News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Minä en häpeä! - omalla nimellä kirjoittamisen onni ja autuus

Started by JM-K, 28.06.2010, 19:44:07

Previous topic - Next topic

JM-K

Kirjoittelin tuonne omille kotisivuilleni tämmöisen. Laitetaanpa nyt tännekin revittäväksi. Aihehan on aina asiaa ja ajankohtainen. Monellakin saitilla.

Kirjailija Kaari Utrio kysyi Avun Havaintoja -palstalla (Apu 25–26) osuvasti, että "Häpeätkö puheitasi?"

Hän ei suinkaan kysynyt sitä minulta, vaan heiltä, jotka eivät uskalla kirjoittaa julkisuudessa omalla nimellään. Minä uskallan ja kirjoitankin aina vain omalla nimelläni, sillä minulla ei ole mitään hävettävää eikä pelättävää. Minun tekoni ja puheeni kestävät kyllä päivänvalon ja kovankin tarkastelun riippumatta siitä, tarkastellaanko niitä juridiikan tai moraalin näkökulmasta.

Utrio kysyy myös, että ovatko nämä nimettömänä netissä kirjoittelevat ihmiset samoja, jotka soittavat nimettömiä puheluita. Kokemukseni mukaan monet ovat. Mitään asiaa heillä ei ole, vaan soittamisen tarkoituksena on pelkkä herjaaminen, pelottelu tai uhkailu. Yleensä kaikkea näitä.

Minulla on ollut kyseenalainen kunnia saada satoja herjaavia yhteydenottoja kuluneen puolentoista vuoden aikana. Osa niistä on ollut ihan perinteisiä kakkakirjeitä. Suurin osa kuitenkin nimetöntä herjaamista sähköposteina ja puhelinsoittoina tai varta vasten Internetiin perustetuilla "keskustelu"sivustoilla (lue: herjaussivustoilla). Kaikki pelkästään siksi, että en sulata sitä tapaa, jolla maamme poliittinen eliitti kohtelee meitä kansalaisia ja tuon tämän avoimesti julki omalla nimelläni.

Poikkeuksetta herjat tulevat varta vasten hankituista nimettömistä sähköpostiosoitteista ja prepaid -liittymistä. Herjaaja haluaa jatkossakin pysyä tuntemattomana. Tosin jotkut herjaajat – kuten eräs akateeminen naisvaikuttajamme – ovat niin typeriä tai vaihtoehtoisesti liian juovuksissa, että soittavat öisiä puheluita ja lähettävät tekstareita työnantajansa puhelimesta. Tiedoksi myös muille juopoille typeryksille, että numeron salaaminen kännykän asetuksista salaa numeron vain soitettaessa. Vastaanotetuissa tekstiviesteissä numero sen sijaan näkyy aivan normaalisti. Tämä on muuten ainakin minun mielestäni varsin surkuhupaisa mökellys ylemmän jatkotutkinnon suorittaneelta ihmiseltä.

Utrio arvelee runsaan nimimerkkikirjoittelun johtuvan siitä, että kirjoittaja epäilee jo tekstiään kirjoittaessaan sen viisautta ja siksi jättää nimensä pois. Utrio kysyy aiheellisesti, miksi joku kirjoittaa sellaista, jota häpeää tunnustaa omakseen.

Etenkin Internetin osalta tähän on hyvin helppo vastata: netissä suurin osa nimettömistä kirjoituksista on pelkkää häiriintyneiden ihmisten virtuaalista oksennusta. Pelottavan monella on nykyisin hyvin paha olla. Monet heistä eivät osaa hakeutua asianmukaiseen hoitoon vaan terapoivat itseään huutamalla netissä maailmalle pahaa oloaan, nimimerkin takaa tietysti. Nämä ihmispolot tietävät itsekin jo tekstejään kirjoittaessaan, että kukaan ei kuule eikä kukaan vastaa. He tai heidän hätänsä eivät kiinnosta ketään. Mykkä huuto sähköiseen pimeyteen ei kuitenkaan tuo helpotusta eikä apua vaan lisää pahaa oloa. Siksi on yritettävä kirkua vieläkin lujempaa.

Huutamisen voimakkuutta ei netissä mitata äänen voimakkuudella tai sanojen määrällä vaan sanojen laadulla. Tai lähinnä laaduttomuudella. Jokainen pahan olonsa säälittävä vanki tietää, että saadakseen huudon kuulumaan edes jonnekin, on huudettava kovilla sanoilla. Siksi em. akateeminen naisvaikuttaja totesi muun muassa, että olen "kusipäinen rasisti ja läpeensä paska ihminen" ja "kaltaiseni rasistit pitäisi tappaa ja koko suku hävittää kolmanteen sukupolveen asti".

Hän kirjoittaa julkisuudessa omalla nimellään kuitenkin onneksi rakkaudesta, suvaitsevaisuudesta ja kaikinpuolisesta ymmärryksestä. Onneksi tosiaan, sillä muuten olisin voinut ehkä jopa vähän huolestua. En toki omasta puolestani vaan hänen puolestaan. Pragmaatikkokin kykenee empatiaan.

MW

Toivottavasti oikaisit kyseistä suvaitsijaa henkilökohtaisella, ystävällisellä pyynnöllä olla huutelematta uhkauksia nimimerkin, tai "tuntemattoman" numeron takaa.

Nämä suvaitsevaiset ovat kyllä jännää porukkaa. Lehdistö oli kovasti kiinnostunut, ja ilmeisen oikeutettu ryhtymään erään ulkoministerinäkin toimineen henkilön känniviestittelyyn. Ei taitaisi nämä kiinnostaa?

dothefake

Mielestäni motiivi nimimerkkikirjoitteluun osaltaan on se, että kun ilmaisee
asialliset mielipiteensä nimellään, saa tuon nimettömän shakaalilauman peräänsä.
Nimimerkkikirjoittajissakin on eroja, kuten.....puolueissa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JM-K

Quote from: MW on 28.06.2010, 20:02:33
Toivottavasti oikaisit kyseistä suvaitsijaa henkilökohtaisella, ystävällisellä pyynnöllä olla huutelematta uhkauksia nimimerkin, tai "tuntemattoman" numeron takaa.

Nämä suvaitsevaiset ovat kyllä jännää porukkaa. Lehdistö oli kovasti kiinnostunut, ja ilmeisen oikeutettu ryhtymään erään ulkoministerinäkin toimineen henkilön känniviestittelyyn. Ei taitaisi nämä kiinnostaa?

Itse asiassa välitin viestit heti soittajan lähiesimiehelle ja kysyin, edustaako näkemykset vain rouvan omaa mielipidettä vaiko kenties koko instanssia ja sen virallista näkemystä. Jos vastaus olisi jälkimmäinen, olin halukas kuulemaan tarkemmat perustelut.

Ihan oli rouva vaan omalla asiallaan. Laitoin hänellekin pari hassunhauskaa viestiä takaisin ja kysyin, että tuliko vedettyä ihan vaan viinaa vai viinaa ja pillereitä sekaisin. Ei ainakaan vielä ole vastannut mitään.

Mediaa varmasti tämä juttu kiinnostaisi eikä missään ole poissuljettu, etteikö matsku voisi joskus päätyäkin esimerkiksi johonkin alan lehteen. Etenkin nuo fonectafinderin haut on hauskaa luettavaa. Kattellaan nyt, varmasti monenmoista caustia vielä pukkaa. Vaalitkin tulossa ja kaikkea.

MW

Quote from: JM-K on 28.06.2010, 20:13:38
Quote from: MW on 28.06.2010, 20:02:33

Itse asiassa välitin viestit heti soittajan lähiesimiehelle ja kysyin, edustaako näkemykset vain rouvan omaa mielipidettä vaiko kenties koko instanssia ja sen virallista näkemystä. Jos vastaus olisi jälkimmäinen, olin halukas kuulemaan tarkemmat perustelut.

Ihan oli rouva vaan omalla asiallaan. Laitoin hänellekin pari hassunhauskaa viestiä takaisin ja kysyin, että tuliko vedettyä ihan vaan viinaa vai viinaa ja pillereitä sekaisin. Ei ainakaan vielä ole vastannut mitään.

Mediaa varmasti tämä juttu kiinnostaisi eikä missään ole poissuljettu, etteikö matsku voisi joskus päätyäkin esimerkiksi johonkin alan lehteen. Etenkin nuo fonectafinderin haut on hauskaa luettavaa. Kattellaan nyt, varmasti monenmoista caustia vielä pukkaa. Vaalitkin tulossa ja kaikkea.

On se ikävää, että näinkin mehukkaita hihakortteja joutuu pitämään, ihan vain "vipuvarren" takia. Mutta politiikka on.

Poitiers

Hyvä kirjoitus, vaikka mielestäni myös tällä nimimerkkien käytöllä on oma sijansa tässä julkisessa keskustelussa. Se on todella hyvä keino päästä eroon kaikenlaisesta itsesensuurista ja mikäpä voisi olla hauskempaa, kun Søren Kierkegaardin tyyliin kirjoittaa jotain yhdellä nimimerkillä ja heti perään toisella nimimerkillä tyrmätä tämä mielipide ja päivitellä sitä, miten joku julkeaakin kirjoittaa jotain noin järjetöntä. ;)
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

JM-K

Quote from: Julmuri on 28.06.2010, 20:17:44
Oksennan nyt hieman pahaa oloani täältä nimimerkin takaa, mutta kysyisin kuitenkin mikäli kyseessä on tosiaan "vaikuttaja" eikö juttu kannattaisi paljastaa? Meinaan esim. Ike Kanervan tekstarit "puutarhanhoidosta" yms., voi tulla äkkiä potkut.
Kuten nimim. MW tuossa jo hetki sitten totesi, niin vipuvartta pitää olla eikä sitä vielä alkupeleissä esitellä. Pointti ei ole se, että paljastetaanko tyyppi ja sen teot vaan se, koska ne paljastetaan. Siis jos paljastetaan. Voi olla, että siihen ei ole mitään syytä, koska ystävyys, suvaitsevaisuus ja avunanto.

Quote from: Julmuri on 28.06.2010, 20:17:44
Ja ainakin poliittinen ura olisi tuon jälkeen mennyttä.
Ei ole itse poliittinen vaikuttaja, mutta huseeraa...hmhhh...sanotaanko nyt vaikka erästä puoluetta hyvin lähellä olevien tyyppien kanssa. Miettikääpä, miltä  puolueen Y ehdokas X näyttää siinä vaalien alla, kun hän on a) suunnilleen päinvastaista mieltä kanssani mamupolitiikasta ja b) hänen arvostettu tukijansa on sitä mieltä, että olen kusipäinen rasisti, jonka koko suku pitäisi hävittää? Jotakin voi harmittaa.

Tai miltä näyttää, jos paljastuu, että erästä hyvin tuntemaamme vihafoorumia on ollut perustamassa ja pyörittämässä eräs ihan kohtuullisen tunnettu poliitikontapainen ja aktivisti. Ko. vihafoorumi on lain vastaisesti mm. kerännyt ja julkaissut yksityisten käyttäjiensä ip-osoitteita. Minä kutsun tuota rikolliseksi toiminnaksi (ja juristini & ao. viranomaiset)! Voi voi voi, sanon minä!

MW

Quote from: Poitiers on 28.06.2010, 20:20:06
Hyvä kirjoitus, vaikka mielestäni myös tällä nimimerkkien käytöllä on oma sijansa tässä julkisessa keskustelussa. Se on todella hyvä keino päästä eroon kaikenlaisesta itsesensuurista ja mikäpä voisi olla hauskempaa, kun Søren Kierkegaardin tyyliin kirjoittaa jotain yhdellä nimimerkillä ja heti perään toisella nimimerkillä tyrmätä tämä mielipide ja päivitellä sitä, miten joku julkeaakin kirjoittaa jotain noin järjetöntä. ;)

Yllämainittu on tietysti todettu ja olemassaoleva ongelma. Kännitekstari jäljitettävissä olevasta numerosta (viimeistään IMEI) voi olla vielä hankalampi. Vaikka varastetaanhan puhelimiakin, Suomessakin, yhä kiihtyvään tahtiin, sattuneesta syystä.

Voi kun olisi kolmas silmä, niin voisi ehkä arvailla. Mutta kun ei ole, ja nämä kaksikin reagoivat vain näkyviin aallonpituuksiin. Yhä huonommin.

JM-K

Quote from: Poitiers on 28.06.2010, 20:20:06
Toki ymmärrän nimimerkkien käytönkin, enkä sitä sen kummemmin siksi alkanutkaan ruotimaan. Toki olisi hienoa, jos entistä useampi tämänkin forumin ihmisistä alkaisi kirjoittaa oikealla nimellään. Se toisi paljon uskottavuutta tähän touhuun.

Olen jo päättänyt joskus kirjoittaa pienen poliittisen muistelmakirjoituksen. Sen nimeksi tulee "Ei tässä ole mitään hävettävää".

Nuo sanat lausui mainio seppämme Mika Mäntylä tässä noin vuosi sitten, kun totesin hänelle tavatessamme, että hieno juttu, kun kirjoitat omalla nimelläsi.

Näin yksinkertaista tämä on.

Ei tässä ole mitään hävettävää.

MW

Quote from: planeta on 28.06.2010, 21:34:12
Ota huomioon, että on sellaisiakin nimimerkillä kirjoittajia, jotka eivät häpeä sanomaansa, mutta pelkäävät työpaikkansa puolesta, varsinkin, jos kyse on pätkätöistä ja senhetkisen värvääjän mielentilasta kiinni, saako töitä ensi viikoksi vai ei. Joillakin aloilla on oikea suma kukkiksia puikoissa, ja silloin sanojaan joutuu varomaan tai finanssivaje yllättää.

Eiköhän tämä ole JM-K:llakin tiedossa, ja nimimerkkikirjoittelun suhteen Homma on Suomen ehdottomasti parhainta A-ryhmää, minusta huolimatta.

planetan ääntä kuullaan, kyllä.

Edit: J-MK -> JM-K.

Lodi

Quote from: planeta on 28.06.2010, 21:34:12
Ota huomioon, että on sellaisiakin nimimerkillä kirjoittajia, jotka eivät häpeä sanomaansa, mutta pelkäävät työpaikkansa puolesta, varsinkin, jos kyse on pätkätöistä ja senhetkisen värvääjän mielentilasta kiinni, saako töitä ensi viikoksi vai ei. Joillakin aloilla on oikea suma kukkiksia puikoissa, ja silloin sanojaan joutuu varomaan tai finanssivaje yllättää.

En pelkää työpaikkani puolesta, mutta ole sopinut työnantajani kanssa, että en ole julkinen persoona liittyen politiikkaan tai esimerkiksi maahanmuuttorealismiin. Siksi nimimerkillä kirjoittaminen sopii minulle hyvin. 
Työpaikalla kyllä minun mielipiteeni tunnetaan ja hengenheimolaisia on PALJON.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

JR

Ette taida kaikki kokonan tajuta, kuinka kova paikka tämä maailma saattaa olla. Vaitän, että monissakin töissä on helpostikin ammatillinen itsemurha kirjoitella omalla nimellä asioita.

pelle12

Quote from: JR on 28.06.2010, 22:31:54
Ette taida kaikki kokonan tajuta, kuinka kova paikka tämä maailma saattaa olla. Vaitän, että monissakin töissä on helpostikin ammatillinen itsemurha kirjoitella omalla nimellä asioita.

Tuota tuskin kukaan epäilee, vähiten minä. Mutta asiattoman törkypostin kirjoittaminen on toinen asia. Neuvo: Jos todella tunnet tarvetta kirjoittaa jollekin jotain todella hävytöntä, odota edes seuraavaan aamuun kunnes olet selvänä.

kaivanto

Quote from: JR on 28.06.2010, 22:31:54

Kyllä tajuan. Toimittajilta ja taiteilijoilta politiikka on käytännössä kielletty ellei ole oikeamielinen ja Hyvä Ihminen™
Minä menetin pelin jo niin varhain, että en tiedä olisiko edes demarien jäsenkirja ja muslimiksi/homoksi kääntyminen auttanut urakehityksessä. Vaikka sentään juonsin valtiomies Kalevi Sorsan viimeisen poliittisen tilaisuuden... Elämä ja varsinkin politiikka on kovin absurdia.

Mika.H

Quote from: JM-K on 28.06.2010, 20:13:38

Itse asiassa välitin viestit heti soittajan lähiesimiehelle ja kysyin, edustaako näkemykset vain rouvan omaa mielipidettä vaiko kenties koko instanssia ja sen virallista näkemystä.

ilkeä olit. yleensä nuo asiat pitää kysyä ihan hierarkian korkeimmalta johdolta. ei pikkunilkkien kanssa kannata keskustella..;)
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Simo Hankaniemi

Jotkut pelkäävät varmaan aiheellisesti työpaikkansa puolesta. Ja sitten on niitä, jotka ottavat lehdistään nimitarrat pois, ennen kuin vievät ne paperinkeräykseen. Itseäni ei ole koskaan pelkääminen kiinnostanut. Tässä elämässä keskeiset puuhat ovat kuitenkin syöminen, naiminen ja itsensä ilmaiseminen. Olisi sääli jättää joku näistä väliin. Kuolinvuoteella voin olla tyytyväinen siitä, että sanoin sen mitä halusinkin, omalla nimelläni.

Perttu Ahonen

Ei kenenkään ammatti piäisi olla mikään este omalla nimellä kirjoittamiseen, tai yleensäkään oman poliittisen mielipiteen ilmaisulle. Moni viihdetaiteilija onkin ilmaisut oman poliittisen näkemyksensä, eikä siitä käsittääkseni ole sen kummemin harmia heille ollut.  Toimittajiasta taasen varsin moni kirjoittaa oman poliittisen näkemyksen kautta ja sitä ei ole vaikea havaita; tietenkin erityisesti politiikkaan osallistuvilla toimittajilla on "poliittinen karenssi" ennen vaaleja ja se on ennenkaikkea ilmaisen näkyvyyden takia.

Itse kirjoitan omalla nimellä sillä se mielestäni tuo uskottavuutta ja ehkä vielä enemmän inhimillisyyttä. Omalla nimellä käyty keskustelu, vaikka asioista oltaisiinkin perustellusti eri mieltä - harvemmin kiihtyy toisen kirjoittajan herjaamiseksi = näkökulmat ovat erilaisia, mutta kirjoittajat kunnioittavat toisiaan. Nimimerkin takana kirjoittelu on taasen agressivisempaa ja esineellistää keskustelua/keskustelijoita, sekä luo herkemmin stereotypiolle mielikuvituksen muovaamaa kuvaa.

Tietysti ymmärrän sen, että kaikki eivät halua kirjoittaa omalla nimellään ja siihenkin on varmasti hyviä perusteluja olemassa; eihän tässäkään asiassa ole olemassa yhtä-ja ainoaa totuutta.

lapinmaahanmuutto

Omia kirjoituksiaan häpeävä ihminen ei julkaise tekstiä ollenkaan, ei nimimerkillä tai ilman. Miksi julkaista jotakin sellaista, joka omastakin mielestä on täyttä paskaa?

Suuri osa nimimerkin takaa kirjoittavista odottanee asenneilmapiirin muutosta. Ei ole vaikeaa kirjoittaa omalla nimellä siinä vaiheessa, kun mielipidettä pidetään mielipiteenä eikä kirjoittajaa leimata automaattisesti natsiksi. Mutta vielä ei ole se aika.

Asiaa voi myös ajatella seuraavasti. Jos henkilö X kirjoittaa nimellänsä blogia eikä aio hakeutua uralle kansanvaikuttajana, voiko tästä nimellänsä kirjoittamisesta olla yhtään mitään hyötyä? Haittaa siitä kyllä voi olla. Miksi ylipäätänsä kukaan haluaisi julkaista omalla nimellään yhtään mitään internettiin, koska sitä ei koskaan sieltä pois saa? Miksi vapaaehtoisesti tai jopa tahtoen jättää omaan henkilöön linkitettäviä tietoja tietojärjestelmiin?

On ihan tervettä pyrkiä välttämään digitaalisia jälkiä joista ihminen voidaan tunnistaa. Oli se jälki sitten valtamediassa rasistien törkysivustona pidetyn hommaforumin viesti tai lähikaupan kanta-asiakaskortti. Meistä on kerätty tietoa jo kaikenlaisiin rekistereihin aivan tarpeeksi, lisää ei tarvitse vapaaehtoisesti antaa ilman hyötynäkökulmaa.

Alkuasukas

Kiinalaiset ja Pohjois-Korealaiset opposition edustajatkin varmaan häpeävät itseään kun toimivat maan alla.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

JM-K

Quote from: Alkuasukas on 29.06.2010, 00:04:23
Kiinalaiset ja Pohjois-Korealaiset opposition edustajatkin varmaan häpeävät itseään kun toimivat maan alla.
Ei välttämättä kovin toimiva analogia Kiinan ja P-Korean opposition edustajien ja suomalaisten nettikirjoittelijoiden välillä vai mitäs itse tuumit?

Obb

Varmasti osalla nimimerkillä kirjoittajista on aivan pätevä syy siihen. Esimerkiksi minä en halua että perheeni joutuisi "tapetille" vuokseni vaikka he ovatkin samaa mieltä kanssani.
Se että ketelä kirjoittaa omalla nimellään on itseselvyys koska hän on "toivottavasti" jo uuden puolueen puheenjohtaja.
Meidän taviksien on vaikeampi panna itseämme ja perheitämme likoon. Itse kyllä seison sanojeni takana enkä häpeä mielipiteitäni mutta en myöskään mielestäni kirjoita mitään sellaista mitä pitäisi hävetä.
Tästä avoimuuden vaatimuksesta tulee mieleen Iranin vaalit 70 luvun lopulla jossa äänestettiin eri värisillä äänestyslipuilla ja kansa seurasi täysin avoimesti minkävärisen lipun kukin pudotti uurnaan. Mitähän "väärin äänestäneille tapahtui"

JM-K

Quote from: Obb on 29.06.2010, 00:24:29
Se että ketelä kirjoittaa omalla nimellään on itseselvyys koska hän on "toivottavasti" jo uuden puolueen puheenjohtaja.
Meidän taviksien on vaikeampi panna itseämme ja perheitämme likoon.

Ei tämä suinkaan ole aina näin ollut. Jos nyt saisin valita toisin, olisin jättänyt antamatta Aamulehdelle heidän joulukuussa 2008 pyytämänsä haastattelun koskien ns. Thors-adressia. Joku tyyppi Halla-ahon vieraskirjassa sai minut puhuttua ympäri tuohon tekoon. Ei olisi kannattanut, ei tämä mitään herkkua ole ollut ja tuskin tulee yhtään sen herkumpaa olemaankaan.

Perttu Ahonen

Tästä avoimuuden vaatimuksesta tulee mieleen Iranin vaalit 70 luvun lopulla jossa äänestettiin eri värisillä äänestyslipuilla ja kansa seurasi täysin avoimesti minkävärisen lipun kukin pudotti uurnaan. Mitähän "väärin äänestäneille tapahtui"

Varmaanikin väärin äänestäneistä iso osa lähti poliittisina pakolaisina ulkomaille, kun taasen oikein äänestäneistä iso osa sai paratiisin avaimen kaulaansa ja kiväärillä torjumaan Irakin panssareita ja suojautumaan nenäliinalla kaasukranaateilta.

Onneksi Suomi ei ole Iran.

Obb

Quote from: Perttu Ahonen on 29.06.2010, 00:32:42

Varmaanikin väärin äänestäneistä iso osa lähti poliittisina pakolaisina ulkomaille, kun taasen oikein äänestäneistä iso osa sai paratiisin avaimen kaulaansa ja kiväärillä torjumaan Irakin panssareita ja suojautumaan nenäliinalla kaasukranaateilta.

Olin silloin paikapäällä ja näin tv-uutisista miteten "väärinäänestäneitä" pilkattiin.
Onneksi Suomi ei ole Iran.

Obb

Quote from: JM-K on 29.06.2010, 00:27:46
Meidän taviksien on vaikeampi panna itseämme ja perheitämme likoon.

Ei tämä suinkaan ole aina näin ollut. Jos nyt saisin valita toisin, olisin jättänyt antamatta Aamulehdelle heidän joulukuussa 2008 pyytämänsä haastattelun koskien ns. Thors-adressia. Joku tyyppi Halla-ahon vieraskirjassa sai minut puhuttua ympäri tuohon tekoon. Ei olisi kannattanut, ei tämä mitään herkkua ole ollut ja tuskin tulee yhtään sen herkumpaa olemaankaan.

Jonkun on aina pantava itsensä alttiiksi. Kiitos sulle Ketelä kun teet sen.

Ari-Lee

Asiassahan on monta aspektia. Et voi tehdä omelettia rikkomatta munia. Jos lähdet politiikkaan on sinun tietenkin julkaistava ensimmäisenä nimesi.

JR tuolla jo aiemmin mainitsi nimellä kirjoittelun kovuudesta reaalimaailmassa.

Sitten on sellainen näkökulma että mielipiteet ovat mielipiteitä ja tietenkään niitä ei tarvitse hävetä. Kuitenkin mielipiteille löytyy vasta-argumentteja, suunnasta jos toisesta. Jos puhumme nyt tässä yhteydessä mokuttajien argumenteista niin sieltähän ei mitään järkevää ole tullut koskaan, silkkaa roskaa aina vain.

Viimeisenä mainitsen pelon. Aikuinen suomalainen mies tuskin pelkää mitään tai ketään omasta puolestaan mutta entäs läheisten? Toistaiseksi tämä pelko on vielä kaukaa haettua mutta naapurimaista kuitenkin.

En niputtaisi kaikkia noita samaan jakeeseen kerralla.

Edit, lisäys: Reaalielämässä olen paljon suorapuheisempi kuin nettipalstoilla.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Timo Rainela

JM-K
(Stephen King's The Stand):

I´ll give my life to you!

Timo Rainela
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Alkuasukas

Quote from: JM-K on 29.06.2010, 00:09:32
Quote from: Alkuasukas link=topic=30601.msg409133#m
sg409133 date=1277759063

Ei välttämättä kovin toimiva analogia Kiinan ja P-Korean opposition edustajien ja suomalaisten nettikirjoittelijoiden välillä vai mitäs itse tuumit?

No ei ehkä. Kansandemokratioissa oppossition edustaja saattaa "kadota" tai joutua työleirille uudelleenkoulutukseen, Suomalaisessa "demokratiassa" asiasa keskustellaan vain muutamassa oikeusasteessa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

OTU

Minä kirjoitan nimmarilla koska a) se on jotenkin nettikirjoittelun luonne, käytäntö. b) Se on pieni puskuri kovaa maailmaa vastaan.
Kerran, eräällä palstalla, eräs henkilö sai yksityistietojani tietoonsa, ja julkaisi niitä. Kyllä se tuntui epämukavalta. En minä kirjoituksieni asioita häpeä, päin vastoin. Ja todennäköisesti sanoisin ne myös "livenä". Yleensäkin kannattaa harkita tarkkaan, mitä henkilökohtaisia tietoja julkistaa.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

dothefake

Muistanko väärin, että nimimerkki Reino valitteli, jotta
nimellisyyden jälkeen kirjoittelusta meni maku.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen