News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Halal-lihaa Citymarketissa

Started by Ahmatti, 08.01.2011, 01:02:42

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Kiitoksia vinkistä. Itse olen Prisman enkä Cittarin asiakas, mutta täytyypä pitää silmät auki, ettei totalitäärisen yhteiskuntajärjestelmän vaatima kidutusliha pääse hyllyihin. Jos siis sitä havaitsen, nostan kyllä asiasta lievää suuremman metelin ja otan yhteyttä kauppaan, paikallislehteen ja elintarvikeviranomaisiin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Servilia

Saman kyselyn voisi heittää muiden isojen kauppaketjujen suuntaan. Esimerkiksi tuossa naapurissa värjöttää Keskimaan Mordor (=Prisma), jonne meikäläisten rahoja ei olla kannettu sitten eräiden ydinvoimaan liittyvien päätösten jälkeen. Sääli, että täältä Keskimaasta on kaadettu kaikki muut vaihtoehdot Tradekaa lukuunottamatta... Pitää siis mennä Citymarketin jälkeen joko Mordoriin, Siwaan tai Natsisiwaan (anteeksi ilmaus, pikkusiskoni opetti).

(Ja S-ryhmä on täällä ex. Keski-Suomessa Keskimaa ja Prismat ovat Mordoreita. Kantakaa rahanne sinne.. one to rule them all.. braaiiins..)
Pakollinen quote: "Ja lopuksi yleensä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Väinö Linna - Tuntematon Sotilas

CaptainNuiva

KMruuska toimi suurena innoittajanani ja etsiskelin eri eläin-aiheisilta nettisivuilta jotain,ihan mitä tahansa, halal-lihatuotannon tuomitsevaa.

Oikeutta eläimille:
http://www.oikeuttaelaimille.net/www2/lang-fi/component/search/?searchword=halal&ordering=&searchphrase=all
Juttua löytyy untuvista ja siitä miten kananmunien syöminenkin on murhaa mutta "halal" hakutulos 0...Ja uskottavuus hakutuloksen kanssa samaa luokkaa.

SEY, arkiston otsikoiden läpikahlaus, ei mainintaa halal-teurastuksista
http://www.sey.fi/ajankohtaista/arkisto

HESYn sivut, ei halal-mainintaa mutta kalentereita ja muita tuotteita olisi tarjolla.
http://www.hesy.fi/uutiset.htm

Animalia Ry,ei kiinnosta halal heitäkään....
http://www.animalia.fi/search/node/halal

KMruuska ylempänä jotain höpötti tarkistamisesta ja kaksinaamaisuudesta, voisitko ystävällisesti tarkentaa viestiäsi ja sitä että kuka tai ketkä harrastavatkaan tätä kaksinaamaisuutta :P
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

dothefake

kmruuska taitaa olla lomalla.

Servilia, minun on pitänyt kehua jo aiemmin tuota kuva/teksti-yhdistelmääsi.
Tuo väpättävä, itkuun valmistautunut alahuuli yhdistettynä kauniiseen
volista -sanaan herkistää.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JT

Anti-halal kampanja kannattaa suunnitella huolella. Vetoapua on luvassa nuivien  "suvaitsemattomuutta" päivittelevältä medialta. Tottakai kosher-liha pitää tuomita samasta syystä, jos sitä on myynnissä suomalaisissa kauppaketjuissa.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Servilia

Quote from: dothefake on 11.01.2011, 23:29:24

Ajattelin, että tuo hirvittävä rakkula yhdistettynä volinaan kertoisi syvemmin mielipiteeni aiheista, joista täällä keskustellaan.. Kiitos kuitennii kehuista.  ;D
Pakollinen quote: "Ja lopuksi yleensä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Väinö Linna - Tuntematon Sotilas

dothefake

Quote from: Servilia on 12.01.2011, 00:12:31

Ajattelin, että tuo hirvittävä rakkula yhdistettynä volinaan kertoisi syvemmin mielipiteeni aiheista, joista täällä keskustellaan.. Kiitos kuitennii kehuista.  ;D
Nyt vasta huomasin tuon rakkulan, kottaraispönttöni ruutu on niin pieni (oikeasti).
Mahtavaa!

Ps. Onko se parantunut?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

xoxox

Quote from: desperaato on 11.01.2011, 18:21:31
Tänä päivänä/yönä voi jokainen kotonaan tai autotallissaan halalteurataa eläimen.
Voisiko olla, että jokin laki kieltää eläinrääkkäyksen kotona ja autotallissa?

QuoteEläimet pitäisi ostaa elävänä, eikä pieninä erinä 400g kerrallaan jauhettuna.
Eikö eläinkaupoista voikin?

Ravinnoksi ostettavat eläimet kuitenkin kuluttajien pääosa hankkii mieluummin teurastettuna, riiputettuna ja pienissä erissä, jopa jauhettuna, kuin ehdottamassasi muodossa. Onneksi tarjonnan määrää kysyntä eivätkä omaa elämäntapaansa tuputtavat fasistit.

QuoteNyt ja jonkin aikaa sitten syntyneet lapset eivät edes tiedä, että se sama liha mitä he syövät on peräisin siitä ammulehmästä jota kesällä käytiin ihmettelemässä.
Miten niin muka eivät tiedä?

Epäjärjestysmies

Joku asiaa tunteva voisi rakennella johonkin yhteenvedon kaikista erilaista kaupoista, ravintoloista ym., jotka ovat Halal-aatteessa mukana. Vaikea ajatella mitään vastenmielisempää kuin eläinrääkkäyksen ja uskonnon kombinaatio.

Tosin eläinsuojelupiireissä on varmasti paljon samanlaista väkeä kuin feministeissä niin, että tämän alan kysymyksiä on vaikea ottaa kantaa, kun vastustetaan lähinnä vain valkoista heteromiestä ja sen autoa.

MX

Eläimet pitäisi ostaa elävänä, eikä pieninä erinä 400g kerrallaan jauhettuna.

Ja banaanit pitäisi itse poimia puusta...

Kotiteurastuksessa olisi toki puolensa. Silloin lapset oppisivat jo pienestä pitäen elämän realiteetteihin eikä sitten tarvitsisi murrosiässä ruveta kauhistelemaan lihansyönnin raakuutta. Vielä paremmin elämän realiteetteihin oppisi jos kaupan hyllyiltä poistettaisiin loputkin elintarvikkeet. Sen luulisi purevan tuoreimpaan kansantautiimme: hyvinvoinnin tuottamaan henkiseen pahoinvointiin.

verbum

Quote from: Epäjärjestysmies on 12.01.2011, 00:37:30
Vaikea ajatella mitään vastenmielisempää kuin eläinrääkkäyksen ja uskonnon kombinaatio.

Saatananpalvoja.

Eipä mulla muuta.

Servilia

Quote from: dothefake on 12.01.2011, 00:17:26
Quote from: Servilia on 12.01.2011, 00:12:31

Nyt vasta huomasin tuon rakkulan, kottaraispönttöni ruutu on niin pieni (oikeasti).
Mahtavaa!

Ps. Onko se parantunut?

On on, en ole enää biohasardi.

JT

Minusta tässä yhteydessä on täysin turhaa spekuloida lihansyönnin eettisyydeestä yleisellä tasolla. Halal-teurastusta ollaan tuomassa Suomeen sammutetuin lyhdyin ja se on torpattava päättäväisesti heti alkuunsa. Eli: Jyrkkä EI rituaaliteurastukselle Suomessa. EI rituaaliteurastetulle lihalle.
Minusta niille suomalaisille kauppaketjuille, jotka mahdollisesti puhtaasti ajattelemattomuuttaan ovat raivanneet tilaa hyllyihinsä rituaaliteurastetulle lihalle, on tarjottava ensin kunniakas mahdollisuus perääntyä ja lopetaa halal-lihan myynti. Jos se ei kelpaa, niin vasta sitten pitää nostaa mekkala julkilausumin, adressein, flaijerein, boikotein ja niin edelleen. Esimerkiksi 10 000 nimeä boikottiadressissa riitänee, veikkaan. Se on täysin mahdollista kerätä esimerkiksi jo ennen vaaleja.
Mutta ensin pitää tutkia huolella, ennen kuin hutkitaan.
Ja on aivan selvää, että ainakin osa eläinsuojeluyhdistyksistä lähtee vastustamaan rituaaliteurastuksia/rituaaliteurastetun lihan myymistä.
Tämä savotta on myös oiva tapa näpäyttää julkisesti vasureita/vihreitä kaksoisstandardeista.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.

finne_igen

Ainakin vuodesta 2006 näyttäisi olleen halal-tuotteita Cityssä ja Prismassa.
Niin, eikös se Cityn vastaus ollut, että jonkin aikaa on ollut valikoimissa?!? :facepalm:

Tuolla keskustelua aiheesta ja joidenkin tuotteiden kuviakin.
http://tulevaisuus.org/keskustelu/viewtopic.php?t=59

JT

Quote from: finne_igen on 12.01.2011, 02:21:50
Ainakin vuodesta 2006 näyttäisi olleen halal-tuotteita Cityssä ja Prismassa.
Niin, eikös se Cityn vastaus ollut, että jonkin aikaa on ollut valikoimissa?!? :facepalm:

Tuolla keskustelua aiheesta ja joidenkin tuotteiden kuviakin.
http://tulevaisuus.org/keskustelu/viewtopic.php?t=59

Laki sanoo teurastuksesta näin:

"Eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, kipua eikä tuskaa käsiteltäessä tai säilytettäessä sitä teurastamossa, teurastuspaikassa tai muualla teurastuksen yhteydessä, tainnutettaessa sitä taikka siitä verta laskettaessa. Eläimen on oltava asianmukaisesti tainnutettu tai lopetettu ennen verenlaskua. Kuitenkin sellainen uskonnollisista syistä noudatettava erityinen teurastustapa, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti eläimen tainnuttamisen kanssa, on sallittu siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Eläimelle ei saa suorittaa muita teurastukseen liittyviä toimenpiteitä ennen kuin se on kuollut".

Nimerkki Sakina (tuolla Tulevaisuus.org:lla):

"halal-teurastaminen on Suomessakin mahdollista. Esim. eid-juhlien aikaan ympäri Suomea tapahtuu tätä. Muslimit menevät teurastamolle ja suorittavat teurastuksen itse islamin sääntöjen mukaisesti, toki viranomaisten valvonnassa. Eläin tainnutetaan joko juuri ennen teurastusta tai välittömästi sen jälkeen. "

Miten viranomainen voi hyväksyä tällaisen toiminnan?
-Kari Suomalainen

far angst

Minusta olisi lihasta puhuttaessa paikallaan suomentaa etuliitteet "kosher" ja "halal" sanalla "kidutus"*.

Kosher-liha ja halal-liha siis olisivat kidutusliha suomennettuna.

*"taikausko" ajaa melkein saman asian.

Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

jahve

Quote from: JT on 11.01.2011, 08:32:32
Uskon kybällä, että Homma kykenee masinoimaan tarpeeksi laajan boikotin ja riittävän kovan mekkalan (hauska sana) tästä, jos vain haluamme sitä. Citymarket ei minunkaan mielestä saa olla halal-lihakauppa. Suomi on suuri maa ja Citymarket on iso ketju. Kesko miettii takuulla kumpaa se haluaa miellyttää: pk-seudun muslimeja vai koko maan sittareiden asiakkaita.

Mäkkäri (McDonald's) tarjoaa halal-kanaa ja eipä tännekkään ole boikotit purreet
=> http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomen-mcdonalds-kana-teurastetaan-islamilaisittain

Ranskassa Pariisissa eksyin viime syksynä maahanmuuttajien asuttamalle laitakaupungille ja paikallinen Citymarket - Carrefour tarjosi halal-ruokaa yhden ison seinähyllyn ja pakastealtaan verran kun taas maaseudulla pienen kylän Carrefourissa ei halal-ruokaa löytynyt. Tosin tuo halal-ruoka on joskus piilotettu tavallisen tavaran joukkoon ja vain arabiankielen sana/logo jossain pienellä präntillä painettuna paketin nurkassa kertoo tuotteen uskonnollisuudesta.

lue lisää:
ks. http://tulevaisuus.org/keskustelu/viewtopic.php?t=59

Kuinka moni foorumilainen tajusi esim. tämän Prismassa myydyn pakastelampaan olevan halalia?
http://tulevaisuus.org/tiedostot/upload/halal_lammas_prisma.jpg

Topi Junkkari

Quote from: Servilia on 11.01.2011, 22:50:26
Esimerkiksi tuossa naapurissa värjöttää Keskimaan Mordor (=Prisma), jonne meikäläisten rahoja ei olla kannettu sitten eräiden ydinvoimaan liittyvien päätösten jälkeen.

Kerropa lisää. Minkälaisia ydinvoimaan liittyviä päätöksiä Osuuskauppa Keskimaa tai laajemmin S-ryhmä on tehnyt? Minä kun luulin, että ne ydinvoimapäätökset tekee eduskunta.

Vaikka olenkin S-ryhmän "asiakasomistaja", Jyväskylässä käydessäni minua kismittää se, että mainittu osuuskauppa näyttää omistavan suurimman osan Jyväskylän keskustaa ainakin, mitä ravintoloihin tulee.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

RP

Quote from: Topi Junkkari on 12.01.2011, 13:56:27
Kerropa lisää. Minkälaisia ydinvoimaan liittyviä päätöksiä Osuuskauppa Keskimaa tai laajemmin S-ryhmä on tehnyt? Minä kun luulin, että ne ydinvoimapäätökset tekee eduskunta.

Viitannee tähän: http://www.fennovoima.fi/fennovoima/omistajat/voimaosakeyhtio-sf

(minusta Ydinvoiman vastustajat voisivat ainakin samalla kertoa, minne ne tuulimyllynsä sitten haluavat pystyttää, vai suosivatko he kenties kivihiiltä)

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Simo Hovari

Quote from: Servilia on 11.01.2011, 22:50:26
Esimerkiksi tuossa naapurissa värjöttää Keskimaan Mordor (=Prisma), jonne meikäläisten rahoja ei olla kannettu sitten eräiden ydinvoimaan liittyvien päätösten jälkeen.

Vaikka olenkin S-ryhmän "asiakasomistaja", Jyväskylässä käydessäni minua kismittää se, että mainittu osuuskauppa näyttää omistavan suurimman osan Jyväskylän keskustaa ainakin, mitä ravintoloihin tulee.
Hah! Jokainen, joka on S-ryhmän asiakasomistaja, osallistuukin Halal-lihan myyntiin. Meikäläinenkin.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Topi Junkkari

Quote from: RP on 12.01.2011, 14:28:46
Viitannee tähän: http://www.fennovoima.fi/fennovoima/omistajat/voimaosakeyhtio-sf

(minusta Ydinvoiman vastustajat voisivat ainakin samalla kertoa, minne ne tuulimyllynsä sitten haluavat pystyttää, vai suosivatko he kenties kivihiiltä)

Asia selvä. Olen ollut siinä luulossa, että maahanmuuttokriittinen kansanosa suhtautuu myös muihin asioihin järkiperäisesti, mutta näin ei taidakaan olla asianlaita. (Onhan täällä foorumilla kaikenkarvaisia taikauskoisia ja Roomaan kumartajiakin.) Ei kuitenkaan tehdä tästä ydinvoimakeskustelua, olen liian puolueellinen. Tienasin aiemmin osan leivästäni välillisesti atomiteollisuudesta, ja asuntoni sähkösopimus on Täysydin.

Yritetään sitten jatkossa olla arvioimatta kanssahommalaisten hengenlahjoja, eikö vain?
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Servilia

No, juttu ei varsinaisesti liity ydinvoimaan, vaan asenteeseen. Kun tuli puhetta ydinvoiman rahoittamisesta, niin kylmästi ilmoitettiin, että "asiakasomistajien mielipiteellä ei tässä asiassa ole väliä". Tarkkaa sanamuotoa en muista, mutta minua alkoi ärsyttää se, että ensin toitotettiin kuinka juuri sinä voit sillä pienellä osuudellasi olla vaikuttamassa asioihin ja sitten kun tulisi aika tehdä jotain päätöstä, niin asiakasomistajien edustajilta ei "tarvitse kysyä". Silloin päätin, että eipä siellä sitten tarvita yhden raasun rahojakaan. Sitäpaitsi meidän lähicitymarketissa on loistava palvelu, leveämmät käytävät ja mukavampi asettelu.

Quote from: RP on 12.01.2011, 14:28:46

Voisinko itse vastata puolestani vastedes?

pelle12

Quote from: Juho Eerola on 11.01.2011, 09:22:01
Joulun alla koetin kysellä, että mistäpä saisi halalkinkkua, mutta ei löytynyt edes sitimarketista.
Kotkan Karhulaan ja Kouvolaan on vastikään perustettu halal-lihaa myyvät erikoiskaupat. Esititkö protestin? Tuo Kouvolan liikkeen omistaja mainosti halal-lihaa 'eläintä kunnioittaen teurastettuna lihana'. Tämä on kai sitä samaa kunnioitusta, mitä muslimit osoittavat ihmiskehoa kohtaan kieltäytyessään uimasta 'alastomien' uskonnottomien kanssa.

Topi Junkkari

Quote from: Servilia on 12.01.2011, 17:12:55
No, juttu ei varsinaisesti liity ydinvoimaan, vaan asenteeseen. Kun tuli puhetta ydinvoiman rahoittamisesta, niin kylmästi ilmoitettiin, että "asiakasomistajien mielipiteellä ei tässä asiassa ole väliä".

Tämä selvensi asiaa huomattavasti. Pahoittelen karvojeni pystyynnousemista. Tuohan on aivan kuin siinä poliittisessa puolueessa, johon olen kuulunut koko aikuisikäni ja josta en ole vielä saanut erotuksi. Puoluekokouksen päätöksiä ei tarvitse noudattaa, jos puoluejohto on eri mieltä ja eräs näkyvä kansanedustaja on samaan aikaan kunniavieraana kilpailevan puolueen kokouksessa.

desperaato

Quote from: MX on 12.01.2011, 00:39:26
Eläimet pitäisi ostaa elävänä, eikä pieninä erinä 400g kerrallaan jauhettuna.

Ja banaanit pitäisi itse poimia puusta...

No, ehkä hieman liioittelin mutta kyllä se mielestäni kuuluisi tietää miten liha lautaselle päätyy siinä missä kasvikset ja muut elintarvikkeet.
Niillä tiedolla mitä minulla on halal-teurastuksesta en pidä sitä sen pahempana kuin perinteistä tapaa mutta ei siihen mitään rituaaleja tarvitse liittää.

Vastuullisen kaupan (mitä Kesko uskottele olevansa) pitää tuntea myymänsä elintarvikkeen alkuperä ja pystyä takaamaan asiakkaalle, että esim. eläimiä on kohdeltu hyvin ja se on teurastettu asiallisesti.

Itse ostan toisinaan lihaa suoraan tuottajalta.

P.S. Banaani ei kasva puussa.

Turkulaine

Niin kovasti kuin islamisaatiota vastustankin, niin tuohon kiduttamiseen ja eläinrääkkäämiseen vetoaminen on jokseenkin kaksinaismoralistista. Eläimet kärsivät tai eivät kärsi elämänsä aikana. Tietääkseni suomalaisessa eläinteollisuudessa ne usein kärsivät. Sen sijaan halal-teurastuksen kärsimyksellisyydestä on vastakkaisiakin näkemyksiä. Wikipediassa väitetään asiaa tutkitun Saksassa kokeellisesti.

QuoteIn 1978, a study incorporating EEG (electroencephalograph) with electrodes surgically implanted on the skull of 17 sheep and 15 calves, and conducted by Wilhelm Schulze et al. at the University of Veterinary Medicine in Germany concluded that "the slaughter in the form of a ritual cut is, if carried out properly, painless in sheep and calves according to EEG recordings and the missing defensive actions" (of the animals) and that "For sheep, there were in part severe reactions both in bloodletting cut and the pain stimuli" when captive bolt stunning (CBS) was used.This study is cited by the German Constitutional Court in its permitting of dhabiha slaughtering.

Ranskassa on jopa aihetta tutkinut kaveri todennut:

Quotereligious slaughter would thus be a less stressing mode of slaughter. Conclusions of all the scientific experiments converge towards a firmly supported certainty: properly carried out, religious slaughter is the most humane way because it leads to less trauma to animals to be killed to be consumed for its meat.

Halal-teurastusta voi tietysti vastustaa esteettisistä syistäkin. Mutta sen esittäminen jotenkin poikkeavana, julmana eläinrääkkäyksenä kuulostaa kyseenalaiselta jos lähtökohta on länsimainen lihateollisuus ja sen metkut. Jos jotain boikottikampanjoita ruvetaan tekemään rääkkäystematiikalla, olisi hyvä ainakin esittää jotain tutkimusta aiheesta. Onko joku tutustunut wikipediaa syvällisemmin aiheeseen?
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Ahmatti

Quote from: Epäjärjestysmies on 12.01.2011, 00:37:30
Joku asiaa tunteva voisi rakennella johonkin yhteenvedon kaikista erilaista kaupoista, ravintoloista ym., jotka ovat Halal-aatteessa mukana.

Eräässä toisessa ketjussa jo pääsinkin mainitsemaan toisen Jyväskyläläisen kaupan, josta löytyi Halal tuotetta. Kyseessä oli Jyväskylän alueen vahvin karkkikauppa nimeltään Kalpis. Happaman karkin ystävänä oten kyseisen tuotteen käteeni ja ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen, kun huomasin Halal "sertifioinnin".

Toxic Waste

Jokuhan varmasti haluaisi olla puuhamiehenä tällaisen listan ylläpitäjänä, eiks jeh? ;)

Eino P. Keravalta

Kuten täällä on aiheellisesti muistutettu, myös länsimaisissa, sekulaareissa lihantuotantotavoissa on paljon kritisoitavaa. Näihin epäkohtiin voidaan kyllä puuttua, mikäli tahtoa löytyy. Sen sijaan islamin harjoittamaan eläinrääkkäykseen ei voida puuttua millään odotettavissa olevalla lainsäädännöllä, sillä ensinnäkin islam katsoo olevansa maallisten lakien yläpuolella ja toisaalta islam on tabu ja kaikki yritykset sen ilmausten rajoittamiseksi tulkitaan nykyisin joko vihaksi, viharikoksiksi tai uskonnonvapauden rajoittamiseksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

RP

Quote from: Servilia on 12.01.2011, 17:12:55
Voisinko itse vastata puolestani vastedes?

En minä sitä kieltänytkään.... Kahden keskisiä keskusteluja varten on monia välineitä, lienee aika yleisesti hyväksyttyä, että näin julkisella keskustelupastalla niihin saavat hypätä muutkin mukaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Simo Hankaniemi

Minusta ongelma ei ole siinä, onko halal-teurastus eläimelle tuskallisempaa, vaan siinä, ettei yleisöä pidä asettaa tilanteeseen, missä tämä halal-homma syrjäyttää normaalin tarjonnan. Uskonnonvapauden käsite pitää sisällään myös vapauden uskonnosta, eikä kenenkään tarvitse osallistua mihinkään, mikä on halal. Pidän myös outona ajatusta, että teurastamot joutuisivat palkkaamaan jonkin muslimin työnsä "valvojaksi". Pian sama tilanne on kaikilla elämänalueilla, joka paikassa muslimi "valvomassa", että homma on halal. Ainakaan itse en halua muslimeja valvomaan uskonnollisessa mielessä yhtään mitään normaalitoimintaa tässä yhteiskunnassa.