News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

”Uudenmaan vaalipiiri kahtia ensi vaaleissa”

Started by KTM, 13.09.2010, 22:29:45

Previous topic - Next topic

KTM

QuoteVihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja Kristian von Essenin mielestä Uudenmaan vaalipiiri pitäisi jakaa kahtia ensi huhtikuun eduskuntavaaleissa.

"Pelkään pahoin, että ykkösketjun ehdokkaiden vanavedessä valitaan suhteettoman paljon julkkisehdokkaita tai vain niitä, joilla on varaa suuriin mainoskampanjoihin", sanoo von Essen, joka on itsekin ehdolla Uudenmaan vaalipiirissä.

http://www.vihrealanka.fi/uutiset/%E2%80%9Duudenmaan-vaalipiiri-kahtia-ensi-vaaleissa%E2%80%9D

Miksi tästä tulee mieleen sellainen ajatus että vihreät ehdottavat vaalipiirin jakamista vain koska he pelkäävät Soinin vetävän vanavedessään eduskuntaan useita persuja?

Timoteus

Vihreä Lanka on tulkinnut von Essenin ehdotusta aikataulun osalta väärin. Alkuperäisessä tiedotteessa ei puhuta mitään kahtiajaosta jo huhtikuun vaaleissa. Aikataulusta ei itse asiassa sanota suoraan mitään mutta rivien välistä on luettavissa, että puhe on myöhemmästä jaosta. Helsingin ja Vantaan kuntaliitoksen ei ole edes teknisesti mahdollista toteutua ennen vaaleja eikä vaalipiirijakoakaan ehdi enää muuttaa.

Ehdotus Uudenmaan vaalipiirin jaosta ei ole ollenkaan uusi. Vaalipiiri on ylivoimaisesti suurin ja sen jaosta on puhuttu ainakin yli vuosikymmenen. Ongelma on ollut se, ettei vaalipiirille löydy loogista jakotapaa. Jos piiri jaetaan itä–länsi-suunnassa, pääkaupunkiseutu jakautuu kolmeen eri vaalipiiriin. Jos taas muodostetaan Espoon–Vantaan ja "Kehys-Uudenmaan" vaalipiiri, jälkimmäinen on hajanainen ja siltä puuttuu keskuskaupunki. Kehys-Uudenmaan suurin kaupunki on alle 50 000 asukkaan Porvoo.

Oami

Sen voisi jakaa myös kolmeen; siis Espoo, Kauniainen ja Vantaa yhtenä piirinä, Länsi-Uusimaa toisena ja Itä-Uusimaa kolmantena. Lännen ja idän raja voisi nykymaakunnista poiketen mennä Nurmijärven ja Tuusulan sekä edelleen Hyvinkään ja Mäntsälän välissä.

Vaalipiirihän ei mitään pääkaupunkia tarvitse, mutta jos kuitenkin moisia halutaan, ne voisivat olla vaikka Espoo, Lohja ja Porvoo.

Tämä noin ihan sombrero-metodilla generoituna heittona.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Vasarahammer

Ei Uudenmaan vaalipiiri ole se ongelma vaan ne pienet vaalipiirit. Esimerkiksi Itä-Suomessa pitäisi yhdistää useita vaalipiirejä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta ennen maaltapakoa.

Maakunnista löytyy vaalipiirejä, joissa on vähemmän asukkaita kuin Espoossa.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Timoteus

Quote from: Oami on 14.09.2010, 06:27:25
Sen voisi jakaa myös kolmeen; siis Espoo, Kauniainen ja Vantaa yhtenä piirinä, Länsi-Uusimaa toisena ja Itä-Uusimaa kolmantena. Lännen ja idän raja voisi nykymaakunnista poiketen mennä Nurmijärven ja Tuusulan sekä edelleen Hyvinkään ja Mäntsälän välissä.

Kolmiajako tuottaisi loogisemmat kokonaisuudet mutta myös pienehköjä vaalipiirejä. Pääkaupunkiseudun (pl. Helsinki) vaalipiiri olisi kyllä suuri, 16 edustajan kokoinen, mutta Länsi-Uudeltamaalta valittaisiin vain 10 kansanedustajaa ja Itä-Uudeltamaalta 9.

Vaaliuudistus poistaa pienten vaalipiirien räikeimmät ongelmat mutta minusta alle kymmenen kansanedustajan vaalipiirejä ei silti pidä rakentaa yhtäkään lisää, ei varsinkaan tiheästi asuttuihin osiin Suomea.

Quote from: Vasarahammer on 14.09.2010, 07:22:49
Ei Uudenmaan vaalipiiri ole se ongelma vaan ne pienet vaalipiirit. Esimerkiksi Itä-Suomessa pitäisi yhdistää useita vaalipiirejä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta ennen maaltapakoa.

Tämä on totta mutta poliittista yksimielisyyttä vaalipiirien yhdistämiseen tai vaalipiirirajojen muuttamiseen ei ole löytynyt. Siksihän vaalitapaa päädyttiinkin uudistamaan. Ei se kokonaan ongelmaa korjaa eivätkä pienimmät vaalipiirit ole vaaliuudistuksen jälkeenkään mielekkäitä mutta minkäs teet.

Uudenmaan vaalipiiri on päässyt sen verran paisumaan, että pidän kyllä senkin jakamista mielekkäänä. Kun yksi jos toinenkin puolue siirtää kärkiehdokkaitaan Uudellemaalle ikään kuin muita vaalipiirejä ei olisi olemassakaan, touhussa ei ole enää paljon järkeä jäljellä.

Kerran aiemmin tällainen jako on jo toteutettu. Vuonna 1952 Uudenmaan läänin vaalipiiri oli kasvanut 33-paikkaiseksi ja Helsinki erotettiin siitä omaksi vaalipiirikseen. Nyt Uusimaa on siis ilman Helsinkiäkin massiivisempi kuin edellisen kahtiajaon aikaan.

_w_

Quote from: Vasarahammer on 14.09.2010, 07:22:49
Ei Uudenmaan vaalipiiri ole se ongelma vaan ne pienet vaalipiirit. Esimerkiksi Itä-Suomessa pitäisi yhdistää useita vaalipiirejä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta ennen maaltapakoa.

Maakunnista löytyy vaalipiirejä, joissa on vähemmän asukkaita kuin Espoossa.

Nämä vaalipiirit voisi kaikki yhdistää eduskuntavaaleissa, pienissä vaalipiireissä ei pienten puolueiden ehdokkaita kannata äänestää koska eivät kumminkaan mene läpi, vaikka yhteisäänimäärä voisikin tuoda paikkoja valtakunnan tasolla.

MaisteriT

Quote from: Vasarahammer on 14.09.2010, 07:22:49
Ei Uudenmaan vaalipiiri ole se ongelma vaan ne pienet vaalipiirit. Esimerkiksi Itä-Suomessa pitäisi yhdistää useita vaalipiirejä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta ennen maaltapakoa.

Maakunnista löytyy vaalipiirejä, joissa on vähemmän asukkaita kuin Espoossa.


Vaalipiirijako on puhdasta isojen puolueiden etupolitiikkaa.

Äänikynnyksestä voitaisiin ihan hyvin luopua jos luovuttaisiin tiukasta vaalipiirijaosta. Demokratia voittaisi, mutta siihenhän vanhat puolueet eivät suostu.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Oami

Quote from: _w_ on 14.09.2010, 12:26:14
Nämä vaalipiirit voisi kaikki yhdistää eduskuntavaaleissa, pienissä vaalipiireissä ei pienten puolueiden ehdokkaita kannata äänestää koska eivät kumminkaan mene läpi, vaikka yhteisäänimäärä voisikin tuoda paikkoja valtakunnan tasolla.

Menee vähän ohi aiheen, mutta minä en oikein ymmärrä tätä seuraussuhdetta "ei kannata äänestää sitä, joka ei kuitenkaan mene läpi".

Mitä äänestäjän sitten kannattaa äänestää? Millaisena hyötynä äänestäjää kohtaan tämä "kannattaminen" realisoituu?

Voisin ymmärtää jossain pitkävedossa näkökannan "ei kannata veikata sitä joukkuetta, joka kuitenkin häviää", mutta miten tämä rinnastuu salaisiin vaaleihin, joissa kukaan ei virallisesti voi edes tietää, ketä äänestäjä äänesti?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

VikaTikki

Kaikki vaalipiirien pienentäjät ovat demokratian vihollisia.
Jokainen varmasti tajuaa, mitä tarkoittaa kun äänikynnys edes yhden ehdokkaan läpi saamiseksi on 14 %.
En kyllä tajua tarkalleen mikä on tämän vihernilkin logiikka, kait halajaa loikkaa Kokkareihin.
Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Oami

Parasta olisi toki siirtoäänivaali, joka tekisi turhiksi sekä vaalipiirit että puolueet vaalimatemaattisina entiteetteinä (toki ehdokkaiden markkinointiyhteisöinä puolueet voisivat edelleen toimia).
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi