News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homma-lehti?

Started by antero, 04.02.2009, 14:43:02

Previous topic - Next topic

Teme

Tuohon lehteen ja jossain aiemmin mainittuun uutistuotantoon liittyen. Mulla on yksi idea, jolla tavoin se voisi toimia. Tällä hetkellä kyseessä on ajatushautomon tasolla oleva juttu. Ideaa olen vähän valottanut Täällä. Tarkempaa juttua löytää ajatushautomosta joka on puolestaan FB ryhmässä Libertas.
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

bebop

Mielestäni olisi erinomaista saada vaihtoehtoinen media luettavaksi nykyisten rinnalle. Hommalehti pystyyn!

Reich

Tiistain Vihaillassa Homma saa todennäköisesti taas reippaasti julkisuutta. Hommabrändin pitäisi ehdottomasti hyödyntää tämä julkisuus perustamalla Homma-lehti. Suomessa on valtavasti ihmisiä, jotka eivät aktiivisesti käytä nettiä. Heidän keskuuteen pitää levittää totuutta maahanmuutosta ja se olisi Hommalle hyvä tehtävä. Säännöllisesti ilmestyvän lehden perustaminen on kuitenkin hankalaa ja kallista.

Siksi Homman kannattaisi julkaista lehdestä prototyyppi, noin satasivuinen aikakauslehti. Lehteen olisi koottu laaja tietopaketti maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta tilastoineen ja tulkintoineen. Maahanmuuttokriittisen liikkeen ja hommafoorumin historia pitäisi esitellä. Mielenkiintoisten henkilöiden mm. hommakansanedustajien ja übermokuttajien haastatteluja saisi lehti sisältää. Parhaita foorumille kirjoitettuja tekstejä sekä Halla-ahon parhaita kirjoituksia pitäisi myös julkaista.

Rahoitusta lehden teolle voitaisiin kerätä lehden ennakkomyynnillä. Hommalaiset voisivat tilata lehtensä ennakkoon maksamalla itselleen (ja tutuilleen) sekä myös oman tunnon mukaan voisi maksaa tukimaksua. Halukkaille yrityksille myytäisiin mainostilaa. Kun lehti on valmis, sitä myytäisiin nettimyynnissä, kaduilla ja halukkaissa kaupoissa. Olen varma, että Homman julkaisema lehti ylittäisi uutiskynnyksen eri medioissa ja sitä luettaisiin tiheällä kammalla viikkotolkulla lehtien toimituksissa. Mediakohun vuoksi jokainen haluaa ostaa lehden.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Hermo

Olen tarjonnut apua tähän jo aikaa sitten.. Ilmeisimmin asia jäi "koneiston" rattaisiin.

Tekijöitä on, juttuja on. Lupa puuttuu.

Puistis

Quote from: antero on 04.02.2009, 14:43:02
Mites ois homman kyljessä toimiva uutisiin keskittyvä saitti? Eli oma urli, oma yksinkertainen etusivuleiska, ja uutistekstin perässä linkki keskusteluun ko aiheesta/uutisesta homma-foorumilla.

Uutisiin olisi myös helpompi viitata kun ne on julkaistu Suomensanomissa.

Ideana se että uutiset voitaisiin julkaista neutraalina, kriittisenä, ilman erilaisten "suodattimien" käyttöä jotka poistavat puolet uutisen asiatekstistä, ja koostettuna laajemmilla taustatiedoilla.

Etuna olisi myöskin se että vihrpiiperöt ja muut natsit eivät pääsisi sensuroimaan uutisia mokutusmoraalinsa perusteella, kuten käy herkästi muissa medioissa.

Loistava idea !
Kannatan aina sensuroimatonta uutisointia jos se perustuu tositietoon.

Emo

No jokos se Homma-lehti on perusteilla? Kestotilaan jo etukäteen tässä ja nyt.

MoonShine

Quote from: Emo on 22.09.2011, 15:59:01
No jokos se Homma-lehti on perusteilla? Kestotilaan jo etukäteen tässä ja nyt.

Ennakkotilaan ihan jo pelkästään kannatuksen ja yleisen näkyvyyden vuoksi.

Quote from: Hermo on 18.09.2011, 21:50:31
Tekijöitä on, juttuja on. Lupa puuttuu.

Raha puuttuu.
PeruSS:llä tosin on, jotta kierivät siinä, mutta ei taida Soni antaa kun se J H-a saattaisi aloittaa siinä aviisissa vaikka blokinpidon.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Emo

Kun näitä ennakkotilauksia tulee niin maksetaan jokainen yksi vuosikerta etukäteen niin siitä tulee sitä rahaakin?

Ai ihan amatöörimäinen suunnitelma... no ei vissiin sitten  :-[

Machine Head

Mites ois homman kyljessä toimiva uutisiin keskittyvä saitti? Eli oma urli, oma yksinkertainen etusivuleiska, ja uutistekstin perässä linkki keskusteluun ko aiheesta/uutisesta homma-foorumilla.

Ideana se että uutiset voitaisiin julkaista neutraalina, kriittisenä, ilman erilaisten "suodattimien" käyttöä jotka poistavat puolet uutisen asiatekstistä, ja koostettuna laajemmilla taustatiedoilla.

Etuna olisi myöskin se että vihrpiiperöt ja muut natsit eivät pääsisi sensuroimaan uutisia mokutusmoraalinsa perusteella, kuten käy herkästi muissa medioissa.

Lehti voisi olla hyvä idea. Lehden nimeksi ehdotan: "Rasisti" tai "Viha-uutiset",

bumpum

esim,
QuoteLehden koko   tabloid
Lehden painopinta-ala   257 x 380 mm
Paperi   48,8 g sanomalehtipaperi
Painosmäärä   5.000 kpl   10.000 kpl   20.000 kpl
Hinta   8 sivua    430 €            615 €            990 €

alv0%

Ei kai se lehden toteutus painokustannuksista ole kiinni?

2-3 tilausta + 1-3 yrityksen mainosta järjestyy tarvittaessa,,,

MoonShine

Quote from: Machine Head on 22.09.2011, 16:10:50

Lehti voisi olla hyvä idea. Lehden nimeksi ehdotan: "Rasisti" tai "Viha-uutiset",

Nimestä on jo äänestetty useastikin, en muista enkä jaksa kaivaa mikä voitti. Impiwaaran Sanomat taisi olla ainakin kolmen joukossa.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

sanavapaa

Terve kaikki! Suomesta tosiaan puuttuu kunnollinen uutisiin keskittyvä keskustelupalsta, kuten täällä jo pari vuotta sitten alunperin on kirjoitettu. Nyt kun Kauppalehti alkoi vaatimaan nimitietojen julkaisua uutiskommenttien yhteydessä niin kamelin selkä katkesi ja päätimme pelkän valittamisen sijaan tehdä asialle jotain. Niinpä muutaman illan iltapuhteena syntyi tällainen saitti: http://www.sanavapaa.com/. Se hakee uutisia Kauppalehdestä, Taloussanomista ja Talouselämästä tarjoten nimimerkillisen kommentoinnin, vastaukset kommentteihin, kommentit rss-feedinä sekä muutamia listoja aktiivisista käyttäjistä ja kommenteista. Simppeli juttu, mutta jo tuolla toiminnallisuudella maan paras talousuutisiin keskittyvä forumi. Koska olemme tällainen harrasteprojektina syntynyt palvelu, niin mielellämme teemme yhteistyötä muiden kanssa, jotka mahdollisesti haluaisivat tällaista sisältöä käyttäjilleen tarjota. Käykää katsomassa, osallistukaa kommentointiin ja kertokaa mitä tykkäätte.

MoonShine

Kaikki vapaa ja poliittisisten mediatalojen ulkopuolinen  tiedonlevitys otetaan tietenkin ilolla vastaan, laitan sivun suosikkeihin ja seuraan tilannetta.
Tietysti on ymmärrettävää, ettei taso kauaa pysy hyvänä pelkällä vapaaehtoisuudella ja 'pyhällä hengellä' toimivien journalistien avulla.
Mainokset sivulla helpottaisivat tilannette alkuinnostuksen alkaessa hiipua.

sanavapaa

Tuossa uutiset tulevat ihan näin valtamedioista (Kauppalehti, Taloussanomat, Talouselämä), tämä saitti vaan kerää ne yhteen ja mahdollistaa kommentoinnin ja keskustelun nimimerkillä. Alunperin tämä lähti siis ihan protestista Kauppalehden sensurointipäätökseen, jolla onnistuivat pilaamaan oman uutiskommenttiosionsa keskustelupalstaltaan. Sikäli siis kulut tästä on nolla ja tekemiseenkin meni alle päivä, joten pyörii ihan mainiosti pyhällä hengellä toistaiseksi. :)

pekkasuomalainen

Quote from: LJT49/62 on 20.10.2011, 16:57:52

Kun Hommaforum on jo nyt näin vaikutusvaltainen, niin kannattaako meidän enää edes haikailla paperilehden perään?

Hear hear!

Mitä tässä ketjua luin niin esiintyneen pulman kaveriksi on aina löytynyt kolme lisää. Raha on niistä yksi, mutta myös sitoutunut henkilökunta hyvänä kakkosena. Moonshinen erinomainen huomio PS:n mahtikäskyttäjän kyvystä ja halusta kapuloida todennäköisesti lehden mielenkiintoisin kirjoittelija on myös "hassu" pulma.

Vaalilehdet tai jotkin muut tempaukset ovat asia erikseen ja oivaa vessalukemistoa kun mietitään ketä äänestetään, muuten näen näin interwebsien timanttiaikana paperisen lehdykän vain turhana menoeränä.

JR

Asiasta en mitään ymmärrä, enkä ole lukenut ketjua läpi, mutta olen sitä mieltä, että lehdenteko ei taida olla ihan parhaita bisneksiä tällä hetkellä. Olen sellaiset kymmenkunta vuotta ollut talkoilla tekemässä kerran vuodessa ilmestyvää ilmaisjakelulehteä ja kyllä siinä vaan pirunmoinen työ on ja aina vain vaikeampaa on saada mainostuloilla kulut katettua.
Minä kannatan kaikkea aktiivisuutta ja uutta luovaa, mutta ongelmakohdat kannattaa tiedostaa ja pitää jalat maassa. Hyvällä suunnittelulla ja tarkalla taloudenpidolla on kaikki mahdollista.
Nettilehdet on minusta tätä päivää ja voisihan "Hommalan sanomat" aloittaa vaikka foorumin rinnalla sellaisessa muodossa, että se olisi helppo printata paperiversioksi ja viedä vaikka Esson baariin koeluettavaksi.

jk. Tuli mieleen, että puoluelehdillä on hyvät tuet ja persuilla taitaa olla vielä pakka vähän hakusessa= rahaa liikaa.

Turjalainen

Quote from: Machine Head on 22.09.2011, 16:10:50

Jos lehti ilmestyy viikoittain, nimi voisi olla "Viikkorasisti". Jos se ilmestyy päivittäin, niin sunnuntainumeron extra liitteeksi "Sunnuntai-rasisti"  ;D
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Ilkka Partanen

Toisaalta jotain materiaalia olisi Hommalla hyvä olla jaettavaksi. Tuskin asia tulee selväksi yhdellä A4:lla, joten jonkinlainen kooste jossa tilastoja, kuvaajia, jne. Toisaalta on vanhemmastakin väestä vähemmistö ne, joilla ei ole internetiä käytössä, niin sikäli olisi järkevintä panostaa verkkoon.

normi

ensin pitäisi tehdä toimintasuunnitelma, kyseessähän olisi yritys, jonka pitäisi pystyä toimimaan muutenkin kuin harrastepohjalta.

rahoitus, tulot, menot, foorumi, asiakkaat, tekijät, homman sinivalkoinen lanka, periaatteet, nimi, logo... kaikki.

Nimi ei saa olla vitsi, jos halutaan olla uskottava, mutta ei liian kuivakaan. Nimi on se helpoin asia. Nettilehti olisi alkuun realistisin. mainostajia pitäisi saada. Sisältö asiallinen ja rehellinen ja räväkkä ja faktoihin pitäytyvä.

Jos itse kirjoittaisin/toimittaisin kyseiseen lehteen juttuja, niin tyyli olisi tietysti tyystin toinen kuin näissä mielipidekirjoituksissani täällä.
Impossible situations can become possible miracles

normi

pitäisi olla vähän tarkempaa suunnitelmaa, ennenkuin kohtaan 1 voi sanoa mitään.
Impossible situations can become possible miracles

vilach

Quote from: Ulkopuolinen on 16.12.2011, 10:25:23
Tässä on tarkoitus lähinnä kartoittaa että olisiko mahdollista saada sopiva alkupääoma kasaan vai ei.

QuoteUusi Suomi laski yhdessä valtioneuvoston kanslian erityisasiantuntijan Valtteri Niemisen kanssa, että perussuomalaisten puoluetueksi muodostuu toukokuusta lähtien 585 000 euroa kuukaudessa.

Tämä vuosi on tukien jaossa poikkeuksellinen, sillä on vaalivuosi. Puolueille on jo jaettu tammi–huhtikuun puoluetuet, jotka perustuvat vanhaan paikkajakoon. Perussuomalaiset on saanut alkuvuonna yhteensä 300 000 euroa, sillä puolueesta valittiin eduskuntaan viisi kansanedustajaa edellisvaaleissa.

- Puoluetuesta on siis jo jaettu yksi kolmasosa, ja kaksi kolmasosaa koko vuoden tuesta jaetaan toukokuusta alkaen, vahvistaa Valtteri Nieminen.

Puoluetukea kertyy yhteensä 180 000 euroa per kansanedustaja. Koska perussuomalaisilla on jatkossa 39 kansanedustajaa, kertyy tukea hieman yli seitsemän miljoonaa euroa vuodessa. Tänä vuonna puolue saa siis tästä summasta kaksi kolmasosaa, koska vaalit pidettiin nyt huhtikuussa. Touko–joulukuussa perussuomalaisille jaetaan yhteensä 4 680 000 euroa kuukausittaisissa erissä.

Ensi vuodesta alkaen perussuomalaiset luonnollisesti saavat täyden, reilun seitsemän miljoonan euron puoluetuen.
Viestintään voi kuluttaa puolet, eli 3.5 miljoonaa vuodessa.
Jakaminen koko Suomessa maksaa 2500000*0.13=325000, jos ei lasketa itse lehteä.
Pieni lehti maksaa vähän, korkeintaan muutaman sentin.
Eli vuodessa voi jakaa lehden lähes 10 kertaa jokaiseen talouteen.
Miksi perussuomalaiset eivät tee sitä?

Teme

Itse olen tuota lehti -ajatusta pyöritellyt jonkin verran mielessäni, pienessä. Joskin vähän toisenlaisessa yhteydessä. Tuossa tulee joitakin asioita mieleen joihin pitäisi olla vastaus ennen kuin aletaan miettiä rahoitusta, koska ne vaikuittavat oleellisesti rahoituksen tarpeeseen.

Ensimmäinen asia on se, että minkätyylinen lehti olisi. Keräisikö se suuren määrän pieniä juttuja vaiko kenties jutut olisivat syventäviä? Onko tarkoituksena tehdä tutkivaa journalismia, vai käännellä muualla olevia uutisia? Onko kenties tarkoitus yrittää haastaa olemassa olevat lehdet, jos niin minkälaiset lehdet? Tähän kategoriaan olisi toki enemmänkin kysymyksiä/kysymyspareja, mutta noilla pääsee alkuun.
Lyhyemmin voisi asian kuvata sanomalla kenelle lehteä on tarkoitus tehdä? Mikä on sen kohderyhmä?

Toisena on kysymys lehden ansaintalogiikasta. Miten lehti "elättää itsensä"? Yksinkertaisesti siis, mistä se saa rahaa. Onko tarkoitus elää mainostuloilla, vai myyntitiloilla? Onko tarkoitus pyrkiä maksimoimaan tilaajakanta vai irtonumeromyynti? Mikä näiden suhde keskenään tulisi olla?

Kun nuo kaksi ensimmäistä on selvinnyt, niin kolmas asia joka tulee mieleeni on myynti. Miten lehtiä on tarkoitus myydä lukijoille? Miten jakelu on tarkoitus toimia ja miten tiheä on lehden ilmestymisväli? Miten ilmoitusmyynti järjestetään?

Kuten sanottua, olen tuota jonkunverran pyöritellyt mielessäni. Jonkinlainen ajatus on olemassa, jossa pääosin on nuo edellämainitut asiat selvinneet. Karkea konsepti siis voisi löytyä. En kuitenkaan sitä julkisesti al kirjoittamaan esiin. Yksityisenä viestivaihtona voivat kiinnostuneet ottaa yhteyttä.
- Me tappa sua paahan!!!

Teme

Olen kyllä ulkopuolisen kanssa hivenen eri mieltä tuosta "marssijärjestyksestä". Kyllä kuitenkin asiat menee niin, että ensin on idea, jonka pohjalta luodaan konsepti, jolle haetaan rahoitus ja sitten toteutetaan. Rahoituksen hakeminen ilman kunnollista pläniä on hukkaan heitettyä aikaa.

Mitä noin yleisesti lehtiin tulee, niin printtimediassa mainosrahoituksen osuus on Suomessa keikkunut tasossa 54% +/-5 keskimäärin, ainakin levikintarkastuksen mukaan. Suomalainen printtimedia on asiansa hoitanut niin hyvin, että käytännössä kaikki sanomalehdet ja about 90% kaikista lehdistä on onnistunut pienentämään levikkiään. Osin tämä on laajempi trendi, joka liittyy yhteyskunnalliseen ja siten myös tiedonvälityksen muutokseen.
Kuvaavaa onkin se, että Iltalehdella tuo irtonumeromyynti kattaa luokkaa kolmanneksen lehden tuloista. Mainonnassakin internet mainonta on pyyhkäissyt printtimainonnan ohi. Erkki Esimerkkinä Iltalehti onkin monessa suhteessa hyvä, jos ajatellaan nyt aiheena olevaa Homma -lehteä ja sen mahdollista tulorakennetta. Jos idea on homma, niin idean ympärille pitää rakennella ensin konsepti -pläni. Vasta tuolle kannattaa alkaa etsiä rahoitusta. Tuskin kukaan rahoittaja lähtee rahoittamaan hanketta ilman, että se tietää mitä tai miten ollaan myymässä ja kenelle -siis missä on jutun koukku?
Itse näkisin niin, että journalismi itsessään voisi se koukku olla. Tarkoitan perehdyttävää, taustoittavaa journalismia eli oikeasti sitä sisältöä. Se kun huutaa poissa olollaan tämän päivän suomalaisessa lehdistössä kautta linjan.

Kuten varmaan on tullut sanottua monta kertaa, monissa yhteyksissä, niin uskon sisällön voimaan. Siitäkin huolimatta, että "arvostetu asiantuntijat" sanovat maailman menevän netin myötä provosoivien otsikoiden ja yksinkertaistettujen, lyhyiden juttujen vuoksi kohti keltaisen lehdistön arvomaailmaa. Ehkä niinkin, mutta samalla on helppo kysyä, että jos se pitää paikkansa, niin miksi ihmeessä 7 Päivää, iltapäivälehdet siinä kuin toinen toistaa kopioivat sanomalehdetkin menettävät jatkuvasti lukijoita? Jos kuitenkin olisi niin, että mediat -ennen kaikkea "uutismediat" ovat unohtaneet sen tärkeimmän eli lukijan.
- Me tappa sua paahan!!!

junakohtaus

En ole seurannut tätä lehti-keskustelua, joten voi olla että seuraava on käsitelty jo.

Meillä on käytössä varsin etabloitunut alusta julkaista asioita. Jos journalistisesta työstä kiinnostuneita hommaajia löytyy, epäilemättä etusivullekin pääsee. Näin voi hioa konseptin kuntoon ja katsoa vasta sitten onko rahkeita levittää printin puolelle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

vilach

Quote from: Teme on 18.12.2011, 13:06:03Lyhyemmin voisi asian kuvata sanomalla kenelle lehteä on tarkoitus tehdä? Mikä on sen kohderyhmä?
Tavalliset suomalaiset, jotka uskovat, että kehitysmaalaiset on rikkaus ja/tai niiden tulo tänne on luonnon voima.
QuoteMiten lehti "elättää itsensä"? Yksinkertaisesti siis, mistä se saa rahaa.
Perussuomalaisten puoluetuesta.
QuoteOnko tarkoitus elää mainostuloilla
Minusta voi elää mainostuloilla, jos saada tarpeeksi jakolupia kerrostaloihin. Nykyään postin mainosjakelu maksaa 13 centtiä mainokselta. Usein tulee 2 mainosta kerrallaan. Jos jakaja jakaa esim. 150 asuntoa tunnissa, niin se tekee 39 euroa tunnissa. Jakaja jakaa mainoksia kirjeiden kanssa. Eli jakajalle tulee vain murto-osa tuloista.
Quotevai myyntitiloilla?
Luuletko, että joku on valmis maksamaan tästä tiedosta rahaa, kun sitä on ilmaiseksi netissä?
Nyt valta-osa suomalaisista ei lue näitä asioita ilmaiseksi, puhumattakaan rahasta.

Quote from: Ulkopuolinen on 21.12.2011, 20:47:24Noin äkkivilkaisulla näyttää siltä että olen koko foorumilla ainoa sellainen joka olisi valmis pistämään omaa rahaa likoon moiseen hankkeeseen.
Jakeluun ei kannata pistää rahaa, on parempi jakaa itse. Se tulee paljon halvemmaksi.
Rahaa kannattaa pistää vain painoon.
QuoteEli ainakaan tällä hetkellä mikään ei viittaa siihen suuntaan että hankkeelle olisi mitään mahdollisuutta saada alkupääomaa.
On mahdollista, jos joku perussuomalainen ottaa rahaa puoluetuesta.
Sitä riittää jakamaan koko Suomi monta kertaa vuodessa.

Andy

Quote from: junakohtaus on 28.12.2011, 09:02:07
En ole seurannut tätä lehti-keskustelua, joten voi olla että seuraava on käsitelty jo.

Meillä on käytössä varsin etabloitunut alusta julkaista asioita. Jos journalistisesta työstä kiinnostuneita hommaajia löytyy, epäilemättä etusivullekin pääsee. Näin voi hioa konseptin kuntoon ja katsoa vasta sitten onko rahkeita levittää printin puolelle.

En tiedä onko tätä ehdotettu jo sata kertaa aiemminkin, mutta entäpä jos homman viikon puheenaiheista, uutisoinneista yms. kasattaisiin iltapäivälehtityyppinen (se lehtitelineen kyljessä oleva) Hommalööppi vaikkapa ikään kuin vaihtoehtoiseksi etusivuksi? Lööpin otsikoista pääsisi klikkaamalla keskusteluun/blogiin/artikkeliin. Työmäärältään ei olisi iso panostus, joku poppoo valikoimaan viikon aiheet ja kehittelemään nasevat otsikot,  ja joku graafisesti orientoitunut tekemään webbitaiton. Ja vanhoja lööppejä selailemalla voisi muistella mitä milloinkin on tapahtunut.

Tabula Rasa

Miten lie, saataisiinko maan kattavaa jakeluporukkaa kasaan? 10 000 painoksella riittäisi teoriassa ne 20 netsiä autoineen 500/naama. 500kpl kaupungin kokoiselle alueelle 10-30km menee ahkeralta jakajalta päivään helposti.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Miniluv

Eikös kannattaisi lukea vielä jonkun aikaa Perussuomalaista ja katsoa, miltä se alkaa näyttää :)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

sikanauta

Lehti voisi olla hyvä idea levittää tietoa. Homma on netissä kuitenkin vähän sellainen kielletty sivu minne moni ei päädy.

Ihan aluksi kannattaisi varmaan aloittaa undergroundharrastelijatyylisesti ilman mitään yrityskuvioita. Tehdään pdf tiedosto mitä jengi voi itse tulostaa / painattaa niin monta kappaletta kuin haluaa.

Jos lehdestä tulee hyvä ja sitä kehtaa muillekkin näyttää niin siitä olisi sitten hyvä lähteä eteenpäin ja miettiä vaikka osakeyhtiön perustamista.

Itseltäni löytyy graafista osaamista ja jotain ohjelmistoja millä tollaista voisi alkuun taittaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Lehdelle on vain ja ainoastaan siinätapauksessa käyttöä, jos hommasta ruvetaan tekemään kansanliikettä. Muuten lehtihankkeella ei ole onnistumisen mahdollisuutta.