News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vähemmistövaltuutettu valppaana

Started by Harri Eerikäinen, 14.03.2009, 23:56:30

Previous topic - Next topic

Vinyylihanska

"Jostain luin että ne Voutilaisen kalusteet saattavat olla piratteja korkeasta hinnasta huolimatta. Onkohan sattunut kenenkään silmään moinen uutinen."

Tässä http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+sosiaalijohtajan+kalusteita+epäillään+piraattituotteiksi/1135248262453?ref=rss

Helsingin sosiaalijohtajan kalusteita epäillään piraattituotteiksi

6.8.2009 17:51
A A

Marja Salmela

Helsingin Sanomat
Mika Ranta / HS



Sosiaalitoimen johtaja Paavo Voutilaisen työhuoneen uudet kalusteet.

Helsingin sosiaalijohtajan Paavo Voutilaisen ostamista designkalusteista on noussut piraattikiista.

Helsinkiläisen Funktio Design -yhtiön toimitusjohtaja epäilee, että sveitsiläisen arkkitehdin Le Corbusierin suunnittelemiksi ilmoitetut sohva ja nojatuolit ovat piraattituotteita. Yhtiön mukaan sillä on ainoana liikkeenä Suomessa oikeus myydä aitoja italialaisen Cassinan valmistamia Le Corbusierin suunnittelemia kalusteita.

"Tuotteiden oikeudet omistaa Le Corbusierin säätiö, joka on myöntänyt ainoana valmistajana Cassinalle lisenssin tuotteisiin", korostaa Funktio Designin toimitusjohtaja Maria Ruola.

"Kaikki muut Le Corbusierin nimellä markkinoidut kalusteet ovat piraattituotteita."

Voutilaiselle kalustuksen on toimittanut turkulainen Divaani-liike. Sen toimitusjohtaja Cristina Casagrande kiistää Ruolan väitteen.


Lue lisää piraattikiistasta perjantain Helsingin Sanomista.

Alkuasukas

Sen puupään piti kuulemma saada uudet kalusteet jonkun medikaaliprobleeman takia. Ei kestä selkä istua Ikean sohvilla?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

kgb

Quote from: Vinyylihanska on 10.08.2009, 23:49:58
Yhtiön mukaan sillä on ainoana liikkeenä Suomessa oikeus myydä aitoja italialaisen Cassinan valmistamia Le Corbusierin suunnittelemia kalusteita.

Eli kyseessä on jokin perisuomalainen änkyräkauppuri joka kuvittelee nykymaailmassa vielä olevan jonkinlaisen mahdollisuuden pitää yksinmyyntisopimuksista kiinni... Kukaanhan ei ole vielä selvittänyt (ainakaan julkisesti) kenen valmistamia nämä kyseessäolevat huonekalut ovat. Jos Cassinan, ovat aitoja, mutta ostettu "väärästä paikasta", jos taas eivät ole Cassinan, asia muuttuukin mielenkiintoiseksi jos on aitoina myyty aidon hintaan...
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Maastamuuttaja

Ahteri, joka sijoittautuu Le Corbusierin suunnittelemaan tuoliin ei voi olla kokonaan väärässä.

Issues

Quote from: Roope on 14.07.2009, 16:01:32
Kaikki ovat päteviä:
Quote[Vähemmistövaltuutetun toimiston] Ylitarkastajan tehtävään ei ole säädettyjä erityisiä kelpoisuusvaatimuksia. Tehtävään valittavalta toivotaan ylempää korkeakoulututkintoa, hyvää kirjallista ja suullista esitystaitoa, englannin kielen taitoa sekä itsenäistä työskentelyotetta ja yhteistyökykyä. Eduksi katsotaan kokemus vähemmistövaltuutetun toimialaan liittyvien kysymysten hoidosta.

Palkka OK:
QuoteTehtävän palkkaus on määritelty sisäasiainministeriön palkkausjärjestelmän mukaisesti vaativuustasoon 8, jolloin peruspalkka on 3253,00 €/kk. Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaa palkanosaa enintään 50 % peruspalkasta. Uudella henkilöllä henkilökohtainen palkanosa on palvelussuhteen alkaessa 18 % peruspalkasta ensimmäiset neljä kuukautta.

Noin äkkiseltään kun vertaa tämän "toimiston" ylitarkastajan duunimäärää (kts. laskelmat aikaisemmin tässä ketjussa) esimerkiksi sairaanhoitajien päivittäiseen duunimäärään ja sitten vertaa noita peruspalkkoja, niin kyllähän tuossa ylitarkastajat taitaa vedellä liki kaksinkertaista palkkaa. Minnekäs pitäisi tehdä ilmoitus että saataisiin joku puolueeton taho tekemään tähän lafkaan tarkistusta siitä, onko veronmaksajien rahat nyt tehokkaassa käytössä ?

far angst

Quote from: Issues on 12.08.2009, 09:15:42
Noin äkkiseltään kun vertaa tämän "toimiston" ylitarkastajan duunimäärää (kts. laskelmat aikaisemmin tässä ketjussa) esimerkiksi sairaanhoitajien päivittäiseen duunimäärään ja sitten vertaa noita peruspalkkoja, niin kyllähän tuossa ylitarkastajat taitaa vedellä liki kaksinkertaista palkkaa. Minnekäs pitäisi tehdä ilmoitus että saataisiin joku puolueeton taho tekemään tähän lafkaan tarkistusta siitä, onko veronmaksajien rahat nyt tehokkaassa käytössä ?

Demla palkitsee uskollisia kannattajiaan lihavin liksoin.  Täysin vailla koulutusta pääsee ilman ikälisiäkin  melkein 5K€:n liksoille. Ei ollenkaan hassummin, kun vielä ei ole tulosvelvoitetta tai -vastuuta.

