News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Onko ratikasta hyötyä?

Started by rapakalja, 05.02.2011, 18:48:48

Previous topic - Next topic

Soromnoo

Asiaan sen kummemmim tutustumatta muuten kuin julkisen liikenteen käyttäjän näkökulmasta, raideliikennettä tulee tulee käytettyä hyvin usein bussien sijaan jos on vaihtoehtona.

requiem

Quote from: Oami on 14.02.2011, 00:42:44
Quote from: MaisteriT on 11.02.2011, 23:32:55
Quote from: Oami on 11.02.2011, 00:32:38
On totta, että myös bussiliikennettä voi parantaa kaistajärjestelyillä. Ei se silti sitä seikkaa kumoa, että raitiovaunu on ajan kanssa kustannustehokkaampi ratkaisu, jos vain matkustajavolyymit ovat riittävät.

Anteeksi, mutta tuo on vielä vaikeammin uskottavaa kuin että Grönlanti sulaa 2000-luvulla. Toivon kuitenkin että jaksat perehtyä asiaan, koska uskon että jossain vaiheessa päätät noista.

Ei kai se uskonasia ole. Alkuinvestointihan raitioteissä on kovempi, mutta kalusto sitten kestää. Helsingissä on edelleen käytössä 1970-lukulaisia vaunuja, ja vielä viime vuosikymmenen aikana näkyi käytössä jopa 1950-lukulaisia (nyttemmin ne on kyllä taidettu museoida).

Eivät bussit tällaisiin ikiin aktiivikäytössä pääse. Ratikan kyyti on tasaisempaa ja se näkyy sitten kaluston kestossa.

Enemmän tuohon käyttöiän pituuteen kuitenkin vaikuttanee sähkövempeleiden yksinkertaisempi ja huoltovarmempi tekniikka. Tampereella pitkäikäisimmät johdinautot kun ehtivät palvella 27 ennen kuin liikennöinti lopetettiin ja infra purettiin.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge