News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-04-10 Smolenski: Puolan presidentti kuoli koneen maahansyöksyssä

Started by JoKaGO, 10.04.2010, 19:10:15

Previous topic - Next topic

Tunkki

No näkyisihän se jos MiG/Su:t olisivat käyneet tarjoamassa puikon persuuksiin.

Dangr

Mikä ehkä eniten herätti minussa ihmetystä uutisoinnissa oli se että luonnehdittiin Puolan presidentin aiheuttaneen tarjalle mahanpuruja vaikeuttamalla molotov ribbentrop-putkea. Siis puola, saksa ja venäjä kinastelee ja tarja oireilee. Onko putinilla joku ote tarjasta  ;)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

JoKaGO

Quote from: Dangr on 11.04.2010, 15:33:57
Mikä ehkä eniten herätti minussa ihmetystä uutisoinnissa oli se että luonnehdittiin Puolan presidentin aiheuttaneen tarjalle mahanpuruja vaikeuttamalla molotov ribbentrop-putkea. Siis puola, saksa ja venäjä kinastelee ja tarja oireilee. Onko putinilla joku ote tarjasta  ;)

Ei kai. Tarjahan sanoo Putinille, missä kaappi seisoo!  ;)


Quote from: AsiaaAjava on 10.04.2010, 22:31:57
QuoteJa vielä oudommaksi asian tekee, että muutoinkin hyvämaineisista puolalaisista piloteista parhaimmat olivat puikoissa, silti vasta neljäs laskeutumisyritys meni metsään.

Silti vasta neljäs meni metsään?

Olenko jotenkin vajaa, vai miksi tuo kuulostaa äärimmäisen typerältä.

Jos hyvät pilotit osasivat olla kolme kertaa laskeutumatta, kun huomasivat laskeutumisen menevän ns. "reisille" niin se on jotenkin epäilyttävää?

Olisiko huonommat osanneet laskeutua päin mäntyjä jo heti ensimmäisellä yrityksellä? Eiku ootas...

Aika hyvin purit auki sanoiksi mun kryptatun versioni. Et missään nimessä ole vajaa!
Tarkoitin juuri uutisen järjettömyyttä tältä kohdalta. Tuo puolalaisten sotilaslentäjien ammattitaito on kuulopuheiden varassa, kuulemma eläköityessään armeijasta ovat haluttuja kaikkiin liikennelentoyhtiöihin töihin.

Huomatkaa Kristiinan väkevä todistus asiassa, vaikkakin perustuu vahvaan tunteeseen! Miksi Putin on valvomassa tutkimuksia, jotka ovat jo osoittaneet syyksi huonon koneen, huonon sään ja lentäjien virheen? Miksi kaikki raadot kulkevat tutkimuksiin Moskovaan, ennenkuin heidät luovutetaan puolalaisille? Liikaa avoimia kysymyksiä, eikö?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Kristiina

Quote from: JoKaGO on 11.04.2010, 16:21:14
Miksi Putin on valvomassa tutkimuksia, jotka ovat jo osoittaneet syyksi huonon koneen, huonon sään ja lentäjien virheen? Miksi kaikki raadot kulkevat tutkimuksiin Moskovaan, ennenkuin heidät luovutetaan puolalaisille? Liikaa avoimia kysymyksiä, eikö?

Minäkin ihmettelen, miksi ruumiit täytyi kuskata Moskovaan, vai onko tarkoitus nöyryyttää puolalaisia. Tulipunaisissa arkuissa lennätettiin (jotka näkönsä puolesta olisivat sopineet paremmin bordellin S/M-osaston rekvisiitaksi kuin valtionpäämiesten kuljettamiseen), enpä tiennyt että senkin värisiä arkkuja käytetään

Mutta varmasti Putinin tutkintakomitea selvittää tämänkin onnettomuuden.