Tämä on osa Demlan yhteiskunnallista mädätystaktiikkaa.  Ja ihan arvojohtajamme komennossa ja suojeluksessa tehtyä.

Hyvä, Suomi,  sun Demlass vallass on.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

CaptainNuiva

Quote from: Alkuasukas on 11.08.2009, 09:56:49
Sen puupään piti kuulemma saada uudet kalusteet jonkun medikaaliprobleeman takia. Ei kestä selkä istua Ikean sohvilla?

Eipä uskoisi äkkisiltään että cassinan tuolit on tehty selkäsairaille.

Olin aikoinaan laivassa joka valmistuessaan oli aikansa huippua ja yhtiön lippulaiva,sinne oli joku ostanut "desing" tuolit ja sohvat henkilökunnan tiloihin.
Niistä ei päästy eroon vaikka kuinka yritettiin,olisi haluttu sellaiset jossa voi istua ja röhnöttää ilman että selkä tulee kipeäksi...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Maastamuuttaja

Voutilaisen onneksi mies sijoittautuu oikealle, siis vasemmalle, puolelle hyväntekeväisyysaitaa.

Harri Eerikäinen

Osaamisen mallintamiselle ja työn kehittämiselle ei ollutkaan tilausta Työhönkuntoutuksessa. Rahasta ei luulisi olevan kiinni, kun Voutilainenkin tunnetusti pisti 160 000 euroa sen selvittämiseen, miten romanikerjäläisillä menee, ja yhteydenotto poliisiin olisi viime kesänä tai tänä keväänä riittänyt näiden nopeaan häätämiseen tukikohdistaan. http://hommaforum.org/index.php/topic,11363.0.html

Voimme siis päätellä, että romanikerjäläisten Suomessa oleskelun turvaamiseen ja hyvinvointiin voidaan käyttää rahoja, jotka sitten pitää säästää toisaalta. Meidän alasajettava toimintamme esim. hyödyttää ilmeisen toisarvoisia ryhmiä, kuten syrjäytymisvaarassa olevia sosiaalisen ja esiammatillisen kuntoutuksen tarpeessa olevia työikäisiä helsinkiläisiä Suomen kansalaisia, ja näiden työpanoksen avulla kodeissaan ilman riittäviä palveluja ja ihmiskontakteja eläviä vanhuksia ja kotihoidon pitkäaikaisasiakkaita. Onhan tämäkin tietysti arvojohtamista, vaikka minun arvoni ovat toisenlaiset.


Kuntoutuksellisuutta kehittävä toimintatutkimus punaisiin valoihin


Tervehdykset toimintatutkimussuunnitelman taustaryhmälle, xxxlle sekä Harri E:lle ja xxx:lle ja Leolle tutkimussuunnitelmakumppanina

Palaverasin tänä aamuna (14/8) tutkimussuunnitelman mahdollisesta jatkosta, viimeistelystä ja ulkopuolisesta rahoituksesta Leenan kanssa; hän taas oli puhunut asiasta oman esimiehensä Leila Palviaisen kanssa viime tiistaina. Tutkimusta ei käynnistetä, koska ei voida sitoutua eikä sitoa minun työtäni 1 1/2 vuodeksi hankkeeseen. Ratkaisuun vaikutti myös se, että työhönkuntoutuksellisen toiminnan käytännön ohjaamistehtävistä yms. vähennetään ensi vuonna selvästi yli kaksikymmentä henkilöä. (Leena voi tarvittaessa täsmentää tai korjata, jos en jotakin mieltänyt ihan oikein).

Toimintatutkimuksella oli määrä hakea juuri meille työhönkuntoutukseen mahdollisimman hyvin sopivia, tuloksellisia, tehokkaita ja taloudellisia muotoja oppia johtamisen ja ohjaamisen tapoja, jotka mahdollistavat kuntoutumista ja työllistymistä (jatkopolkuja). Siis ei tutkimista raportoinnin vuoksi, vaan saada hyviä käytäntöjä. Keskeistä oli myös kuvata täällä jo syntyneitä hyviä kuntoutuksellisia käytäntöjä ja saada niitä jakoon koko organisaatioon sekä muualle sosiaalityöhön uusiksi metodeiksi.

Leo varmaan kertoo tilanteen ja runsaat kiitoksemme suunnitelman työstämisessä neuvonantajana avustaneelle tkn. tri Lauri Jäntille. Itse meilaan tilanteen Skotlantiin Shaun Moranille; hän oli valmis konsultoimaan tutkijoita ja taustaryhmää mm. hyvien ja käytännöllisten mallien työstämisessä.

Tosi valitettavaa - saimme kuitenkin aikaiseksi yhden sosiaaliviraston historian kovatasoisimmista suunnitelmista kehittää kuntoutuksellista ja muutosta edistävää työtä & sen oppimista. Toivottavasti voimme hyödyntää tähänastista tuotosta muuten. Monet kiitokset jokaiselle.

t. xxx



Mitäpä sitä kuvaamaan hyviä käytäntöjä, jotka on tarkoitus kuopata mahdollisimman hiljaa. Tämä on se todellisuus, joka jo vuosia muhi taustalla entisen päällikkömme aikana, johti hänen aikaistettuun lähtöönsä ennenaikaiselle eläkkeelle, sitä seuranneeseen "kehittämiseen" ja vähän reisille menneeseen Palviaisen yritykseen näpäyttää minua siitä, ettei johtamani alayksikön tärkeintä hanketta saatu haudattua jo 1 1/2 vuotta sitten.

ämpee

Pitäisikö jo avata uusi ketju, jonka nimeksi tulisi Voutilaisen kalusteet, niiden työllistävä vaikutus, ja lopullisen hinnan määräytyminen ?

"Sosiaalijohtajan 72 000 euron ostoksista poliisitutkinta"

Kalusteet työllistävät nyt jo poliisiakin, eli niiden lopullinen hinta nähtävästi saadaan kevyesti tuplattua.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Sivusta seuraaja

QuoteHelsingin sosiaalijohtaja tutkinnassa myös kerjäläisprojektista
Tiistai 25.8.2009 klo 10.42

Poliisi epäilee Helsingin sosiaaliviraston johtajaa Paavo Voutilaista rikoksesta myös kerjäläisprojektin tilaamisessa.

Poliisi epäilee, että Voutilainen rikkoi julkisten hankintojen lakia. Hän jätti kilpailuttamatta yli 120 000 euron hintaisen projektin, jossa Diakonissalaitoksen työntekijät kartoittivat romanikerjäläisten tilannetta. Voutilainen itse on aiemmin työskennellyt Diakonissalaitoksessa.

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että poliisi epäilee rikosta Voutilaisen kalustehankinnoissa.

http://www.iltalehti.fi/helsinki/2009082510134779_hi.shtml

Harri Eerikäinen

Minä nyt olen ollut virastolla töissä kohta 19 vuotta, ja Voutilainen hiukan päälle kolme vuotta. Voutilainen on ehtinyt kahdesti poliisitutkintaan virassa tehdyistä rikoksista epäiltynä, ja hänen pätevyytensä tehtäväänsä oli alun perinkin kyseenalainen. Minun koulutukseni riittää tehtävääni hyvin, ja saamani kirjallinen varoitus liittyy vapaa-ajalla harjoitettuun lailliseen viestintään. Olisiko tässä nyt mitään syytä toimenpiteisiin myös Voutilaisen kohdalla?

JoKaGO


Ilmeisesti kysymyksesi on retoorinen, mutta silti vastaan: Ei. Eihän Voutilainen ole vielä mistään syytteessä, vaan vasta epäilty väärinkäytöksistä. Ja nimenomaan pätevyyden ansiostahan hänet virkaan nimitettiin.

Kuulehan Eerikäisen akan poika, Voutilaisella on takanaan melkein kaikkien valtuustoryhmien tuki, tai ainakin oli tuolloin. Luuletko, että ne luopuisivat kasvoistaan? Mitään ei tapahdu, ellei Voutilainen itse eroa!
Sinä taas olet todistettavasti rikkonut lakia ja syyllinen rasismiin, koska pattipää niin on sanonut. Usko jo!

Koita jaksaa pysyä kasassa, Harri, sillä tämä hulluus ei voi jatkua enää pitkään!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Mika

Quote from: JoKaGO on 25.08.2009, 14:33:32
Koita jaksaa pysyä kasassa, Harri, sillä tämä hulluus ei voi jatkua enää pitkään!

Niin sitä moni luulisi. Karpo teki kuitenkin ohjelmiaan jo 80-luvulla. Kestoaiheina niissä ovat aina olleet suomalaisten virkamiesten ja poliitikkojen erehtymättömyys ja yleisen oikeustajun vastaiset päätökset.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Deus Ex

Mistä vetoa, että Voutilaisen selkä vaatii pian taas saikkua.
Pohjoisen taivaan alla kituutteli köyhä kansa. Rikkailta lainaamalla toteutti toiveitansa.

Harri Eerikäinen

#645
Leila Palviainen esiintyi 25.8 tiistaina Ajankohtaisessa Kakkosessa kertomassa, että kun maksaa Kelalle kuukausittain "sakkomaksuja", eli kunnan osuuksia niiden pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuista, joita kunta ei ole pystynyt tai halunnut työllistää tai muutoin aktivoida, niin kyllä "mielessä käväisee" onko siinä mitään järkeä, kun toimittaja tätä näillä sanoilla kysyi. Tänä vuonna heinäkuun loppuun mennessä oli maksettu lähes 9,5 miljoonaa euroa. Maksut ovat lisääntyneet tasaisesti, ja tulevat Palviaisen linjalla lisääntymään edelleen. Palviainen kuitenkin vetosi siihen, että palkkatuetun työn määrärahat eivät vain riitä.

http://areena.yle.fi/video/380202 (Kohdasta 8:50)

Eihän Palviainen missään nimessä esimerkiksi johtamani alayksikön toimintaan milloinkaan ole edes yrittänyt saada Henkilöstökeskuksesta tukityöllistettyjä, päinvastoin. Kuten ehkä tämän ketjun varrelta muistamme, vasta sosiaali- ja terveystoimesta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Paula Kokkosen selvityspyyntö "Kotihoidon tukiryhmien" tilanteesta pisti suitset väliaikaisesti suuhun koko toiminnan alasajolle. Toiminnan ideanahan on juuri pitkäaikaistyöttömien tekemä avustava työ Terveyskeskuksen Kotihoidossa. Tulokset ovat jo kohta neljän vuoden ajan olleet erittäin myönteisiä.

Tämä ei nyt kuitenkaan ole edes villakoiran ydin. Kuten Leila Palviainen ja minä hyvin tiedämme ja äsken vielä varmistin hallitusneuvos Päivi Kermiseltä Työ- ja elinkeinoministeriöstä, mikä tahansa aktiivitoimenpide, kuten kuntouttava työtoiminta, työharjoittelu työmarkkinatuella ja työelämävalmennus riittävät siihen, ettei kunnan osuutta työmarkkinatuesta tarvitse maksaa. Jo nyt tällaisia henkilöitä on säästöliekillä olevassa oman alayksikköni lopetusuhan alla olevassa toiminnassa jatkuvasti yli sata, ja toimintaa olisi mahdollista ja toivottua laajentaa moninkertaiseksi. Jos Palviainen tällä kertaa onnistuu toiminnan lopettamisaikeissaan, tulevat "sakkomaksut" kunnalle paljon kalliimmiksi kuin toiminnan ylläpito ja laajentaminen. Mutta periaatteesta kai kannattaa maksaa...

Kysymys on laajemmassakin yhteiskunnallisessa mielessä tärkeä vaikuttaessaan useamman keskeisen kansalaisryhmän hyvinvointiin ja elämänhallintaan. Heitä ovat vanhukset ja pitkäaikaissairaat, joiden palveluita on karsittu, yhä vaativammiksi tulevien avoimien työmarkkinoiden kelkasta pudonneet työikäiset, jotka ilman mielekästä tekemistä oireilevat pahaa oloaan eri tavoin, ja näiden lapset, jotka jakavat vanhempiensa osattomuuden mahdollisuudesta rakentaa ja ylläpitää omalla työllään yhteiskuntaa, jossa on hyvä elää. Siksi "Joutsenpuolueen" puolueohjelmassa mainitaan tästäkin:

"Avoimille työmarkkinoille sijoittumattomille työikäisille ja (osa)työkykyisille järjestetään mielekästä, pysyvää yleishyödyllistä työtä, jolla heidät sitoutetaan yhteiskunnan jäseniksi ja jonka avulla heidän työpanoksensa koituu yhteiskunnan hyväksi".

Mika

Quote from: Harri Eerikäinen on 27.08.2009, 10:06:05
"Avoimille työmarkkinoille sijoittumattomille työikäisille ja (osa)työkykyisille järjestetään mielekästä, pysyvää yleishyödyllistä työtä, jolla heidät sitoutetaan yhteiskunnan jäseniksi ja jonka avulla heidän työpanoksensa koituu yhteiskunnan hyväksi".

Minun mielestäni tuollainen toiminta pitäisikin lopettaa kokonaan, koska se on olemassa olevalla palkka/korvaustasolla silkkaa työttömien hyväksikäyttöä. Vielä vakavampi seuraus on se, että yhteiskunnasta häviävät normaalit työsuhteet kokonaan, jos yritys voi aina hakea työkkäristä puoli-ilmaisen työntekijän, josta lisäksi pääsee tarvittaessa hyvin kätevästi eroon.

Tässä saattaa olla syy siihenkin, ettei hallitus ole kovin kiinnostunut työttömyyden räjähtämisestä käsiin. Mitä enemmän on esim. akateemisia työttömiä, sitä helpommin saadaan nöyrää, hyvin koulutettua ilmaistyövoimaa pyörittämään byrokratiaa valtion virastoissa. Valtion virastoissa työskentelee tälläkin hetkellä valtava määrä tähän kusetusbisnekseen ajutuneita akateemisia.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Harri Eerikäinen

Quote from: Mika on 27.08.2009, 11:09:28
Minun mielestäni tuollainen toiminta pitäisikin lopettaa kokonaan, koska se on olemassa olevalla palkka/korvaustasolla silkkaa työttömien hyväksikäyttöä. Vielä vakavampi seuraus on se, että yhteiskunnasta häviävät normaalit työsuhteet kokonaan, jos yritys voi aina hakea työkkäristä puoli-ilmaisen työntekijän, josta lisäksi pääsee tarvittaessa hyvin kätevästi eroon.

Kuulen tässä nyt vanhan ja jo aikanaan väärinymmärretyn termin "velvoitetyö" kaikuja. Se perustui puolestaan siihen, että tietyn mittaisen työttömyysjakson jälkeen kunnalle ja valtiolle syntyi velvoite järjestää ja tarjota työtä. Itse henkilökohtaisesti en ole minkään "pakkotyön" kannalla. Yleishyödyllisen työn järjestämisen ja tarjoamisen tulisi perustua osallistujan vapaaehtoisuuteen, eikä se veisi normaaleita työsuhteita, koska vaihtoehtona ei olisi työn teettäminen vakituisessa kovapalkkaisessa työsuhteessa, vaan näiden tehtävien tekemättä jättäminen. Kyseessä olisivat eräänlaiset välityömarkkinat.

En myöskään olisi heikentämässä työttömyys- ja sosiaaliturvajärjestelmää. Jo nyt lait ja asetukset mahdollistavat työhaluttoman työnhakijan asiakkuuden päättämisen työvoimahallinnossa, ja sosiaalitoimen puolella toimeentulotuen leikkaamisen 20%:lla tai 40%:lla. Jos kuka mieluummin räkii kattoon nauttien leikattua, alle 250 euroa kuukaudessa olevaa toimeentulotukea, niin kyllä minä sen hänelle suon, kunhan on Suomen kansalainen tai mielekkäiden lakien mukaan laillisesti maassa.

Kohderyhmä jota tässä ensisijaisesti ajattelen, on kuitenkin lähinnä kansalaisia jotka muodostavat ns. työttömien joukon kovan ytimen, heitä, jotka eivät työllistyneet hyvinäkään aikoina. Olen ollut satoja kertoja todistamassa millaisia voimavaroja, epäitsekkyyttä, empatiakykyä ja rakentavaa yhteiskunnallista potentiaalia löytyy näistä ihmisistä, jotka eivät syystä tai toisesta ole kotonaan yhä hektisemmäksi muuttuvassa avoimien työmarkkinoiden oravanpyörässä. Meillä ei ole varaa hukata heidän resurssejaan.

reino

Quote from: Mika on 27.08.2009, 11:09:28
Minun mielestäni tuollainen toiminta pitäisikin lopettaa kokonaan, koska se on olemassa olevalla palkka/korvaustasolla silkkaa työttömien hyväksikäyttöä.
..
Mitä enemmän on esim. akateemisia työttömiä, sitä helpommin saadaan nöyrää, hyvin koulutettua ilmaistyövoimaa pyörittämään byrokratiaa valtion virastoissa.

Totta tuokin, mutta minun käsittääkseni Harri puhuu tosiaan ihan toisesta porukasta.

Kaikkia työttömiä ei tietenkään pidä pyrkiä työllistämään tukitoimin, mutta osalle porukasta tuollaiset sosiaaliset työkokeilut ovat ainoa ja paras tapa työllistyä.

Minun mielestäni on/olisi hullua yrittää pakkokouluttaa 50-v. pitkäaikaistyötöntä 2-3 vuoden kurssilla lähihoitajaksi, jos esim. kotihoidossa valtaosa työtehtävistä on sellaisia, että ne eivät vaadi muuta kuin hyvää tahtoa, vanhusten kanssa toimeentulemista ja maalaisjärkeä.

En tiedä Harrin yksikön toiminnasta tarkemmin, mutta erittäin hyvältä ajatukselta vaikuttaa.

Pliers

Onko sulla käsitystä, kuinka paljon tuota käytetään? Tiedän muutamankin tapauksen, jossa selkeästi työhaluttomat keskittyvät vain tukien maksimointiin. Ainakin ulkoa käsin tarkasteltuna heillä näyttäisi menevän oikein hyvin. (on autot, 42" flat screenit, lapsilla uusia soittimia, uusia harrastuksia, ym.)


Quote from: Harri Eerikäinen on 27.08.2009, 11:27:24
En myöskään olisi heikentämässä työttömyys- ja sosiaaliturvajärjestelmää. Jo nyt lait ja asetukset mahdollistavat työhaluttoman työnhakijan asiakkuuden päättämisen työvoimahallinnossa, ja sosiaalitoimen puolella toimeentulotuen leikkaamisen 20%:lla tai 40%:lla. Jos kuka mieluummin räkii kattoon nauttien leikattua, alle 250 euroa kuukaudessa olevaa toimeentulotukea, niin kyllä minä sen hänelle suon, kunhan on Suomen kansalainen tai mielekkäiden lakien mukaan laillisesti maassa.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pawl

#650
Quote from: Mika on 27.08.2009, 11:09:28
Quote from: Harri Eerikäinen on 27.08.2009, 10:06:05
"Avoimille työmarkkinoille sijoittumattomille työikäisille ja (osa)työkykyisille järjestetään mielekästä, pysyvää yleishyödyllistä työtä, jolla heidät sitoutetaan yhteiskunnan jäseniksi ja jonka avulla heidän työpanoksensa koituu yhteiskunnan hyväksi".

Minun mielestäni tuollainen toiminta pitäisikin lopettaa kokonaan, koska se on olemassa olevalla palkka/korvaustasolla silkkaa työttömien hyväksikäyttöä. Vielä vakavampi seuraus on se, että yhteiskunnasta häviävät normaalit työsuhteet kokonaan, jos yritys voi aina hakea työkkäristä puoli-ilmaisen työntekijän, josta lisäksi pääsee tarvittaessa hyvin kätevästi eroon.

Samaa mieltä. Pakkotyöllistämisen taustalla on myös ajatus, että yksilö jotenkin vammautuu ja ajautuu väistämättömään syrjäytymiskierteeseen, jos häntä ei koko ajan sitoututeta johonkin yhteiskunnan instanssiin. Syrjäytymistä joidenkin kohdalla tapahtuu, mutta sen estäminen orjatöiden teettämisellä vinouttaa sekä työmarkkintatilanteen että on epäoikeudenmukaista työntekijää kohtaan.

Ja millä tavoin valtio kykenee määrittämään työn yleishyödyllisyyden? Ja millä perusteella työpanos koituu muun yhteiskunnan hyväksi? Jos työvoimasta ja työn tuloksista ei kukaan ole normaaleilla markkinoilla valmis maksamaan mitään, niin työ ei todennäköisesti hyödytä yhtään ketään.

Lopputuloksena orjana toimiva työntekijä (joka on siis virallisissa papereissa edelleen työtön) menettää itsekunnioituksensa, työnantaja saa ilmaista työtä ja muutama byrokraatti pääsee täyttelemään papereita ja piirtelemään diagrammeja tämänkin työllistämishankkeen tuloksellisuudesta.
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Harri Eerikäinen

Quote from: Pawl on 27.08.2009, 13:10:57
Pakkotyöllistämisen taustalla on myös ajatus, että yksilö jotenkin vammautuu ja ajautuu väistämättömään syrjäytymiskierteeseen, jos häntä ei koko ajan sitoututeta johonkin yhteiskunnan instanssiin. Syrjäytymistä joidenkin kohdalla tapahtuu, mutta sen estäminen orjatöiden teettämisellä vinouttaa sekä työmarkkintatilanteen että on epäoikeudenmukaista työntekijää kohtaan.

Ja millä tavoin valtio kykenee määrittämään työn yleishyödyllisyyden? Ja millä perusteella työpanos koituu muun yhteiskunnan hyväksi? Jos työvoimasta ja työn tuloksista ei kukaan ole normaaleilla markkinoilla valmis maksamaan mitään, niin työ ei todennäköisesti hyödytä yhtään ketään.

Lopputuloksena orjana toimiva työntekijä (joka on siis virallisissa papereissa edelleen työtön) menettää itsekunnioituksensa, työnantaja saa ilmaista työtä ja muutama byrokraatti pääsee täyttelemään papereita ja piirtelemään diagrammeja tämänkin työllistämishankkeen tuloksellisuudesta.

Siellä missä harjoitetaan pakkotyötä, ei sen taustalla välttämättä ole minkäänlaista humaania motiivia, mutta minun osaltani keskustelu ei koskekaan pakkotyötä eikä orjatyövoimaa.

Ajattelen hyvän ja tyydyttävän työn olevan samanlainen onnenpotku kuin hyvän ja tyydyttävän puolisonkin; on ihmisen omalla vastuulla hankkia ominaisuuksia, kykyjä ja taitoja, joilla sellainen saadaan. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, voi joku hyvyyttään tehdä pienen intervention tarjoutumalla esittelemään vähemmän vetovoimaisen vaihtoehdon joko omista tuttavistaan tai työelämästä. On sitten täysin tuon toisen oma ratkaisu, tyytyykö hän olemassaolevaan tilaansa vai tarttuuko tarjottuun vaihtoehtoon.

Yleishyödyllisen työn näen olevan sellaista työtä, jonka järjestäminen liiketoimintana on taloudellisesti kannattamatonta, mutta joka tuottaa hyvää aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä, ei kohdistu vain rajoitettuihin henkilöpiireihin ja joka ei tuota toiminnallaan siihen osallisille taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä. Esimerkkeinä tulevat etsimättä mieleen vanhusten avustaminen ulkoilussa ja asioimisessa, kouluaan aloittavien koulumatkan turvaaminen, ympäristön siistiminen jne. Tehtäviä, jotka muuten jäisivät tekemättä, ja joiden tekijällä ei muuten olisi mitään tekemistä.

Mutta voi hyvinkin olla mahdollista että on joku järkevämpi ja oikeudenmukaisempi tapa ratkaista ongelma joka syntyy siitä, että on olemassa töitä joista ei olla valmiita maksamaan yhteisistä verovaroista avoimien työmarkkinoiden kanssa kilpailukykyistä palkkaa, ja on olemassa työikäisiä ihmisiä, joilla ei ole riittävän pahaa diagnosoitua sairautta, vikaa tai vammaa, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen, mutta työkyky on syystä tai toisesta kuitenkin alentunut niin, ettei työllistyminen avoimille työmarkkinoille ole realistista edes kuntoutuksen ja koulutuksen kautta. Jos sinulla on ratkaisu tähän yhtälöön niin älä epäröi jakaa sitä kanssani.

Harri Eerikäinen

Quote from: Pliers on 27.08.2009, 13:03:52
Onko sulla käsitystä, kuinka paljon tuota käytetään? Tiedän muutamankin tapauksen, jossa selkeästi työhaluttomat keskittyvät vain tukien maksimointiin. Ainakin ulkoa käsin tarkasteltuna heillä näyttäisi menevän oikein hyvin. (on autot, 42" flat screenit, lapsilla uusia soittimia, uusia harrastuksia, ym.)

Käsitykseni ei perustu mihinkään lähteisiin vaan omaan perstuntumaan alalta, ja se on se, että toimeentulotuen leikkaamista käytetään hyvin harvoin. Voin olla myös väärässä. Lapsiperheitä ymmärrettävästi pyritään tukemaan arjessa ja kasvatustehtävässään monin tavoin, eikä se väärin ole. Toki niinsanottu ja paljon puhuttu kannustinloukku syntyy useampilapsisessa perheessä helposti, jos kyseessä on yksinhuoltajaperhe tai täysin kouluttamattomien vanhempien perhe. Kun subjektiivinen oikeus tietyn tasoiseen asumiseen ja tulotasoon on kirjattu lakiin, ja lisäksi tulevat mahdolliset lääke- ym. kulut, ei toisen tai välttämättä molempienkaan vanhempien töissäkäynti matalapalkka-aloilla lisää käytettävissä olevaa rahaa senttiäkään. Työnteon ja aktiivisuuden pitäisi aina kannattaa myös taloudellisesti eikä vain psyykkisesti toimettomuutta paremmin.

Pawl

Quote from: Harri Eerikäinen on 27.08.2009, 15:20:52
Mutta voi hyvinkin olla mahdollista että on joku järkevämpi ja oikeudenmukaisempi tapa ratkaista ongelma joka syntyy siitä, että on olemassa töitä joista ei olla valmiita maksamaan yhteisistä verovaroista avoimien työmarkkinoiden kanssa kilpailukykyistä palkkaa, ja on olemassa työikäisiä ihmisiä, joilla ei ole riittävän pahaa diagnosoitua sairautta, vikaa tai vammaa, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen, mutta työkyky on syystä tai toisesta kuitenkin alentunut niin, ettei työllistyminen avoimille työmarkkinoille ole realistista edes kuntoutuksen ja koulutuksen kautta. Jos sinulla on ratkaisu tähän yhtälöön niin älä epäröi jakaa sitä kanssani.

Yhtälö on kieltämättä kimurantti. Minimipalkoista luopuminen on tietysti markkinapohjainen ratkaisu työllistää alhaisen osaamistason työvoimaa. Ymmärrän kuitenkin, että ratkaisu on utopistinen Suomen oloissa. Mainitsemaasi vanhusten -ja lastenhoitotyötähän tehdään suht' paljon pimeänä, jolloin työntekijän korvaustaso on kohtuullinen, koska työnantaja voi säästää palkan sivukustannukset.

Pidän lähtökohtaisesti epäilyttävänä, että valtio operoi erilaisten työvelvoitteiden muodossa jossain altruistisen vapaaehtoistyön ja normaalin palkkatyön välimaastossa. Haluaisin nähdä mieluummin spontaaneja ratkaisuja työvoimatoimistojen ohjauksen ulkopuolella, joissa nämä lähes-työkyvyttömät voisivat tehdä työsopimuksia esimerkiksi 1000 euron kuukausipalkkaa vastaan.
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Harri Eerikäinen

Quote from: Pawl on 27.08.2009, 16:20:41
Yhtälö on kieltämättä kimurantti.

Sitä se on, eikä minulla ole valmista vastausta, mutta joitain pitkään kokemukseen perustuvia havaintoja ja ajatuksia.

Se on kiistatonta, että työtoimintaan tai palkkatuettuun työhön pakottaminen menemättä jättämistä millään tavoin sanktioimalla pääsääntöisesti vie asioita huonoon suuntaan. Poikkeuksena tietysti työttömyyden perusteella rahallisia etuuksia nostavat, jotka todellisuudessa eivät halua eivätkä aio ottaa työtä vastaan. Mutta ajattelemani kohderyhmä ei siis pääse töihin avoimille työmarkkinoille, tai ei pysty suoriutumaan niillä vallitsevista työsuhteen ehdoista ja velvoitteista. Heitä ei tule viedä tapaamaan virkakoneiston edustajaa, joka kertoo että "elämäsi muuttuu vielä kurjemmaksi, ellet suostu tähän ja tähän".

Vapaaehtoisuuden lisäksi kaikenlaisen aktivoitumisen tulisi näkyä asianomaisen taloudessa. Nykyisin on mahdollista maksaa yksityisen tai kunnallisen sektorin työnantajalle jatkuvaa, ei vain määräaikaista palkkatukea, joka kompensoisi vajaakuntoisen työntekijän puutteellista työkykyä. Tätä mahdollisuutta ei ainakaan Helsingissä tietääkseni käytetä.

Minimipalkoista luopuminen ei ehkä olisi mahdotonta, jos se tehtäisiin esimerkiksi siten, että kuntoutustutkimusten ja työkyvyn arviointien jälkeen todettaisiin tietynsuuruinen haitta, ja palkka olisi soviteltavissa tämän mukaan. Tällöinkin olisi useimmissa tapauksissa varmasti valtion ja kunnan vastaantulo tarpeen verotuksen, osatyökyvyttömyyseläkkeen tms:n muodossa, mutta muussa tapauksessahan nämä henkilöt olisivat kokonaan elätettävinä, osallistumisen ja osallisuuden ulkopuolella lieveilmiöineen, ja mahdollisesti heidän joutilaat kätensä tekisivät vähemmän rakentavia asioita kuin tässä toisessa tapauksessa.

Niin ikään olisi varmasti mahdollista sekin ehdottamasi käytäntö, jossa vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat saisivat ansaita jonkin summan omalla työllään niin, ettei se vaikuttaisi ainakaan koko ansaittua summaa vastaavalla määrällä muihin etuuksiin.

Perusajatuksena siis kaikkiaan se, että kun jollakin tavoin kuitenkin on välttämätöntä tehdä tulonsiirtoja verovaroista niille, jotka eivät täytä kaikkia kovenevien työmarkkinoiden vaatimuksia, niin tehtäisiin ne sellaisella tavalla, joka kannustaa aktiivisuuteen, ei toimettomuuteen. Niin kauan kuin asenne on yksioikoinen "auki tai kiinni" -periaate, eli joko elättää itsensä työllään tai on toisten työssäkäyvien elätettävänä, on rationaalisesti toimivan vaikeasti työllistyvän valinta joutilaisuus.

(Huomaan muuten keskustelumme etääntyneen ketjun varsinaisista teemoista, joten ehkä tätä on mahdollista jatkaa jossain muussa ketjussa. Näitä vain tulee sen verran pohdittua että lähtee helposti lapasesta, sorry modet).

Mika

Harrilla on järkeviä ajatuksia. Ongelma ei tosiaan ole kovin yksioikoinen. Jos toimenpiteiden piirissä on todella vain sellaista työvoimaa, joka ei kilpaile töistä vapailla markkinoilla, eikä toiminta ole sanktioitua, kuntouttava työtoiminta, työpajat tms. ovat ehdottomasti kannatettavia, ja niillä on varmasti hyvin suuri merkitys niille, joille tätä kautta järjestyy mielekästä tekemistä ja ehkä pientä tulotason paranemistakin.

En tarkkaan tunne tämän päivän tilannetta, mutta ainakin takavuosina työttömiä on ollut mahdollista käyttää törkeästi hyväksi. Olen kuullut sellaisestakin tilanteesta, jossa potkut saaneelle ja lisäkoulutusta hankkineelle atk-ammattilaiselle tarjottiin "harjoittelupaikkaa" entiselle työopaikalleen, jossa hän olisi joutunut tekemään suunnilleen entisiä tehtäviään täysin naurettavalla korvauksella.

 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Harri Eerikäinen

Quote from: Mika on 27.08.2009, 19:26:32
En tarkkaan tunne tämän päivän tilannetta, mutta ainakin takavuosina työttömiä on ollut mahdollista käyttää törkeästi hyväksi. Olen kuullut sellaisestakin tilanteesta, jossa potkut saaneelle ja lisäkoulutusta hankkineelle atk-ammattilaiselle tarjottiin "harjoittelupaikkaa" entiselle työopaikalleen, jossa hän olisi joutunut tekemään suunnilleen entisiä tehtäviään täysin naurettavalla korvauksella.   

En saattanut mieltäni malttaa ja olla kommentoimatta vielä...

Olet aivan oikeassa siinä, että työnantajat, niin kunnalliset kuin yksityisetkin voivat irtisanoa tai ainakin olla palkkaamatta työntekijöitä tehtäviin, joita jatkuvasti hoitaa määräaikaisella palkkatuetulla työsopimuksella joku pitkittyneen työttömyyden perusteella tukityökelpoisuuden saanut huonommin eduin kuin vakituisella olisi. Tämä ei ollut palkkatuen tarkoitus, vaan katkaista työttömyysjakso ja luoda pysyviä työpaikkoja tällaisen sisäänheitto- ja näyttövaiheen kautta. Metsään meni. Työllistämismäärärahojen mielekkäämpään kohdistamiseen löytyy varmasti vielä muitakin kuin edellä hahmoteltuja tapoja, jos vain löytyy poliittista tahtoa.

Mika

Kerta vielä kiellon päälle. Seuraavassa todella törkeä esimerkki työttömien kusetuksesta:

"Fortum on päässyt tulokseensa myös orjatyövoiman käytöllä.  Sähkölinjan raivauksessa on käytetty 8€/päivässä työkokeiluväkeä, on luvattu ottaa vakituiseksi, kun hyvin tekee, ei ole otettu."

http://www.ksml.fi/mielipide/keskustelupalsta/posts/list/2981.htm
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Harri Eerikäinen

Näinhän se menee kuten Mauno Mikan linkissä kirjoitti, joskin pointtinsa oli myös muilla keskustelijoilla.

Itse olen välttynyt katteettomien lupausten antamiselta niin työhönottajana kuin nykyisessäkin duunissani seuraavasti: Kun potentiaalinen asiakastyöntekijä tulee haastatteluun sanoen edellisessä ohjaavassa paikassa luvatun esimerkiksi tukityöjaksoa työharjoittelun tai kuntouttavan työtoiminnan jatkoksi jos menee hyvin, niin kerron tilanteen olleen sanomishetkellä tuollainen. Kokemus on vuosien varrella osoittanut tukityöllistämisen Helsingissä olevan äärimmäisen tempoilevaa ja suunnittelematonta, tai jos suunnitelmia on tehty, niin ainakin molemmat jalat tukevasti ilmassa ja vasemmalla kädellä.

Työllistäminen työmarkkinatuella edellyttää sekä kunnan että valtion rahojen käyttämistä, ja keskimäärin kumpikin vetää pari kertaa vuodessa paniikinomaisesti rahahanat kiinni. Kun tämä paniikkijarrutus vielä tapahtuu kunnalla ja valtiolla eriaikaisesti, ollaan suurimman osan vuotta siinä tilanteessa, että toisella olisi rahaa mutta toisella ei. Yhteistyökumppaneille (esim. Rakennusviraston Viheryksikkö) tärkeitä työmaita pistetään kiinni, tai vaikkapa Terveyskeskuksen Kotihoidolle annettuja lupauksia toiminnan käynnistämisestä ei pystytä lunastamaan, ja hommansa hyvin hoitaneita, kuntoutuneita, motivoituneita ja työllistämispolullaan etenemään valmiita ihmisiä joudutaan passittamaan petettyinä takaisin toimettomuuteen. Kun sitten loppuvuodesta huomataan, että "voi kauhia, nyt on monta miljoonaa työllistämisrahaa käyttämättä", niin sitten ohjataan käytännön toiminnan järjestäjille pystymetsästä pahoissakin ongelmissa olevia työttömiä aivan väärässä elämäntilanteessa tukityöpäätös krapulasta vapisevissa käsissä, yritetään keksiä mielekkäitä työtehtäviä huonolla menestyksellä, ja saadaan tukityöjakson näistä lähtökohdista keskeyttäneille karensseja tai työssäoloehtoja. Vähemmän asiantuntevaa touhua, mutta kentän ääntä ei haluta kuulla.

Vakituisen työpaikan lupaaminen on lähes aina vastoin parempaa tietoa puhumista, mutta myös siihen törmään vieläkin, vieläpä niin että minun tulisi ko. toimintaan ihmisiä ohjata. Toki silloin kerron heille myös näkemykseni ja kokemukseni asioiden todellisesta tilasta.

Melkoinen viidakko, jossa yksin tallaavaa kokematonta samoilijaa viedään kuin litran mittaa. Siksi tämänkin alan tuntemukselle voi olla käyttöä esim. Muutos 2011:ssä. Sillä muutoksen tuulia tarvitaan työvoimapolitiikassakin.

Harri Eerikäinen

#659
Minulta saamastaan huumorisähköpostista ilmoituksen vähemmistövaltuutetulle kahden vuoden harkinnan jälkeen tehnyt entinen alaiseni jatkaa johdonmukaisesti valitsemallaan linjalla. Kotihoidosta tuli perjantaina 28.8 palautetta, että ko. henkilö ja entinen kuntoutettavansa toimivat entisellä alueellaan meidän hankkeemme nimissä esiintyen. Näin he ovat päässeet ainakin yhden vanhuksen kotiin, ja suorittaneet siellä samoja tehtäviä kuin virallisessakin yhteydessä aiemmin, tällä kerralla vain rahallista korvausta vastaanottaen.

Koska itse kerron vain tietooni tulleet faktat tai niistä vetämäni johtopäätökset, en lähde vähemmistövaltuutetun linjalle, eli arvioimaan että "asunnon suunnitelmallisen tyhjentämisen kartoituskäyntejä on todennäköisesti tehty varsin paljon". Ilmoitin vain asiasta esimiehelleni perjantaina iltapäivällä, ja kehotin kotihoidonohjaajaa tekemään asiasta tutkintapyynnön poliisille.

Mutta kuten aiemminkin kirjoitin, vähemmistövaltuutetun asemassa olevan virkamiehen olisi suonut jo alun perin harjoittavan jonkinlaista lähdekritiikkiä, vaikka kuinka kovasti teki mieli päästä hämmentämään...

(Lisäys 12:30: Ilmeni että asiakkaan omainen on tietoinen ko. käynneistä ja tilanne on nyt seurannassa).