maihin jätetyistä turvapaikkahakemuksista kirjaa pitävän UNHCR:n tietojen pohjalta havaitaan, että Italia ei ole aiempinakaan vuosina kantaneet huolta pakolaisista siinä määrin, mitä maan edustajat väittävät. Turvapaikkahakemusten määrä saavutti Italiassa historiallisen huippunsa vuonna 2011: Silloin kirjattiin 34.000 hakemusta.

Saksan sisäministeriön tiedottajan mukaan: "Kaikkien jäsenmaiden, myös Italian, tulee noudattaa eurooppalaista pakolaissopimusta." Rooma on vaatinut jo useiden kuukausien ajan rahallista tukea pakolaisten kalliisiin pelastusoperaatioihin Välimerellä.

Dublin II –sopimuksen mukaan turvapaikanhakija on sen maan vastuulla, johon hän saapuu ensimmäiseksi. UNHCR:n johtaja António Guterres totesi maaliskuussa, että Saksa on kehittyneistä teollisuusmaista "suurin vastaanottajamaa".

Italialaisten valitukset ovat hävyttömiä

"On hävytöntä Italian sisäministeri Alfanon taholta valittaa toisaalta suuresta taakasta, joka syntyy Välimeren ylittävistä pakolaisista ja toisaalta olla piittaamatta eurooppalaisesta pakolaissopimuksesta", kritisoi Hermann. "Sopimusten mukaan maa, johon ensiksi saavutaan on vastuussa turvapaikkahakemusten käsittelystä."

Lisäksi Italia saa rahallista tukea EU:lta. "Myös muut maat voivat vaatia Italialta vastaavaa solidaarisuutta, nimittäin EU-maiden keskenään sopiman eurooppalaisen turvapaikkasopimuksen noudattamista", sanoi Hermann. "Tämä on entistä välttämättömämpää, koska Lähi-Idän kriisi ja Isiksen brutaali väkivalta tulevat jatkossa edelleen kasvattamaan pakolaisvirtoja kohti Eurooppaa."

Baijerin sisäministeri syytti jo elokuun ensimmäisellä viikolla Italiaa sopimusrikkomuksesta. Turvapaikanhakijoita ei tutkita, vaan heidät lähetetään edelleen Saksaan, sanoi Hermann Focus-lehdelle. Myös Bundestagin CSU-parlamenttiryhmän sisäpoliittinen puhemies Stephan Mayer (CSU) kritisoi Italiaa. Se, että italialaiset antavat pakolaisten matkustaa Saksaan ilman tutkintaa on "absurdia". EU:n tulee puhua nyt suoraa kieltä ja vaatia käynnistettäväksi sopimusrikkomusprosessia", sanoi Mayer.

Saksan sisäministeriö taas toteaa, että ongelmat Dublin II –sopimuksen täytäntöönpanossa tunnetaan kyllä ja niistä on keskusteltava asianomaisten valtioiden kanssa. Eräs tiedottaja kertoi "Weltille": "Kyse ei ole vain Italiaa, vaan koko Eurooppaa koskevasta ongelmasta."
(...)

(http://img.welt.de/img/deutschland/crop131492525/6129739023-ci3x2l-w540/DWO-IP-Asyl-js-Antrag-Aufm.jpg)
Turvapaikkahakijamäärät (ensimmäiset hakemukset) vuodesta 1995 lähtien

... Italian pitsat ja spaghetit on laitettava heti embargoon koko eu-alueella!
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Blanc73

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.08.2014, 23:11:51
Viranomaiset haluavat lopettaa Kaljakellunnan, mutta sosiaaliturvapaikkakellunta on ok: väyliä pitää vain lisätä!

Einolle mitali kyseisen ilmiö tiivistämisestä yhteen sanaan.  :D

Melbac

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014082318597219_ul.shtml

Libyan rannikon edustalla on uponnut laiva, jonka kyydissä oli noin 170 Eurooppaan suunnannutta maahanpyrkijää.

Libyan rannikkovartiosto onnistui pelastamaan vedestä 17 ihmistä. Muita laivassa olleita etsitään yhä.

Onko Stt:llä menossa yt:t vai miksi noi ei enää ole "siirtolaisia" yms?. :D

Lovecraft

http://www.hs.fi/ulkomaat/Miljon%C3%A4%C3%A4ripariskunta+pelastaa+omalla+aluksellaan+V%C3%A4limeren+haaksirikkoisia/a1409023962973

QuoteItalialais-amerikkalainen miljonääripariskunta käynnisti maanantaina ilmeisesti ensimmäisen yksityisesti rahoitetun operaation, jolla yritetään pelastaa Välimerellä haaksirikkoihin ajautuvia pakolaisia ja laittomia siirtolaisia.

Jonka jälkeen pelastetut

a) viedään takaisin lähtöpaikkaan?

b) tuodaan EU-alueelle?

c) lennätetään suoraan Ruotsiin?

Ajattelija2008

Tuo miljonääripariskunta voisi lahjoittaa miljoona euroa per laiton maahantulija EU:lle. Sen verran maksaa sellainen yhteiskunnalle. He olisivat pian entisiä miljonäärejä.

skrabb

Kaipa italialais-amerikkalainen mijonääripariskunta käyttää paattiaan ko. siirtolaisten kuljettamiseen Ameriikkaan asti?!
OnHAN Italiastakin väkeä siirtolaistunut ko. paratiisiin väkeä pilvin pimein. Muun muassa toisen pelastajan esivanhempi/-vanhemmat!
Täytyyhän heidän maksaa velkansa!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.