Itä ei nuku

Siitä lähtökohdasta, että Venäjää johtaa KGB:n asiamies, en pidä mitään mahdottomana. Se, että Katynin joukkomurhan tavoite (korkeimman sotilas- ja valtiojohdon eliminointi) onnistuu 70 vuotta myöhemmin, on aikamoista kohtalon ivaa.

Jos kuitenkin yritetään rekonstruoida sellainen tapahtumaketju, joka ei edellytä järjestettyä valtionpäämiehen murhaa, niin miltä tämä kuulostaa:

1) Putin järjestää ensimmäistä kertaa Katynin muistojuhlan. "Protokollavaikeuksien" vuoksi tilaisuuteen kutsutaan vain Venäjälle suopea pääministeri Tusk, Kaczynskin venäläiset sivuuttavat vittuillakseen. (Lähde: HS 11.4.2010 B1)

2) Presidentti Kaczynski suuttuu ja järjestää omat bileet. (Lähde: HS 11.4.2010 B1)

3) Kone on lastattu Puolan johdolla. Sää on surkea Länsi-Venäjällä.

4) Lentäjä pyytää neuvoa lennonjohdolta. Venäläiset tietävät, ettei sadan hengen seurueen ole mahdollista ehtiä kaueampaa ajoissa Katyniin. R*ssämäiseen tapaan konetta ei ohjata lähimmälle mahdolliselle kentälle, vaan Minskiin. Käsky on voinut tulla ylempää komentoketjusta, mutta päätöksen saattaa tehdä myös paikallinen sotilaskomentaja.

5) Patrioottiset puolalaiset saavat tarpeekseen pompottelusta, ja joku (Kaczynski? Ilmavoimien komentaja Andrzej B?asik?) antaa käskyn laskeutua hinnalla millä hyvänsä. Kansallinen kunnia kyseessä! (Uusi Suomi 12.4.2010: Puolan tragedia: Presidentin vanha uhkaus nousi esiin)

6) Tupolev syöksyy maahan, 96 kuollutta. 

Kävisikö tällainen järkeen?
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

EL SID

en nyt viitsi vastata joka viestiin ja tuskin kovinkaan kauan enää edes roikun tässä ketjussa, mutta taas tulee mieleen salaliittoteorioiden pahin vihollinen, eli motiivi.

Eli mikä olisi ollut venäjän motiivi salamurhalle, mitä se olisi hyötynyt siitä?

muutama vuosi sitten Ukrainassa tilanne oli toinen: Venäjä oli menettämässä otteen vanhasta alusmaastaan ja keskellä vaalien, silloin olisi onnistunut myrkytys tuonut Ukrainan takaisin Venäjän helmaan.

Puolan tilanne on toinen: Puola on itsenäinen, vakaa valtio, joka valitsee surmatun valtionjohdon tilalle uuden: Armeija saa uudet komentajat, valtio uuden presidentin, todennäköisesti onnettomuudessa kuolleen kaksoisveljen, joka suhtautuu Venäjään huomattavasti nykyistä nuivemmin.
Eli venäjää ei olisi hyödyttänyt tappaa ottaa valtavaa riskiä ja tappaa Puolan valtiojohtoa, koska mikään ei muutu.

Mikä siis olisi ollut motiivi?



Kristiina

Eikö tämä tilaisuus, jonne puolalaiset oli matkalla ollut juuri venäläisten järjestämä. Puolassa jo aiemmin viikolla ihmeteltiin minkä ihmeen takia Putin juuri tänä vuonna osallistui tilaisuuksiin, vaikka koskaan aiemmin kukaan Venäjän/Neuvostoliiton johtaja ei ole niihin osallistunut ja ihmeteltiin mistä nyt tuuli puhaltaa.

Vähän oudolta kuulostaa, että arvovieraita täynnä oleva lentokone lähtisi niin, että vasta viime tipassa ennätettäisiin (mihin aikaan tilaisuus muuten mahtoi alkaa?) ja Smolanskin lähistöllä oli muitakin lentokenttiä, vähän mielivaltaiselta kuuluu venäläisten antama ohje laskeutua juuri Valko-Venäjän Minskiin tai Moskovaan.

Ilta-Sanomissa oli lennonjohtajan haastattelu, lennonjohtaja kertoi, että laskeutumisyrityksiä olikin tasan yksi, josta seuraa taas kysymys, että jos laskeutumisyrityksiä oli vain yksi  minkä ihmeen takia ammattitaitoiset lentäjät ohjaisivat suoraan puihin?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2087963


Itse asiassa sotilaskentillähän on lupa ampua kone alas, jos kone ei tottele lennonjohdon käskyjä.

Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.

Uskottavampaa on se että kun laskeutumiskertoja olikin yksi ja heti mentiin metsään, puolalaisten koneelle annettiin laskeutumisessa harhauttavia tietoja, mutta koska tutkinta on Putinin populan käsissä, totuutta emme tule tietämään koskaan, jollei Venäjä jotenkin radikaalisti paljasta itse itseään, en kyllä ihmettelisi vaikka niin tekisivätkin, häikäilemättömyys ja tyhmyys kulkevat usein käsi kädessä.

nyt nappaa

Militaryphotos.net foorumilla mielenkiintoinen keskustelu aiheesta:

QuoteWhat need to be said is that the pilot simply decided to try an approach to Smolensk to see if it is possible to land as he had enough fuel to fly safely to another destination if conditions in Smolensk were to bad. After polish crew passed this decision do the tower in Smolensk communication stooped. As the flight controller who spoked with pilots stated in interview for Russian media, they should have maintained the radio communication with tower by giving him the actual information about their altitude and speed. There was no such contact from the plane. At the same time Tu-154M had started to decrease its altitude in a very fast and dangerous rate of 8 m/s instead of 3 m/s . Tower warned them about this situation but there was no response at all. Soon after the plane hit the trees before reaching the runway.

For me it doesn't seem to be a pilot error.

I forgot to write that this crew knew this airport very well as they landed there several times before.

Eli siis tuon mukaan laskeutumisyrityksia oli vain yksi. Koneen miehistö tunsi kentän hyvin, siellä oltiin käyty ennenkin. Yhteys koneen ja lennonjohdon välillä katkesi, tai ainakaan koneesta päin ei kuulunut mitään. Eli aiheuttiko jonkinlainen kommunikaatiohäiriö onnettomuuden huonossa näkyvyydessä?

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?177570-Facts-about-polish-Tu-154M-101-crash/page2
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

Juuso

Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 02:19:11
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta.

Eikö tuo todennäköisyys kuitenkin kasva merkittävästi, jos kone on 20 vuotta vanha Tupolev 154?

Toki juttu haiskahtaa minunkin nokkaani, eikä kaikkein vähiten siksi, että Putin itse häärii tutkimusten nokkamiehenä. Yritän vain sanoa, että säästetään foliota. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten.
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

JM-K

Nuo puolalaiset näyttävät ihan oikeasti surevan onnettomuudessa menehtyneitä. Siis paitsi inhimillisinä yksilöinä myös siksi, että he olivat merkittäviä poliitikkoja yms.

Jotenkin minun on hirveän vaikea kuvitella, että vastaavan onnettomuuden tapahtuessa Suomessa kovinkaan monen kansalaisen ilmekään värähtäisi saati silmäkulma kostuisi.

Simo Hovari

Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

JoKaGO

Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.

Eiköhän ne huhut tästäkin vielä parane, kunhan suruaika on ohi!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Fatman

Quote from: Ulkopuolinen on 13.04.2010, 12:12:09
Joten sitten kun Putolevit on korvattu Airbusseilla..

Ei taida auttaa. Tässä on mukana huomattavasti syvällisempi asia, jota yleisesti sanotaan "turvallisuuskulttuuriksi". Se on taas ensisijaisesti ohjaamohenkilöstön, mutta myös tukitoimintojen (huollon, koulutuksen, johdon) korvien välissä. Sitä ei voi ostaa niinkuin lentokoneita.

Esimerkiksi:
Jos Finnair operoisi näitä "Putolevejä" ja puolalainen organisaatio Airbusseja (ym. pilotin ja muun henkilökunnan "turvallisuuskulttuurilla"), valitsisin yhä sen Finnairin.

Kristiina

Quote from: Juuso on 13.04.2010, 02:00:15
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 02:19:11
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta.

Eikö tuo todennäköisyys kuitenkin kasva merkittävästi, jos kone on 20 vuotta vanha Tupolev 154?

Toki juttu haiskahtaa minunkin nokkaani, eikä kaikkein vähiten siksi, että Putin itse häärii tutkimusten nokkamiehenä. Yritän vain sanoa, että säästetään foliota. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten.


Koneessa ei ollut teknistä vikaa, näin on kerrottu.

Nyt tiedetään sekin, että lentäjä osasi loistavasti venäjää, vaikka venäläinen lennonjohtaja väitti muuta. Lisäksi tunsi entuudestaan kentän ja oli laskeutunut sinne vain muutamaa päivää aiemmin. Laskeutumisyrityksiäkin oli neljän sijasta vain yksi, mikä antaa aihetta ihmetellä, minkä ihmeen takia ammattitaitoinen lentäjä laskeutuisi ensimmäisellä yrityksellä suoraan puihin, jossain muualla oli siis vika kuin valtavassa ulkopuolelta tulevassa painostuksessa saada kone ajoissa alas, kuten meille halutaan nyt disinformaationa syöttää.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2090244

Putinin Venäjä ei ole rationaalinen maa, vaikka eurooppalaiset niin harhaanjohtavasti kuvittelevat. Voin lyödä vaikka vetoa, että Stalinia suuresti ihailevalle ja Puolan ja Georgian johtajia vihaavalle Putinille oli maksimaalisin nautinto se, että sama minkä Stalin teki puolalaisille tapahtui tasan 70 vuotta uudelleen.


Hanskala


Kristiina

Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.

Joskus on tapahtunut näin ja sitten heti oletetaan, että sama tottakai tapahtui uudelleen. Lentäjä oli ammattitaitoinen, tunsi kentän, oli muutamaa päivää aiemmin laskeutunut samalle kentälle, joka päivä kymmenet tuhannet koneet laskeutuu vaikka millaisissa sääolosuhteissa, sateessa ja sumussa lentokentille,  ja  nyt sitten oletetaan, että kyseessä olikin joku surkimus-heikkohermoinen lentäjä, joka ei kestänyt painetta ja lensi heti ensimmäisellä laskeutumisyrityksellä suoraan puihin.

Koneessa oli mustat laatikot ja ne ovat löytyneet, niistä käy varsin hyvin selville mitä tapahtui ja niihin on lennonjohdon ja kaikki lentäjien keskustelut tallennettu koko lennon ajalta, jostain syystä niitäkään ei julkaista tai kerrota mitä tapahtui, levitetään vain näitä epämääräisiä huhuja, että joo lentäjä oli tosi heikkohermoinen, presidentti tuli uhkaamaan potkuilla ja sitten mentiinkin tosi lujaa alas. Ihan puhdasta disinformaatiota vain syötetään. Sen sijaan, että kerrottaisiin mitä oikeasti tapahtui.

Kristiina

Quote from: Hanskala on 14.04.2010, 01:29:43
En usko "twisted christinen" trolliväitteisiin.


Ja mikähän tämä kommentti oli olevinaan. "Twisted Christine", sinulla ei sitten ole muuta tekemistä kuin herjata täällä toisia kirjoittajia.

far angst

Quote from: Kristiina on 14.04.2010, 01:18:41
Putinin Venäjä ei ole rationaalinen maa, vaikka eurooppalaiset niin harhaanjohtavasti kuvittelevat. Voin lyödä vaikka vetoa, että Stalinia suuresti ihailevalle ja Puolan ja Georgian johtajia vihaavalle Putinille oli maksimaalisin nautinto se, että sama minkä Stalin teki puolalaisille tapahtui tasan 70 vuotta uudelleen.

