News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-12-08 HS: Eduskunta hyväksyi toimeentuloturvan leikkauksen nuorilta

Started by SuperSaatana, 08.12.2010, 14:56:06

Previous topic - Next topic

Suurkirjoitus

Quote from: Kari Kinnunen on 08.12.2010, 22:21:30
Quote from: Suurkirjoitus on 08.12.2010, 22:13:17

Kyse onkin nyt siitä, että täällä monet VÄITTÄVÄT, että TT-tuella MUKA VOISI bilettää.

No ei tietenkään voi, eikä pidä voidakaan.

Mikä arvo sitten on näkemyksillä heidän lukuisten, joiden mukaan muka voi bilettää.

Kari Kinnunen

Quote from: Suurkirjoitus on 08.12.2010, 22:26:31

Sensijaan omilla vahvuuksillani voisin väittää (En väitä tosissani.), että jos joku ei kykene esimerkiksi kirjoittamaan lukion pitkän matematiikan ylioppilaskokeesta vähintään 80% pisteistä, kyse on siitä, että kykenemätön ei edes halua onnistua ja hän on vain laiska asian suhteen. Omista vahvuuksistani katsoen on näet täysin käsittämätöntä, että joku ei moiseen naurettavan helppoon (Minun kannaltani) suoritukseen oikeasti pystyisi. Kuitenkin suurin osa ihmisistä tähän ei ilmeisesti oikeasti pysty, vaikka toki on paljon niitäkin suht älykkäitä ihmisiä, jotka eivät arvosta matematiikkaa eivätkä siksi edes välitä yrittääkään.

Itse asiassa allekirjoitan tuon. Joskaan en juuri nyt kommentoi enempää, koska asia on osaltani ns. vaiheessa.

Olet iömeisestikin mielestäsi kovasti älykäs, koska matematiikka. Pitää muistaa, että monet ovat mielestään kovasti fiksuja, koska vaikka psykologia.

Oikeastaan eniten taitaa ratkaista se, miten pärjää ympäröivässä yhteikunnassa.

Vetinari

Olen joskus hetkellisesti joutunut turvautumaan tt-tukeen ja nostan hattua sille fakiirille joka kykenee sillä bilettämään ilman lisätuloja. Varsinkin kun ainakin meillä sossun linjaus on (tai oli vielä pari vuotta sitten), että yksin asuvan vuokra huomioidaan vain tiettyyn summaan asti (mikä ei todellakaan ole lähelläkään kaupungin yleistä vuokratasoa). Vuokrasumman ja tämän kattosumman välinen erotus maksetaan sitten mukisematta siitä perusosasta.

Eli jos sossun raja on että yksin asuvan vuokramenot korvataan 400 euroon asti ja vuokrasi on 500, maksat sen satasen erotuksen siitä perusosasta. Älkääkä vaan sanoko että siitä halvempaa asuntoa etsimään - se ei ensinnäkään ole niin helppoa kuin voisi luulla, ja muuttaminen on kaikkea muuta kuin halpaa (esimerkiksi uudet takuut pitää maksaa ennen kuin vanhat saa takaisin eikä kaikilla ole olemassa jotain kivaa tahoa joka vippaisi). Sossun muuttoavustuksilla voi ainakin pyyhkiä persettä, sitä on hankala edes ylipäänsä saada.

Sitten kun sen vajaaksi jääneen perusosan saa riittämään ruokaan, taloustavaroihin (vessapaperi, hammastahna jne), laskuihin (sähkö/puhelin/netti) ja muihin yhtä turhiin ja joutavanpäiväisiin asioihin, ei siinä kyllä mihinkään ylimääräiseen jää, vaikka ruokapaketinkin kävisi korvat luimussa noutamassa. On nekin jonot nähty. Olen sellaisiakin kommentteja tästä muistutettuani joskus saanut, että ei se netti ole mikään tarpeellinen, pois vaan. Netti jos mikä se vasta työttömälle tarpeellinen onkin! Toivotan onnea niille jotka kuvittelevat että aktiivinen työnhaku kaikkine cv:n lähettelyineen kirjastojen ruuhkaisilla nettikoneilla onnistuu. Ehkä joillakin paikkakunnilla saattaa onnistuakin, mutta kuinka moni työtön asuu sellaisella paikkakunnalla...

Toivon kovasti, etten koskaan unohda niitä ahdistavia aikoja. Ne on hyvä pitää mielessä nyt, kun leipä on leveämpi. Kapeahan tuo on toki edelleen, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta urputtamaan tt-tuella eläjien suurista ja ihanaisista eduista. Siitä vaan viettämään sitä "helppoa elämää", jos kovin kateeksi käy.

Ja Suurkirjoitukselle :-*
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Kari Kinnunen

Kuuleppa Vetinari.

On sitä vietetty. Ihan ilman kännykkää ja nettiä. Jopa kohtalaisella menestyksellä.

Kännykät ja netit alkaa tosin nykypäivänä olla perusinfraa. Joten voisikin miettiä ainakin netin kuukausimaksua TT-normiin.

Kännykkä vaikeampi. Ei kai kaikkia länkytyksiä pidä valden maksaa? Hmm...

Niin en todellakaan vastusta TT-tukea.

Suvaitsija

Quote from: Suurkirjoitus on 08.12.2010, 21:29:43
Sinunlaisesi vain tapaavat vetää psyykkisen työkyvyttömyyden rajan niin tiukalle, että pitäisi kokoajan olla akuutissa vaiheessa oleva skitsofreeninen psykoosi. On olemassa välimuotoja "täyden hulluuden" ja pelkän loisimisen välillä, ja toki se vaatii "säätämistä" se mihin se raja vedetään. On muuten pelkkää soopaa väittää, että työ/koulutus parantaisi oloa ihmisellä, joka on syrjäänvetäytyvä jne. Korkeintaan se parantaa hänen tilannettaan välillisesti: Muiden parjaamana pakkotyössä/koulutuksessa oleminen saa hänet sekoamaan täysin niin, että jopa sinunlaisesi on valmis hänelle eläkepaperit kirjoittamaan. Ei tämä tietenkään jokaisen kohdalla päde, mutta on olemassa paljon ihmisiä, joiden luonteelle lähes täydellinen yksinoleminen on paras vaihtoehto ja ihmisten kanssa tekemisissäolo on hänelle "tervanjuontia".

Luitko muuten sen Soininvaaran kirjoituksen kommenttiosion viidennen kirjoituksen. Siinä on hyvin vastattu sinunlaisillesi, jotka "kannustamisen" (Todellisesta auttamishalusta uusliberaalissa "kannustamisessa" ei kyse ole.) varjolla haluatte lyödä lyötyä yhä lisää.

Jaah, mihis se raja sinun mielestäsi pitäisi vetää? Jokainen, joka vetää jotain nappia, saman tien ikuiselle eläkkeelle? En haluaisi olla ilkeä, mutta näitä ties mistä syystä työkyvyttömyyseläkeiläisiä alkaa olla sen verran, että heidän eläkkeisiinsä syydettävää rahaa pitää alkaa jostain päästä karsia. Taisin muistakseni lukea jostain, että varhaiseläkeläisten elättämiseen menee 6 mrd vuodessa.

Luin kyllä tuon vihreän kommentin. Mitä kannustamista sinä sitten ehdotat, jos mikään ei yksinkertaisesti kiinnosta? Kannustaako se sitten jonkinlaiseen itsensäkehittämiseen, jos maleksii kotonaan ja pui murheitaan? Jos ei ole cv:tä, ei työkokemusta, ei koulutusta, niin eipä se ongelma varmasti korjaannu lopun elämäänsä itsesäälissä kiereskelemällä. Sitten se ihminen pannaan kouluttautumaan ja töihin, että on se saatanan cv. Olen sitä mieltä, ettei porkkanoista ole tietyissä asioissa mihinkään, vaan tällöin tarvitaan keppiä, että ihmiset saadaan aktivoitumaan. Usko pois, olen ollut masentunut, ahdistunut, jännittynyt ja paniikissa, mutta ei se elämä tästä passivoitumalla parane.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

aivovuoto

On sinäänsä oikein syyttää yhteiskuntaa asemastaan. Se on helppo korjata tukien poistamisella. Toki myös pitää heittää kaikenmaailman AY:t samalla hornan tuuttiin. Ei siinä kauaa tarvitsisi kokopäivätyötä tehdä, että sen miimitoimentulon saa.

AIP

Kiusallani kommentoin alkuperäistä asiaa.

