News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-12-14 MTV3/Thors: Nihkeys pakolaisiin johtuu kontaktien vähyydestä

Started by Axel Cardan, 14.12.2009, 09:10:08

Previous topic - Next topic

Juki

Jaa-a. Kyllä tämä kohtaaminen suomalaisruotsalaisen kulttuurin kanssa thorsilaisittain kyllä itselläni vaan nihkeyttää entisestään. Olenkohan kipeä, kun tämä homma meneekin toisinpäin kuin otsikko väittää?

Kädet on muuten vähän nihkeänä. Minkähän kontaktin vähyydestä se taas johtuu?   

Ammadeus

Mitä useampi kontakti,sitä enemmän nihkeyttä.
Me ihmiset olemme vain niin erilaisia,ei sille mitään voi.
Syy ei ole minun eikä "naapurin" vaan niiden ihmisten jotka mahdollistavat nämä
kulttuurien yhteentörmäykset.

Maastamuuttaja

Myönteistä oli kuitenkin, että Astrid näyttää herkistyneen näin joulun alla. Niinpä hän vastasi hieman huolekkaalta vaikuttaneen toimittajan suomalaisperinteitä koskevaan kysymykseen, että suomalaiset saavat kyllä jatkaa perinteisiä joulutapojaan. Voiko Suomen kansa enää tämän parempaa joululahjaa saada!

Pliers

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Juki

Toiseuden Taj Mahal. Suomalainen perinne tarkoittaa thorsilaisittain joulunuuskaa sinapilla. Lipeäkolaa saamma juoda, jos lupaamme sen jälkeen lakata hengittämästä :)

Sillä meillähän on....kulttuuriton kulttuuri. Tai jos jotakin kulttuuria onkin, se on vain väkivalta- ja juomakulttuuria. Fy fan!

Lehtola

Quote from: juge on 14.12.2009, 10:00:48
Thors puhuu taas roskaa.

Kaikkien pahimpia "rasisteja" ovat poliisit, rajavartijat, lääkärit, hoitajat ym. ammattilaiset, jotka joutuvat päivittäin tekemisiin monikulttuurin arjen kanssa.

Allekirjoitan. Ennen kun olin maahanmuuttajien kanssa tekemisissä, suhtauduin asiaan neutraalisti. Itseasiassa minua ei koko maahanmuuttopolitiikka kiinnostanut pätkän vertaa.

Nyt kun tekee töitä maahanmuuttajien kanssa, niin olen täysin nuivistunut. Harvassa ovat ne tyypit, jotka eivät ole ylimielisiä tai huonotapaisia.

Roope

MTV3 Huomenta Suomi haastattelu 14.12.

QuoteToimittaja Lauri Karhuvaara: Hyvää huomenta. Jatkamme keskustelemalla maahanmuutosta ja pakolaisista. Studiossa vieraana ministeri Astrid Thors. Huomenta, tervetuloa.

Maahanmuuttoministeri Astrid Thors: Hyvää huomenta.

Toimittaja: MTV:n uutiset tekivät kyselyn. Otetaan heti...viime perjantaina tämä tuli uutisissa ja viikonvaihteessa. Katsotaan tästä eräs grafiikka. Haluatko että asuinkuntasi ottaa vastaan pakolaisia? En puolesta enkä vastaan noin kolmasosa, mutta melko vastahakoisesti ja vastahakoisesti ja vastustan jyrkästi lähes puolet. Miten te ministeri Thors luette tätä tulosta?

Thors: Se vähän kuvastaa tätä käytyä keskustelua, mutta oikeastaan voin sanoa, että onneksi enemmistö ei kuitenkaan vastusta nimenomaan omaan kuntaan vastaanottamasta. Valitettavasti on ehkä näin, minkä olemme nähneet Helsingissä, että pakolainen ei saa olla keskustassa eikä laitamilla. Vähän nimbyä, not in my backyard.    

Toimittaja: Mistä tämä asenne syntyy tai mistä se johtuu?

Thors: Kun vertailee esimerkiksi kansainvälisesti, niin mitä vähemmän on ollut tekemisissä muiden maiden kansalaisten kanssa, niin sitä vähemmän on myöskin halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Toivoisin että ne kansalaisjärjestöt, jotka tekevät työtä nimenomaan pakolaisten kanssa saisivat laajennettua kontaktipintaa tavallisiin suomalaisiin.

Toimittaja: Kuinka paljon Suomeen saapuu tänä vuonna, tai on saapunut, maahanmuuttajia...otetaan turvapaikanhakijoita?

Thors: Koska...se on aivan totta, hyvä että sä mainitset. Toivoisin että ei olisi yhtäläisyys, että maahanmuuttajat ja turvapaikanhakijan välillä, koska tässä on niin monta syytä jonka perusteella tullaan maahan. Ehkä noin 20 000 henkilöä saapuu maahamme...ainakin kakskyt tänä vuonna, niin viiden ja kuuden tuhannen välillä on ne, jotka hakevat turvapaikkaa.

Toimittaja: Ja ennuste ensi vuodelle?

Thors: No, hyvin vaikea on ennustaa, mutta hakijamäärät ovat esimerkiksi alaikäisten osalta laskeneet aika paljon ja muun muassa Irakista tulee tällä hetkellä vähemmän kuin tuli viime vuonna, jos katsotaan viikottaisia ja kuukausittaisia lukuja nyt syksyllä. Mutta uskomme, että jos ei mitään hirveän mullistavaa tapahdu, niin määrä on vähempi kuin tänä vuonna. Mutta kansainväliset vaihtelut ovat suuria. Esimerkiksi Afganistanista tulee muihin Euroopan maihin paljon enemmän. Meillä ei tällaista lisääntymistä näy. Jotenkin se että olemme jotenkin Euroopan perukoilla, näkyy myöskin meidän luvuissamme.  

Toimittaja: Mutta onko nyt joku maa tai jotkut maat, joista tulee suhteellisesti enemmän kuin koskaan aiemmin tällä hetkellä Suomeen turvapaikanhakijoita?

Thors: Suomessa on niin samat kärkimaat kuin monissa muissa Euroopan maissa. Irak, Somalia, Afganistan, Venäjä ovat suuria maita. Mutta meillä on erityinen piirre, että tulee myös muista EU-maista, eräästä EU-maasta, ja se on aika kummallinen juttu.

Toimittaja: Mistä EU-maasta?

Thors: Bulgariasta.      

Toimittaja: Ovatko he Bulgarian romaneja?

Thors: Tiettävästi näin on tai tietyltä seudulta henkilöitä jotka tulevat.

Toimittaja: Tässä kyselyssä otettiin myös esille se, että pitäisikö olla vastaanottovelvoite kunnilla ottaa vastaan, nyt tämä on laaja käsite, pakolaisia tai maahanmuuttajia tai... Mikä on teidän mielipiteenne tästä?

Thors: Mä olen aika...viranomaiset ovat aika pahassa raossa, että me olemme tehneet sitoumuksen ja hallitus on ollut yksimielisesti sen takana, että kiintiöpakolaisia ottaisimme tietyn määrän. Ja kun eri vaihtoehtoja punnitsee, niin mä esitin sitä, että nimenomaan kiintiöpakolaisten osalta meillä pitäisi olla parempi järjestys, että miten otetaan vastaan. Koska tässä on näitä pakko vai ei... Siis toisaalta ihmiset saavat myöskin vapaasti hakeutua eri paikkoihin Suomeen eri paikkakuntiin. Tavallaan se että henkilö asettuu johonkin kuntaan, niin se on jo tällä hetkellä kunnallinen velvoite. Mutta tämä keskustelu, niin nopeasti oli reaktio monien johtavien poliitikkojen taholta, että hankala nähdä nyt, että se voi edetä. Mutta tämä oli...me olemme sitoutuneet siihen, on kyse ihmisistä, me... Muun muassa 30 erittäin haavoittuvassa olevaa henkilöä, joille oli jo luvattu paikka Suomessa, ei ollut mitään kuntaa mihin osoittaa. Siinä pakkoraossa elettiin tänä vuonna.

Toimittaja: Turvapaikanhakija, jos hänelle myönnetään oleskelulupa, onko hän sen jälkeen verrattavissa ihan kehen tahansa muuhun suomalaiseen. Hän esimerkiksi lähtee vaikkapa keskisuomalaiseen kuntaan. Hän menee kunnantoimistoon tai sosiaalitoimistoon. Mitä sitten tapahtuu?

Thors: Riippuen jos hän löytää siellä asunnon tai työpaikan, niin kyllä hän siinä mielessä on ihan verrattavissa kehenkä muuhun suomalaiseen. Hän on siis laillisesti oleskeleva Suomessa oleva henkilö. Eli tänä päivänähän myöskin, jos henkilöllä on asunto tai työpaikka, niin hakeutuu sinne paikkaan minne on mahdollisuus.

Toimittaja: Mutta jos hänellä ei ole asuntoa, tällä turvapaikanhakijalla, onko se kunta siinä tapauksessa velvollinen järjestämään hänelle asumisen ja ylipäätään siedettävät olot että hän elää?

Thors: Ei siinä tilanteessa.

Toimittaja: Minkälaisessa tilanteessa?

Thors: Siis jos on järjestynyt asunto, niin silloin on kotipaikka tämä. Mutta tilanteita on monenlaisia.

Toimittaja: Mutta uskotteko, että ollaan jatkossa menossa siihen suuntaan, että voitaisiin kuntia velvoittaa vastaanottamaan pakolaisia tai ennen kaikkea turvapaikanhakijoita?

Thors: Turvapaikanhakijoita ei. Turvapaikanhakijoita muussa...esimerkiksi Ruotsissa keskustellaan siitä, että velvoitettaisiin vastaanottamaan turvapaikanhakijoita ja alaikäisiä. Tanskassa kuntia velvoitetaan ottamaan vastaan pakolaiset, jotka ovat saaneet oleskeluluvan ja Norjassa mietitään jotain. Tämä on se tilanne muissa Pohjoismaissa. Ja se mun mielestä pitää tehdä selväksi mistä olemme keskustelleet, että...jotta olisi sujuva tavallaan tapa löytää se lopullinen kunta jossa kiintiöpakolainen, joka tulee vaikeista oloista, johon olemme sitoutuneet, että otamme heitä vastaan, että silloin löytyisi heti se kuntapaikka. Tästä on se mistä minä olen keskustellut.

QuoteToimittaja: Mutta onko nyt joku maa tai jotkut maat, joista tulee suhteellisesti enemmän kuin koskaan aiemmin tällä hetkellä Suomeen turvapaikanhakijoita?

Thors: Suomessa on niin samat kärkimaat kuin monissa muissa Euroopan maissa. Irak, Somalia, Afganistan, Venäjä ovat suuria maita. Mutta meillä on erityinen piirre, että tulee myös muista EU-maista, eräästä EU-maasta, ja se on aika kummallinen juttu.

Toimittaja kalasti Thorsilta kommenttia Venäjän lokakuussa tapahtuneesta noususta turvapaikanhakijamäärässä ykköseksi Suomessa. Thors väisti.

QuoteToimittaja: Mutta jos hänellä ei ole asuntoa, tällä turvapaikanhakijalla, onko se kunta siinä tapauksessa velvollinen järjestämään hänelle asumisen ja ylipäätään siedettävät olot että hän elää?

Thors: Siis jos on järjestynyt asunto, niin silloin on kotipaikka tämä. Mutta tilanteita on monenlaisia.

Kunta tarjoaa asunnon ja kotipaikan. Thors väisti taas.

QuoteToimittaja: Mutta uskotteko, että ollaan jatkossa menossa siihen suuntaan, että voitaisiin kuntia velvoittaa vastaanottamaan pakolaisia tai ennen kaikkea turvapaikanhakijoita?

Thors: Turvapaikanhakijoita ei. (...)...jotta olisi sujuva tavallaan tapa löytää se lopullinen kunta jossa kiintiöpakolainen, joka tulee vaikeista oloista, johon olemme sitoutuneet, että otamme heitä vastaan, että silloin löytyisi heti se kuntapaikka.

Kuntapaikkoja (vajaat 2 000 viime vuosina, tänä vuonna noin tuhat) on ihan tarpeeksi kiintiöpakolaisille (750) ja vielä jää ylikin. Ongelma on se, että turvapaikanhakijat vievät paikat. Ennen joulua eduskunta äänestää ensi vuoden pakolaiskiintiöstä. Onko järkeä ottaa entistä määrää, jos kuntiin ei tunnu mahtuvan?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ammadeus

Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2009, 13:46:59
Myönteistä oli kuitenkin, että Astrid näyttää herkistyneen näin joulun alla. Niinpä hän vastasi hieman huolekkaalta vaikuttaneen toimittajan suomalaisperinteitä koskevaan kysymykseen, että suomalaiset saavat kyllä jatkaa perinteisiä joulutapojaan. Voiko Suomen kansa enää tämän parempaa joululahjaa saada!

Kiitos Astriid kiittoss,saan siis paistaa joulukinkun siitä kenenkään loukkaantumatta?
Myöskin sikamuottiin paistetut piparit saavat armon?
Oi kiiitos KIITOS,olet Astriiid armollinen,vai onko tämä vain toistaiseksi
voimassa oleva armahdus?
Varmaksi en voi luvata mutta yritän viettää joulua itse sortumatta sikailuun.

Mr.Carcass

Minä olen toiminut noin 7 vuotta vartijana ja myös vastaanottokeskus on minun kohde. Jossa on tullut käytyä melkoisen monta kertaa, joten kontaktia on tullut otettua mamujen kanssa niin fyysistä kuin sanallistakin ;D Mutta miksi minä sitten ole supernuiva? Eikös minun pitäisi olla todella suivaitsevainen tuon Astroi...Astrerix...Antrax...Astridin mukaan.

Köyhä kylddyyri

Quote from: Mr.Carcass on 14.12.2009, 14:17:44
Minä olen toiminut noin 7 vuotta vartijana ja myös vastaanottokeskus on minun kohde. Jossa on tullut käytyä melkoisen monta kertaa, joten kontaktia on tullut otettua mamujen kanssa niin fyysistä kuin sanallistakin ;D Mutta miksi minä sitten ole supernuiva? Eikös minun pitäisi olla todella suivaitsevainen tuon Astroi...Astrerix...Antrax...Astridin mukaan.
Koska totuus on juuri päinvastainen - mitä enemmän olet mamujen kanssa tekemisissä, sitä enemmän nuivailet. Pois lukien tietysti kukkahatut. Oikea otsikko siis: Nihkeys pakolaisiin johtuu kontaktien isoista määristä.
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Vera

Quote from: Brett on 14.12.2009, 10:45:24
Jos tuo pitäisi paikkaansa, humanitaariseen maahanmuuttoon suhtauduttaisiin positiivisimmin niissä maissa, joissa sitä on eniten. Onko näin käynyt? Ruotsi, Tanska, Iso-Britannia...? 

Joku voisi joskus tutkia kantaväestön suhtautumista pakolaisiin eri maissa suhteessa pakolaisiin käytettyyn rahaan per lärvi. :)

Itse asiassa olen usein miettinyt sitä, että ainoa humanitaarinen maahanmuutto joka onnistuu ja saa laajaa kannatusta on juuri sellainen humanitaarinen maahanmuutto joka vähentää tätä monikulttuurisuuden "rikkautta ja voimavaraa" tavalla tai toisella.

Voin keksiä aika monta esimerkkiä suht. laajasta ja suht. humanitaarisesta maahanmuutosta joka meni aika hyvin, ja ne oli kaikki tavallaan sellaisia että ihmiset muuttivat paikasta jossa ne eroaa kantaväestöstä enemmän paikkaan missä ne eroaa kantaväestöstä vähemmän (kyse voi olla etnisistä, uskonnollisista tai kulttuurillisista eroista).

Tämä asia aina tulee mieleen kun Thors puhuu pakolaisista ja monikulttuurisuudesta.

Ari-Lee

Etnisessä nettikahvilassa vuoden työskennelleenä en todellakaan välttämättä halua enää kohdata sitä muhamettilaisten "rikkautta". Astrid Thors: Olet väärässä!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Simo Hankaniemi

Kyllä Thors tietää ja juuri siksi hän haluaakin rikastaa Suomen maahantunkeutujien avulla. Kun Suomen suurimmat kaupungit ovat soraläjinä ja kuhisevat "rikkautta", lentää Thors Ahvenanmaalle kakkaista naurua käkättäen.

Siiseli

Quote from: Pliers on 14.12.2009, 13:57:28
Quote from: Axel Cardan on 14.12.2009, 09:10:08
...
- Onneksi enemmistö ei vastusta, sanoo Thors.

Logiikan Tonava...
Entäs sitten, kun enemmistö vastustaa? "Valitettavasti enemmistö vastustaa... mutta silti mennään samoilla linjoilla"
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

mikkostadista

Näytä harmaahiuksinen ruåtsalais råuva mallia!

Siis please Astrid Thors, näytä tyhmille esimerkkiä ja tee pr. tempaus! Asu yksi kuukausi, siis yk-si kuu-kau-si, peruspäivärahalla Itä-Helsinkiläisessä lähiössä rakkaitten maahanmuuttajiesi ympäröimänä ja kerro sitten meille tyhmille miten antoisaa ja rikastuttavaa oli.

FadeAway

On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Ernst

Olen NIMBY ja ylpeä siitä! Kuka hullu nyt takapihansakaan ongelmilla pilaisi!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

AIP

Takapihani on ollut ihan kirjaimellisesti melko täysi menneitten aikojen ongelmia, koska ihmisillä on taipumus haudata ne ... no, takapihalleen. Kädet ovat ihan riittävän täynnä niitä siivoillessa.

Mutta muutenhan en kyllä enää jaksa raahata muiden ongelmia ongelmajätteeseen. Syököön Thors sen ulostamansa happaman sitruunan uudelleen... ja uudelleen... ja uudelleen... kunnes siitä on hapan hävinnyt. Tai sitten olisi korkea aika alkaa ymmärtää miltä muiden sitruunat maistuu.

Ernst

Quote from: AIP on 14.12.2009, 18:50:26
Takapihani on ollut ihan kirjaimellisesti melko täysi menneitten aikojen ongelmia, koska ihmisillä on taipumus haudata ne ... no, takapihalleen. Kädet ovat ihan riittävän täynnä niitä siivoillessa.

Ketäs sinne hautasit? Tunnusta!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

ämpee

Quote from: Pöllämystynyt on 14.12.2009, 12:45:33

Thors ei tunne sitä toiseutta jota hän ihailee.

Kyllä tietää, hän vain puhuu sellaisen ihmisen varmuudella, joka ei koskaan joudu tätä ihanuutta itse nauttimaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Sami Aario

QuoteMaahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin (r.) mukaan suomalaisten nihkeä suhtautuminen pakolaisiin voi johtua kansainvälisten kontaktien vähyydestä.

Jospa väittäisin, että Astrid Thorsin varsin todennäköinen nihkeys tanskalaisia Helvetin Enkeleitä kohtaan johtuu hänen pohjoismaisten kontaktien puutteesta?

AIP

Quote from: M on 14.12.2009, 18:56:26
Quote from: AIP on 14.12.2009, 18:50:26

Ketäs sinne hautasit? Tunnusta!

Yritin esittää tuskastunutta ja vihjata, että ongelmat ovat edellisten sukupolvien hautaamia, ja itse nyt joudun niitä setvimään, vaikken ole niitä tilannut enkä halunnut. Konkretiaa ja symboliikkaa käsi kädessä. :)

Täällä Lappeenrannassahan on tapana, että aina löytyy joukkohauta kun kaivetaan maata auki. Valitettavasti olen toistaiseksi löytänyt rakennusjätteen ja vintage-säilykepurkkien ja viinapullojen lisäksi vain isojen eläinten luita.

ElinaElina

QuoteThors: Riippuen jos hän löytää siellä asunnon tai työpaikan, niin kyllä hän siinä mielessä on ihan verrattavissa kehenkä muuhun suomalaiseen. Hän on siis laillisesti oleskeleva Suomessa oleva henkilö. Eli tänä päivänähän myöskin, jos henkilöllä on asunto tai työpaikka, niin hakeutuu sinne paikkaan minne on mahdollisuus.

Toimittaja: Mutta jos hänellä ei ole asuntoa, tällä turvapaikanhakijalla, onko se kunta siinä tapauksessa velvollinen järjestämään hänelle asumisen ja ylipäätään siedettävät olot että hän elää?

Tässä satakuntalaisesta kunnasta pääsyvaatimukset:
Kiikoisten Kunnanhallitus on 24.11.2003 § 251 hyväksynyt seuraavat vuokrasäännöt kunnan vuokra-asuntoja koskien:

1.Vuokralainen suorittaa takuuvuokran, joka on yhden kuukauden vuokran suuruinen. Vuokralaisen tulee suorittaa vuokratakuu ennen vuokrasuhteen alkamista. Takuuvuokra palautetaan vuokralaiselle, kun vuokrasuhde on päättynyt ja vuokrasuhteeseen liittyvät velvollisuudet on täytetty.
2.Vuokralaisella/vuokralaisilla on oltava riittävät ansio- (työpaikka) tai eläketulot taikka koulutus-/opiskelupaikka.
3.Vuokralaisen tulee tarvittaessa esittää todistus siitä, että hänen vuokransa edellisille vuokranantajille on suoritettu viimeisen vuoden ajalta.
4.Vuokralaisen mahdollisesti saama asumistuki Kelalta on maksettava suoraan vuokranantajan tilille.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

CaptainNuiva

Argh,pirulauta sentään että en ole tiennyt tätä täti Thorsin mainitsemaa syytä aiemmin.
Olen kolunnut tätä palloa ympäriinsä ja tutustunut melkoiseen määrään kulttuureja ynnä tapoja ja sitä myöten nuivistunut...Ja nyt saan tietää että minun olisikin pitänyt muuttua suvaitsevaiseksi ihan kaikkea kohtaan :P

Suoraan sanottuna, kaikkea paskaa tämä Thors yrittääkin taas tarjota, aliarvoiden kansalaisten käsityskykyä ympäröivästä maailmasta.
Ja jos on tosissaan niin herää kyssäri,sen sadannen kerran,milloin tämmöinen epäpätevä ja fantasioissaan elävä ihminen saadaan ministeriöstä pois Suomelle vahinkoa tuottamasta?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

valtakunnanpärkhele

Hyvä Astrid Thors, kyllä se Nihkeys nyt pakolaisia/turvapaikanhakijoita kohtaan johtuu osaltaan nimenomaan kontakteista eikä tosiaankaan niiden vähyydestä.

Ei taida Rouva ihan tässä todellisuudessa elää

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

EL SID

Astid Thors osoittaa jälleen kerran suåmenruåtsalaista ylimielisyyttä: pakolaiset eivät viihdy täällä, koska te tyhmät suomijuntit käytte korkeintaan virossa, ettekä vaikkapa närpiössä, katsomassa kuinka ahkerat työharjoittelijamaahanmuuttajat paiskivat ilmaiseksi töitä saadakseen suåmenruotsalaiset tomaatit maailmalle. Sitä, että närpiöläiset tomaatit saisivat poimijoita myös naapuripitäjästä, eli kauhajoelta, mutta kun ne ovat rupusakkia suomenkielisiä, niin eihän se käy...

Thors on aito rasisti.

CaptainNuiva

Thors ei myöskään ymmärrä että ei tässä asiassa ole kyse mistään pakolaisista vaan siitä että kansalaisten omien elämäntapojen ja kulttuurin syyllistämisestä.
Thors tietää tasan tarkkaan että todellisia pakolaisia suomalaiset ovat kykyjensä mukaan vasmiit auttamaan mutta sekoittaa tahallaan asiaa aina tarpeen mukaan, milloin oma visio vain niin vaatii ja näköjään ihan ilman mitään omantunnontuskia.

Thors voisi koittaa hoitaa työnsä(Mihin ei selvästikkään kyllä pysty)ilman että visioidensa vuoksi jatkuvasti valehtelisi kansalaisille ja pitäisi näitä typeryksinä ja alempina olentoina joiden kuuluu vain pitää hänet valtaistuimella ja palvella toiseutta.

RKP:n agenda tässä asiassa näyttää olevan puolueen edun tavoittelu, ei suomen kansalaisten.
Marssitetaan julkisuuteen vaikkapa monikultturisuuden ihastelijoita koulujen tiimoilta, miten ihanan värisevää onkaan kun kouluissa puhutaan jo sen sataa kieltä ja miten se hyödyntää koululaisia/opiskelijoita....Missään tosin ei esitettä ensimmäistäkään ruotsinkielistä oppilaitosta jossa suuremmissa määrin puhuttaisiin muuta kuin ruotsia.
Eikö rikkaus kelpaakkaan?

On myös todella kummallista että sisäsiittoisuudesta ollaan huolissaan, samoin työvoimapulasta ja kansan vanhenemisesta....Hyvä että ollaan mutta kas kummaa että mikään näistä ei tunnu uhkaavan Ahvenanmaan pientä populaa, ei edes siinä määrin että manner-Suomesta porukkaa tarvittaisiin.

Ovatpa kovin valikoivia ja outoja uhkia nämä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."