Olipa tuo onnettomuus tai järjestetty onnettomuus, tuosta osasta olen täsmälleen samaa mieltä Kristiina kanssa.  Rationaalisten eurooppalaisten ei todellakaan pidä mitata muita itsensä mukaan.  Siinä mennään samalla lailla pieleen, kuin jenkit yrittäessään pakkosyöttää demokratiaa kansoille, jotka sitä eivät ymmärrä, eivät ole siihen valmiita eivätkä sitä halua.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

saint

Quote from: Kristiina on 14.04.2010, 01:37:23
Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.

Joskus on tapahtunut näin ja sitten heti oletetaan, että sama tottakai tapahtui uudelleen. Lentäjä oli ammattitaitoinen, tunsi kentän, oli muutamaa päivää aiemmin laskeutunut samalle kentälle, joka päivä kymmenet tuhannet koneet laskeutuu vaikka millaisissa sääolosuhteissa, sateessa ja sumussa lentokentille,  ja  nyt sitten oletetaan, että kyseessä olikin joku surkimus-heikkohermoinen lentäjä, joka ei kestänyt painetta ja lensi heti ensimmäisellä laskeutumisyrityksellä suoraan puihin.

Koneessa oli mustat laatikot ja ne ovat löytyneet, niistä käy varsin hyvin selville mitä tapahtui ja niihin on lennonjohdon ja kaikki lentäjien keskustelut tallennettu koko lennon ajalta, jostain syystä niitäkään ei julkaista tai kerrota mitä tapahtui, levitetään vain näitä epämääräisiä huhuja, että joo lentäjä oli tosi heikkohermoinen, presidentti tuli uhkaamaan potkuilla ja sitten mentiinkin tosi lujaa alas. Ihan puhdasta disinformaatiota vain syötetään. Sen sijaan, että kerrottaisiin mitä oikeasti tapahtui.

Allaolevan linkin mukaisesta tutkimusselostuksesta (liitteen 1 loppuosa) saa käsityksen siitä, kuinka tarkkuustutkalennonjohtaja "puhuu" koneen alas.   

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/wn4wo08uujj6.pdf

"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Atte Suomalainen

Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 10:26:22
Lähempänäkin oli lentokenttiä kuin Minskissä tai Moskovassa.
Olisiko ollut niin, että lähin riittävän hyvä keli oli Minskissä.

Nanfung

Quote from: JM-K on 13.04.2010, 11:01:24
Jotenkin minun on hirveän vaikea kuvitella, että vastaavan onnettomuuden tapahtuessa Suomessa kovinkaan monen kansalaisen ilmekään värähtäisi saati silmäkulma kostuisi.

Päinvastoin voisi kuvitella, että monen suomalaisen mielessä heräisi usko parempaan huomiseen.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.


Kristiina

Quote from: Ohni on 15.04.2010, 13:32:40
http://www.youtube.com/watch?v=HX6ztLe4QLY&feature=ytn%3Amptnews
Onkohan tämä aito? Ja mitä siinä oikeastaan tapahtuu?

Jaa..a, jos on aito, niin luulisi, että se saadaan helposti selville, laukauksia sieltä kuuluu ja naurunremakka laukausten jälkeen.

Nimim. Fatalhaz3 kertoo, että kohdassa noin minuutin kohdalla joku huutaa  NIE ZABIJAJCIE NAS, joka on "Don't kill us" puolaksi? Ja vähän sen jälkeen kuuluu laukauksia. Ääninauha on autenttisen oloinen ja ääniä kuuluu eri puolilta, kauempaa ja lähempää, ei kuulosta oikein lavastetulta.

Jos on niinkuin video antaa ymmärtää, että eloonjääneet teloitettiin (miksi ihmeessä siellä nauretaan laukauksien jälkeen?) niin ei tarvitse ihmetellä sitäkään, miksi ruumiit kuljetettiin Moskovaan.

Miksi muuten eloonjääneitä ei ollut, kone oli laskeutumassa, osui puihin, joka pehmensi laskua, eloonjääneitä olisi hyvin voinut jäädäkin.


Kristiina

Videon kerrotaan olevan amatöörivideo, joka on kuvattu heti onnettomuuden jälkeen, (hälytysääni kuuluu, lähestyvien hälytysajoneuvojen äänet kuuluu) miksi joku huutaa puolaksi "Älkää tappako minua" (selvästi hädissään oleva ääni), miksi kuuluu laukauksia, miksi kuuluu röhönaurua, paikkakin vaikuttaa olevan sama kuin muissa onnettomuusvideoissa. Jos äänimaailma olisi lavastettu, niin äärimmäisen taitavasti olisi lavastettu, koko video ja ääninauha kuulostaa hyvin autenttiselta, huohotuksineen kaikkineen, videota kuvaavan miehen ääni kuulostaa järkyttyneeltä, hän vain hokee hokemistaan "what the fuck" venäjäksi. Kohdassa 1:10 ääni onkin mikkiin puhuttu, sehän on sen miehen ääni, joka kuvaa videota.

Ainakin katsojia on kertynyt jo aika lailla ja video leviää nopeasti.

Jotenkaan en olisi yhtään yllättynyt, jos venäläiset olisi teloittanut eloonjääneet. Miksi ruumiit piti viedä Moskovaan?

Tässä ketjussa oleva linkki näköjään näyttää jo edellyttävän kirjautumista, mutta täältä löytyy lisää:

http://www.youtube.com/watch?v=frgKTW3jm_Y&feature=related

Lisää puolan kieltä videossa:

"WTF ! look at 49s -52s
(russian)"davaj suda1" - come here!
(polish) "Ja Zyje!" - I'm a live!!
after that we can hear shooting!"

JoKaGO

Quote from: Kristiina on 16.04.2010, 11:30:00
Miksi ruumiit piti viedä Moskovaan?

Virallisen selityksen mukaan siksi, että siellä oli Venäjän parhaat kuolinsyyntutkijat. WTF? Selityksiä luodinrei'illekö tarvittiin?

Jos nämä mystiset videot ja huhut ovat vähänkään todenperäisiä, niin tämähän alkaa muistuttaa erään herttuan murhaa Sarajevossa sata vuotta sitten, mistä alkoikin WW1.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Turjalainen

Onko teillä tarkempaa tietoa tähän liittyen?



QuoteVideo paljastaa Smolenskin "onnettomuuden" olleen attentaatti

Jokin aika sitten nettiin ilmestyi amatöörivideo, joka oli tuoreeltaan kuvattu Smolenskin lentoturman paikalla.

Videon kuvaaja oli sattumalta paikalla ollut Adrij Mendierej. Tässä ensimmäinen linkki videoon ( http://www.youtube.com/watch?v=PxIFh3NkEvM ). Ja tässä vielä toinen ( http://www.youtube.com/watch?v=q7yD_SVK7Yw ). Ensimmäinen nettiin ilmestynyt video "hävisi" pian bittiavaruuteen, samoin kävi seuraaville. Kun tämä huomattiin, alkoivat asiasta kiinnostuneet levittämään videota, ja nyt se on levinnyt niin, että asiasta vastuulliset tahot ovat ilmeisesti lopettaneet tuloksettomat peittely-yrityksensä videon osalta.

Video on paljastava. Tarkalla korvalla voitte huomata, että 57. sekunnin kohdalla kuuluu neljä pamausta, jotka kuulostavat laukauksilta, ja sen jälkeen kuuluu ääni, jossa kuvaajia uhkaillaan pysymään poissa.

Kun video analysoitiin tarkemmin tekemällä siitä videoanalyysi, paljastui paljon enemmän: Videokuvaa hidastamalla näkyy kuinka koneen hylystä oli todennäköisesti koneen pilotti täysin hengissä ja hän heiluttaa kättään sotilaille. Silloin yksi sotilaista sanoo toiselle sotilaalle Venäjäksi; "Anna minulle ase". Tällöin henkilö koneen hylyssä taas huutaa Venäjäksi: "Älä tapa meitä". Silloin kuuluu ensimmäinen laukaus. Videolla näkyy kuinka ensimmäinen tapettu lentäjä kaatuu maahan.

Hieman taukoa niin kuuluu toinen laukaus ja taustalta kuuluu Venäläissotilaiden naurua. Sitten kuvasta näkyy hidastettuna kuinka toinen onnettomuudesta hengissä selvinnyt uhri kaatuu tapettuna maahan. Tämän jälkeen Venäläinen sotilas huutaa; "Muuttakaa suunnitelmaa, ampukaa".

Kuuluu kolmas laukaus ja sen jälkeen taas neljäs laukaus ja kuvasta näkyy kuinka kolmas koneen hylystä esiin kömpinyt henkilö kaatuu maahan, ilmeisesti ammuttuna.

Vidoen kuvaaja Adrij Mendierej sai maksaa paljastuksestaan hengellään. Virallisesti vahvistetun tiedon mukaan hänet tuotiin henkihieverissä 15. Huhtikuuta Kiovalaiseen sairaalaan kriittisessä tilassa ja hän kuoli 16. Huhtikuuta aamupäivällä. Hänet oli puukotettu kahden tuntemattoman henkilön toimesta hengiltä. Näin silminnäkijä vaiennettiin, jäljellä on vain video.

Huomioitavaa on, että myöhemmissä virallisissa "muka tuoreissa" uutiskuvissa tapahtumapaikalta näytettiin kuvaa koneenromusta, kun sitä sammutetaan. Siinä koneen peräosa on eri päin kuin tuoreeltaan kuvatussa videossa. Ennenkuin uutiskuvaajat päästettiin paikalle, oli romuja käännetty kun oli tutkittu ja varmistettu ettei ketään varmasti jää henkiin antamaan todistustaan.

Tässä erään toisen henkilön tekemä analyysi videolla selvästi kuullusta puheesta, mukaan lukien kuvaajan ja hänen lähellään olleen miehen sanomiset, sekä heille huudetut:

00:12 "Uspokój si?" (-Rauhoitu)

00:17 "Patrz mu w oczy" (-Katso hänen silmiinsä)

00:21? "Uspokój si?" (-Rauhoitu)

00:22 Venäjäksi (jostain): "Zjob" (-Tissit ylös [l. käsky 'selkä suoraksi',] )

00:23 "O bo?e" (-Voi Jumala!)

00:25 "Ju? po" (-Tuon jälkeen [l. 'tuon takana'])

00:27 "Zostaniesz tu i zginiesz?" (-Aiotko jäädä tänne kuolemaan?)

00:28 "Ta pani tu jeszcze ?yje" (-Tämä nainen on vielä hengissä)

00:28 "Wielki Jezu" (-Voi Jeesus [lit. 'Suuri Jeesus'])

00:29 "Idziesz" (-Mene [l. 'pakene'])

00:30? Venäjäksi: "Ubija ciebie" (-Minä tapan sinut)

00:31 Venäjäksi: "Uwijajcie sia" (-Kiirehtikää)

00:32 "Swi?ty Józefie, jak tak mo?na" (Voi Pyhä Joosef, kuinka he voivat tehdä näin?)

00:43 Venäjäksi: "Nikagda uchoda" (-Et pääse karkuun)

 
Olen erittäin pessimisti sen suhteen, että tämä rikos, kokonaisen eurooppalaisen valtion johdon tuhoaminen, tulee koskaan oikeuden eteen, koska se sopii liian hyvin a) Venäjän intresseihin, b) Puolan liberaalihallituksen intresseihin ja c) EU:n johdon intresseihin.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Kristiina

Tässä videon kera analyysi samasta:

http://100777.com/node/1948

Pitäisi varmaan katsoa monta kertaa, että hahmottuisi, laukaukset, nauru ja muutamat lauseet ovat ainakin selvät.

qwerty

Turman tutkinnassa on edetty siihen vaiheeseen että tutkijat vaativat Venäjää luovuttamaan turmakoneen Puolaan seuraavan vuoden aikana. Joku voisi sanoa että EU byrokratia on melko hidasta? :P

QuotePACE Report: The crash of Polish Air Force Tu-154M transporting the Polish State delegation, on 10 April 2010 on the Russian Federation's territory

Summary

On 10 April 2010, a Polish State aircraft carrying a senior Polish delegation, led by President Lech Kaczyński, to Smolensk (Russian Federation), to attend a ceremony marking the 70th anniversary of the Katyń Massacre, crashed at Smolensk airport, killing all 96 persons on board.

Both States agreed that the main technical investigation into the crash be conducted according to the International Standards and Recommended Practices specified in Annex 13 of the Chicago Convention, which normally apply to civil aviation. The report of the Russian Inter-State Aviation Committee of 12 January 2011 placed most of the blame on the Polish crew. The Polish Committee for Investigation of National Aviation Accidents issued its own report on 29 July 2011, concluding that Russian air traffic control and deficiencies of Smolensk airport also played a part in the accident.

Under Annex 13, Russia had to return the wreckage to Poland once the technical air safety investigation was completed. The continuing refusal of the Russian authorities to do so is an abuse of rights, fuelling speculation that Russia has something to hide. The Parliamentary Assembly therefore calls on the Russian Federation to hand over the wreckage of Polish Air Force Tu-154M to Poland without further delay.
[tweet]1050691046613676032[/tweet]
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Totuus EPT

12-04-2022 IL "Puola syyttää: Venäjä järjesti lentoturman, joka surmasi Puolan presidentin ja muuta johtoa"


QuotePuola syyttää: Venäjä järjesti lentoturman, joka surmasi Puolan presidentin ja muuta johtoa


Vuoden 2010 Smolenskin lento-onnettomuus johtui kahdesta lentokoneessa olleesta räjähteestä, väittää Puolan hallituksen nimittämä tutkintakomissio. Komission tuoreesta selvityksestä kertoo uutistoimisto AP.

Turma tapahtui huhtikuussa 2010 lähellä Smolenskin sotilaslentokenttää Venäjällä. Kaikki koneessa olleet 89 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä kuolivat, kun Tupolev-matkustajakone syöksyi maahan hieman ennen laskeutumista.

Koneessa matkustivat muun muassa Puolan presidentti Lech Kaczyński puolisoineen, maan keskuspankin johtaja Sławomir Skrzypek, asevoimien komentaja Franciszek Gągor sekä lukuisia parlamentin jäseniä. Delegaatio oli matkalla toisen maailmansodan aikaisen Katynin joukkomurhan 70-vuotismuistojuhlaan.

Tähän saakka onnettomuuden syynä on pidetty selvityksissä sumuista säätä ja lentäjän virhettä. Turmakoneessa ei ole havaittu vikoja.

Tuore raportti syyttää kuitenkin tapahtuneesta suoraan Venäjää. Sen mukaan räjähteet oli piilotettu koneeseen huoltotöiden yhteydessä Venäjällä ja laukaistiin tarkoituksella. Selvityksen mukaan koneen puolalaiset lentäjät ja muu henkilökunta toimivat moitteettomasti.

Tutkintakomissiota johti Puolan entinen puolustusministeri Antoni Macierewicz.
.
Venäjä perusti vuoden 2010 turman jälkeen oman tutkimusryhmänsä, jota valvoi silloinen pääministeri Vladimir Putin. Sen selvitys onnettomuudesta on edelleen kesken. Tämän takia Venäjä ei ole myöskään suostunut luovuttamaan turmakoneen hylkyä Puolalle.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2bb43ad8-bb82-475a-ac2c-9dc932023252

Pitkään kestää Venäjällä tutkiminen. Juupa juu..
Missä ******i siellä ongelma.