News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

14-11-2009 Nelonen: Hollanti suunnittelee vihreää tieverotusta

Started by Hamsteri, 14.11.2009, 19:50:52

Previous topic - Next topic

Hob

Quote from: Hamsteri on 14.11.2009, 19:50:52
Itse käytän autoa vain kerran kuussa, niin uusi järjestelmä vaikuttaisi oikeudenmukaisemmalta kuin aiempi kiinteäverotus.

Nyt kannattaa pitää mielessä, että tämä ei korvaa mitään aikaisempaa maksua vaan tulee niiden päälle. Hyvinvointivaltio vaatii veronsa.

ämpee

Quote from: ekto on 16.11.2009, 13:27:39

Jos laite ei toimi tai saa yhteyttä, lähtee lasku postiin. Mutta kyllä tuon varmasti saa jotenkin kierrettyä.

Kuten esimerkiksi tyhjä akku, tai naapurilta lainattu valmiiksi viallinen ?

Kun oikein kovasti yritetään tätä "teknistä kilpavarustelua", niin samassa autossa on kahdet sähkösysteemit, toinen täysin virrattomana, ja siellä se GPS, ja toinen jota käytetään sen auton toiminnan ylläpitämiseen.

Esimerkiksi auton painepesu, joka on täysin luonnollinen asia nykyään, "saattaisi" aiheuttaa ylimääräiselle elektroniikalle eriskummallisia asioita, joista laskuttaminen saattaa olla hieman ongelmallista, sillä todistustaakka on syyttäjällä.

[EDIT]Mitähän tuollainen GPS tykkäisi voimakkaasta signaalilähteestä ihan vieressään, joka ajaa vastaanotinpiirit tukkoon, ja tällöin sijainteja on tasan yksi kaiken aikaa ??[/EDIT]
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

sangria del vhm

GPS blokkereita on ainakin olemassa, tupakinsytytinmallejakin, silloin on vaikeaa näyttää toteen sitä että milloin satelliittiyhteys on katkennut itse, tai blokattu sopivasti jos meinaa tulla liian isoja laskuja ajeluista.

Tietenkin kaikista mielenkiintoisin asia on se että mistä kaivetaan taas viranomaisresursseja kaikkien vikatapausten seulomiseen, tai autojen valvomiseen ja tutkimiseen. Hyvähän näiden kaikkien viherpösilöiden on sanoa että sellainen tai tällainen systeemi on niin kiva, kun tavallinen konstaapeli velvoitetaan taas tonkimaan autoja, kun voisi hoidella jotain tärkeämpääkin.

Risto A.

Quote from: ämpee on 16.11.2009, 13:39:31

[EDIT]Mitähän tuollainen GPS tykkäisi voimakkaasta signaalilähteestä ihan vieressään, joka ajaa vastaanotinpiirit tukkoon, ja tällöin sijainteja on tasan yksi kaiken aikaa ??[/EDIT]

Tai hyvin vahvasta magneetista?

Epäilen, että vehje ei tykkäisi --> magneettien kuljetuskielto kaikkiin yksityisiin kulkuneuvoihin, valtion tarkastaja jokaiseen autoon kököttämään pysyvästi takapenkille, ettei kukaan tuo ajoneuvoonsa magneettia.

Vihreä liike on troijan hevonen kaikille byrokraattien Machiavelli ja Markiisi de Sade -visioille.

premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

ekto

Quote from: Hamsteri on 14.11.2009, 19:50:52Tarkoituksena on leikata hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia ja puolittaa liikenneruuhkat.

Tuli tuosta vielä mieleen, että ainut tapa miten tuo järjestelmä voi tiputtaa päästöjä tai vähentää ruuhkia on se, että sen kustannuksien johdosta, osa autoilijoista joutuu vähentämään tai lopettamaan autolla ajamisen.

Tähän mennessä, kaikista asuinpaikoistani on työmatka ollut puolta nopeampi autolla. Eli kustannukset saisivat nousta aika reilusti, ennen kuin ihmiset olisivat valmiita viettämään tunnin sijasta kaksi tuntia päivässä työmatkoihin.  Nykyisestä asuinpaikastani on helsinkiläiseen työpaikaani noin reilut 70 kilometriä. Autolla matka taittuu alta tunnin, julkisilla aikaa menisi todellakin lähemmäs kaksi, eli päivässä neljä tuntia.

Kaptah

Quote from: Vapaa Umpihanki on 16.11.2009, 18:24:44
Nyt on vain joillakin(vihje: ei-VHM) niin kova hätä saada maailma pelastettua, ettei pysy suhteellisuuden- eikä todellisuudentaju(esim. mikä maa, minkälaiset olosuhteet, minkälainen tarve autolle, mitä sitten vaikka kaikki ajaisivat sähköautolla) mukana.

Suomi on sähköautoilun luvattu maa, ja tässä olisi todelliset mahdollisuudet tehdä helvetisti bisenstä ihan lähitulevaisuudessa. Suomi on maailman maista niitä hyvin harvoja, joissa lähes jokaisella parkkipaikalla kotona ja töissä on valmiiksi sähköpistokkeet, joista autoa voi ladata.

Sähköautojen tekniikka on jo hyvin lähellä sitä tasoa, että ne voivat ihan oikeasti lyödä isosti läpi. Nykyisillä autoilla ajaa 150 kilometriä yhdellä latauksella, ja pikalatauksella akkuun saadaan virtaa noin sadan kilometrin matkalle muutamassa minuutissa. Ei tämä tietenkään Lapin reissulla oikein dieselille pärjää, mutta 95% oman lähipiirini ajosta on alle 150 kilometrin matkaa.

Sähkökustannukset sähköautolla ovat reilun euron tai puolitoista euroa kilometriltä ja hiilidioksidipäästöt niinikään murto-osa bensiiniauton päästöistä. Sähköauton hyötysuhde hakkaa polttomoottorin 100-0 ja energiaa on paljon helpompi ostaa sähkönä kuin bensiininä tai dieselinä.

Tällä hetkellä ongelma on lähinnä akkujen hinta ja paino, mutta akkujen energiatiheys eli kuinka paljon energiaa kilo akkua sisältää tulee noin kymmenkertaistumaan kymmenen vuoden sisään, eli tästä ongelmasta päästään todennäköisesti hyvin pian. Akkujen hinta taas putoaa reilusti kun valmistussarjat kasvavat.

Jos Suomi ymmärtää olla hereillä ja pysyä kehityksen mukana, sähköautotekniikka voisi hyvinkin olla seuraava Nokia.

"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Spinnu

DealExtreme $26.95 High Power GPS Blocker

...eikä tarvitse mitään sinettejä murtaa valvontalaitteesta. Nykyinen taalakurssi huomioiden tuo laite maksaa 18e postikuluineen Suomeen, eikä tarvitse mitään tulleja tai arvonlisäveroja maksella (paketin arvo alle perintärajan).

Jokainen navigaattorin/GPS:n käyttäjä tietää, että välillä yhteys satelliitteihin on huono luonnollisista syistä, esim. sään vuoksi. Viranomaisten valvonta ei pysty erottamaan johtuuko katvealue luonnollisista syistä vaiko tuollaisesta GPS-signaalin blokkaajasta - joten jos tuollainen valvontajärjestelmä tulee, niin jotkut tulevat saamaan todella edullisia ajoverokilometrejä.
"Monien ihmisten mieli on kuin betonia. Hyvin sekaisin, ja pysyvästi!"
(Alfred E. Neuman)
http://www.kiva.org/team/homma

Ano Nyymi

Quote from: MW on 15.11.2009, 23:06:39
Quote from: Klementti on 15.11.2009, 22:13:58
***

Polttoaineveron korotuksella päästään aivan yhtä hyvään ja oikeudenmukaiseen ratkaisuun. Tähänhän on valmis jatkuvasti käytetty järjestelmä jo olemassa.

Svobo ehti ensin, mutta lisäisin vielä, että en koe nykyisen tasoista polttoaineverotustakaan oikeudenmukaisena.

Heh, taannoin kuskasin kanadalaista tuttua täällä, ja kaveri kauhisteli bensan hintaa. Kauhu muuttui ällistykseksi ja epäuskoksi, kun täsmensin, että se on litra- ei gallonahinta.

On siinä se hyvä puoli että Suomessa autokanta on pienikulutuksisempaa eikä tarvi sitten niin paljoa nöyristellä saudi-prinsseille kuin mitä amerikan mantereella asustavien, tai oikeastaan heidän edustajienssa, pitää tehdä.

Luulen että jossain vaiheessa ainakin amerikkalaisten on otettava lusikka kauniiseen käteen ja ryhdyttävä elämään tulojensa mukaan. Ei Kiina heitä loputtomiin sponssaa. Silloin tulee yhteen jos toiseenkin tuotteeseen veroa nykyistä enemmän.

ekto

Quote from: Kaptah on 16.11.2009, 18:40:57
Sähköautojen tekniikka on jo hyvin lähellä sitä tasoa, että ne voivat ihan oikeasti lyödä isosti läpi. Nykyisillä autoilla ajaa 150 kilometriä yhdellä latauksella, ja pikalatauksella akkuun saadaan virtaa noin sadan kilometrin matkalle muutamassa minuutissa. Ei tämä tietenkään Lapin reissulla oikein dieselille pärjää, mutta 95% oman lähipiirini ajosta on alle 150 kilometrin matkaa.

Sähkökustannukset sähköautolla ovat reilun euron tai puolitoista euroa kilometriltä ja hiilidioksidipäästöt niinikään murto-osa bensiiniauton päästöistä. Sähköauton hyötysuhde hakkaa polttomoottorin 100-0 ja energiaa on paljon helpompi ostaa sähkönä kuin bensiininä tai dieselinä.

Pari käytännön asiaa. Yhden auton talouksissa se auto ostetaan sen mukaan, mitä joskus joutuu tehdä, ei sen mukaan mitä päivittäin tehdään. Siksi se isi ajelee isolla farmarilla yksin töihin, koska viikonloppuna autolla saatetaan ajaa useita satoja kilometrejä useiden matkustajien sekä matkatavaroiden kanssa. Sähköautoa voisi harkita enemmän kahden auton talouksissa, kuten meillä. Pihassa on isohko farmari isolla bensa moottorilla, sekä pienempi diesel-auto työmatkoja varten. Tuon diesel-auton tilalle olisi mahdollista ottaa sähköauto.

60 kilolla polttonestettä voidaan helposti liikuttaa autoa 700 - 1000 kilometriä. Tankkaus onnistuu muutamassa minuutissa. Nykyisellä käytössä olevalla sähkötekniikalla "tankkaus" kestää helposti useita tunteja, ja jos se tehdään normaalilla 220 voltin verkkovirralla, puhutaan vielä pitemmistä ajoista. Vaikka noita superkondensaattoreita olisi käytössä, jolloin lautaus olisi nopeaa, ne eivät pääse lähellekkään polttonesteen energiatiheyttä. Tuohon 150-kilometrin matkaakin varten tarvitaan toistasataakiloa akkuja/konkkia.

Suomessa on yli 2 miljoonaa henkilöautoa. Niillä ajetaan keskimäärin noin 15.000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaa noin 30 miljardia kilometriä. Sähköauto kuluttaa noin 0.3 kilowattia per kilometri, joten sähköä pitäisi tuottaa noin 900 000 megawattia. Vuonna 2004 suomen koko sähköntuotanto oli 820 000 megawattia.

Eli autojen pitäisi kehittyä vielä hirveästi sekä sähköntuotanto pitäisi lähes tuplata tai vastavaavasti ajosuoritteen vähentyä moninkeraisesti. Tämän lisäksi kuluttajan pitäisi kustantaa sähkönjakeluverkosto sekä valtion pitäisi jotenkin verottaa autoilijoilta 2 979 000 000 euroa, jonka se nyt tienaa polttoaineverolla.

requiem

Quote from: ekto on 17.11.2009, 10:42:01
Suomessa on yli 2 miljoonaa henkilöautoa. Niillä ajetaan keskimäärin noin 15.000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaa noin 30 miljardia kilometriä. Sähköauto kuluttaa noin 0.3 kilowattia per kilometri, joten sähköä pitäisi tuottaa noin 900 000 megawattia. Vuonna 2004 suomen koko sähköntuotanto oli 820 000 megawattia.

Eli autojen pitäisi kehittyä vielä hirveästi sekä sähköntuotanto pitäisi lähes tuplata tai vastavaavasti ajosuoritteen vähentyä moninkeraisesti. Tämän lisäksi kuluttajan pitäisi kustantaa sähkönjakeluverkosto sekä valtion pitäisi jotenkin verottaa autoilijoilta 2 979 000 000 euroa, jonka se nyt tienaa polttoaineverolla.

Otetaan vielä huomioon sekin, että vuonna 2006 Suomen energian kokonaiskulutuksesta 16% käytettiin liikenteessä. Samana vuonna ydinvoimalla tuotettiin tässä maassa 16,9% energiastamme. Näin pystytään vertailemaan kouriintuntuvasti liikenteen valtavaa energiantarvetta, vastaahan se neljää lähes tauotta sähkö jauhavaa ydinvoimalaitosta.

Jos, ja kun, sähköautojen halutaan korvaavan polttomoottorikalustoa, tarvitsee sähköautojen energiantarve tyydyttää sähköntuotantoa reilusti kasvattamalla. Ja sitten veikkauksia kehiin, mistä ei-fossiilisesta energiantuotantomuodosta ainoana irtoaa tällä hetkellä tarpeeksi tasalaatuisella tuotannolla tuohon tarvittavat sähkötehomäärät ja jonka lisäkapasiteetin rakentaminen vielä on mahdollista?
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

ekto

Ettei olisi se sama energiamuoto mitä nämä sähköautojen puolestapuhujat vastustavat?

myötäjuoksija

Satuinpa eilen juuri katsomaan foliohattuelokuvan, jonka mukaan eliitin tavoitteena ei ole pitkään aikaan ollut rahanhaalinta, vaan sitä kiehtoo valta, totalitäärinen valta. Dokkarin mukaan jokunen vuosikymmen sitten päätettiin (jotain papereita ja todisteitakin siinä taidettiin esittää), että ympäristöasiat olisivat paras troijan hevonen kansalaisten vapauden kaventamiseksi.

Paluu foliohattuilusta todelliseen maailmaan... ja sitten luen tämän. GPS-kyttäämistä verotuksen sijaan... vaan entäpä jos tavoitteena onkin nimenomaan kontrolli? Jännää, miten hörhöily joskus selittää ja ennustaa arkiajattelulle älyttömiä tapahtumia aivan järkeenkäyvästi.

Itse en näitä foliohattuteorioita ota mitenkään vakavasti, mutta pyrin sivistämään itseäni niidenkin saralla mahdollisimman laajalti, jotta saisin riittävästi (ristiriitaista) tietoa maailmanmenosta, monista eri näkökulmista, voidakseni tehdä luotettavia omia päätelmiä.

En omista autoa; auto on huono sijoitus, joten saapa nähdä, viitsinkö sellaista tulevaisuudessakaan ostaa. Tähän asti julkiset kulkuvälineet ynnä pyöräily ovat riittäneet. Sähköavusteinen polkupyörä on tulevaisuutta (kuten toki sähköautokin), aion ostaa sellaisen heti kun hinnat vähän halpenevat.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se

sangria del vhm

Ympäristöasiat ovat todellakin hienoin troijan hevonen pitkiin aikoihin, niihin kun vielä yhdistetään maksuvelvollisuus johonkin utopistiseen kohteeseen, täysin riippumatta ihmisen elämäntyylistä, niin silloin ollaan hienosti menossa totalitarismiin. Itselleni GPS seurannasta tulee mieleen heti nimenomaan kaupalliset sovellukset, kauppapaikkojen sijainti, mainonnan kohdistaminen oikeisiin osoitteisiin jne.

Jotenkin tuntuu siltä että eliittiä kiinnostaa edelleenkin raha, mutta kaikenlaiset persaukiset idealistit sen sijaan ovat totalitaarisen vallan, ja nimenomaan itseään kyvykkäämpien ihmisten kyykyttämisen ajomiehiä. Kateus, se vasta on kaikkien motiivien äiti. Taas kun on kunnolla massia, ei tarvitse olla katkera kaikelle maailmalle.

Lentomestari

Minä näen tässä ympyrän hiljalleen sulkeutuvan. Sata vuotta sitten auton omisti vain eliitti, muut kulki hevosilla ja polkupyörillä , sekä  kävellen, veneellä, reellä, junalla. lähestymme aikoja kun vain eliitillä on varaa ajaa autolla, polttoaineet maksaa kohta maltaita ja jos ikinä sähköautotekniikka tulee, ne on niin kalliita ettei tavallisella sukankuluttajalla siihen ole varaa, jos yleensä on töitä mistä varansa hankkii.

GPS tulee sillätavoin mukaan kuvioihin, että näin on hyvä vahtia ettei eliitin autoja varasteta ja tuikiharvinainen rahvas autoilija voidaan valvoa tehokkaasti, sekä se onnellinen "jamppa" duunista on "silmä alla" silloin kun työajoneuvolla liikkuu.

requiem

Quote from: Lentomestari on 17.11.2009, 16:54:11
Minä näen tässä ympyrän hiljalleen sulkeutuvan. Sata vuotta sitten auton omisti vain eliitti, muut kulki hevosilla ja polkupyörillä , sekä  kävellen, veneellä, reellä, junalla. lähestymme aikoja kun vain eliitillä on varaa ajaa autolla, polttoaineet maksaa kohta maltaita ja jos ikinä sähköautotekniikka tulee, ne on niin kalliita ettei tavallisella sukankuluttajalla siihen ole varaa, jos yleensä on töitä mistä varansa hankkii.

Itse taas uskon ympyrän sulkeutuvan hivenen toisellakin tavalla. Kauramoottorit saattavat jopa kasvattaa tulevaisuudessa suosiotaan pienimuotoisissa maataloustöissä ja kiireettömässä matkanteossa maaseudulla. Myöskin häkäpöntöillä toimivat työkoneet ja ajoneuvot ovat myös varteenotettavia ratkaisuja metsäisessä maassaamme. Sähköistämättömillä rataosuuksilla voitaisiin käyttää tarvittaessa moderneja puupolttoaineilla kulkevia höyryvetureita.

Joku markkinamies tietenkin kyllä keksisi valmistaa synteettistä bensiiniä ja myydä sitä käypään hintaan maksukykyisille asiakkaille.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Kari Kinnunen

No höh

Täällä Saksassa on jo GPS paikantamiseen perustuva tiemaksujärjestelmä raskaalle kalustolle.

Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.

Perttu Ahonen

Quote from: Kari Kinnunen on 18.11.2009, 19:44:35
No höh

Täällä Saksassa on jo GPS paikantamiseen perustuva tiemaksujärjestelmä raskaalle kalustolle.

Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.


Saksassa onkin jo perinteitä kontrolliyhteiskunnasta, sitä paitsi kun katselemme vanhoja dokumentteja, niin huomaamme, että työ se on joka saksassa vapauttaa.

http://chalk.richmond.edu/education/projects/webquests/holocaust/images/arbeit_macht_frei.jpg

AIP

Quote from: Kari Kinnunen on 18.11.2009, 19:44:35
Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.

Sekä myös kustannuksiltaan varmasti myös järkevässä suhteessa kaluston arvoon että itse ajamiseen liitettyihin rahavirtoihin. Yksittäisen henkilöauton keskimääräinen ajosuorite ei tuota omistajalleen eikä yhteiskunnalle sellaisenaan tarkasteltuna kovinkaan paljoa.

Onko tuo sikäläinen raskaan kaluston seurantalaite plug&play tupakansytkästä kojelaudalle (onko nupeissa tupakansytyttimiä? :)) vai vaatiiko se kiinteän asennuksen?

olhat

Quote from: ekto on 17.11.2009, 10:42:01

Suomessa on yli 2 miljoonaa henkilöautoa. Niillä ajetaan keskimäärin noin 15.000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaa noin 30 miljardia kilometriä. Sähköauto kuluttaa noin 0.3 kilowattia per kilometri, joten sähköä pitäisi tuottaa noin 900 000 megawattia. Vuonna 2004 suomen koko sähköntuotanto oli 820 000 megawattia.

Eli autojen pitäisi kehittyä vielä hirveästi sekä sähköntuotanto pitäisi lähes tuplata tai vastavaavasti ajosuoritteen vähentyä moninkeraisesti. Tämän lisäksi kuluttajan pitäisi kustantaa sähkönjakeluverkosto sekä valtion pitäisi jotenkin verottaa autoilijoilta 2 979 000 000 euroa, jonka se nyt tienaa polttoaineverolla.

Tuossa on parikin valtavaa pilkkuvirhettä mahdutettu yhteen kappaleeseen.  Suomen sähköntuotanto oli Wikipedian mukaan ko. vuonna 82.000 Gwh eli sata kertaa enemmän kuin sinä sanot (jos megawatti on sama kuin megawattitunti) ja autojen sähkönkulutus 9.000 Gwh missä kulutusoletuksena tuo 0,3kwh/km mikä vaikuttaa isolta mutta Suomessa on kylmä ja umpihankea puoli vuotta joka vuosi.  Sekä tietysti raskas liikenne kuluttaa enemmän ja ajaa enemmän kilometrejä. 

Olisi siis odotettavissa 11% lisäys sähkönkulutukseen ja 100% pudotus bensan ja dieselin kulutukseen.  Luvut tietysti summittaisia arvioita mutta mitään radikaalia muutosta sähköntarpeeseen ei ole odotettavissa.  Ensimmäiset töpseliautot tosin taitavat pääosin kumminkin olla polttomoottorilla varustetuja matka-ajon helpottamiseksi ja tämän päivän autokannan uusimiseen kait menee se kaksikymmentä vuotta niin kuin aikaisemminkin.

Isoveljen valvontaa tuskin kukaan hirveästi kaipaa autoonsa mutta köyhät ja virheät tuskin antavat koskaan nauttia omassa rauhassa liikkumisesta ilman että siitä maksetaan joitain rangaistusveroja.

Liikenneruuhkat tulevat myös Hollannissa olemaan menneisyyden juttu kun liikenne siirtyy itseajaviin autoihin joka merkeistä päätellen tapahtuu ennemmin kuin myöhemmin.  Viranomaiset tosin joka maassa tuntuvat ajattelevan että se ei ainakaan tapahdu useampiin vuosikymmeniin vaikka toimivia prototyyppejä on jo nyt.  Tullee mullistamaan kaupunkisuunnittelun ja julkisen liikenteen.


olhat

Quote from: Vapaa Umpihanki on 16.11.2009, 18:24:44
Fiatin vastaus aiheeseen:

QuoteVafidis anta huutia niin muodikkaille hybrideille kuin sähköautoille. Hänen mielestään eniten viherteknologiasta pauhaavat ne, jotka eivät tiedä teknologiasta mitään.
- Hybridi on oikeastaan aika älytön ratkaisu. Miksi pitäisi maksaa kahdesta moottorista, kun yhdellä tavallisella moottorilla saavutetaan halvemmalla ympäristön kannalta vähintään yhtä hyvä lopputulos. Sähköauto on taas muualla kuin kaupunkiliikenteessä utopiaa. Sitäpaitsi ilmaista sähköä ei saa koskaan mistään eikä pelkästään täysin saasteettomasti tuotettua sähköä sukupolviin.

Vafidiksella on kanttia härnätä, sillä Fiat on tällä hetkellä selvästi puhtain automerkki maailmassa. Konsernin henkilöautokaluston keskimääräinen hiilidioksidipäästö on pudonnut vuodessa yli viidellä grammalla 129,1 grammaan kilometrillä.


Samoin saksalaiset maineikkaat autotehtaat ovat saaneet siivottua päästöjä reippaasti. Päästövähennykset kun ovat suoraa seurausta autojen tuotekehittelystä(kukapa haluaisi käyttää enemmän polttoainetta kuin tarvitsee). Nyt on vain joillakin(vihje: ei-VHM) niin kova hätä saada maailma pelastettua, ettei pysy suhteellisuuden- eikä todellisuudentaju(esim. mikä maa, minkälaiset olosuhteet, minkälainen tarve autolle, mitä sitten vaikka kaikki ajaisivat sähköautolla) mukana.

Kannattajakortteja tällä asialla kyllä voisi yrittää kerätä. Mitäs sanoo Muutoksen hallitus? Irtoaisiko tiedote? 

Samassa jutussa samalta mieheltä:
Quote
CRF työstää Multiair-rummutuksesta huolimatta muita voimanlähteitä. Suunnitelmiin kuuluvat hybridit ja täyssähköautot.

- Ne sopivat parhaiten kaupunkeihin jakelu- ja joukkoliikenteeseen, miksei myös yksityisajeluun, myöntää Vafidis.

Markkinointimies kehuu sitä mitä sattuu varastossa olemaan.

Kari Kinnunen

Quote from: AIP on 19.11.2009, 06:37:12
Quote from: Kari Kinnunen on 18.11.2009, 19:44:35
Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.

Sekä myös kustannuksiltaan varmasti myös järkevässä suhteessa kaluston arvoon että itse ajamiseen liitettyihin rahavirtoihin. Yksittäisen henkilöauton keskimääräinen ajosuorite ei tuota omistajalleen eikä yhteiskunnalle sellaisenaan tarkasteltuna kovinkaan paljoa.

Onko tuo sikäläinen raskaan kaluston seurantalaite plug&play tupakansytkästä kojelaudalle (onko nupeissa tupakansytyttimiä? :)) vai vaatiiko se kiinteän asennuksen?

Kyllähän näissä sytkäpistokkeita on usiampiakin. Pitäähän naville, puhelimelle ja kahvinkeittimelle sähköä saada.

Se kontrolapparat taasen vaatii kiinteän asennuksen ja on vieläpä sinetöitykin.

Euroopassa sinänsä maksulliset moottoritiet, tunnelit yms. eivät ole mikään uutinen.

Klementti



Quote from: AIP on 19.11.2009, 06:37:12
Quote from: Kari Kinnunen on 18.11.2009, 19:44:35
Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.

Sekä myös kustannuksiltaan varmasti myös järkevässä suhteessa kaluston arvoon että itse ajamiseen liitettyihin rahavirtoihin. Yksittäisen henkilöauton keskimääräinen ajosuorite ei tuota omistajalleen eikä yhteiskunnalle sellaisenaan tarkasteltuna kovinkaan paljoa.

Onko tuo sikäläinen raskaan kaluston seurantalaite plug&play tupakansytkästä kojelaudalle (onko nupeissa tupakansytyttimiä? :)) vai vaatiiko se kiinteän asennuksen?


http://www.roadtraffic-technology.com/projects/lkw-maut/
Linkistä löytyy asiaa tuosta saksan järjestelmästä (eng) ja kuvakin tuosta OBU laitteesta. Ne ovat kiinteesti asennettavia ja asennuksen tekee luvan saanut huoltopiste. Käytössä pääsääntöisesti vain Autobahnalla. Järjestelmän käyttöönoton yhteydessä laitettiin mm. painorajoitukset ns. pienille oikoteille, ettei kierretä veronmaksua.

Kari Kinnunen

Quote from: Klementti on 19.11.2009, 10:22:07


Quote from: AIP on 19.11.2009, 06:37:12
Quote from: Kari Kinnunen on 18.11.2009, 19:44:35
Minunkin työkalussa on UBO laite joka kertoo mitää autobaanaa olen posotellut ja kuinka pitkästi.

Tekniikka on siis olemassa ja toimivaksi havaittu.

Sekä myös kustannuksiltaan varmasti myös järkevässä suhteessa kaluston arvoon että itse ajamiseen liitettyihin rahavirtoihin. Yksittäisen henkilöauton keskimääräinen ajosuorite ei tuota omistajalleen eikä yhteiskunnalle sellaisenaan tarkasteltuna kovinkaan paljoa.

Onko tuo sikäläinen raskaan kaluston seurantalaite plug&play tupakansytkästä kojelaudalle (onko nupeissa tupakansytyttimiä? :)) vai vaatiiko se kiinteän asennuksen?


http://www.roadtraffic-technology.com/projects/lkw-maut/
Linkistä löytyy asiaa tuosta saksan järjestelmästä (eng) ja kuvakin tuosta OBU laitteesta. Ne ovat kiinteesti asennettavia ja asennuksen tekee luvan saanut huoltopiste. Käytössä pääsääntöisesti vain Autobahnalla. Järjestelmän käyttöönoton yhteydessä laitettiin mm. painorajoitukset ns. pienille oikoteille, ettei kierretä veronmaksua.

No juuri näin. Käytännössä Saksan pikkutiet ovat niin pieniä ettei niille kannata yhdistelmillä mennä ellei ole pakko.

Ajatus on minusta ihan oikein. Se joka ajaa myöskn maksaa. Teiden ylläpito kun ei ole aivan ilmaista.