News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-01-11 YLE: Silminnäkijä: siveyden tähden.

Started by mishrak, 11.01.2010, 09:14:35

Previous topic - Next topic

pelle12

Quote from: nimetönkeskustelija on 12.01.2010, 19:33:34
Quote from: kyllästynyt on 11.01.2010, 22:12:51
Miksi Wali Haski saa tehdä jatkuvasti ohjelmia Ylelle puutteellisella kielitaidollaan ja olemattomalla toimittajakokemuksellaan.

Itseänikin pisti korvaan surkea suomen mongerrus. Valitettavasti olen sitä mieltä, että telkkariin dokumenttejä tekevän tulisi osata hyvää suomea. No tulevaisuudessa telkkari on varmaan täynnä kaiken maailman mongertavia huivipäisiä uutistenlukijoita tyyliin "hyva iltta tasa on ilan utisaihet".

Ainakin Spektr-lehden (Suomen venäjänkielisille tarkoitettu lehti) päätoimittaja Elina Jotain oli sitä mieltä, että kielitaidon puute on pelkkä tekosyy olla palkkaamatta mamutoimittajia. Mahtaisikohan Elina itse palkata lehteensä venättä taitamattoman kantiksen?

pelle12

Quote from: Pohjolan puolesta on 11.01.2010, 21:29:56

Tälläiset klaaniutuneet yhteisöt muodostavat rinnakkaisyhteiskunnan, joka ei ole missään määrin lojaali asuinmaalleen. Tulivat ne klaanit sitten mistä päin mailmaa tahansa.
Avainsana on taaskin "sisäsiittoinen klaani".

Mehän kaikki tiedämme jo kuinka sisäsiittoisia me suomalaiset olemme, siksi tarvitsemmekin kuulemma uutta verta (siis uusia geenejä), mutta hieman huolestuttaa, että meitä aiotaankin rikastuttaa vähintään yhtä sisäsiittoisella mamuporukalla. Hei haloo, suomalaiset eugeniikan kannattajat! Putosiko taas yksi pohja pois 'Suomi kaipaa kipeästi lisää mamuja'-sloganilta??

Punaniska

Quote from: karkoittaja on 12.01.2010, 16:48:59
Quote from: Jyri Suominen on 12.01.2010, 16:32:08
Tuossa vähän lisää tietoa Wali Hashista.

http://yle.fi/alueet/turku/article865519.ece

Ihan pätevä ja kunnollinen kaveri muutenkin, olen tehnyt turvallisuushommia myös hänen kanssaan.

Jep. Samaa mieltä olen. Jos somaliyhteisö koostuisi pääosin tuollaisista kavereista ei heidän kanssaa mitään ongelmia olisi koskaan tullutkaan.

Ei mullekaan päässy näppylöitä tulemaan. Ja tavallaan oikea mies tuollaisen tarinan tekemiseen: Jos Timo T.A tai Karpo olis tehny tismalleen samanlaisen pätkän, niin Thors olis saanu itkupotkuraivarin potenssiin 10!

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

kkatajis

Minun mielestä erittäin hyvä dokkari! ei mitään vikaa tässä ole !

edit: Niin olen nähnyt itse kun romaanit sylkevät "omien" päälle jotka ovat suomettuneita Helsingissä (bussi 71 Pihlajisto jossa itsekkin asuin).
eikun hommaa putkeen

Paavom

Quote from: nimetönkeskustelija on 12.01.2010, 19:33:34
Quote from: kyllästynyt on 11.01.2010, 22:12:51
Miksi Wali Haski saa tehdä jatkuvasti ohjelmia Ylelle puutteellisella kielitaidollaan ja olemattomalla toimittajakokemuksellaan.

Itseänikin pisti korvaan surkea suomen mongerrus. Valitettavasti olen sitä mieltä, että telkkariin dokumenttejä tekevän tulisi osata hyvää suomea. No tulevaisuudessa telkkari on varmaan täynnä kaiken maailman mongertavia huivipäisiä uutistenlukijoita tyyliin "hyva iltta tasa on ilan utisaihet".

Mutta itse asiaan. Dokkarissa puhuttiin ruotsin "parveketytöistä", joka tarkottaa isiensä tai veljiensä "kunniamurhaamiksi" tulleita tyttöjä, joiden väitetään tehneen itsemurha. Ruotsalainen poliisijohtaja mongersi uskomatonta roskaa. Hänen mukaansa on vaikea todistaa murhaa. Uskomatonta välinpitämättönyyttä poliisipääliköltä. Kyllä nyt tunnusmerkit on niin selvät, että epäilty isä ja mahdollisesti veljet tulee ottaa tutkintavankeuteen. Lisäksi suvun naisia ja tytön ystäviä tulisi kuulustella. Kyllä murha tai tappo on ennen pystytty usein selvittämään. Varsinkin kun epäiltyjä ei tarvitse kaukaa etsiä. Välitön linnatuomio ja sen päälle karkotus kaikille kunniamurhaajille ja karkotus niille jotka yllyttävät muita kunniamurhaan.

Tämä on nyt arvokysymys. Hyväksymmekö me naisiin kohdistuvan kunniaväkivallan juurtumisen Suomeen.

Tämä Wali puhuu huonoa suomea jota on vaikea välillä ymmärtää.

En kuitenkaan yhtään epäile vanhaa väittämää että:
"Ylellä ovat töissä parhaat ja huonoimmat".

Ajankohtaistoimitus Ylellä on ehkä maailman parasta (varsinkin nyt kun John Simpson on jäänyt, ymmärtääkseni, eläkkeelle BBC:ltä ;)

Eiköhän siellä osata nähdä potentiaali. Tämä kaveri vain yksinkertaisesti voi mennä sellaisiin paikkoihin mihin sinä tai minä ei voida (/uskalleta).

Ja, uskoakseni jotain objektiivisuutta ylläpitäen, pystyy kertomaan asioista molemminpuolisesti.

Tottakai Wali tietää mitä kunniamurha on. Välillä tuntui hoopolta hänen kysymyksensä, mutta se on journalismia? Eikö?

Miltä se Hannu tai Enska näyttäisi tänäpäivänä? Tai Esko Riihelä?

80-luvulla ajankohtaistoimittajana oli Timo T.A. Mikkonen Tänään Tässä Ja NYT :D

Timo puhui erinomaisesti mm. Suomea (puhumattakaan Ranskasta, Italiasta, Amerikasta...)

jos meillä on ollut Timo niin kait meillä nyt voi olla yksi Wali?
I rest my case..
Valtiomiestaidon tärkein tehtävä on ehkäistävissä olevien ongelmien torjuminen ennalta.

(Enoch Powell, Iso-britannia, puhe 20.04.1968)

kkatajis

Tässä on ihan hyvä dokkari avaamaan silmiä monelle ketkä ei ole joutunut/"päässyt" tutustumaan lähemmin kulttuurin kanssa.
eikun hommaa putkeen

Breini

Katsoin dokumentin nauhoituksena eikä Wali Hashin suomenkieli minua pahemmin haitannut. Sinällään kaveri puhuu kieliopillisesti hyvin, mutta ääntäminen ja painotus ovat näin savolaisittain ajateltuna omituisia. Pieni vika tällainen siis.
Johtuu varmaan turkkilaistaustaisesta tuttavastani, joka parinkymmenen maassaolovuoden jälkeen puhuu kieliopiltaan parempaa suomea kuin mitä ministeri Thors käyttää suomenkielisissä lausunnoissaan (ja blogissaan). Äänen painotus ja tiettyjen diftongien ääntämys poikkeavat perisavolaisesta "viäntämisestä", mutta silti pidän miestä suomalaisempana kuin monia tapaamiani jauhonvalkoisia suomalaisia.

Sinällään arvokasta on, että Yle (mokutuksestaan huolimattatta) kertoo ongelmien taustoista ja esiintymisestä nimenomaan eurooppalaisessa kultuurissa kasvaneiden toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajien parissa. Aivan kaikille suomalaisille tällainen ilmiö on hyvin tuntematon, koska yhteiskunnallisella tasolla se on alle 20v vanha.

kaivanto

Katselin tämän juuri iltasaduksi ja muutin mieleni Wali Hashista. Tämä oli tärkeä ohjelma ja resursseihin nähden hyvin tehty. Jos Wali viitsisi tsempata vielä ihan tosissaan suomen kielen suhteen hänestä voisi tulla vaikka uutisankkuri. Ylipäätään suomalaisten sietokyky eri aksentteja ja puhevikoja kohtaan on aika heikkoa verrattuna muihin kulttuureihin kuten tässäkin ketjussa huomataan.

Erityisen hienoa/karmivaa tässä ohjelmassa oli vertailu Suomen ja Ruotsin käytäntöjen välillä tai siis se ruotsalaispoliisin väite, että nykyään jos joku kunniaväkivallalla uhattu tulee pyytämään apua, niin ruvetaan heti miettimään suojelua. Suomessa pitäisi tehdä rikosilmoitus ja mennä käräjille. Hiukankin asioihin perehtynyt ymmärtää viimeistään tämän dokumentin jälkeen, että sinne asti ei moni tyttö hengissä selviäisi.

Kiitos YLE. Toista se oli 5 vuotta sitten kun yritin musikaalin kautta saada tätä kunniamurha-aihetta esille Suomessa ja vastassa oli itsesensuurin ja vaikenemisen muuri. YLEn Mokuohjelmatoimitus petti minut poliittisen korrektiuden nimissä, kuten olen jo täällä aiemmin kertonut.

Lemmy

No mut Wali on Turuust... kyl määki... turuus...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

SK

Ja reilun tunnin kuluttua uusintana. Eli tarkalleen 22.30 TV2.

Pitääkin katsella ja kuunnella se ainakin se kohta, missä nuori nainen kertoo isänsä puheesta huokuvan "suomalaisvihan ja suomalaisvastaisuuden".

(Toivottavasti en tällä kertaa sekota ohjelmia...)
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria