News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-12-30 Belgia: Tintti Kongossa -kirjan myynti saatetaan kieltää

Started by Teemu Lahtinen, 30.12.2009, 11:12:45

Previous topic - Next topic

Zngr

Jaakko, Iso-Britannianssa historian kirjoitus siten kuten me sen tunnemme on jo kielletty julkisella puolella, samoin kuin tähtitieteen opetus monikulttuurisissa kouluissa.

Ylempi kasti eli rikkaat voivat tunkea muksunsa oppilaitoksiin jotka ovat kalliita, mutta joissa vielä opetetaan, että maapallo kiertää aurinkoa yms. Kaikilla maahanmuuttajilla ei sitä mahdollisuutta ole joten koulutuksen taso on sitten sitä mitä se on.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

PaulR

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451
QuoteFahrenheit 451 on vuonna 1953 julkaistu Ray Bradburyn kirjoittama romaani. Se on tulevaisuusskenaario, dystopia. Kirjan mukaan tulevaisuuden Yhdysvalloissa hallitsijat kontrolloivat kansaa tylsyttämällä ihmisten mielet äärimmilleen viedyn roskaviihteen avulla. Jotta ihmiset eivät saisi mielelleen virikkeitä, kaikki kirjallisuus on kiellettyä. Kirjan päähenkilö on palomies Guy Montag. Palomiesten tehtävänä ei kuitenkaan ole sammuttaa tulipaloja, vaan sytyttää niitä; löydetyt kirjat poltetaan, kuten myös kirjojen omistajan talo. Kirjan nimi tulee siitä, että paperin syttymispiste on 451 astetta Fahrenheitin asteikolla (n. 233 °C). Montag ryhtyy kuitenkin ajattelemaan asioita uudestaan, kyseenalaistaa vallitsevan järjestelmän ja joutuu lopulta vaikeuksiin

Lentomestari

Quote from: hietane on 30.12.2009, 19:45:54
Entäs Asterixin Numibialaiset orjat? Kyllä tässä riittää sarkaa jollekkin vähemmistövaltuutetulle. Maailmassa ei ihan äkkiä kirjat lopu kesken.

On kaikki Asterixit, siinä onkin tantoilla hommaa, liki joka lehdessä on neekerit laitettu sellaisiksi stereotypioiksi ettei mitään laitaa, Ajatelkaa vaikka piirustusasua, monesti huulet on liki puolet naamasta. Tuohon kirjasensuuriin kun tallaa, tallaa syvälle.

Marko

Tintin lukeminen jäi lapsuudessa valitettavan vähäiseksi. Taidankin huomenna korjata tämän epäkohdan ja käyn kirjastolla lainaamassa tämän suurta paheksuntaa aiheuttavan albumin.
Tarjolla on painokset vuosilta 1978 ja 2000. Oletan, että vanhempi versio on enemmän kukkahattuja kiihottava?

Quote from: Tuomas2 on 30.12.2009, 11:54:49
Näistä uusista suomalaisista painoksista oli jo aikaisemmin poistettu Tintin erikoinen tapa kaataa sarvikuono. Sinänsä säälittävää että 40-luvulla tehtyä sarjakuvaa sensuroidaan 2000-luvun standardeilla.

(http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:WWOZTyZuEqD14M:http://users.jyu.fi/~rpvalta/tintti/nayte/Afrikassa_1946.jpg)
:D


Snuiva

Samaan aikaan kongossa...

Come Back, Colonialism, All Is Forgiven
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1713275,00.html

QuoteLe Blanc and I are into our 500th kilometer on the river when he turns my view of modern African history on its head. "We should just give it all back to the whites," the riverboat captain says. "Even if you go 1,000 kilometers down this river, you won't see a single sign of development. When the whites left, we didn't just stay where we were. We went backwards."

Le Blanc earns his keep sailing the tributaries of the Congo River. He's 40 years old, and his real name is Malu-Ebonga Charles — he got his nickname, and his green eyes and dark honey skin, from a German grandfather who married a Congolese woman in what was then the Belgian Congo. If his unconventional genealogy gave him a unique view of the Congo's colonial past, it is his job on the river, piloting three dugouts lashed together with twine and mounted with outboards, that has informed his opinion of the Democratic Republic of Congo's present. "The river is the artery of Congo's economy," he says. "When the Belgians and the Portuguese were here, there were farms and plantations — cashews, peanuts, rubber, palm oil. There was industry and factories employing 3,000 people, 5,000 people. But since independence, no Congolese has succeeded. The plantations are abandoned." Using a French expression literally translated as "on the ground," he adds: "Everything is par terre."

It's true that our journey through 643 kilometers of rainforest to where the Maringa River joins the Congo at Mbandaka, has been an exploration of decline. An abandoned tugboat here; there, a beached paddle steamer stripped of its metal sides to a rusted skeleton; several abandoned palm oil factories, their roofs caved in, their walls disappearing into the engulfing forest, their giant storage tanks empty and rusted out. The palms now grow wild and untended on the riverbanks and in the villages we pass, the people dress in rags, hawk smoked blackfish and bushmeat, and besiege us with requests for salt or soap. There are no schools here, no clinics, no electricity, no roads. It can take a year for basic necessities ordered from the capital, Kinshasa, nearly 2,000 kilometers downstream, to make it here — if they make it at all. At one point we pass a cargo barge that has taken three months to travel the same distance we will cover in two days. We stop in the hope of buying some gasoline, but all we get from the vessel are rats.

Even amid the morbid decay, it comes as a shock to hear Le Blanc mourn colonialism. The venal, racist scramble by Europeans to possess Africa and exploit its resources found its fullest expression in the Congo. In the late 19th century, Belgium's King Leopold made a personal fiefdom of the central African territory as large as all of Western Europe. From it, he extracted a fortune in ivory, rubber, coffee, cocoa, palm oil and minerals such as gold and diamonds. Unruly laborers working in conditions of de facto slavery had their hands chopped off; the cruelty of Belgian rule was premised on the idea that Congo and its peoples were a resource to be exploited as efficiently as possible. Leopold's absentee brutality set the tone for those that followed him in ruling the Congo — successive Belgian governments and even the independent government of Mobutu Sese Seko, who ruled from 1965 to 1997 and who, in a crowded field, still sets the standard for repression and corruption among African despots.

Le Blanc isn't much concerned with that history; he lives in the present, in a country where education is a luxury and death is everywhere. Around 45,000 people die each month in the DRC as a result of the social collapse brought on by civil war, according to a study released in January by the International Rescue Committee. It estimated the total loss of life between 1998 and April 2007 at 5.4 million. For many Congolese like Le Blanc, the difficulties of today blot out the cruelties of the past. "On this river, all that you see — the buildings, the boats — only whites did that. After the whites left, the Congolese did not work. We did not know how to. For the past 50 years, we've just declined." He pauses. "They took this country by force," he says, with more than a touch of admiration. "If they came back, this time we'd give them the country for free."

MW

Quote from: Snuiva on 30.12.2009, 23:35:34
Samaan aikaan kongossa...

Come Back, Colonialism, All Is Forgiven
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1713275,00.html

***

Kas kun ei HS alati kärkkäänä tarttumaan Afrikan hätään ole tehnyt Nyt-liitteen kokoista referaattia tästä vanhahkosta artikkelista.

Le Blanc'ille tiedoksi: taitaa olla kiinalaisten vuoro. EU maksaa.

valkobandiitti

MInulla on Tintti Afrikassa albumi, onko se sensuroitu versio kongo albumista?
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Onnensoturi

Quote from: PaulR on 30.12.2009, 12:02:25
Paljon ollaan vielä kieltämässä. Kannattaisi ostaa varastoon odottamaan terveempiä aikoja.

Olin ajatellut tehdä uudenvuodenlupauksen ja siivota kirjahyllyni.

Mutta nyt ei uskalla heittää mitään pois, koska siitä voi tulla keräilykappale!

PaulR

Quote from: Onnensoturi on 31.12.2009, 01:14:04
Quote from: PaulR on 30.12.2009, 12:02:25
Paljon ollaan vielä kieltämässä. Kannattaisi ostaa varastoon odottamaan terveempiä aikoja.

Olin ajatellut tehdä uudenvuodenlupauksen ja siivota kirjahyllyni.

Mutta nyt ei uskalla heittää mitään pois, koska siitä voi tulla keräilykappale!

Kannattaa muistaa. Tietyt jutut tulevat vielä olemaan arvossaan.
Minulla on kolme hyllyä.

valtakunnanpärkhele

#40
Quote from: M on 30.12.2009, 21:01:09
Heilutellaanpa sekä natsi- että stallarikorttia; kummassakin diktatuurissa oli kovasti tärkeän tuntuista kieltää ihmisille sopimattomat lukemistot. Polttivatkin. Belgia on menetetty, seuraavaksi menee Ranska?

Minusta on aina mielenkiintoista, kun pääsee natsikorttia heiluttamaan nimenomaan mokuttajien toimien vuoksi. kts. Kirjarovio, tämä minullekin tuli ekana mieleen tästä touhusta.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Timo Hellman

Quote from: JM-K on 30.12.2009, 11:43:04
Koska itse en ehdi kaikista asioista juttua tekemään, niin tässä ehdotus jollekin aktivistille:

Hugo Prattin mainiossa Corto Maltese Etiopiassa sarjakuvakirjassa etiopilainen muslimisoturi Kuš on avoimen rasistinen valkoisia kristittyjä kohtaan. Hän on joka välissä leikkaamassa - omien sanojensa mukaan - vääräuskoisten koirien kurkkua auki. Vähintään joka toisella sivulla valkoinen rotu ja erityisesti kristityt saavat kuulla kunniansa ja kurkun leikkaaminen on höllässä.

Tuota teosta voisi myös vaatia kiellettäväksi. Kuka ottaa haasteen vastaan?

Kush myötäilee Koinskya siinä että italialainen pääkonna Stella on sympaattinen - ammuttuaan juuri Stellan siksi että tämä oli listinyt Kushin heimolaisia ja piilotellut danakilien kultaa viivyttäen näin vallankumousta (nationalistinen näkökulma, hyi!)
Toisaalta Kush koraania siteraavana hartaana muslimina tappaa muitta mutkitta muezzinin.

Kyllä mä yhdyn myös kieltovaatimukseen tämän sarjakuvan suhteen. Onhan se nyt yhtä perkelettä että italialainen, kristityssä Abessiniassa asunut, sarjakuvapiirtäjä näin osoittaa muslimienkin olevan ihmisiä.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

OlliH

Quote from: Zngr on 30.12.2009, 22:39:54
Jaakko, Iso-Britannianssa historian kirjoitus siten kuten me sen tunnemme on jo kielletty julkisella puolella, samoin kuin tähtitieteen opetus monikulttuurisissa kouluissa.

Ylempi kasti eli rikkaat voivat tunkea muksunsa oppilaitoksiin jotka ovat kalliita, mutta joissa vielä opetetaan, että maapallo kiertää aurinkoa yms. Kaikilla maahanmuuttajilla ei sitä mahdollisuutta ole joten koulutuksen taso on sitten sitä mitä se on.

Muistettakoon, että Koraani implikoi vahvasti, että Maa on litteä. Näin moderni atronomia voitaisiin tulkita uskonrauhan loukkaamiseksi. Toisaalta, jos joku kertoisi julkisuudessa, että muslimien mielestä Maa on litteä(vertaa Muhammed oli pedofiili), voisi siitäkin tulla syyte uskonrauhan loukkaamisesta. Parempi, ettei asiasta olla mitään mieltä, niin vältytään syytteiltä.

OlliH

Mainittakoon, että Burroughsin Tarzan-kirjojakin on revisioutu poliittisia tarpeita mukaileviksi. Erään kirjan varhaisemmissa suomennoksissa luki jotakuinkin, että: "Tarzan ei vihannut mitään niin paljon kuin neekereitä". Myöhemmissä painoksissa tämä kohta oli muutettu tai poistettu. Muistaakseni Tarzan mm. hirtti näitä vihaamiaan neekereitä liaaniin yms. mukavaa.

Oami

Quote from: valkobandiitti on 31.12.2009, 01:09:31
MInulla on Tintti Afrikassa albumi, onko se sensuroitu versio kongo albumista?

Kyllä. Suomennoksessa ei ole koskaan puhuttu Kongossa, eikäpähän Kongo ole suomalaiselle sen merkittävämpi paikka kuin mikään muukaan maa Afrikassa, toisin kuin Belgialle. (Olkoonkin että en pidä käännösten asioiden ronkkimisesta tällaisten syiden takia.)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

kiukiu

Olen tässä pitkään etsiskellyt kirppareilta vanhaa runokirjaa: Kotoa ja kaukaa.
Kirjassa on mm. runot "kymmenen pientä neekeripoikaa, Pepe jne."

Tässä pieni pätkä vanhasta muistista:
"Peppe oli musta kuin musta on musta
hän herättäisi meissä vain kummastusta
hän olikin syntynyt neekeriksi
ja mustaksi tullut juuri siksi."

Onkohan kirjaa enää uutena saatavissa?

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Onnensoturi

Quote from: kiukiu on 31.12.2009, 11:44:29
Olen tässä pitkään etsiskellyt kirppareilta vanhaa runokirjaa: Kotoa ja kaukaa.
Kirjassa on mm. runot "kymmenen pientä neekeripoikaa, Pepe jne."
[...]

Kun Tintistä hieman poiketaan, mutta samalla linjalla:
Teekkarihymni – pyhä perinne vai tarpeetonta rasismia?

"Yö kuin sielu neekerin on pimiä..."

Hyvää Uutta vuotta (kaikesta huolimatta) toivottaa,
tri Onnensoturi

kohmelo


http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/91063-tintti-raivo-nousi-nyt-belgiassa
QuoteTintti-raivo nousi - nyt Belgiassa

Kongolainen mies tahtoo kieltää Tintti Afrikassa -kirjan sarjakuvan luojan kotimaassa Belgiassa.

BBC:n mukaan tuomioistuin pohtii nyt, pitäisikö Tintti Afrikassa -sarjakuva poistaa myynnistä tai pitäisikö siinä olla rasistisesta sisällöstä varoittava teksti.

Kirjaa on arvosteltu sen raakojen rasististen stereotypioiden takia. Tintin luonut kirjailija Herge on myöntänyt, että kirja heijastaa vahvasti 1920-luvun rasistisia ennakkoluuloja.

Briteissä myytäviin painoksiin on jo lisätty paperinauha ympärille, joka varoittaa rajusta sisällöstä. Kirjat on sijoitettu yleensä aikuisten osastoille.

Janix

Hassua kuinka nykyään häiriintyneet nillittäjät pyörittävät meitä mennen tullen. 1920-luvulla mokoma hysteerikko ei olisi saanut samanlaista huomiota kuin nyt. En usko että Tintti-kirja oikeasti voi järkyttää ketään täysjärkistä kongolaistakaan noin syvästi. Sarjavalittajien kohdalla voitaisiin oikeusistuimissa ottaa käyttöön pidennetty käsittelyaika.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

kohmelo


http://observers.france24.com/en/content/20100512-tintin-guilty-racism-let-congolese-decide-herge-congo-hearing-belgium
Tintin guilty of racism? Let the Congolese decide

Quote"Hergé wasn't racist: he simply reflected the image the Western world had of the Congo and of Africa"

Roger Bongos is a Congolese journalist living in Paris.

Quote"People should be taught how to read the books critically"

Sebastián Rodríguez, a Tintin fan from Colombia, has studied the representation of foreign countries in the comics.

Ernst

No miten sen kieltämisen kanssa oikein kävi? Pääseekö lämmittelemään ensi talvena kirjarovioiden ääreen, kun pitäisi Belgiassa hengailla?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

kohmelo

Quote from: M on 12.05.2010, 20:38:53
No miten sen kieltämisen kanssa oikein kävi? Pääseekö lämmittelemään ensi talvena kirjarovioiden ääreen, kun pitäisi Belgiassa hengailla?

Käsittääkseni tänään olisi tuomion pitänyt tulla.

Pöllämystynyt

Tällaiset kiellot ovat vain hyväksi, sillä ne herättävät ihmisiä käsittämään tilanteen vakavuuden, sananvapauden ja demokratian rappion. Silti tämä kielto tuskin vahingoittaa ketään tai estää elintärkeän ja ajankohtaisen tiedonvälityksen sillä tavalla, kuin monet nykypolitiikan kriitikoihin kohdistuvat vainot.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

pakruti2c263

Eiköhän Kiellettäisi myös iltapaskan julkaisema mustanaamio sarjis?
Siinähän valkoinen naamiomies kera albiino seefferin, (Devil) valkoisen tyttöystävänsä (Diana) ja valkoisen ratsunsa (Valko) pitää yllä kuria ja järjestystä pimeässä Afrikan viidakossa.
Mustalle väestönosalle kun on jätetty lähinnä statistin rooli.
Hui tuon epätasa-arvon määrää.
Kuka ensimmäisenä loukkaantuu?
ps.
Onko iltapaskan toimittajakunta valveutunutta?
Herätys!!!
Hyyssäri kuvaliitteen tavoin täytyy toimia, eikö vain?
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Emo

Quote from: kiukiu on 31.12.2009, 11:44:29
Olen tässä pitkään etsiskellyt kirppareilta vanhaa runokirjaa: Kotoa ja kaukaa.
Kirjassa on mm. runot "kymmenen pientä neekeripoikaa, Pepe jne."

Tässä pieni pätkä vanhasta muistista:
"Peppe oli musta kuin musta on musta
hän herättäisi meissä vain kummastusta
hän olikin syntynyt neekeriksi
ja mustaksi tullut juuri siksi."

Onkohan kirjaa enää uutena saatavissa?

Minunkin äitini, kunnianarvoisa kansankynttilä, luki meille lapsille tuota runoa.

Äidilläni voi olla tuon runon sisältävä runokirja vanhana painoksena, ei olisi mikään ihme koska hän säästää kaiken.

K.K.


Syyttäjä: Tintti-sarjakuva ei ole rasistinen


Belgian valtionsyyttäjä on antanut kannanottonsa Tintti-sarjakuvasta tehtyyn valitukseen. Syyttäjän mielestä Tintti Afrikassa -sarjakuva ei ole rasistinen.


Belgian kansalainen Bienvenu Mbutu Mondondo halusi kieltää Tintti Afrikassa -sarjakuva-albumin (alkuperäiskielellä Tintin au Congo), koska katsoi sen antavan afrikkalaisista ihmisistä rasistisen kuvan.

Belgialainen sarjakuvapiirtäjä Hergé, oikealta nimeltään Georges Remi, teki Tintti Afrikassa -albumin vuonna 1931 ja uudisti sitä 1946. Mondondon valitus kohdistui uudistettuun versioon.

Valtionsyyttäjä Valery de Theux de Meylandt arvioi lausunnossaan, ettei teos ole rasistinen. Hänen mukaansa olennaista on se, ettei Hergé ole tietoisesti pyrkinyt rotuvihan yllyttämiseen. Tapa, jolla hän on kuvannut afrikkalaisia ihmisiä kuvastaa teoksen tekoaikana vallinnutta kuvaa Afrikasta.

- Tinttiä ei aseteta kilpailu- tai ristiriitatilanteeseen mustien ihmisten kanssa, vaan nuorta reportteria (Tinttiä) vastassa ovat rikolliset, jotka ovat valkoisia, De Theux de Meylandt kirjoittaa lausunnossaan.

Valtionsyyttäjän kanta ei ole ratkaiseva, vaan lopullisen päätöksen tekee oikeusistuin ensi vuoden alussa. Belgialaisen oikeuskäytännön mukaan valtionsyyttäjän kanta kuitenkin useimmiten jää voimaan.

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/10/syyttaja_tintti-sarjakuva_ei_ole_rasistinen_2992088.html

normi

Rikolliset jotka olvat valkoisia... eli siis on rasistinen, jos yksikään konna ei ole musta.  ;)
Impossible situations can become possible miracles

Marjapussi

Quote from: K.K. on 31.10.2011, 22:47:14
- Tinttiä ei aseteta kilpailu- tai ristiriitatilanteeseen mustien ihmisten kanssa,

Lienee myös rasismia asettaa muut kuin mustat kilpailutilanteeseen heidän kanssaan. Pitäisikö tämä soveltaa vaikkapa urheilukilpailuihin tai opiskelupaikan hakuun?
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

normi

ristiriitatilanne siis viihdekirjallisuudessa ja sarjakuvissa mustan ja valkoisen välillä on siis rasismia... ihan mielenvikaisia perusteita.

Täytyy väsätä romaani, jossa pahikset osoittautuvat afrikkalaisiksi, muslimeiksi ja sankarit valkoisiksi ja vieläpä kristityiksi miehiksi, nykyäänhän se menee aina toisinpäin. Voisi tapahtua jopa lähi-idässä ja hyvksiä olisi vaikkapa myös mossadin agentit... Kuka lupaa ostaa?
Impossible situations can become possible miracles