Minua huvitti ja säälitti samaan aikaan se vihreiden kommentti, jonka mukaan tuli tehtyä harmittava erehdys, mutta hallituksen mukana nyt (taas) mentiin. "Toivottavasti voidaan korjata myöhemmin." Pidän surkeana sitä, että hallituspuolue ei tiedä omasta mielestäänkään tarpeeksi hallituksen esityksistä. Lisäksi hallituksessa pysyäkseen vihreät ovat valmiita äänestämään ihan miten vain tarpeellista on. Vaalien alla vihreät tulevat yhä enemmän muistuttamaan siitä, että ovat oikeasti eri mieltä, vaikka äänestävätkin toisin.

Ei, en muista lausunnon antajaa. Kuulin haastattelun taannoin YLEn radiouutisissa.

RP

Kyse onkin nyt siitä, että täällä monet VÄITTÄVÄT, että TT-tuella MUKA VOISI bilettää.

En minä muusta tiedä, mutta selvästi suuremmalta se näyttää (sormituntumalla tehdyn inflaatiokorjauksen jälkeenkin) kuin oma opiskelun alkuaikojeni  kuukausibudjetti, jolla kyllä pystyi bilettämäänkin.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

thinkingmind

Quote from: RP on 09.12.2010, 06:35:50

En minä muusta tiedä, mutta selvästi suuremmalta se näyttää (sormituntumalla tehdyn inflaatiokorjauksen jälkeenkin) kuin oma opiskelun alkuaikojeni  kuukausibudjetti, jolla kyllä pystyi bilettämäänkin.

Mä en tiedä käsittääkö nää bilettämisen mahdottomuudesta valittavat bilettämisen olevan shampanjan vetämistä kaksin käsin sedu koskisen yökerhoissa ja jatkuvaa baareilua???

Sellaista bilettämistä EN tarkoittanut mutta nää mun tuntemat kaverit vetää kännit pari kertaa viikossa.
Viina ei nyt virossa niin paljon maksa ja vaikka vetäis kännit suomessa ostetulla bissellä niin lava maksaa alle 20 euroo tarjouksessa ja kun puol lavaa riittää känneihin niin kuukaudessa olet 2 kertaa viikossa kännissä alle 80 eurolla (4 lavalla saa 8 kännit) vaikka ostaisit juomasi suomesta ja joisit pelkästään bisseä.
Niinkuin sanottua nää hakee juomansa (viinat ja bisset) yleensä virosta ja joskus jopa saksasta saakka joten hyvin riittää massit.

Keväällä ja kesällä sekä alkusyksystä voi tietenkin dokaa ulkona jos on hyvä keli, varsinkin kesällä stadin puistot on tukossa nuorista välillä 16-30 v. aina kun on aurinkoista joten rahaa ei tartte käyttää baareihin mutta ei talvellakaan tartte jäädä ainoastaan frendin kämpille ryyppää.
Lähiöbaareissa voi käydä hyvien pohjien jälkeen vetää pari silloin tällöin kun siihen menee max 7 euroo kerta (2,5 egee tuoppi eli 2 tuoppii on 5 egee ja narikka on 2 egee).
Jos menee baariin silloin kun ei oo pokee vielä duunissa niin säästää narikan ja jos sattuu olee häppäri niin ne pari tuoppii vetää 4 eurolla.

Sitten nää kaverit tietenkin voi käydä myös keskellä viikkoo dokaa kun ei tartte herää duuniin.
Esim. stadissa keskellä viikkoo oli pitkään niin että monena arkipäivänä oli tietyissä teinihelveteissä yleensä alkuillasta 22.00 - 24.00 (tai 22.00 - 1.00) bisset 1 euron per tuoppi.
Siinäkun veti hyvät pohjat ja meni teinihelvettiin ja osti pöydän täyteen viimeistään ennen 24.00 (tai 1.00) niin ilta kulu hyvin alle 10 eurolla.
Olin muutamaan kertaan mukana koska silloin ei ollut niin paljon duunia mutta nykyään en itse kerkeä dokaa kuin max kerran kuukaudessa koska pitää tehdä duunia.
Nää kaverit dokaa edelleenkin sen 2 kertaa viikossa vaikka valittivatkin viimeksi kun nähtiin että näitä teinihelvettien häppäreitä ei ole yhtä paljon kuin aikaisemmin joten pitää dokaa enemmän kaverien luona.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

Veli Karimies

Tottakai sillä voi bilettää. Kyllä 400 euroa riittää ihan hyvin bilettämiseen. Mutta sitten kun sillä on bilettänyt niin seuraavaan tiliin asti syödään nuudelia. Oma valinta.

thinkingmind

Quote from: Vetinari on 08.12.2010, 23:00:41

ei tulisi mieleenkään ruveta urputtamaan tt-tuella eläjien suurista ja ihanaisista eduista.

