News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Amsterdam: Naisen ulkona liikkuminen iltaisella

Started by doemaar, 12.04.2010, 23:37:59

Previous topic - Next topic

doemaar

Viime lauantaina tein ensin juoksu- ja pyorälenkin ja illalla menin kaverin kanssa Amsterdamiin baareihin.

Oli aurinkoinen ja lämmin paiva, hölkätessa tuli kuuma, ja niinpa riisuin takkini. Minulla oli sitten hihaton sporttinen paita paalla. Kun olin riisunut takkini, viereisellä pyörätiellä pyoräili minuutin välein mustia miehiä. Joka ikiseltä heistä sain korviin asti ulottuvan hymyn, silmäniskemistä, viheltelyjä ja huomautuksia. En ymmärtänyt kaikkia huomautuksia, koska heidän hollantinsa ei ollut tarpeeksi standardia minulle. Minua inhotti (ja tätä tapahtuu joka päivä, joten inho on jokapäiväistä). Miksen voi menna lenkille rauhassa? Minusta on ollut aina kiva, kun koiranulkoiluttajat ovat tulleet juttelemaan, mutta kylla sen kuulee jo heti ensimmaisesta avauksesta, mitä jokin onnenonkija minulta haluaa.

Ja jos nämä mustat miehet eivät ole pyörän selässä vaan autossa, ja näkevät minun lenkkeilevän viereisellä kävelytiellä hihattomassa paidassa, niin usein hidastavat vauhtia, tööttäävät useaan kertaan, kurottavat päänsä auton ikkunasta ulos ja lausuvat minulle hehkeällä äänellä ehdotuksia. Pitäisikö minun tuntea oloni imarrelluksi? En tunne. Kaikki kalpeat naiset ne ottais, joilla näkyy paljasta ihoa olkapäästä sormeen asti.

Saman päivän iltana menin junalla Amsterdamiin baarikierrokselle kaverin kanssa. Minulla oli lyhyehkö mekko ja peittävät lilansiniset sukkahousut. Kun menin kioskille ostamaan lippua, siellä istuskeli tummaihoinen Securitaksen vartija. Tervehti minua ja iski silmää. Kyseli minulta, minne olin menossa. Sanoin vähäsanaisesti: "Kaverin kanssa Amsterdamiin", mutta hän ehdotti, että voisin mieluummin jäädä tänne Almereen pitämään hänelle tänä iltana seuraa. Hänen äänestään kuuli, millä mielellä hän oli liikkeellä. Jätin hänet omaan arvoonsa ja ostin lippuni ja kävelin rappuset laiturille. Laiturille mennessäni tämä Securitas-mies vihelsi minulle.

Amsterdamissa asemalta baareihin ja takaisin kuljimme sellaisten katujen kautta, jossa ei illalla ole ketään, joten ei tarvinnut mustia miehiä kestää. Onneksi Damissa on muutamia tällaisia reittejä iltaisin.

Kun olin saapumassa takaisin kotiasemalleni, sama musta Securitas-mies, jota olin aiemmin joutunut kestämään, olikin samassa junassa. Kaverini jäätyä pois aiemmalla asemalla hän nousi ylös ja otti paikan minua vastakkaisesta penkistä. Katseli siinä minua päästä varpaisiin, nyökytteli ja kehui vartaloani, mutta sanoi, että "naisella ei saa olla lyhyet hiukset". En vastannut hänelle mitään.

Kun olin melkein avaamassa junan ovea, hän asettui seisomaan taakseni noin kymmenen sentin päähän ja se tuntui painostavalta.

Asemalla pyörääni avatessani tuli vastaan mustaihoinen poliisi. Hän toivotti maireasti hyvää iltaa ja kysyi, voisiko tulla pyöräni tarakalla kotiini, niin tehtäisiin kaksin jotain kivaa. Olin saanut yhdeltä päivältä jo ihan tarpeeksi, olin mielessäni vimmastunut, mutta koitin olla ulkopuolelle kuin ei mitään olisikaan. Sanoin: "Ei". Hän sitten siihen: "Mutta me ollaan sentään samasta kaupunginosasta, miksei me voitais tutustua toisiimme paremmin?"

Toi "me ollaan samasta kaupunginosasta" on kyllä jo niin vanha selitys. Sitä olen saanut kuunnella useampaan kertaan, kun olen mennyt paikallisasemalla junaan ja jäänyt keskustassa pois. Keskustassa on silloin jäänyt joku musta mies pois, joka on huomannut minut myös, kun alunperin nousin junaan. Sitten ne yrittävät kaikin voimin saada minut puhumaan heidän kanssaan, ensin asemalla, sitten kaupungilla, jos tulevat minua uudestaan vastaan. Meillä on Almeressa valitettavasti noin 200 metrin "tyhjä alue" aseman ja iltaelämän keskuksen välillä. Minua pelottaa aina kulkea sillä. Mutta pelottaa myös junassa.

Meillä on muutenkin paljon eri etnisiä jengejä täällä. Olin kerran hieman kello kuuden jälkeen kaupunginosamme keskustassa, missä kaupat menevät siihen aikaan kiinni ja muutama lähiöbaari on aukeamassa. Yhtään valkoista ihmistä ei tullut vastaan. Se oli todella yllättävää. Eri jengit vihelsivät minulle kävellessäni ohi. Marokkolaisjengiläiset ääntelehtivät tuttuun tapaansa suhuäänellä: "zzzssszzhhhszzhhszhh.... Mesje!" Tarkoittivat "meisje", eli tyttö. Kun taas "mesje" on sama kuin veitsi. No olipa kumma näky, kun tyttö meni ohi! Tähän aikaanhan ei islamilaisissa yhteiskunnissa tyttöä saisi kadulla näkyä, kotona pitää olla hellan ääressä! Aloin miettimään, miksi valkoihoisia ei näkynyt siihen aikaan enää missään, kuten vaikkapa Turussa tai Tamperella. Ehkä he tuntevat, että kun keskusta on näiden jengien hallussa, heillä ei ole sinne enää asiaa? Ehkä he jättäytyvät vapaaehtoisesti kotiin, kun eivät tunne oloaan hyväksi siellä. Voin vain kuvitella, miltä paikallisista alkuperäishollantilaisista tuntuu, kun oman kaupunginosan keskustaan ei ole enää ilo mennä.

Almeressahan on vieläpä se erikoispiirre, että tähän uuteen kaupunkiin ovat muuttaneet monet amsterdamilaiset suurkaupungin ongelmia, kuten etnisiä alkuperäiskansaa nöyryyttäviä jengejä, pakoon. Nyt niitä ongelmia alkaa esiintyä täälläkin. Arvatkaa vain, miltä tuntuu asukkaista, jotka ovat tulleet tänne saadakseen hengähdyksen Amsterdamin paineista ja luulleet muuttavansa turvallisempaan paikkaan, jossa voi tuntea olevansa osa ympäristöään. Syyt muuttaa tänne ovat verrattavissa niihin, miksi jotkut turkulaiset muuttavat Raisioon tai tamperelaiset Lempäälään perhettä perustettaessa.

Tulin kerran lukeneeksi erään hollantilaisen vihreän moku-positiivisen blogia. Hän sanoi, että hän puolustaa naisten hunnun käyttöä jo pelkästään siksi, että hunnulla naiset voivat välttää joutumista miesten ehdottelujen kohteeksi. Minä en ymmärrä tuota. Eikö pitäisi katsoa sinne, mikä tämän tilanteen aiheuttaa, eli näihin miehiin? Tuo hänen ehdotuksensa kuulosti siltä, kuin että tulvaa pitäisi korjata heittämällä vettä pois ämpärillä.

On surullista katsoa, miten tällaisessa maassa kuin Hollanti naisille ei anneta muuta vaihtoehtoa kuin pikkuhiljaa liukua tämän mamuporukan keskiaikaisten ja machojen naisuskomusten alamaisiksi. Muistakaa siellä Suomessakin, että kun täysin eri kulttuurista tulevia mamuja on tarpeeksi suuri määrä, heidän arvonsa ja heidän hyväksymänsä kanssakäyntitavat (jotka eivät länsimaisen käsityksen kanssa mene yksiin, esim. että nainen ei saa kulkea yksin illalla), saavat enemmän jalansijaa siellä. Halusivat suomalaiset tai eivät, sillä on vaikutus jokapäiväiseen elämäämme kodin ulkopuolelle astuessamme. Kun olen menossa jonnekin, minusta tuntuu usein, että "En halua mennä. En jaksa kuunnella enkä katsella niitä." Mutta enhän minä voi kotiini linnoittautuakaan. Luulen, että ollakseen positiivinen Hollannin tilanteesta, täytyy 1) olla kaikki vapaa-aikansa kotona, 2) ei käyttää julkisia kulkuvälineitä, 3) asua Eteläosassa maata maaseudulla tai pikkukaupungissa, missä monikulttuurisuus on hieman vähemmän voimissaan kuin Randstadissa.

Kuntosalikäynneistäni olisi kanssa sanottavaa, mutta sen taidan jättää toiseen kertaan.

Luulin vetoavani ulkonäölläni vain vaihtoehtoisempaan naismakuun, jollainen afrikkalaisilla tai marokkolaisilla mitä varmimmin ei ole. Silti tuntuu, kuin minua piiritettäisiin. En ole kokenut tällaista Suomessa ikinä. Italiassa kyllä, mutta enemmän tyyliin "saanko koskettaa sinua, vaalean neidon koskettaminen tuo onnea."

En enää tunne, että poliisin tai järjestysmiehen läsnäolo tuo lisää turvallisuutta, kun he ITSE tekevät oloni epämukavaksi. Suomessa en olisi vielä osannut kuvitellakaan, että tällaista kohtelua voisi saada poliisilta tai järjestysmieheltä.

Vai, kun minulla kerran oli lyhyehkö hame, kerjäsinkö minä tätä kaikkea ihan itse? Oikeauskovaisten mielestä varmasti kerjäsin. Omasta mielestäni en.

MW

Quote from: doemaar on 12.04.2010, 23:37:59

En enää tunne, että poliisin tai järjestysmiehen läsnäolo tuo lisää turvallisuutta, kun he ITSE tekevät oloni epämukavaksi. Suomessa en olisi vielä osannut kuvitellakaan, että tällaista kohtelua voisi saada poliisilta tai järjestysmieheltä.

Vai, kun minulla kerran oli lyhyehkö hame, kerjäsinkö minä tätä kaikkea ihan itse? Oikeauskovaisten mielestä varmasti kerjäsin. Omasta mielestäni en.

Niin, Suomessakin vaaditaan mamuja poliiseiksi, kiintiöillä tietysti. Onnea me.

Ari-Lee

Karmeaa luettavaa kerrassaan. Tuollainen on siis tulevaisuus lähes missä tahansa. Voi olla että elämänhalu kaikkoaa jossain vaiheessa.

QuoteLaiturille mennessäni tämä Securitas-mies vihelsi minulle.
Olen ollut vartijana 4:ssä eri vartiointiliikkeessä ja jos tuollaista käytöstä olisi esiintynyt olisi siitä seurannut armottomasti potkut.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kelpo Hääppönen

Ajatuksia herättävä kirjoitus. Tuli mieleen, olikos se nyt Parikkalan VOK, jossa nuorukaisilleTM oli oikein kutsukortein kutsuttu seuraa paikkakunnan yhdeksäsluokkalaisista ja lukiolaisista. Artikkelin otsikointi on jotain, jotain niin naivin typerää...

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/v0sqbY9sahAafrT3vMd8jQ?authkey=Gv1sRgCNzZ2L-Z5LfWdg&feat=directlink

Kuinkahan vuohi- ja lammasvyöhykkeen maasta paennut nuorukainenTM nyt viimeistään tuon jälkeen mahtaa suhtautua suomalaisiin tyttöihin ja naisiin? Tuollaisen "viihdytyskiertueen" koettuaan? Parikkalassa(kin) täytyy suomalaisten näköjään saada oppia omista virheistään...

EDIT: Ei VOK vaan tukiasumisyksikkö. Rikastuspotentiaali samaa kaliiberia.
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

doemaar

Quote from: MW on 13.04.2010, 00:27:00

Voi ei! Ei varmaan kauaa mene, ennen kuin siellä on ne kiintiöt. Minä saan lukea hollantilaisista lehdistä vain, kuinka onnistuneita mamutaustaiset poliisit ovat ammatissaan. Pitäisi varmaan vinkata niille, että kirjoittaisivat mamupoliisien harjoittamasta ahdistelusta.

Quote from: Ari-Lee on 13.04.2010, 00:37:33
Karmeaa luettavaa kerrassaan. Tuollainen on siis tulevaisuus lähes missä tahansa. Voi olla että elämänhalu kaikkoaa jossain vaiheessa.

Olen tullut paljon negatiivisemmaksi täällä asuessani ja ainakin tällä hetkellä poden masennusta. En tiedä, onko pysyvää vai muiden väittämää yhtä "kulttuurishokin vaiheista". Ympäristöni ei vaan inspiroi minua ja ympärilleni katsominen tuntuu kestämiseltä, ei mitenkään iloiselta tai kiinnostavalta. Olen valppaana, jos löytäisin sopivan sauman muuttaa pois.

Simo Hankaniemi

Ainoa lohdutus tuossa on se, että hollantilaiset ovat itse tilanneet ongelmansa. Ehkä kaikki on hollantilaisten mielestä juuri niin kuin pitääkin, muutenhan he tekisivät jotain asialle.

Miksi tämä suomalainen käyskentelee siellä huonoihin aikoihin, vaikka tietää mikä tilanne on? Miksi lenkille ei voi mennä aikaisin aamulla esim. ennen töihin menoa? Vai nauttiiko hän kierosti huomiosta, vaikka todistelee inhoaan? Niin tai näin, kuvatun kaltaiset juoksentelut iltaisin tullevat päättymään vain yhdellä tavalla, ennemmin tai myöhemmin.  

aeaelioe

Hätkähdyttävää (ja surullista) luettavaa. Kehotan lähettämään tämän kirjoituksen johonkin sanomalehteen, esim HS yleisönosastolle. Saattaa herättää muutaman ihmisen lisää.

Tämä on jo palstalla monesti todettu, mutta on todella ironista, että naisten keskuudessa maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kannatus on yleisempää kuin miesten, vaikka he joutuvat näistä lieveilmiöistä kärsimään huomattavasti useammin.

doemaar

Quote from: Simo Hankaniemi on 13.04.2010, 00:49:37
Ainoa lohdutus tuossa on se, että hollantilaiset ovat itse tilanneet ongelmansa. Ehkä kaikki on hollantilaisten mielestä juuri niin kuin pitääkin, muutenhan he tekisivät jotain asialle.

Miksi tämä suomalainen käyskentelee siellä huonoihin aikoihin, vaikka tietää mikä tilanne on? Miksi lenkille ei voi mennä aikaisin aamulla esim. ennen töihin menoa? Vai nauttiiko hän kierosti huomiosta, vaikka todistelee inhoaan? Niin tai näin, kuvatun kaltaiset juoksentelut iltaisin tullevat päättymään vain yhdellä tavalla, ennemmin tai myöhemmin.  

Joo, varsinkin hollantilaiset naiset yleensä toitottavat, että "tämä on vain luonnollista kehitystä, näin kuuluu ollakin".

Ajoituksesta sen verran, etten ole vielä tottunut ajoittamaan lenkkeilyäni vähäriskisiin ajankohtiin. En ole asunut täällä tarpeeksi kauan. Ehkä pikkuhiljaa opin ja alan menemään lenkille kello 7 viikonloppuaamuna. Koitan mahdollisimman usein ottaa miehen mukaan, mutta hän ei aina pysty tulemaan. Jos ei, niin ainakin kännykkä on pakko olla mukana.

doemaar

Quote from: aeaelioe on 13.04.2010, 00:50:16
Hätkähdyttävää (ja surullista) luettavaa. Kehotan lähettämään tämän kirjoituksen johonkin sanomalehteen, esim HS yleisönosastolle. Saattaa herättää muutaman ihmisen lisää.

En tiedä, saattaisikohan Hesari julkaista tämän kirjoituksen monikulttuurisuuden edistämiseksi? Kirjoituksenihan tuo ilmi, että mustat miehet ovat iloisia kun hymyilevät, eivätkä ollenkaan kankeita tai hiljaisia niin kuin suomalaismiehet, joille on vaikeampaa tehdä aloitetta naisten suuntaan.

Voin kyllä harkita tämän lähettämistä Hesariin. Minulla tosin olisi läjä muutakin kirjoitettavaa epämukavista tilanteista monikulttuurisessa metropolissa, pitää miettiä, minkä niistä haluaisin lehteen kaikkein eniten.

ajuha

noh, noh ne on ihan fantzui, liikut 07-11, ja kun nopealanteiset vetää siestaa, niin voit ehkä liikua 13-13.25..

suomessa voi liikua 21.00 asti.

Jaakko Sivonen

Quote from: doemaar on 13.04.2010, 00:53:25
Joo, varsinkin hollantilaiset naiset yleensä toitottavat, että "tämä on vain luonnollista kehitystä, näin kuuluu ollakin".

On selvä merkki arvojen rappiosta, kun taantumusta aletaan pitää kehityksenä.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Hanskala

Mustapekka on erotomaani, oli missä kulttuuriympäristössä tahansa. Tietää, että on parempi kokeilla onneaan aina tilaisuuden tullen, kuin olla kokeilematta, ja muutoinkin minkäänlaisen häpeän tunne on kertakaikkisen vieras (vastakohta Aasialainen).

Harmi vain, kun olen natiiveja nederlandereitä pitänyt mitä mukavimpina ihmisinä tähän saakka - ystävällisyyttä, avoimmuutta, huumorintajua ja naisissa sitä rempseän rohkeaa elämänmyönteisyyttä. Nyt tässä tilanteessa ei enää muuta voi kun sanoa, että tervetuloa (kaikkien mutujen tieltä) tänne Suomeen!

hoxpox

Oma nuivistumiseni tapahtui juuri Amsterdamissa muutama vuosi takaperin. Kaverini kertoi ennen kahden päivän matkaani, että hänen mielestään Hollanti on esimerkki maasta jossa on ollut liian vapaa maahanmuuttopolitiikka. Vastasin tähän silloisen maailmankatsomukseni mukaisesti että mielestäni kaikilla ihmisillä tulee olla perusoikeutenaan valita asunpaikkansa maapallolla vapaasti.

Miehenä häirintä on luonnollisesti erilaista; toisena päivänä kaupungilla kävellessäni eräs afrikkalaisperäinen kaupustelija halusi itsepintaisesti kysyä kysymyksen, ja jaksoi seurata pitkän matkan vaikka en ollut kiinnostunut. Lopulta tyyppi alkoi käydä niin kuumana että oli pakko ottaa jalat alle. Kahdessa päivässä tuli nähtyä ihan tarpeeksi.

hairiotekija

Hei Doemaar!

Kiitos viestistäsi. Toivon, että lähettäisit kertomustasi useampaan suomalaiseen päälehteen. Olisi mielenkiintoista tietää, julkaistaisiinko sitä.

Harmikseni voin sanoa, että samanlainen tilanne on syntymässä Suomessakin. Olen tavallinen, nuori, vaalea suomalainen nainen. Olin käymässä Oulussa taannoin. Odottelin keskustassa paikallisella kohtaamispaikalla ystävääni, jonka kanssa olimme menossa syömään. Oli keskipäivä. Minua kierteli kolmen miehen ryhmä, jonka lähtömaan sijoitin jonnekin Lähi-Itään. Tunkeilevaa tuijottelua ja naaman vääntelemistä, ei sentään huutelua. Ystäväni tuli ja menimme ravintolaan.

Kun olimme lähdössä syömästä, samainen porukka sattui taas tielle, ja sama jatkui. Myös joku uusi mies käveli ohi ja tuijotti minua niin, että pää kääntyi ja pyöri. Huomiota en kokenut imartelevana, vaan tunkeilevana. Inhottavuutta lisäsi se, että Oulussa ovat vanhat ulkomaalaisen miesjengin tekemät joukkoraiskaukset edelleen selvittämättä.

Ihmettelimme tätä ulkomaalaisten miesten tuijotusta kovasti ystäväni kanssa. Hän oli huomannut saman, että miehet tuijottivat minua. Edellisen kerran kun tapasimme, menimme kahvilaan, ja sielläkin jouduin ulkomaalaisen miesjoukon tunkeilevan tuijotuksen kohteeksi hetkeksi.

Minua on myös Etelä-Suomessa seurattu kotiovelle saakka ja haukuttu saatanan suomalaiseksi huoraksi, kun aloin huutaa seuraajalle. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Lukiota käydessäni jouduin monesti kulkemaan erään mattokaupan ohitse, jonka pitäjä aina kyttäsi ovella naisia. Se oli ikävää, koska lukiossa olin vielä hyvin paljon lapsi. Aikuiseksi tultuani en enää välittänyt ja pelännyt saatika kiinnittänyt huomiota häneen, joten mies alkoi moikkailemaan. Suutuin hänelle kerran vimmatusti, ja huusin niin paljon kuin keuhkoista lähti. Sen jälkeen ei ole häntä näkynyt kauppansa ovella, onneksi. Kohta alkaa kuitenkin taas vastapäisen kahvilan terassikausi. Koska pitäjä on Välimeren alueelta, on siellä hänen maanmiehiään ym. porukkaa, ja inhottava tuijotus ja kyttääminen tulee sieltä puolelta. Enää ei kuitenkaan tarvitse harjoittaa kujanjuoksua, koska mattokauppias toisella puolella tietä on lopettanut, toivon mukaan pysyvästi.

Suomalaisten miehen taholta en ole joutunut tällaista kokemaan. Harmittaa, ettei asiaan puututa eikä siitä puhuta. Mietin, miten asiaan voisi puuttua - kyllähän kaupungilla saa kävellä ja ihmistä katsoa. Katsoakin voi kuitenkin monella tapaa. Olen kokenut imartelevia katseitakin mm. Koreassa, ja tiedän eron.

Näiden miesten katseet eivät olleet imartelevia, vaan tunkeilevia ja suorastaan rivoja. Kuten näissä machokulttuureissa, alkavat Suomesskain julkiset tilat muuttua (mamu)miesten tiloiksi. Kun tästä yrittää puhua, niin todetaan vaan, että "heillä on niin erilainen kulttuuri". Minä en halua sellaista kulttuuria Suomeen.

TeemuT

Todella harmillista, ettei voi näitäkään juttuja enää lukea kritiikittömien lasien läpi ;) ;)

Hieman liikaa samankaltaisuutta "machokulttuureineen" kaikkineen. Nykyään on vain pakko olla varuillaan esim. hommawatchin yms. porukoiden kanssa. Ei mulla muuta.

Tuollaistahan se todellisuus on, mutta varpaillaan saa aina olla. Sehän tästä pelistä tekeekin mielenkiintoisen. Vastapuoli on pakotettu trollaamaan, koska todellisuus (.org ei) on puolellamme.

Julmuri

Onhan se Amsterdami muuttunut. Tietysti siellä on aina ollut paljon etnisiä porukoita, mutta kyllä itselläkin oli ihmettelemistä kun 15 vuoden tauon jälkeen kävin kaupungissa joulukuussa 2008.

Kadut olivat iltaisin tosiaan maahanmuuttajajengien "nahkatakkimiesten" hallinnassa.

Jaska Pankkaaja

Tällä kaikella paskalla lienee enemmän kuin vähän osinkoa kantaeurooppalaisten pieniin lapsimääriin. Muhoilee matti, muikeasti vääntää jyrki..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

M.E

Quote from: doemaar on 12.04.2010, 23:37:59
--
--

Noista kannattaa tehdä heti valitus. En usko, että se johtaa toimenpiteisiin mutta jos riittävän moni ihminen valittaa, niin asialle lienee pakko tehdä jotain. Poliisin taholta tuollainen käytös on erityisen moitittavaa. Uskoisin, että femakot olisivat kurkkusuorana kirkumassa, jos ehdotteleva poliisi ollut valkoinen.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

KphS

Quote from: doemaar on 13.04.2010, 01:02:36
Quote from: aeaelioe on 13.04.2010, 00:50:16

En tiedä, saattaisikohan Hesari julkaista tämän kirjoituksen monikulttuurisuuden edistämiseksi? Kirjoituksenihan tuo ilmi, että mustat miehet ovat iloisia kun hymyilevät, eivätkä ollenkaan kankeita tai hiljaisia niin kuin suomalaismiehet, joille on vaikeampaa tehdä aloitetta naisten suuntaan.

Voin kyllä harkita tämän lähettämistä Hesariin. Minulla tosin olisi läjä muutakin kirjoitettavaa epämukavista tilanteista monikulttuurisessa metropolissa, pitää miettiä, minkä niistä haluaisin lehteen kaikkein eniten.

Veikkaanpa, että meillä monella on jo aika hyvät aavistukset näistä mainitsemistasi "epämukavista tilanteista". Niitä vain kutsutaan toisaalla epäluuloja ja muukalaisvihaa vähentäviksi kohtaamisiksi;D
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

escobar

Ihan luonnollista käyttäytymistä, VHM on vain jo niin turruutettu ja kotikesytetty ettei näe ympärillään kaikkia hienoja kinkkuja.
Zort!

Simo Hovari

Toivon todella että tämä oli sarkasmia...
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Ernst

Työpaikassani on selkeä häirinnänvastainen politiikka. Jos toimisin kuten arabimuslimineekeri toimii Hollannin kaduilla (suokaa anteeksi ilmaisuni suorasukaisuus) työyhteisöni blondien kanssa, niin ensinnä minulta menisi työpaikka ja toiseksi rosis mittailisi korvauksia.

Kaksoisstandardi!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 08:22:18
Toivon todella että tämä oli sarkasmia...

Jos se oli sarkasmia, niin kirjoittaja ei onistunut valitsemassaan tyylilajissa laingan..
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Enni

Tuota tuijottamista ja kyttäämistä tapahtuu täälläkin, ihan päivälläkin, vaikken ole edes enään ollut pitkään aikaan vaaleaverikkö. Noin 1,5 vuotta siten olen ollut viimeksi baarissa bilettämässä, tanssittiin yms. kavereiden kanssa, vaikka paljon alkoholia en edes nauttinut. Sen illan kokemusten perusteella ei edes tee mieli enää käydä baareissa. Tanssiminen on käytännössä mahdotonta ahdistelevien ulkomaanelävien kanssa, eivätkä edes tajua lopettaa käsiksikäymistään, vaikka avokämmenellä vetäisi päin näköä.

En pidä kaupungilla yksin liikkumisesta, en varsinkaan myöhään. Klo 20 saatan vielä lähteä juoksulenkille, kesällä aika on liukuvampi, kun oikeen nopsasti pinkoo tuosta parin puiston läpi ja sitten syrjemmäs lenkkipoluille. Niillä en ole vielä kokenut mitään uhkaavia tilanteita ulkomaalaisten osalta. Taitavat kyseiset ahdistelijamiehet olla sen verta laiskoja, ettei heitä paljoa kuntopoluilla näy, varsinkin kun alueella ei ole mitään "hengailupaikkaa", ainoastaan omakotitaloaluetta ja metsää.

Tuon kirjoituksesi, doemaar, voisit kyllä hyvin koittaa lähettää johonkin valtasanomalehteen. :) 

kertsu59

Muistaakseni 90 luvun lopussa oli Kainuun Sanomissa haastattelu jossa noin viisikymppinen mamumies toivoi enemmän kontakteja paikallisiin erityisesti nuoriin,voisi äkkinäinen kuvitella eikö olisi mukavampaa seurustella oman ikäistensä seurassa.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Vera

Kyllä täällä Helsingissäkin eräiden kulttuurien edustajat ahdistelevat aika paljon - en tosin ole koskaan nähnyt että niin tekisi vartija tai poliisi. Enkä muuten ole myöskään huomannut että niitä ahdistelijoita olisi öisin enemmän kuin päivisin, pikemminkin päinvastoin.

svobo

Abu-Hanna kertoi marraskuisessa mokuseminaarissa, että Amsterdamissa hän tuntee olonsa normaaliksi ja ympäristön kotoisaksi. Hän ei tunne samoin Helsingissä tai Tukholmassa, eikä edes muualla Hollannissa, vaan nimenomaan Amsterdamissa. Helsingissä häntä kuulema tuijotetaan häiritsevästi.  :o Samassa seminaarissa hän myös korosti olevansa feministi. Ehkä ympäristö ei voi olla samalla aikaa viihtyisä sekä vaalealle naiselle, että Abu-Hannalle.

Lisäys: Lisäys.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Enni

Quote from: svobo on 13.04.2010, 09:36:40
Abu-Hanna kertoi marraskuisessa mokuseminaarissa, että Amsterdamissa hän tuntee olonsa normaaliksi ja ympäristön kotoisaksi. Hän ei tunne samoin Helsingissä tai Tukholmassa, eikä edes muualla Hollannissa, vaan nimenomaan Amsterdamissa. Helsingissä häntä kuulema tuijotetaan häiritsevästi.  :o Samassa seminaarissa hän myös korosti olevansa feministi. Ehkä ympäristö ei voi olla samalla aikaa viihtyisä sekä vaalealle naiselle, että Abu-Hannalle.

Lisäys: Lisäys.

RahatJakoon!- Abu-Hanna tuskin on kovinkaan houkutteleva ahdistelun kohde ulkomaalaisille miehille. Tai kenellekään miehelle. Helsingissä tuijotteluun tietenkin on vain yksi syy, se kamala rassissmi, jonka jokainen meistä on äidinmaidosta imaissut.

etnis

Quote from: svobo on 13.04.2010, 09:36:40
Abu-Hanna kertoi marraskuisessa mokuseminaarissa, että Amsterdamissa hän tuntee olonsa normaaliksi ja ympäristön kotoisaksi.

Fatima trivs jättebra?
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

P

Quote from: doemaar on 13.04.2010, 00:47:00
Quote from: MW on 13.04.2010, 00:27:00

Voi ei! Ei varmaan kauaa mene, ennen kuin siellä on ne kiintiöt. Minä saan lukea hollantilaisista lehdistä vain, kuinka onnistuneita mamutaustaiset poliisit ovat ammatissaan. Pitäisi varmaan vinkata niille, että kirjoittaisivat mamupoliisien harjoittamasta ahdistelusta.

Quote from: Ari-Lee on 13.04.2010, 00:37:33

Olen tullut paljon negatiivisemmaksi täällä asuessani ja ainakin tällä hetkellä poden masennusta. En tiedä, onko pysyvää vai muiden väittämää yhtä "kulttuurishokin vaiheista". Ympäristöni ei vaan inspiroi minua ja ympärilleni katsominen tuntuu kestämiseltä, ei mitenkään iloiselta tai kiinnostavalta. Olen valppaana, jos löytäisin sopivan sauman muuttaa pois.

Kriittisyyteni tätä mainostettua "monikulttuurisuutta" ja sen tuomaa "rikkautta" kohtaan sai ehkäpä alkuhetkensä Asumisestani Alankomaissa ja eräässä Saksan rikastuneessa suurkaupungissa..

Siksi ilmeisesti muutuin pikkuhiljaa immuuniksi suomessa vallalla olleelle propagandalle. Käännepisteitä olivat mm. kaverini, joka työskenteli vastaanottokeskuksessa Alankomaissa tarinat todellisuudesta ja sosiaalisten maahanmuuttajien asenteista.. Alussa suhteuduin skeptisesti, mutta sen oma kohtaisen kohtaamisen kautta sitä valitettavasti useimmiten nuivistuu. Ihan kuin Robert Putnamkin on tutkimuksissaan havainnut..

Kun tilanne on A`damissa jo sellainen, että satunnaisia homoja hakataan kaupungilla maahanmuuttajien toimesta Hollanti ei enää ole suvaitsevainen maa. Suvaitsemattomuus vain on maahanmuuttanutta ja siksi sitä pitkin hampain siedetään. En ymmärrä kyllä miksi? Suomi on jo saman tien alkupäässä. Suvaitsevaisina pitävät hihkuvat innosta - kun suvaitsemattomuutta saadaan haalittua maahan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991