News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mikä ihme siinä on (mamun ja työttömän sosiaaliturvasta)

Started by Tapis, 25.11.2009, 18:53:28

Previous topic - Next topic

Tapis

Hyvää iltaa!

Kertokaapa minulle seuraava asia. Miksi maahanmuuttajaperhe ansaitsee 1200 euroa kuukaudessa tekemättä yhtään ja minä ansaitsen n. 370 euroa kuukaudessa kelalta siitä hyvästä että haen aktiivisesti töitä. Olen kummiskin tehnyt töitä monta vuotta elämästäni ja maksanut veroja. Kuvittelin että niillä rahoilla saan tällaisessa tilanteessa apua. Toisin oli.

Jäin kesän aikana laman takia työttömäksi. Sosiaalitoimisto ei antanut minulle senttiäkään rahaa vaikka olisin akuutisti tarvinnut apua. Tästä johtuen jouduin asunnottomaksi. Olen vieläkin asunnoton, koska Suomen sosiaalihuolto ei suostu maksamaan mitään kun saan kelalta sen 370 euroa kuussa. Elän siis toisten nurkissa olosuhteen pakosta. On se vaikea maksaa noista rahoista aina 200e kuussa vuokraa kaverille ja sen jälkeen vielä hoitaa puhelinlasku sekä puolittaa kaverini kanssa nettilasku. Kuukausibudjettini jää yleensä kaikkien menojen jälkeen alle 50e.

Paras tapaus oli kun menin pyytämään kerran soskusta että saisin edes maksusitoumuksen lääkkeisiin. Lääkkeet maksoivat noin 10e. Maksusitoumuksen tekemisessä meni noin 45 min, koska sosiaalitäti varmisti kaikki mahdolliset tilitietoni ja laski tietenkin kelan tuet ja totesi aluksi että ei voida myöntää, koska menee yli sen rajan mitä sosku maksaa kodittomalle. Pitkän itkun jälkeen sosiaalitäti kävi kolleegansa kanssa asiaa läpi ja suostui kirjoittamaan maksusitoumuksen missä luki että myönnetään KERTALUONTEISESTI.

Onko tässä enää helvetti mitään järkeä. Nyt olisi korkea aika marssia sinne eduskuntaa ja pistää näille persereijille luu kurkkuun.

Nikolas

Quote from: Tapis on 25.11.2009, 18:53:28
Hyvää iltaa!

Kertokaapa minulle seuraava asia. Miksi maahanmuuttajaperhe ansaitsee 1200 euroa kuukaudessa tekemättä yhtään ja minä ansaitsen n. 370 euroa kuukaudessa kelalta siitä hyvästä että haen aktiivisesti töitä. Olen kummiskin tehnyt töitä monta vuotta elämästäni ja maksanut veroja. Kuvittelin että niillä rahoilla saan tällaisessa tilanteessa apua. Toisin oli.

Siksi, että Suomessa on useita monikulttuurimyönteisiä sosialidemokraattisia valtapuolueita. Haluaisin mainita nimeltä erityisesti nämä puolueet: Sosialidemokraattinen puolue, Kansallinen (?) kokoomus, Keskusta ja Vihreä liitto. RKP ei ilmeisesti ole sosialidemokraattipuolue, mutta vastapainoksi se on erittäin monikulttuurimyönteinen. Näitä puolueita toistuvasti valtakunnallisissa vaaleissa äänestämällä suomalaiset ovat hankkineet sellaisen politiikan kokonaisuuden, josta suomalaiset saavat tänäkin päivänä nauttia.

Poliittinen vastuu on äänestäjillä, rahoitusvastuu suomalaisilla veronmaksajilla ja lopulta tämä soppa lankeaa Suomen kansan nautittavaksi.

Viinankylväjä

Kertokaapa minulle seuraava asia. Miksi maahanmuuttajaperhe ansaitsee 1200 euroa kuukaudessa tekemättä yhtään ja minä ansaitsen n. 370 euroa kuukaudessa kelalta siitä hyvästä että haen aktiivisesti töitä.

:roll:

Tapis

Quote from: Viinankylväjä on 25.11.2009, 19:18:09
Kertokaapa minulle seuraava asia. Miksi maahanmuuttajaperhe ansaitsee 1200 euroa kuukaudessa tekemättä yhtään ja minä ansaitsen n. 370 euroa kuukaudessa kelalta siitä hyvästä että haen aktiivisesti töitä.