Mä olen huolissani siitä että suomessa on kasvava syrjäytyvien nuorten joukko joiden syrjäytymistä edistetään yhteiskunnan taholta.

Yhteiskunnan ei pidä edistää nuorten syrjäytymistä!

Vasemmistosta levinnyt ajattelu että "minähän en mitään paskaduunia tee" on pysäytettävä yhtälailla kuin on pysäytettävä kokoomuksesta lähtöisin oleva idea työelämän huonontamisesta entisestään poistamalla tarveharkinta ja tuomalla suomeen halpatyöläisiä jolloin pienipalkkaisissa töissä olevien ja työttömien suomalaisten elämä huonontuu entisestään.

Olen todella tyytyväinen että tämä tiukennus meni läpi koska nää tyypit joista olen tässä ketjussa kertonut tuhoaa tulevaisuutensa ja elämänsä elämällä tällä tyylillä vaikka tällä hetkellä heidän mielestään heidän elämänsä on chilliä kun ei joudu olemaan ns. paskaduuneissa orjuutettavana.
Erään kirjoittajan mainitsema kun ei ole cv:tä niin ei voi saada töitä tai ei kestä duunissa koska duunissa käyminen on liian rankkaa ovat myös osan näistä kavereista käyttämiä perusteluja elämäntyyliinsä.

Jos ei ole CV:tä niin yhteiskunnan on tuettava sen CV:n rakentamisessa joko opiskelulla tai työharjoittelulla.
Ihmistä pitää tukea saamaan työpaikka.
Duunissa käynti on joskus rankkaa ei elämä ole ruusuilla tanssimista eivätkä asiat useinkaan mene niinkuin niiden haluaisi menevän mutta silti on jaksettava ja uskallettava elää.

Jos ihminen on psyykkisesti tai fyysisesti sairas niin yhteiskunnan pitää tukea häntä kunnes hän on terve tai ainakin niin toimintakykyinen että voi olla vaikka osa-aika työssä jolloin voi tienata itse osan toimeentulostaan ja arvostaa itseään.

Ihmisen ei kannata pitää elämänasenteenaan "musta ei ole mihinkään siispä yhteiskunnan pitäisi vain tukea mun kotona istumista ja kurjan elämän murehtimista" sillä sillä asenteella takaa sen että epäonnistuu ja elämän ongelmat vain pahenevat iän myötä kun normaalia vuorovaikutusta toisten ihmisten kanssa ja onnistumisen kokemuksia vaikka työssä tai harrastuksissa ei ole.

Nimimerkille Suurkirjoitus voimia ja jaksamista.
Olet ilmeisesti huonojen kokemusten lannistamana lukkiutunut sellaiseen käsitykseen että sinusta ei ole juuri mihinkään.
Yritä saada apua niihin asioihin joiden takia et ole mielestäsi pärjännyt joukon jatkona ja yritä muuttaa ajatteluasi positiivisempaan suuntaan sillä "jos uskot että et pysty niin silloin et pysty mutta jos uskot että pystyt niin voit pystyäkin"
Jos olet matemaattisesti lahjakas niin se on jo todella hyvä juttu sillä matemaattisesti lahjakkaista nörteistä on pulaa.
Ala vaikka opiskelemaan peli-ohjelmointia, tunnen muutaman ns. nörtin jotka tienaavat niissä hommissa hyvin eikä heidän työnsä vaadi ihmiskontakteja niin paljon kuin asiakaspalvelu tai myyntityö.

Ja vielä maahanmuuttokriittisyydestä:
Yksi syy miksi minusta tuli maahanmuuttokriittinen oli se kun tajusin että yhteiskunnan rahat eivät riitä alati kasvavan sosiaaliturvalla elävän ihmismäärän elättämiseen siksi tätä ihmismäärää ei pidä kasvattaa huonolla maahanmuuttopolitiikalla eikä myöskään edistämällä suomalaisten nuorten syrjäytymistä antamalla liian suuret tuet niillekin nuorille jotka eivät yksinkertaisesti halua tehdä paskaduuneja eivätkä yksinkertaisesti halua kouluttautua.

Suomi ottaa melkein 10 miljardia euroa velkaa per vuosi eikä tämä velanotto voi jatkua montaa vuotta kauempaa koska kohta olemme yhtä konkurssissa kuin kreikka ja irlanti ja sen hetken tullessa suomalaisiin heikompiosaisiin ihmisiin kohdistuu sitä rajummat leikkaukset mitä enemmän suomessa on maahanmuuttajia jotka elävät sossusta tai muuten aiheuttavat enemmän menoja yhteiskunnalle kuin tuovat yhteiskunnalle tuloja siksi on järkyttävää että yksikään pienituloinen tai heikompiosainen suomalainen äänestää vasemmistoliittoa,vihreitä,demareita,keskusta,RKP:tä tai kokoomusta koska kaikki nämä puolueet ajavat politiikkaa joka tulee tulevaisuudessa pahentamaan suomalaisen pienituloisen ja heikompiosaisen ihmisen asemaa radikaalisti.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

Vetinari

Quote from: thinkingmind on 09.12.2010, 13:29:15

Vasemmistosta levinnyt ajattelu että "minähän en mitään paskaduunia tee" on pysäytettävä yhtälailla kuin on pysäytettävä kokoomuksesta lähtöisin oleva idea työelämän huonontamisesta entisestään poistamalla tarveharkinta ja tuomalla suomeen halpatyöläisiä jolloin pienipalkkaisissa töissä olevien ja työttömien suomalaisten elämä huonontuu entisestään.

Olen todella tyytyväinen että tämä tiukennus meni läpi koska nää tyypit joista olen tässä ketjussa kertonut tuhoaa tulevaisuutensa ja elämänsä elämällä tällä tyylillä vaikka tällä hetkellä heidän mielestään heidän elämänsä on chilliä kun ei joudu olemaan ns. paskaduuneissa orjuutettavana.

On "paskaduuniakin" tehty silloin kun sitä on ollut saatavilla. Henkilökohtaisesti olen tosin sitä mieltä että mikään duuni ei ole paskaa (ja itse asiassa pidin teollisuussiivoojan työstä jolla rahoitin opintojani vaikka se rikkoikin minulta selän). Ei se ns. "paskaduunin" saaminen ole aina niin helppoa. Itse asun kaupungissa, jonka väestöstä (ainakin ennen viime vuoden hajakuntaliitoksia) neljäsosa on opiskelijoita. Neljäsosa. Näihin joidenkin halpa-arvoisina pitämiin siivous- ynnä muihin töihin on siis aika helvetin iso tunku. Jos tällaisen "paskaduunin" saa, voi pitää itseään onnekkaana.

Se, että jotkut luikurit luovivat tukijärjestelmän läpi kuin ankeriaat, ei ole mikään syy huonontaa sellaisten ihmisten asemaa, jotka sinnittelevät siinä vastoin tahtoaan haluamatta kuitenkaan osallistua jonninjoutaville savikukkokursseille tai että joutuvat hakeutumaan esim. amiksen artesaanilinjalle vaikka se ei oikeasti itselle sovi laisinkaan eikä työttömäksi artesaaniksi (olen kuullut että heitäkin koulutetaan yli tarpeen) valmistuminen varmasti hotsita ketään jota ala ei kiinnosta. On keksittävä muita keinoja näiden luikurien suitsimiseen. Ei ole oikeudenmukaista että jos yksi rikkoo ikkunan, koko luokka jää jälki-istuntoon.

Eivät nämä asiat ole helppoja tai yksinkertaisia, ja juuri sen vuoksi niitä ei tuollaisilla päätöksillä pystytä ratkaisemaan. Ehkä sillä saa muutaman luikurin pistettyä raiteille, mutta samalla vaikeutetaan helvetin monen ihmisen elämää tarpeettoman paljon, ja samalla ne piintyneimmät lonkanvetäjät kyllä keksivät muita keinoja elämäntyylinsä toteuttamiseen.

Edit: Lisätty täsmennys. Ja korjattu typot.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv