News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-05-19 IL: Raasepori pohtii huivikieltoa kouluissa

Started by etnis, 19.05.2010, 12:29:24

Previous topic - Next topic

Fincum

Quote
Periaatteena on ollut, että oppilaat eivät käytä koulussa päähinettä, eivät pään peittävää huivia eikä uskonnollisia tunnuksia kouluaikana.
Voi vain kuvitella, minkälaisia uskonnollisia tunnuksia, perinteisiä ja varsinkin uusia, nyt tämän tapauksen pakosta ja vääjäämättä innovoimia, Raaseporin pojanviikarit päätyvät käyttämään.
Ja koska monikulttuuri, kaikkien uskontojen tunnukset kaiketi käy katsomatta kantajansa omaan uskontoon.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Uljanov

Quote from: fincum on 20.05.2010, 08:35:25
Quote
Periaatteena on ollut, että oppilaat eivät käytä koulussa päähinettä, eivät pään peittävää huivia eikä uskonnollisia tunnuksia kouluaikana.
Voi vain kuvitella, minkälaisia uskonnollisia tunnuksia, perinteisiä ja varsinkin uusia, nyt tämän tapauksen pakosta ja vääjäämättä innovoimia, Raaseporin pojanviikarit päätyvät käyttämään.
Ja koska monikulttuuri, kaikkien uskontojen tunnukset kaiketi käy katsomatta kantajansa omaan uskontoon.

Lentävä Spagettihirviö vaatii seuraajiaan pukeutumuaan merirosvovarustukseen, ainakin uskonnollisisssa toimituksissa. Lienee sallittua Raaseporissa.

Roope

Joku eilen haastateltu Raaseporin kaupungin edustaja kieltäytyi kommentoimasta sitä, kuinka kauan lapsi on ollut pois koulusta. HBL:n mukaan 13-vuotias on ollut pois kuukausia eli ilmeisesti aina perheen maaliskuussa saapumisesta asti. (Iltalehden mukaan perhe tosin saapui jo syksyllä, mutta tämä lienee virhetieto.)

Toisin sanoen Raaseporin virkamiehet odottelivat pari kuukautta, että joku tulisi päästämään heidät pinteestä, eivätkä uskaltaneet tehdä tilanteelle yhtään mitään. Virkamiehet joutuivat reagoimaan vasta sitten, kun 7-vuotiaskin otettiin pois koulusta ja perheen isä jättäytyi pois kotouttamiskurssiltaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Oluttikka

Nyt hieman harmittaa, ettei ole lapsia.
Pakottaisin lapseni pukeutumaan tähän asuun aina kun hän poistuu asunnostamme.
http://www.costumecraze.com/FOOD22.html
Sillä meillä uskotaan Keltaiseen Kanaan.

ja jos sitä vastustatte olette razismeja kaikki.

Veli Karimies

Quote from: Roope on 20.05.2010, 11:42:34
Joku eilen haastateltu Raaseporin kaupungin edustaja kieltäytyi kommentoimasta sitä, kuinka kauan lapsi on ollut pois koulusta. HBL:n mukaan 13-vuotias on ollut pois kuukausia eli ilmeisesti aina perheen maaliskuussa saapumisesta asti. (Iltalehden mukaan perhe tosin saapui jo syksyllä, mutta tämä lienee virhetieto.)

Toisin sanoen Raaseporin virkamiehet odottelivat pari kuukautta, että joku tulisi päästämään heidät pinteestä, eivätkä uskaltaneet tehdä tilanteelle yhtään mitään. Virkamiehet joutuivat reagoimaan vasta sitten, kun 7-vuotiaskin otettiin pois koulusta ja perheen isä jättäytyi pois kotouttamiskurssiltaan.

Sen sijaan, että tehdään se mitä olisi pitänyt tehdä(esimerkiksi lopettaa tukien maksaminen tai karkoittaa), annetaankin periksi.. huh huh!

dothefake

Oluttikalla erinomainen koulupukujen ostospaikka.
Jos minulla olisi lapsi Razerporissa koulukkaana, laittaisin hänet
tänään kouluun kukkahatussa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

kaivanto

http://www.facebook.com/pages/Raseborg-Finland/Raseborg-Raasepori/293304668729?ref=ts

Olkoon Raasepori kaupungeista parhain tässäkin asiassa ja malliesimerkkinä muille. Raasepori - aidosti monikulttuurinen kaupunki! -mielipiteellä päättyi sitten 10 vuoden ystävyys... Siis 7-vuotiaiden lasten seksualisoiminen ja uskontoon pakottaminen on sitä aitoa monikulttuuria, joka pitää ottaa oikein malliesimerkiksi.

Täytyypä tätäkin levittää:
http://suomaliansanomat.blogspot.com/2010/05/martti-immonen-meet-barbra-streisand.html

control

EDIT: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Työnantajat+ja+koulut+joustavia+muslimihuivin+käytössä/1135256985094?ref=rss

Quote

Koululaiset ja työntekijät voivat Suomessa käyttää muslimihuivia vapaasti.

Raaseporin Hakarinteen koulussa Tammisaaressa määrätyn huivinkäyttökiellon tapaisia määräyksiä ei Kuntaliitossa tunneta muita.

Rajoituksia ei myöskään voi perustella lailla.

Raaseporin sivistyslautakunta perui koulun antaman huivinkäyttökiellon, koska Syyriasta tullut irakilaisperhe koki huivinkäyttökiellon mahdottomaksi. Vanhemmat eivät antaneet 13-vuotiaan tyttärensä osallistua opetukseen koulussa ilman huivia.

Nyt koulu muuttaa järjestyssääntöjään. Huivinkäyttökiellon lisäksi koulun säännöt määräävät, että oppilaiden on oltava sisällä sukkasillaan tai käytettävä sisäjalkineita. Koulu on perustellut järjestyssääntöjään länsimaisilla tavoilla.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaalassa välinehuoltajana työskentelevä Vildan Ademi voi käyttää muslimihuivia työssään. Hän kertoo, että suhtautuu itsekin asiaan joustavasti: joskus hänellä on oma huivi, joskus hän käyttää sairaalan kertakäyttöistä työmyssyä. Jos hänellä on oma huivi, se on yleensä valkoinen.

Työnantaja ei ole Vildan Ademin mukaan puuttunut päähineen käyttöön muuten kuin määräämällä, että työssä hiukset on peitettävä.

Iranista viisi ja puoli vuotta sitten Suomeen muuttanut Rahimy Fatemah ei ole luopunut muslimihuivista. Hän käyttää sitä opiskellessaan aikuislukiossa ja myös vapaa-aikana. Helsingissä huivi ei ole herättänyt erityistä huomiota, eikä kukaan ole puuttunut sen käyttöön.

Vildan Ademin aikoo opiskella ylioppilastutkinnon jälkeen rakennusalan insinööriksi.

Afganistanilaisilla muslimeilla huivin käyttö on joustavaa, Zahra Sharifi sanoo.

Ollessaan kotimassaan Afganistanissa tai esimerkiksi Iranissa, afganistanilaiset musliminaiset käyttävät aina huivia. Sen sijaan Euroopassa ollessaan he itse voivat päättää, käyttävätkö huivia vai eivät.

Zahra Sharifi kertoo, että käytti huivia kuukauden ajan tultuaan Suomeen. Sen jälkeen hän luopui huivista, eikä aio käyttää sitä täällä.

Ajatuksia tästä?

kaivanto

Quote from: control on 20.05.2010, 20:10:28
Ajatuksia tästä?

No, Ajatusten Vantaanjoki vastaa:

Perimmäinen ajatus tässä huivihommassa on tietysti se, että mikäli tyttö on sukukypsä, niin neitsyyttä pitää varjella, ettei synny äpäriä. Näin on maailma toiminut aina ja tulee toimimaan. Keskimääräinen menstruaation alkamisikä on 12:n hujakoilla eli sinänsä tämä muslimilogiikka perustuu ihan tosiasioihin. Siihen loppuu tytön lapsuus. Säkkiä tai vähintään kaapua päälle, ettei vahinkoja satu. Juutalaisilla poikien bar mitzvah on 13 vuotiaana ja tytöillä bat mitzvah jo vuotta aiemmin.

Meillä täällä tundralla on tavattu mennä ripille ja naimisiin vähän myöhemmin, mutta siellä kuumemman auringon alla elämän rytmi on ollut tietysti kiihkeämpi ja naiminen aloitettu aiemmin, ettei mene tehokasta peliaikaa hukkaan. Suomessa rajoitettu oikeustoimikelpoisuusraja on 15 vuotta ja seksin suojaikäraja 16.

Minusta nämä ikärajat olisi kaikin puolin syytä harmonisoida myös uskonnollisen huivin käyttöön. Ehkä muslimien määrän lisääntyessä meilläkin naimisiinmenoikää sitten lasketaan ihan demokraattisen prosessin kautta... Ja ken pedofiliasyytöksiä esittää on rasisti.

Sen sijaan en ymmärrä enkä hyväksy, miksi esim. Raasepori antaa kiristyksen edessä seksualisoida ja huivittaa 7-vuotiaan. Tai no ymmärrän: minkäsikäinen se Aisha olikaan?

Veli Karimies

Quote from: control on 20.05.2010, 20:10:28Ajatuksia tästä?

Työnantaja saa määrätä työntekijän vaatetuksesta, eli voi kieltää huivinkäytön. Koulu voi määrätä koululaisen päähineenkäytöstä, eli kieltää huivinkäytön.

Paskaahan se kirjoitti siis.

Roope

Ruotsinkielisen YLEn mukaan "Suomessa on uskonnonvapaus, mikä tarkoittaa sitä, että kouluissa saa vapaasti kantaa uskonnollisia symboleja". Kummallinen tulkinta uskonnonvapaudesta. Jutussa puhutaan lisäksi sekaisin hunnusta ja huivista.

Svenska YLE: Riktlinjer för slöjanvändning i skolorna saknas
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Oluttikka

Ei nyt suoranaisesti liity tähän, mutta mutkan kautta tuli mieleen, että ainakin vielä 1980-luvulla alakoululaisetkin kävivät uimahallissa.
Että miten se sujuu muzlimilta uiminen vääräuskoisten kanssa, vai onko vedessä jotain liian länsimaista.

Vai pitääkö Raatseporissa rakentaa musulmaaneilla oma uimahalli,
vai käykö ne huivi päällä Jakomäessä kimppakyydillä lauantaisin uimassa?

Malla

Quote from: Veli on 20.05.2010, 20:40:02
Quote from: control on 20.05.2010, 20:10:28Ajatuksia tästä?

Työnantaja saa määrätä työntekijän vaatetuksesta, eli voi kieltää huivinkäytön. Koulu voi määrätä koululaisen päähineenkäytöstä, eli kieltää huivinkäytön.

Paskaahan se kirjoitti siis.

Joo. Sukulaiseni, sairaanhoidon ope, on joutunut ottamaan kantaa pukeutumisasiaan. Siistit huivit eivät ole ongelma, mutta pitkähihaiset kaavut ovat. Jos on leikkaussaliin menossa, kädet ja käsivarret pitää kuurata kunnolla silloinkin, kun viereisellä pesupaikalla on mieslääkäri/-hoitaja. Neuvotteluvaraa tai -aikaa ei ole.

Phantasticum

Huumeretoriikassa on tapana puhua väärien signaalien antamisesta. Raaseporin tapauksen signaali on se, että "varsinaisten" maahanmuuttajaperheiden isät määräävät ja päättävät tyttäriensä pukeutumisesta.

Käännän tilanteen päälaelleen ja heitän ilmaan kysymyksen. Entä jos vanhempi tytär olisi ehtinyt jo oppia maan tavoille ja alkanut kapinoida huivia vastaan? Kenen päätäntävallassa olisi ollut, käyttääkö tyttö koulussa huivia vai ei. Olisiko se silti ollut isän oikeus määrätä lapsensa pukeutumisesta? Entä jos tilanne on parin vuoden päästä tämä?

Sanoin tämän jo toisessa ketjussa, mutta sanon vielä toisen kerran. Näin vakavat - vaihtoehtona oli, että tytöt jäävät kokonaan pois koulusta - huiviongelmat tässä vaiheessa eivät lupaa hyvää sille paljon mainostetulle kotoutumiselle.

Kulttuurien kohtaamisia (lue: yhteentörmäyksiä) voi olla odotettavissa vielä lisää. Näillä tytöillä ei ole, eikä tule olemaan samoja oikeuksia kuin heidän koulu- ja ikätovereillaan. Tästä pitää huolen heidän isänsä.

Kommeli

Quote from: Phantasticum on 20.05.2010, 22:19:25
Huumeretoriikassa on tapana puhua väärien signaalien antamisesta. Raaseporin tapauksen signaali on se, että "varsinaisten" maahanmuuttajaperheiden isät määräävät ja päättävät tyttäriensä pukeutumisesta.

Käännän tilanteen päälaelleen ja heitän ilmaan kysymyksen. Entä jos vanhempi tytär olisi ehtinyt jo oppia maan tavoille ja alkanut kapinoida huivia vastaan? Kenen päätäntävallassa olisi ollut, käyttääkö tyttö koulussa huivia vai ei. Olisiko se silti ollut isän oikeus määrätä lapsensa pukeutumisesta? Entä jos tilanne on parin vuoden päästä tämä?

Sanoin tämän jo toisessa ketjussa, mutta sanon vielä toisen kerran. Näin vakavat - vaihtoehtona oli, että tytöt jäävät kokonaan pois koulusta - huiviongelmat tässä vaiheessa eivät lupaa hyvää sille paljon mainostetulle kotoutumiselle.

Kulttuurien kohtaamisia (lue: yhteentörmäyksiä) voi olla odotettavissa vielä lisää. Näillä tytöillä ei ole, eikä tule olemaan samoja oikeuksia kuin heidän koulu- ja ikätovereillaan. Tästä pitää huolen heidän isänsä.
Eikös täällä Suomessakin ainakin jollain tapaa vanhemmat päätä lastensa puolesta joitakin asioita esim. pukeutumista. Kyllähän se lapsi on vielä vanhempiensa huostassa ennen kuin 18 täyttää. Tässähän yritetään käyttää nyt lasta pelinappulana kysymyksessä, johon lapselta ei mielipidettä oikeastaan tarvitse edes kysyä. Turhaa hurskastelua meiltä yrittää perustella omia näkemyksiä sillä, että kyllä meillä lapset on niin itsenäisiä, että itse päättävät asioista. Silloin aluksihan tämä oli selvästi hoidettu erittäin hyvin, kun oli vanhempien ja koulun kesken yhdessä sovittu, että ei käytetä huivia tunnilla. Nyt sitten tämä irakilaisperhe reagoi tähän kulttuuriinsa kuuluvalla tavalla, kun ei päästänyt lastaan kouluun ja me tyhmät menimme mukaan tähän leikkiin. Se lapsi nyt tulee kouluun huivi päässä eihän siinä mitään. Ei tosta tarvi sen suurempaa juttua tehdä.
Nyt vaan positiivisten mielikuvien kautta sulautetaan vastatullut perhe suomalaiseen kulttuuriin. Tai toisaalta tämähän voi olla merkki siitä, että perhe on lähiaikoina palaamassa takaisin kotimaahansa ja haluaa siksi pitää kiinni perinteistään.

Tähän lisäyksenä, että kunhan räikeämpiä ihmisoikeusloukkauksia tai lakien rikkomista ei tapahdu.

kaivanto

Quote from: Kommeli on 20.05.2010, 22:55:14
Tähän lisäyksenä, että kunhan räikeämpiä ihmisoikeusloukkauksia tai lakien rikkomista ei tapahdu.

Minusta lapsen huivittaminen tai säkittäminen on ihmisoikeusloukkaus sekä epätoivottavaa uskonnon julistamista ja näin pitäisi koko Euroopan tasollakin päättää.

Lapsia pitää suojella uskonnolta ja seksiltä/seksualisisoimiselta. Toppahaalari vaan koulupuvuksi kaikille ja kesällä tuulipuku. Kyllä varmaan Allahillekin kelpaisi.

dothefake

Quote from: Oluttikka on 20.05.2010, 20:47:18
Ei nyt suoranaisesti liity tähän, mutta mutkan kautta tuli mieleen, että ainakin vielä 1980-luvulla alakoululaisetkin kävivät uimahallissa.
Että miten se sujuu muzlimilta uiminen vääräuskoisten kanssa, vai onko vedessä jotain liian länsimaista.

Vai pitääkö Raatseporissa rakentaa musulmaaneilla oma uimahalli,
vai käykö ne huivi päällä Jakomäessä kimppakyydillä lauantaisin uimassa?
Itse levitän aina uimahallissa nahkaani sianihraa,
se lämmittää mukavasti, kun vesi on kylmää.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Phantasticum

Quote from: Kommeli on 20.05.2010, 22:55:14
Tähän lisäyksenä, että kunhan räikeämpiä ihmisoikeusloukkauksia tai lakien rikkomista ei tapahdu.

Mitkä olisivat mielestäsi räikempiä ihmisoikeusloukkauksia koulumaailmassa? Siitähän nyt on kyse. Muutama hypoteettinen esimerkki.

Saako isä kieltää tyttäriensä osallistumisen esimerkiksi biologian opetukseen, kun aiheena on ihmiskehon anatomia ja hormonaalinen toiminta eli kukat ja mehiläiset.

Kuka päättää liikuntatunneille osallistumisesta? Kaapu päällä on myös hankala muun muassa telinevoimistella. Vieläkö koululaisten on pakko käydä uimassa?

Jos koulussa järjestetään disko tai muu vastaava tapahtuma, onko räikeä ihmisoikeusloukkaus, ettei tytär pääse mukaan, vaikka haluaisi mennä, sillä isä ei päästä.

Koska on sanomattakin selvää, että kieltolait koskevat vain tyttäriä, onko tämä mielestäsi oikein.

Ennen kuin mode rientää kertomaan  :)  kaustin koskevan vain huivia toteaisin, ettei tämä tähän huiviin varmaan jäänyt. Aika näyttää.

Kommeli

Quote from: Phantasticum on 20.05.2010, 23:45:40
Quote from: Kommeli on 20.05.2010, 22:55:14
Tähän lisäyksenä, että kunhan räikeämpiä ihmisoikeusloukkauksia tai lakien rikkomista ei tapahdu.

Mitkä olisivat mielestäsi räikempiä ihmisoikeusloukkauksia koulumaailmassa? Siitähän nyt on kyse. Muutama hypoteettinen esimerkki.

Saako isä kieltää tyttäriensä osallistumisen esimerkiksi biologian opetukseen, kun aiheena on ihmiskehon anatomia ja hormonaalinen toiminta eli kukat ja mehiläiset.

Kuka päättää liikuntatunneille osallistumisesta? Kaapu päällä on myös hankala muun muassa telinevoimistella. Vieläkö koululaisten on pakko käydä uimassa?

Jos koulussa järjestetään disko tai muu vastaava tapahtuma, onko räikeä ihmisoikeusloukkaus, ettei tytär pääse mukaan, vaikka haluaisi mennä, sillä isä ei päästä.

Koska on sanomattakin selvää, että kieltolait koskevat vain tyttäriä, onko tämä mielestäsi oikein.

Ennen kuin mode rientää kertomaan  :)  kaustin koskevan vain huivia toteaisin, ettei tämä tähän huiviin varmaan jäänyt. Aika näyttää.
No tarkoitan sukupuolielinten silpomista ja pakko-naittamista ja muita Suomen lakien vastaisia toimenpiteitä.
Eihän se isä ole lapsensa osallistumista sinne biologian tunnille kieltämässä. Eikä tietenkään voi kieltää. Mielestäni nyt vain tämä huiviasia on kasvanut hiirestä elefantiksi. Kyllä minun vanhemmat kielsivät minua diskoon menemästä pienenä, koska tiesivät että siellä muut ikäiseni joivat alkoholia. Eivät halunneet, että joutuisin vääriin porukoihin. Enkä nyt tiedä tosta uimisesta. Se lapsi ei nyt sitten tule uimaan. Se opettelee uimaan sitten 18-vuotiaana kun on itsenäistynyt tai murrosiässä kun vanhempia vastaan kapinointi alkaa muutenkin. Mitä nyt haluan sanoa on, että siitä tytöstä itsestään se "aikuistuminen" sitten alkaa täällä Suomessa, koska Suomessa lapsilla on oikeus aikuistua. Tässä pitää vain pysyä kovana oleellisissa asioissa eikä lähteä pätemään hurskastelulla. Kohdella kaikkia niin kuin toisiammekin kohtelemme. Jos se isä sitten kieltää tyttöään biologian tunnille tulemasta niin sitten käydään tekemässä kädestä pitäen selväksi, että tässä maassa ei näin toimita ja oletamme, että olette palaamassa lähiaikoina takaisin kotimaahan, koska teillä ei selvästikään ole minkäänlaisia haluja integroitua osaksi tätä yhteiskuntaa. Pitää vain pysyä kovana näissä asioissa.
Tytöllä pitää siis olla mahdollisuus tehdä omat päätöksensä tasa-arvoisista lähtökohdista. Tytön pitää antaa aikuistua länsimaisten eettisten opetusten mukaan. Näen päivittäin huivipäisiä lapsia leikkimässä (tosin edelleen omissa porukoissa mikä on huolestuttavaa) ulkona ja ihan onnelisilta näyttävät keäsauringossa kirmatessaan. Ei pidä tehdä lapsesta pelinappulaa pelissä, jossa yritetään vain päteä omalla pyhyydellä ja oman kulttuurin paremmuudella.
Ja siis nimenomaan tohon huiviasiaan tämä nyt jäi. PISTE. Tästä eteenpäin rikotaan lakia. PISTE

JulianAlexander


Kommeli on pihalla islam-uskonnosta.

Lapsi voi olla onnellinen ja leikkiä jos ei tiedä paremmasta. Lapsi voi olla onnellinen vaikka olisi pukeutunut avaruuspukuun, kun kaikki ympärilläkin olevat lapset ovat. Lapsi voi olla onnellinen ympärileikkauksenkin  jälkeen kun toitotetaan sen olevan normaalia. Lapsi voi olla onnellinen kaavuitettunakin, kun muuhun vaatetukseen ei mahdollisuutta. Voi olla myös onnellinen koska on opetettu, jotta kaikki jotka eivät pukeudu kaapuihin on huoria(heitä voidaan panna ihan mitenvaan) eivätkä siksi pääse taivaaseen.

Jos lapsi on ollut kaavuitettuna, leikattuna ja alistettuna ensimm 18v. Voi olla ettei aikuinen lapsi ymmärrä paremmasta. Ja jos koittaa ymmärtää, voi tulla lentoharjoittelua ilman varjoa tai muuta ikävää kohdalle..

Islam on... rakkautta vailla rajoja :facepalm:

Kommeli

Quote from: JulianAlexander on 21.05.2010, 01:00:15

Kommeli on pihalla islam-uskonnosta.

Lapsi voi olla onnellinen ja leikkiä jos ei tiedä paremmasta. Lapsi voi olla onnellinen vaikka olisi pukeutunut avaruuspukuun, kun kaikki ympärilläkin olevat lapset ovat. Lapsi voi olla onnellinen ympärileikkauksenkin  jälkeen kun toitotetaan sen olevan normaalia. Lapsi voi olla onnellinen kaavuitettunakin, kun muuhun vaatetukseen ei mahdollisuutta. Voi olla myös onnellinen koska on opetettu, jotta kaikki jotka eivät pukeudu kaapuihin on huoria(heitä voidaan panna ihan mitenvaan) eivätkä siksi pääse taivaaseen.

Jos lapsi on ollut kaavuitettuna, leikattuna ja alistettuna ensimm 18v. Voi olla ettei aikuinen lapsi ymmärrä paremmasta. Ja jos koittaa ymmärtää, voi tulla lentoharjoittelua ilman varjoa tai muuta ikävää kohdalle..

Islam on... rakkautta vailla rajoja :facepalm:
Eipäs vaan kuten sanoin positiivisten kokemusten ja mielikuvien kautta sulautetaan lapsi ja perhe osaksi yhteiskuntaa. Kun se tyttö tarpeeksi kauan katselee toisia lapsia uimassa ja itse joutuu aina jäämään porukan ulkopuolelle, niin on sillä pakko olla jonkinlainen vaikutus. Jos tyttö onnettomasti jatkaa kärvistelyään, niin otetaan vanhemmat puhutteluun ja tehdään selväksi, että näin meillä Suomessa. Tästä vanhempien käytöksestähän voi vetää senkin johtopäätöksen, että perhe kenties on lähdössä lähiaikoina takaisin kotimaahansa.
Sinulla on ihan hienot ja ylhäiset nuo tavoitteet ja tuen sinua kaikin puolin niiden toteuttamisessa mutta noiden asioiden muuttaminen vaatii valtiotason päätöksiä ja vanhojen tuhansien vuosien perinteiden muuttamista ja se ei käy ihan hetkessä. Siksi jos täällä keskityttäisiin vain oman arvomaailman säilyttämiseen mahdollisimman kirkkaana niin ei pääsisi tapahtumaan tälläisiä yliampumisia esim. tämä huivi asia. Muutos pitää lähteä siitä perheestä itsestään ja se muutos tulee   sieltä kunhan he ymmärtävät miten tässä yhteiskunnassa toimitaan ja miten täällä edetään ja eletään. Eikös tässäkin ollut ensin kaikkien muslimiperheiden kanssa sovittu, että ei huivia. Nyt vain pääsi tälläinen ärripurri sinne räksyttämään. Mutta siis muutoksen paine on jo olemassa yhteisössä. Siellä nyt on vain se yksi musta lammas.

kaivanto

Ayaan Hirsi Alin tuotantoa kannattaisi lukea yhden sun toisenkin. Uusi kirja ilmestyi tällä viikolla.

Kommelin ajatus siitä, että tämänhetkinen suomalainen mokutussysteemi päästäisi täältä pois yhtään ketään, joka jollain keinolla on saatu valtakunnanrajan yli ja kirjoihin ja kansiin, tuntuu minusta... utopialta. Karkoitetut suhteessa tulijoihin ovat pienempi promillenosa kuin rydmanit missään puolueessa. Ja kuka täältä nyt haluaisi lähteä, kun on kerran lottovoittajien maahan päässyt. ;D

pallurainen

Quote from: JulianAlexander on 21.05.2010, 01:00:15

Kommeli on pihalla islam-uskonnosta.

Lapsi voi olla onnellinen ja leikkiä jos ei tiedä paremmasta. Lapsi voi olla onnellinen vaikka olisi pukeutunut avaruuspukuun, kun kaikki ympärilläkin olevat lapset ovat. Lapsi voi olla onnellinen ympärileikkauksenkin  jälkeen kun toitotetaan sen olevan normaalia. Lapsi voi olla onnellinen kaavuitettunakin, kun muuhun vaatetukseen ei mahdollisuutta. Voi olla myös onnellinen koska on opetettu, jotta kaikki jotka eivät pukeudu kaapuihin on huoria(heitä voidaan panna ihan mitenvaan) eivätkä siksi pääse taivaaseen.

Jos lapsi on ollut kaavuitettuna, leikattuna ja alistettuna ensimm 18v. Voi olla ettei aikuinen lapsi ymmärrä paremmasta. Ja jos koittaa ymmärtää, voi tulla lentoharjoittelua ilman varjoa tai muuta ikävää kohdalle..

Islam on... rakkautta vailla rajoja :facepalm:

Tässä rakennetaan ihmeellistä keppihevosta. Millä logiikalla siirryt huivin pitämisestä sukupuolielinten silpomiseen? Okei joo, kumpikin saattaa tapahtumua islamin piirissä, mutta toinen on kyllä käsittääkseni hyvin marginaalista, ja enemmän perua aavikkokulttuureista kuin itse uskonnosta.

Mistä sinä tiedät, että huiviin pukeutuneet ovat automaattisesti onnettomampia? Olen samaa mieltä Kommelin kanssa siitä, että tässä yritetään nyt hurskastella ja tehdä lapsesta pelinappula omien tapojen paremmuuden osoittamiseksi. Minä olen liberaali ja mielestäni jokainen saa pukeutua miten itse haluaa. Pukeutuminen on osa itseilmaisua.  Se, että islamilaisessa perheessä mahdollisesti vanhemmat pakottavat penskat pitämään huivia, on ongelma, mutta sitä ei ratkaista huiveja bannaamalla, vaan kouluttamalla nämä penskat länsimaisessa koulutusjärjestelmässä, jolloin he mitä luultavimmin maallistuvat ja tekevät omat ratkaisunsa täysi-ikäistyttyään.

Kumpi on sitten suurempi ongelma? Se, ettei ahdasmielinen isä päästä tyttöä kouluun ja tämä syrjäytyy, vaiko se, että tyttö käy koulua huivi päässä? Siitä olen samaa mieltä, että tämä päätöksentekoprosessi oli Raaseporissa hieman väärä: ihmeellistä, että kaikkia koskevia sääntöjä aletaan muuttaa yhden erikoistapauksen takia. Minusta siis jo lähtötilanteen olisi pitänyt olla se, että kaikenlaisia päähineitä ja asuja niin tuosta hauskasta kana-asusta muslimien huiviin saa pitää koulussa. Poislukien ehkä nämä tunnistamisen mahdottomaksi tekevät asut kuten burqa.

Tällä foorumilla tietenkin suurin osa on nuivia ja osa varmasti haluaisi pitää suomen täysin monokulttuurisena ja mahdollisimman homogeenisena. Minusta tuntuu, että tulevaisuus kuitenkin on toinen. Me olemme jo nyt hyvin kansainvälinen maa, ja tämä tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Maailma muuttuu, Eskoseni. Tästä seuraa paljon hyvääkin. En minä ainakaan haluaisi elää sadan vuoden takaisessa Suomessa, vaikka se olikin ihanan rotupuhdas ja vailla väriläikkiä. Totta kai tässä muutoksessa meidän täytyy pitää oman kulttuurimme arvoista kiinni, mutta joustaa täytyy jokaisen hiukan, niin tulijoiden kuin ns. kantasuomalaistenkin. Tällä "hiukan joustamisella" tarkoitan juurikin tällaista suvaitsevaisuutta (sori, tämä sana taitaa olla täällä kirosana), että pitäkööt nyt ihmiset millaisia päähineitä haluavat.

Quote from: kaivanto
Minusta lapsen huivittaminen tai säkittäminen on ihmisoikeusloukkaus sekä epätoivottavaa uskonnon julistamista ja näin pitäisi koko Euroopan tasollakin päättää.

Lapsia pitää suojella uskonnolta ja seksiltä/seksualisisoimiselta. Toppahaalari vaan koulupuvuksi kaikille ja kesällä tuulipuku. Kyllä varmaan Allahillekin kelpaisi.

Minuakaan eivät paljoa uskonnot kiinnosta tai kiihota, mutta minusta jokaisella ihmisellä on oikeus omaan uskomusjärjestelmäänsä ja vanhemmat saavat kasvattaa lapsensa miten haluavat. Minä en ymmärrä mitä ei-toivottavaa uskonnon julistamista siinä on, että joku pitää huivia. Vai onko logiikka seuraavanlainen: huivi -> islam -> terroristi / tyttöjen silpomisen kannattaja. Tuollaistakin olen nähnyt jossain väitettävän. Noh, samalla logiikallahan esim. kalju -> uusnatsi, tai rasta -> huumeiden käyttäjä.

Quote from: Phantasticum
Käännän tilanteen päälaelleen ja heitän ilmaan kysymyksen. Entä jos vanhempi tytär olisi ehtinyt jo oppia maan tavoille ja alkanut kapinoida huivia vastaan? Kenen päätäntävallassa olisi ollut, käyttääkö tyttö koulussa huivia vai ei. Olisiko se silti ollut isän oikeus määrätä lapsensa pukeutumisesta? Entä jos tilanne on parin vuoden päästä tämä?

Sanoin tämän jo toisessa ketjussa, mutta sanon vielä toisen kerran. Näin vakavat - vaihtoehtona oli, että tytöt jäävät kokonaan pois koulusta - huiviongelmat tässä vaiheessa eivät lupaa hyvää sille paljon mainostetulle kotoutumiselle.

Kulttuurien kohtaamisia (lue: yhteentörmäyksiä) voi olla odotettavissa vielä lisää. Näillä tytöillä ei ole, eikä tule olemaan samoja oikeuksia kuin heidän koulu- ja ikätovereillaan. Tästä pitää huolen heidän isänsä.

Minusta on hienoa, jos lapset kyseenalaistavat vanhempiaan - missä tahansa asiassa. Mutta totta kai meillä Suomen lakien ja "maan tapojen" mukaan vanhemmat voivat päättää penskojensa pukeutumisesta. Tapahtuuhan samaa ihan joka perheessä, esim. tyttö haluaisi pitää niukahkoja vaatteita kun on MTV:ltä nähnyt liikaa musavideoita, mutta vanhemmat laittavat vastaan. Tässäkin lienee jonkin sortin alistamisesta kyse. Olen liberaali ja individualisti, mutta lasten ollessa kyseessä hyväksyn vanhempien vallankäytön - Suomen lakihan siihen antaa oikeuden aina 18v asti. Perheen tai yksilön pukeutuminen ei missään nimessä ole yhteiskunnan asia! Eläköön vapaus, eikä mikään "yhden muotin" Suomi.

requiem

Quote from: pallurainen on 21.05.2010, 05:22:28Kumpi on sitten suurempi ongelma? Se, ettei ahdasmielinen isä päästä tyttöä kouluun ja tämä syrjäytyy, vaiko se, että tyttö käy koulua huivi päässä?

Liberaalina näkisin suurimmaksi ongelmaksi tyttölapsen yksilöllisten oikeuksien tasapuolisen toteutumisen tällaisessa tilanteessa.

Mutta iltapäivällä innostunen kirjoittamaan asiasta enemmän, nyt on vähän kiirus  ;)
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Veli Karimies

Tässä on nyt kokonaan unohdettu syy miksi isä pakottaa lapsensa pitämään huivia. Ei tämä ole mikään "sinähän et lävistystä huuleesi laita"-juttu, vaan isä ei anna lastensa pitää huivia koska haluaa kontrolloida perheensä naisten elämää ja on yltiömustasukkainen perheensä naisista kaikille muille miehille, jopa 7 vuotiaille luokkatovereille.

Eli siis, on eri asia että isä suojaa lastaan kieltämällä häneltä asian jota hän saattaa katua myöhemmin tai ei ole miettinyt loppuun asti, kuin että isä pakottaa lapsensa toimimaan omien mielihalujensa mukaan.

QuoteKumpi on sitten suurempi ongelma? Se, ettei ahdasmielinen isä päästä tyttöä kouluun ja tämä syrjäytyy, vaiko se, että tyttö käy koulua huivi päässä?

Kumpi on suurempi juttu, länsimainen vapaus vai isän ahdasuskoisuus? Eikä nuo kaksi mainitsemaasi asiaa sulje toisiaan pois. Lapsi voidaan myös esim huostaanottaa tai antaa isälle muita sanktiota jos ei käyttäydy niinkuin länsimaissa käyttäydytään.

Ernst

Quote from: kaivanto on 20.05.2010, 23:21:18

Lapsia pitää suojella uskonnolta ja seksiltä/seksualisisoimiselta. Toppahaalari vaan koulupuvuksi kaikille ja kesällä tuulipuku. Kyllä varmaan Allahillekin kelpaisi.

Allahille ei kelpaa kuin aavikkorytkyt. Kumma jumala.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Veli Karimies

QuoteMistä sinä tiedät, että huiviin pukeutuneet ovat automaattisesti onnettomampia?

Mistä tietää, että koko elämänsä 2 metriä x 2 metriä kopissa elänyt ihminen on onnettomampi, kuin kopin ulkopuolella elänyt? Kopissa elänyt ei tietenkään tiedä, että kopin ulkopuolella on muuta.

skrabb

QuoteRaasepori joutui perumaan muslimihuivin käyttökiellon
Oppilaiden tasa-arvon vuoksi annetusta huivikiellosta tuli ongelma.
Riitta Vainio

HELSINGIN SANOMAT

Iranista Suomeen tullut Rahimy Fatemah käyttää muslimihuivia kaiken aikaa. Huivi ei ole aiheuttanut erityistä huomiota eikä siitä ole ollut hänelle haittaa. Somalialaiset ja monet afganistanilaiset opiskelutoverit aikuislukiossa käyttävät myös huivia.

Muslimihuivien käyttökielto on jouduttu perumaan raaseporilaisessa koulussa.

Kaupungin sivistyslautakunta joutui perääntymään Tammisaaressa sijaitsevan Hakarinteen koulun järjestyssäännöstä sen jälkeen, kun kouluun tulleen irakilaisen oppilaan isä ei suostunut lähettämään tytärtään kouluun, jos tämä joutuu riisumaan islamilaisen perinteen mukaisen huivin koulussa.

Huivi peittää pään, mutta jättää kasvot paljaiksi.

Koulun rehtorin Matti Piiraisen mukaan huivikiellosta päätettiin muutama vuosi sitten. Alun perin sen tarkoitus on ollut oppilaiden eriarvoisuuden vähentäminen.

Koulun oppilaista 15 prosenttia on maahanmuuttajia, ja koulussa puhutaan 15:ttä kieltä. Rehtorin mukaan huivikielto perustui siihen, että koulussa noudatetaan länsimaisia tapoja.

Koulu määritteli länsimaiseksi tavaksi myös sen, että sisällä ollaan ilman päähinettä. Vaikka naiset suomalaisenkin etiketin mukaan voivat käyttää hattua sisällä ja myös syödä hattu päässä, Hakarinteen koulussa päähineet päätettiin kieltää kaikilta.

Samantapainen määräys on rehtorin mukaan se, että koulussa pitää olla sukkasillaan tai käyttää sisäkenkiä.

Raaseporin sivistystoimenjohtajan Bob Karlssonin mukaan koulut ovat tähän asti voineet itse päättää järjestyssäännöistä.

Kouluissa on haluttu poistaa uskonnolliset tunnukset. Tähän asti kouluun tulleiden muslimilasten vanhemmat ovat hyväksyneet myös huivinkäyttökiellon.

Rehtori Piiraisen mukaan koulun opettajakunta pohtii maanantaina, mitä sivistyslautakunnan päätös käytännössä merkitsee. Opettajat miettivät, voidaanko tämän jälkeen enää poikiakaan kieltää käyttämästä koulutunneilla pipoa, lippalakkia tai huppua.

Suomen laki ei ota kantaa uskonnollisten tunnusten käyttöön. Lainsäädäntöneuvos Camilla Busck-Nielsen oikeusministeriöstä sanoo, että myöskään muut pukeutumisohjeet tai -määräykset eivät perustu lakiin.

Mielenosoituksia koskeva laki kuitenkin määrää, että mielenosoitukseen ei saa osallistua naamioituneena.

Kuntaliitolla ei ole tiedossa Raaseporin huivikieltoa vastaavia tapauksia muualta.

Koulut eivät myöskään ole kyselleet, voidaanko koulujen järjestyssäännössä kieltää oppilailta päähineen käyttö.

Muutama vuosi sitten Lahdessa ravintolaharjoitteluun tulleen naisen esimies kielsi muslimihuivin käytön harjoittelijalta. Nainen teki esimiehestä rikosilmoituksen. Hän katsoi, että huivin kieltäminen oli syrjintää. Lahden kihlakunnansyyttäjä ei nostanut asiassa syytettä.

Lisää aiheesta:
Ranskalaiset tottuneet huivikieltoon kouluissa

http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Raasepori+joutui+perumaan+muslimihuivin+k%C3%A4ytt%C3%B6kiellon/1135256993220

QuotePOIMINTA

Ranskalaiset tottuneet huivikieltoon kouluissa
Heli Suominen

HELSINGIN SANOMAT

Pariisi. Ranska kielsi näkyvien uskonnollisten merkkien kuten isojen kaularistien ja muslimityttöjen päähuivien käyttämisen valtion kouluissa vuonna 2004.

Lakia edelsi kova kiista, mutta siihen on totuttu. Toisaalta yksityisten muslimikoulujen suosio on lisääntynyt. Yksi syy on se, että niissä saa pitää huivia. Lain vastustajien mukaan kielto syrjii muslimeja.

Ranskan julkisissa kouluissa maallisuus on tärkeä arvo, eikä kouluissa opeteta uskontoa tai vietetä uskonnollisia juhlia.

Samoin kuin huivikiista, nyt käytävä kiista kasvohunnun kieltämisestä julkisilla paikoilla hajottaa perinteiset rintamat Ranskan politiikassa.

Osa muslimeista vastustaa kieltoja, mutta esimerkiksi feministinen muslimienemmistöisten lähiöiden naisia puolustava järjestö Ni Putes ni Soumises kannatti huivin kieltämistä kouluissa ja kannattaa burkan kieltoa julkisilla paikoilla.

http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Ranskalaiset+tottuneet+huivikieltoon+kouluissa/1135256993181
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Veli Karimies

QuoteHuivi ei ole aiheuttanut erityistä huomiota eikä siitä ole ollut hänelle haittaa.

Huivin käyttämättömyydestä kuitenkin näyttäisi olevan haittaa, iskä ei päästä kouluun. Minkä johtopäätöksen tästä vedämme?

mekkuli

Quote from: Veli on 21.05.2010, 10:33:58Huivin käyttämättömyydestä kuitenkin näyttäisi olevan haittaa, iskä ei päästä kouluun. Minkä johtopäätöksen tästä vedämme?

Kotouttaminen on epäonnistunut joten siihen pitää satsata lisää rahaa?