:roll:

Löytyy kyllä perhettä itseltänikin. Lapsi. Ikää 4v.

Simo Hankaniemi

Maahanmuuttaja saa paljon rahaa, koska hän on maalle rikkaus. Etninen suomalainen, rasistinen ummehtunut perunanenä, ei saa paljonkaan rahaa, koska hän on maalle ongelma. Tarkoitus on vaihtaa etnosuomalaiset virtaviivaisempiin kehitysmaalaisiin.

tosipaha

Quote from: Tapis on 25.11.2009, 19:21:50Löytyy kyllä perhettä itseltänikin. Lapsi. Ikää 4v.

Pitäisikö viisihenkisen ja kaksihenkisen perheen saada saman verran sossusta rahaa? Sehän nimenomaan olisi epäoikeudenmukaista.

Mamujen on helpompi saada rahaa koska ei kukaan palkkaa kieltäosaamatonta somalia yhtään mihinkään. Sinut sen sijaan varmasti palkataan. Miksi olet työttömänä? Esim. siivoojaksihan pääsee kuka tahansa. Jos ei kelpaa sossun rahat mene töihin.

Tapis

Fyysinen homma on poissuljettu. Alin selkänikama siirtynyt paikoiltaan ja välilevyt kuluneet ristiselästä puhki.

Työtön olen sen takia, koska ei yksinkertaisesti vain mikään firma palkkaa. Aiemmin olin fujitsulla töissä hyväpalkkaisessa duunissa

digit

QuotePitäisikö viisihenkisen ja kaksihenkisen perheen saada saman verran sossusta rahaa? Sehän nimenomaan olisi epäoikeudenmukaista.

Mamujen on helpompi saada rahaa koska ei kukaan palkkaa kieltäosaamatonta somalia yhtään mihinkään. Sinut sen sijaan varmasti palkataan. Miksi olet työttömänä? Esim. siivoojaksihan pääsee kuka tahansa. Jos ei kelpaa sossun rahat mene töihin.

No miksi helevetissä ei muumipeikko mene siivoamaan? Kyllä se rätti kädessä pysyy vaikka ei osaa suomea..ei luutulle tarvii läppää heittää tai sit ottaa mukaan somalia osaavan lattiarätin.
Suomen lait voivat määrätä sen mitä puhun ja mitä kirjoitan, mutta mikään laki ei määrää sitä, mitä ajattelen...."Kuka vei porstuasta burkat, voi sian sorkat"

tosipaha

Quote from: digit on 25.11.2009, 19:44:37
No miksi helevetissä ei xxxxxxx mene siivoamaan?

Aivan, kaikkihan voi "mennä" töihin kun menee vaan. Työnantajalla ei ole varmaan mitään sanottavaa asiaan?

P.s. xxxxxxxxx = Hommawatch-matskua

Virkamies

Hyvää iltaa!

Jäin kesän aikana laman takia työttömäksi. Sosiaalitoimisto ei antanut minulle senttiäkään rahaa vaikka olisin akuutisti tarvinnut apua. Tästä johtuen jouduin asunnottomaksi. Olen vieläkin asunnoton, koska Suomen sosiaalihuolto ei suostu maksamaan mitään kun saan kelalta sen 370 euroa kuussa. Elän siis toisten nurkissa olosuhteen pakosta. On se vaikea maksaa noista rahoista aina 200e kuussa vuokraa kaverille ja sen jälkeen vielä hoitaa puhelinlasku sekä puolittaa kaverini kanssa nettilasku. Kuukausibudjettini jää yleensä kaikkien menojen jälkeen alle 50e.

Paras tapaus oli kun menin pyytämään kerran soskusta että saisin edes maksusitoumuksen lääkkeisiin. Lääkkeet maksoivat noin 10e. Maksusitoumuksen tekemisessä meni noin 45 min, koska sosiaalitäti varmisti kaikki mahdolliset tilitietoni ja laski tietenkin kelan tuet ja totesi aluksi että ei voida myöntää, koska menee yli sen rajan mitä sosku maksaa kodittomalle. Pitkän itkun jälkeen sosiaalitäti kävi kolleegansa kanssa asiaa läpi ja suostui kirjoittamaan maksusitoumuksen missä luki että myönnetään KERTALUONTEISESTI.

Onko tässä enää helvetti mitään järkeä. Nyt olisi korkea aika marssia sinne eduskuntaa ja pistää näille persereijille luu kurkkuun.

Hei. Kuulostaa, että sinulle olisi jostain käsittämättömästä syystä tehty laiton päätös tai sitten jätät kertomatta asioista toisen puolen. Teitkö muutoksenhaun?

Jos kertomasi pitäisi paikkansa, sinulle kuuluisi vuokra, lapsen elatus, terveydenhuoltomenot ja hieman vielä päälle. Onko lapsi huoltovastuullasi vai onko lähihuoltajana joku toinen?

Kuulostaa siltä, että olet saanut tälläkin palstalla demonisoitua harkinnanvaraista täydentävää toimeentulotukea kertalääkitykseen.

Timo Hellman

Pitäisikö viisihenkisen ja kaksihenkisen perheen saada saman verran sossusta rahaa? Sehän nimenomaan olisi epäoikeudenmukaista.

No miksi helevetissä ei muumi mene siivoamaan? Kyllä se rätti kädessä pysyy vaikka ei osaa suomea..ei luutulle tarvii läppää heittää tai sit ottaa mukaan somalia osaavan lattiarätin.

On nähty rappusiivoojalta vaadittavan suomen kielen taitoa ihan yksinkertaisesti siksi että taloyhtiön asukkaat saattavat rupatella siivoojan kanssa. Jos Lassila & Tikanojan logolla varustetun imurin kanssa heiluu joku mykkä lahna, onko se ko. firmalle hyvää PR:rää? No ei niin.
Itse olen siivonnut niitä rappuja myöskin ja kyllä siinä puhumaan vain joutui.

Itse olen nähnyt somalin SOL:lin hyntteissä ja hän ei ollut lahna. Good for him.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Tapis

Quote from: Virkamies on 25.11.2009, 20:34:35

Hei. Kuulostaa, että sinulle olisi jostain käsittämättömästä syystä tehty laiton päätös tai sitten jätät kertomatta asioista toisen puolen. Teitkö muutoksenhaun?

Jos kertomasi pitäisi paikkansa, sinulle kuuluisi vuokra, lapsen elatus, terveydenhuoltomenot ja hieman vielä päälle. Onko lapsi huoltovastuullasi vai onko lähihuoltajana joku toinen?

Kuulostaa siltä, että olet saanut tälläkin palstalla demonisoitua harkinnanvaraista täydentävää toimeentulotukea kertalääkitykseen.

Asia on mennyt täysin niinkuin kerroin. Vieressä on vino pino sairaalaskuja joita en ole kyennyt maksamaan. Soskun tädin sanoin "tienaat kelalta liikaa" Kesän aikana sain kerran sosiaalihuollosta muistaakseni 30 euroa, koska työttömyyskorvaukseni oli silloin 30 euroa pienempi. Elatusmaksuihin sosku kuittasi suoraan "Ei kuulu meille"

Mikä on muutoshakemus?

Masentavinta tässä oli kuulla samaisen sosiaalitoimiston vakioasikkailta (lue: yhteiskunnasta täysin syrjäytyneet) kuinka helppoa rahan saanti sieltä on. Soitto, päätös ja rahat tilillä samana päivänä. En vain voi käsittää

Poro

No miksi helevetissä ei muumi mene siivoamaan? Kyllä se rätti kädessä pysyy vaikka ei osaa suomea..ei luutulle tarvii läppää heittää tai sit ottaa mukaan somalia osaavan lattiarätin.

Valitettavasti myös siivousalalla tarvitaan suomenkielen taitoa. Ihan jo työturvallisuuden vuoksi. Työntekijän täytyy osata suomea niin paljon, jotta saa esimehen ohjeistuksesta selvän. Kuinkas muuten ohjeistat oikeat työtavat, työasennot, menetelmät, aineet, välineet, puhdistettavat materiaalit ynnä muut.

Kommentisi on muutenkin loukkaava niitä veljiä ja sisaria kohtaan jotka tekevät raskasta työtä puhtauspalvelualalla päivittäin. Suuri osa heistä on tenyt työtään jo vuosia, ja hankkinut tarvittavan ammattitaidon joko kokemuksen kautta tai kouluttautumalla alalle.

Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

Ari-Lee

Annan hyvän neuvon: Ota avustajaksi mukaasi joku sellainen henkilö kuka tietää näistä asioista. Kuten Virkamies sanoi toimeentulotukeen kuuluu aika paljon ja käteen pitää vielä jäädäkin. Laskut kuuluu maksaa ensin ja kuiteilla haetaan toimeentulotuessa takaisin. Sosku ei maksa mitään laskuja ennakkoon.
Kerrotko mikä on Kelan tuen nimi mistä maksetaan juuri tuon verran, noin vähän? Työmarkkinatuki se ei ole koska siitä jää 410€, vai onko siinä jotakin mitä en huomaa?

Itsekin menisin töihin kun tietäisin millä työpaikalla löytyisi myös palkanmaksaja. Ilman palkkaa ei ole lupa hengailla kenenkään haitolla. Ja tietotekniikan töitä mielellään, kiitos. Ja mielellään pohjoisesta, Kuopion yläpuolelta. Ja kokopäiväistä mielellään, kiitos.

Ja muille: Somaleista voitte puhua foorumin sadoissa eri ketjuissa. Onko pakko spämmätä juuri tämä ketju? >:(
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tapis

Quote from: Ari-Lee on 25.11.2009, 21:27:43
Annan hyvän neuvon: Ota avustajaksi mukaasi joku sellainen henkilö kuka tietää näistä asioista. Kuten Virkamies sanoi toimeentulotukeen kuuluu aika paljon ja käteen pitää vielä jäädäkin. Laskut kuuluu maksaa ensin ja kuiteilla haetaan toimeentulotuessa takaisin. Sosku ei maksa mitään laskuja ennakkoon.
Kerrotko mikä on Kelan tuen nimi mistä maksetaan juuri tuon verran, noin vähän? Työmarkkinatuki se ei ole koska siitä jää 410€, vai onko siinä jotakin mitä en huomaa?

Itsekin menisin töihin kun tietäisin millä työpaikalla löytyisi myös palkanmaksaja. Ilman palkkaa ei ole lupa hengailla kenenkään haitolla. Ja tietotekniikan töitä mielellään, kiitos. Ja mielellään pohjoisesta, Kuopion yläpuolelta. Ja kokopäiväistä mielellään, kiitos.

Ja muille: Somaleista voitte puhua foorumin sadoissa eri ketjuissa. Onko pakko spämmätä juuri tämä ketju? >:(

Sosku maksaa kyllä sähkölaskun sekä sairaalakustannukset suoraan jos laskun vaan vie sinne, mutta tässä taas tuli aina vain vastaan se sosiaalitantta laskimineen. "tienaat liikaa kelalta". Muistattehan siis että olen asunnoton, koska minulla ei ole rahaa edes hommata omaa asuntoa. Maksan toki ystävälleni vuokraa, mutta virallista vuokrasopimusta kun ei ole tehty niin minkäs mahdat. Työmarkkinatuesta kela vähentää suoraan yhden lapsen elatusmaksuja. Mikään laitos ei siinä auta. Oravanpyörä on loputon.

Jari-Petri Heino

Quote from: Tapis on 25.11.2009, 21:34:53

Sosku maksaa kyllä sähkölaskun sekä sairaalakustannukset suoraan jos laskun vaan vie sinne, mutta tässä taas tuli aina vain vastaan se sosiaalitantta laskimineen. "tienaat liikaa kelalta". Muistattehan siis että olen asunnoton, koska minulla ei ole rahaa edes hommata omaa asuntoa. Maksan toki ystävälleni vuokraa, mutta virallista vuokrasopimusta kun ei ole tehty niin minkäs mahdat. Työmarkkinatuesta kela vähentää suoraan yhden lapsen elatusmaksuja. Mikään laitos ei siinä auta. Oravanpyörä on loputon.

Työmarkkinatuesta kun ei voi vähentää mitään, joten mitä ilmeisimmin et ole huoltaja ja saat KELAn maksamaa lapsikorotusta, joka vähennetään suoraan sossulle.

Asunnottomat yleensä ovat eri "osastolla", kuin muut asiakkaat, riippuen tietysti missä asuu.
Sossusta pitää saada kuukauden takuuvuokra, kunhan vain hoidat itsellesi sen asunnon.
Ei se sossu kuitenkaan toimi niin, kuin annetaan ymmärtää. Oma-aloitteisuus on joskus pahasta.
Mitä taas tulee töihin, niin ei niitä siivoojan töitäkään ihan ketä vain saa, eikä ainakaan ihan joka kaupungissa.
Töitä varmasti myöskin vielä on, mutta ongelma on se, ettei kukaan halua maksaa niiden tekemisestä mitään.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Tapis

Quote from: hietane on 25.11.2009, 22:10:18

Työmarkkinatuesta kun ei voi vähentää mitään, joten mitä ilmeisimmin et ole huoltaja ja saat KELAn maksamaa lapsikorotusta, joka vähennetään suoraan sossulle.

Asunnottomat yleensä ovat eri "osastolla", kuin muut asiakkaat, riippuen tietysti missä asuu.
Sossusta pitää saada kuukauden takuuvuokra, kunhan vain hoidat itsellesi sen asunnon.
Ei se sossu kuitenkaan toimi niin, kuin annetaan ymmärtää. Oma-aloitteisuus on joskus pahasta.
Mitä taas tulee töihin, niin ei niitä siivoojan töitäkään ihan ketä vain saa, eikä ainakaan ihan joka kaupungissa.
Töitä varmasti myöskin vielä on, mutta ongelma on se, ettei kukaan halua maksaa niiden tekemisestä mitään.

Kyllä kela on se joka vähentää elatusmaksuja suoraan työmarkkinatuestani. Kela puolestaan maksaa elatusmaksut suoraan ex-avopuolisolleni. Tappiota teen siinäkin kokoajan. Elatusmaksujen ollessa 150 e /kk ja kela vähentää siitä noin puolet.

Sossu taasen sanoo takuuvuokrasta että "ota lainaa"

Tuntuu että näillä sosiaalitädeillä ei ole oikeasti minkäännäköistä kiinnostusta edes auttaa. Naureskelin aikoinaan että pitää olla joko se maahanmuuttaja tai täysin alkoholisoitunut että apua saa

Adolf Stege

Pyydä lykkäystä elatusmaksuihin. Vetoat työttömyyteen. Yleensä saa?

Tapis

Quote from: Mika R. on 25.11.2009, 22:27:21
Pyydä lykkäystä elatusmaksuihin. Vetoat työttömyyteen. Yleensä saa?

Eikös tämä siirrä sitä maksua vain myöhemmäksi

Ari-Lee

QuoteSossu taasen sanoo takuuvuokrasta että "ota lainaa"
Itselleni soskun setä sanoi: "valehtelet" ja "vippaa läheisiltäsi". Heti kun asioitani hoiti ulkopuolinen asioiden hoitaja alkoi tapahtua kuten pitää laillisesti. En tiedä jos käytännöt ovat erilaisia kaikissa soskuissa mutta Kajaanissa eivät maksa laskuja, kuitit pitää toimittaa sinne toimeentulotukihakemuksen kanssa tai täydentäen jäljestäpäin niin asiat hoituvat.
Vaikea myös uskoa että Kela voi laillisesti vähentää mitään työmarkkinatuesta koska se on se minimi minkä laki määrää yhtä työtöntä kohden. Se raha on tarkoitettu ainoastaan tueksi työmarkkinoille eli liikkuvuuteen ja ruokaan, työnetsintään. Kuka rötöstelee, Kela ja sosku? Jos tunnet kärsiväsi vääryyttä on varattomille kaupungin asianajajat oikeusaputoimistossa niillä töillä.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

mikkostadista

Tapauksessasi kysymys on ajattelusta, jossa todetaan että sinulla on sosiaalinen turvaverkko, jonka olet kantasuomalaisena tähänastisena elinaikanasi luonut. Tällä tarkoitetaan sitä, että luonnollista toimintaa hengissäpysymiseen on rahan lainaus sukulaisilta ja kavereilta, myöskin ilmaisen majoituksen olisi syytä järjestyä kyseisiä kanavia pitkin.
Somalialaisilla kyylmään pohjolaan vasten tahtoaan heitetyillä raukoilla ei näitä "luonnollisia" turvavekkoja ole.

Suomalainen yhteiskunta ei näe työtöntä kantasuomalaista kansalaistaan voimavarana vaan rasitteena. Samoin on toista korkeakoulututkintoa lukevan opiskelian laita. Ajatellaan että yhden tutkinnon pitäisi riittää, ja toinen on silkkaa ahneutta, tulisi kiirehtiä töihin ja maksaa veroja jotta maahanmuutajaparat saisivat sen mikä heille kuuluu.

Kaikki tämänlainen vallalla oleva ajattelu on tietysti järkevästi ajateltuna pelkkää paskaa. Kyseisen mallin ovat laatineet kultalusikka perseessä syntyneet suomenruotsalaiset, ja työkansan parasta ajattelevat vasemmistolaiset ammattipoliitikot, jotka eivät eläissään ole lapioon tarttuneet.
Rohkeutta veljet!

Adolf Stege

Muistaakseni saa vapautuksen elatusmaksuista työttömyyden takia, jos on ollut pitkään työtön.

Ari-Lee

Quote from: Lunoir on 25.11.2009, 23:42:01
Tilanteesi kuulostaa vaikealta, ja otan ihan oikeasti osaa. Koita jaksaa, kyllä se siitä.
Itse olen yhden ainoan kerran sosiaalitoimistossa asioinut. Asia joka minut tähän tilanteeseen ajoi oli itselleni ennaltakokematon ja tilanteeni oli hyvin kiperä. Leuka rinnassa nöyränä pyytelemään almuja deekujen ja etelän hetelmien sekaan... Saamani päätös saattaa kuulostaa absurdilta, mutta: en saanut rahaa, sillä tiliotteistani selvisi että pari kaveriani olivat vipanneet minulle rahaa (muutamia kymmeniä euroja sinne tänne kovan kerjuun jälkeen) = tuloja = en tarvitse heiltä rahaa. Masensi kieltämättä aivan hitosti.
Eli: "Vippaa läheisiltäsi!". Kun vippaat ja näytät tiliotteesi, "Tuloja! Et saa mitään."
Parhaita ovat nämä soskujen neuvot: "Myy asuntosi. Myy autosi. Myy kissasi. Myy koirasi. Vippaa läheisiltäsi. Asua voit vanhempiesi, ystäviesi, kavereidesi luona. Rytmitä rahasi. Tarkista menosi. Valehtelet, sinulla EI VOI OLLA TIUKKAA!"

Thor

On tosiaan kumma, että nimenomaan tilapäisessä avun tarpeessa olevia kyykytetään tuossa virastossa oikein kunnolla. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna sosiaaliturvan tarkoitus on juuri se, että ihminen pidetään pinnalla vastoinkäymisen (sairaus, työttömäksi joutuminen yms.) kohdatessa. Ja kuitenkin käytäntö tuntuu olevan se, että juopot, narkkarit ja ennen kaikkea mamut saavat kaiken automaattisesti. Jos satut olemaan valkoihoinen, veroja maksanut ja siistin oloinen, on meininki aivan toinen.

Jossain toisessa ketjussa tuli mielenkiintoista juttua mamuille rutiininomaisesti myönnettävästä harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta entiseltä sosiaalityöntekijältä. Tuossa saattaisi olla tutkivan journalismin paikka, vaikka taitaapa jäädä suurilta medioilta tutkimatta.

Lentomestari

Quote from: Lunoir on 25.11.2009, 23:42:01
Tilanteesi kuulostaa vaikealta, ja otan ihan oikeasti osaa. Koita jaksaa, kyllä se siitä.

Itse olen yhden ainoan kerran sosiaalitoimistossa asioinut. Asia joka minut tähän tilanteeseen ajoi oli itselleni ennaltakokematon ja tilanteeni oli hyvin kiperä. Leuka rinnassa nöyränä pyytelemään almuja deekujen ja etelän hetelmien sekaan... Saamani päätös saattaa kuulostaa absurdilta, mutta: en saanut rahaa, sillä tiliotteistani selvisi että pari kaveriani olivat vipanneet minulle rahaa (muutamia kymmeniä euroja sinne tänne kovan kerjuun jälkeen) = tuloja = en tarvitse heiltä rahaa. Masensi kieltämättä aivan hitosti.

Mun yksi tuttava oli kusessa siksi kun kaveri maksoi velat tilille ja sossuhan näki ne tuloina, jolloin luukku meni kiinni samantien. Eli jos joku lainaa sulle rahaa, niin sen ei pidä näkyä tilillä.

Ari-Lee

QuoteSeuraavan kerran koittaessa voin vissiin suoraan mennä huoraamaan/säälittä myymään koko irtaimistoni sukista sohviin ja hamsteriin.  
Seuraavan kerran kun menet niin menet avustajan kanssa. Jos mitään ei tipu(ja tätähän en usko) nälkää itkiessäkään ota selvää missä kyseinen sosiaalitantta asuu ja menet suoraan kerjäämään apua ovelta/portilta. Voisi hän omistaan antaa jos ei pysty virkansa puolesta...vippaamaan. Itse kävin nimittäin sen yhden tietyn setän portilla katselemassa...En sitten toteuttanut suunnitelmaani.

(meinasin ensin laittaa tähän että älä itseäsi vain myy kun voit myydä sen sosiaalitantan ja hänen vaatteensa ja mööpelinsä ja tekarinsa...)

Veli Karimies

Minä en saanut mitään tukia kun asuin pari kuukautta kavereilla etsiessäni uutta kämppää. Pyörin kolmen eri kunnan alueella ja jokaisesta käskettiin mennä vain seuraavaan, yhdestä jopa kusetettiin suoraan ja annettiin väärät ohjeet eikä niitä jälkeenpäin myönnetty vääriksi. Kantelunkin tein ja tähän päivään mennessä on tullut vain yksi puhelinsoitto jossa kerrattiin jo ilmoittamani asia ja sanottiin "että juu pitäshän sun toimeentulotukea saada ihan selkeesti, mutta tämä on vähän tällänen hankala tapaus" ja se oli siinää.

Virkamies

Melkoisen savotan olette minulle jättäneet.

Paljonko tienasit kelasta? Ihmettelen ensinnäkin asunnonmenetystäsi. En näe mekanismia, jolla olisit sen menettänyt, jos se olisi ollut kohtuuhintainen vuokraltaan ja olisit maksanut vuokrasi saamilla tuillasi. Vaikka asunto olisi ollut yli kohtuullisuusnormien, niin silloin sinulle olisi pitänyt jättää aikaa etsiä uusi kohtuuhintainen toimeentulotukitarpeen yllättäessä.

Toisekseen, kuulostaa vaikka kela hoitaakin nykyään elatusapuvelkojen perintää, ei kuulosta silti realistiselta, että sieltä otettaisiin suoraan elatusmaksut täysimääräisenä. Jos olet työttömänä, niin haet ihan normaalisti vapautusta veloistasi, eikö niin?

Ylipäätänsä on irrelevanttia, kuinka paljon tilanteessa, jossa olisit toimeentulotuen tarpeessa, tienaa kelalta. Sinulle pitää jäädä 417,45e/kk vuokran ja terveydenhuollon jälkeen kouraan. Kaivapas päätöksesi laskelma esiin ja katso sieltä, että mitä sinulle on huomioitu tuloksi.

Quote from: Ari-Lee on 25.11.2009, 22:33:17
Vaikea myös uskoa että Kela voi laillisesti vähentää mitään työmarkkinatuesta koska se on se minimi minkä laki määrää yhtä työtöntä kohden. Se raha on tarkoitettu ainoastaan tueksi työmarkkinoille eli liikkuvuuteen ja ruokaan, työnetsintään. Kuka rötöstelee, Kela ja sosku? Jos tunnet kärsiväsi vääryyttä on varattomille kaupungin asianajajat oikeusaputoimistossa niillä töillä.

Kela saattaa tehdä perintäpäätöksiä omista etuuksistaan, jos kokee saajan olevan velkaa itselleen. Se voi tehdä niin, koska lakisääteinen turva on sosiaalitoimen. En muista kuitenkaan työmarkkinatuesta juuri vähennyksiä tehdyn, eläkkeistä ja asumistuesta kyllä. Kelan virkailijat tuntenevat lainsäädännön minua paremmin.

Quote from: Ari-Lee on 26.11.2009, 00:44:08
Jos mitään ei tipu(ja tätähän en usko) nälkää itkiessäkään ota selvää missä kyseinen sosiaalitantta asuu ja menet suoraan kerjäämään apua ovelta/portilta. Voisi hän omistaan antaa jos ei pysty virkansa puolesta...vippaamaan. Itse kävin nimittäin sen yhden tietyn setän portilla katselemassa...En sitten toteuttanut suunnitelmaani.

En suosittele. Tuo voi johtaa vielä hiukan ikävimpiin seuraamuksiin, jos ryhtyy työntekijöitä väijymään.

Quote(meinasin ensin laittaa tähän että älä itseäsi vain myy kun voit myydä sen sosiaalitantan ja hänen vaatteensa ja mööpelinsä ja tekarinsa...)

Melko nerokasta. Suosittelen mielummin pyrkimään demokraattisen prosessin kautta sinua miellyttäviin lakeihin Suomessa, kuin jotain pahaista pienipalkkaista koneiston osaa rosvoamaan.

Pari lisähuomiota. Lainoista kannattaa olla selkeä velkakirja ja näyttöä, että niitä myös vähentää, jos niitä aikoo oman tilinsä kautta pyörittää. Muutenhan kuka tahansa voisi tienata kuinka paljon tahansa ja väittää niitä vain veloiksi. Toisaalta itketään kun huijaamalla saa lisää rahaa ja sitten kuitenkin pitäisi uskoa ihan mitä tahansa.

Toisekseen, vuokravakuus ei ole automaatti, vaan täydentävään toimeentulotukeen kuuluvan harkintaa käyttäen myönnettävä etuus.

Ja kyllä, jos et kykene niitä elatusmaksujasi maksamaan, niin silloin haet vapautusta Kelasta. Valtionsaataviin on mahdollisuus saada vapautus. Kannattaa toimia kuitenkin ajoissa, sillä Kela ei enää myönnä takautuvana kuin vuoden takaisia velkoja anteeksi.

Blondihko Tihko

Virkamies puhuu asiaa ja antaa hyviä neuvoja.

Kuitenkin... Sairasta, valmiiksi masentunutta ja asunnotonta on ilmeisesti kaikkien virallisten tahojen lupa kyykyttää. Laitetaan ihminen oikeilla ja keksityillä säännöillä niin sekaisin, ettei enää älyä mistään mitään. Aiheetonta harhaanjohtamista ja disinformaatiota esiintyy. Huonossa tilanteessa olevalla ihmisellä ei ole voimavaroja siihen taisteluun, minkä oikeuden saaminen tästä järjestelmästä vaatii.

Ja mistä minä mitään tiedän? No ihan omasta kokemuksesta! Jouduin vuosia sitten opiskeluaikana pari kertaa ilman omaa syytäni hankalaan tilanteeseen ja päädyin asioimaan sossussa. Se oli ihan helvetistä. Kummallakin kerralla jätin vaaditut neljänneskilon aanelosia (oikein täytetty hakemus ja todistusaineisto) ja sain silti ihme epäilyksiä ja kuraa niskaan. Lisäksi kauppa nöyryytti minua pahemman kerran kun yritin asioida maksusitoumuksen kanssa. Toisella kerralla hakemustani ei edes ensin hyväksytty, minkä johdosta joudun aina vain kusisempaan pulaan. Sain viime tingassa apua, valitin päätöksestä ja sitten hakemus menikin läpi, ihan muuttamattomana siis!  >:( Eli ilmeisesti kiusa se on pienikin kiusa.

Näiden kokemuksieni jälkeen olen pysynyt sossusta kaukana vaikka ihan viime aikoina olisinkin paikoitellen ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Mieluummin kärsin nälkää kuin menetän viimeisenkin itsekunnioitukseni ja taistelen turhaan tuulimyllyjä vastaan.

Joten: hankalassa paikassa kannattaa oikeasti etsiä jostain "asianajaja", muuten homma kusee. Ei pientä ihmistä uskota. Rehellistä, valkoista ja siistiä ainakaan.

Voimia!

siviili2003

Tapikselle, ota selvää kuka on alueesi Sosiaaliasiamies (tai nainen), sinne varaa aika, niin sillon Tapiksen asiat lähtee luistamaan, (kun saat usutettua virkamiehen toista virkamiestä vastaan, niin silloin on kova kovaa vastaan).
Onneks ei ole vielä omalla kohdalla tarvinnu turvautua, mutta eihän sitä tiedä milloin sossu alkaa soveltaa (sittenkun sossun määrärahat loppuu??). terveisin pätkätyöläinen, toistaiseksi töissä, toukokuulla alkaa taas työttömyys.
Mieluummin Vuosi etuajassa kuin minuutti liian myöhässä.

Autetaan somalit ja muut huonostikäyttäytyvät takaisin kotimaihinsa.

"Salakavalimpia vapauden vaarantajia ovat hyvää tarkoittavat, kiihkeästi asialleen omistautuneet ihmiset, jotka toimivat vailla ymmärrystä."
- Louis Brandeis