News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Muslimimaissa hevimusiikki edustaa demokratiaa/musiikki islamilaisissa maiss

Started by SSampsa, 05.11.2009, 02:49:49

Previous topic - Next topic

Parsifal

#30
Quote from: Miniluv on 07.11.2009, 11:21:42
QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Näinpä. Eihän siitä mitään tule, jos jokainen orkesterin jäsen päättää alkaa improvisoida omiaan.

Pienemmillä kokoonpanoilla kyllä onnistuu tiettyyn rajaan saakka. Barokkimusiikki "koristeluineen" on tästä oiva esimerkki. Tahdin on kuitenkin pysyttävä samana, koska musiikissa on kyseessä useiden äänten ja soittajien muodostama kokonaisuus, ei yhden soittajan sooloilu. Ja jo tahtilajilla voi olla symbolista merkitystä; esim. Bach käytti hengellisessä musiikissaan paljon 3/4-tahtilajia - hänellä se symboloi isää, poikaa ja pyhää henkeä.

QuoteEn välttämättä, vaan tarkoitan ihmisiä joilla ei ole niinkään musikaalisia lahjoja ja soittotaito perustuu luettujen nuottien toistamiseen milloin milläkin soittimella.

Kokeilepa soittaa pari Bachin preludia ja fuugaa ja tuumi uudelleen, tarvitaanko siinä taitoa vai ei.

QuoteKyllä klassisilla soittimilla illakin pystyy jammailemaan.
Mozart on siinä oiva esimerkki. On ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.

On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musiikillisessa mielessä lähinnä paskaa - eikä edes toimi kuin tietyillä musiikinlajeilla, jotka ovat jo valmiiksi sen verran suurpiirteisiä, ettei soittajien yhteispelin tarvitse osua ihan yksi yhteen tai edes lähelle. Pointti on, että ei omatekoisuus ole vielä mikään laadun tae.

Niinkin voi käydä, että musiikin syvällisempi opiskelu kasvattaa myös itsekritiikkiä. Kun on jatkuvasti tekemisissä musiikin suurimpien nerojen hengentuotteiden kanssa, ei viitsi päästää ulos kaikkia omia pökellyksiä, mitä mieleen tulee. Joka tapauksessa "jammailusta" ja Mozartista ei oikein voi puhuakaan samassa lauseessa, niin erilaisissa sfääreissä niissä kuitenkin liikutaan.

Palataksemme aiheeseen on toki hienoa, että Iranin kansa uskaltaa uhmata uskonnollista tyranniaa, mutta silti toivoisin heidän etsivän länsimaisesta kulttuurista jotakin hieman korkeatasoisempaa symboliikkaa. Mutta porukkaa on monen tasoista ja kaipa hevi sitten vetoaa johonkin alimman tason yhdistävään tekijään.

Edit: typoja.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

IDA

Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 16:53:59
On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musikillisessa mielessä lähinnä paskaa

Juurikin näin.

Muistan kuinka penskana luin jostain Soundista tai Musasta jonkun neron jutun, jossa hän selitti kuinka suuret, klassiset mestarit olisivat varmaan tehneet samanlaista musiikkia kuin Pink Floydit ja Uriah Heepit jos heillä olisi ollut nykyaikainen tekniikka käytössään. Silloin tuli ajateltua, että "ei nyt saatana" vaikka kiroilla ei saisikaan :)

Parsifal

Quote from: IDA on 09.11.2009, 17:07:00
Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 16:53:59
On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musikillisessa mielessä lähinnä paskaa

Juurikin näin.

Muistan kuinka penskana luin jostain Soundista tai Musasta jonkun neron jutun, jossa hän selitti kuinka suuret, klassiset mestarit olisivat varmaan tehneet samanlaista musiikkia kuin Pink Floydit ja Uriah Heepit jos heillä olisi ollut nykyaikainen tekniikka käytössään. Silloin tuli ajateltua, että "ei nyt saatana" vaikka kiroilla ei saisikaan :)

Jotakin tuollaista saa aina välillä kuulla. :D  Jostakin syystä minulla on kuitenkin tunne, että toisin päin homma takkuaisi aika pahasti; jos nuo Pink Floydit ja Uriah Heepit heitettäisiin 1700-luvulle, alkaisiko heiltä syntyä Bachin, Händelin ja Mozartin veroista musiikkia?
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

SSampsa

QuoteOn ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.

Nimenomaan. Tämä on ainakin omalla kohdalla todellisuutta. Muistan kun joskus pikkunappulana isäpuoleni löi kitaran käteeni ja yritti opettaa soittamaan, hermothan siinä ukolla meni kun minä näppäilin omia sävellyksiäni kokoajan eikä niitä hienoja nuotteja mitä olisi pitänyt opetella. No, nykyään nyt ymmärrän jo jonkun verran niiden päälle, mutta en siltikään voi sanoa olevani ns. (harrastelija)muusikko vaikka soitan omassa bändissä (jokainen perus instrumentti menee) ja sävellän biisejä.

Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista, siksi arvostan ns. jammailua enemmän kuin kaavoihin kangistunutta teoriaa. En vain ymmärrä niitä ihmisiä, jotka arvottavat musiikin sen teknisen soiton perusteella.


Jari-Petri Heino

#34
Tahdin sisälle mahtuu paljon ääniä.
Tässä ei olla tekemässä eroa musiikkien suhteen, vaan soittajien.
Amadeus oli kova poika jammailemaan.
Amadeus oli myös kova säveltämään ja hän ei siihen tarvinnut edes minkäänlaista instrumenttia, vaan tallensi sävelet suoraan päästään nuoteille virheettöminä. Ei korjauksia.
On turha kiistellä siitä, mikä musiikki on sitä ainoaa oikeaa. Musiikki on aina luomistyön tulos ja siihen ei vain kaikki pysty oli pointtini. Soittamaan taas voi oppia lähes kuka tahansa.

Kyllä minä osaan nuotit ja niiden osaamisesta ei tosiaan ole mitään haittaa, mutta niiden osaamattomuus ei estä olemasta taitava säveltäjä ja muusikko.

Kuten Miniluv totesi nuottien oppimista voi verrata lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen.

Ja kyllä Pink Floydia voi aivan hyvin verrata Mozartiin tai muihin klassisen musiikin mestareihin, mitä tulee musiikkiin, sen tekemiseen ja sitä kautta maineen saamiseen. Jos ei pidä itse musiikista on se puhtaasti makuasia.
Gilmourin tai muiden vastaavien säveltäjien töitä ei ole syytä kuitenkaan vähätellä.


edit: Niin ja mielestäni kyllä soittimensa tunteminen, perusasioiden tietäminen ja tekninen osaaminen, sekä tietotaito, ei rajoita mitenkään luomista, vaan päinvastoin antaa sille paljon enemmän mahdollisuuksia.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Parsifal

Quote from: SSampsa on 09.11.2009, 17:29:10
Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista...

http://www.youtube.com/watch?v=7prUFflX0_E&feature=related

On pitkä verrattuna tyypillisiin kolmen minuutin "biisehin", juu... mutta hiljenny ja kuuntele alusta vain. Muuten kokonaisuus voi mennä ohi. Jos kuuntelu tuntuu vaativan liikaa pitkäjänteisyyttä, tässä on hieman lyhyempi kappale - samasta teoksesta muuten:

http://www.youtube.com/watch?v=jAHc-D-1jTU&fmt=18

Tehdäänkö tätä nyt sitten sydämellä vai aivoilla?

Kaikkein suurimmassa musiikissa käytetäänkin molempia. Musiikki voi kuvata elämää suurempia tunteita ja silti pitää ns. jalat maassa.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

SSampsa

#36
Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 18:01:38
Quote from: SSampsa on 09.11.2009, 17:29:10
Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista...

http://www.youtube.com/watch?v=7prUFflX0_E&feature=related

On pitkä verrattuna tyypillisiin kolmen minuutin "biisehin", juu... mutta hiljenny ja kuuntele alusta vain. Muuten kokonaisuus voi mennä ohi. Jos kuuntelu tuntuu vaativan liikaa pitkäjänteisyyttä, tässä on hieman lyhyempi kappale - samasta teoksesta muuten:

http://www.youtube.com/watch?v=jAHc-D-1jTU&fmt=18

Tehdäänkö tätä nyt sitten sydämellä vai aivoilla?

Kaikkein suurimmassa musiikissa käytetäänkin molempia. Musiikki voi kuvata elämää suurempia tunteita ja silti pitää ns. jalat maassa.

Ei sinun minulle tarvitse opettaa klassista musiikkia, kuuntelen sitä aika ajoin ja pidän kovasti sen mestariteoksista. Yksi niistä monista inspiraation lähteistä omiin sävellyksiin.

Viittasin niihin ihmisiin, jotka näkevät musiikin lähinnä teoriana ja teknisenä taitona ja perustelevat jonkun musiikin huonoutta/parhautta samoilla aseilla. Minä kuulen musiikista aina ensimmäisenä sen sävellyksen ja sen luoman tunnetilan kuin jonkun yksittäisen merkityksettömän teknillisen yksityiskohdan.

hietane tuossa sanoinkin paljon oleellista mihin yhdyn täysin. Kaikilla ihmisillä ei ole sävellystaitoa vaikka hallitsisikin teorian ja tekniikan täydellisesti. Aivan kuin kaikilla kielioppimestareilla ei ole taitoa kirjoittaa romaania, kun taas melkein kirjoitustaidoton voi luoda mestariteoksen. Ymmärrätkö eron?

Makuasioista voi edelleenkin kiistellä, mutta se on täysin turhaa.

Iloveallpeople

QuoteMusiikkia kahden islamin rajalla

Lähi-idän maissa kasvaa sukupolvi, jolle musiikin hyväksyminen on oma valinta. Jyrkän kieltäytymisen rinnalle on syntynyt vapaampi maailmankatsomus.

Kalifornian yliopiston Lähi-idän historian professori Mark LeVine puhui Sibeliusmuseossa eri musiikkigenrejen leviämisestä islaminuskoisiin maihin ja yleisen mielipideilmaston liberalisoitumisesta

Lähi-idän kulttuurista ja musiikista julkaisuja toimittaneen LeVinen tuorein teos on vastikään suomennettu Heavy Metal Islam.

- Hevimusiikki on voima, josta haetaan tukea sosiaalisiin ongelmiin. Samat piirteet ilmenivät lännessä punk-kulttuurin syntyessä. Vastavoimat reagoivat niin ikään yhtä jyrkästi, LeVine sanoi.
...


Koraani mahdollistaa tulkintojen kirjon

Islam on levinnyt Eurooppaan siirtolaisten mukana, ja aiheuttanut uskonnon soveltamiseen liittyvää voimakastakin keskustelua. Islaminuskoisten siirtolaisten oloja Ruotsissa tutkinut ruotsalaislehtori Jonas Otterbeck puhui Koraanin mahdollistamista reformistisista tulkinnoista.
...

- Konservatiivisen näkemyksen mukaan musiikilla on suora yhteys ruumiillisiin nautintoihin, ja tällöin se on turmiollista. Musiikin soidessa ihminen alkaa esimerkiksi naputtaa sormia ja jalkoja yhteen, Otterbeck taustoitti.

Samalla argumentilla päinvastaiseksi käännettynä on puolustettu musiikin hyvyyteen liittyvää vaikutusta. Lisäksi Koraania voi tulkita esimerkiksi siten, että musiikki on osa luontoa, joka taasen on jumalan itsensä luomaa.

Islamin ja musiikin suhdetta puitiin Sibeliusmuseossa järjestetyssä seminaarissa kansainvälisten puhujavierailijoiden johdolla. Seminaarin järjestivät Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine ja kulttuuristen merkitysten välittymisen tutkijakoulu, Åbo Akademin uskontotieteen seura ja musiikkitieteen oppiaineet, Sibeliusmuseo sekä Suomen Etnomusikologinen Seura.

Koko artikkeli: UTU -Turun yliopiston verkkolehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff