News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vähemmistövaltuutettu valppaana

Started by Harri Eerikäinen, 14.03.2009, 23:56:30

Previous topic - Next topic

JoKaGO


Onko muuten mitään uutta tällä sektorilla, tai tuosta kartoituskäynticaustista?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Harri Eerikäinen

Ei mitn, reilu viikko sitten soitin oikeusasiamiehen toimistoon asiani esittelijälle. Hiljaa hyvä tulee.

Niin kuin olen sanonut, se varoitusasian ratkaisun hakeminen oli periaatekysymys, ja sen katson loppuun asti. Tärkeämpi oli työhöni liittyvän hankkeen ja koko toimistomme henkilöstömäärän alasajosuunnitelma, johon olen päässyt samalla esittämään näkemyksiäni toivottavasti tarpeeksi vaikutusvaltaisille ja aikaansaaville tahoille. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Harri Eerikäinen

sunnuntaina 18. lokakuuta 2009

http://henrikeinariera.blogspot.com/2009/10/jipii-ja-hiphurraa.html

Kaikki kaupungin palkollisethan tietävät, miten kaupunki palkitsee hyvin tehdystä työstä? Tietenkin antamalla lisää työtä.

Saatuani 13.3.2009 tiedokseni minua koskevan, vääränä pitämäni varoitusmenettelyn käynnistämisen (siihen odottelen Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisua), totesin mielessäni että nyt meni kuppi nurin, ja aloin ajamaan myös työni sisältöön liittyvää asiaa tavoilla, joita en olisi voinut kaupungin linjaorganisaatiossa muutoin toteuttaa ottamatta erittäin suurta riskiä irtisanomisesta. Tuona alkukeväänä minulla oli nimittäin varma tieto siitä, että johtamani "Kotihoidon tukiryhmät" -hanke oli loppumassa tämän vuoden lopulla sen erinomaisista tuloksista, kaupungin surkeasta työllisyyden hoidosta ja ensi vuonna huimasti lisääntyvästä aktiivitoimenpiteiden tarpeesta huolimatta. Olen kertonut tästä aiemmissa blogikirjoituksissani.

Nyt sitten viime viikolla 13.10 teimme esimieheni kanssa suunnitelmat siitä, miten toiminta kuitenkin voisi jatkua resursseja toisaalta toiminnastamme siirtämällä, kun lopettamisesta näytti tulevan sosiaalivirastolle liian paljon selitettävää liian vaikutusvaltaisille ja kuuluville tahoille. 14.10 oli sitten "palokunnan vintillä", kuten on tapana sanoa, suunniteltu lisärahaa työllisyyden hoitoon ensi vuodelle kolmen miljoonan verran, ilmeisesti ainakin henkilöstöjohtaja Tapio Korhosen ja kaupunginjohtaja Jussi Pajusen voimin. Tämän jälkeen sain sitten perjantaina 16.10 kuulla, että toimintaa pitäisi jopa laajentaa, ja kuinkas muuten, määräaikaista henkilöstöä lisäämällä. Sisäisillä siirroilla voisimme saada kolme vakinaista paikkaa hankkeen kenttätyöntekijöille, joita nyt on ollut seitsemän, ja lisäksi kahdeksan määräaikaista työntekijää.

Toiminnan organisoinnin ongelmat ovat koko neljän vuoden ajan liittyneet asiakasohjauksen puutteellisuuteen (tähän olisi riittänyt aikuispalvelujohtaja Helinä Hulkkosen käsky Työvoiman palvelukeskuksen Duurin esimiehen esimiehenä hoitaa asia kunnolla), ja avainhenkilöiden työsuhteiden määräaikaisuuteen, joka on tehnyt käytännössä mahdottomaksi toiminnan pitkäjänteisen suunnittelun pakottaen sen sijaan vain nopeasti kerran toisensa jälkeen reagoimaan niihin tempoileviin ratkaisuihin, joita sosiaaliviraston työllistämisasioista vastaavat päättäjät eteen ovat heittäneet. Hyvät työntekijät eivät enää ole jaksaneet sitoutua hankkeeseen, osa on lopettanut, osa oireilee muuten, ja nyt toimintaa siis olisi tarkoitus laajentaa ja kehittää lisäämällä sitä, mikä on ollut suurin ongelma - määräaikaisuutta. Ja samaan aikaan viime vuodet kaupungin Henkilöstökeskus on ollut kimpussamme sen vuoksi, että toimintaamme on pyöritetty määräaikaisten työsopimusten varassa. Nyt se tarjoaa meille samaa ratkaisuksi ongelmaan, jota on itse ollut keskeisimpänä toimijana luomassa. Nyt kun pupu meni pöksyyn yhden rivityöpäällikön säätämisten takia, lähdetään kuitenkin siitä että kaikki koetellut epäonnistumisen ainekset kasataan kokoon, mutta samalla voidaan sanoa että annettiin kyllä mahdollisuus. Ja jos kaikki menee putkeen ja kiitosta tulee, niin hyvillä tuloksilla on tunnetusti monta isää ja äitiä...

Miksi en nyt oikein osaa heittää riemusta kärrynpyörää kun tällainen onnenpotku kohtasi?

(19.10.2009 Kysyin tänään lähimmältä esimieheltäni Leena Luhtaselalta mahdollisuutta siirtyä organisaatiomuutosten ja toimistomme kehittämisen myötä joihinkin toisiin tehtäviin, palaamme asiaan myöhemmin. Jos mä jotain johdan, niin johdan sitten myös, hyvässä ja pahassa, syteen tai saveen. Omista ratkaisuistani kannan vastuun mutta en mielelläni toisten. Saisin Koti-ja laitospalveluista jo kauan pyytämilläni resursseilla ja valtuuksilla alayksikön, josta tultaisiin ottamaan oppia kauempaakin. Olen nyt tehnyt väkisin hyvää työtä kohta neljä vuotta, joku muu voi näillä eväillä jo jatkaa. Liksaa ei ole varaa tiputtaa senttiäkään, vaan sitä pitää nostaa, mutta sen en jaksa uskoa olevan kynnyskysymys jos viraston johdolla nyt tällä kerralla on halua hoitaa asia viisaasti. Viimeksihän tuota halua ei löytynyt, vaikka kysyin Voutilaiselta asti.

Jos saan rauhallisen pysyvän duunin kohtuupalkalla ilman että työnteon edellytyksiltä jatkuvasti viedään pohjaa, keskityn jatkossa työhöni, yhteiskunnallisiin asioihin ja perheeseeni sekoittamatta niitä keskenään. Sosiaalivirasto voi sen jälkeen minun puolestani hoitaa niin työllistämis- kuin muutkin asiansa niin kuin ennenkin; ainoastaan sananvapauteen liittyvän oikeusasiamiehen ratkaisun enää tulen julkaisemaan sen jälkeen).

Harri Eerikäinen

#663
Pohjois-Helsingin Vartti-lehti kertoo 4.11.2009 näin:

http://static.metrolive.fi/nakoislehdet/vartti/HB/VAR20091104/ (sivu 4)

Iloa kotiin -työmallille löytymässä vaihtoehto

Työllistämisrahojen loppumisen vuoksi Malmin toimintakeskus lopettelee parhaillaan Iloa kotiin -työmallia, jossa pitkäaikaistyöttömät tukityöllistetyt ovat auttaneet vähävaraisia vanhuksia ja mielenterveyspotilaita arjen pyörteissä

- Valoa on näkyvissä, kertoo sosiaalisen ja taloudellisen tuen päällikkö Leila Palviainen sosiaalivirastosta.

Viikko sitten sosiaalilautakunta hyväksyi Leila Palviaisen koostaman esityksen, jossa erillishankkeena toiminut Iloa kotiin -työmalli pyritään sulauttamaan Helsingin kaupungin terveyskeskuksen alaisuudessa toimivan kuntouttavan työtoiminnan kanssa yhteen.

Kotihoidon tukiryhmissä tarjotaan työttömille palkkatuetun työn sijasta ensisijaisesti mahdollisuutta kuntouttavaan työtoimintaan. Ensi vuoden alusta kuntien velvollisuutena on järjestää kuntouttavaa työtoimintaa myös yli 25-vuotiaille.

Palviainen ei uskalla tässä vaiheessa ennustaa, että muutos tarkoittaa sitä, että Iloa kotiin -työmalli muuttuu pysyväksi. - Asia ei ole aivan yksiselitteinen. Ensi vuoden rahoituskin on vielä kiinni siitä, hyväksyykö valtuusto ensi vuoden talousarvioon 3 miljoonan euron lisäyksen ja onko rahoitusta saatavissa ko. määrärahoista. Haluaisin uskoa näin käyvän.

Mitään estettä sulauttaa Iloa-kotiin terveyskeskuksen Työhönkuntoutusyksikön kotihoidon tukiryhmien toimintaan ei sinänsä ole. Vähävaraisille asukkaille apu olisi edelleen maksutonta. - Kysymys on lähinnä työnjohdollisiin tehtäviin tarvittavista lisäresursseista. Ensi vuodelle mahdollisesti saatava rahoitus on kuitenkin määräaikainen. Sitä se on osin myös Työhönkuntoutusyksikön kohdalla.

Palviainen toivoo Malmin toimintakeskuksen toiminnanjohtajan olevan mukana uudistamistyössä. - Eeva Laineella on paljon annettavaa toiminnan jatkokehittämiseen.

Vaikka kaikki etenisi suotuisasti ja ripeästi, on vähävaraisten auttamiseen tulossa muutaman kuukauden paussi.

Pirjo Pihlajamaa

Griffinvaari

hei!
Ei kai tämä tähän päättynyt, vai vieläkö ratkaisua odotellaan, nyt on sentään 27.4.2010

Harri Eerikäinen


Mika.H

Quote from: Harri Eerikäinen on 28.04.2010, 08:32:26
Oli liian iso asia oikeusasiamiehen toimistolle ihan itse ratkaista.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1104822

mielenkiintoista olisi tehdä laskelma tuosta kuinka paljon tuon mielipuolisen typerän asian vatvominen on tullut stadille ja valtiolle maksamaan.

miten vitussa meillä on varaa tuollaiseen pelleilyyn
?! kerokaapas!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Griffinvaari

Harri Eerikäiselle kiitos vastauksesta sinä seuraat aiheitasi hyvin.
Kertomasi, ja liitteiden sisällön perusteella, tapaus loukkaa oikeudentajuani melko roisilla tavalla.
En ole ihan outo virka tai työsuojelu kysymyksissä, itse asiassa omaan yli 25v valtion palveluksen ja olen eräs -73 valituista ensimmäisistä työsuojeluvaltuutetuista. Sitä ennen jo toimin hetken vanhan työ turvallisuus lain mukaisena työsuojeluasiamiehenä(tämä on siis selkeä todiste tyhmyyteni pohjautuvan jo nuoruus vuosiltani).
Ehkä hieman lohduttaa ettei ennen työsuojelun valvontalakia työntekijälle lainsäädännöstä löytynyt muuta selkeää oikeutta, kuin tapaus jossa työn antaja henkilönä tulee ja iskee turpaan, tällöin työntekijällä oli erikseen mainittuna oikeutena irtisanoutua välittömästi ilman mitään velvoitteita. No sinultahan tämäkin oikeus puuttuu kun kukaan esimiehistä ei tähän ratkaisuun ole päätynyt mikä on sikäli selvää sehän vaatisi selkeän selkärangan olemassa oloa.
Sinulla on tai oli virheellinen käsitys ts-valtuutetun ja luottamusmiehen rooleista, ts-valtuutettu ei ole sopimuspohjainen  edunvalvoja vaan lakisääteinen vastuu henkilö, vaikka valinta perustuisi laissa annettuun valtakunnalliseen sopimus oikeuteen. Hänelle ei henkilön järjestäytymisellä ole valvonta tehtävässä merkitystä, muutoin toki kyllä. Itse, kuten kaikki tuntemani valtuutetut, noudatin tiukasti tätä sääntöä. Toisin on luottamusmiehen kohdalla ja kun kaikki toteutusvoima on hänen takanaan, suosittelen mitä voimakkaimmin järjestäytymistä, vaikka nykyiset järjestöt ovatkin perseestä, kuten nyky duunaritkin, eikä asialla jos hieman mietit, ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa.
Muuten osaamiseni perustuu sen ajan lainsäädäntöön, jonka tiedän tulleen jokseenkin vesitetyksi viimeistään 2006:n fiaskolla.
Silti en käsitä viranomaisten rohkeutta oman pallinsa suhteen, sillä näen tässä useita valvonta velvoite rikkomuksia ja toiminta rajojen ylityksiä, ja jos virkamies rikkoo selkeästi lainmääräystä vastaan kyseessä on virkarikos, luulisi niitäkin tästä sopasta löytyvän, silloin keskustellaankin jo oikeudesta ja kyvystä hallita kyseistä virkaa!.
No mene ja tiedä kun en enää ole mikään asiantuntija vaan reliikki, joka tapauksessa se mitä sanoin oikeudentajusta pitää paikkansa ja totean vain niin kuin vainajan omaiselle otan osaa, kun muuta en voi.

Harri Eerikäinen

Quote from: Griffinvaari on 28.04.2010, 12:44:14
ja totean vain niin kuin vainajan omaiselle otan osaa, kun muuta en voi.

Kiitokset vain, ei tämä sentään haudanvakavaa ole. Minulle ainakaan...

Nikopol

Meikäläistä alkoi kiinnostaa ihan kybällä.

HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO (= joukko enemmän tai vähemmän puolijauhoisia random pikkupoliitikkoja) ottaa kantaa siihen mitä VIRKAMIES (= omilla ansioillaan ja koulutuksellaan pätevyyden työhönsä saanut yksilö) saa tehdä ajatella.

Tämähän koskee meikäläistäkin. Viestihistoriaa on Vieraskirjassa ja Hommassa tuhansia rivejä. Eiköhän sieltä joku viheriä leidi valtuustosta jotain löydä. Ei nyt ihan reinoblogia mutta varmasti turskimpaakin hjuumoria.

Mutta ei sen väliä. En tule omalla nimellä ulos ennen kuin Lopullinen Voitto on varmistettu.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Harri Eerikäinen

Lähetin tänään 20.5.2010 tiedustelun Helsingin kaupungin Henkilöstökeskuksen kirjaamoon:


Hei,

kyselen sinulta eduskunnanoikeusasiamiehen toimistossa käsiteltävänä olevasta asiastani (diaarinumero 2010-846), josta apulaisoikeusasiamies on pyytänyt lausuntoa kaupunginhallitukselta. Lausuntopyyntö on lähtenyt teille sinne Henkilöstökeskukseen 28.4.2010 Hallintokeskuksesta.

Sain tiedon asiasta MTV3:n nettiuutisista 21.4.2010; olin kyllä tiedustellut asiani etenemistä oikeusasiamiehen toimistosta edellisellä viikolla. MTV kertoo aiheesta mm. näin:

Virkamiehen alapääviestit poliitikkojen syyniin

Kaupunginhallitus ottaa kantaa

Apulaisoikeusasiamies on hankkinut asiaan selvityksen ja lausunnon Helsingin kaupungin sosiaalivirastolta ja vähemmistövaltuutetulta. Tässä tapauksessa apulaisoikeusasiamies hankkii lausunnon myös Helsingin kaupunginhallitukselta. Kaupunginhallituksen vastausta pyydetään toukokuun loppuun mennessä.

- Kymmenen vuotta sitten poliisia epäiltiin vastaavan kaltaisesta tapauksesta. Poliisi kirjoitti paikallislehteen kirjeitä, ja hänen epäiltiin syyllistyneen syrjintään. Tapaus ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen Eerikäisen tapaukseen. Poliiseilla on poliisilaissa nimenomaisesti mainittu erityinen käyttäytymisvelvollisuus, joka ulottuu myös yksityiselämän piiriin, oikeusasiamiehen sihteeri Astrid Geisor-Goman sanoo.

Virkamiehelle vastaavaa ohjeistusta ei ole.


Koko juttu on luettavissa täältä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1104822

Kuulin tänään oikeusasiamiehensihteeri Astrid Geisor-Gomanilta, että kaupunginhallitus on ottanut lisäaikaa lausunnon antamiseen 31.8.2010 asti. 1.9.2010 asiani esittelijäksi palautuu Geisor-Gomania ennen tehtävässä toiminut Jani Pirjola, joka arveli ennen joulua 2009 hänen kanssaan viimeksi keskustellessani ratkaisun tulevan heti vuodenvaihteessa. Nyt asia näyttää venyvän tuosta arviosta ainakin vuodella, mikä on minusta melko kohtuutonta. Ratkaisijana on tällä hetkellä apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin, joka tuli mukaan asiaan 1.4.2010 niin ikään kesken prosessin edeltäjänsä Petri Jääskeläisen siirryttyä oikeusasiamieheksi 1.1.2010.

Onko sinun mahdollista pitää minua ajan tasalla siitä, milloin ja minkä sisältöisenä lausunto teiltä kaupunginhallitukselle lähtee?


Ystävällisin terveisin
Harri Eerikäinen


(Taustaa):


Hallintokeskus

Hallintokeskuksen tehtävänä on toimia kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajiston yleisenä valmistelu- ja toimeenpanoviranomaisena. Hallintokeskus huolehtii myös keskitetyistä oikeuspalveluista, keskitetyistä turvallisuus- ja valmiusasioista.

Henkilöstökeskus

Henkilöstökeskus perustettiin vuonna 2005 ns. Pajusen komitean ehdotuksesta. Kaupunginkanslian henkilöstöosasto ja koulutus- ja kehittämiskeskus yhdistettiin henkilöstökeskukseksi, tavoitteena karsia päällekkäisiä töitä ja vahvistaa henkilöstöhallintoa kaupungin organisaation sisällä.
Henkilöstökeskus on yksi kaupungin neljästä keskushallinnon virastosta, muut ovat  hallintokeskus, talous- ja suunnittelukeskus sekä tarkastusvirasto. Henkilöstökeskus toimii suoraan kaupunginhallituksen alaisuudessa sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan toimialalla.
Virasto vastaa kaupungin henkilöstöpolitiikasta ja työperäisestä maahanmuutosta, avustaa kaupunginhallitusta ja kaupunginjohtajistoa keskitetyssä työnantajatoiminnassa, edistää henkilöstön saatavuutta ja liikkuvuutta sekä koordinoi työllisyysasioiden hoitoa kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen hyväksymien tavoitteiden mukaisesti.

Alkuasukas

Yhteenvetona; montako tuntia työaikaa ( rahaa ja resursseja) tuon yhden sähköpostin vatkaamiseen on käytetty?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Matias Turkkila

#672
Harri Eerikäinen jatkaa tästä aiheesta blogissaan.

Päivitys alkaa kohdasta "Sain 14.8.2010 lomalta palattuani 9.8.2010 päivätyn vastinepyynnön."

Asia kaikessa lyhykäisyydessään: Kaupunginhallitus pitää Eerikäisen tapauksen mukaista toimintaa sillä tavoin moitittavana ja häntä velvoittavan lojaliteettivelvollisuuden rikkomisena, että hänelle annettu varoitus on aiheellinen. Varoitusta harkittaessa on huomioitu Eerikäisen esimiesasema, joka luo hänelle korostetun velvollisuuden harkitsevaan ja moitteettomaan käytökseen toimessaan. Varoitusmenettelyn osalta on noudatettu työsopimuslain säännöksiä ja kaupungin omia henkilöstöä koskevia ohjeita.

Roope

QuoteKoska kantelijan lähettämään sähköpostiin sisältyi hänen työsähköpostinsa allekirjoitusteksti, sosiaalivirasto tuli yhdistetyksi senkaltaiseen sisältöön, joka levitessään saattaa aiheuttaa vahinkoa sosiaaliviraston imagolle. Näin erityisesti siksi, koska viestistä selvisi, että sen lähettäjä toimii sosiaalivirastossa esimiestehtävissä. Kantelijan esimies katsoi viestin olleen epäasianmukaisen ja antoi kantelijalle kirjallisen varoituksen.

Eli yksityisviesti oli loppujen lopuksi siinä suhteessa epäasianmukainen, että siihen oli jäänyt kopioitaessa työsähköpostin allekirjoitusteksti, joka saattaisi levitä, jos vastaanottaja päättäisi sitä levittää. Tämä voi siis muka olla varoituksen arvoinen teko, mutta esimies voi vapaasti ja tarkemmin perustelematta päättää, milloin se johtaa jatkotoimenpiteisiin, eikä päätöksestä näköjään voi valittaa:
QuoteKaupunginhallitus ei ota kantaa yleisellä tasolla siihen, millainen menettely on työntekijälle sopimatonta, sillä kaikki tapaukset arvioidaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon kunkin yksittäistapauksen olosuhteet ja muut asiaan vaikuttavat tekijät.

Kaupunginhallitus vain sysäsi päätäntävallan esimiehelle ottamatta loppujen lopuksi mitenkään kantaa varoituksen asianmukaisuuteen. Näin ei voi olla, vaan jonkin instanssin ketjussa on joko hyväksyttävä esimiehen toiminta ja myös perusteltava se tai sitten peruttava varoitus.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tommi Korhonen

Onko kaupungin virkamiehillä siis velvollisuus ajatella vain suvaitsevaiston ohjeiden mukaan? (Tämä yksirivi sisältää myös ajatuksen.)
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Pekkaa kahvassa

Tässä tehdään kärpäsestä harkäsestä. Mikään kärpänen tai rangaistus ei ole liian pieni, kun kyse on mahdollisesta rasissssmista. Mihin tämä maailma on menossa. OMG.  :facepalm:
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Lodi

Quote from: Tommi Korhonen on 15.08.2010, 20:42:55
Onko kaupungin virkamiehillä siis velvollisuus ajatella vain suvaitsevaiston ohjeiden mukaan? (Tämä yksirivi sisältää myös ajatuksen.)

Tuo sama leikillinen "oppikirja maahanmuuttajille" kiersi läpi Suomen.
Uskoisin, että 95% ihmisistä, jotka työssään käyttävät sähköpostia, ovat sen saaneet. On erittäin lapsellista tehdä tällaisesta iso numero.

Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Pöllämystynyt

Huvittavia ja paljastavia nuo tapaukseen liittyvät poliitikkojen ja virkamiesten kiemurtelut ja selittelyt. Jos joku ei kykene eikä halua ratkaista asioita lakien mukaan ja puolueettomasti, on se ainakin pakotettava paljastamaan kyntensä.

Tällaisissa tapauksissa kannattaa varmaan valittaa aina vain korkeammalle taholle, vaikka onkin mahdollista, ettei oikeutta saada näin mädännäisessä järjestelmässä. On varmasti turhauttavaa joutua tällaisen mielivallan uhriksi, mutta viranomaisrikollisten ja laillisuuden ja oikeuden vihollisten tuottamat tekstit ovat joka tapauksessa arvokkaita dokumentteja, joita kannattaa teetättää niin paljon kuin mahdollista. Lopulta, kun tyrannian, totalitarismin ja mielivallan ikeestä vapautunut maailma tekee synkän lähihistoriansa kanssa tilit selviksi, on jokainen tällainen dokumentti arvokas.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

femacco

Tällaisista jutuista nousee kamala haloo samalla kun "anarkistit" uhkailevat blogeissaan rasistien turpiinvedolla  :-X

Servilia

Quote from: Pekkaa kahvassa on 15.08.2010, 21:23:57
Mihin tämä maailma on menossa. OMG.  :facepalm:

Ei maailma, vaan Suomi. Muut ovat alkaneet pikkuhiljaa tajuta, että mitä tuli tehtyä. Meillä vaan mennään silmät kiinni sormet korvantukkeina ja huudetaan ettei meillä Suomessa ainakaan ja jos niin meillä on asiat toisin ainakii. Sitten lällätetään vielä älämölökorvatukkeeksi jos tosiasiat eivät mene tarpeeksi nopeasti silmien ja korvien yli.
Pakollinen quote: "Ja lopuksi yleensä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Väinö Linna - Tuntematon Sotilas

LambOfGod

Arvelen, että Eerikäisestä tuntuu aika kurjalta tällaisen kohtelun jälkeen. Tuollainen kiemurtelu on kaukana rehellisyydestä. Kyykyttämistähän tämä vain on, ei mitään muuta.

En usko, että nämä sieluttomat pikkudiktaattorit nukkuvat öitään hyvin.

Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Atte Suomalainen

En usko, että nämä sieluttomat pikkudiktaattorit nukkuvat öitään hyvin.

Kyllä ne nukkuvat paremmin kuin me. Sekä päivin että öin.

Pekkaa kahvassa

Quote from: Servilia on 16.08.2010, 01:33:44
Quote from: Pekkaa kahvassa on 15.08.2010, 21:23:57
Mihin tämä maailma on menossa. OMG.  :facepalm:

Ei maailma, vaan Suomi. Muut ovat alkaneet pikkuhiljaa tajuta, että mitä tuli tehtyä. Meillä vaan mennään silmät kiinni sormet korvantukkeina ja huudetaan ettei meillä Suomessa ainakaan ja jos niin meillä on asiat toisin ainakii. Sitten lällätetään vielä älämölökorvatukkeeksi jos tosiasiat eivät mene tarpeeksi nopeasti silmien ja korvien yli.

Kyllä se samanlainen mokutus jatkuu esim. Ruotsissakin vielä aika kovana, eikä "vastarinta" pääse oikein sielläkään ääneen. Joitain positiivisia merkkejä on kyllä maailmalla jo näkyvissä.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Jouko

Kyllä on taas tehty kärpäsestä härkänen, sano. Ja siihen syypäät kyllä tiedetään.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Hommaforum Admin

Seuraava teksti on Harrilta

---

Minulla oli alaisenani toimiva työtoveri, R. K, jota pidin ystävänäni. Hän kävi tupaantuliaisissani, luki omaelämäkerrallisen kirjoitelmani lähetettyäni sen hänelle sähköpostissa, ja viestittelimme muutenkin. Vuoden 2008 lopussa hänen työsuhdettaan ei haluttu jatkaa hänen omien edesottamuksiensa vuoksi, ja hän syytti siitä minua. Hän toimitti vähemmistövaltuutettu Johanna Suurpäälle hänelle kaksi vuotta aikaisemmin lähettämäni sähköpostin, joka oli nimimerkki "reinon" blogista lainattu juttu "Ohjeita Suomeen muuttavalle". Kritisoimme aiemmin työtoverini kanssa maahanmuutossa samoja asioita, ja nauroimme samalle huumorille, mutta 2009 alussa ei enää naurettu, vaan oli tosi kyseessä.

Vähemmistövaltuutettu lähetti sähköpostiviestin kopion linjassa kolmelle eri tason esimiehelleni, ja sain kirjallisen varoituksen, lähinnä mielestäni siksi, että näkemykseni erään työhankkeemme alasajon mielekkyydestä poikkesivat keskitason esimieheni kanssa jyrkästi, ja hän oli joutunut vastoin tahtoaan myöntymään minun kannalleni eräässä eri hallintokuntien välisessä yhteistyökokouksessa. Alkuperäisessä varoitusmenettelyn käynnistämisessä minua pyydettiin antamaan vastine epäilyyn, että olen levittänyt epäasiallista rasistista sähköpostia työkoneeltani varsin monelle henkilölle. Kun ilmeni, että olin vain lähettänyt viestin työkoneelta itselleni, ja kotikoneelta yhdelle silloiselle työtoverilleni, R K:lle enkä kenellekään muulle, sain varoituksen siksi, että työpaikkani tiedot näkyivät tuossa viestissä. Tein kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Asian saatua paljon julkisuutta, kuten aivan ensimmäisessä vastineessani Sosiaalisen ja taloudellisen tuen päällikölle lupasin, oikeusasiamies kysyi neuvoa kaupunginhallitukselta, kaupunginhallitus hallintokeskukselta, hallintokeskus henkilöstökeskukselta, joka oli jo käytännössä aivan sama kuin olisi kysytty suoraan työnantajaltani menikö kaikki oikein. Silti kaupunginhallituksen piti vielä kuvailla ketjukirjeiden toimintaperiaatetta ja sitä miten joku mahdollinen seuraava viestin saaja voi olettaa minun edustavan koko sosiaalivirastoa, jos nimeni ja työpaikkani mahdollisessa viestiketjussa myöhemmin näkyisi. Vastasin näihin, vaikka me kaikki asianosaiset ja tätä farssia muuten seuraavat tiesivät hyvin, että se oli turhaa:

   1. Lähetin "Ohjeita maahanmuuttajalle" –tekstin R K:lle aivan samalla tavoin kuin olin jatkolähettänyt hänelle ja kollegoilleen työhön liittyvääkin postia, painamalla sähköpostin "Välitä"-näppäintä ja valitsemalla osoitteen johon posti lähetetään. Työasioissa käytän työsähköpostiani, muissa asioissa henkilökohtaista. R K oli tuohon päivään mennessä saanut minulta kymmeniä ellei satoja työsähköposteja, joihin olin kommentoinut työasioitamme. Mahdollisen jatkolähettämisen kautta aiheutuvan vahingon vastuiden katson määrittyvän sen mukaan, mitä kukin sen jälkeen teki. Itse lähetin postin siis yhdelle (1) hyvin tuntemalleni henkilölle, jota silloin pidin ystävänäni; olihan hän mm. käynyt kutsuttuna kotonani, eikä minulla ollut mitään syytä olettaa, että hän lähettäisi sitä jotenkin minun nimissäni eteenpäin.
   2. Jos minä saan esimerkiksi pikkujouluaikaan vaikka vähän tuhmankin viestin pukkeineen ja tonttutyttöineen, niin en minä lähetyshistoriaa selaile ja oleta viestin edustavan Stockmannin, Vehon, Hewlett Packardin ja Helsingin Energian virallista julkisuuskuvaa, vaikka sähköpostiosoitteissa näissä työskentelevien nimiä ja titteleitä näkyisikin.

1.11.2010 minulle saapunut apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin kannanotto (virheineen):

3.2 Kannanotto

Olen tutkinut asianne, mutta en ole havainnut siinä oikeusasiamiehen toimenpiteitä edellyttävää lainvastaista menettelyä tai velvollisuuden laiminlyöntiä. Mielestäni Helsingin kaupungin sosiaalivirasto on ratkaissut asian sille lain mukaan kuuluvan harkintavallan nojalla. Asiassa ei ole ilmennyt aihetta epäillä, että sosiaalivirasto olisi ylittänyt harkintavaltansa tai käyttänyt sitä väärin. Minulla ei ole huomautettavaa myöskään noudatetusta varoitusmenettelystä, sillä se perustui Helsingin kaupungin Henkilöstökeskuksen menettelytapaohjeisiin.

Perustelen kannanottoani seuraavasti.

Sananvapaus on sekä perustuslaissa että keskeisissä ihmisoikeussopimuksissa turvattu oikeus. Perustuslain 12 §:n mukaan sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan mukaan jokaisella on sananvapaus. Tämä oikeus sisältää esimeriksi vapauden esittää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia viranomaisten siihen puuttumatta. Sanan vapaus kuuluu jokaiselle, myös virkamiehelle tai työsopimussuhteessa olevalle työntekijälle.

Sananvapaus turvaa erityisesti viestinnän vapautta antamalla suojaa jokaisen ihmisen perustavanlaatuiselle oikeudelle ilmaista itseään ja kommunikoida toisten ihmisten kanssa. Ydinajatukseltaan sananvapautta pidetään poliittisena perusoikeutena, jonka ensisijaisena tarkoituksena on turvata edellytykset kansanvaltaisen yhteiskunnan perusteisiin kuuluvalle vapaalle tiedonvälitykselle sekä kaikille avoimelle, vapaalle ja julkiselle kansalaiskeskustelulle.

Sananvapaussäännöksen soveltamisalan piiriin kuuluu oikeus vapaasti tietoja ja ajatuksia tai viestejä niiden sisällöstä riippumatta. Sananvapaus suojaa siten myös ajatuksia ja viestejä, jotka kenties järkyttävät joitakin ihmisiä tai viestejä joita joku kenties pitää typerinä tai jopa vastenmielisinä. Yleisesti kuitenkin ajatellaan, että sananvapauden painoarvo on jonkin verran pienempi silloin, kun kohteena on sananvapauden eräänlaiselle reuna-alueelle kuuluva viestintä, kuten mainonta tai esimerkiksi pornografiset tai rasistiset ilmaisut.

Nyt kyseessä olevaa asiaa tarkasteltaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että sananvapaus ei kuitenkaan ole sillä tavalla ehdoton perusoikeus tai ihmisoikeus etteikö sitä voitaisi lainkaan rajoittaa tai etteikö sananvapauden käyttämiseen voitaisi jälkikäteen puuttua. Esimerkiksi perusoikeusjärjestelmä on kokonaisuus, jolla suojataan muitakin oikeuksia kuin sananvapautta. Julkiseen keskusteluun osallistuvan voidaan esimerkiksi perustellusti edellyttää kunnioittavan toisten henkilöiden kunniaa ja yksityiselämää. Sananvapauden rajoitukset voivat olla tarpeen muistakin hyväksyttävistä ja painavista syistä.

Tämän vuoksi sananvapaus voidaan asettaa sellaisten muodollisuuksien, ehtojen, rajoitusten ja rangaistusten alaiseksi, joista on säädetty laissa ja jotka ovat välttämättömiä demokraattisessa yhteiskunnassa sopimusmääräyksissä tarkoitettujen hyväksyttävien päämäärien saavuttamiseksi. Esimerkiksi virkatehtäviin tai asianomaisen viraston toimialaan kuuluvissa asioissa, virkamieheltä tai työntekijältä voidaan sananvapauden käyttämisessä vaatia tehtävän laadun edellyttämää asianmukaisuutta ja asiallisuutta.

Nähdäkseni tämä edellyttää muun muassa sitä, että asiayhteydestä käy selvästi ilmi, milloin henkilö toimii yksityishenkilönä ja milloin työnantajansa edustajana.

Saadussa selvityksessä esitettyjen käsitysten mukaan lähettämänne sähköpostiviesti ei ollut työnantajanne edellyttämän käytöksen mukaista. Esimerkiksi kaupunginhallituksen lausunnossa pidetään toimintaanne "sillä tavoin moitittavana ja häntä velvoittavan lojaliteettivelvollisuuden rikkomisena, että hänelle annettu varoitus on aiheellinen". Varoitusta harkittaessa on huomioitu esimiesasemanne, joka luo Teille korostetun velvollisuuden harkitsevaan ja moitteettomaan käytökseen toimessanne.

En voi edellä kuvaamillani perusteilla näin ollen katsoa työnantajanne virheellisesti tai lainvastaisesti puuttuneen sananvapautenne käyttöön, kun se antoi Teille saaduista selvityksistä tarkemmin ilmenevin perustein varoituksen epäasianmukaisen sähköpostiviestin lähettämisestä.

Kun otetaan huomioon vähemmistövaltuutetun toimiala ja tehtävät, en voi myöskään katsoa vähemmistövaltuutetun toimineen asiassa virheellisesti tai ylittäneen toimivaltaansa.

Kirjeenne liitteet palautetaan ohessa.

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin

Oikeusasiamiehen sihteeri Jari Pirjola

Löytyy taas tuolta lopusta: http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2010/05/09/22

T. Harri
Harri Eerikäinen
www.harrieerikäinen.fi

IDA

No siis onhan se nyt itsestään selvää, että varoitus on typerä, pikkumainen ja kohtuuton vaikka se olisi kuinka lainmukainen. Epäilen myös, että Helsingin kaupunki ei noudata samanlaista pikkutarkkuutta kaikessa virkamiestensä sähköpostin käytössä.

Ja itse lähetetyn tekstin näkeminen rasistiseksi on hölmöä.

Mika

Quote from: Hommaforum Admin on 02.11.2010, 02:06:35
Seuraava teksti on Harrilta

Jos Eerikäinen tuntee edelleen mielenkiintoa tätä forumia kohtaan tai katsoo tarpelliseksi saattaa asioita yleisempään tietouteen tätä kautta, ihmettelen, miksi hän katsoi tarpeelliseksi deletoida tunnuksensa ja poistua forumilta. Oliko se jonkinlainen marttyyrin ele?
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

AaJii

Quote from: IDA on 02.11.2010, 02:26:19
Ja itse lähetetyn tekstin näkeminen rasistiseksi on hölmöä.

Pitipä taas muistin virkistämiseksi lukea, mitä siinä pahamaineisessa "ohjeita maahanmuuttajille" kirjoituksessa nyt olikaan. Aika vaikea siitä on rasismia löytää. Itse asiassa sen voisi jopa tulkita irvailevan myös suomalaisille perinteille.

Jos teksti on rasistinen, miksei vähemmistövaltuutettu tehnyt "reinosta" sitten tutkintapyyntöä poliisille?

Ja jos teksti ei vähemmistövaltuutetunkaan mielestä ole rasistinen, niin miten Eerikäisen sananvapautta voidaan sitten oikeusasiamiehen mielestä rajoittaa tekstin rasistisuuteen vedoten?

Aivan naurettavaa, että tuollaisen asian takia käynnistetään virallinen varoitusmenettely. Olisihan Eerikäisen pomo voinut käydä hänelle suoraan sanomassa, että poista vastedes viestejä forwardoidessasi niistä kaupungin yhteystiedot pois ja case closed.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

P

Quote from: AaJii on 02.11.2010, 07:58:57
Quote from: IDA on 02.11.2010, 02:26:19
Ja itse lähetetyn tekstin näkeminen rasistiseksi on hölmöä.

Pitipä taas muistin virkistämiseksi lukea, mitä siinä pahamaineisessa "ohjeita maahanmuuttajille" kirjoituksessa nyt olikaan. Aika vaikea siitä on rasismia löytää. Itse asiassa sen voisi jopa tulkita irvailevan myös suomalaisille perinteille.

Jos teksti on rasistinen, miksei vähemmistövaltuutettu tehnyt "reinosta" sitten tutkintapyyntöä poliisille?

Ja jos teksti ei vähemmistövaltuutetunkaan mielestä ole rasistinen, niin miten Eerikäisen sananvapautta voidaan sitten oikeusasiamiehen mielestä rajoittaa tekstin rasistisuuteen vedoten?

Aivan naurettavaa, että tuollaisen asian takia käynnistetään virallinen varoitusmenettely. Olisihan Eerikäisen pomo voinut käydä hänelle suoraan sanomassa, että poista vastedes viestejä forwardoidessasi niistä kaupungin yhteystiedot pois ja case closed.

Teksti ei ole "rasistinen". Sitä kun tiedusteltiin kirjallisesti vähemmistövaltuutetulta, juuri noilla mainitsemillasi perusteilla. Kirjallinen vastus oli ympäripyöreä, jossa vetäydyttiin kaikesta vastuusta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

LambOfGod

Huh huh. Mulla menee kuula jumiin tuollaisesta diibadaabasta. Toivottavasti Eerikäisellä on enemmän huumorintajua  :roll:
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"