News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

14-11-2009 Nelonen: Hollanti suunnittelee vihreää tieverotusta

Started by Hamsteri, 14.11.2009, 19:50:52

Previous topic - Next topic

Hamsteri

Hollanti aikoo ottaa käyttöön tieveron, jossa autoilijoita rokotetaan ajettujen kilometrien mukaan vuodesta 2012 lähtien. Tarkoituksena on leikata hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia ja puolittaa liikenneruuhkat.
Liikenneministeri Camiel Eurlings on toiveikas hankkeen toteutumisesta.
- Se vaikuttaa miltei mahdottomalta, mutta me pystymme toden totta toteuttamaan sen, hän vakuutti toimittajille.
Jokainen ajoneuvo varustetaan navigaattorilla, joka tallentaa ajokilometrien lisäksi tiedot ajoreitistä ja matkan ajankohdasta. Laitteen tiedot siirtyvät satelliitin avulla viranomaisille, jotka muistavat autoilijoita laskulla.
Ennakkolaskelmien mukaan ajokilometrin hinnaksi tulee noin kolme senttiä. Ajoneuvoverosta ja autojen arvonlisäverosta on määrä luopua uudistuksen myötä.

http://www.nelonen.fi/uutiset/ulkomaat/hollanti-suunnittelee-vihre%C3%A4%C3%A4-tieverotusta

Pikkulinnut lauloivat, että Suomeen on suunnitteilla samanlainen systeemi. Ajoveron hintaan vaikuttaa myös missä ajaa. Ruuhkakeskuksissa kilometritaksa on kalliimpi kuin maaseudulla. En jaksa uskoa että tuo vaikuttaa ruuhkiin paljoakaan. Itse käytän autoa vain kerran kuussa, niin uusi järjestelmä vaikuttaisi oikeudenmukaisemmalta kuin aiempi kiinteäverotus.

Tuo navigaattoritsydeemi kehitetään melko ihquksi. Navigaattorin lisäksi sillä voi katsoa vaikka pornoa tai pelata konsolipelejä.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

M.

Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Lentomestari

Puhutaan vihreistä tieveroista ym... kuitenkin tosiasiallisesti tarkoitus on maksimoida verokertymä, kukaan ei pysty tarkaan laskemaan veron hyötyä autoilijoiden kesken,häviäjät/voittajat suureilla. Tarkoitan saatua hyötyä, yksittäisen autoilijan näkökulmasta sen voi todeta tietenkin tarkkaan, mutta vaihtuvia suureita on liikaa jotta kokonaishyöty näkyisi  muussa kun verotuotossa, joka on takuulla plusmerkkinen senkin jälkeen kun autoilijat on vähentäneet ajamistaan, eli käyttöveto ajettua kilometriä kohti suurenee.

Samaan lopputulokseen tullaan jos rehellisesti nostetaan ajoneuvoveroja. Elektroniikkaroinaa vaan ei tule tänne kapiselle pallolle niin paljoa.

Ainoa hyöty taitaa olla, ettei autoja kannata enään varastaa, aina löytyy ;D

Mursu

Quote from: M. on 14.11.2009, 19:55:14
Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Suomessa tuo olisikin luonnollinen ratkaisu. Hollannissa se ei toimisi maan pienuuden takia. Kaikki ajaisivat rajan yli tankkaamaan. Jos ajosta veloitetaan kiinteä kilometrihinta. vähentää se polttoaineen kulutuksen suhteellista merkitystä ja siten rohkaisee ajamaan saastuttavammilla autoilla.

Hamsteri

Quote from: M. on 14.11.2009, 19:55:14
Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Taitaa maaseutu kärsiä kohtuuttomasti, jos polttoaineveroa korotetaan.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Veli Karimies

Voi vitun idiootit. Oisko helpompaa kerran vuodessa kattoa se kilometrimittari? Tietääkseni joka vitun autossa on tälläinen.

Huuhkaja

Quote from: Hamsteri on 14.11.2009, 20:15:32
Quote from: M. on 14.11.2009, 19:55:14
Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Taitaa maaseutu kärsiä kohtuuttomasti, jos polttoaineveroa korotetaan.

Veron aiheuttamaa polttoaineen kalleutta voitaisiin haluttaessa kompensoida maaseudulla asujille muulla tavalla. Esimerkiksi henkilöverotuksessa tehtävällä asuinpaikasta riippuvalla, mutta tuloista riippumattomalla "syrjäseutuvähennyksellä".

Polttoainevero on ihanteellinen tapa verottaa autoilua, koska se verottaa juuri sitä mikä autoilussa on haitallista: bensan polttamista. Ympäristöystävällisen auton käyttäjät saavat kilometrinsa halvemmalla, mikä on hyvä. Erillinen kilometrivero tarkoittaisi vain, että samaa asiaa eli ajamista verotettaisiin kahdella päällekkäisellä järjestelmällä. Lisää byrokratiaa ja valvontaa, lisää elektroniikkaroinaa matkan mittaamiseen. Huono idea. 

Martel

Meillä on jo auton käyttömaksu ohjaamassa ihmisiä (oletettavasti) vähemmän saastuttaviin autoihin. Tästä maksusta ei tietääkseni oltaisi luopumassa edes sitten kun KGB GPS-valvonta autoihin asennettaisiin. Lisäksi, suuri osa autojen saastuttavuusongelmasta aiheutuu autoverosta, joka pakottaa ihmiset ajamaan vanhemmilla autoilla kuin he muuten ajaisivat. Samoin joku professori on laskenut auton tappavan vuodessa 50 suomalaista, juuri tuon vanhan autokannan takia.

Suomen pitää lopettaa autovero sekä käyttövoimavero (dieselvero) ja nostaa bensiinin & dieselin veroja hitusen. Lisääntynyt autojen kysyntä tuo valtiolle paljon ALV-tuottoja, joten bensan/dieselin veroihin ei tarvita jättimäistä korotusta autoveron lakkauttamisen aiheuttaman kolon paikkaamiseksi.

Tällä ratkaisulla eri valtion virastoista vapautuu 100-200 virkamiestä työmarkkinoiden käytettäväksi (huutava työvoimapula ihan nurkan takana, eiksjee?). Jo yksistään auroverovalituksia käsittelemässä taitaa olla kymmeniä ihmisiä, puhumattakaan niistä taliaivoista, jotka suunnittelevat työkseen tällaisia byrokraattisia ja kansalaisten oikeuksia heikentäviä järjestelmiä.

Goman


Hanketta kuvailemaan riittää yksi sana:  Järjetöntä

Korjaan, kaksi sanaa: Täydellisen Järjetöntä



Lentomestari

Quote from: Veli on 14.11.2009, 20:19:33
Voi vitun idiootit. Oisko helpompaa kerran vuodessa kattoa se kilometrimittari? Tietääkseni joka vitun autossa on tälläinen.

Ruotsissa ainakin 80 luvulla käyttövero (tai mikä nimi sitten lieneekään) toteutettiin juuri noin, konetilassa oli sinetöity laskuri jolla leimattiin verolappu voudille, miten lienee nykyisin hoidetaan?

Tämä uusi herrojen loistoidea maksatetaan tietysti saaduilla tuloilla, joten taksoja joutuu nostamaan vastaavasti. Jumalauta kyllä Byrokraatit osaa olla yksiä perkeleitä.

P

Quote from: Goman on 14.11.2009, 20:49:53

Hanketta kuvailemaan riittää yksi sana:  Järjetöntä

Korjaan, kaksi sanaa: Täydellisen Järjetöntä




Aivan. Polttoainevero kun hoitaa kaiken tuon. Se kohdistuu suoraan kulutukseen. Tuossa on jotain muuta takana. Idiootit pistetään maksamaan kultainen kahleensa. Jatkossahan valtio voi selvittää jopa vuosia ajassa taaksepäin, missä autolla on ajettu ja milloin. Keiden muiden autoja on ollut samassa paikassa yms.

Orwellin maailma on askeleen lähempänä. Hyödylliset idiootit maksavat itse omat valvontalaitteensa ja järjestelmän - "ympäristöystävällisyyden nimissä".

Oikeasti moisen systeemin rakentaminen rasittaa ympäristöä ja on verotusteknisesti järjetön. Iso osa kerätystä rahasta menee järjestelmän ylläpitämiseen. Koko homma hoituisi helpoiten poltoaineveron korottamisella.

Onkohan minulla foliopio?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

tarhuri

Isoveli valvoo -juttuhan tuo on ja joku vekottimien myyjä tuota on varmasti lobannut.  Suomi kopioi ajatuksen nyt satavarmasti.  Valmistautukaa vastarintaa.
Olen olemassa, siis ajattelen.

Marjapussi

Mielenkiintoinen systeemi. Mitenköhän tuo laskutus tulee pelaamaan, kun joku avulias rosvo siirtää auton Tiranan tai Minskin liikenteeseen? Virasto varmaan lähettää laskut auton auton alkuperäiselle omistajalle kilometreistä.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Mr.Crossfire

QuotePolttoainevero on ihanteellinen tapa verottaa autoilua, koska se verottaa juuri sitä mikä autoilussa on haitallista: bensan polttamista. Ympäristöystävällisen auton käyttäjät saavat kilometrinsa halvemmalla, mikä on hyvä. Erillinen kilometrivero tarkoittaisi vain, että samaa asiaa eli ajamista verotettaisiin kahdella päällekkäisellä järjestelmällä. Lisää byrokratiaa ja valvontaa, lisää elektroniikkaroinaa matkan mittaamiseen. Huono idea.

Niinpä.

QuoteOrwellin maailma on askeleen lähempänä. Hyödylliset idiootit maksavat itse omat valvontalaitteensa ja järjestelmän - "ympäristöystävällisyyden nimissä".

Komppaan tätäkin, Orwell oli optimisti. Ahdistaa ihan uskomattomasti valtiovallan toimet yksityisautoiluun liittyen tässä maassa. Millään muulla ei tunnu olevan väliä, kunhan saadaan autoilijalta viimeisetkin lantit tiristettyä. Tuollainen 24/7 seuranta sopii kyllä niin hyvin linjaan että todennäköisesti se on vaan ajan kysymys.

Tässä ketjussakin on jo monta hyvää ratkaisuehdotusta. Kysymys ei taida kuitenkaan olla siitä, että miten ehdotukset saataisiin valtionhallinnon tietoon. Kysymys taitaa olla siitä että mitä asioita halutaan toteuttaa.

Lentomestari

Satelliittivalvonta yhdistettynä poliisin rekisterikilvenlukulaiteella varustetuilla partioilla on yhdistelmä jota lähemmäs ei Orwelkaan osannut aavistaa. Kyse ei todellakaan ole tieverosta vaan valvonnasta, kuten tuossa jo arvailtiin.  Seuraavaksi siru ihon alle ja lukulaitteita kaduille.

Liikkuva poliisi seuraa tämän jälkeen rekisteröimättömiä ihmisiä ja laittomia lapsia.

Hamsteri

Jahas. Hankkeen puuhamieskin myöntää polttoaineverotuksen olevan parempi vaihtoehto ja hanke on hyvin pitkälle EU vetoinen. Tielaitoksella on hirveä hinku päästä leikkimään uudella teknologialla.

Enempää en viitsi vuotaa  :)
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

ämpee

Quote from: Hamsteri on 15.11.2009, 21:12:44
Tielaitoksella on hirveä hinku päästä leikkimään uudella teknologialla.

Jos meinaavat alkaa satelliitteja ostamaan, niin kannattaa tutustua hinnastoihin.
On aivan eri juttu tehdä GPS laitteita, jotka tekevät laskelmia satelliittien lähettämien signaalien perusteella, kuin laittaa miljoonista autoista tietoa satelliittien kautta jonnekin.
Tuohon viimeistään nuo haaveet tulevat kaatumaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Klementti

Olisiko Hollanti ottamassa käyttöön saksalaisen kuorma-autojen moottoritiemaksumallin? Siinähän autoihin asennetaan navigointilaite, joka rekisteröi ajetut reitit ja laskee koko ajan kertynyttä maksua, joka on myös luettavissa laitteen näytöltä.Laite lähettää myös jatkuvasti dataa Gprs yhteyden avulla keskustietojärjestelmään. Kontrollina käytetään tien yläpuolella sijaitsevia kameroita, jotka kuvaavat rekisterinumerot ja lähettävät tiedot keskukseen tarkistettavaksi, onko maksulaite tai maksuasiat kunnossa. Jos ei, niin ilmoitus lähtee partiolle ajoneuvon pysäyttämiseksi tai sakko/verolappu postitse.http://www.toll-collect.de/laendereinstieg/tcrdifr014_laendereinstieg.jsp?display=fi

Järjestelmä tuli erittäin kalliiksi ja sen käyttöönotossa oli suuria ongelmia viivästyenkin lähes vuodella ja se vaati jatkuvasti lisäsatsauksia, mikä heikensi jopa Liittokansleri Schöderin asemaa. Henkilö-autojen osalta sitä ei ole vielä otettu käyttöön suuresta vastustuksesta johtuen.

Suomessa ei ole mitään järkeä ottaa km-pohjaista maksua käyttöön sen kalleuden vuoksi, jos veron kerääminen maksaa enemmän kuin tuottaa. Polttoaineveron korotuksella päästään aivan yhtä hyvään ja oikeudenmukaiseen ratkaisuun. Tähänhän on valmis jatkuvasti käytetty järjestelmä jo olemassa.


svobo

Quote from: M. on 14.11.2009, 19:55:14
Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Polttoaineveron vaikutus valtiontalouteen olisi samaa luokaa, mutta gps-paikannus mahdollistaa kansalaisten valvonnan sekä menemisten ja tulemisten rekisteröimiset.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

MW

Quote from: Klementti on 15.11.2009, 22:13:58
***

Polttoaineveron korotuksella päästään aivan yhtä hyvään ja oikeudenmukaiseen ratkaisuun. Tähänhän on valmis jatkuvasti käytetty järjestelmä jo olemassa.

Svobo ehti ensin, mutta lisäisin vielä, että en koe nykyisen tasoista polttoaineverotustakaan oikeudenmukaisena.

Heh, taannoin kuskasin kanadalaista tuttua täällä, ja kaveri kauhisteli bensan hintaa. Kauhu muuttui ällistykseksi ja epäuskoksi, kun täsmensin, että se on litra- ei gallonahinta.

Lauri Karppi

Ilman että autoihin tarvitsee ostaa mitään uutta tekniikkaa, vastaavanlainen valvontakoneisto voitaisiin luoda hyödyntämällä olemassaolevia kameratolppia.

Idea on, että jokaisessa tolpassa on konenäkö aina käynnissä, joka parseroi näkemästään ohiajavien autojen rekkarit ylös. Nämä taas päätyvät valtakunnalliseen tietokantaan.

Kun tiedetään eri kameroiden välinen etäisyys, voidaan halutessa suorittaa sakotusta ylinopeudesta (tosin toimii vain pitkäaikaista ylinopeuden ajamista vastaan), tiedetään jokaisen ajoneuvon sijainti kohtuullisen tarkasti, sekä ajoneuvoilla ajetut kilometrit.

Huonoja puolia löytyy tietysti, eli esimerkiksi kilvet peittämällä ei systeemi toimi, ja lisäksi koko systeemi on aikamoinen isoveli -kauhukuva. En tosissani usko että tällaista voitaisiin koskaan toteuttaa, koska se olisi liian kustannustehokas ja helppo tehdä, eli ei sovellu sellaisenaan valtion projektiksi.

Perttu Ahonen

Askel askeleelta kohti Orwellilaista maailmanjärjestystä.  Siitä tässä on kyse ja idiootit vielä haluavat tätä Orwellilaista maailmanjärjestystä vapaaehtoisesti.

Ihmisille rokotetaan tippa kerrallaan kontroliyhteiskuntaa,so. neobolshevistista yhteiskuntajärjestelmää, näin ihmiset oppivat pikkuhiljaa sietämään vapautensa rajoittamista ja lopulta pitämään vapauden rajoittamista hyvänä asiana.  Neuvostovenäjällä kokeiltiin kontrolliyhteiskuntaa pakottamalla Naganin ja hevosraipan kanssa - EUvostoliitossa saadaan ihmiset ajan kanssa itse haluamaan kontrolliyhteiskuntaa; se saavutetaan tehokkaalla propagandalla.

MW

Quote from: Perttu Ahonen on 15.11.2009, 23:39:33
Askel askeleelta kohti Orwellilaista maailmanjärjestystä.  Siitä tässä on kyse ja idiootit vielä haluavat tätä Orwellilaista maailmanjärjestystä vapaaehtoisesti.

Ihmisille rokotetaan tippa kerrallaan kontroliyhteiskuntaa,so. neobolshevistista yhteiskuntajärjestelmää, näin ihmiset oppivat pikkuhiljaa sietämään vapautensa rajoittamista ja lopulta pitämään vapauden rajoittamista hyvänä asiana.  Neuvostovenäjällä kokeiltiin kontrolliyhteiskuntaa pakottamalla Naganin ja hevosraipan kanssa - EUvostoliitossa saadaan ihmiset ajan kanssa itse haluamaan kontrolliyhteiskuntaa; se saavutetaan tehokkaalla propagandalla.

Nagan ja hevosraippa on vaan vaihdettu ilmastonmuutokseen ja sikainfluenssaan. Orwell oli tosiaan optimisti.

AIP

Quote from: M. on 14.11.2009, 19:55:14
Eh, jos halutaan verottaa autoilua ajettujen kilometrien perusteella, miksei nosteta polttoaineveroa? Paljon helpompi valvoakin kuin joku pakollinen navigaattori, joita kuitenkin aletaan hakkeroida.

Koska sen lisäksi, että polttoaineen verotus on käytettävistä veromuodoista suoraan verrannollisin ajoneuvon kulutukseen ja sitä kautta ajoneuvon tuottamiin päästöihin, on se myös seikka, johon kansalainen voi vaikuttaa ajoneuvo- ja ajotapavalinnoillaan. Abstraktimmat mittarit sopivat paremmin verotulojen keräämiseen, ja jossain vaiheessa tuo ilmastosyyllistämisen arsenaalikin on kulutettu loppuun, t.s. omaantuntoon vetoamisen vaikutus käy vähäisemmäksi.

On muistettava, että jos poliitikko vetoaa kansalaisen omaantuntoon, on hän joko sellaisessa asemassa, jossa pitäisi kerätä lisää rahaa, tai vaihtoehtoisesti sellaisessa asemassa, jossa hänen toimillaan ei ole eikä tule olemaan mitään vaikutusta budjettiin.

karvaranne

GPS:n käytössä on kyllä pointtinsa, jos tarkoitus on rahastaa alankomaalaisia autoilijoita Alankomaiden teillä ajamisesta. Tuolla päin Eurooppaa kun on maantieteellisistä syistä huomattavasti yleisempää piipahtaa omalla autolla naapurimaassa kuin täällä. Kilometrimittari raksuttaisi muuallakin ajellessa, polttoaineverotuksen korottaminen taas saisi ihmiset tankkaamaan siellä rajan takana. Viime kesänä tuli itse nähtyä Luxemburgissa, miten belgialaisia saapui huoltoasemalle liikennemyymälään hakemaan halpaa bensaa. Ja kaupan puolelta muovikasseittain tupakkakartonkeja.

Rekisterinumeroiden lukemista kameroin käytetään muuten Lontoon ja Tukholman ruuhkamaksuissa. Ei nuokaan ongelmattomia ole. Ainakin Tukholman järjestelmä on vahingossa tunnistanut suomalaisia ja latvialaisia rekisterikilpiä ja lähettänyt laskuja samojen ruotsalaisten tunnusten omistajille.

Mutta jos laittaisi foliohatun takaisin päähän ja toteaisi, että Hollanti taitaa pilotoida tulevaisuudessa koko EU:n kattavaa järjestelmää...

ekto

Eipä ole paljon järkeä, varsinkin kun saman saa bensaverolla, siis täällä suomessa. Täytyykin miettiä mitä muuta tuosta voitaisiin hyötyä?

Ainakin nopeudenvalvonta olisi helpompaa, kun laite lähettäisi paikka- ja nopeustietoja, jolloin poliisin järjestelmä voisi laittaisi laskun automaattisesti (sähkö)postiin. Rikoksiin vaikutus olisi varmaan pieni, sillä rikolliset varmasti oppisivat kytkemään laitteen pois.

Ruuhkamaksuja olisi helpompi kerätä, sillä laitteen paikkatiedon avulla voitaisiin helposti määritellä alueita, jolle siirymisestä lähtisi automaattinen lasku. Ei tarvitsisi rakentaa kalliita kamerajärjestelmiä tänne kylmään ja pimeään pohjolaan.

Ameriikoissa myydään yksityisille sellaisia laiiteita, joiden avulla he saavat tiedon jos joku (esim. heidän lapsi) ajaa ylinopeutta tai alueelle jonne ei saisi mennä. Voihan olla, että myös vastaavia ominaisuuksia saisi omalle autollensa laittaa, paitsi sitten kun jonkun vaimo jää kiinni järjestelmän takia...

Eli järjestelmän maksajille, meille, järjestelmän avulla voitaisiin vain kerätä entistä enemmän rahaa verojen, sakkojen sekä ruuhkamaksujen muodossa.

sangria del vhm

Paljonkohan enemmän tällainen "gps" tulee maksamaan, kuin minun vanha ruttuinen rotteloni? Ja kuka sen asentaa autoon jonka joka kotelon tunnen perin pohjin, siis tarkoitan tällä sitä että en pystyisi sitä jollain konstilla de-aktivoimaan, tai blokkaamaan sen satelliittiyhteyttä, ja täten haistattamaan paskat koko systeemillä.

ämpee

Quote from: sangria del vhm on 16.11.2009, 12:48:02
Paljonkohan enemmän tällainen "gps" tulee maksamaan, kuin minun vanha ruttuinen rotteloni? Ja kuka sen asentaa autoon jonka joka kotelon tunnen perin pohjin, siis tarkoitan tällä sitä että en pystyisi sitä jollain konstilla de-aktivoimaan, tai blokkaamaan sen satelliittiyhteyttä, ja täten haistattamaan paskat koko systeemillä.

Kestääköhän tuollainen systeemi akun "vahingossa" väärin kytkemisen(+--> -, ja - --->+) ?
Korin sähköhitsausta ?
"Vahingossa" kolauttamista ?
Omatoimista "uudelleen" kytkentää ?
jne ??

Jos omaa autoaan ei "uudistuksen" jälkeen voi rempata, niin palataanko sitten suosiolla hevos-aikakauteen, ja miten se sitten kaupungissa onnistuu ??

Mikäli asiat tekemällä tehdään oikein vaikeiksi, niin aika monelle tulee oikeita vaikeuksia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

sangria del vhm

Quote from: ämpee on 16.11.2009, 13:10:06
Kestääköhän tuollainen systeemi akun "vahingossa" väärin kytkemisen(+--> -, ja - --->+) ?
Korin sähköhitsausta ?
"Vahingossa" kolauttamista ?
Omatoimista "uudelleen" kytkentää ?
jne ??

Juuri näin, vaikka että annoin tuossa naapurin Zetoriin apuvirtaa, ja eihän sille mitään voi että vähän otti siipeensä gps, ja mistä hemmetistä minäkään teknisesti tyhmä ymmärrän että rikki se meni kun en tiedä noista ratiopuhelimista ja satelliiteista (vetistävät ja hölmistyneet silmät sitten kun napsahtaa laittomista ajeluista).

Millähän tosiaan meinaavat kattaa kaikki vikatilanteet, vaikka ihan oikeatkin.

ekto

Quote from: sangria del vhm on 16.11.2009, 12:48:02
Paljonkohan enemmän tällainen "gps" tulee maksamaan, kuin minun vanha ruttuinen rotteloni? Ja kuka sen asentaa autoon jonka joka kotelon tunnen perin pohjin, siis tarkoitan tällä sitä että en pystyisi sitä jollain konstilla de-aktivoimaan, tai blokkaamaan sen satelliittiyhteyttä, ja täten haistattamaan paskat koko systeemillä.

Laitteen toiminnasta langetettaisiin vastuu auton omistajalle. Jos laite ei toimi tai saa yhteyttä, lähtee lasku postiin. Mutta kyllä tuon varmasti saa jotenkin kierrettyä.

Suomessa oli ennen eräs aktiivinen keskustelupaikka missä puitiin erilaisia teknisiä ratkaisuja nopeusvalvonnan tunnistamiseen/estämiseen. En tiedä minne tämä ryhmä on siirtynyt, mutta aivan varmasti he kehittelisivät ratkaisuja tämän GPS-tekniikan ohittamiseen.