News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Asiaa eläinten oikeuksista

Started by Vallin, 12.05.2010, 23:41:35

Previous topic - Next topic

Vallin

En tiedä saako tällä foorumilla keskustella tästä aiheesta mutta koitetaan.

Jos teillä kantti kestää ja irtoaa aikaa pari minuuttia, katsokaa tämä kuvasarja, joka kertoo suureen arvoon nousseiden kauppakumppaniemme Kiinan, Vietnamin, Thaimaan ja Filippiinien tavoista kohdella ihmisen parasta ystävää:
http://www.facebook.com/home.php?#/photo.php?pid=3794531&id=512045508&fbid=336457685508

Sitten aiheesta voidaan keskustella, jos siltä tuntuu.

Vallin

Nämä pienet koirat ovat siis menossa ruokapöytää, odottavat kuolemaansa elävinä tuossa häkissä:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3794531&id=512045508&fbid=336457685508#/photo.php?pid=3731074&id=512045508&fbid=314177935508

Tätä julmuutta ei pysty ihmisjärjellä käsittämään.

Jos minulla olisi valta, näiden maiden kanssa ei oltaisi missään tekemisissä niin kauan kuin tämä "kulttuuri" jatkuu. Maksaisin taulutelkkarista 30% enemmän, jos se olisi tehty jossain sivistysmaassa.

Noihin maihin en ole koskaan matkustanut, enkä tule matkustamaankaan.

mannym

Tässä tämä nyt kaikessa selkeydessään, Suo siellä vetelä täällä.
Kyllä Aasiassa koiria, kissoja, marsuja ym, vipeltäjää käytetään ravinnoksi. Eikä siellä päin oikeastaan ketään kiinnosta muu kuin ruuan saaminen pöytään.
Suomessakaan ei ajateltu muuten eläinten oloja vuosikymmeniä aiemmin, kuin etteivät jäätyisi talvella.
Moralisointia voi harrastaa, kyllä sieppaa katsella otuksia huonoissa oloissa. Ei ole kiva nähdä kuinka koiraa vedellään veitsellä keittiön pöydällä palasiksi.
Ei siinä mitään, kuitenkaan en lähde samalle linjalle että kyseisten maiden kanssa pitäisi kaupankäyntiä muuttaa.
Mitä he tekevät omassa maassaan ei oikeasti kuulu minulle.
Tekevätkö tuolta suunnalta tulleet ihmiset vielä ruokaa tavanomaisista kotieläimistä myös suomessa? En muista uutisotsikkoa jossa kerrottaisiin koirasta tehdyn ravinteliin ruokaa. enkä muista uutisotsikkoa jossa koiria tahi kissoja kasvatettaisiin häkeissä ruoaksi suomessa.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Veli Karimies

Kunhan elukoiden olot on asialliset ja lopetus tuskaton niin en näe mitään ongelmaa. Pihvi mikä pihvi.

Missra

Nuo pienet häkit sieppasi mutta ei kait niitä käytetä kuin kuljettamiseen, onneksi. Sama vika kuin euroopassa, teuraseläinten kuljettamiseen tulisi panostaa. Kuolleiden eläinten kuvaamista en ymmärrä, sama kait miten kuollut paistetaan tahi paloitellaan kunhan se menee hyötykäyttöön. Osa nuista paistetuista näytti ihan maukkailta. =)

Ninni

Mutta suomessakin on monilla eläimillä kurjat olot. Possuko saa kärsiä mutta koira ei?

Veli Karimies

Quote from: Ninni on 14.05.2010, 01:15:07
Mutta suomessakin on monilla eläimillä kurjat olot. Possuko saa kärsiä mutta koira ei?

Kyllä. Suomessa ja maailmalla monilla miljardeilla eläimillä on kurjat olot, luonnossa. Kasvattamoilla onkin sitten suht koht hyvät olot kun on turvallista ja ei tartte etsiä henkensä pitimiksi ruokaa tai vältellä petoeläimiä.

JR

Maataloutta lähellä eläneenä ja paljon asiaa seuranneena olen sitä mieltä, että ei eläinten asiat ennen ainakaan niin kauhean huonosti olleet. Muistan lapsuudestani, että aina, kun lehmä lähti teurasauton kyytiin, niin emäntä itki.
Kurjaa, että kotieläintaloudesta on tehty teollisuutta, eläimen kunnioitus on vähentynyt. Toisaalta lypsykarjalla on nykyään varsin hyvät olot. Muutamassa robottinavetassa olen vieraillut ja lehmät liikkuvat siellä omaan tahtiinsa ja käyvät syömässä, milloin huvittaa ja robotti lypsää samalla.
Turkiseläimistä en tiedä, mutta ei eläimillä luonnossakaan hääviä ole. Toisaalta, jos eläin saa valita, niin karkaahan se. Ihmettelen, ettei kukaan puutu löytöeläintalojen oloihin, se vasta vastenmielistä touhua on, eläinten kiusaamista ideologisista syistä.

Parasiittiö

Eläinten (ja ihmisten) oikeudet on kiva ja kannatettava asia, periaatteessa.

Itseäni tosin on viime aikoina mietityttänyt enemmän eläinten (ja ihmisten) velvollisuudet. Niistähän puhutaan paljon vähemmän kuin oikeuksista nykyaikana.

Quote from: JR on 14.05.2010, 09:17:22
Kurjaa, että kotieläintaloudesta on tehty teollisuutta, eläimen kunnioitus on vähentynyt.

Samaa mieltä.

mutta ei eläimillä luonnossakaan hääviä ole. Toisaalta, jos eläin saa valita, niin karkaahan se.

Jossain määrin samaa mieltä, jossain määrin eri mieltä kummastakin lauseesta.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Ninni

Quote from: Veli on 14.05.2010, 05:58:45

Kyllä. Suomessa ja maailmalla monilla miljardeilla eläimillä on kurjat olot, luonnossa. Kasvattamoilla onkin sitten suht koht hyvät olot kun on turvallista ja ei tartte etsiä henkensä pitimiksi ruokaa tai vältellä petoeläimiä.

Ei mun mielestä eläimillä ole luonnossa kurjat olot. Siellä toimii vahvemman laki ja eläimet on eläimiä. Toki niiden tarvii pelätä petoeläimiä, mutta se on sitten kerrasta poikki. Ei eläimet kiduta toisiaan tai pidä kuukausia pienessä tilassa ja syö vasta sitten. Ne tappelee ja vahvempi ja nokkelampi voittaa. Ne elää eläimen elämää ja voi joutua yhtäkkiä ruuaksi toiselle eläimelle tai sitten ei. Mutta reilumpana mä sen näen kuin elämän tehotuotantoeläimenä.

marika

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, tuntuu pahalta koirien
syöminen.

Kun ajattelee miten suomalaiset koirat ovat koirasukupolvien :)
ajan koko elämänsä palvelleet omistajiaan ja miten koko kanta
on jalostettu/valikoitunut sen(kin) mukaan miten kiintyneitä
ihmiseen eläimet ovat olleet, niin ei ole ok syödä koiria.

Suomessa on tarpeeksi resursseja siihen että pystymme
kohtelemaan koiria hyvin. Ihmisellä on velvollisuuksia
kesyttämiään eläinlajeja kohtaan.

Jouko

Amerikkalainen luonnontutkija Ernest Thompson Seton vapaasti lainattuna:

"Eläimillä on tarpeita vaikka ne ovat vähäisempiä kuin ihmisen. Näin ollen niillä on myös oikeutensa."
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Jouko

Quote from: Ninni on 14.05.2010, 15:55:24
Quote from: Veli on 14.05.2010, 05:58:45

Ei mun mielestä eläimillä ole luonnossa kurjat olot. Siellä toimii vahvemman laki ja eläimet on eläimiä. Toki niiden tarvii pelätä petoeläimiä, mutta se on sitten kerrasta poikki. Ei eläimet kiduta toisiaan tai pidä kuukausia pienessä tilassa ja syö vasta sitten. Ne tappelee ja vahvempi ja nokkelampi voittaa. Ne elää eläimen elämää ja voi joutua yhtäkkiä ruuaksi toiselle eläimelle tai sitten ei. Mutta reilumpana mä sen näen kuin elämän tehotuotantoeläimenä.

E.T:S.: "Villieläimen kohtalo on aina traaginen."
Se on hinta vapaudesta. Tuotantoeläin ei tiedä olevansa tuotantoeläin. Mutta silti niitäkin pitää kohdella hyvin ja päättää niiden elämä kiduttamatta.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

JM-K

Quote from: Jouko on 14.05.2010, 16:22:37

"Eläimillä on tarpeita vaikka ne ovat vähäisempiä kuin ihmisen. Näin ollen niillä on myös oikeutensa."

Jouko puhuu asiaa. Tai Ernest, ihan miten vaan.

Kuten olen aikaisemminkin todennut, kettutytöt ja viherituhipit ovat menettäneet minussa valtaisan potentiaalin. Näin aurinkoisen päivän ratoksi laitan tänne nyt ihan julkisesti tällaisen sangen kryptisen viestin: olisin valmis tekemään luonnon ja eläinten puolesta monia sellaisia asioita, joita en olisi missään tapauksessa valmis tekemään ihmisten puolesta.

Saa alkaa veikkailemaan, mistä tässä on kyse!!!1!

Veli Karimies

Quote from: Ninni on 14.05.2010, 15:55:24Ei mun mielestä eläimillä ole luonnossa kurjat olot. Siellä toimii vahvemman laki ja eläimet on eläimiä. Toki niiden tarvii pelätä petoeläimiä, mutta se on sitten kerrasta poikki. Ei eläimet kiduta toisiaan tai pidä kuukausia pienessä tilassa ja syö vasta sitten. Ne tappelee ja vahvempi ja nokkelampi voittaa. Ne elää eläimen elämää ja voi joutua yhtäkkiä ruuaksi toiselle eläimelle tai sitten ei. Mutta reilumpana mä sen näen kuin elämän tehotuotantoeläimenä.

Minäkin olen eläin. Mieluummin lihoaisin laitoksessa turvassa väkivallalta, rikollisuudelta, vastuulta, vaaroilta, veloilta ja työltä telkkua katsellen mäkkisafkaa syöden, kun taistelisin villieläinten kanssa Afrikan savanneilla ruuasta, juomasta ja eloonjäämisestä.

Joten: Minun mielestäni eläimillä on huomattavasti paremmat olot laitoksessa kuin vapaana. Eläintarha on varmaankin kaikista paras vaihtoehto elukalle.

Veli Karimies

Quote from: kmruuska on 14.05.2010, 18:00:52Ja siksi tuotantoeläimet eivät koskaan karkaa jos ovi jää auki, niinkö? Vai eivätkö eläimet vain "tajua omaa parastaan"?

Eivät ihmisetkään aina tajua omaa parastaan. Tämä korreloi aika paljon älykkyyden kanssa, jotkut eläimet eivät ole kovin älykkäitä.

QuoteSamalla logiikalla mielestäsi vankila tai keskitysleiri on paras paikka ihmiselle. Eipä kyllä yllätä.

Metsään meni niin, että heilahti. Eipä kyllä yllätä.

Ant.

Quote from: kmruuska on 14.05.2010, 18:00:52
Quote from: Veli on 14.05.2010, 17:11:06

Minäkin olen eläin. Mieluummin lihoaisin laitoksessa turvassa väkivallalta, rikollisuudelta, vastuulta, vaaroilta, veloilta ja työltä telkkua katsellen mäkkisafkaa syöden, kun taistelisin villieläinten kanssa Afrikan savanneilla ruuasta, juomasta ja eloonjäämisestä.

Ja siksi tuotantoeläimet eivät koskaan karkaa jos ovi jää auki, niinkö? Vai eivätkö eläimet vain "tajua omaa parastaan"?

Pieni lapsikin karkaa laiturille ja autotielle, jos kukaan ei ole estämässä. Voiko tästä päätellä, että paras paikka pienelle lapselle on autotie tai järven pohja?

Vaistojen varassa toimivat eivät ymmärrä omaa parastaan, jos omaksi parhaaksi katsotaan hengissä säilyminen ja terveenä pysyminen.
Homma is the new black.

marika

hieman outo näkökulma tähän koiransyöntikeskusteluun.

jos vankeus olisi eläimelle parempi kuin vapaus, niin
eläimen pitäisi voida luottaa siihen ettei sitä
vankeudessa uhkaa mikään vaara, esim. varma teurastus.

vapaudessa voi aina ainakin yrittää paeta (tai puolustautua).

Emil Ihmisveturi

Quote from: JM-K on 14.05.2010, 16:33:51
Quote from: Jouko on 14.05.2010, 16:22:37

Jouko puhuu asiaa. Tai Ernest, ihan miten vaan.

Kuten olen aikaisemminkin todennut, kettutytöt ja viherituhipit ovat menettäneet minussa valtaisan potentiaalin. Näin aurinkoisen päivän ratoksi laitan tänne nyt ihan julkisesti tällaisen sangen kryptisen viestin: olisin valmis tekemään luonnon ja eläinten puolesta monia sellaisia asioita, joita en olisi missään tapauksessa valmis tekemään ihmisten puolesta.

Saa alkaa veikkailemaan, mistä tässä on kyse!!!1!

Olen samaa mieltä, kuin Mäki-Ketelä eläinten oikeuksista. Minäkin olen luonnon ja eläinten puolesta valmis vaikka mihin. En nyt viitsi niitä tekoja tässä eritellä, jos ja kun jonain päivänä ryhdyn toimimaan.

MX

Toisaalta, jos eläin saa valita, niin karkaahan se.

Tottakai se karkaa. Ihan jo pelkästä uteliaisuudestaan.

Kokeillaanko päästää esimerkiksi sika talvella ulos? Veikkaan ettei karkaa kovin pitkälle...

MX

Quote from: marika on 14.05.2010, 19:08:24
jos vankeus olisi eläimelle parempi kuin vapaus, niin
eläimen pitäisi voida luottaa siihen ettei sitä
vankeudessa uhkaa mikään vaara, esim. varma teurastus.

Mitä kuvittelet tuotantoeläimen tietävän tulevaisuudestaan?

Veli Karimies

Quote from: kmruuska on 14.05.2010, 18:51:07Mutta sinä tiedät ja tajuat mitä eläimet haluavat vaikka ne itse eivät tajuakaan? Eipä ole hubriksella rajaa, ei.

Minä tiedän minkä vaihtoehdon valitsisin _ennemmin_. Ja usea eläinkin näyttäisi tietävän. Eläimet joilla on kokemusta kummastakin, ihmisten parissa asumisesta sekä luonnosta, pyrkivät takaisin ihmisten pariin. Esimerkiksi kissat ja koirat.

QuoteKirjoitat olevasi itse eläin ja että eläimen on parasta olla eläintarhassa joka laitoksena muistuttaa aika likeisesti vankilaa. En voi sille mitään että kirjoituksesi perusteella sinusta ihmiselle (tai ainakin sinulle) paras paikka on vankila.

Jos oikeen tarkkaan luet, niin havaitset, että kirjoitan kumman vaihtoehdon valitsisin mieluummin. Eläintarha on eläimelle suojattu ympäristö jossa sille on virikkeitä, ruokaa, juomaa ja suojaa, sekä sitä ei uhkaa saalistajat. Väitätkö, että eläimelle parempi paikka on villi luonto, jossa se todennäköisesti näkee nälkää, janoa, on kylmän ja kuuman armoilla, sekä todennäköisesti kokee tuskallisen kuoleman saalistajansa kynsissä?

Jouko

Tuosta koira-asista sanoisin sen verran että melkoisella osalla koiranomistajista ei ole mitään käsitystä siitä miten koiraa pitää hoitaa. On paljon törkeää heitteillejättöä ja muuta välinpitämättömyyttä. Lisäksi tulevat ne vegetaristien haihattelut pakkosyöttää vihanneksia lihansyöjäeläimille. Eläinrääkkäystä kaikki tyynni. Jos pidetään vääränä eläimien pitoa tuotantovälineinä niin vähintään yhtä väärin on pitää niitä ihmisen mentaalisten tarpeitten tyydyttäjänä. Koiran tai kissan omistajan on sopeuduttava hoidokkinsa tarpeisiin eikä päivastoin.

Uuno Kailas

marika

Quote from: MX on 14.05.2010, 19:33:04

Tuotantoeläin ei tietenkään tiedä tulevaisuudestaan, suuntaan tai toiseen.

aiemmin sanottiin:
Joten: Minun mielestäni eläimillä on huomattavasti paremmat olot laitoksessa kuin vapaana. Eläintarha on varmaankin kaikista paras vaihtoehto elukalle.

Eihän ihminen voi ajatella että eläimelle on sen itsensä kannalta paras mahdollinen vaihtoehto olla siten että sen kohtalo on ihmisen täysin kontrolloitavissa.

Harri Eerikäinen

Ihmisiä on erilaisia. Minä vaihtaisin koska tahansa turvallisen loppuelämän laitoksessa villiin viikkoon nälkäisenä mutta vapaana, tapellen vaikka minkä kanssa, ja kuollakseni vapaana. Sitä en tiedä funtsivatko eläimet näin. Funtsivat tai eivät, en minä niille samoja oikeuksia tunnusta kuin itselleni, kun ei ole pakko. En tunnusta maahanmuuttajallekaan ennen kansalaisuuden ansaitsemista samoja oikeuksia kuin Suomen kansalaisille. Mutta kummatkaan eivät myöskään ole vailla oikeuksia, ja niitä on kunnioitettava.

MX

Quote from: marika on 14.05.2010, 19:56:28

Niinpä se luottaa, että huominen sujuu suunnilleen samalla tavalla kuin tämäkin päivä. Sen vuoksi kaikki normaalista poikkeava aiheuttaa ylimääräistä stressiä.

Eihän ihminen voi ajatella että eläimelle on sen itsensä kannalta paras mahdollinen vaihtoehto olla siten että sen kohtalo on ihmisen täysin kontrolloitavissa.

Miksei voi ajatella? Näinhän tapahtuu tuotantoeläinten lisäksi myös lemmikkieläintenkin kohdalla.

Jouko

Quote from: marika on 14.05.2010, 19:56:28

aiemmin sanottiin:

Ihminenhän ajattelee omaa etuaan. Niin sinäkin. Tietenkin jotain moraalia pitää noudattaa. Siksi perustetaan luonnonsuojelualueita y.m. vastaavaa.

Uuno Kailas

Fatman

Aloituspostiin liittyen. En ole liittynyt enkä ikinä aio liittyä Facebookiin, joten en ota siihen enempää kantaa.

Muistelo toistakymmentä vuotta sitten Shanghaista: Modernin supermarketin/ravintolan jne. yläkerrasta löytyi viihdytyskeskus. Oli keilarataa ym. Länsimaisittain erikoista oli jousiampumarata, jossa maalitaulujen lisäksi oli eläviä kanoja kahlehdittuina maalitauluina.

No eipä tullut ammuttua kanoja, kuten ei muukaan suomalaisporukka.

Kaupungissa pitempään oleskellut suomalaisisäntä kertoi, että joskus joku jostain kiinalaisryhmästä osui kanaan, niin että se ei kuollut vaan kituen klenkkasi hädissään ympäriinsä. Oli kuulemma herättänyt suurta riemua.

MX

Quote from: Harri Eerikäinen on 14.05.2010, 20:01:06
Minä vaihtaisin koska tahansa turvallisen loppuelämän laitoksessa villiin viikkoon nälkäisenä mutta vapaana, tapellen vaikka minkä kanssa, ja kuollakseni vapaana.

Tuota, tuota... Minusta Suomi on aika suljettu ja turvallinen "laitos", jossa yhteiskunta huolehtii yksilöistä. Afrikka (tai vaikka Malmö) kuulostaa paljon villimmältä paikalta. Siellä saanee elää turvatonta elämää ja tapella oman olemassa olonsa puolesta.

Jouko

Minusta tuntuu pahalta nähdä koiriaan tai muita kotieläimiään kurjasti kohtelevia ihmisiä. On jopa tullut mieleen kysymys että kumpi pitäisi lopettaa, koira vai sen omistaja.

Uuno Kailas