News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Morgan Freeman: mielipide "Black History Month":sta

Started by Heatley, 07.12.2009, 15:52:08

Previous topic - Next topic

Heatley

Näyttelijä Morgan Freeman nuivistelee:

http://www.youtube.com/watch?v=FO214IFRW1M

Pahoittelen, jos kyseinen video on jo kivikautisen vanha tällä forumilla. Itselleni kuitenkin varsin läheinen aihe, koska vietin elämäni ensimmäiset 18 vuotta West Covinassa, Los Angelesissa. Lukiossani huvittava piirre oli se, että kielteisimmin kyseiseen teemakuukauteen suhtautuivat mustat ja latinot. Valkoiset oppilaat ja opettajat sen sijaan väreilivät moraalia ja ylemmyydentunnetta, heh.

Onkohan tällainen teemakuukausi mahdollinen joskus Suomessa, esimerkiksi "Rikastuskuukausi"? Entä onko tällaisia mamujen olalletaputtelubileitä muualla Euroopan kouluissa? Itse en ainakaan nopealla googlettelulla löytänyt. 

Simo Hankaniemi

Miksi Freeman ei halua itseään kutsuttavan "mustaksi mieheksi", eikä halua myöskään kutsua valkoista "valkoiseksi mieheksi". Mitä järkeä siinä on? Ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, vaikka joku kutsuisi itseäni aina "valkoiseksi". Mitä väliä? Liittyykö mustuuteen jokin hävettävä asia? Onko mustuus yhtä kiusallinen ominaisuus kuin esim. lyhytmunaisuus? Miten on mahdollista, ettei ihminen kestä omaa ihonväriään? Ihonväri nyt ei kuitenkaan katoa mihinkään. Ja mitä enemmän värifaktaa välttelee, niin sitä kiusallisemminhan se nousee tapetille. Pahe pitää muuttaa hyveeksi, jos sille ei voi muuta tehdä. Jos olisin mustaihoinen nimittäisin todennäköisesti itseäni aina neekeriksi. Puhuisin tähän tyyliin: "Neekerinä olen sitä mieltä että...ottaen huomioon, että olen neekeri

Taustavaikuttaja

Quote from: Simo Hankaniemi on 07.12.2009, 16:10:11
Miksi Freeman ei halua itseään kutsuttavan "mustaksi mieheksi", eikä halua myöskään kutsua valkoista "valkoiseksi mieheksi". Mitä järkeä siinä on? Ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, vaikka joku kutsuisi itseäni aina "valkoiseksi". Mitä väliä? Liittyykö mustuuteen jokin hävettävä asia? Onko mustuus yhtä kiusallinen ominaisuus kuin esim. lyhytmunaisuus? Miten on mahdollista, ettei ihminen kestä omaa ihonväriään? Ihonväri nyt ei kuitenkaan katoa mihinkään. Ja mitä enemmän värifaktaa välttelee, niin sitä kiusallisemminhan se nousee tapetille. Pahe pitää muuttaa hyveeksi, jos sille ei voi muuta tehdä. Jos olisin mustaihoinen nimittäisin todennäköisesti itseäni aina neekeriksi. Puhuisin tähän tyyliin: "Neekerinä olen sitä mieltä että...ottaen huomioon, että olen neekeri

Pointti taitaa olla siinä, että sillä ihonvärillä ei ole mitään väliä, jonka takia siitä puhuminen on turhaa.

JEE

"Puhuisin tähän tyyliin: "Neekerinä olen sitä mieltä että...ottaen huomioon, että olen neekeri"

Kiitos Simo, olen synkistellyt koko päivän, mutta viimeisen lauseesi jälkeen en enää pystynyt..... oli vaan pakko nauraa tolle! ;)