News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-05-14 Kenialainen Gichinga: satoja työhakemuksia, kolme haastattelua

Started by juge, 17.05.2010, 10:42:29

Previous topic - Next topic

nuiseva

Voidaanko nyt todeta, että työvoimapulaa ei tule? Ja voidaanko sen perusteella ohjata toiminnan suuntaa...?
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

valtakunnanpärkhele

Logistiikkaa lukenut, jep jep.. kyllä luulis varastohommia irtoavan, Inex ja muiden suuurten tukkujen varastot suorastaan pullistelevat siellä töissä olevasta etnisestä porukasta ja olematon kielitaitokaan ei liene suuren suuri este. Pätevä kaveri etenee nopeasti tiimiesimiehksi jne.. Ehkä kannattaisi logistiikan työkokemus kartuttaa sieltä käsin, kai koulukin jotain käytännön työharjottelua vaatii. Siitä voi sitten jatkaa pikkuhiljaa vaikka kohti Nokian globaalista logistiikasta vastaavan johtajan titteliä.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

hammerzeit

Quote from: Heini on 17.05.2010, 19:06:50
No oliskohan niin, että kaiken maailman sertifiointien ja järjettömien lainsäädännön asettamien rajoitusten ja koulutuspakkojen purkamisessa olisi järkeä?

Ei. Ei missään tapauksessa. Ei noita sertifikointeja tehdä sen takia että tulee hyvä mieli, vaan sen takia, että näin pystytään kansainvälisesti luotettavalla tavalla varmistamaan, että yritys pystyy täyttämään sille asetetut laatuvaatimukset. Itse pidän tätä ihan kivana juttuna, jos yritys vaikka valmistaa hissikoneistoja, autojen jarruja tai keskuslämmittimiä. On ihan kiva tietää, että ne on valmistettu luotettavassa firmassa, eikä jossain kiinalaisessa nyrkkipajassa.

Kielitaitokin voi olla tässä oleellinen osa, sillä kriittisessä tehtävässä toimiva kielitaidoton voi saada aikaan paljon haittaa, jos hän ei ole ymmärtänyt saamiaan ohjeita tai määräyksiä, tai antaa muille huonoja ohjeita.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

PYO

Muistan joskus opiskeluaikoinani, kun oli todellinen tarve saada rahaa tavoitteenani oli lähettää 50 kesätyöhakemusta. Noin 30 taisin loppujen lopuksi saada lähetettyä. Näistä varmaankin puolet olivat oman alan hommia. Taisin pariin haastatteluun päästä ja lopulta päädyin hanttihommiin.

Hieman mietityttää tuo satojen hakemuksien lähettäminen. Yhden paikan etsimisessä menee kuitenkin hyvä tovi. Sen jälkeen pitäisi kirjoittaa paikkaa vastaava hakemus. Vaikka pohja olisikin valmiina, niin hienosäätämiseen ja kielentarkastamiseen menee oikeasti aikaa.

Työntekijän pitää myydä itseään ja sopivan hakemuksen kirjoittaminen on taitolaji. Ei sitä duunipaikkaa saa, jos pistää käännöskoneella käännetyn vakkaripohjan vain menemään joka paikkaan, joka työkkärin sivuilta löytyy.

Eikö valtio järjestä mamuille työnhakukoulutusta?
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

jopparai

Tampereen kaupunkilehti Torin lukijapalstalta (09-06-2010).

Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Lemmy

Quote from: PYO
Eikö valtio järjestä mamuille työnhakukoulutusta?

No, ainakin ammattikorkeissa yksi viestinnän kurssi oli juuri tuon ympärille kehitetty, CVn kirjoittamisen fiilausta ym. ja muistaakseni niin oli englanninkielessä myös.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

CaptainNuiva

Kyllä tämä koulutusta vastaavan työpaikan saaminen untuvikkona on vaikeaa
myös kantikselle mutta eiköhän kohta rustnata joku asetus jolla yksityinen työnanataja pakoitetaan ottaamaan juuri koulusta valmistunut töihin mutta
vain positiivisen syrjinnän nimissä, ei tietenkään muutoin.

Itse kun kun valmistuin ylempään tutkintoon niin soittelin jo ennen opiskelujen
loppumista varustamoihin ja kyselin duunia tyyliin että mikä tahansa paikka käy,voihan sitä etenemistä ja koulutusta vastaavaa työtä sitten myöhemminkin katsella...ja kas,pääsin heti töihin ja etenin työn tekemisen kautta sen jälkeen kun olin tullut tutuksi firmassa.
Ei tullut traumoja eikä esiintynyt yökastelua :P

On mielestäni kokolailla selvää että aloitellaan alempaa ja näytetään mihin pystytään, jos ei ole koulutuksen mukaista työhistoriaa niin paha on siinä on hakea alansa töitä, oli sitten kantis tai mamu.
Turha on näihin käytäntöihin syitä hakea syrjinnästä. 
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

JoKaGO

Quote from: jopparai on 12.06.2010, 08:12:32

Ainakin kirjoittaja on vakuuttunut asiastaan. Suomalaisten asenteet ovat se suurin este, joo-o. Ainakin kuusi kertaa kirjoittaja viittaa suomalaisiin asenteisiin. Tohtorikandidaatilta muuten pirun naivi ja huonokielinen kirjoitus. Jos tämä on mamujemme aatelia (en tiedä, onko) niin ei kovin hyvin mene tuollakaan sektorilla! Tulee mieleen jotenkin se Helsingin Yliopistossa väitellyt tohtori, oliko Pryce vai mikä lie, josta Jussikin kirjoitti Scriptassa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Omena Puu

Suomalainen Virtanen: satoja työhakemuksia, eikä yhtään työhaastattelua.

pelle12

Työpaikat alkavat olla kiven alla, ja pahalta näyttää, että yhä vaikeampaa on työpaikan löytäminen tulevaisuudessa. Kannattaa vain totuttautua kymmenien, ehkä satojen hakemusten lähettämiseen. Se siitä työvoimapulasta.

pelle12

Quote from: Vera on 17.05.2010, 11:22:03
Sinänsä on hienoa että ihminen etsii työtä niin aktiivisesti yms., mutta en tosiaankaan tajua miten tyyppi joka on tullut tänne 18-vuotiaana, opiskellut täällä, saanut tutkinnon, ja on alalla jolla työnantajat tosiaankin vaativat kielitaitoa, ei ole oppinut puhumaan suomea seitsemässä vuodessa. Ei se suomen kieli mitään rakettitiedettä ole.

Näin se on. Ja sitä paitsi kielen hallitseminen on myös indikaattori siitä miten hyvin on integroitunut ,ja myös mikä on henkilön suhatuminen suomalaisuuteen. Miltei poikeuksetta pitkään Suomessa ollut ja kieltä taitamaton suhtautuu Suomeen hyvinkin negatiivisesti. Jos oleskelet maassa puhumatta maan kieltä, jäät ikuiseksi turistiksi ja ulkopuoliseksi.

Petteri R

Quote from: Enni on 17.05.2010, 14:43:31
Se, että lähettää satoja työhakemuksia ja pääsee kolmeen haastatteluun on minun mielestäni tässä talous- ja työtilanteessa melko hyvä suoritus. Itse olen joulukuusta 2009 saakka lähettäny tätä kesää silmälläpitäen useita kymmeniä työhakemuksia, enkä ole saanut edes yhtäkään kutsua haastatteluun.

Sama juttu. Koska nykyinen työni loppuu muutaman vuoden sisällä, olen opiskellut itselleni ammatillisen perustutkinnon - parin keskeytyneen korkeakouluopiskelun korvikkeeksi - uudelle alalle. Valmistuin kesällä 2009. Olen lähettänyt n. 20 hakemusta työpaikkoihin, joissa kaikki hakukriteerit ovat kohdallani täyttyneet, mutta yhtään haastattelukutsua ei ole tullut. Jos siis työnantajalla on varaa raakata päältä pois jo kriteerit täysin täyttäviä syntyperäisiä suomalaisia, kyse on todennäköisesti siitä, että yhtä työpaikkaa hakee 500 pätevää.

Olen ollut todella masentunut ja vihainenkin siitä, että minulle ei anneta mahdollisuutta edes haastattelussa osoittaa olevani sopiva. Olo on todellakin ollut kuin syrjityllä. Mutta minullahan ei olekaan "syrjintävaltuutettujen" ja vähemmistölakimiesten armeijaa tukenani. >:(
"Ei maassamme ole mitään holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa, vaan täällä meillä perustuu mm. siihen, että työperusesti tullaan tähän maahan, jos on olemassa työnantaja ja työpaikka, joka kutsuu ihmisen tänne." - Astrid Thors

CaptainNuiva

Quote from: pelle12 on 12.06.2010, 10:24:33
Quote from: Vera on 17.05.2010, 11:22:03
Sinänsä on hienoa että ihminen etsii työtä niin aktiivisesti yms., mutta en tosiaankaan tajua miten tyyppi joka on tullut tänne 18-vuotiaana, opiskellut täällä, saanut tutkinnon, ja on alalla jolla työnantajat tosiaankin vaativat kielitaitoa, ei ole oppinut puhumaan suomea seitsemässä vuodessa. Ei se suomen kieli mitään rakettitiedettä ole.

Näin se on. Ja sitä paitsi kielen hallitseminen on myös indikaattori siitä miten hyvin on integroitunut ,ja myös mikä on henkilön suhatuminen suomalaisuuteen. Miltei poikeuksetta pitkään Suomessa ollut ja kieltä taitamaton suhtautuu Suomeen hyvinkin negatiivisesti. Jos oleskelet maassa puhumatta maan kieltä, jäät ikuiseksi turistiksi ja ulkopuoliseksi.

Jep ja pitäisihän tuon jo jokaisen tajuta mutta ei...
Jos minulle lähettäsi kieltä osaamaton hakemuksen duunipaikasta niin ensimmäisenä
mieleen tulee että tämä henkilö on vain tilapäisesti täällä ja saattaa lähteä milloin vain
maasta koska ei ole välittänyt opiskella seitsemässä vuodessa kieltä edes auttavan taidon tasolle.
Seuraavaksi tulee mieleen että miten muut tekijät pärjäävät tämän kanssa...Ja sitten tulisikin hylky hakupapereille.
Ja kaikki tämä ihan ilman rasismia.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Vera

Itse asiassa tunnen hämmentävän paljon ihmisiä jotka ovat asuneet Suomessa pitkään, ovat töissä (yleensä IT-alalla), tykkäävät Suomesta hyvin paljon eivätkä silti osaa suomea. Kaksi niistä jopa itse asiassa ymmärtävät suomea ja osaavat puhuakin kun on ihan pakko, mutteivat silti käytä sitä arkielämässä.

Nämä ovat siis yleensä ihmisiä, jotka löysivät kavereita siitä huolimatta että niiden kanssa on pakko puhua englantia. Mielestäni nekin tavallaan jäävät ikuisiksi turisteiksi ja ulkopuolisiksi. Sitten on myös niitä jotka eivät löytäneet mitään kavereita, he yleensä vain puhuvat koko ajan siitä miten suomalaiset ovat tylyjä. :)

JoKaGO

Quote from: Vera on 12.06.2010, 10:46:12
Nämä ovat siis yleensä ihmisiä, jotka löysivät kavereita siitä huolimatta että niiden kanssa on pakko puhua englantia. Mielestäni nekin tavallaan jäävät ikuisiksi turisteiksi ja ulkopuolisiksi. Sitten on myös niitä jotka eivät löytäneet mitään kavereita, he yleensä vain puhuvat koko ajan siitä miten suomalaiset ovat tylyjä. :)

Tällainenko on Suomi nyt? Muistan, kun villeinä vuosinani saatoin olla vierasmaalaisten asiakkaiden kanssa viihteellä ja tekeydyin itsekin yhdeksi heistä, lähestyin tyttöjä englanninkielellä. Saanto olisi ollut melko, sanoisinko erittäinkin hyvä. Sen verran uskollinen kuitenkin aina olin, että vetäydyin kesken illan vaimon viereen, tietysti!  :-*
Ai, että se on nykyään este "ystävyyssuhteisiin", että puhuu vain englantia? Ajat muuttuvat!

Mutta kyllähän se on ihan selvä asia, että mikäli suomalainen kansainvälinen työnantaja hakee Suomeen asiantuntijaa, niin yhdistelmä suomalainen-suomi-ruotsi-englanti lyö laudalta intialainen-hindi-englanti-yhdistelmän tai kenialainen-englanti-yhdistelmän, mikäli muilta osin hakijat ovat tasavertaisia. Puhumattakaan, jos suomalaisen kanssa samasta työpaikasta kamppailee lukutaidoton ammattitaidoton kamelikuski, jolla on tietenkin etusija julkiselle sektorille tai Itellaan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

PYO

Olipas tohtorikandidaatti Sheikhanilta melkoinen aivopierukirjoitus.

QuoteSuomi on maa, jossa maahanmuuttajat tarvitsevat sitkeyttä ja kärsivällisyyttä.
Muissa maissahan mamut eivät tarvitse yhtään mitään? Pakolaistatuksella tänne tulleet ovat varmaan hirmuissaan, kun kotopuolessa ei vissiin sitkeyttä ja kärsivällisyyttä tarvita. Sheikhani aloittaa selkeästi harhaan johdattelevalla väittämällä, jolle luonnollisestikaan ei löydy mitään faktapohjaa.

QuoteMitä eniten minua ja muitakin maahanmuuttajia ihmetyttää on se, että tieteentahtoisesti tuodaan julkisuuteen maahanmuuttajien kielen osaamattomuutta.
Weasel words. Tämä ihmetyttää tasan vain kirjoittajaa itseään, mutta silti hän yleistää ongelmansa olevan myös muiden maahanmuuttajien huoli.

QuoteToisen sukupolven maahanmuuttajat ovat käyneet koulunsa täällä ja puhuvat täydellistä suomen kieltä.
Toisen polven maahanmuuttaja on syntyperäinen suomalainen, vai? Kummallistahan se olisi, että syntyperäinen ei osaisi oman maan virallista kieltä.

QuoteKuulemme jatkuvasti erilaisilta tahoilta, että maahanmuuttaja ei pääse johtoasemiin, eduskuntaan, organisaatioiden johtoon ja nämä viestit kaikki kertovat suomalaisten asenteesta maahanmuuttajia kohtaan.
Luulin, että mm. eduskuntaan työntekijät valitaan demokraattisesti. Uskoisin myös, että maahanmuuttajien vähäinen määrä suomessa, sekä suhteellisen alhainen koulutus korreloi sen kanssa, että heitä ei ole suomalaisten yritysten johdossa. Rivien välistä on jotenkin taas luettavissa, että tämä koskee vain VARSINAISIA maahanmuuttajia, ei Fazeria, Fiskarsia ja muita vastaavia.

Itse tunnen mm. kourallisen kiinalaisia ja kourallisen intialaisia, joista aika harva osaa suomea. Mystisesti he kuitenkin pärjäävät työpaikallani samalla tavalla kuin kantiksetkin. Joitain pieniä ongelmia tietenkin on, kun kommunikaatiossa on välillä lieviä katkoksia.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

CaptainNuiva

Quote from: Vera on 12.06.2010, 10:46:12

Sitten on myös niitä jotka eivät löytäneet mitään kavereita, he yleensä vain puhuvat koko ajan siitä miten suomalaiset ovat tylyjä. :)

Nyt on pakko kysä Veralta tästä:
Vuosia sitten laadimme erään kolleegan kanssa lastaussuunnitelmaa venäläiselle laivalle
ja siinä kannella seisoskellessamme tietenkin herja lensi normaaliin tapaan,kuten aina.
Vieressä odotteli aluksen yliperämies ohjeita ja kun kolleegai häipyi, tämä kysyi että miksi olimme niin vihaisia ja mistä riitelimme....Meikähän tietty oli äimänä että miten niin, herjaahan siinä tavallamme heitettiin eikä mistään riidasta tietoakaan.
Tuli silloin mieleen että kuinkahan paljon väärinkäsityksiä(Joita ei tuoda ilmi) tapahtuukaan kun mielipiteitä luodaan luulojen kautta tälläkin tavoin.
Kuulostaako suomenkieli toisaalta tulevan korvaan äyskimiseltä ja tylyltä?

BeerBelly

Quote from: jopparai on 12.06.2010, 08:12:32

No, ainakin Virheiden eduskuntavaaliehdokas Aziz Sheikhani on arvoisessaan seurassa.

QuoteOlen aloittanut Tampereen yliopistossa jatko-opintojani vuonna 2007, jotka tähtäävät tohtoritutkintoon ja olen kirjoittamassa väitöskirjaani.
Unkari FTW

pelle12

Quote from: CaptainNuiva on 12.06.2010, 11:20:39

Tuli silloin mieleen että kuinkahan paljon väärinkäsityksiä(Joita ei tuoda ilmi) tapahtuukaan kun mielipiteitä luodaan luulojen kautta tälläkin tavoin.
Olen kuuullut joiltakin ulkomaalaisilta, että suomi kuullostaa siltä kuin koko ajan riideltäisiin. Riippunee kuuntelijan omasta äidinkielestä miltä suomi kuullostaa. Mahdollinen tylyyden tai riitelyn soundi voi johtua siitä, että paino on lähes aina ekalla tavulla, joten klangi kuullostanee taka -taka -taka. Toisaaalta esim. arabia kuullostaa minun korvissani hyvin riitaisalta kurkkuäänteineen.

Late

Quote from: PYO on 12.06.2010, 11:19:17
Olipas tohtorikandidaatti Sheikhanilta melkoinen aivopierukirjoitus.

QuoteKuulemme jatkuvasti erilaisilta tahoilta, että maahanmuuttaja ei pääse johtoasemiin, eduskuntaan, organisaatioiden johtoon ja nämä viestit kaikki kertovat suomalaisten asenteesta maahanmuuttajia kohtaan.
Luulin, että mm. eduskuntaan työntekijät valitaan demokraattisesti. Uskoisin myös, että maahanmuuttajien vähäinen määrä suomessa, sekä suhteellisen alhainen koulutus korreloi sen kanssa, että heitä ei ole suomalaisten yritysten johdossa. Rivien välistä on jotenkin taas luettavissa, että tämä koskee vain VARSINAISIA maahanmuuttajia, ei Fazeria, Fiskarsia ja muita vastaavia.

Mantra on mennyt Azizille hyvin perille. Maahanmuuttajat eivät pääse eduskuntaanja johtotehtäviin koska suomalaisten asenteet. Tämä taidetaan kertoa jo perehdyttämispaketissa ensimmäisellä Suomessa vietetyllä viikolla. Omasta osaamisesta, mielipiteistä ja toiminnasta valitsematta jääminen ei kerta kaikkiaan voi johtua.

Vera

Quote from: CaptainNuiva on 12.06.2010, 11:20:39
Nyt on pakko kysä Veralta tästä:

...

Varmaan riippuu siitä mikä on ihmisen äidinkieli, musta tuntuu että venäläisten mielestä keskimäärin suomi kuulostaa aika monotoniselta ja epäemotionaaliselta.

Omat ensivaikutelmani on tässä vaiheessa hyvin vaikeaa muistaa, mutta suurimman vaikutuksen aikanaan teki aika monien suomalaisten tapa puhua hengittäessä sisään. Mun korvaan se kuulosti lähinnä säikähtyneeltä, mutta olin tosi huvittunut, koska ennen sitä olin aina kuvitellut että kyseinen tapa puhua oli vain mun ainoan Bostonissa asuvan suomalaisen kaverin henkilökohtainen ongelma.

Toinen ensivaikutelma (tiesin sen seikan silloin faktanakin, mutta mielestäni sen kuulee suomesta enemmän kuin monista muista samalla ominaisuuksella varustetuista kielistä): tämä on kieli jossa sananpainolla on joku määrätty paikka.

Nuivettunut Han-nenetsi

Mikäs muumi siinä on kun tunnen pitkälti toistakymmentä kiinalaista eikä yksikään ole ilman duunipaikkaa? Kaikki ovat työllistyneet eri alojen yrityksiin vaikka useimmat puhuvat korkeintaan tyydyttävän tasoista suomea! Sujuvasti suomea puhuvia tunnen vain pari. Miksei ne suomalaisten kuuluisat asenteet estä selvästi poikkeavan näköisten kiinalaisten töihinpääsyä?

Yhden (1) tapauksen tunsin joka ei ammattikorkeasta valmistumisen jälkeen löytänyt duunia ja lyhyen etsiskelyn jälkeen palasi kotimaahansa josta sopiva duuni sitten löytyi. Ja näinhän sen pitäisikin mennä, turha mamun on tänne jäädä makoilemaan jos ei itseänsä pysty elättämään, eiköhän mahdollisuuksien voimavaralle löydy jotain tekemistä maissa joissa suomalaisten "asenteet" eivät ole joka puolella kampittamassa.
Toksinen soijamaskuliini

DLight

3% mahdollisuus? Täysin sama homma kuin parillakin tuntemallani henkilöllä. 20-30 hakemusta, 1 haastattelu tai ei yhtään. Ja kaikki vaatimukset kuitenkin täytettiin. Kummatkin suomalaisia. Rasismia?

Roope

Quote from: Aziz SheikhaniMaahanmuuttajien osallistuminen yhteiskuntaan on lähes olematon. Miksi maahanmuuttajat eivät ole osallisina erityisesti julkisella sektorilla?

Tämä viittaa mielestäni Tampereen vihreiden Päivi Sinkkoseen, joka on vaatinut Tampereen kaupungille maahanmuuttajakiintiöitä.

Quote from: Aziz SheikhaniMaahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttavat suomalaisten asennekysymys ja maahanmuuttajien lähtömaa, etninen tausta, ikä ja monet muut asiat.

Mutu-potaskaa melkein-tohtorilta. Suurimmat työllistymiseen vaikuttavat tekijät ovat kielitaito, koulutus (ja sen osoittaminen), työkokemus ja suhdeverkostot. Etnisen taustan, iän tai lähtömaan kaltaiset työnantajan asennekysymykset tulevat vasta näiden jälkeen.

Quote from: Aziz SheikhaniKuulemme jatkuvasti erilaisilta tahoilta, että maahanmuuttajat eivät pääse johtoasemiin, eduskuntaan eivätkä organisaatioiden johtoon. Nämä viestit kertovat suomalaisten asenteesta maahanmuuttajia kohtaan.

Huh. Suomalaisten asenteissa on vikaa, koska he eivät äänestä nykyistä enemmän maahanmuuttajia eduskuntaan. Tule apuun Umayya!
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

qwerty

Ginipäissäni voisin sanoa että yllän helposti samaan.

Sen verran on tolkkua etten kiusaa itseäni enkä työnantajia, sillä että lähettelisin hakemuksia sinnetänne. Realisti pitää olla. Mutta minkäs teet. Suojavärin omaaville on esikoulusta asti opetettu että juuri HE ovat kunniakansalaisia. Ja juuri HE ovat oikeutettuja työpaikkaan.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Sami Aario

Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 12.06.2010, 14:11:21
Mikäs muumi siinä on kun tunnen pitkälti toistakymmentä kiinalaista eikä yksikään ole ilman duunipaikkaa? Kaikki ovat työllistyneet eri alojen yrityksiin vaikka useimmat puhuvat korkeintaan tyydyttävän tasoista suomea! Sujuvasti suomea puhuvia tunnen vain pari. Miksei ne suomalaisten kuuluisat asenteet estä selvästi poikkeavan näköisten kiinalaisten töihinpääsyä?

Yhden (1) tapauksen tunsin joka ei ammattikorkeasta valmistumisen jälkeen löytänyt duunia ja lyhyen etsiskelyn jälkeen palasi kotimaahansa josta sopiva duuni sitten löytyi. Ja näinhän sen pitäisikin mennä, turha mamun on tänne jäädä makoilemaan jos ei itseänsä pysty elättämään, eiköhän mahdollisuuksien voimavaralle löydy jotain tekemistä maissa joissa suomalaisten "asenteet" eivät ole joka puolella kampittamassa.

Hiljattain julkaistiin tilasto jonka mukaan kenialaisten työttömyysaste Suomessa on 4%. Tästä tilastosta ei penaalin harmiksi saa aikaan mitään raflaavaa nyyhkytarinaa, vaan esille pitää kaivaa Gichinga joka on saanut vain kolme kutsua haastatteluun vaikka jne.

Saturoitunut

Quote from: qwerty on 12.06.2010, 15:05:54
Ginipäissäni voisin sanoa että yllän helposti samaan.

Sen verran on tolkkua etten kiusaa itseäni enkä työnantajia, sillä että lähettelisin hakemuksia sinnetänne. Realisti pitää olla. Mutta minkäs teet. Suojavärin omaaville on esikoulusta asti opetettu että juuri HE ovat kunniakansalaisia. Ja juuri HE ovat oikeutettuja työpaikkaan.

Toisaalta opinahjot silottelevat aika surutta asiakkailleen välittämäänsä kuvaa näiden tulevista työllistymisnäkymistä. Työllistymistilanne on aina vähintään "melko hyvä", linjalta joskus ammoisina aikoina valmistuneita toimii johtotehtävissä, ja eihän sitä kukaan tiedä, vaikka nenänkaivologeista olisi kova pula kolmen vuoden päästä! Hevonuloste lässähtelee fläppitaululle, asiakkaat valmistuvat ja kassa kilisee. Suomalaisen koulutussektorin vedätysvalmius voi tulla paratiisista lankeamattomille luonnonkansoille täytenä yllätyksenä. :'(

(pakollinen hyssyttelyviesti)

elven archer

Mitä suurta taikuutta löytyy kielikursseilta? Aina se tuntuu olevan kielen oppimisen ehto, vai olisiko se kuitenkin vain tekosyy yrittämisen puutteelle? Kirjastot tarjoavat ilmaiseksi ja kirjakaupat halvalla kielioppikirjoja, joista osassa tulee äänilevyjä mukana. Kirjastot pursuavat suomenkielistä kaunokirjallisuutta. Radiosta löytyy kanavia, joilta tulee käytännössä pelkkää puhetta. TV:stä tulee puhetta jatkuvasti. Mihin todellisuudessa tarvitsee näitä myyttisiä kielikursseja? Miten pari tuntia viikossa ryhmäopiskelua voi tehdä ratkaisevan eron?

Veturinainen

Quote from: juge on 17.05.2010, 10:42:29
Sitä paitsi keskustelu siitä, tarvitseeko Suomi lisää maahanmuuttajia vai ei, on joskus vähän harhaanjohtavaa. Maahanmuuttajat ovat täällä jo.

http://www.ylioppilaslehti.fi/2010/05/14/kortistossa/

Jos kerran maahanmuuttajat ovat täällä jo, niin miksi heitä tulee silti koko ajan lisää?
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.