News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-05-06 Kuopio: Vanhemmille syyte lapsen pahoinpitelystä ("kulttuurierot")

Started by Iloveallpeople, 06.05.2010, 11:39:19

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteVanhemmille syyte lapsen kurittamisesta

Äiti ja isä löivät tytärtään toistuvasti

Pohjois-Savon käräjäoikeudessa Kuopiossa luettiin keskiviikkona syytteet vanhemmille, joiden epäillään kurittaneen toistuvasti lyömällä 3-4-vuotiasta lastaan. 34-vuotias isä ja 29-vuotias äiti saivat syytteen pahoinpitelystä.

Epäillyt pahoinpitelyt sattuivat noin puolen vuoden aikana alkuvuodesta 2008.

Syyttäjän mukaan isä löi pientä tytärtään toistuvasti avokämmenellä kasvoihin ja takapuoleen.

Viimeisin lyöminen tapahtui toukokuussa 2008, jolloin isä veti tyttärensä sängyn alta löi häntä useamman kerran kasvoihin.

Äiti puolestaan löi syyttäjän mukaan lasta useasti takapuoleen ja piti häntä korvasta kiinni.

Oikeudessa kirjallisena todisteena oli muun muassa Kuopion yliopistollisen sairaalan oikeuspsykiatrisen tutkimusyksikön lausunto.

Vanhemmat kiistivät oikeudessa syytteet. Ulkomaalaistaustaiset vanhemmat perustelivat tapahtumia kulttuurieroilla.

Isä sai syytteen myös vaimonsa pahoinpitelystä.

Syytteen mukaan mies löi vaimoaan avokämmenellä kasvoihin ja nyrkillä vatsaan. Nainen joutui käymään terveyskeskuksessa.

Mies myönsi esitutkinnassa teon.

Käräjäoikeus antaa jutussa tuomionsa 19. toukokuuta.

Savon Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Suvaitsija

"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Malla

Mielenkiintoinen otsikko: syyte kurittamisesta.
Vaikuttaa ihan silkalta pahoinpitelyltä, joka jutussakin mainitaan.

etnis

Siinä se taas tuli, maahanmuuttaja perustelee omin sanoin rikollista käyttäytymistään omalla kulttuurillaan. Haluaisin pikaisesti kuulla suvaitsevaisen mielipiteen tästä julkilausumasta.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Malla

Quote from: etnis on 06.05.2010, 12:05:31
Siinä se taas tuli, maahanmuuttaja perustelee omin sanoin rikollista käyttäytymistään omalla kulttuurillaan. Haluaisin pikaisesti kuulla suvaitsevaisen mielipiteen tästä julkilausumasta.

No, kun kerran tilasit: "Vaikeita asioita ei voi yksinkertaistaa."

etnis

Quote from: M on 06.05.2010, 12:07:52
Quote from: etnis on 06.05.2010, 12:05:31

Etkä haluaisi!    ;)

Voisi ehkä olla liian myötähäpeällistä kuultavaa, totta.  Maahanmuuttaja sanoi sen itse, mutta tokihan se oli yksittäistapaus ei saa yleistää hakkaa se suomalainenkin jne...
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Pandalous

Kasvoihin läpsintä kyllä ehdottoman kriminaalista, mut että jos nyt silloin tällöin on antanu pitkin kannikoita remmiä ku muksu tekee jotain typerää ni siin ei pitäis olla mun mielestä mitään väärää.

[offtopic]
Yleisellä tasolla oon sitä mieltä, että mitä vapaampaa kasvatuksen pitää olla, ni sitä enemmän saadaan niitä seittemänvuotiaita räkänokkia kauppoihin huutamaan kurkkusuorana v*ttua. Siin kohtaa mun mielestä on jo tehty asioita isosti pieleen.
[/offtopic]

Vaimon hakkaamisen mies taas tunnusti, suoraselkänen muuvi vaikka väärin oli tehnykkin. Mut vaimon läiskintää, ainakaan uutisen mukaan, ei koittanu siirtää kulttuurierojen piikkiin. Toivottavasti oppii kerrasta, ja jos ei opi ni toivottavasti vaimo on viisaampi ku erään kansallisen tason mäkiloikkaajan.

Sympatiaa ei sinänsä löydy kyllä yhdellekään, joka kumppaniaan tai lastaan syyttä suotta läiskii. Taustasta ja sukupuolesta välittämättä.

Nikopol

Uutinen hälvensi ennakkoluulojani. Luulin että naisten ja lasten hakkaaminen kuului vain suomalaiseen kulttuuriin. Onkin siis olemassa toinenkin yhtä huono kulttuuri!

En toki uskalla sanoa "vielä huonompi" koska Nappula(TM).
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Köyhä kylddyyri

Quote from: Suvaitsija on 06.05.2010, 11:51:26
Kulttuurierot: -50 %

Jeps, ja tällaista "kulttuuria" tänne ollaan haluamassa.
Kun VHM mätkii naistansa kännispäissään, se on kauheinta ja hirveintä mitä voi maailmassa tapahtua (siis oikeasti kauhiatahan se onkin). Kun Mr. Kulttuuri-ero lyö lastansa, se kuuluu heidän kulttuuriinsa.
Vaikkakin valinta on kuin valitsisi syökö lehmän p*skaa vai lampaan vastaavaa, niin eikö lapsen pahoinpitely nyt ole kuitenkin vielä vakavampaa ? Se VHM:n nainen on sentään aikuinen, joka voi soittaa ambulanssin, poliisin, hakeutua turvataloon, muuttaa pois väkivallan luota, mahdollisuus/kyky puolustautua fyysisesti - mitä vaihtoehtoja lapsella on ?
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Malla

Quote from: Pandalous on 06.05.2010, 12:27:20
Kasvoihin läpsintä kyllä ehdottoman kriminaalista, mut että jos nyt silloin tällöin on antanu pitkin kannikoita remmiä ku muksu tekee jotain typerää ni siin ei pitäis olla mun mielestä mitään väärää.

Se on Suomessa laitonta.

nnnrsk

Quote from: Malla on 06.05.2010, 12:57:44

Se on Suomessa laitonta.

No mutta voidaanhan se laillistaa. Otetaan saman tien Suomessa käyttöön raipparangaistus. Jos lasta on OK kurittaa väkivallalla, kaiketi samaa voidaan soveltaa täysi-ikäisiinkin.

Tommi Korhonen

Quote from: Nikopol on 06.05.2010, 12:31:10
En toki uskalla sanoa "vielä huonompi" koska Nappula(TM).
Miten Katainen tähän liittyy?

Hallittu ruumiillinen rangaistus - myös aikuisille - voisi olla järkevää. Ongelma onkin että miten se pysyy "hallittuna" ja järkevänä, eikä muutu mielivallaksi. Siksi ehkä on parempi että pahoinpitely on kiellettyä. Lait pitää kuitenin mitoittaa sen heikoimman lenkin mukaan. :-(
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Miniluv

Ei nyt ruveta miettimään lakeja uusiksi kuitenkaan tämän ketjun puitteissa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Kari Kinnunen

Ja näitä minun suomalaisen rekkamiehen pitäisi suvaita?

Hakkaavat lapsiaan ja vaimojaan? Minun pitäisi suvaita? Kulttuurin nimissä suvaitaan silpomisia, ja minä suvaitsen?

Teinejä heitetään parvekkeelta seurusteltuaan vääräuskoisen kanssa? Ja minä suvaitsen?

Lapsia lähetetään somaliaan silvottavaksi? Ja minä suvaitsen?

Itse asiassa en suvaitse. Alan heittäytymään surulliseksi. Ja kun VHM heittäytyy surulliseksi niin kellään ei ole enää kivaa.

Pandalous

Quote from: nnnrsk on 06.05.2010, 17:02:10
Quote from: Malla on 06.05.2010, 12:57:44

Se on Suomessa laitonta.

No mutta voidaanhan se laillistaa. Otetaan saman tien Suomessa käyttöön raipparangaistus. Jos lasta on OK kurittaa väkivallalla, kaiketi samaa voidaan soveltaa täysi-ikäisiinkin.

Juu, ilmeisesti pointti meni ohi joko minulta tai joltain muulta. En näe itse vastuullisena kasvattamisena, ettei lasta rangaista. En tarkottanu että kankku hakataan verille kerta päivään ihan vaan sen takia ku muksu varmaan suunnittelee jotain. Ja juu, ne ketkä antaa sen Jani-Petterin (Jani-Pettereitä erikseen merkitsemättä) tehdä mitä huvittaa, niin väitän että ko. muksu kokee jossain kohtaa elämäänsä, että ihan mitä tahansa ei voikkaan tehdä ilman että sattuu. Silloin voi tulla vanhemmilla mieleen, että olis ehkä joskus kannattanu se luunappi antaa ku pahiten alko muksu kotona riehumaan.

nnnrsk

Tietenkin on vastuutonta, jos lapsi saa tehdä mitä tahtoo ilman rangaistuksia, mutta väkivaltaa ei pidä hyväksy millään tasolla, kohdistui sen kenen tahansa taholta keneen hyvänsä. Sitä on turha perustella kulttuurilla tai millään muullakaan. Muitakin kasvatuskeinoja on olemassa.

hyperbeli

Quote from: Pandalous on 06.05.2010, 20:38:56
Juu, ilmeisesti pointti meni ohi joko minulta tai joltain muulta. En näe itse vastuullisena kasvattamisena, ettei lasta rangaista. En tarkottanu että kankku hakataan verille kerta päivään ihan vaan sen takia ku muksu varmaan suunnittelee jotain. Ja juu, ne ketkä antaa sen Jani-Petterin (Jani-Pettereitä erikseen merkitsemättä) tehdä mitä huvittaa, niin väitän että ko. muksu kokee jossain kohtaa elämäänsä, että ihan mitä tahansa ei voikkaan tehdä ilman että sattuu. Silloin voi tulla vanhemmilla mieleen, että olis ehkä joskus kannattanu se luunappi antaa ku pahiten alko muksu kotona riehumaan.

Ruumiillisella kurituksella kasvatetut lapset ovat lukemani mukaan muita huono-oppisempia. Väkivalta rakkaimmilta aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia.

Ymmärrän silti kyllä, mistä puhut. Olen omasta mielestäni osannut kasvattaa omat lapseni ihan hyvin tässä suhteessa. Eivät he kaupassa jää rääkymään holtittomasti karkin perään. Haluaisin jakaa Sinulle näkemyksiäni siitä, että miten lapsen saa tottelemaan:

1. Tärkein kasvatuksessa on läheisyys hoitajaan. Jos lapsella on vahva ja läheinen suhde hoitajaan, hän tottelee paljon mieluummin hoitajaansa. Meillä on tapana laittaa lapsi jo muutaman vuoden vanhana päiväkotiin. Lapsi kokee tämän hylkäämisenä. Jos vanhemman työpäivä on kahdeksan tuntia, voi lapsen työpäivä olla vanhemman työmatkojen jälkeen kymmenentuntinen. Lapselle ei käytännössä jää aikaa normaaliin perhe-elämään. Tästä aiheutuvat ongelmat purskahtavat näkyviin yleensä vasta murrosikäisenä tai myöhemmin. Mikäli hoitajalla ja teinillä ei ole murrosikään tultaessa läheisiä välejä, on aika hankala tilannetta enää lähteä paikkaamaan siinä vaiheessa.

Eli jos haluat lapsen olevan myöhemmin tottelevainen, investoi häneen läsnäoloa varastoon tolkuttomia määriä. Suomessa keskimääräinen aikuinen on pienen lapsensa kanssa noin 15 minuuttia vuorokaudessa. Oikeampi määrä läheisyyttä kokemusteni mukaan olisi muutamia tunteja päivässä.

2. Anna lapsen käsitellä tunteitaan rauhassa, äläkä häpeä niitä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos lapsi alkaa takomaan naama punaisena karkkihyllyn edessä, niin istahda vaikka viereen ja tee olemuksellasi selväksi, että kunnioitat lapsen tunnetta ja olet valmis istumaan siinä vaikka iltaan saakka. Kasvatusoppaat myös neuvovat, että aikuisen olisi hyvä pukea sanoiksi lapsen tunteen tyyliin: "Sinua harmittaa nyt, koska et saa tuota karkkia." Aikuisesta se voi tuntua tyhmältä, mutta ei kaksivuotias lapsi osaa käsitellä omia tunteitaan, eikä välttämättä käsitä sitä, että miksi tunteet räjähtävät käsiin.

3. Elä lapsen kanssa vuorovaikutussuhteessa. Tämä tarkoittaa sitä, että näytä myös omat tunteesi lapselle. Näytä myös vihasi lapselle. Tämä on mielestäni suuri puute nykyajan kasvatuksessa. Lapset kaipaavat sitä, että joku vahvempi tulee ja määrittelee heidän olemisensa rajat, joissa on turvallista kasvaa. Uskalla vihata lapsen pahoja tekoja. Älä vihaa koskaan lasta.

4. Älä käytä väkivaltaa. Lasta ei saa satuttaa. Lapsen voi kyllä ottaa syliin ja pidellä siinä, mikäli hän satuttaa toisia lapsia eikä tottele. Myös jäähyrangaistukset ovat toimineet meillä.

Ps. Olen pahoillani, jos avautumiseni tuntui viisastelulta ja ärsytti. Se ei ollut tarkoitukseni. Näin näinpaljon vaivaa kirjoittaakseni tämän siksi, että välitän lapsistasi ja toivon, ettet löisi heitä.

Jasu

Quote from: Pandalous on 06.05.2010, 20:38:56

Mielestäni siinä vaiheessa kun joudut sen luunapin antamaan, niin kasvatus on mennyt jo pieleen.

JR

Ja lässyn lässyn lää. Minä olen käskenyt kerran, jos olen joutunut käskemään toisen kerran, niin on ollut jo kiire, muuten on joutunut roikkumaan tukkansa varassa. Valinnan vara on aina ollut olemassa, tottele, tai itke ja tottele.
Lapsista kasvoi vastuullisia ja kurinalaisia nuoria, joista on saanut olla aina ylpeä.
Aikuisen tehtävä on laittaa lapselle rajat ja huolehtia, että niitten rajojen sisällä lapsella on turvallinen olo. Minä en usko neuvottelemalla kasvattamiseen minkään vertaa, se saattaa tuntua hyvältä idealta, mutta ei ole hyvä, jos rajoja voidaan neuvottelemalla siirtää.

Malla

Quote from: JR on 06.05.2010, 23:52:23
Ja lässyn lässyn lää. Minä olen käskenyt kerran, jos olen joutunut käskemään toisen kerran, niin on ollut jo kiire, muuten on joutunut roikkumaan tukkansa varassa. Valinnan vara on aina ollut olemassa, tottele, tai itke ja tottele.
Lapsista kasvoi vastuullisia ja kurinalaisia nuoria, joista on saanut olla aina ylpeä.
Aikuisen tehtävä on laittaa lapselle rajat ja huolehtia, että niitten rajojen sisällä lapsella on turvallinen olo. Minä en usko neuvottelemalla kasvattamiseen minkään vertaa, se saattaa tuntua hyvältä idealta, mutta ei ole hyvä, jos rajoja voidaan neuvottelemalla siirtää.

Lässynlää. Esim. minä en ole omaani muksuani koskaan riuhtonut enkä tukasta repinyt, ja hänestäkin on kasvanut tunnollinen ja kunnollinen nuori aikuinen. Riuhtomisen ja nössön muka-neuvottelemisen välillä on monia vaihtoehtoja.   

Oami

Quote from: JR on 06.05.2010, 23:52:23

Tunnustatko julkisesti syyllistyneesi pahoinpitelyyn?

Mitenkähän tälläkin palstalla reagoitaisiin, jos vaikkapa joku afrikkalaistaustainen julkisesti tunnustaisi pahoinpitelevänsä ihmisiä - vieläpä omia lapsiaan?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Vielä työläinen

Quote from: nnnrsk on 06.05.2010, 21:37:37
Tietenkin on vastuutonta, jos lapsi saa tehdä mitä tahtoo ilman rangaistuksia, mutta väkivaltaa ei pidä hyväksy millään tasolla, kohdistui sen kenen tahansa taholta keneen hyvänsä. Sitä on turha perustella kulttuurilla tai millään muullakaan. Muitakin kasvatuskeinoja on olemassa.

Kuten 200 tuntia yhteisterapiaa a 100€ tunti. Kalliiksi tulee. Tällä hetkellä yhteiskunnassa vallalla olevan kasvatusperiaatteen mukaan ( kuntien sosiaali-ihmiset ) aikuiset laittavat lapsille rajat. Aikuiset määräävät lasten asioista. Tämä on 100% fakta, sillä tunnen toimintaa muutaman tutun kautta hivenen.

Mitäs sitten kun vastapelaaja ( lapsi ) on itsepäinen, itseriittoinen, teinikusipää? Neuvottele äitinä siinä sitten, kun kuulet olevasi idiootti, elämää rajoittava huora.

Äiti - poika, äiti - teinitytär systeemit eivät yksinkertaisesti toimi, jos lapsella kilisee päässä. Tottelemattomat kakarat eivät todellaan aina ole fiksuja ja ymmärtäväisiä neuvottelijoita.

Karski, oikeudenmukainen isä on parasta mitä lapsi voi saada evääksi maailman kolhuihin. Kun mies korottaa ääntään asian pitäisi olla lapselle selvä. Se on voinut pikkukillinä vaatia ehkä luunapin kenties tukistuksen.

nnnrsk

Quote from: Vielä työläinen on 07.05.2010, 06:58:14
Quote from: nnnrsk on 06.05.2010, 21:37:37

Kuten 200 tuntia yhteisterapiaa a 100€ tunti.

Tämäkö on oikeasti ainoa vaihtoehto, joka tulee mieleen?

QuoteMitäs sitten kun vastapelaaja ( lapsi ) on itsepäinen, itseriittoinen, teinikusipää? Neuvottele äitinä siinä sitten, kun kuulet olevasi idiootti, elämää rajoittava huora.

Jos lapsi puhuu omalle äidilleen noin, jotain on todellakin mennyt pieleen jo aikaa sitten.

QuoteTottelemattomat kakarat eivät todellaan aina ole fiksuja ja ymmärtäväisiä neuvottelijoita.

Eivät tietenkään ja väkivalta tuskin lisää heidän ymmärtäväisyyttään tai neuvottelukykyään.

Nikopol

Quote from: kmruuska on 07.05.2010, 10:00:47
Quote from: Oami on 07.05.2010, 06:36:56

Mitenkähän tälläkin palstalla reagoitaisiin, jos vaikkapa joku afrikkalaistaustainen julkisesti tunnustaisi pahoinpitelevänsä ihmisiä - vieläpä omia lapsiaan?

Se olisi Aivan Eri Asia.

Niin olisikin. Afrikkalaisen laittomia kuritusmenetelmiä selitettäisiin kulttuurieroilla. Suomalaisella tätä puolustusta ei ole.

Onneksi oikeus ei tällaisia selityksiä ota huomioon. Kuten ei pidäkään.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Pandalous

Quote from: kmruuska on 07.05.2010, 10:13:24
Asiaan liittyen onkin näemmä juuri julkaistu laaja tutkimus jonka mukaan ruumiillisesti kuritetut lapset ovat aggressiivisempia.

No, vaikka hyvin skeptinen aina oletkin maahanmuuttoasioissa, niin miksi tässä kohtaa tutkimusta voi tulkita miten haluaa? Eihän tuossa sanota että ruumiillisesti kuritetut lapset ovat aggressiivisempia. Vaan että "säännöllisesti kuritetut".

Tutkijat haastattelivat 2 500 äitiä ja havaitsivat, että kolmevuotiaana säännöllisesti kuritetut lapset olivat puolet todennäköisemmin aggressiivisia viisivuotiaana kuin lapset, joiden vanhemmat eivät käyttäneet väkivaltaa lapsiinsa.

Säännöllisenä kurittamisena pidettiin esimerkiksi piiskaamista vähintään kolmesti edeltävän kuukauden aikana. Niin menetteli neljännes äideistä. Toinen neljännes oli kurittanut kerran tai kahdesti ja loput eli noin puolet äideistä ei käyttänyt fyysistä kuritusta.

Ja tähän väliin voisinkin toistaa mitä aiemmin olen sanonut, "en tarkoittanut että lapselle annetaan remmiä kerta viikkoon, vaikkei hän mitään olis tehnykkään, ihan vaa sen takia että se kuitenkin suunnittelee jotain"

Tietysti jos itse tykkää hakata lapsiaan, voi se että lapsetkin tykkäävät väkivallasta näyttää "onnistuneelta kasvatukselta".

Mitä jos sen lapsen kurittamisen tekee vaikka "fiksusti", eli niin, että antaa luunapin otsaan ku muksu vaikka huutelee kotona hävyttömiä, kertoo että noi on tuhmia sanoja, ja ne ei kuulu pienille lapsille. Ja tän jälkee lohduttaa lasta kertomalla että isi/äiti kuitenkin rakastaa sinua, käyttäydyit vaan tuhmasti. Voisko tällänen toimia ikäänkuin kouluttavana tilaisuutena elämää varten? Eli poistetaan kokonaan tästä se k*päisyys-efekti minkä jokainen "vapaan kasvatuksen aapinen" haluaa väkisin tähän tuoda? =)

Malla

Quote from: nnnrsk on 07.05.2010, 09:23:36
QuoteMitäs sitten kun vastapelaaja ( lapsi ) on itsepäinen, itseriittoinen, teinikusipää? Neuvottele äitinä siinä sitten, kun kuulet olevasi idiootti, elämää rajoittava huora.

Jos lapsi puhuu omalle äidilleen noin, jotain on todellakin mennyt pieleen jo aikaa sitten.

Samaa mieltä. Ja jos lastaan ajattelee teinikusipäänä ja vastapelaajana, lapsi valitettavasti vaistoaa sen -- ja reagoi sen mukaan.
Yleensä jonkinlaiset keskusteluvälit luodaan jo varhaislapsuudessa. Piltin kanssa keskusteleminen ei tarkoita sitä, että muksu saa päättää kaikesta. Ei tietenkään.  

ikuturso

Kaikkien lastenkasvatusongelmien parissa rypevien kannattaa lukea Keijo Tahkokallion kirja "Kotipesän lämpöä etsimässä".

Kiukuttelevia ja kinuavia lapsia saadaan kolmella tavalla:
1) myönnytään liian herkästi jossain tilanteissa, kun on kiire, stressiä tms. ettei muka "jakseta" kinata lapsen kanssa (= ei osata kieltää)
2) iskä ja äiskä eivät noudata samaa linjaa. Kun toinen kieltää, toinen antaa periksi. Lapsi oppii että "ei" ei ole koskaan ehdoton vaan neuvoteltavissa
3) Lapselle annetaan liian varhain liian paljon valinnanvaraa. "ota sieltä karkkihyllystä jotain, mitähän meillä syötäisiin, mitä haluaisit tänään syödä?"

Lapsilla on taipumus pyytää kaikkea. Tahkokallio neuvoo vastaamaan kuusi kertaa ei yhtä kyllää kohden. Ei:stä täytyy pitää kiinni, niin lapsi oppii sanan merkityksen. Tarvittaessa ulvova lapsi tylysti kannetaan kainalossa kaupasta ulos.

Lapsen turvallisen ilmapiirin takaamiseksi vanhempien tulee tietää mikä lapselle on hyväksi. Mitä vähemmän vaihtoehtoja pukemisessa, syömisessä tms. kulloinkin annetaan, sen nopeammin ja juoheammin kaikki tapahtuu. Uskomatonta, mutta jopa leikillisesti lapselta kysytty "mitä leivänpäällistä tänään ostettaisiin" saattaa aiheuttaa turvattomuutta ja epävarmuutta. Pieni lapsi sisimmässään ihmettelee hänelle tarjottua vastuuta ja aikuisen neuvottomuutta ennen kuin oppii tämän olevan "small talkia".

Hyvä kirja. Pitäisi varmaan kääntää myös uusisuomalaisille kielille.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Vielä työläinen

Quote from: Malla on 07.05.2010, 10:26:26
Quote from: nnnrsk on 07.05.2010, 09:23:36

Samaa mieltä. Ja jos lastaan ajattelee teinikusipäänä ja vastapelaajana, lapsi valitettavasti vaistoaa sen -- ja reagoi sen mukaan.
Yleensä jonkinlaiset keskusteluvälit luodaan jo varhaislapsuudessa. Piltin kanssa keskusteleminen ei tarkoita sitä, että muksu saa päättää kaikesta. Ei tietenkään.  

Ajattelee äiti niin tai ei, mutta itse olen nähnyt tapauksia, jossa voin kirkkain silmin sanoa, että ongelmat johtuvat puhtaasti lapsen kusipäisyydestä. Mikään muu ei kelpaa kuin lapsen linja. Onko jollekin yllätys, että kyse on teinipissiksistä? Sama juttu tuohon vastapelurihommaan. Se on ulkopuolisen ( minun ) silmin nähty tilanne. Kyseessä on neuvottelu, jossa on vastapuolet. ( äiti vs lapsi ) Tuskin se äiti näkee lastaan vastapelaajana, joka täytyy "biitata".

Yleisesti ottaen keskusteluissa kärjistetään aika helvetisti. Normaali ihminen ymmärtää, että ketään ei saa pahoinpidellä. Ei se, että ilmeisesti joitakin kirjoittajia ei saa kuriin kuin ottamalla tajun pois tai hakkaamalla joka päivä pään siniseksi tarkoita sitä, että lapsi vaatii yhtä kovan kohtelun totellakseen. On aivan selvää, että mitä "ymmärtäväisemmän" kasvatuksen lapsi saa, sitä enemmän lapsemme ovat itseriittoisia pikku pirulaisia. Tämän tietää jokainen peruskoulun kuritilannetta seurannut. Miettikää nyt. Olisiko Suomessa 1950-luvulla voinut syntyä koulussa tilanne, jossa soitetaan POLIISIT KOULUUN, koska poika otti kalapalan liikaa ruoka-annokseensa ja homma lähti lapasesta? Herätkää.

Edelleenkin, kaikki lapset eivät ole luonnostaan fiksuja, hyvin käyttäytyviä pikku enkeleitä. On myös niitä "$!¤ -kakaroita.

hyperbeli

Quote from: Vielä työläinen on 07.05.2010, 20:43:30
On aivan selvää, että mitä "ymmärtäväisemmän" kasvatuksen lapsi saa, sitä enemmän lapsemme ovat itseriittoisia pikku pirulaisia. Tämän tietää jokainen peruskoulun kuritilannetta seurannut. Miettikää nyt. Olisiko Suomessa 1950-luvulla voinut syntyä koulussa tilanne, jossa soitetaan POLIISIT KOULUUN, koska poika otti kalapalan liikaa ruoka-annokseensa ja homma lähti lapasesta? Herätkää.

Edelleenkin, kaikki lapset eivät ole luonnostaan fiksuja, hyvin käyttäytyviä pikku enkeleitä. On myös niitä "$!¤ -kakaroita.

Minun on hankala ymmärtää, että mistä löytyy se ihmisryhmä, jonka keskuudessa tämä on aivan selvää? Tulee mieleen vain paljon stereotypioita. Itse pidän aivan selvänä, että mitä enemmän lasta ymmärtää, sitä toimivammat kasvatusmenetelmät voi valita. Mikäli peruskoulun kuritilanne on huonontunut, tämä voi johtua siitä, että aikuiset ovat nykyään lastensa kanssa vähemmän kuin ennen. Lasken nyt yhdessäoloksi esimerkiksi sen, että isä ja poika huhkivat heinäpellolla ja kolmevuotiaat pyörivät äitinsä helmoissa keittopuuhien lomassa.

Poliisien kouluun soittaminen kalapuikon takia kertoo mielestäni enemmän opettajien ammatillisesta kyvyttömyydestä kuin kalapuikkoa nälkäänsä himoinneen lapsen kurittomuudesta.

"$!¤ -kakaroilla tarkoittanet esim. ADHD, asperger yms. lapsia. Näitä oireyhtymiä kannattaa hoitaa ihan toisenlaisilla menetelmillä kuin hakkamalla. Mikäli siis haluaa, että syntyy hyviä tuloksia.

Kami

Minusta näissä keskusteluissa, jotka nousevat silloin tällöin aina uudestaan keskustelun alle on muutama paha vika. Ensinnäkin, niissä puhutaan Lapsesta. Jonkinlaisesta geneerisestä, nukkemaisesta olennosta, jolle on liimattu ne oman pikku pupsukan kasvot. Jokainen osapuoli tietää mikä on paras tapa kasvattaa Lapsi. Se on hieman virheellinen käsitys, sillä kuten jo eräskin tässä ketjussa on sanonut, lapsia on laidasta laitaan, eikä samat kasvatusmetodit toimi kaikilla. Toki kaikki lapset ovat ihmisiä ja heitä voi vedellä naruista samalla tavalla kuin kaikkia ihmisiä.

Enimmäkseen fyysistä puuttumista ei tarvita, mutta sen täydellinen sivuuttaminen on äärimmäinen esimerkki uskovaisesta ihmisestä, joka uskoo, että väkivallan olemassaolo on opittu asia. Se on hieman koomista, kun yksikään yhteiskunta tässä maailmassa ei ilman väkivaltaa toimi, eikä mitään valtaa voida irroittaa väkivallasta.

Ei se tukistaminen ja luunappi luo mitään silmitöntä väkivaltaa lapsessa, vaan saa ihmisen ymmärtämään valtaa. Ihminen ei pohjimmiltaan ymmärrä oikein puhetta. Ei todella. Jos kaikki tekisivät niin kuin sanotaan ja ohjeistetaan, eihän täällä mitään ongelmia olisi. Vastapainona ovat epämiellyttävät kokemukset. Henkiset ja fyysiset. Niihin ihminen vastaa. Niitä ihminen oppii välttämään. Myönteiset kokemukset vahvistavat piirteitä, negatiiviset heikentävät. Näiden kahden vaihtelulla, ihmisestä on mahdollista kasvattaa tarkoituksenmukainen. Tokihan ihmismies oppii sen saman asian 3 vuotiaana, kun painelee tarhaan jossa sitten muiden itsepäisten tölliköiden kanssa mätkitään toisia jakaukseen kun tädit ei näe. Väkivalta ei lakkaa maailmasta leikkimällä, ettei sitä ole. Sen opettaminen lapselle on valhe, jolla myöskin on seurauksensa. Minimissään väkivalta maailmassa on silloin, kun kaikki siihen yhtälailla kykenevät. Se muuttuu huonoksi ja tehottomaksi keinoksi, keskustelun merkitys kasvaa.

Toinen vika on Lapsen Idea. Lapsen Idea on aina jonkinlainen ajan tuote. Tietty aika luo tiettyjä arvoja, jotka sitten siirtyvät kaikkiin kuviin, myös kuviin kasvatuksesta ja kasvattajan roolista. Näistä kuvista kasvaa sitten se seuraava aika, eikä se näyttäisi - ainakaan minun ymmärryksellä - olevan koskaan oikein sitä, mitä ihmiset tarkoittivat. Me kun emme kykene nostamaan itseämme irti siitä todellisuudesta jossa elämme. Toki tapahtumia voi jälkeenpäin sitten tarkkailla ja myhäillä asiantuntevasti samalla kun itse toistaa niitä muodoissa, joita ei tunnista.

Se kaikki oikeastaan korostuu ruuskan kommentissa: "Jos niin ja niin, lapsesta tulee aggressiivinen.". Lapsen Idea on se, ettei lapsi saa olla aggressiivinen. Mitä vikaa on aggressiivisuudessa? Se voi olla erittäin ikävä piirre ihmisessä, tai erittäin hyvä. Kilpailutilanteissa, joita elämässä tulee eteen jos jonkinlaisia, hallittu aggressio on kultaakin kalliimpaa. Toki sitä ei tietenkään kaikilla lapsilla ole luonnostaan.

Entä jos aggressiiviset vanhemmat tuottavat aggressiivisia lapsia, joita ei ehkä ole ihan niin helppo kontrolloida, muutoin kuin fyysisellä puuttumisella? Väkivallalla on olemassa geneettinen puolensa, vai kieltääkö sen vielä joku? Ehkä aggressiivinen lapsi menee eksyksiin siinä, jos hänestä sitä yritetään aivopestä pois? Ehkä oikea tapa on hyväksyä se ja kanavoida siitä käyttökelpoista, jotakin mikä auttaa lasta kasvamaan aikuiseksi, joka on sinut itsensä kanssa ja ymmärtää itseään ja sitä kautta löytää sen paikkansa maailmassa. Pärjää ihan hyvin.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset