News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Guggenheim-museo Helsinkiin? / Hanke on kuollut!

Started by Uuno Nuivanen, 18.01.2011, 20:55:41

Previous topic - Next topic

MW

Quote from: Dilat Laraht on 15.01.2012, 00:57:53
***
Wikipedian mukaan tyyppi on Ekoport Turku Oy:n hallituksen jäsen. Firman hallituksen puheenjohtaja kuuluu Guggenheim-säätiön hallitukseen. Piiri pieni pyörii.

Pari miljoonaa piti/pitäisi pulittaa kuulemma pelkästä "selvityksestä". Paljonko säätiön hallitus saa rojalteja?

EI meillä mitään korruptiota ole.

nuiv-or

Puuttuu enää vesiviljellyt banaanit Närpiöstä, niin maineemme on täydellinen.

Mitähän meistä ajatellaan, banaanivaltio ilman banaaneja, hävettää. Tuontibanaanit eivät kelpaa, riistomaakapitalismia  :'(

Kuosto

Tätä ei Helsingin Sanomat kerro. Kaksi kolmesta Guggenheimin museohankkeista on kaatunut, usein vasta arkkitehtikilpailun ja ison  rahanmenon jälkeen:

http://www.mikkoniskasaari.fi/node/121

TheJ

Quote from: Kuosto on 15.01.2012, 10:05:52
Tätä ei Helsingin Sanomat kerro. Kaksi kolmesta Guggenheimin museohankkeista on kaatunut, usein vasta arkkitehtikilpailun ja ison  rahanmenon jälkeen:

http://www.mikkoniskasaari.fi/node/121

Tästä voisi Helsingin valtuustossa vaikuttavat edustajamme vähän jakaa tietoa eteenpäin...

Tosin epäilen että siellä valtuustossa on tarpeeksi puoluekurin mukaan silmät kiinni äänestysnappia painavia uunoja jotka pistävät rahaa palamaan koska puolueen pamput näin sanovat.

TheJ

Quote from: Neutroni on 14.01.2012, 01:03:18
Jos veronmaksajilta ei mene senttiäkään rahaa tähän, niin eipä se mua haittane jos ne sen rakentavat. Tosin pahoin pelkään, että rahoitusta haetaan myös veronmaksajien kukkarosta. Ei siinä, ettäkö taiteessa olisi itsessään jotain hyvin pahaa mihin ei pidä laittaa rahaa, mutta uskon, että veronmaksajien rahoille olisi paljon tärkeämpiä kohteita.

Koko jutun juju on se että siihen saadaan rekkalasteittan veronmaksajien rahoja. Jos kyseessä olisi oikeasti tuottoisa bisnes, meillä olisi liikeyritys jo pystyssä jolla olisi budjetit ja laskelmat valmiina (ilman että niistä kaupungin tarvitsisi maksaa) ja olisivat hattu kourassa kysymässä josko tuo Katajanokan tontti kenties liikenisi ko. projektiin. Korkeintaan kyselisivät halpaa/ilmaista tonttia samalla kun vieressä olisi firman yksityinen rahoitussuunnitelma loppushown kustantamiseksi.

Mutta koska näin ei ole, selvitykset maksoi veronmaksaja ja koko projektin juoni on pistää kasa suomalaisia veronmaksajia maksamaan tonneittain rahaa kukkenheim-säätiölle, jollekkin kovapalkkaiselle arkkitehdille tiimeineen sekä nipulle museon tulevaa henkilökuntaa. Itse pytinki rakennettaisiin itä-eurooppalaisen halpatyövoiman toimesta riistopalkoilla (ks. Abu Dhabin guggis) ja "näyttely" revittäisiin mistä lie niin halvalla kuin vain irtoaa, kunhan vain vielä voi vakavalla naamalla esitellä sitä taiteena.

Täysi kusetus siis.

Jouko

Guggenheim on hieno nimi, brändi, jolla yritetään pelata.  Ei taida sillä suvulla olla osaa eikä arpaa näissä hankkeissa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

perunanena

Kumma juttu, että yleensä julkisia palveluja ja verorahojen käyttöä kansalaisten hyväksi vastustavat kokoomuslaiset niin ovat innoissaan Guggenheim-museo-hankkeesta.  Guggenheim-museoon  on tulossa ilmeisesti sen verran kovat pääsymaksut, ettei museoon tunge tuulipukukansaa eliitin flaneerausta häiritsemään. Verorahaa tuohon hankkeeseen tulee palamaan älyttömiä summia.

junakohtaus

Päivän Stadarissa on kuulemma juttu, jossa kerrotaan Guggenheim-säätiön suomalaisen hallitusjäsenen Carl Gustaf Ehnroothin ihan muuten vain napanneen GKS:n jonkin firmansa hallitukseen. Joku, jolla on käsillä paperilehti tai pääsy maksulliselle puolelle voisi pistää jutun ketjuun?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Roope

Quote from: junakohtaus on 15.01.2012, 12:25:59
Päivän Stadarissa on kuulemma juttu, jossa kerrotaan Guggenheim-säätiön suomalaisen hallitusjäsenen Carl Gustaf Ehnroothin ihan muuten vain napanneen GKS:n jonkin firmansa hallitukseen. Joku, jolla on käsillä paperilehti tai pääsy maksulliselle puolelle voisi pistää jutun ketjuun?

Oli hauska. Sijoittaja ja taidemesenaatti Ehnrooth laskeskeli, että kun Ateneumin Picasso-näyttely veti kolmessa ja puolessa kuukaudessa 315 000 kävijää ja jos korvaus oli miljoona euroa, niin siitä seuraten Guggenheim tuottaisi 20 vuoden aikana 60 miljoonaa euroa näyttelykorvauksina. Ihan tosissaan tuntui olevan. Paitsi että laskukaava on täysin älytön, kuvataide nyt vaan saattuu olemaan Suomen suunnitelmissa muutenkin pelkässä sivuroolissa, kun tänne on kaavailtu erityisesti design- ja arkkitehtuurinäyttelyitä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Roope on 15.01.2012, 13:46:39
Quote from: junakohtaus on 15.01.2012, 12:25:59
Päivän Stadarissa on kuulemma juttu, jossa kerrotaan Guggenheim-säätiön suomalaisen hallitusjäsenen Carl Gustaf Ehnroothin ihan muuten vain napanneen GKS:n jonkin firmansa hallitukseen. Joku, jolla on käsillä paperilehti tai pääsy maksulliselle puolelle voisi pistää jutun ketjuun?

Oli hauska. Sijoittaja ja taidemesenaatti Ehnrooth laskeskeli, että kun Ateneumin Picasso-näyttely veti kolmessa ja puolessa kuukaudessa 315 000 kävijää ja jos korvaus oli miljoona euroa, niin siitä seuraten Guggenheim tuottaisi 20 vuoden aikana 60 miljoonaa euroa näyttelykorvauksina. Ihan tosissaan tuntui olevan. Paitsi että laskukaava on täysin älytön, kuvataide nyt vaan saattuu olemaan Suomen suunnitelmissa muutenkin pelkässä sivuroolissa, kun tänne on kaavailtu erityisesti design- ja arkkitehtuurinäyttelyitä.

Ja se että porukka ei missään vaiheessa kyllästyisi tai että talvella saataisiin yhtä paljon väkeä.

nuiv-or

1. cat monikulttuuri_on_rikkaus_voimavara.text | sed s/monikulttuuri/guggenheim/g
2. ??
3. 2.5 million

Sans De

Quote from: Voitto-Taisto on 15.01.2012, 11:04:39
Nyt olis mahdollisuus Arhinmäellä näyttää pippelin mitta ja sanoa EI!

Paavo sanoi jo. Kulttuuriministeriöllä ei rahaa tällaisiin puijauksiin ole.

Hieman ihmetyttää miksei Gallén-Kallela-Sirénin selkeään eturistiriitaan puututa missään. Hesarin jutussa se mainitaan, mutta silti vain annetaan Guggis-ukon lasketella tarinansa. Jaakko Lyytinen ei nyt oikein ole ollut tehtävänsä tasalla.

Possumi

Quote
1. cat monikulttuuri_on_rikkaus_voimavara.text | sed s/monikulttuuri/guggenheim/g
2. > guggenheim_museo_helsinkiin.ppt
3. 2.5 million

Kuosto

Quote from: junakohtaus on 15.01.2012, 12:25:59
Päivän Stadarissa on kuulemma juttu, jossa kerrotaan Guggenheim-säätiön suomalaisen hallitusjäsenen Carl Gustaf Ehnroothin ihan muuten vain napanneen GKS:n jonkin firmansa hallitukseen. Joku, jolla on käsillä paperilehti tai pääsy maksulliselle puolelle voisi pistää jutun ketjuun?

Helsingin Sanomat ei ole edes ymmärtänyt, millaisen uutisen päästivät julki. Asetelma on: Helsingin kaupungin pääneuvottelija Guggenheimin suuntaan, istuu Guggenheimin hallituksen jäsenen yrityksen hallituksessa.

Tällaista ei yksinkertaisesti voi, eikä saa olla, mutta tällaista tämä on. Suomessa, jossa Tranparencyn mukaan ei ole korruptiota.

Sans De

En huomannut että tätä olisi vielä linkattu: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=594

Gallen-guggelin kirja Suomen kansallisromanttisesta taiteesta, eli hänen akateemiset taidehistoriakannuksensa.

nuiv-or

QuoteRasismi ja sosialismi


Läpi kirjan Gallenin rasistiset ja eugeniikkaa huokuvat kommentit nykypäivän nuorten rappiosta (116), Vienan Karjalan suomalaisista (129-130) tai elitistisestä kyllästymisestään "niin yksinkertaisilta, porvarillisilta ja tavanomaisilta" (116) vaikuttaviin suomalaisiin talonpoikiin jäävät vaille analyysiä. Gallen sanoo esimerkiksi: "Se onkin suomalaisten ja HEIDÄN heimolaistensa erikoinen ja erittäin kaunis tapa kantaa vyötä." (251) ja "minä en kutsu kehitykseksi ruotsalais-saksalaisSEKAISTEN APINOIMISTA [--] Meidän ROTUMME on toki jo voitolla" (266) jne. Että "Gallen ei ollut sosialisti" (s. 267, myös esim. 313-4) on varsin ilmiselvää, eikä pojantyttärenpoika jää paljoa jälkeen (esim. s. 313, sekä kuvaus itsenäistymisestä, "vapaussodasta", ja Gallen-Kallelan kytköksistä Mannerheimiin 387-413, jossa ei edes mainita jokaista soppaa, mihin taiteilija lusikkansa pisti).
Afrikka-teosten kohdalla rotu muodostuu niin ongelmalliseksi, ettei Gallen-Kallela-Sirén kykene edes yrittämään teosten analysointia, vaan puhuu niistä kollektiivisesti (350-365, 369). Gallen-Kallelan Afrikka-kirjasta esitetään myös reippaasti kaunisteltu versio, jossa keskitytään kaadettuihin eläimiin suuren valkoisen metsästäjän ihmis- anteeksi, neekerikuvauksen sijaan. Ajalleen ja kulttuurilleen tyypillisesti Gallen-Kallelalle "kikujut, nämä herttaiset ja lapsekkaat alkuasukkaat" (siteerattu Marjo Kaartisen teoksessa Neekerikammo 77) ovat alistuvan sympatian kohteita, puhumattakaan pätkistä, joissa "Itä-Afrikan neekerien VELTTOA LUONNETTA" verrataan masai-heimoon, joka "hehkuu kummallista kesytöntä salaperäisyyttä" - he ovat miltei valkoisen veroisia, "jollei heiltä puuttuisi kahta tärkeää ominaisuutta: kykyä leipätyöhön ja selän notkistamiseen" eli siis nöyryyteen ja työntekoon (Kaartinen 100-101). Samat ongelmat näkyvät Gallen-Kallela-Sirénin kertomuksessa Gallenin Amerikan-matkasta, jolla intiaanit näyttäytyvät halpamaisesti kulttuuriaan kaupustelevina villeinä (427-8) tai nimettöminä malleina (429, 431), mutta itse teoksia ei analysoida. Nämä maalaukset osoittavatkin, kuinka taidehistoria kykenee avaamaan myös kuva-analyysiä hallitsemattoman kirjoittajan silmät, sillä aiemman tutkimuksen puuttuessa Gallen-Kallela-Sirén on selvästikin hukassa: mitä tehdä, kun ei voi väittää olemassa olevaa tulkintaa vastaan?


Vaikka rasismista tai toiseuden kohtaamisesta puhuminen saattaakin olla liian kova vaatimus tietokirjaksi tarkoitetulta opukselta, kotomaan suhteen tämä tekosyy ei enää päde. Kirjan näkemys Suomen historiasta on lievästi ilmaistuna oikeistolainen, ja materiaaleista on turha etsiä historiatieteen edustajia. Paasikivi on esimerkiksi ehdoton auktoriteetti puhuttaessa "sortokausien" politiikasta (257), ja termiä "sortokausi" käytetäänkin yhtä johdonmukaisesti (esim. 51, 136-8, 256-8, 303, 312, 321, 327-9, 376) kuin vuoden 1918 tapahtumista puhutaan "vapaussotana" (esim. 262, 377, 389, 397, 406-409). Läpi kirjan Venäjä on taas kerran suuri vainooja, joka "heilutti miekkaansa pienten kansojen vapaustaisteluja vastaan Balkanilta Kaukoitään asti" (50) tai pitää Suomea "sorron kiristyspannan" kuristuksessa (376) ja on (ilmeisesti venäläisten rodullisista piirteistä johtuen) täysin kykenemätön Marxin puhtaiden ideaalien toteuttamiseen (419).


Sosialismiin suhtaudutaan hieman varovaisemmin, mutta punikit ja ulkomaalaiset ne "tihutöitä" (438) tekevät, vaikka Gallen suurella urheudella piilotteleekin kotonaan Maksim Gorkia (330-334). Gallen mm. pyrkii osoittamaan "että kommunismi on ihmiskunnan harhatie" (421) ja punaiset ovat hänen mukaansa "rehellisesti sanoen roistoja", jotka "kummittelivat unissani tämän maan tuhoojina" (453) kunnes valkoiset Lapuan liikkeen sankarit Suomen pelastivat. Tässä vaiheessa tekijä mainitsee isoukin ehkä äityneen liiankin voimakkaisiin sanakäänteisiin, mutta antaa hänelle kuitenkin kaiken anteeksi.

Tuli mieleen, että GKS:n lienee vittumaista täytellä lappusia, kuten taiteilija-apurahahakemuksia, tai Aku Ankan tilauksia...

Lentomestari

 Guggenheim-museon myymisessä helsinkiin käytetään samaa retoriikkaa kun lomaosakkeiden myynnissä niiden kulta-aikaan, tämän kaiken sanoi myös viimeisessä jälkiviisaissa hyvin Kalle Isokallio, tosin käytti guggea suuren kusetuksen malliesimerkkinä, " päätös on tehtävä nopeasti" sekä " jos nyt ette pian päätä niin toiset vievät tämän mahdollisuuden nenänne edestä", jälkiviisaissa tosin Kalle ei päässyt täysin ääneen kun se yksi mieskusipää (Jan Erola) alkoi heti huutamaan päälle kun Kalle alkoi esittämään näitä esimerkkejä, täytyy sanoa että tämä otsatukkaansa ahkerasti rasvaava pullukka joutaisi koko ohjelmasta pois, oli niin idoottimainen käytös nyt viimeiksi. Ei kyllä kovin mallikas keskusteluohjematähti ollut tämän naikkonenkaan (Anu Silfverberg), "niinkua" tuli enemmän kun koskaan kenenkään olen kuullut sitten tavjan hokevan.

http://areena.yle.fi/video/1326440160390

nuiv-or

Quote from: Lentomestari on 15.01.2012, 16:27:04
tämän kaiken sanoi myös viimeisessä jälkiviisaissa hyvin Kalle Isokallio, tosin käytti guggea suuren kusetuksen malliesimerkkinä

Satuin näkemään tuon aamu-tv:stä. Ihmettelin, että miten yle on päästänyt tuollaisen rasistin kritisoimaan GKS-hanketta. Todella kummallista, ihan toisinajattelijoiden kanava.

Sans De

Suomalaisen oikeistonhan tulisi olla erityisen innostunut Guugel-hankkeesta, sillä GKS:n mukaan se tarjoaa Suomen taiteelle mainion mahdollisuuden riistäytyä maolaisen kulttuurieliitin suomettuneesta pakkopaidasta.

B52

Mielummin Bidee pressaksi kuin Guggenheim Helsinkiin.

Ja sitten kaikille niille jotka eivät ole lukeneet koko ketjua, Pauli Vahteran bloki, hyvin asia tiivistetty:

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2012/01/12/ja-rahaa-on-takaan-sen-guggenheimille/
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Lentomestari

Quote from: B52 on 15.01.2012, 16:57:35
Mielummin Bidee pressaksi kuin Guggenheim Helsinkiin.

Ja sitten kaikille niille jotka eivät ole lukeneet koko ketjua, Pauli Vahteran bloki, hyvin asia tiivistetty:

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2012/01/12/ja-rahaa-on-takaan-sen-guggenheimille/
Vahteran sanan säilä on todella terävä, hyvä kirjoitus. suosikkikohtani on tämä, korostus minun.

QuoteGuggenheim on vain jatkumo sarjassa Finlandia talo, oopperatalo, Kiasma, musiikkitalo. Kun kaupungissa pitää olla säpinää, on aina oltava jotain uutta mielessä.

Säpinästä en tiedä, mutta kaupunkikuvan kannalta olisi kauniimpaa katsoa arkkitehtuuria vanhoista taloista, jotka on purettu onnettomien makkaratalojen tieltä. Näinkö kaupunki toimii? Ensin puretaan vanhan arkkitehtuurin kauneimmat helmet ja sitten rakennetaan museo, jossa voi katsella vanhojen rakennusten kuvia. Vai mitä meille oikein siellä Guggenheimin museossa näytettäisiin?

Pöllämystynyt

Quote from: Sans De on 15.01.2012, 16:39:20
Suomalaisen oikeistonhan tulisi olla erityisen innostunut Guugel-hankkeesta, sillä GKS:n mukaan se tarjoaa Suomen taiteelle mainion mahdollisuuden riistäytyä maolaisen kulttuurieliitin suomettuneesta pakkopaidasta.

Guggenin tukenahan ovat oikeistolaiset, eli Helsingin Kokoomus ja osa RKP:tä. Eikä tässä maassa ole muita oikeistopuolueita (ellei SDP:tä lueta piilo-oikeistoon).
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Mietiskeliä

Eikös muuten Helsingin kaupungin johtaja Jussi Pajunen ole kaikkein innokkaimpia kukkelheim hankkeen kannattajia?
Herra kannattaa moisen turhakkeen rakentamisesta, mutta olisi alas ajamassa ison määrän Helsinkiläisten kouluja,terveyskeskuksia,kirjastoja jne..

Tässä vähän kohua herättäneistä Pajusen listoista
http://peliseis.weebly.com/arkisto.html

perunanena

Quote from: Mietiskeliä on 15.01.2012, 17:49:35
Eikös muuten Helsingin kaupungin johtaja Jussi Pajunen ole kaikkein innokkaimpia kukkelheim hankkeen kannattajia?
Herra kannattaa moisen turhakkeen rakentamisesta, mutta olisi alas ajamassa ison määrän Helsinkiläisten kouluja,terveyskeskuksia,kirjastoja jne..

Tässä vähän kohua herättäneistä Pajusen listoista
http://peliseis.weebly.com/arkisto.html

Ihan johdonmukaista kokoomuslaista arvomaailmaa.
Kokoomuksen peruskannattaja  arvomaailmoineen on hyvin esitelty tässä laulussa:
http://www.mikseri.net/artists/casey-ryback-katkotut-kadet/kokoomuskalkkuna/498002/

B52

Quote from: Mietiskeliä on 15.01.2012, 17:49:35
Eikös muuten Helsingin kaupungin johtaja Jussi Pajunen ole kaikkein innokkaimpia kukkelheim hankkeen kannattajia?
Herra kannattaa moisen turhakkeen rakentamisesta, mutta olisi alas ajamassa ison määrän Helsinkiläisten kouluja,terveyskeskuksia,kirjastoja jne..

Tässä vähän kohua herättäneistä Pajusen listoista
http://peliseis.weebly.com/arkisto.html

Kyllä, Pajunen on yksi innokkain, ja niin kuin Vahtera kirjoitti, ei voi olla muusta kysymys kuin lahjuksista.

"Ainoa järkiselitys olisi korruptio. Sellaiseen en kuitenkaan usko, eikä näyttöä ole. Mutta korruptio ei aina tarkoita, että rahaa liikkuisi veroparatiisiin. Monelle riittää se, että pääsee muutamaksi viikoksi New Yorkiin suunnittelemaan museota. Siellä asutaan Sheraton hotellissa, joka ilta säätiö tarjoaa gourmet illallisen New Yorkin hienoissa ruokapaikoissa ja pitäähän sitä käydä tutustumassa museoihin muuallakin kuin NYCissä. Juuri siksi suunnittelu tehdään salaisena hankkeena, jottei kenellekään paljastuisi kulissien takana tapahtuva. Vai mihin se kahden miljoonan euron suunnitteluraha oikein on mennyt?"

Okei, Vahtera ei tavallaan usko, mutta epäilee rankasti.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Mietiskeliä

Quote from: B52 on 15.01.2012, 18:02:05
Quote from: Mietiskeliä on 15.01.2012, 17:49:35
Eikös muuten Helsingin kaupungin johtaja Jussi Pajunen ole kaikkein innokkaimpia kukkelheim hankkeen kannattajia?
Herra kannattaa moisen turhakkeen rakentamisesta, mutta olisi alas ajamassa ison määrän Helsinkiläisten kouluja,terveyskeskuksia,kirjastoja jne..

Tässä vähän kohua herättäneistä Pajusen listoista
http://peliseis.weebly.com/arkisto.html

Kyllä, Pajunen on yksi innokkain, ja niin kuin Vahtera kirjoitti, ei voi olla muusta kysymys kuin lahjuksista.

"Ainoa järkiselitys olisi korruptio. Sellaiseen en kuitenkaan usko, eikä näyttöä ole. Mutta korruptio ei aina tarkoita, että rahaa liikkuisi veroparatiisiin. Monelle riittää se, että pääsee muutamaksi viikoksi New Yorkiin suunnittelemaan museota. Siellä asutaan Sheraton hotellissa, joka ilta säätiö tarjoaa gourmet illallisen New Yorkin hienoissa ruokapaikoissa ja pitäähän sitä käydä tutustumassa museoihin muuallakin kuin NYCissä. Juuri siksi suunnittelu tehdään salaisena hankkeena, jottei kenellekään paljastuisi kulissien takana tapahtuva. Vai mihin se kahden miljoonan euron suunnitteluraha oikein on mennyt?"

Okei, Vahtera ei tavallaan usko, mutta epäilee rankasti.
No ei Vahtera varmaan oo ainoa joka epäilee.. En itsekkään usko, että esim. Vapaavuori voi olla oikeasti niin pöljä että esittää tälläisiä perusteluja hankkeelle http://janvapaavuori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/93786-guggenheim-vai-sinivalkoista-makkaraa-1112012

jka

Ette vaan ymmärrä miten tärkeä Giggelböögeli on suomalaisen visuaalisen lukutaidon kehittymiselle.

Tämä selitys on täyttä guggenheimia

http://www.nelonen.fi/uutiset/videot-ja-uutislähetykset?vt=video&vid=122832



nuiv-or

Onko sinivalkoisessa makkarassa liha vai paketti sinivalkoista?

B52

Quote from: jka on 15.01.2012, 18:17:02
Ette vaan ymmärrä miten tärkeä Giggelböögeli on suomalaisen visuaalisen lukutaidon kehittymiselle.

Tämä selitys on täyttä guggenheimia

http://www.nelonen.fi/uutiset/videot-ja-uutislähetykset?vt=video&vid=122832

Nyt loppuu sanat..
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.