News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

SAK:n lakkoilusta

Started by Slicky, 02.03.2010, 11:01:04

Previous topic - Next topic

kertsu59

Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

nabla

slicky:

Quote
Tarinan opetus: Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.


Sama pätee ihmisiinkin. Zimbabwessa osoitus molemmista...
"Järki on paholaisen portto, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin parjata ja tehdä pahaa kaikelle mitä jumala sanoo ja tekee.", Martti Luther
"Ehkä Jumalan tahto oli yhdistää ihmisiä.",Piispa Leo tsunamista
"Jos voin loukata maailmankatsomustasi, siinä on bugi.", nabla

mikkoR

Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

MW

Quote from: mikkoR on 02.03.2010, 19:59:56
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:

Ihan kuin taannoinen liikenneministeri! Mistä näitä asiantuntijoita oikein tulee?

Rouge

#34
Quote from: MW on 02.03.2010, 20:27:48
Quote from: mikkoR on 02.03.2010, 19:59:56
Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:

Ihan kuin taannoinen liikenneministeri! Mistä näitä asiantuntijoita oikein tulee?

Elisabeth Rehn, RKP, diplomiekonomi, ei sotilaskoulutusta, puolustusministeri 1990-1995
Anneli Taina, KOK, sosiaalityöntekijä, ei sotilaskoulutusta, puolustusministeri 1995-1999
Tarja Halonen, SDP/SAK, oikeustieteen kandidaatti, ei sotilaskoulutusta, puolustusvoimien ylipäällikkö 2000-
Timo Räty, SDP/SAK, oikeustieteen kandidaatti, ei ajokorttia, AKT:n puheenjohtaja 2001-
Leena Luhtanen, SDP, valtiotieteiden maisteri, ei oikeustieteen tutkintoa, oikeusministeri 2005-2007
Eero Heinäluoma, SDP/SAK, ylioppilas, valtiovarainministeri 2005-2007
Mikko Paatero, Pori ;), oikeustieteen kandidaatti, ei poliisikoulutusta, poliisiylijohtaja 2008-

Muita?

nabla

Oras Tynkkynen, valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija.
Yhteiskuntatieteiden maisteri, valmistui 2009.

Gradu aiheesta, Tutkimuksessani tarkastelen lihavien representaatiota kotimaisissa ja yhdysvaltalaisissa tv-sarjoissa.
http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.php?id=20227

Lukenut myös,
QuoteLaaja sivuaine minulla oli ympäristöpolitiikka. Lisäksi luin mm. naistutkimusta ja japania.

Siinä referenssiä ilmastotieteisiin.




"Järki on paholaisen portto, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin parjata ja tehdä pahaa kaikelle mitä jumala sanoo ja tekee.", Martti Luther
"Ehkä Jumalan tahto oli yhdistää ihmisiä.",Piispa Leo tsunamista
"Jos voin loukata maailmankatsomustasi, siinä on bugi.", nabla

Hessu

#36
Huomionarvoista on, että Leena Luhtanen oli Suomen ensimmäinen oikeusministeri, jolla ei ollut oikeustieteen koulutusta. Hän sai paikan demarinaisten vaatimuksesta sdp:n puheenjohtaja ylioppilas Eero Heinäluoman suostumuksella. Demareilla oli siinä tilanteessa sellainen ongelma, että Heinäluoma toimi ylioppilaspohjalta valtiovarainministerinä, joten demarinaiset piruilivat kulisseissa, ettei Eerolla ole koulutusta tehtäväänsä. Leena oli sentään maisteri.
Luhtasen sopivuus virkaan taidettiin saada hieman lakia muuttamalla. Niin muistelen.

Klasu

AKT:n esitys oli 1,5 prosentin palkankorotusta sekä keväälle että syksylle 2010.

Sovintoehdotuksessa tarjottiin 1.5. alkaen 0,5 %:n ja 1.12. alkaen 0,6 %:n korotuksia.

Eli jotain 0,25 - 0,3 prosentin korotuksia vuositasolla..

Että mikä tuo tässäkin topikissa mainittu 16% korotus nyt sitten mahtaa olla? Tahallista disinformaatiota?
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

requiem

Quote from: Klasu on 03.03.2010, 08:43:48
AKT:n esitys oli 1,5 prosentin palkankorotusta sekä keväälle että syksylle 2010.

Sovintoehdotuksessa tarjottiin 1.5. alkaen 0,5 %:n ja 1.12. alkaen 0,6 %:n korotuksia.

Eli jotain 0,25 - 0,3 prosentin korotuksia vuositasolla..

Että mikä tuo tässäkin topikissa mainittu 16% korotus nyt sitten mahtaa olla? Tahallista disinformaatiota?

Viimeisen kolmen vuoden sopimuskaudella palkkojen nousu oli yhteensä n.16%, tarkoittaen sellaista viiden prosentin vuosikasvua.

Nyt AKT:n vaatimukset ovat 4,5-6%:n palkankorotukset kahden vuoden sopimuskaudella, sekä kuljetuspuolelle 6kk:n ja ahtaajille 12kk:n palkka irtisanomistapauksissa. Pöydällä oleva sopimus tarjoaisi työantajaosapuolen mielestä 2-3% korotusta sopimuskaudella, työntekijäosapuoli sanoo korotuksen olevan vain 0,25%-0,3%. Työnantajaosapuoli arvioi AKT:n vaatimusten nostavan palkkakustannuksiin menevää kustannuserää n. 10%:lla.

Toki lakkoilla saa ja vaatia juuri sitä mitä haluaa. Työntekijä- ja työnantajaosapuolta saa myös olla uskomatta puheissaan jos näin haluaa, tarvittaessa jättää taipumatta näiden esittämiin vaatimuksiin.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20100301/12674616049810&industry=&=
http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article379984.ece
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AKT+toivoi+neuvottelujen+jatkamista/1135253359018
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Slicky

Quote from: Femakko on 02.03.2010, 13:36:38

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(

Ihanteellinen tilanne on se, että myynti lisääntyy ´se 16%. Tämä ei ole todennäköistä

Kaikkein parasta olisi se, että palkkojen nostojen sijaan, palkkoja tulisi laskea ja reippaasti - kautta maan.

Sanottakoon vaikka nollaan. Siis kaikki tekisivät ilmaiseksi töitä. No markkinatalousteorian mukaan tässä tapauksessa hinnatkin painuisivat nollaan. Miettikääpä mitä esim. Nokia tekisi tässä tilanteessa.

Kari Kinnunen

Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

No hekin tietenkin mutta kyllä kentällä kiroaa ihan tavalliset pikkufirmojen kuskitkin. Suomessa kuitenkin suurin osa rahtiukoista on duunissa pikkufirmoissa joita lakkoilu kirpaisee ikävästi.

Joku alle kymmenen auton kioski on melkoisissa vaikeuksissa lyhyenkin lakon seurauksena. Pelkäänpä vain että taas saa jokunen pikkufirma laittaa lapun luukulle ja ukot tien päälle ilman autoa.

Tuntuu kuin herra Rädyllä ei olisi mitään käsitystä alan markkinatilanteesta. Tuolla on Euroopassa kyllä miehiä ja kalustoa tulossa hoitamaan meidänkin kuljetukset.

metsämies

Quote from: Kari Kinnunen on 03.03.2010, 12:22:10
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

No hekin tietenkin mutta kyllä kentällä kiroaa ihan tavalliset pikkufirmojen kuskitkin. Suomessa kuitenkin suurin osa rahtiukoista on duunissa pikkufirmoissa joita lakkoilu kirpaisee ikävästi.

Joku alle kymmenen auton kioski on melkoisissa vaikeuksissa lyhyenkin lakon seurauksena. Pelkäänpä vain että taas saa jokunen pikkufirma laittaa lapun luukulle ja ukot tien päälle ilman autoa.

Tuntuu kuin herra Rädyllä ei olisi mitään käsitystä alan markkinatilanteesta. Tuolla on Euroopassa kyllä miehiä ja kalustoa tulossa hoitamaan meidänkin kuljetukset.


Luuletko sinä että tämä lakko jokaista pienintäkin firmaa koskee? Ja tuosta vierastyövoiman käytöstähän tässä lakossa on myös kyse, työnantajat haluaisia tuoda virolaisia ja puolalaisia rekkakuskeja ruokapalkalla töihin tänne liikenteeseen sekoilemaan mutta AKT ei siihen suostu. Ei ihme jos maa on kohta mutiaista täynnä kun niiden tuominen tänne jo kelpaa maahanmuuttokriitikoillekkin.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 03.03.2010, 12:46:42
Luuletko sinä että tämä lakko jokaista pienintäkin firmaa koskee? Ja tuosta vierastyövoiman käytöstähän tässä lakossa on myös kyse, työnantajat haluaisia tuoda virolaisia ja puolalaisia rekkakuskeja ruokapalkalla töihin tänne liikenteeseen sekoilemaan mutta AKT ei siihen suostu. Ei ihme jos maa on kohta mutiaista täynnä kun niiden tuominen tänne jo kelpaa maahanmuuttokriitikoillekkin.

Koskee se siinä mielessä että jos satamista ei saa kärryjä, eikä kontteja ulos niin eipä ole kuskattavaakaan. Eikä myöskään jos terminaaleissa ei lastata. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

En usko että suomalaisilla parin auton puljuilla on intressiä palkkailla virolaisia tai puolalaisia. Pikemminkin tilanne on sellainen suomessa operoivilla isoilla toimijoilla kuten vaikka DHL, DSV jne. on intressi potkia ne suomalaiset pikku puljut pihalle ja ottaa tilalle virolaisia ja puolalaisia puljuja.

Kuljettajienkin palkat saataisiin kohdalleen jos rahtihinnat saataisiin kannattavalle tasolle. Tai sitten alan kustannukset kilpailukykyiselle tasolle. Suomessa on nafta kallista on dieselveroa sun muuta vetopöytä veroa veron päälle.

Suomi on kuitenkin osa EU:ta, tosin sijaintimme ansiosta emme ole täällä vielä joutuneet kilpailemaan esimerkiksi juuri puolalaisten kanssa. Saksassa tilanne on jo sellainen että puolasta ja muista itä-euroopan maista tulevia vetureita näkee jo miltei samanverran kuin saksalaisia.

Valitettava, mutta nykyisessä EU:ssa väistämätön ilmiö.

Tommi Korhonen

Devalvaatiomahdollisuuden puute saattaa kyllä olla jatkossa ongelma silloin joskun (jonkun, tässä erityisesti Suomen) valtion palkkataso nousee huonolle tasolle kilpailukyvyn kannalta. EU:n välinen avoin kilpailu pitäisi periaatteessa tasoittaa EU:n palkkatasot kutakuinkin samalle tasolle, ja sen jälkeen euron arvon muutokset pitäisi kompensoida tuo ylipalkkaus.
Valitettavasti Suomen geopoliittinen asema säilyy edelleen huonona, ja se haittaa kilpailua EU:n sisämarkkinoilla. Kusessa ollaan, paitsi ehkä jonkun osan idänkaupan osalta.

TUPOt eivät palkkatasoja voi viedä alaspäin, vaikka tässä tilanteessa kuplan jälkeen itse asiassa pitäisi. Ainoa tapa vaikuttaa tuohon kilpailukykyyn olisi keskityillä sopimukislla, ehkä jopa TUPOlla, saada pidettyä korotustasot alempana kuin muualla Euroopassa kunnes olemme taas jonkinlaisessa kilpailukykyisessä asetelmassa.

Todennäköisempää on että työt karkaavat ja meidän täytyy tyytyä pesemään toistemme selkiä ja kokonaiskansantuote laskee maailman huipulta jonnekin EU:n keskivaihelle tai alemmas. Tosin en tiedä mitä se sitten tarkoittaisi suomalaisten kesken työn järjestäytymisessä ja palkkatason tasoittumisessa valtion sisällä, sitä minä en ymmärrä enää.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Jouko

Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Kiinassa oli Maon kaudella sellainen sääntö jotta kaikki virkamiehet joutuivat tekemään palvelusta maataloustöissä jonkin aikaa. Tietenkin tarkoituksena oli pitää virkakoneisto todellisuuden tasalla. Länsimaisittain ajateltuna pitää virkamiehiltä vaatia monipuolista työkokemusta pelkkien kirjanlukujen ja tutkintojen ohella.

Meillä on liikaa poliittisia broilereita päättämässä tärkeistä asioista.
Jyrki Katainen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

L. Brander

#45
Quote from: Jouko on 03.03.2010, 13:49:52

Kiinassa oli Maon kaudella sellainen sääntö jotta kaikki virkamiehet joutuivat tekemään palvelusta maataloustöissä jonkin aikaa. Tietenkin tarkoituksena oli pitää virkakoneisto todellisuuden tasalla. Länsimaisittain ajateltuna pitää virkamiehiltä vaatia monipuolista työkokemusta pelkkien kirjanlukujen ja tutkintojen ohella.

Meillä on liikaa poliittisia broilereita päättämässä tärkeistä asioista.
Jyrki Katainen


Loistoidea! Kyllä alkais paska liikkumaan, kun saatais Lapuan oma tyttö Jutta nahkasaappaissa ja rakennekynsissä talikkoa heiluttamaan, notta perkele!

Samoin joillekin nimeltämainitsemattomille vihreille ministeritason kasvissyöjille reipas liikunta saattaisi olla paikallaan. Ihan jo sen jaksamisen kannalta.

LB
Dystooppinen salamasota

Slicky

#46
Quote from: Femakko on 02.03.2010, 13:36:38

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(

Ihanteellinen tilanne olisi se, että myynti lisääntyisi se 16%. Tämä ei ole todennäköistä.

Kaikkein parasta olisi se, että palkkojen nostojen sijaan, palkat alentuisivat ja reippaasti - kautta maan.

Sanottakoon vaikka nollaan. Siis kaikki tekisivät ilmaiseksi töitä. No markkinatalousteorian mukaan tässä tapauksessa hinnatkin painuisivat nollaan. Miettikääpä mitä esim. Nokia tekisi tässä tilanteessa?

Klasu

No niin sopimus tuli ainakin autoliikenteeseen. :) Nyt olis vielä parin tyypin (molemmilla puolilla) tultava järkiinsä niin saatais loputkin sopparit aikaiseksi.
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

Hessu

Taisi olla Kiinassa niin, että virkamiehet pistettiin joka seitsemäs vuosi maatöihin tai vastaaviin kokonaiseksi vuodeksi. En ole aivan varma tuosta seitsemästä vuodesta, mutta jotain siihen suuntaan se oli.

Periaate on aivan oikea. Tätä linjaa pitäisi noudattaa myös Suomen eduskunnassa eli kahden tai kolmen kauden jälkeen yksi pakollinen välikausi ja sitten takaisin, jos kannatusta riittää.
Tämä toiminta pitäisi edustajat realistisempina kuin nykyinen ikuisuusistuminen.  Samalla eduskuntaan tulisi säännöllisesti tervettä vaihtuvuutta, joka taas estäisi sisäistä korruptiota.
Nykyisellä tyylillä eduskunnassa jatkavat kaudesta toiseen parhaat median hallitsijat ja puoluejohdon persauksen nuolijat, eivätkä suinkaan ahkerimmat kansalaisten asioiden hoitajat.

Sinänsä merkillistä ajattelua nykyisin, että presidentin pelätään rappeutuvan vallasta 12 vuodessa, mutta kansanedustajan ei koskaan.

Jane Doe

Voisiko joku selittää tyhmälle seuraavan (boldaukset omani):

QuoteAKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan liikenne alkaa normalisoitua heti, ja huomenna torstaina sen pitäisi olla lähes ennallaan. Koska osa kuljettajista on ulkomaalaisia, heidän paluunsa töihin voi kestää kauemmin, minkä takia täysin ennallaan kuljetusalan pitäisi toimia viimeistään lauantaina 6. maaliskuuta.

koko juttu Pravdasta: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuljetusalan+lakko+loppui+%E2%80%93+liikenne+alkaa+heti+palata+ennalleen+/1135253407876
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

Klasu

#50
No mikäs tossa? Ne on niitä hyviä ja etenkin halpoja miehiä, mutta eivät vakituiseen asu täällä. Niitä on hyvä pomputella kun ne ei valita vrt. MB trans tapaus ;D

Tulevaisuudessa varmaan kaikki rikkurit sitten lahjoittavat palkankorotuksensa vaikka hyväntekeväisyyteen. :-X
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

Mika Mäntylä

"Ilman ammatillista peruskoulutusta ahtaaja tienaa EK:n palkkatilaston mukaan 25 euroa tunnissa, vuodessa noin 47 000 euroa."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010030311227757_uu.shtml

Ilman koulutustakin palkka on jo sillä tasolla, että sillä luulisi pärjäävän ainakin joten kuten. Onko nyt näin, että tässä lakossa on kyse nyt vain sokeasta ahneudesta? Logiikka vaikuttaisi äkkiä arvaten olevan se, että kun vientiteollisuus on nyt kumminkin menossa nurin, niin siitä pitää kupata mahdollisimman paljon vielä kun henki pihisee.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Klasu

Höpöhöpö juttuja nuo EK:n palkkatilastot. Eikö nyt okeasti jo haise tämä täysin yksipuolinen uutisointi. Aina on joku EK:n tai muun vastaavan "asiantuntija" haastattelussa. Työnantaja ei vaadi mitään vaan ainoastaan iso paha AKT on taas käsi ojossa vaatimassa kaikkea.. ;D
Jos se raha tuolla rannassa tulee niin helpolla, niin luulisi että sinne on porukkaa menossa jonoiksi asti. Näin ei kuitenkaan ole. Eivät tahdo löytää tilapäis ukkoja tarpeeksi tällaisinakaan aikoina.
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

Mika Mäntylä

Quote from: Klasu on 03.03.2010, 21:12:51
Jos se raha tuolla rannassa tulee niin helpolla, niin luulisi että sinne on porukkaa menossa jonoiksi asti. Näin ei kuitenkaan ole. Eivät tahdo löytää tilapäis ukkoja tarpeeksi tällaisinakaan aikoina.
Jos osasin hakea oikein, niin mol.fi kertoo Nesteellä olevan kaksi satamamiehen paikkaa auki ja molemmat tilapäistöitä. Ei työvoimapula kovin äänekkäästi ärjy.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Klasu

Eipä noita tilapäisahtaajan duuneja missään mollin sivuilla yleensä mainostetakkaan. En tiedä miksi ei. Ehkä tässä on tosiaan jonkinlainen kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus kyseessä. Mutta kyllä kunnon tekijöitä on kuulemma oikeasti vaikea löytää.
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

JoKaGO

Quote from: Jane Doe on 03.03.2010, 16:15:15
Voisiko joku selittää tyhmälle seuraavan (boldaukset omani):

QuoteAKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan liikenne alkaa normalisoitua heti, ja huomenna torstaina sen pitäisi olla lähes ennallaan. Koska osa kuljettajista on ulkomaalaisia, heidän paluunsa töihin voi kestää kauemmin, minkä takia täysin ennallaan kuljetusalan pitäisi toimia viimeistään lauantaina 6. maaliskuuta.

Lakon päättymisen jälkeen kolmantena päivänä viimeistään on oltava töissä, muuten tulee kalossinkuva perseeseen. Vaikka se lakko ei kestäisi edes vuorokautta.

Quote from: Mika Mäntylä on 03.03.2010, 20:24:42
"Ilman ammatillista peruskoulutusta ahtaaja tienaa EK:n palkkatilaston mukaan 25 euroa tunnissa, vuodessa noin 47 000 euroa."

Kyllä tässä on nimenomaan ahneus kyseessä. Kohta Venäjä saa jonkinlaisen logistiikkainfrastruktuurin aikaiseksi, ja siihen romahtaa satamatoiminta Suomessa. Siinä ei ahtaajan palkka mitään paina. Siispä nyt ahtaajien on rahastettava satamaoperaattoreilta kaikki raha ja teksti, mitä vain mieleen tulee.

Kaikesta hyvästä huolimatta en kehoita ketään ahtaajan hommiin. Se on auringonlaskun ala.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Hessu

AKT (sdp) seuraa puunjalostusteollisuuden perässä ja ajaa itseään umpikujaan, jonka lopputuloksena on halpatyövoiman entistä voimakkaampi tulo markkinoille. Katsokaapa vaan muutaman vuoden päähän.

Demarit tuottavat Suomen puolueista kaikkein aktiivisimmin halpatyövoimaa maahamme ja samalla puolue yrittää selittää AKT:n kautta olevansa duunarin asialla! Duunareita viilataan raskaasti linssiin. Tässä lakkoiluhommassa ei ole mitään järkeä, koska sdp vetää jalat alta kuskeilta, ahtaajilta jne. omalla maahanmuuttopolitiikallaan muutamassa vuodessa. Löytyykö ay-puolelta kokonaisvaltaista ajattelua? Jos herne liikkuu pääkopassa, olisiko aika laittaa puolue (sdp) kuriin? Sama koskee vasemmistoliittoa.  Sdp (tai vasemmistoliitto) ei aja tällä hetkellä suomalaisen työläisen tai palkansaajan asiaa. Kuinka monta kertaa tämä täytyy todistaa ennen kuin menee perille? Välillä tuntuu siltä, että ymmärrys yhteiskunnan kehityksestä loppuu seuraavaan päivään.

Palkkauksessa mennään ajan myötä enenevässä määrin työpaikkakohtaiseen ja joustavaan sopimiseen, halusi ay-liike sitä tai ei. Työpaikkakohtaisen sopimisen ideana on säilyttää työpaikat, välillä paremmalla palkalla ja huonoina aikoina joustaen myös alaspäin. Palkat sidotaan tulokseen (liikevoittoon?)ja minimitasokin määritellään, ettei tule käsitystä siitä, että tarkoitus on sahata ketään silmään. Tähän muutokseen kannattaisi hiljalleen valmistautua. Muutos on väistämätön, jos työpaikat halutaan säilyttää. Ikuista kasvua ei ole.

Ay-liike ei hyväksy uusia ajatuksia, koska niiden myötä sen valta romahtaisi. Ay-liike vastustaa lähes kaikkea, jossa on mukana normaalin järjen käyttö, ideana työpaikkojen säilyttäminen ja/tai edes jonkinlainen jousto mukana. Ay-liike vetelee viimeistä vuosikymmentään nykymuodossaan.

Demareille ay-liike on väline osoittaa jäsenistölleen omaa valtaansa. Ay-liikkeen avulla sdp yrittää pitää omat rivit suorina ja todistaa äänestäjilleen ja kannattajilleen olevansa voimissaan. Duunarit ovat välikappaleina sdp:n vallankäytölle ja samalla duunarit joutuvat tahtomattaan tukemaan sdp:n ulkomaalaispolitiikkaa. Epäilen, että demarit epäonnistuvat tässä vanhassa pelleilyssään. Heinäluomalla on eväät vähissä.

Sdp:n pelastus voi olla vihreiden vaaleanpunaisen osaston pako demareihin. Liikehdintää on jo nyt näkyvissä. Vihreät leimautuu yhä selkeämmin uusstalinistiseksi liikkeeksi ja se on liikaa monelle hyväuskoisena vihreisiin liittyneelle tai heitä äänestäneelle. Sdp:n hyöty vihreistä saattaa kuitenkin kuivua siihen, että osa vanhoista demareista siirtynee kannattamaan perussuomalaisia tai Muutos2011:a.

Demarit tukevat oppositiosta hallituksen positiivista syrjintää suosivaa työllistämispolitiikkaa. Positiivinen syrjintä työmarkkinoilla ei edesauta suomalaisten työllistymistä eikä duunarin palkkapussin lihomista. Tämä on FAKTA.

Tukevatko duunarit ihan oikeasti oman työtään ja ammattitaitoaan halveksivaa puoluetta? Se jää nähtäväksi seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Tässä tilanteessa on hyvä muistaa se, että SAK:n (=sdp:n) edustaja totesi Ylen uutislähetyksessä Suomessa olevan työvoimapulan. Rakennusliiton pj suuttui lausunnosta, mutta loivensi puheitaan kansainvälisen solidaarisuuden nimissä jouduttuaan isompiensa puhutteluun.

Kenen asialla ovat SAK, AKT, sdp ja vasemmistoliitto? Sitä kannattaa miettiä, kun seuraavan kerran kävelee äänestyskoppiin. Nykyiset lakot ovat osa sdp:n alkanutta vaalikampanjaa, joka tulee Suomelle erittäin kalliiksi lakkoilun myötä. Sdp:n "vaalikampanja" taitaa olla Suomen tähänastisista vaalikampanjoista kaikkein kallein ja se koskettaa jokaista suomalaista.
Sdp ei ole enää suomalaisten puolue vaan osa kansainvälistä sosialistista maailmanpuoluetta (Sosialistinen internationaali) ja eurooppalaista sosialistipuoluetta (ESP).
Se, joka ei tätä ymmärrä, ei ole seurannut nykyistä kehitystä tai ei halua myöntää todellisuutta.
Lakoilla pyritään antamaan kuva siitä, että olemme sinun asiallasi, mutta kokonaisvaltaisesti politiikkaa toteutetaan eurooppalaisten veljien ja sisarten ehdoilla.

AKT:n (sdp:n) toimilla on suuri vaikutus koko maan taloudelliseen tilanteeseen ja lakkoilua voi pitää toistaiseksi edesvastuuttomimpana taloustoimena laman alkamisen jälkeen. Sdp on epäisänmaallinen puolue. Sen se on todistanut jo moneen kertaan. Uppoaisiko se tämän lakon seurauksena jo paksuimpaankin kalloon?