News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-02 Image: Ruben Stiller puhuu kolumnissaan suvaitsevaisuudesta.

Started by Kimble, 04.03.2009, 00:02:02

Previous topic - Next topic

Kimble

Tätä kolumnia ei netistä löydy joten naputtelen sen alle. Stilleristä ei kyllä ota selvää mitä mieltä se milloinkin on. Joskus loukkaantuvaa vähemmistöä, toisinaan oikeassaolevaa enemmistöä (tjeu: Pressiklubi). Puoli muuttuu näemmä sen mukaan, osuuko pilkka omaan nilkkaan ja mikä on vihreä reaktio..

Kärkevää ja paikkaansapitävää sanailua kuitenkin Oikeasta suvaitsevaisuudesta.

Mykkää on ihana halata

Muistan miten melkein näin mustan miehen.

Kekkonen saapui 70-luvulla afrikkalaisen valtiopäämiehen kanssa vierailulle kotikuntaani Nummelle. Odotin hermostuneena Turku-Helsinki-tien varrella Suuren Valkoisen Presidentin mustaa autoa, jossa istui aito afrikkalainen. Käteni hikosivat, jokainen soluni oli keskittynyt tähän monikulttuurilliseen juhlaan.

Kekkonen petti minut: auton lasit olivat niin tummat ettei mustaa erottanut valkoisesta.

Tiedättekö, miltä juutalaisesta tuntuu, kun hän odottaa näkevänsä elämänsä ensimmäisen mustan miehen, mutta mitään ei näy? Niinpä niin, te ette vain ymmärrä vähemmistön ongelmia.

Teidän ymmärtämättömien valtakulttuurin jäsenten on syytä tietää, että katkera pettymys jalosti luonnettani. Olen nykyään kiitollinen jokaisen muukalaisen kohtaamisesta. On mielenkiintoista tavata mustia, keltaisia ja valkoisia ihmisiä.

Esimerkiksi huonohampainen ja lihava valkoinen hetero saattaa osoittautua mitä mainioimmaksi seuramieheksi, kunhan vain jaksamme antaa hänelle mahdollisuuden. Isonenäiset kiinalaiset heittävät usein mielenkiintoista läppää ja pitkänhuiskeat brasilialaiset transseksuaalit nauravat todella hersyvästi, koska se kuuluu heidän kulttuuriinsa.

Viime aikoina suvaitsevaisuuteni on kuitenkin ajautunut kriisiin. On aika tunnustaa: minä en kestä vihreitä.

Mustan kanssa tulee aina toimeen mutta tekopyhä vihreä käy hermoille.

Puolueen äänitorvi Vihreä Lanka julkaisi taannoin selvästi antisemiittisen pilapiirroksen, jossa Daavidin tähti rinnastettiin hakaristiin. Odotin, että suvaitsevaisuutta ja monikulttuurillisuutta saarnaavat vihreät olisivat pyytäneet juutalaisilta anteeksi, mutta näin ei tapahtunut. Vihreä Lanka otsikoi ylimielisesti ja typerästi: Vihreä Lanka ei loukannut juutalaisia. Puoluejohto vaikeni ja yritti neutralisoida lehtijutut hiljaisuudella.

Kohu paljasti vihreitten rajattoman itsetyytyväisyyden. Vihreitten monikulttuurillisen käsityksen mukaan Vihreät tietävät, mikä vähemmistöä loukkaa. Jos vähemmistö on eri mieltä, se ei ole ymmärtänyt vihreitten suunnatonta suvaitsevaisuutta. Vihreä on Hyvän edustaja eikä voi syyllistyä rasistisiin ennakkoluuloihin.

Puolueen itseään halaava suvaitsevaisuus on ymmärrettävää. Vihreät puolustavat mykkää luontoa ja eläimiä, jotka eivät kykene kirjoittamaan järkevää vastinetta. Hankala vähemmistö, joka suuttuu antisemiittisestä pilapiirroksesta, on Vihreille uusi tuttavuus. Liito-oravan kanssa on huomattavasti mukavampi keskustella, koska se pitää suunsa kiinni.

Pyydän Vihreiltä anteeksi etten ole liito-orava. Pyydän anteeksi, etten ole Guantánamon vanki. Jos olisin Guantánamon islamistivanki, saisin Vihreiltä rakkautta. Pekka Haavisto ja Heidi Hautala halaisivat minua. Olisin mediaseksikäs moraalin kohde.

Harmittaa, että olen vain tavallinen suomenjuutalainen, joka melkein näki mustan Kekkosen autossa. Harmittaa, etten kelpaa edes vihreän moraalin kohteeksi. Voihan nenä!

RUBEN STILLER

Alpo

Ihmisten arvioiminen ainoastaan rodun tai ihonvärin perusteella missä mielessä tahansa on typerää, eikä siitä tarvitsisi suvaitsevaisten suoltaa moraalisaarnaansa. Mutta toisaalta tuo oli itse kirjoituksen motiivin kannalta hyvä aloitus. Eli muussa mielessä erittäin osuva kirjoitus. Minä olen aina karsastanut vihreää väriä politiikassa ja viime aikoina sattuneista syistä entistäkin enemmän. Niin kauan kuin suvaitsevaisuus on valikoivaa ja tietyt tahot pitävät oikeutenaan olla jotain mieltä jostain, kun taas vastaavassa tilanteessa epäävät sen muilta, ollaan harhapopuilla.

Kiitos Kimblelle tekstin naputtelusta. Ei Stillerkään toivoton tapaus ole. Tosin taannoinen Pressiklubi oli mielestäni hänen osaltaan enemmän kolaus ja kieltämättä yksittäistapaus kuin mokuttavaa asennevammaisuutta.

Kazakstan

Mielestäni erittäin hyvä kirjoitus. Tosiaan, melkoinen mielipidekameleontti tämä Stiller; paha lähteä vetämään johtopäätöksiä hänen perimmäisistä ajatuksistaan ja mielipiteistään.

urogallus

Quote from: käänteismuslimi on 04.03.2009, 00:19:35
Mielestäni erittäin hyvä kirjoitus. Tosiaan, melkoinen mielipidekameleontti tämä Stiller; paha lähteä vetämään johtopäätöksiä hänen perimmäisistä ajatuksistaan ja mielipiteistään.

Stillerin epäkorrektiushammasta taitaa kolottaa...

Miekkonen oli muinoin melkoinen räksyttäjä, ja ehkä hän haikailee takaisin kadonnutta nuoruuttaan. Tai sitten hän on oikeasti nuivahtamassa.

gloaming

Quote from: käänteismuslimi on 04.03.2009, 00:19:35

Eiköhän kyse ole siitä, että ellei hänen olisi sosiaalisesta paineesta johtuen pakko olla hyvä ihminentm, hän olisi kriittisten puolella (jo etnisyydestäänkin johtuen). Tämä on kai tilanne hyvin monen kohdalla.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

rähmis

Stiller kertoi taannoin aika vakuuttavasti tuntemuksistaan liittyen Oikeauskoisten maahanmuuttoon Peter Nymanin vetämässä Pyöreässä pöydässä. Tästä johtuen läskiksi mennyt pressiklubi jätti allekirjoittaneen suuren hämmennyksen valtaan. Ehkä Ruben oli vain ovela ja inkvisiittoreita kompatessaan tietoisesti pelasi arjen uhkien pussiin.   

Kazakstan

Pressiklubissa oli suurinpiirtein seuraavanlainen kohtaus, joka ihmetytti minua jo tuolloin:

Lefa: "Minä en vaiennut Halla-ahosta!"

Ruben [sellaiseen joopajoo-sävyyn]: "Sen me uskomme..."

Tuskin Rubenille itselleenkään saattoi mitenkään jäädä positiivista kuvaa Salménin esiintymisestä. Täytyypä jatkossa seurata miehen kirjoituksia tarkemmin: mielenkiinto tässä ainakin heräsi.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Alpo on 04.03.2009, 00:17:03
Ihmisten arvioiminen ainoastaan rodun tai ihonvärin perusteella missä mielessä tahansa on typerää.

Pahoittelen heti sitä, että revin tämän osan kirjoituksestani - ehkä hieman tarvetta enemmän  -irti kontekstistaan. ;)

Mutta pointtiin - tässä on ehkä yksi suurimpia viisauksia, mitä tällä tai millä tahansa foorumilla on pitkään aikaan kirjoitettu. Kiitos siitä Alpo - ehkä aloitan uuden sarjan, jossa julkaisen hyviä ajatuksia.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Hessu

Kirjoitin jo tuonne Jyrki Kasvin blogista syntyneeseen keskusteluun myös Rubeniin sopivan termin. Man of opportunities. Katsokaapa vain, kohta heitä pulpahtelee kuin sieniä sateella. Se on tietysti hyvä juttu, mutta saa sitä hiukan naljailla, sen verran voimakasta oli Rubenin sanankäyttö ja "keskustelunohjaus" Pressiklubilla. Jään odottamaan rotutoimittaja Rantalan kääntymystä. Totuuteen herääminen on aina hieno asia, siitä Rubenille täysi tunnustus.

Miniluv

Stillerin vakaumuksesta en tiedä, mutta olen lukenut Helsingin juutalaisen seurakunnan lehdestä joskus Stillerin kirjoituksia.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Nationalisti

Tämä on suvaitsevaisen ja neo-conin ero.

Quote.
Viime aikoina suvaitsevaisuuteni on kuitenkin ajautunut kriisiin. On aika tunnustaa: minä en kestä vihreitä.

Mustan kanssa tulee aina toimeen mutta tekopyhä vihreä käy hermoille.

Puolueen äänitorvi Vihreä Lanka julkaisi taannoin selvästi antisemiittisen pilapiirroksen, jossa Daavidin tähti rinnastettiin hakaristiin. Odotin, että suvaitsevaisuutta ja monikulttuurillisuutta saarnaavat vihreät olisivat pyytäneet juutalaisilta anteeksi, mutta näin ei tapahtunut. Vihreä Lanka otsikoi ylimielisesti ja typerästi: Vihreä Lanka ei loukannut juutalaisia. Puoluejohto vaikeni ja yritti neutralisoida lehtijutut hiljaisuudella.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Kerpo

Eikös Stiller nyt lähinnä ole vain tapajuutalainen, joka käy bar mitsvassa joka toinen vuosi ja synagogassa pääsiäisenä? Tavallinen suomalainen uskontosuhteeltaan siis.  

Nationalisti

Quote from: Kerpo on 04.03.2009, 11:37:08
Eikös Stiller nyt lähinnä ole vain tapajuutalainen, joka käy bar mitsvassa joka toinen vuosi ja synagogassa pääsiäisenä? Tavallinen suomalainen uskontosuhteeltaan siis.  

Juutalaisuus ei ole vain uskonto. Vai miten selität "ateistijuutalaiset"?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

skrabb

Ruben on ns. puolijuutalainen l. hänen äitinsä oli kristitty.
Siitä en ole varma, että kääntyikö Rubenin äiti juutalaiseksi, mutta minulla on jonkinmoinen mielikuva, että ei kääntynyt.
Juutalaisuushan "periytyy" äidin kautta ja jotenkin olen myös muistavinani, että kun Ruben aikoinaan julkuksi rupesi, ei hän juutalaisuutta tunnustanut ja oli kimpassa tavan suomalaisnaisen kanssa.
Nykyvaimo on juutalainen l. olisikohan Ruben avioituessaan käännähtänyt umpijuutalaiseksi?

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

gefa

Mjoo, minä vähän jo odotinkin Stilleriltä tämän sortin heräämistä, missä kannanotot ovat yleensäkin olleet melko kärkkäitä ja oman pään mukaisia  ;)

HaH

Ei nyt kuitenkaan mennä epäolennaisuuksiin, vaikka Ruupenia mollataankin.
(Teot ja sanat puhuvat, ei äiteen sukujuuret tai sukulaisten kokema hyökyaalto.)
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

HaH

Ruupenille, siis Ruupenin mielestä, hänen oma identiteetti on sekä kilpi että kannus.

Lue: Holokaustivähemmistönä hän on yleisen arvostelun yläpuolella, ja erilaisena suomalaisena hän pääsee kiintiöitymään, eli nauttimaan boonusta.

[HYI] Muistaako joku kun aikoinaan rättis ja juide tappelivat kaukomailla (taas kerran) ja asiasta oli tölivisiossa keskustelujuttu, jossa Ruupeni totesi, että "no kohta minuakin syytetään rasistiksi", viitaten siis siihen, että vastapuoli kritisoi Israelin toimia? Ja toki, kyllähän se vastavinkujana ollut suomalais-arabi lopulta haukkuikin Ruupenin siionisti-siaksi. (Itse lähinnä ihmettelin, että miksi Suomen Yleisradion teevee-osasto kiusaa suomalaisia ohjelmalla, jossa sisältönä on lähinnä kahden kaukomaahan itsensä identifioivan kilpi-ja-kannus-mentaliteetin omaavan media-opportunistin keskinäiset "pyhän maan kiistat"? [/HYI]
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

Simo Hankaniemi

Ruupenin juutalaisuus taitaa olla pelkkää erikoisuuden tavoittelua. Jokseenkin vaikea uskoa, että Ruupen esim. tutkisi tarkkaan ostamansa kuteet, etteivät kankaat ole kahden materiaalin sekoitetta.

Samanlaista erikoisuuden tavoittelua sekä jonkinlaista ärsyttämisen halua lienee Ruupenin julistautuminen "pienimunaiseksi mieheksi". Sinänsä hyvä tapa osoittaa siviilirohkeutta, Ruupen on siten Parviaisen Jussin kanssa Suomen ainoat viralliset pienimunaiset.