News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Lapset ja mielipiteet

Started by petebe, 15.04.2010, 00:35:29

Previous topic - Next topic

petebe

Huh, onhan ollut ilta. Lapset taas luonani ja toki kaikenlaista kiirettä ja puuhastelua on riittänyt. Nuorempi, poikani, meni nukkumaan ysin aikoja ja sen jälkeen alkoi tapahtua. Tyttäreni, 11v ja risat, tuli pois sängystään ja halusi jutella kaikenlaista. Oli asiaa koulusta, toisesta kodista exän luota, haaveita ja unelmia kesän suhteen...eli kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Ja sitten alustuksen jälkeen asiaan. Olivat koulussa ET-tunnilla ja luokassa muutenkin puhuneet islamista uskontona ja aiheesta laajemminkin, mistä nostan hattua opettajalle, koskapa tyttäreni sanoi, että "miten on mahdollista, että jossain sorsitaan, tapetaan ja pahoinpidellään naisia ja tyttöjä samoista asioista mitkä pojille on sallituja tai ainakin hyväksyttyjä?" Mitäpä tuohon voi enää sanoa muuta kuin todeta, että siksi kannattaa miettiä missä ja miten elää ja kenet laskee tekemään päätöksiä. Tietenkään lapselle ei voi kertoa niitä pahimpia faktoja, mutta onneksi jo nyt voi nähdä nuorissa tulevaisuuden!

Jos näette tämän off-topic aiheena, niin heittäkää hylkyyn, mutta isänä koen sekä koulun että kodin oppien tulleen ymmärretyiksi - tytär ei vihaa, mutta ei voi hyväksyä ja siksi ei halua kulttuurin ja tapojen leviävän enää yhtään lisää!
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Aki Greus

Itse olen ainakin huomannut opiskelumaailmassa sen että opettajien ja oppilaiden jutut ovat nuiviintuneet uskomattoman paljon muutamassa vuodessa. Islamista puhutaan aidosti, keskustelu maahanmuutosta, uskonnoista, sodista yms. On ainakin oman havaintoni perusteella lähes yhtänuivaa ja joskus jopa nuivempaa kun Hommaforumilla. Hyvää kehitystä boijat ja dydöt!

petebe

Quote from: Hkelukka on 15.04.2010, 09:04:31
Itse olen ainakin huomannut opiskelumaailmassa sen että opettajien ja oppilaiden jutut ovat nuiviintuneet uskomattoman paljon muutamassa vuodessa. Islamista puhutaan aidosti, keskustelu maahanmuutosta, uskonnoista, sodista yms. On ainakin oman havaintoni perusteella lähes yhtänuivaa ja joskus jopa nuivempaa kun Hommaforumilla. Hyvää kehitystä boijat ja dydöt!

Tästä olen aivan samaa mieltä, mutta voisin nostaa esiin vielä yhden mielenkiintoisen seikan. Olen asunut ja elänyt nyt viimeiset yhdeksän vuotta poissa Suomesta ja näinollen ollut tekemisissä, luonnollisesti, enemmän ulkosuomalaisten kuin Suomessa asuvien kanssa. Tämä nuivuus ja nuivistuminen sekä ennenkaikkea huoli Suomen nykytilasta on merkillepantavan voimakasta niiden ihmisten, aikuisten ja nuorten, keskuudessa jotka asuvat muualla, mutta kenties haluaisivat joskus palata Suomeen. Kun tilanteen näkee "livenä" vain lomilla ja muilla vierailuilla, niin se on aivan katastrofaalinen kun vertailukohtana on joko edellinen vierailu tai pahimmassa tapauksessa ne muistikuvat Suomesta useiden vuosien takaa.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Hommelitäti

On hyvä juttu, että joissakin kouluissa vielä kerrotaan realistisesti oppilaille maailmanmenosta, esimerkiksi tyttöjä ja naisia alistavista käytännöistä. Eräässä Tampereen kansainvälisessä koulussa pidettiin taannoin moku-tapahtuma, josta oli kuvakin Aamulehdessä. Kaksi ilmeisesti kantaväestöön kuuluvaa tyttöä oli puettu mustiin burkhiin kuin naamiohuveissa ja taustalla pullia myyvä vanhempi hymyili tyttöjä katsoessaan kuin hurmoksessa. Oksettavaa pelleilyä. Kukaan ei taatusti kertonut tapahtumassa, millaisia sanktioita burkhan riisuminen julkisella paikalla aiheuttaa islaminuskoisille tytöille tai naisille heidän kotimaissaan. Tai miksi miehiltä ei vaadita pukeutumista säkkiin.

Oman poikani koulussa olen ollut havaitsevinani jonkin asteista monikulttuurihysteriaa ja ylisuvaitsevaisuutta rehtorin puheissa/tiedotteissa. Mutta toisaalta heidän oma luokanvalvojansa on hyvinkin jalat maassa tyyppi. Luokassa on keskusteltu avoimesti mm. opettajien lomautuksista yhdessä oppilaiden kanssa. Oli jotenkin koskettavaa, kun 11-vuotiaat suunnittelivat keskenään menevänsä pitämään opettajien lomautusten johdosta mielenosoitusta kaupungintalolle...

Säästötoimenpiteet näkyvät konkreettisesti pienten koululaistenkin elämässä. Ruokailussa maito vaihtuu lantrattavaan mehuun, kunnon ruoan sijasta on puuropäiviä, opettajia lomautetaan ja kouluja lakkautetaan. Jossakin kaukana menneisyydessä ovat ne päivät, kun koulussa oli joka päivä saatavilla terveydenhoitaja, lääkäri ja kuraattori. Ja opettajatkin.

Ei ihme, jos sekä opettajissa että oppilaissa ilmenee nuivistumista. Varsinkin jos koulussa alkaa olla paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. On varmasti kouluja ja koululuokkia, joissa asiat sujuvat hyvin, mutta paljon kuulee uutisia myös suoraan opettajilta, että opettamisesta on tullut yhtä helvettiä. Koululuokassa on levotonta, opettajaa ei kunnioiteta, mamutaustaisten oppilaiden taholta esiintyy jopa uhkaavaa ja aggressiivista käytöstä. Kantaväestön oppilaat käyvät normaalisti opetussuunnitelman mukaan musiikki- ja liikuntatunneilla, mutta jotkut mamu-taustaiset voivat katsoa oikeudekseen kieltäytyä niistä kulttuuriin vedoten. Oppilaiden kesken alkaa väistämättä syntyä epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia. Tällaista on tämä "suvaitsevaisuuskasvatus", jo pienille koululaisille.

Uusi lähikoulumme osoittautui heti kättelyssä liian pieneksi. Oppilaita jouduttiin sijoittamaan varsinaisen päärakennuksen lisäksi myös paikalle roudattuihin parakkiviritelmiin. Näin myös monessa muussa kunnassa. Kun perheemme koululaiset kyselivät opettajien lomautuksista, parakeista ja puuropäivistä, miksi näin tapahtuu, oli vain todettava että päättäjät säästävät teidän koululaisten perusoikeuksista, jotta voivat laittaa rahat johonkin omasta mielestään tärkeämpään, mm. maahanmuuttajien tukemiseen.

Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.