News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-01-14 Pohjalainen: Kristillinen Eurooppa pelastettava (Mikael Lith)

Started by Rauli, 14.01.2010, 07:08:06

Previous topic - Next topic

Rauli

QuoteSveitsin minareettikielto on poikinut mielenkiintoista keskustelua myös Pohjalaisen mielipidepalstalla. Kiistan aiheeksi joutuneet minareetit ovat kuitenkin vain sivujuonne keskustelussa Euroopan kristillisestä identiteetistä.

Lähiviikkoja ovat varjostaneet Egyptissä sekä Malesiassa tapahtuneet kristillisen vähemmistön sekä valtaväestömuslimeiden vakavat kahnaukset. Malesiassa muslimit ovat raivostuneet kristittyjen oikeudesta käyttää Allah-nimitystä Jumalasta. Tämä on johtanut useisiin polttopulloiskuihin vähemmistökristittyjä vastaan. Egyptissä on puolestaan käynnissä ennenäkemätön väkivallan kierre koptikristittyjen sekä muslimien kesken.

Euroopan islamkeskustelulle näille epäonnisilla tapahtumilla on suora yhteys. Kysymys on, miten maanosamme pystyy välttämään sisällissotamaisen tilanteen, joka on Lähi-idässä sekä eräissä Aasian maissa eri uskonnollisten yhteisöjen kesken?

Islamilaisen ja kristillisen kulttuurin välisellä konfliktilla ei juuri ole teologista ulottuvuutta lukuun ottamatta fundamentalistien ylilyöntejä molemmilla puolilla. Kyse on pikemminkin satavuotisista yhteiskunnallista traditioista ja arvoista, jotka eroavat toisistaan valtavasti. Kristillinen kulttuuri syntyi vapauttamaan yksilön syntyperänsä, sukupuolensa sekä varallisuutensa mukaisista rajoitteista. Kristinuskosta tuli lopulta valtakunnan uskonto sorrettujen liikehdinnän lisäksi, joka leimallisesti näkyy länsimaiden ihmisoikeuksia sekä demokratiaa kunnioittavassa yhteiskuntakulttuurissa.

Islam puolestaan on alusta alkaen ollut valtaeliitin liike, jolla on vaikeuksia erottaa maallista ja taivaallista regimenttiä kristinuskon tapaan. Islam ei näe yksilöä kykenevänä tekemään omia valintojaan ja asettaa ihmisiä eri asemaan uskontonsa sekä sukupuolensa mukaan. Islam ei ole myöskään käynyt kristinuskon tavoin valistusta läpi eikä ole pystynyt vastaamaan modernin aikakauden vaatimuksiin. Ongelman ytimessä ovat vanhoilliset imaamit sekä islamilaiset valtiopäämiehet, jotka uskontoaan hyväksikäyttäen, kahlitsevat ihmiset kivikautiseen muottiin. Islamin reformaatiossa onkin pantava toivonsa naisiin sekä nuoreen ikäluokkaan, joka mm. Iranissa on esittänyt tervettä liikehdintää teokraattista valtiojohtoaan vastaan.

Eurooppa on ollut satoja vuosia kristillisen sivilisaation leimaama. Ranskan presidentti Nicholas Sarkozy totesikin le Monde lehdessä, että eurooppalaisen islamin luominen on mahdotonta, jos maittemme kristilliset juuret kielletään. Tämän vuoksi uskonnon opetus on Suomessa pidettävä pakollisena ja sen on tarjottava koululaisille tarvittava tietämys kulttuurimme kenties tärkeimmästä kivijalasta. Oman vahvan kansallisen identiteetin luominen antaa parhaat valmiudet kohdata toiseuden.

Euroopan ei ole syytä seurata Ruotsin kaltaisten maiden mallia. Ne luulevat omaa kulttuuriaan halveksimalla saavuttavansa yhteiskunnallisen harmonian. Kristillislänsimaisen yhtenäiskulttuurin säilyttäminen on paras tae kansallisen koheesion säilyttämiseksi koko maanosassamme. Tämä ei tarkoita muslimien uskonnonharjoittamisen rajoittamista. Yhtenäiskulttuurin vaaliminen kuitenkin edellyttää, etteivät omat kansalliset identiteetit hämärry. Eurooppalaisilla on oikeus määrittää oma tulevaisuutensa eikä ajopuumaisesti joutua islamisaatiokehityksen uhriksi.

Mikael Lith

Vaasalainen Mikael Lith on Etelä-Pohjanmaan Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja.

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=473872
"No one among us can complain about his death, for whoever joined our ranks put on the shirt of Nessus. A man's moral worth is established only at the point where he is ready to give up his life in defense of his convictions." - Henning von Tresckow, 21.07.1944

Runner

Kyllä vain, Kristillistäperimää pitäisi suojella ja pitää yllä sen sijaan että kaikki muut vähemmistöarvot ja muut nousevat sen yläpuolelle.

