News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Minä en häpeä! - omalla nimellä kirjoittamisen onni ja autuus

Started by JM-K, 28.06.2010, 19:44:07

Previous topic - Next topic

Batman

Omalla nimellä? Ei hemmetissä!

Jos emansipoitunut viherpiiperömuijani saisi tietoonsa, että kirjoittelen rasistien palstalle, siirtyisin äkkiä ulkoruokintaan.

Hyvä syy kirjoitella nimimerkin takaa.
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

PaulR

Quote from: JR on 28.06.2010, 22:31:54
Ette taida kaikki kokonan tajuta, kuinka kova paikka tämä maailma saattaa olla. Vaitän, että monissakin töissä on helpostikin ammatillinen itsemurha kirjoitella omalla nimellä asioita.

Eikö silloin kannattaisi vaikka oman mielenrauhan vuoksi työllistää itse itsensä?

AIP

Itse käytän omaa nimeäni Internetissä esiintyessäni kaikkialla muualla paitsi täällä. Enkä helvetti soikoon ala juuri täällä ruikuttamaan hyväksyntää nimimerkin käyttämiselle sellaisilta ihmisiltä, joille oman nimen pakkosyöttö on jonkinlainen mielenterveysongelma.

muoks: "juuri täällä"

Lentomestari

Lainaan oman tekstin tuolta toisaalta, samaa nimimerkkidilemmaa on jo pohdittukin.

http://hommaforum.org/index.php/topic,28996.0.html

QuoteNyt kyllä nauratte, en tule nimelliseksi, koska sukunimeni on ihan paska . Etunimi päätettiin ristimäpäivän aamuna, huomasivat perkeleet, että XXXXXX nimistä ompelulankaa on myytävänä, laitetaan sama nimi, voivittu! Tässä sitten ollaan, naurattaako? Kaikille työkavereille olen kertonut olevani MUUTOS2011 jäsen, eli MUUTOSta en nolostele lainkaan, oma nimi v**tuttaa.

Tilanne on ennallaan  :facepalm:

Sami Aario

Apropoo, julkisuudessa ennen niin mielellään esiintyneet akateemiset rasismintutkijat ovat olleet hyvin hiljaa viime aikoina. Syyksihän he esittivät taannoin sen, että heille on lähetetty uhkaus- ja herjaviestejä. Epäilen että tämä ei ole koko totuus.

Simo Hankaniemi

"Rasismintutkijat" ovat hiljaa, koska eivät halua nolata itseään yhtään enempää. Ihan hyvä ratkaisu.

Eino P. Keravalta

Suomen demokratia-, ihmisoikeus- ja sananvapaustilanne ovat niin heikolla tasolla, etten ihmettele, ettei monikaan rohkene kirjoittaa omalla nimellään.

Itse olen ajatellut niin, että sisältö on pääasia, eivät muotoseikat. Olen myös tässä maailmassa lukenut loistavia nimimerkkikirjoituksia ja täysin p--koja nimellisiä kirjoituksia. Eli ei se nimi alla merkitse sikäli mitään. Tietysti täytyy ottaa huomioon myös sekin, että keskimäärin nimimerkkikirjoitukset ovat aidompia, koska anonyyminä rohkenee sanoa sen, mitä ajattelee, eikä pyöristele. Arvo sekin.

Mutta jokainen päättäköön kohdaltaan, miten haluaa. Antaa kaikkien kukkien kukkia tässä suhteessa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Daemonic

Nimimerkeillä keskusteltaessa on myös yksi ylivoimainen etu, jota ei vielä ole kai mainittu tässä ketjussa? Eli tietenkin se, että silloin asioiden on helpompi kiistellä kun ei tarvitse olla kokoajan olla takertumassa henkilöön. Tapahtuuhan sitä nimimerkkienkin välisessä keskustelussa, mutta kaikki tuo on vain spekulointia. Kukaan ei voi tietää toisen koulutusta/työtä/jne ja niihin on siksi hankalampi takertua.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Vasarahammer

Jos ei itse halua julkisuuteen tai saa tavalla tai toisella leipäänsä julkisuudesta, omalla nimellä esiintyminen on tarpeetonta riskinottoa. Potentiaalinen hyöty on mitätön verrattuna mahdollisiin vahinkoihin.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Jack

Yhdellä foorumilla käytän omaa nimeäni, koska foorumilla niin vaaditaan. Nimiä ei tarkasteta, joten väärän nimen käyttäminenkin olisi mahdollista, mutta tuollainen huijaus ei tuntuisi edes itsestä mukavalta. Foorumin aihepiiri on lisäksi sellainen, että väärää nimiä käyttäessään joutuisi sensuroimaan mielipiteitään vielä enemmän kuin oikealla nimellä kirjoittaessaan - ettei paljastuisi huijariksi.

Muilla foorumeilla käytän nimimerkkiä tai sähköpostiosoitteita, joiden perusteella jokainen saa vetää nimestäni ne johtopäätökset jotka haluaa. Yksi sähköposteistani kuuluu "poliittiselle nimelleni" eli kuvitteelliselle henkilölle, jonka nimellä olen julkaissut materiaalia 1980-luvun puolivälistä asti. Tämä mielikuvitushenkilö on siis ollut aktiivinen jo yli 24 vuoden ajan, joten siitä on tullut tavallaan osa persoonaani. Kun foorumipostaukseni sähköpostiosoitteessa näkyy tämä nimi, onko se loppujen lopuksi niin kauhean väärä? Eihän Stalinkaan ollut Stalin, eikä Danny ole Danny, mutta sanotaanko heidän esiintyneen väärällä nimellä. "Poliittinen taiteilija" voi mielestäni käyttää taiteilijanimeä siinä missä kuka tahansa muukin.

Tämä nimenomainen foorumi, jolla nyt kirjoitan, on (anteeksi vain) maineeltaan hieman epämääräinen. Kauppakorkeakoulussa opiskeleva tyttäreni vitsailee usein, että olenko kirjoitellut taas hommafoorumilla. Vaikka "kauppiksen" opiskelijat eivät ole sieltä vasemmistolaisimmasta päästä, heidänkin joukossaan "homman" mielikuva tuntuu olevan varsin huono. Käsitykset ovat kliseemäisiä ja todennäköisesti peräisin jostakin muualta kuin itse foorumilta. Olen yrittänyt mainostaa, että tällä foorumilla kirjoittaa aivan fiksua porukkaa, ja pitäisi itse tutustua eikä muodostaa käsityksiä kuulopuheiden perusteella.

Minulla on se käsitys, että "maahanmuuttokriittisyys" ei kiinnosta nuoria eikä naisia - ja kaikkein vähiten nuoria naisia. Nämä ihmiset ovat kuitenkin niitä, jotka maan kohtalon tulevaisuudessa ratkaisevat.

Ei minulle olisi ongelmallista kirjoittaa täälläkin foorumilla omalla nimellä, mutta koska yleensäkin kirjoitan nimimerkillä, toimin täälläkin näin. Tämä ei (kuten kirjoitusten määrästäkin voi päätellä) kaiken lisäksi ole "ykkösfoorumini" vaan pelkästään paikka, jossa käyn kurkistelemassa.

Itse asiassa toimin vuonna 2007 jonkin aikaa avoimesti omalla nimelläni ollessani kansanedustajaehdokkaana. Tällöin annoin linkkien ja tekstikopioiden avulla valtavan määrän vihjeitä muista "persoonistani", mutta eipä tämä näyttänyt ketään kiinnostavan. Kun on tavallinen "nobody", nimillä tai nimettömyydellä ei ole väliä.

JM-K

Quote from: Ari-Lee on 29.06.2010, 00:46:46
Asiassahan on monta aspektia. Et voi tehdä omelettia rikkomatta munia. Jos lähdet politiikkaan on sinun tietenkin julkaistava ensimmäisenä nimesi.
En tiedä, oliko tää mulle tarkoitettu, mutta en mä ainakaan ole ikinä mihinkään politiikkaan ollut lähdössä. Olosuhteiden pakosta nyt satun tässä tilanteessa olemaan. Enkä kyllä politiikassa heilu sekuntiakaan ylimääräistä. Kun Muutos on saatu viritettyä huippuunsa, niin saa eri henkilöt jatkaa siitä sitten. EDIT: Tämä tapahtunee joskus 2015 vaalien tiimoilta.

Sen Thors-adressin avasin omalla nimelläni, koska mun mielestä maailmassa ei juurikaan mitään niin säälittävää ole kuin avata adressi jollain feikkinimellä tyyliin [email protected]. Osoittaa vahvaa uskoa omaan asiaansa...

Vetinari

JM-K:lle isot rispektit omalla nimellä kirjoittamisesta. Ei kaikkien psyyke kestäisi kakkakirjeitä, uhkailuja ja muuta paskaa. Itse olisin samassa tilanteessa jo varmaan hermorauniona lataamossa peläten, että kohta tulee kuolema.

Ja nimellä kirjoittaminen (niin paljon kuin se minuakin kaikesta huolimatta viekoittelee) voi taiteellisella alalla olla ammatillinen itsemurha, kun näistä asioista on kyse ja omistaa "väärän" mielipiteen. Itse aloittelen juuri urapolkua eräällä taiteenalalla, ja kaikkein fiksuinta on tässä vaiheessa pitää löpinät nimimerkin takana, vaikka mitään sanomaani en häpeäkään.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Hot Fuzz

Itse hoitelen päivätyön lisäksi vasemmalla kädellä hommia, joissa edellytetään tekijän olevan melko välinpitämätön koskien politiikkaa, uskontoa & sun muuta. Itse asiassa jokunen vuosi sitten olinkin, mutta ote hiljalleen on alkanut lipsua oikealle. Toki olen yksi "nobody" muiden lomassa, joten tuskin mitään skandaalia saisin aikaiseksi tulemalla ulos kaapista, huutelenpa nyt puskista ihan oman mukavuuteni sekä neutraalin imagoni vuoksi.

Mäki-Ketelälle kyllä joskus kirjoitin omalla nimelläni, mutta se kuuluu mielestäni hyviin käytöstapoihin. Foorumeilla aion pidättäytyä nimimerkeissä vastaisuudessakin. Olen maltillinen kommentoija, useimmiten vähän jeesustelen ja lueskelen mielenkiinnolla fiksumpien kirjoituksia. Toistaiseksi ei ole hävettänyt, eikä vaahtoa tullut suunpielistä - ehkäpä sitten jonain päivänä, kun olen päässyt 20. tason natsiksi.

SoulBrother

Mäki-Ketelän on hyvä kirjoittaa omalla nimellään ja mollata niitä jotka eivät näin tee koska hänen mielestään mm. "Islam on vain uskonto muiden joukossa", "Kaikki ovat tervetulleita kunhan tekevät töitä". Jne. Tämä on hyvin salonkikelpoista ja ajatuksia jotka jokainen jonka käsitys yhteiskunnasta/kulttuurista päättyy siihen kuinka verorahoja käytetään ymmärtää.

Tommi Korhonen

Vaikka itse tein hyvinkin tietoisen päätöksen aloitaa kirjoittamaan omalla nimelläni ja kannatan yhteiskunnallista keskustelua omilla nimillämme, niin on anonyymiydessäkin hyötynsä joita voidaan myös käyttää poliittisessa keskustelussa. Yksi hyöty on se että ajatukset ovat vain ajatuksia, eikä niiden esittäjän auktoriteetti (tai sen puute) pysty asiaa hämärtämään, ei ylös eikä alaspäin. Näin ollen itse sanoma täytyy punnita sellaisenaan, ja jos se on hyvä niin se saa kannatusta ajatuksen itsensä vuoksi, ei sen sanojan.

Toinen puolustus anonymiteetille on toki juuri asioiden arkaluontoisuus: on varmasti töitä ja tilanteita joissa itse sanojaa on parempi suojella. Toisaalta katson että myös itse sanoma saa uskottavuutta, ja myös itse sanominen pysyy paremmin kohtuullisuudessa kun sanoja seisoo tosiaan sanojensa takana ihan itse. Itse ainakin kirjoitan aavistuksen harkitummin nyt kun kirjoitan omalla nimelläni. Kaikki aiemmat viestini eivät olleet niin siistejä, ja vaikka en niitä häpeä niin en niistä ole myöskään mitenkään erityisen ylpeä. Mitään en kuitenkaan poistanut, koska uskon varsin paljon siihen mitä sanon, joten ennen nimimerkin takaa esiin tulemista olevat kirjoitukset ovat tuolla vielä kaikkien luettavissa. Olkaa hyvät vain.

Silti olen myös keskustelullisesti tyytyväinen valintaani oman nimeni käytöstä, ja se saa minut harkitsemaan hieman tarkemmin mitä haluan sanoa ja miten sen sanon. Sekin on hyvä asia vaikka paine kääntyykin itseäni vastaan.
Toki hyvin sivistynyttä keskustelua voidaan käydä myös nimimerkin suojastakin, niinkuin esimerkiksi Homma^^^foorumi osoittaa. Ei siinä mitään.

Oikealla nimellään kirjoittavan mahdolliset hyödyt tosin ovat kai aika pienet, verrattuna mahdollisiin tappioihin (esim täysin mielettömät oikeusjutut). Sinänsä mielestäni suurin nimellä kirjoittamisesta saatava hyöty on se näkyvyys mikä omalla kansalaisen nimellä kirjoittamisesta saadaan "oikealle asialle". On vaikea olla esimerkiksi kansallismielinen jos ei kuitenkaan uskalla olla tarpeeksi ylpeä siitä asiasta omalla nimellään... Omassa tapauksessani en pidä aivan mahdottomana myös myöhemmin tapahtuvaa poliittista ehdokkuutta, joskaan nyt en enää sitä TYPin jälkeen ja oman ajankäyttöni vuoksi heti halau.

Molempi parempi. Minä haluan ilmaista ihmisille että seison myös oikeasti asian takana ja haluan siten ilmaista tukeni esimerkiksi JM-K:n ja JH-a:n kaltaisille ihmisille.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

JM-K

Quote from: SoulBrother on 29.06.2010, 14:42:38
Mäki-Ketelän on hyvä kirjoittaa omalla nimellään ja mollata niitä jotka eivät näin tee koska hänen mielestään mm. "Islam on vain uskonto muiden joukossa", "Kaikki ovat tervetulleita kunhan tekevät töitä". Jne. Tämä on hyvin salonkikelpoista ja ajatuksia jotka jokainen jonka käsitys yhteiskunnasta/kulttuurista päättyy siihen kuinka verorahoja käytetään ymmärtää.
Oliko tässä joku pointti? Jos oli, niin laitatko vielä sen erikseen, nyt en ihan vielä ymmärtänyt.

SoulBrother

Quote from: JM-K on 29.06.2010, 16:05:55
Oliko tässä joku pointti? Jos oli, niin laitatko vielä sen erikseen, nyt en ihan vielä ymmärtänyt.

Oli. Se että mielipiteesi eivät ole millään muotoa vaarallisia valtaapitäville tai muillekaan, joten oman nimen käyttämisestä ei koidu minkäänlaisia vaikeuksia.

JM-K

Quote from: SoulBrother on 29.06.2010, 16:13:03
Quote from: JM-K on 29.06.2010, 16:05:55

Oli. Se että mielipiteesi eivät ole millään muotoa vaarallisia valtaapitäville tai muillekaan, joten oman nimen käyttämisestä ei koidu minkäänlaisia vaikeuksia.
Totta, tarkoitus ei ole ollutkaan laukoa mitään "vaarallisia" mielipiteitä. Mitä ne sitten ikinä ovatkaan. En muista sellaisia netissä koskaan nähneenikään. Nuorena poikana kävin kerran Pohjois-Irlannissa. Siellä oli vaarallisten miesten seiniin maalaamia vaarallisia mielipiteitä. Suomessa tyydytään lähinnä nussuttamaan netissä. Haukkuva koira ei pure.

EDIT: Tästä oli kyse, näitä siellä oli ja paljon. Ei liiemmälti naurattanut.http://cain.ulst.ac.uk/images/posters/ira/poster63.jpg

Pöllämystynyt

Roskaviestien kirjoittajat ampuvat puskasta, koska häpeävät tekstiään.

Yleisin syy asiallisen kriitikon esiintymiseen nimimerkillä on varmaan tasavertaisen aseman säilyttäminen työpaikalla ja työnhaussa, ja muissa ammatillisissa suhteissa. Nimimerkillä siis torjutaan ennalta mahdollista, joillain aloilla jopa todennäköistä laitonta syrjintää.

On myös muita mahdollisia, päteviä syitä kirjoittaa nimimerkillä. Joku saattaa haluta, ettei oma menneisyys pilaisi liikkeen mainetta. Tällöin siis suojellaan asiaa itseltään, eikä itseään asian julkituonnilta. Esimerkiksi, jos joku on kannattanut Kokoomusta tai Vihreitä, tai ollut asiattomuuksiin sortuva himomokuttaja, hän ei välttämättä halua lisätä tätä painolastia kansanliikkeen päälle. Ihmisen menneisyys nimittäin on usein kaivettavissa esiin, vaikka hän olisi tullut myöhemmin järkiinsä.

Joku voi kirjoittaa nimimerkillä myös siksi, että liikkuu mokuttajien seurassa tai haluaa "soluttautua" näihin. Näin voidaan saada arvokasta sisäpiirin tietoa kyseisen sisäänpäinkääntyneen, ksenofobisen lahkon sisältä. Soluttautumalla voi jopa vaikuttaa mokuttajapiirien ja -liikkeiden kehitykseen esimerkiksi siten, että ne tekisivät mahdollisimman vähän konkreettista vahinkoa, ja keskittyisivät mahdollisimman paljon itselleen symbolisesti ja opillisesti tärkeään, mutta muuten harmittomaan toimintaan. Tämä on ehkä helpoin tapa vaikuttaa mokutukseen "sisältä päin", sillä mokutus on kiihkoaate, jolle symbolisuus ja oikeaoppisuus on kaikki kaikessa. Tarvitsee vain vedota sanoihin ja oppeihin, kenties keksiä joku hauska "kampanja", jossa nämä opit ja sanat pääsevät "pätemään", kenties nolaamaan itsensä, mutta joka ei sen kummenpaa vahinkoa ihmisyydelle aiheuta.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel