News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Maahanmuuttokritiikki, koulutus ja asuinpaikka

Started by Jaakko Sivonen, 20.02.2010, 20:22:57

Previous topic - Next topic

Jaakko Sivonen

Usein kuulee väitteitä, joiden mukaan suhtautuminen maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen olisi positiivisempaa korkeasti koulutettujen ja kaupunkilaisten keskuudessa kuin kouluttamattomien ja maalaisten keskuudessa. Nämä väitteet eivät kestä tarkempaa tarkastelua.

On totta, että yliopistoväen keskuudessa on paljon punavihreitä ja kukkahattutätejä. Mutta on huomioitava, että myös tunnetuimmat maahanmuuttokriitikot ovat korkeasti koulutettuja (esim. Halla-aho, Vihavainen, Mäki-Ketelä). Yliopistokoulutuksen yksi päämäärä on saada ihminen ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti. Tämä yhdistyy hyvin maahanmuuttokritiikkiin: maahanmuuttokriitikot eivät niele sokeasti virallisena totuutena markkinoitua monikulttuurisuutta, vaan tarkastelevat sitä kriittisesti.

Myöskään väite, jonka mukaan kaupungeissa suhtauduttaisiin keskimääräisesti positiivisemmin maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen, ei taida pitää paikkaansa. Maahanmuuttajat ovat keskittyneet suuriin kaupunkeihin ja erityisesti pääkaupunkiseudulle. Kaupunkien asukkaat näkevät holtittoman maahanmuuttopolitiikan seuraukset usein paremmin kuin maaseudun asukkaat, joiden arjessa maahanmuutto ei välttämättä näy (tosin vastaanottokeskukset maaseudulla ovat muuttamassa sitä). Niin sanottu kohtaamisteoria, jonka mukaan positiivinen suhtautuminen maahanmuuttoon korreloisi maahanmuuttajien korkean määrän ympäristössä kanssa, ei perustu faktoihin.

Siis: monikultturistien väitteet, joiden mukaan tyypillinen maahanmuuttokriitikko olisi kouluttamaton ja maalainen, ovat vailla perustaa.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Veli Karimies

Siis usein niitä väitteitä tekevät mokuttajat. Heillä on oma ideologiansa ja he tekevät väitteitä tämän oman ideologiansa perusteella.

Kimmo Pirkkala

Eräänsortin rasismia ja syrjintää on sekin kun vähätellään vastapuolen koulutustaustaa. Ja varsinkin se, että koulutustaustasta johtuen mielipiteet olisivat jotenkin vähempiarvoisia.

Samaan hengenvetoon kuitenkin uskotaan lukutaidottomien moniosaajien nostavan Suomen taantumasta. Jep.

Lodi

Niin...kyllä totuus lienee se, että ne maahanmuuttajia kohtaamaan joutuvat nimenomaan ja erityisesti tulevat vähitellen kriittisiksi maahanmuuttajia kohtaan.
Nyt tietenkin on erotettava "maahanmuuttaja" ja "maahan muuttava". Jälkimmäiset todellakin rikastuttavat maatamme ja ovat t o d e l l a k i n tervetuleita Suomeen.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

jarde

Jos nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan kriittisesti suhtautuvaa halutaan verrata kouluttamattomaan kajaanilaiseen juntti-rasistiin, niin omalla kohdallani tuo vertaus ei ainakaan toimi. Itse olen akateemisesti koulutettu 40-vuotias helsinkiläinen mies. Päivääkään en ole ollut työttömänä, joten olen ilmeisesti verorahoillani elättänyt useampaakin lukutaidotonta maahanmuuttajaa elämäni aikana. On typerää yrittää assosioida maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvaa huonostikoulutettuun junttiin. Olen jutellut monien työkaverieni ja ystävieni kanssa, joilla on suurinpiirtein sama sosiaalis-ekonominen tausta kuin itselläni, ja useimmat suhtautuvat nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan kielteisesti olematta millään tavalla rasisti.

Minulla ei ole mitään maahanmuuttoa vastaan sinänsä. Kyllä tänne saa tulla tekemään työtä, rakentamaan tätä maata ja maksamaan veroja. Mutta miksi ihmeessä tänne otetaan täysin luku- ja ammattitaidottomia ihmisiä, joista jokainen tietää, ettei heistä tule olemaan Suomelle kuin kuluja ja harmia.

Eli:
- Suhtaudunko kielteisesti nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan? Kyllä.
- Olenko rasisti? En.

t. Jarde Suomalainen
Asiallinen nykyisen liian avoimen maahanmuuttopolitiikan vastustaja. En ole rasisti.

Ernst

Quote from: jarde on 21.02.2010, 20:06:46
Jos nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan kriittisesti suhtautuvaa halutaan verrata kouluttamattomaan kajaanilaiseen juntti-rasistiin, niin omalla kohdallani tuo vertaus ei ainakaan toimi. Itse olen akateemisesti koulutettu 40-vuotias helsinkiläinen mies.

Kajaanilaisella "juntilla" on ihan yhtä suuri oikeus mielipiteeseensä ja poliittisiin kannanottoihin kuin näillä suvaitsevaiuuteen hurahtaneilla akateemisilla mokuttajillakin. Heidän suvaitsevaisuutensa ei näemmä koske oman maan vähemmän kouluja käyneitä. Hävennevätkö omia juuriaan, omia oppimattomia sukujaan? Minä en häpeä pelkän kansakoulun käyneitä vanhempiani vaikka akateemiseen ammattiin päädyin - päinvastoin!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kimmo Pirkkala

Taisi tästä kyselykin olla täällä... joka paljasti hommalaiset keskimääräistä korkeammin koulutetuksi väeksi, muistaakseni? Sinänsä se ei ole mikään ihme siinä mielessä että ehkäpä se sopii jotenkin netissä paljon kirjoittelevan ihmisen "profilointiin".

Nii ja olen miäkii suorittanu ylemmän korkeakoulututkinnon. Ei-niin-kauheen hyvin arvosanoin ja hitaasti, mutta kuitenkin.
;D

... Sanottakoon kuitenkin että ei se korkeakoulututkinto takaa yhtään mitään ymmärryksen osalta, itse en laita sille kovin suurta painoarvoa. Asian voin todistaa yksinkertaisesti sillä että itsekin olen ollut mokuttajasuvis, joka on ollut pihalla kuin lumiukko maahanmuuttoasioissa.

Ernst

Quote from: wekkuli on 21.02.2010, 20:25:57

... Sanottakoon kuitenkin että ei se korkeakoulututkinto takaa yhtään mitään ymmärryksen osalta, itse en laita sille kovin suurta painoarvoa. Asian voin todistaa yksinkertaisesti sillä että itsekin olen ollut mokuttajasuvis, joka on ollut pihalla kuin lumiukko maahanmuuttoasioissa.

Tuon kirjoittamasi todistaa oikeaksi se, että näistä mokumultikultittajista useallakin on korkeakoulun loppututkinto tai jatkotutkintokin: Thors, Suurpää, Illman, "Linnut lentävät" Kiljunen, Viljanen...

KTM

Quote from: Jaakko Sivonen on 20.02.2010, 20:22:57
Usein kuulee väitteitä, joiden mukaan suhtautuminen maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen olisi positiivisempaa korkeasti koulutettujen ja kaupunkilaisten keskuudessa kuin kouluttamattomien ja maalaisten keskuudessa. Nämä väitteet eivät kestä tarkempaa tarkastelua.

On totta, että yliopistoväen keskuudessa on paljon punavihreitä ja kukkahattutätejä. Mutta on huomioitava, että myös tunnetuimmat maahanmuuttokriitikot ovat korkeasti koulutettuja (esim. Halla-aho, Vihavainen, Mäki-Ketelä). Yliopistokoulutuksen yksi päämäärä on saada ihminen ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti. Tämä yhdistyy hyvin maahanmuuttokritiikkiin: maahanmuuttokriitikot eivät niele sokeasti virallisena totuutena markkinoitua monikulttuurisuutta, vaan tarkastelevat sitä kriittisesti.

No, itse olen kauppatieteiden tohtori ja olenkin miettinyt pitäisikö vaihtaa nimimerkiksi KTT, mutta en ole jaksanut. KTM tarkoittaa tietysti kauppatieteiden maisteria, joka on ollut jo monta vuotta vanhentunut titteli.

Mitenkäs homman palstalla muuten voi muuttaa tunnuksensa nimeä?

Kaptah

Quote from: KTM on 21.02.2010, 21:19:17
Mitenkäs homman palstalla muuten voi muuttaa tunnuksensa nimeä?
Ottamalla yhteyttä moderaattoriin. Itse sitä ei voi muuttaa.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

KTM

Quote from: Veli on 20.02.2010, 20:43:56
Siis usein niitä väitteitä tekevät mokuttajat. Heillä on oma ideologiansa ja he tekevät väitteitä tämän oman ideologiansa perusteella.

Niin, yliopistomaailmassa on varsin paljon nuivasti ajattelevia, mutta useimmat eivät halua sanoa sitä ääneen tai ainakaan omalla nimellä.

Syyt on varsin ymmärrettäviä, koska yliopistot elävät opiskeijamäärillä ja mitä enempi ulkomaalaisia opiskelijoita sen parempi (opetusministeriön mielstä). Eikä niissä ulkomaalaisissa sinänsä ole mitään pahaa jos ne tulevat kauko-idästä, ei edes jos ne ovat afrikasta ja he ovat naisia.

Suurimmat ongelmat on afrikkalaisten ja lähi-idän miesten kanssa, heitä on lähes turha opettaa, koska he eivät kuuntele opettajaa, koska ovat omasta mielestään aina oikeassa, eivätkä kuuntele kritiikkiä.

jarde

Quote from: M on 21.02.2010, 20:21:03
Kajaanilaisella "juntilla" on ihan yhtä suuri oikeus mielipiteeseensä ja poliittisiin kannanottoihin kuin näillä suvaitsevaiuuteen hurahtaneilla akateemisilla mokuttajillakin. Heidän suvaitsevaisuutensa ei näemmä koske oman maan vähemmän kouluja käyneitä. Hävennevätkö omia juuriaan, omia oppimattomia sukujaan? Minä en häpeä pelkän kansakoulun käyneitä vanhempiani vaikka akateemiseen ammattiin päädyin - päinvastoin!
=> Taisit lukea ja ymmärtää väärin. En sanonut, että kajaanilaisella juntilla ei olisi yhtä suuri oikeus mielipiteeseensä kuin minulla. Jos et ole vielä huomannut, niin elämme demokratiassa, jossa akateemisesti koulutetulla ihmisellä on yhtä suuri äänivalta vaaleissa kuin kajaanilaisella juntilla. Minäkään en häpeä pelkän kansakoulun käyneitä vanhempiani. Sanoin, että nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan myönteisesti suhtautuvan on turha yrittää assosioida kaikki kriittisesti maahanmuuttopolitiikkaan suhtautuvat kajaanilaisiin juntteihin. Myös täysin eri sosiaali-ekonomisista ryhmistä löytyy ihmisiä, joilla on yhtä järkevät mielipiteet suhteessa maahanmuuttopolitiikkaan. Mutta se, mikä minut ja ystäväni erottaa kajaanilaisesta juntista on se, että minä ja ystäväni emme ole rasisteja.
Asiallinen nykyisen liian avoimen maahanmuuttopolitiikan vastustaja. En ole rasisti.

Luotsi

Quote from: M on 21.02.2010, 20:21:03
Quote from: jarde on 21.02.2010, 20:06:46
Jos nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan kriittisesti suhtautuvaa halutaan verrata kouluttamattomaan kajaanilaiseen juntti-rasistiin, niin omalla kohdallani tuo vertaus ei ainakaan toimi. Itse olen akateemisesti koulutettu 40-vuotias helsinkiläinen mies.

Niinpä. Kenelle tämä maa ja sen politiikasta päättäminen sitten kuluu - jotenkin titteleihin suhteutettuna ehkä? Kaikille oppiarvoista riippumatta?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Miniluv

QuoteTaisi tästä kyselykin olla täällä... joka paljasti hommalaiset keskimääräistä korkeammin koulutetuksi väeksi, muistaakseni?

En epäile tätä tulosta, mutta haluan muistuttaa kyselystä, jossa Hommassa 'todettiin' olevan heteroita siinä 60% pintaan :)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Ernst

Quote from: planeta on 21.02.2010, 22:01:28

Anteeksi off-topic. Samoin ihmetyttää supistukset kouluissa, vanhustenhoidossa, nuorisotiloissa ym ym, mutta määrärahoja lisätään maahanmuuttomenoihin. Logiikka?

Kouvola sulkee kymmenkunta kouluaan mutta kaupungin palkkalistoilla oleva ehdottaa monikulttuurikeskuksen perustamista. Ei kuulemma aiheuta kuluja.

Ernst

Quote from: jarde on 22.02.2010, 00:52:38
Mutta se, mikä minut ja ystäväni erottaa kajaanilaisesta juntista on se, että minä ja ystäväni emme ole rasisteja.

Ovatko kajaanilaiset (juntit) mielestäsi rasisteja?

svobo

Quote from: M on 21.02.2010, 20:41:17
Tuon kirjoittamasi todistaa oikeaksi se, että näistä mokumultikultittajista useallakin on korkeakoulun loppututkinto tai jatkotutkintokin: Thors, Suurpää, Illman, "Linnut lentävät" Kiljunen, Viljanen...

Tuo lista saakin epäilemään, että lakitieteissä ei liiemmin analyyttistä älyä tarvita, eikä kovin lisää alan tutkinnon arvostusta minun silmissäni. Muutenkin ihmettelen, miksi helvetissä yhteiskunnan korkeissa asemissa on niin paljon juristeja.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Lodi

Kohtahan täällä aletaan kirjaamaan tutkintoja.
Kuka aloittaa ?  ;D
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Ano Nyymi

Quote from: Lodi on 22.02.2010, 21:45:30
Kohtahan täällä aletaan kirjaamaan tutkintoja.
Kuka aloittaa ?  ;D

Mä olen melkein uimamaisteri. Mutkun pelkään vettä. Se on niin märkää.

risto

Quote from: M on 22.02.2010, 18:56:32
Mutta se, mikä minut ja ystäväni erottaa kajaanilaisesta juntista on se, että minä ja ystäväni emme ole rasisteja.

Tuo lienee perusolettamus nykyään, valitettavasti. Eli minä olen rasisti, sinä olet rasisti ja hän on rasisti paitsi jos toisin voidaan todistaa.

En muuten ole kajaanilainen, enkä varmaan junttikaan. Opiskelen myös yliopistossa, vaikka en aivan mahdotonta painoarvoa antaisikaan papereille.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

erilainen

En ymmärrä alkuunkaan tuota jakoa akateemisiin ja sitte siihe huonompaan väkeen. Kaikkia tarvitaan ja yleensä sitä akateemista väkeä vähemmän. Mamu-ongelmien tunnistamiseen ei tarvita akateemista koulutusta vaan maalaisjärki riittää. Useimmiten ongelmat ovat yksinkertaisia, ja yksinekrtaisemmatkin ihmiset ne tiedostavat. Ennen kaikkea yksinkertaisille ongelmille kaivataan yksinkertaisia ratkaisuja, eikä jotain puolittaisia hätäratkaisuja, josisa asianoamiset eivät ainakaan loukkaantuisi.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

jarde

Ne kajaanilaiset nahkatukka-juntit, jotka huutavat asiattomuuksia tummaihoisista ja joita on näytetty tv-uutisissa, ovat varmasti kaikkien mittapuulla täyttäneet juntti-rasistin määritelmän. Se, että sinunlaisesi ihmiset puolustavat näitä juntti-rasisteja, vain haittaa asiallisten maahanmuuttokriittisten ihmisten asiaa, koska tällä tavalla RKP, vasemmisto, vihreät ja muut monikulttuurisuuden kannattajat juuri yrittävät assosioida maahanmuuttokriittisyyden juntti-rasisteihin. Heidän logiikkansa juuri on: jos olet maahanmuuttokriittinen, olet samalla juntti-rasisti. Kukaan järkevä ihminen ei halua mieltää itseään juntti-rasistiksi ja siksi ei uskalla tuoda esille mahdollista maahanmuuttokriittisyyttään. Em. yhteys ei tietenkään pidä paikkansa. Minä esimerkiksi en ole rasisti, mutta olen maahanmuuttokriittinen.

Juki

Quote from: erilainen on 22.02.2010, 22:42:03
En ymmärrä alkuunkaan tuota jakoa akateemisiin ja sitte siihe huonompaan väkeen. Kaikkia tarvitaan ja yleensä sitä akateemista väkeä vähemmän. Mamu-ongelmien tunnistamiseen ei tarvita akateemista koulutusta vaan maalaisjärki riittää. Useimmiten ongelmat ovat yksinkertaisia, ja yksinekrtaisemmatkin ihmiset ne tiedostavat. Ennen kaikkea yksinkertaisille ongelmille kaivataan yksinkertaisia ratkaisuja, eikä jotain puolittaisia hätäratkaisuja, josisa asianoamiset eivät ainakaan loukkaantuisi.

Siis aivan järkyttävää populismia: käys parilla queer-tutkimuksen luennolla ja perehdy vaikkapa Jacques Lacanin psykoanalyyttiseen teoriaan ja sen sovelluksiin kirjallisuustieteissä ennen kuin tulet huutelemaan järkeä. Meinaan on monimutkasta! Ei arkijärki riitä. Ja ratkaisut samalla mallilla!

gloaming

Quote from: Juki on 23.02.2010, 00:15:36
Siis aivan järkyttävää populismia: käys parilla queer-tutkimuksen luennolla ja perehdy vaikkapa Jacques Lacanin psykoanalyyttiseen teoriaan ja sen sovelluksiin kirjallisuustieteissä ennen kuin tulet huutelemaan järkeä. Meinaan on monimutkasta! Ei arkijärki riitä. Ja ratkaisut samalla mallilla!

Asiaan kuuluu, että terminologia ja relaatiot on määritelty mahdollisimman kryptisesti, kuormitettu eri merkityksillä ja uudelleen määritellään lennosta tarpeen ja tarpeettomuuden mukaisesti. Opiskelijan suusta: "Voisin alleviivata koko kappaleen!" Kertonee, mistä on kysymys.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

gloaming

Quote from: jarde on 22.02.2010, 23:57:58
...jotka huutavat asiattomuuksia tummaihoisista ja joita on näytetty tv-uutisissa, ovat varmasti kaikkien mittapuulla täyttäneet juntti-rasistin määritelmän.

Näin. Ja täytyy lisätä, että en keksi kuin yhden ainoan motiivin sille, että kyseisiä henkilöitä silitetään myötäkarvaan.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Ari-Lee

QuoteHeidän logiikkansa juuri on: jos olet maahanmuuttokriittinen, olet samalla juntti-rasisti. Kukaan järkevä ihminen ei halua mieltää itseään juntti-rasistiksi ja siksi ei uskalla tuoda esille mahdollista maahanmuuttokriittisyyttään. Em. yhteys ei tietenkään pidä paikkansa. Minä esimerkiksi en ole rasisti, mutta olen maahanmuuttokriittinen.
Selvästi ilmaistu.

Quote from: Inna on 23.02.2010, 03:04:06
Quote from: gloaming on 23.02.2010, 01:52:20
...jotka huutavat asiattomuuksia tummaihoisista ja joita on näytetty tv-uutisissa, ovat varmasti kaikkien mittapuulla täyttäneet juntti-rasistin määritelmän.

Näin. Ja täytyy lisätä, että en keksi kuin yhden ainoan motiivin sille, että kyseisiä henkilöitä silitetään myötäkarvaan.

Mulle kajaanilaiset junttirasistit on uusi juttu. Onko esim. Hommassa käsitelty heitä ja silitelty myötäkarvaan? Itse taisin Joensuussa kerran nähdä kadulla junttirasistin. Ei tehnyt mieli silitellä.

Kajaani on muuten oikein rauhallinen ja viihtyisä pieni kaupunki. Ei täällä kukaan kenellekään huutele kaduilla eikä sisätiloissa. Nahkapääjunttirasisteja tai sen tapaisia en ole täällä haitoksi nähnyt. Ja olen nähnyt tätä 45 vuotta. Mitä lie YLE esittänyt ja mistä lie sitten uutisvideon kaivanut? Onko siitä pitkäkin aika? Voin sanoa että tottakait tupauunoja löytyy jokaiselta paikkakunnalta. Ei niistä kannata tehdä luentoja.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

AIP

Heidän logiikkansa juuri on: jos olet maahanmuuttokriittinen, olet samalla juntti-rasisti.

Väitän, että merkittävä osa tämän jaottelun tekijöistä on edelleen melko nuorta väkeä, ja että heidän yhteiskunnallinen kokemuspohjansa elää edelleen aikaa, jossa he istuvat yläasteen penkillä kauniine ajatuksineen, ja kokevat tulevaisuuden ammattikoulupojat merkittäväksi rasitteeksi omien ihanteidensa ajamiselle. Tämän jälkeen vuorossa ovat olleet humanistiset opinnot ulkomaailmalta suojaavassa tiedekunnan norsunluutornissa, jossa on ollut ihanan paljon samalla tavoin ajattelevia ihmisiä. Tutkinto kourassa ulos astuttuaan he kohtaavat maailman, jossa kuvittelevat olevan he itse, korkeasti koulutetut, akateemiset humanistit, sekä ne yläasteen tulevat amispojat, joille he eivät anna kovin suurta ihmisarvoa.

Yleisemmällä tasolla:

En puhtaasti allekirjoita myöskään väitettä, että monikulttuuriset kohtaamiset synnyttäisivät maahanmuuttokritiikkiä. Koska kuitenkaan omat kokemukset eivät riitä argumentoinnissa, leimaan ne siten puhtaasti omiksi kokemuksikseni. Alkuelämän jatkuvanm muuttoliikkeen jälkeen olen kotiutunut tällaiseen kaakkoissuomalaiseen keskikokoiseen teollisuuskaupunkiin. Asun taajaman laitamailla, omien seinien sisällä turvassa koto- ja vieraskulttuureilta. Vaikka kaupungin rajojen sisällä sijaitseekin maan suurin vastaanottokeskus, olen säästynyt negatiivisilta henkilökohtaisilta kokemuksilta nk. varsinaisten kanssa. Nykyistä maahanmuutto- ja monikulttuuri-ilmapiiriä kohtaan tuntemani vastustushalu pohjautuukin nähdäkseni seuraaviin tekijöihin:

• En siedä ollenkaan, että asioita tehdään huonosti, lopputuloksesta välittämättä
  • En siedä ollenkaan, että vailla vaihtoehtoa ihmisiltä otettua rahaa käytetään vailla vastuuta tuloksesta
  • Inhoan yli kaiken sitä, että kansakunnan johtotehtävissä toimivat ihmiset harjoittavat sanelupolitiikkaa ja tiuskivat ja äksyilevät niille ihmisille, joiden mandaatilla ovat tehtäviänsä suorittamassa
  • Sanomalehtiperheen vesana ja painomusteessa kasvaneena minua kuvottaa se tapa, jolla nykyiset vasemmistolaiset väärinkäyttävät asemaansa luotetun tietolähteen edustajina - vaikkakin tämä luottamus on koko ajan murenemassa
  • En ymmärrä miksei asioita voida sanoa niinkuin ne ovat. Suvaitsevaiston kaksinaamaisuus ei lakkaa koskaan hämmästyttämästä. Kun olin lapsi, vastaavan moraalin omaksuneet ihmiset olivat pihan juorutätejä. Nyt he ovat jostain syystä asemissa, joissa kykenevät saamaan aikaan merkittävää taloudellista ja kulttuurista vahinkoa.
  • En siedä omaan napaan tuijottamista ollenkaan silloin kun se tapahtuu muiden kustannuksella. Tällä tarkoitan niin konkreettista kuin henkistäkin pääomaa.

En kuitenkaan ole aivan säästynyt monikulttuurisilta kohtaamisilta. Pari vuotta mielenterveysongelmaisen (tämä ei ole arvio vaan fakta) venäläisnaisen naapurissa asumista ovat todennäköisesti muokanneet asennettani venäläisiä kohtaan merkittävästi. Kun ennen olin pakottautunut ns. suvaitsevaiseen anteeksiantoon kyseistä kansanryhmää kohtaan, en nykyään enää tunne erityistä sääliä. Kykenen inhoamaan kyseistä kansanryhmää suoraan sen jokapäiväisen käytöksen perusteella. En koe potevani ns. ryssävihaa, koska en ollut rintamalla, ja isoisänikin selvisivät hengissä. Tämä inho kumpuaa suoraan venäläisten nykypäivänä osoittaman röyhkeyden ja itsekkyyden pohjalta. Olen varsin hyvin perehtynyt niihin syihin, jotka mainittua kansakuntaa ovat tähän suuntaan muokanneet, mutten käsitä miksi sen pitäisi lisätä jonkinlaista anteeksiantoa. Enhän hyväksy samanlaista käytöstä suomalaisiltakaan.

Olenko sitten kouluttamaton juntti? Varmaankin. Kuvittelin tässä iässä olevani jo valmis diplomi-insinööri, mutta kun osastoni paikallisella korkeakoululla alkoi osoittaa merkkejä siitä, ettei oikea käsi tiedä mitä vasen tekee, poltin hihansuuni ja jättäydyin "toistaiseksi" työelämään. Tästä on kulunut nyt kymmenen vuotta.

Niin, juntti? Kun olin lapsi pääkaupunkiseudulla, tätä sanaa käytettiin usein. Sillä viitattiin ihmisiin, jotka eivät ole ainoastaan kykenemättömiä havaitsemaan maailmaa lähimmän kymmenen neliökilometrin ulkopuolella, vaan vaativat myös muita alistumaan omaan maailmankuvaansa. Täällä nk. periferiassa sana ei ole erityisen merkittävästi käytössä. Toisaalta myös täällä periferiassa asuu melko merkittävä joukko ihmisiä, jotka kykenevät selviytymään melkeinpä missä päin tätä valtakuntaa tahansa. Ehkä siksi juntti-sana ei kuulu sanavarastoon. Sitä vastoin se sopii hämmästyttävän hyvin kuvaamaan suvaitsevaista maailmankatsomusta.

Mutta entäpä ne, jotka uskovat akateemisen koulutuksen tuottavan vain yhdenlaista, mielestänsä oikeata ajattelun mallia, johon sisältyy tarkasti kohdennettu suvaitsevaisuus erilaista, muttei samanlaista kohtaan? Ymmärtävätkö he ollenkaan kuinka pelottavan viestin he antavat? Että korkeimman asteen humanistisen koulutuksen läpikäyneet ihmiset kykenevät ajattelemaan vain tietyllä, koulutuksessa päähän hakatulla tavalla? Onko humanistinen, akateeminen tutkinto sittenkin henkinen turvasatama niille, jotka kärsivät ajattelun köyhyydestä? Entä ne, joilla sitten on omia ajatuksia? Onko ajatusten ja tutkinnon välissä kovinkin korkea muuri ylitettävänä?

Kimmo Pirkkala

En miä Kajaanist tiiä paljo mitää, mut sitä linnanraunioiden yli rakennettua siltaa en voi antaa anteeksi! Se on melkein yhtä barbaarinen temppu kuin Enso-Gutzeitin pääkonttori Katajanokalla!
:facepalm:
;D

Ernst

Ne kajaanilaiset nahkatukka-juntit, jotka huutavat asiattomuuksia tummaihoisista ja joita on näytetty tv-uutisissa, ovat varmasti kaikkien mittapuulla täyttäneet juntti-rasistin määritelmän. Se, että sinunlaisesi ihmiset puolustavat näitä juntti-rasisteja, vain haittaa asiallisten maahanmuuttokriittisten ihmisten asiaa, koska tällä tavalla RKP, vasemmisto, vihreät ja muut monikulttuurisuuden kannattajat juuri yrittävät assosioida maahanmuuttokriittisyyden juntti-rasisteihin.
Vedä henkeä! Kajaanissa käyneenä en ole törmännyt junttirasismiin saati siihen, että kokonainen kaupunki olisi siinä tilassa.

Heidän logiikkansa juuri on: jos olet maahanmuuttokriittinen, olet samalla juntti-rasisti. Kukaan järkevä ihminen ei halua mieltää itseään juntti-rasistiksi ja siksi ei uskalla tuoda esille mahdollista maahanmuuttokriittisyyttään. Em. yhteys ei tietenkään pidä paikkansa. Minä esimerkiksi en ole rasisti, mutta olen maahanmuuttokriittinen.
Sama täällä. Edustan Ransakan vallankumouksen arvoja. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo.

juge

Minä olen vähän alle 40-v. akateeminen perheenisä Munkkiniemestä. Työtä teen johtavassa asemassa ja liksa on reilusti yli 100 000 € vuodessa. Työkavereita on ollut monenmaalaisia ja -värisiä. Mitään ihonväriongelmia minulla ei ole koskaan ollut.

Olen kuitenkin maahanmuuttokriittinen, koska vihaan sitä, että maksan vuodessa pelkkää tuloveroa kymmeniä tuhansia euroja. Rahasta liian iso osa menee monikulttuurihulluuteen ja Suomen edun vastaiseen toimintaan täysin valheellisin perustein.

Kaupan päälle media uskottelee, että maahanmuuttokritiikki on vain pienen vähemmistön mielipide:

"Maahanmuuttokriitikot ovat pieni mutta äänekäs vähemmistö - mutta lopultakin vain vähemmistö. Mielipidekyselyjen mukaan suomalaiset suhtautuvat maahanmuuttoon rauhallisesti. European Social Survey -tutkimuksen mukaan vain 7,8% suomalaisista käännyttäisi kaikki iholtaan eriväriset maahanmuuttajat."

HS Kuukausiliite 6.2.2010

Ajattelin, että kansan mielipide on selvitettävä, jotta poliitikotkin saisivat suodattamatonta palautetta:
http://hommaforum.org/index.php/topic,21635.0.html
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"