James Hirvisaari

"Riittää, että kansa on sitä mieltä; muita perusteluja ei tarvita."
http://hirvisaari.fi

Eino P. Keravalta

http://mikaellith.blogspot.com/

Tällä nuorella miehellä on paljon huomionarvoisia ajatuksia. Hänestä kuullaan vielä. Ja paljon.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jouko Piho

Olen samaa mieltä, että kristillinen Eurooppa ja kristillinen Suomi on pelastettava.
Euroopan toinen henkinen kivijalka on humanistisuus. Uskon, että myöskään erilaiset humanistiälyköt, sekä oikealta että vasemmalta, sekä ateistit ja agnostikot, eivät myöskään halua Euroopan islamisoitumista.

Jouko Piho

Kalle

Täytyypä sanoa, että kirjoittajalla on kirkas ajatus ja sana hallussa. Vaikka otsikko kirvoitti tiettyjä ennakkoluuloja niin sisältö on tiukkaa asiaa. Hyvä kirjoitus!

EL SID

Aapo

QuoteTämän vuoksi uskonnon opetus on Suomessa pidettävä pakollisena ja sen on tarjottava koululaisille tarvittava tietämys kulttuurimme kenties tärkeimmästä kivijalasta. Oman vahvan kansallisen identiteetin luominen antaa parhaat valmiudet kohdata toiseuden.

Entä kannattaako Mikael Lith sitä, että myös muslimitaustaisten oppilaiden on pakko opiskella vanhempiensa uskontoa? Sikäli kun kristilliset juuret kuuluvat erottamattomana osana kulttuuri-identiteettimme, luontevin paikka tuoda niitä esille on historian ja yhteiskuntaopin tunnit.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

James Hirvisaari

Quote from: Kalle on 14.01.2010, 14:34:55
Vaikka otsikko kirvoitti tiettyjä ennakkoluuloja niin sisältö on tiukkaa asiaa.

Mikaelin viesti on todella tärkeä. Jos Suomessa vallitsee jokin uskonto, olkoon se kristinusko. Päivi Räsänen on varoittanut hengellisestä tyhjiöstä, jolla on taipumus täyttyä. Ei ole merkitystä sillä, kuinka suuri prosentti väestöstä on ateisteja tai uskonnottomia vaan sillä, mikä uskonto on vallalla. Sen takia hommaporukan olisi hyvä antaa tukensa kristillisille nuiviksille eikä mollata heitä. Ei kai täällä nuivia homoja tai sivareitakaan kukaan mollaa? Minä näen Homman niin tärkeäksi, että haluan tukea esimerkiksi nuivia homoja vaikka itse olen 100% streitti ("hetero" on homojen kieltä). ;-) Mutta uskonnonfilosofiset ongelmat ja pilkunviilaamiset eivät mielestäni laisinkaan kuulu Homman aihepiiriin.

Olen aina vastustanut kristinuskon vastustamista. On pelkästään hyvä, että Suomessa on vahva kristillinen perinne. Haluamatta loukata ketään ateistia, mielestäni "Eroa kirkosta -kampanja" tekee pelkkää hallaa Hommalle.

Ammadeus

"Nuiva homo" ;D ;D Asiaa!! Tulisi myöskin osoittaa solidaarisuutta "nuiville hinteille" :D
Mut itse asiaan,olen kyllä vakavasti harkinnut liittymistä ev.lut.kirkkoon
osana islamisaation vastaista toimintaa.

Ano Nyymi

Quote from: Ammadeus on 14.01.2010, 16:08:09
"Nuiva homo" ;D ;D Asiaa!! Tulisi myöskin osoittaa solidaarisuutta "nuiville hinteille" :D

Hui mitä ääritoimintaa! Kohta alat katsella miehiäkin "sillä silmällä", varo hyvä ihiminen ettei piru vie koko kättäs  ;D

Ens viikonloppuna ajattelin liittyä siihen "ryssänkirkkoon", taas kerran.. Vaikka äitee siitä aina mua varoittelikin.

M.

Eh... mitä ev-lut kirkko tekee islamisaation vastustamiseksi? Jos on pakko liittyä johonkin kirkkoon, valitse edes sellainen, joka puolustaa itseään.

Ammadeus

Quote from: M. on 14.01.2010, 21:02:08

Eh... mitä ev-lut kirkko tekee islamisaation vastustamiseksi? Jos on pakko liittyä johonkin kirkkoon, valitse edes sellainen, joka puolustaa itseään.

Church of jesus christ christian?

GATEKEEPER

"This is amazing" - Fucking amazing!
http://www.muhammadtube.com/
"In war, truth is the first casualty"

requiem

Quote from: James Hirvisaari on 14.01.2010, 15:33:51
Quote from: Kalle on 14.01.2010, 14:34:55
Vaikka otsikko kirvoitti tiettyjä ennakkoluuloja niin sisältö on tiukkaa asiaa.

Mikaelin viesti on todella tärkeä. Jos Suomessa vallitsee jokin uskonto, olkoon se kristinusko. Päivi Räsänen on varoittanut hengellisestä tyhjiöstä, jolla on taipumus täyttyä. Ei ole merkitystä sillä, kuinka suuri prosentti väestöstä on ateisteja tai uskonnottomia vaan sillä, mikä uskonto on vallalla. Sen takia hommaporukan olisi hyvä antaa tukensa kristillisille nuiviksille eikä mollata heitä. Ei kai täällä nuivia homoja tai sivareitakaan kukaan mollaa? Minä näen Homman niin tärkeäksi, että haluan tukea esimerkiksi nuivia homoja vaikka itse olen 100% streitti ("hetero" on homojen kieltä). ;-) Mutta uskonnonfilosofiset ongelmat ja pilkunviilaamiset eivät mielestäni laisinkaan kuulu Homman aihepiiriin.

Olen aina vastustanut kristinuskon vastustamista. On pelkästään hyvä, että Suomessa on vahva kristillinen perinne. Haluamatta loukata ketään ateistia, mielestäni "Eroa kirkosta -kampanja" tekee pelkkää hallaa Hommalle.

Toki nuiva tukee nuivaa maahanmuuttoon liittyvissä asioissa, mutta uskoon liittyvissä asioissa yhteisymmärrystä ei synny vakaumuksiemme eriäväisyydestä johtuen, onhan minulla tuolla osastolla muutaman apostolin mentävä tyhjiö  ;)

Tästäkin huolimatta vahva toiveeni on, että tulevaisuudessakin kristillinen (ja suomalainen) arvopohja pysyy yhteiskuntamme kivijalkana. Vaikka en olekkaan uskoa tunnustava kristitty, siitäkin huolimatta arvotyhjiöni on hyvin tehokkaasti täytetty kristillisillä arvoilla. Mielestäni tässä koululla on kuitenkin ollut hyvin vähän tekemistä uskonnon opetuksesta huolimatta. Kyllä oman arvopohjan syntyminen tapahtui aivan kotikasvatuksen toimesta, vaikkeivat omatkaan vanhempani ole mitään uskoaan ihmeemmin tunnustavia, sellaisia perinteisiä kirkkoon kuuluvia ja siellä silloin tällöin piipahtavia evankelisluterilaisia.

Pakollisen uskonnon opettamisen kanssa on se ongelma, että sen vuoksi kaikille ryhmille pitää tarjota uskon mukaista opetusta. Henkilökohtaisesti haluankin tunnustuksellisen uskonnon opettamisen pois koulusta, ja vain juuri edeltävässä virkkeessä mainitusta syystä. Kun tämä laitetaan koskemaan kaikkia, ei kenelläkään pitäisi olla asiassa purnattavaa toista osapuolta enempää. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö koululaitoksessamme saisi näkyä kristillisistä arvoista rakentuva yhteiskuntamme ja kulttuurimme. Mieluusti sitä arvopohjaa tulisi korostaa nykyistä enemmän, mutta se ei kuitenkaan mielestäni vaadi tunnustuksellista uskonnon opetusta.

Vaikka nykyisessäkin järjestelyssä on ongelmansa, en näe pelkästään kristinuskon opettamiseen tähtäävää mallia ongelmattomana. Vaikka nykyisen arvotyhjiön pelätäänkin täyttyvän mielestämme vähemmän toivottavilla arvoilla, ei mielestäni siihen tule valita ratkaisuksi tunnustuksellista uskonnon opettamista. Minulla ei ole mitään kristittyjä vastaan ja en millään tavalla pidä suomalaisen kristinuskon valtavirtaa millään tavalla vanhoillisena, historia on vain opettanut yhden ainoan näkökannan painottamisen saattavan johtaa pitkällä tähtäimellä huonoon lopputulokseen, oli tämä painotettava näkökanta sitten poliittinen, uskonnollinen tai laadultaan mitä muuta tahansa.

Luonnollisesti kristinusko on sulautunut vuosisatojen kuluessa osaksi suomalaisuutta, tunnustipa uskoa tai ei. Siksipä on turhaa lähteä kauheasti tekemään tästä mitään erilaisten vakaumuksien vääntöä, koska taustalla lymyilevä kristillinen arvopohja kuitenkin yhdistää yleisellä tasolla meitä suomalaisia ja yhteiskuntaamme. Vaikka mikään kotiperäinen ei tunnu olevan missään kovin suuressa arvossa oman pesänsälikaajien keskuudessa, voidaan kuitenkin hyvinkin todeta kristillisen arvopohjan tuottaneen sivistyneen, monimuotoisen ja sopuisan yhteiskuntamme muiden historiallisten sattumusten ohessa. Siksipä ei olekkaan mitään syytä heittää sokeasti tätä arvopohjaa menemään pesuveden mukana, vaan pyrkiä välittämään sitä eteenpäin vakaumuksestaan riippumatta.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

James Hirvisaari