News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin

Started by TheJ, 28.02.2011, 09:29:06

Previous topic - Next topic

Alapo

Quote from: antero on 28.02.2011, 17:47:42
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.

Ei ne kurssit ole täysin mamuille räätälöity, mutta varmaan läpi pääsee jos edes jotain ymmärtää. Aika paljon käsiteltävistä mm.tekniikan asioista on sellaisia joista  huonon kielitaidon omaava ei välttämättä ymmärrä yhtään mitään. Mamut pääsee ehkä hiukan herkemmin kursseille, osalla kursseista alkaa olla 90% mamuja ja muutama hassu suomalainen. Näin puhui uusin työharjoittelija.

Bussikuskin palkka riippuu siitä onko hsl-alueella eli hki,espoo,vantaa jolloin alkupalkka on 13,76e/h, on voinut noustakin, muualla maassa 12,32e/h. Plus paikalliset erityislisät

Myrddin

Tässä asiassa ns. rasistinen näkökulma voi olla se oikea.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20038006
http://tinyurl.com/675v7gc

Intelligence test scores were related to the accident and violation records of a representative sample of 113 young male drivers. Low intelligence drivers were over-involved in intersection accidents and received a disproportionate number of speeding charges. The implications of this finding for a diagnostic-remedial approach to improving driver training are discussed from the viewpoint of both new drivers and persons participating in driver improvement programmes

Sitten ristiinvertailu tämän linkin taulukkoon bussikuskin alkuperämaan lukemaan, niin asia avautuu aivan toisella tasolla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon enemmän suojavärilliset kolaroivat verrattuna VHM:ään. Ero voi olla suuri (>100% ??).


MW

^ Tiedä tuosta. Ajelin omituisesti kaistoilla hortoilevan ja niin ja näin vilkuttelevan auton perässä kehä kolmosella tuossa taannoin. Apukuskin kanssa mietittiin, että juoppo mikä juoppo tai jtn, ja *tun äkkiä ohi tuosta ja horisonttiin, soittoa poliisillekin mietittiin.

Tietöiden takia väliä ei suureksi saanut, ja valoissa ko. pirssi rinnalla. Täys-varsinainenhan se siellä. Ei sitten soitettu poliisille, ettei rasismi.

Lemmy

Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Alapo

Quote from: Antero Mäenpuro on 01.03.2011, 00:52:18
Quote from: Alapo on 28.02.2011, 18:27:23
Quote from: antero on 28.02.2011, 17:47:42
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.

Ei ne kurssit ole täysin mamuille räätälöity, mutta varmaan läpi pääsee jos edes jotain ymmärtää. Aika paljon käsiteltävistä mm.tekniikan asioista on sellaisia joista  huonon kielitaidon omaava ei välttämättä ymmärrä yhtään mitään. Mamut pääsee ehkä hiukan herkemmin kursseille, osalla kursseista alkaa olla 90% mamuja ja muutama hassu suomalainen. Näin puhui uusin työharjoittelija.

Bussikuskin palkka riippuu siitä onko hsl-alueella eli hki,espoo,vantaa jolloin alkupalkka on 13,76e/h, on voinut noustakin, muualla maassa 12,32e/h. Plus paikalliset erityislisät

Vuosina 2009-2010 TTS Koulutus (muistaakseni?) ja Helsingin Bussiliikenne Oy järjestivät yhdessä nimenomaan maahanmuuttajille tarkoitettuja kuljettajakoulutuksia. Kantiksilla ei näille kursseille ollut mitään asiaa.

Jos on töissä Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä, ei noudateta AKT:n tessiä ja myöskään siten AKT-palkkoja, eli ei ole silloin tuo 13,76 € / h.

Onhan tuo helbin palkka noussut lähemmäs tuota tasoa ja on noissa tts:n kanssa yhteistyössä tehdyissä koulutuksissa myös kantiksiakin mukana, ainankin oli 2009 syksyllä otetuissa "kuljettajissa". Oli siellä joku mamu joka ei halunnut käydä koulutusta loppuun, ajoi kortin ja lopetti kurssin. Tiedä sitten miten on helsingin bussiliikenne asiaan suhtautunut.

Varmasti helbille on ollut hankala saada suomalaisia töihin, kun ero palkassa oli aika reilu muihin liikennöitsijöihin nähden ja joudut ajelemaan jämälinjoja vanhempien kuskien valitessa mitä haluavat ajaa.

MaisteriT

Quote from: Lemmy on 01.03.2011, 00:22:09
Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.

Tuota olen itsekin epäillyt, mitenkähän katsastukset?
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Alapo

Quote from: Lemmy on 01.03.2011, 00:22:09
Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.

Jos ei pysy tiellä ilman absia, luistonestoa ja hidastinta, ehkä olis parempi ajaa polkupyörällä.

Lemmy

Suomeen pitäisi saada engelsmannien 2-kerroksiset bussit. Yläkerran etupenkillä saa kyytiä ko lintsillä :)
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Eldritch

Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Valistakaapa tyhmää: ovatko bussikuskit Helsingin kaupungin vai joidenkin alihankkijafirmojen työllistämiä?

Käsittääkseni Helsingin kaupungilla on käytössä positiivinen rasismi, eli jos samaa paikkaa hakevat yhtä pätevä mamu ja suomalainen, paikka on annettava mamulle.

maltti on valttia

Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta...

No, eihän sille mitään voi jos se ei sinulle kerro mitään muuta, mutta jollekkin muulle se voi kertoa... ;)  .

 Esimerkiksi se voi kertoa sen että maahanmuuttaja asuu lähellä stadin keskustaa, suomalainen ei bussikuskin pälkoilla asuntoa keskustasta saa, ja Mäntsälästä käsin on ihan hieman hankalampi hoitaa työtä kuin stadin keskustan lähistöllä asuvan.

Alapo

Quote from: hiljainen tukija on 01.03.2011, 22:39:08
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta...

No, eihän sille mitään voi jos se ei sinulle kerro mitään muuta, mutta jollekkin muulle se voi kertoa... ;)  .

 Esimerkiksi se voi kertoa sen että maahanmuuttaja asuu lähellä stadin keskustaa, suomalainen ei bussikuskin pälkoilla asuntoa keskustasta saa, ja Mäntsälästä käsin on ihan hieman hankalampi hoitaa työtä kuin stadin keskustan lähistöllä asuvan.

Ja kauempaa on aika persiistä käydä töissä bussikuskin työajoilla. Työaika sidonnaisuustunteineen alkaa monesti aamuviideltä ja kestää iltakuuteen, lisääpä siihen työmatkat. Vaikkei työaikaa ole kuin se kahdeksan tuntia, se on sopivasti jaoiteltu ja päivällä muutaman tunnin tauko, josta sentäs maksetaan perustuntipalkka. Eipä montaa varmasti naurata myös 4h45min pituiset työpäivätkään. Omat pisimmät työpäivät alkaa aamuseiskalta ja loppuu iltaysiltä, vaikka oliskin taukoja päivällä niin on aika rasittavia päiviä. Saati että on sellaisia jotka ottavat maanantaina auton helsingistä, ajavat maakunnissa ja palaavat torstaina tai perjantaina takaisin, ei oo helppoo olla tien päälläkään aina. Eikä palkka ole sama kuin ytv-alueella. Helppo se on helsingissä huudella, monesta kun ei ole menemään maakuntiin kun kaupungissa pääsee kuitenkin helpolla....

hammerzeit

Mutta noinhan se juuri menee. Tehdään työtehtävä, jonka voi tehdä vain maahanmuuttaja. Sitten voidaan tuoda maahan maahanmuuttajia tekemään ko. työtä ja sanoa, että ilman maahanmuuttajaa tämäkään työ ei tulisi tehdyksi. Ehkei, mutta sitten voidaan miettiä, olisiko se niin huono homma. Kenen tappio se olisi, jos bussikuskien työolot hilattaisiin sellaisiksi, että suomalaiset voisivat hyvillä mielin työtä tehdä?
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Alapo

Quote from: hammerzeit on 02.03.2011, 00:13:22
Kenen tappio se olisi, jos bussikuskien työolot hilattaisiin sellaisiksi, että suomalaiset voisivat hyvillä mielin työtä tehdä?

Lähinna hsl:n, ei voisi tuottaa joukkoliikennettä tarpeeksi halvalla. Tosin ei se nytkään oikein onnistu, kun vaikuttaa että aika moni firma ajaa verissäpäin nollatuloksella tai tappiolla. ja sen että tehtäisiin mahdollisimman vähän tappiota, on vedetty huoltotoimet minimiin ja ajetaan osittain maksimi-ikäisellä kalustolla.

valkobandiitti

Ei mikään ihme kun bussit sekä kuskit on otettu kokonaistoimituksena afrikan sarvesta. Ainakin itähelsingin bussinromut on kuin suoraan jostain paskastaniasta.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Eldritch

Quote from: Antero Mäenpuro on 01.03.2011, 23:56:34
Yksikään linja-autonkuljettaja ei ole Helsingin kaupungin työllistämä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän tilaamaa liikennettä ajavan kuljettajan työllistää joko Helsingin Bussiliikenne Oy (jonka tosin omistaa Helsingin kaupunki), Veolia Transport Espoo Oy, Veolia Transport Vantaa Oy, Nobina Finland West Oy, Nobina Finland East Oy, Nobina Finland South Oy, Tammelundin Liikenne Oy, Westendin Linja Oy, Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy tai Åbergin Linja Oy.

Myöskään alihankinnasta ei siis ole kyse lukuunottamatta yksittäisiä sopimuksia, joissa toinen liikenteen tuottaja on antanut toiselle sallitun osan liikennettä alihankittavaksi.

Positiivinen syrjintä istuu huonosti yksityiselle puolelle.

Ookoo, asia selvä. Erinomaista, että täältä tuntuu löytyvän alan kuin alan tuntevia ihmisiä.

Alapo

Quote from: Antero Mäenpuro on 02.03.2011, 23:54:42


Käytettävän kaluston maksimi-ikä on 16 vuotta, mutta liikennöintisopimuksissa tarkalleen määrätään, minkälaisella kalustolla on ajettava, ja vanhimpia autoja, kuten aiempi kirjoittajakin lienee todennut, näkee ainoastaan ruuhka-aikoina tai vara-autoina.


Kyllä noita vanhoja autoja näkee muutamalla liikennöitsijällä ihan ruuhka-aikojenkin ulkopuolella. Varsinkin kun osa uudemmista autoista on susia jo syntyessään, niin pakko ajaa niillä mitkä toimii. Bussiliikenteestä suorastaan näkee mitä kilpailutuksella saadaan aikaan kun välitetään vain hinnasta, halvalla kun tehdään niin on pakko hankkia halvimmat työkalutkin. Ja sitten on niitä halpoja autoja pitkin ja poikin kun hajoavat tai palavat.

Astbury

Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 10:02:55
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.

Ei ihan heti tule mieleen? Missä päin Helsinkiä sinä kuljet? Minä olen ollut mukana kahden somalikuljettajan ajaman bussin kolarissakin. Siis keskenään kolhivat. Syyllinen ei myöntänyt syyllisyyttään kirveelläkään. Olin sen etuajo-oikeutetun kyydissä siis.