News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Muslimimaissa hevimusiikki edustaa demokratiaa/musiikki islamilaisissa maiss

Started by SSampsa, 05.11.2009, 02:49:49

Previous topic - Next topic

SSampsa

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Muslimimaissa+hevimusiikki+edustaa+demokratiaa/1135250510884
QuoteHevimusiikilla on muslimimaissa erilainen yhteiskunnallinen merkitys kuin länsimaissa.

"Islamilaisessa maailmassa mustanpuhuva thrash metal -artisti edustaa usein edistystä ja demokratiaa. Monilla muslimimaailman hevimuusikoista on esimerkiksi akateeminen koulutus", sanoo tanskalaisen Freemuse-järjestön johtaja Marie Korpe.

Tässä mielessä hevi on noussut muslimimaissa edistyksellisten voimien keinoksi hakea vapautta voimakkaasti uskonnollisessa yhteiskunnassa. Se ei ole syrjäytyneiden kanava.

Marie Korpen mukaan Euroopassa ja Yhdysvalloissahan mielikuva metallimusiikista on aivan toinen, usein kliseisesti ennakkoluuloinen. "Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen.

Hevimusiikkia soitetaan islamilaisessa maailmassa aina Marokosta Pakistaniin ja Egyptistä Indonesiaan. Tiukan uskonnollisissa maissa metalli elää elämäänsä usein maan alla.

Yksi mustimmista maista tässä suhteessa on Iran, jonka musiikkisensuuri ei koske ainoastaan raskasta rockia, vaan populaarimusiikkia yleensä. Erityisen vaarallisia iranilaisten pyhien miesten silmissä ovat naiset, jotka eivät saa esimerkiksi laulaa tv:ssä tai julkisissa tilaisuuksissa solisteina.

Iranin ja hevin suhteeseen liittyy mielenkiintoinen paradoksi: hevibändien visuaalinen symboliikka muistuttaa hyvin paljon Iranin katujen ja julkisten tilojen sotaisaa kuvastoa.

tapio

Jostain jutun alkupuolelta sai sellaisen käsityksen, että muslimit ovat hienoja ja ennakkoluulottomia ajattelijoita myös siinä suhteessa, että he suhtautuvat hevimusiikkiinkin luovasti ja suvaitsevaisesti toisin kuin sisäsiittoisessa lännessä.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

SSampsa

Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Taitaa olla Korpen omaa kliseista mielikuvaa mukana tuossa lauseessa... Uskallan väittää, että aika monilla minkä tahansa maan hevimuusikoista on akateeminen koulutus. Sikäli kun tuskin hevin soittaminen/kuuntelu mihinkään koulutukseen mitenkään vaikuttaa.

Marjapussi

Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 03:07:01
Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Jospa kirjoittaja tarkoitti mustanahkaisia henkilöitä, jotka edustavat afromusiikin eri alalajeja ??? Tälläinen mielikuva minulle ainakin syntyy näin metalliin suuntautuneena.
Onhan se hienoa, että "virallisestikin" todetaan heavyn levittävän demokratiaa muslimeille. Odotan innolla hetkeä, kun moskeijoista alkaa kuulua Black Sabathia joikumisen sijasta.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

mannym

Quote from: Marjapussi on 05.11.2009, 03:27:50
Jep. Tämä kohta huvitti:

Jospa kirjoittaja tarkoitti mustanahkaisia henkilöitä, jotka edustavat afromusiikin eri alalajeja ??? Tälläinen mielikuva minulle ainakin syntyy näin metalliin suuntautuneena.
Onhan se hienoa, että "virallisestikin" todetaan heavyn levittävän demokratiaa muslimeille. Odotan innolla hetkeä, kun moskeijoista alkaa kuulua Black Sabathia joikumisen sijasta.

voishan sitä perustaa oman tornin sen moskeijan viereen ja soittaa vaikka slayeria. Marie Korpen kannattaisi tutustua musiikkiin ennen kuin tuo omia kliseisiä ennakkoluulojaan esille.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Iiro Iso-Ilomäki

Thihihi, tämmöiset on aina hauskoja.

Mutta joo, tuo
QuoteTässä mielessä hevi on noussut muslimimaissa edistyksellisten voimien keinoksi hakea vapautta voimakkaasti uskonnollisessa yhteiskunnassa. Se ei ole syrjäytyneiden kanava.
huvitti vähäsen myös.

Minun nähdäkseni metalli yleisesti ottaen ei ole mikään syrjäytyneiden kanava nykyään. Valtavirrassa uiskentelevia raskaan musiikin esittäjiä on jo hyvä liuta, ja monenlaiset ihmiset ovat metalliin jo tutustuneet. Tottahan on että syrjäytyneetkin kuuntelevat metallia useasti, mutta tarkoittaako se että terroristitkin kuuntelevat intialaista musiikkia sitä että se on terroristien kanava?

myöskin
¨
QuoteMonilla muslimimaailman hevimuusikoista on esimerkiksi akateeminen koulutus", sanoo tanskalaisen Freemuse-järjestön johtaja Marie Korpe.

Huvitti.

Itse pystyn aika hyvin tästä suoralta kädeltä nimeämään useamman tuttavan, jotka ovat henkeen ja vereen metallimuusikoita, mutta myös akateemisen tutkinnon saaneita tai siihen tähtäämässä. Tai yleisesti ottaen, n. 90% kyseisen musiikkimaailman tuttavistani on a) koulutettu b)koulutettu ja töissä c) töissä d) hyvässä elämäntilanteessa (valitse omat vaihtoehtosi, saat valita monta).

Minua närkästyttää se että jotkut näkevät ihmiset ihmisenä vasta sitten kun on akateeminen tutkinto. Viisaita ihmisiä on olemassa kuulkaa akateemisen maailman ulkopuolellakin.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Kolo

Aiheesta on hyvä dokumentti elokuvakin, jonka lopussa henkilöt joutuvat pakenemaan pois kotimaastaan uskonnollisen painostuksen vuoksi.

http://www.heavymetalinbaghdad.com/

JEE

Mukava uutinen! Jostain syystä tulee vainoharhainen olo ajatellessa hieman ajassa taaksepäin. Kirjoitin hesarin ketjuun:

"Positiivinen yllätys aamuun!
JEE  |  5.11.2009 9:18
Pakko todeta ketjun aloittajan sanoin, että "kerrankin positiivista" uutisointia muslimikulttuurista (sillä varauksella, että musiikkia ei missään muodossa käytetä välineenä islamin-uskon harjoittamiseen)!

Thors voisi nyt suorittaa laupiaan kulttuuriteon ja rahdata esimerkiksi Iranista pari suosituinta hevibändiä Suomeen turvaan vainolta. Muusikoilla olisi sentään JOTAIN annettavaa maallemme vastineeksi vieraanvaraisuudestamme -lammaspaimenien sijaan."

Loppukommentti olisi takuuvarmasti estänyt julkaisun vielä joku aika sitten, mutta nyt tekstini ilmestyi miltei samantien ruutuun!

Ur-ho-man

Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 02:49:49
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Muslimimaissa+hevimusiikki+edustaa+demokratiaa/1135250510884
Marie Korpen mukaan Euroopassa ja Yhdysvalloissahan mielikuva metallimusiikista on aivan toinen, usein kliseisesti ennakkoluuloinen. "Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen.

Zeesus. Johan oli yksisilmäinen kuva hevin kuuntelijoista. Raskaamman musiikin ystävänä olen jokseenkin täysin eri mieltä esitetyistä väitteistä.

Hotellihuoneita tuhoava ja bändäreitä käyttävä nisti-rokkari on melkoinen rokkiklisee jostain 80-luvun lopusta, kun pyöräilyhousut olivat vielä katu-uskottava hevivaruste. Marie Korpella lieneekin pyörinyt mielessä bändit mallia Gunnarit ja Mötley Crüe.

Itse miellän progressiivisen raskaamman musiikin erityisesti akaatemisen väen hommaksi.

Jiri Keronen

Suosittelen antropologi Sam Dunnin tekemää dokumenttia Global Metal. Siinä käydään vähän joka puolella maailmaa katselemassa, millaista on paikallinen metallikulttuuri. Mukana on muslimimaitakin, joissa tosin hevimusiikin akateemisuudella ei liioin juhlita, vaan joissa hevistä uhkaillaan tuomioilla ja joissa black metal on kärjistynyt uskonnolliseksi islam-metalliksi sekä antisemitismiksi.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Jari-Petri Heino

Ollessani Ankarassa keikalla ruåtsalaisen bändin kanssa, tuli levy-yhtiön järjestämässä tilaisuudessa pari iranilaista kaveria juttelemaan.
Pojilla oli kova huoli, miten päästä takaisin kotimaahan niin, ettei reissun todellinen syy paljastu.
Iranissa on kuuleman mukaan aika moinen underground metallipiiri.

Minulla ei ole akateemista koulutusta, mutta olen tienannut metallia soittamalla elantoni vuosia ja teen sitä yhä edelleen.
Musiikki ei tarvi akateemista koulutusta ja nuotitkin ovat vain palloja ja viivoja, eli oikeastaan musiikin tallennuskeino ajalta, jolloin ei nauhureita ollut.
Kolmekymmentä vuotta sitten uskovaiset jakelivat flaiereita Helsingin jäähallin edessä ennen heavybändien keikkoja, joten heavymusiikilla on pitkät perinteen yhteiskunnan mustan puolen vaalijana  8)
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Iiro Iso-Ilomäki

Itse olen seuraillut UG-metallipiirejä jo vuosia ja voin todeta "silminnäkijänä" että ug-piirit elävät ja voivat hyvin joka puolella maailmaa. Varsinkin Venäjä/Aasia/Lähi-itä-akselilla tuntuu ug-poppoota tupsahtelevan kuin sieniä sateella.

Myöskin etelä-amerikassa on jo pitkät perinteet ug-metallin saralla.

Itse toivoisin että oman bändin kanssa päästäisiin joskus sille asteelle että keikoista ja levyistä saisi muutakin kuin ilmasta olutta. Mutta se on vasta haave, tällä hetkellä ilmaset bisset ja bensarahat kelpaa vallan mainiosti, varsinkin kun soittaminen on niin jumalattoman hauskaa.

Jari-Petri Heino

Quote from: I_Heit_ on 05.11.2009, 12:50:23
Itse olen seuraillut UG-metallipiirejä jo vuosia ja voin todeta "silminnäkijänä" että ug-piirit elävät ja voivat hyvin joka puolella maailmaa. Varsinkin Venäjä/Aasia/Lähi-itä-akselilla tuntuu ug-poppoota tupsahtelevan kuin sieniä sateella.

Myöskin etelä-amerikassa on jo pitkät perinteet ug-metallin saralla.

Itse toivoisin että oman bändin kanssa päästäisiin joskus sille asteelle että keikoista ja levyistä saisi muutakin kuin ilmasta olutta. Mutta se on vasta haave, tällä hetkellä ilmaset bisset ja bensarahat kelpaa vallan mainiosti, varsinkin kun soittaminen on niin jumalattoman hauskaa.

Soittaja ei juo ennen keikkaa. Kuka sitä nyt kännissä töitä tekisi ;)
Kyllä bäkkärikaljakassien aika on auttamattomasti ohi, jos meinaa pärjätä.
Soittamisen pitääkin olla kivaa, muuten hommasta ei tule mitään. Kuvittele vain, millaista on rundata vaikka ympäri Eurooppaa bussilla 7 viikkoa ja soittaa joka ilta samat 15 biisiä milloin minkäkin kokoiselle yleisölle.

Etelä-Amerikka on kyllä oikea paikka mennä keikoille, siellä on tosiaan mieletön metallibuumi, eikä enää edes niin UG.
San Salvador on varmasti eksoottisin paikka, missä olen ollut keikalla.
4000 ihmisen halliin mahtui ainakin 5000 ihmistä.
Itselle on jäänyt se kuva, että metallimusiikki kun monesti on sanoitukseltaan nk. kiellettyjä hedelmiä, on se kova juttu syvästi uskonnollisissa maissa, kuten Etelä-Amerikan katolilaisissa maissa. Mene ja tiedä, mutta siltä se tuntuu.

P.S Musiikki on sellainen duuni, jossa joutuu tekemään satoja, ellei tuhansia tunteja ilmaista työtä ja sen takia sen täytyy olla kivaa.

Viinankylväjä

Niin taitaa olla, että ns. elämästä syrjäytyneet kaverit taitavat kuunnella enempi mm. räppiä.
Tekis mieli ajaa kytät vuokin telakan päähän,
ottaa niitten glockit ja ampuu niitä päähän.
Ja heittää ruumiit mereen vuokin telakalta,
keväällä raadot sais löytyy jäiden alta
.
Mä en pysty virkavaltaa kunnioittamaan
enkä syyttömänä turpaan ottamaan.
Mä voin myöntää etten oo ihan viaton,
mutten läpeensä paha niinku ne vitun siat on.

100 prosenttista vihaa ja väkivaltaa,
en suostu virkavaltaa kunnioittamaan.
100 prosenttista vihaa ja väkivaltaa, väkivaltaa, väkivaltaa.

80-luvulla mietittiin, että metallimusiikki tuhoaa nuoret satanistisilla sanoituksillaan ja aggressiivisuudellaan. Metallissa harva edes miettii sanoja sen kummemmin, fiilis on tärkeämpää. Räpissä sanoitukset ovat pääosassa ja se on nuorison musiikkia, mutta silti kukaan ei ole siitä huolissaan. No, ajat muuttuu, ja hyvä niin.

Iiro Iso-Ilomäki

Hietaselle:

No ei se ainakaan meillä vielä ohitse ole tuo bäkkärikaljojen juonti :P Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että musiikkia ei pitäisi tehdä sen takia että pitää tehdä, vaan sen takia että haluaa tehdä.

En minäkään jaksaisi omaa bändiäni kavereiden kanssa pitää pystyssä jos meillä ei kemiat toimisi, eikä olisi hauskaa niin treeneissä, nauhoituksissa tai lavalla. Yleisesti ottaen kunhan on hyvä fiilis, niin hyvä on myös hommaa jatkaa.

Mut tosiaan tuosta viinanjuonnista, me kyllä juodaan (tilanteen salliessa) alkomahoolia ennen keikkaa, keikan aikana, ja keikan jälkeenkin, mutta enemmän se tietysti painottuu siihen keikan jälkeiseen tilanteeseen. Tietysti, tämähän on meillä vasta harrastetoiminta-asteella, niin se on vähän eri asia kuin se että tekee hommia joka päivä elannon eteen. Ei tässä nyt sentään alkoholistiksi voi ruveta.

N

Jep. Tämä kohta huvitti:

Taitaa olla Korpen omaa kliseista mielikuvaa mukana tuossa lauseessa... Uskallan väittää, että aika monilla minkä tahansa maan hevimuusikoista on akateeminen koulutus. Sikäli kun tuskin hevin soittaminen/kuuntelu mihinkään koulutukseen mitenkään vaikuttaa.

Täytyy myöntää, että joillakin ihmisillä (yleensä vanhemmilla henkilöillä) todellakin on tuollaisia mielikuvia rokkareista (tähän menee kaikki Elviksestä Slayeriin jne..), jossain määrin myös nuoremmilla ihmisillä tätä ilmenee. Täytyy myöntää etten itse ymmärtänyt tuota niin, että Korpe olisi sitä mieltä, kunhan kirjoittaa siitä, minkälaisia mielikuvia muilla asiasta on, ei että näin todellisuudessa olisi.

Mutta tuo "Se ei ole syrjäytyneiden kanava" kommentti on taas aika alakanttiin, ei tuo nyt ole muutenkaan mitenkään erikoisemmin syrjäytyneiden kanava länsimaissakaan. Tai siis toimii joillekkin syrjäytyneille kanavana, mutta noin yleensäottaen muusikot itsessään eivät tuohon kastiin sovi, eikä tuota kannata yleistää kuulijakuntaakaan koskemaan :)

Iiro Iso-Ilomäki

Ainakin kun kattoo metallikeikkojen- ja festareiden yleisöä, niin ei se porukka siellä kovin syrjäytynyttä ole. :D Sehän on ihan tutkittu juttu, että metallipiireissä yhteisöllisyys sukupuoleen, aatteisiin ja ikään katsomatta on aika yleistä.

Esim. Tuskassa ei tarvitse kauaa kavereita ettiä, meet johonkin istumaan ja alat höpöttämään, niin kyllä sieltä kavereita löytyy.

pelle12

Quote from: tapio on 05.11.2009, 02:58:56
Jostain jutun alkupuolelta sai sellaisen käsityksen, että muslimit ovat hienoja ja ennakkoluulottomia ajattelijoita myös siinä suhteessa, että he suhtautuvat hevimusiikkiinkin luovasti ja suvaitsevaisesti toisin kuin sisäsiittoisessa lännessä.
;D ;D ;D ;D
En ole örinähevin suurin ystävä, jokin siinä vain etoo ja jopa herättää tällaisessa kalkkiksessa epäilyn, että jos kyseisellä örinällä täyttää kallonsa, niin eiköhän siinä tasapainoisempikin tasapainonsa menetä ennen pitkää. En kuitenkaan laittaisi KIELLETTY-tarraa levyjen kansiin.

Dirre

miksen ole ikinä hevibaarissa nähnyt tummaa nahkaista henkilöä???

Hämmentäjä

Itse paperilehdessä ollut juttu oli pidempi ja monipuolisempi kuin tuo nettiversio. Sen pointti oli lähinnä se, että alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa. Tuska-festareillakin oli kai jostain Indonesiasta tai Malesiasta tms. vieraillut joku hevibändi.

Ihmeen vähän tämä herättää vastakaikua foorumilaisissa?

turha jätkä

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 21:33:28
alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa.

....

Johtuu varmaan siitä, että täällä porukka tiedostaa asioiden oikean laidan: Demokratia, sananvapaus ja muu aito kehitys ovat mahdottomia islamilaisessa ympäristössä.

pelle12

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 21:33:28
Itse paperilehdessä ollut juttu oli pidempi ja monipuolisempi kuin tuo nettiversio. Sen pointti oli lähinnä se, että alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa. Tuska-festareillakin oli kai jostain Indonesiasta tai Malesiasta tms. vieraillut joku hevibändi.

Vastakaikua? Johtunee ainakin minulla siitä, että en pidä nykyhevistä. Myönnän toki auliisti olevani fossiili, mutta melusaastetta se on korvissani, joten kai annat anteeksi, jos en jaksa jakaa vastakaikua. I'm an old fart ja vaikka kuinka yrittäisin 'ymmärtää': örinä on örinää. Ja nyt en tietenkää tarkoita melodista nykyheviä, vaan sitä ehtaa thrash tai trash metalia.

Parsifal

QuoteIslamilaisessa maailmassa mustanpuhuva thrash metal -artisti edustaa usein edistystä ja demokratiaa.
Asiat ovat sitten huonommin kuin kuvittelinkaan.  :D

Quote...nuotitkin ovat vain palloja ja viivoja, eli oikeastaan musiikin tallennuskeino ajalta, jolloin ei nauhureita ollut.

Ei se kyllä ihan noin yksinkertaista ole. Saakelinmoinen sävelkorva saa olla, jos pystyy kuulemansa perusteella opettelemaan kappaleen täysin oikein. Nuottijärjestelmähän nimenomaan mahdollistaa vähänkin kehittyneemmän musiikin välittämisen, opettamisen, soittamisen ja orkesterin yhteispelin. Ehkäpä nuoteilla ei sitten niin ole käyttöä rappiomusiikissa, jossa väärät äänet hoidetaan miksauspöydällä tai peitetään massiivisella desibelivyöryllä niin, että koskaan ei ole oikeaa tarvetta pystyä soittamaan samaa kappaletta kahta kertaa samalla tavalla.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Iiro Iso-Ilomäki

Itse olen kyllä tavannut jopa Kuopiolaisessa Otto-pojassa tumma-hipiäisen, pitkällä mustalla tukalla varustetun kaverin. Oli muistaakseni kotoisin Perusta, tai ainakin asusteli siellä niillä hetkillä vakituisesti. Hieno mies, tekee kuulemma pirusti töitä metallimusiikin eteen etelä-amerikassa.

Ja Tuskassa tosiaan oli se yksi bändi jostain malesiasta tms. jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Sen muistan että ihan menevää musaa niillä tais olla.

Jari-Petri Heino

Minä tunnen useita mustia metalli-ihmisiä, mutta Suomessa harvemmin tosiaan näkee.

Quote from: Parsifal on 07.11.2009, 00:53:59
Ei se kyllä ihan noin yksinkertaista ole. Saakelinmoinen sävelkorva saa olla, jos pystyy kuulemansa perusteella opettelemaan kappaleen täysin oikein. Nuottijärjestelmähän nimenomaan mahdollistaa vähänkin kehittyneemmän musiikin välittämisen, opettamisen, soittamisen ja orkesterin yhteispelin. Ehkäpä nuoteilla ei sitten niin ole käyttöä rappiomusiikissa, jossa väärät äänet hoidetaan miksauspöydällä tai peitetään massiivisella desibelivyöryllä niin, että koskaan ei ole oikeaa tarvetta pystyä soittamaan samaa kappaletta kahta kertaa samalla tavalla.

Ei se äänien peittäminenkään ole ihan noin yksin kertaista.
Hyvällä muusikolla on hyvä sävelkorva ja hän pystyy opettelemaan kappaleen täysin oikein. Toisaalta jos omaa absoluuttisen savelkorvan, on homma tietysti helpompaa ja kappaletta ei tarvi kuulla kuin kerran.

Useat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.
Musikaalisuus on kieltämättä taito, jota kaikille ei ole suotu, mutta niin moni kuitenkin laitetaan vaikka vanhempien toimesta piano/viulu/kitaratunneille.
Musiikin teoriaopinnot ovat kuitenki erittäin hyödyllisiä, varsinkin jos aikoo itse sitä opettaa.

Miniluv

QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Itse nuoteissa ei kyllä ole mitään taikaa, joka veisi improvisaatiokyvyn. Nuottien opettelematta jättäminen ei mitenkään taianomaisesti lisää jammailukykyä.

Nuotit eivät ole sen kummempaa kuin musiikin luku- ja kirjoitustaito.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

tusujusuu

"Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen."

Hehheh, nyt mennään aikamoisiin sfääreihin.

Mikä erottaa nämä kaksi henkilöä?

http://www.luv-emo.com/emo-hair/emo-boy-hairjpg.jpg
http://www.wedoitallvegas.com/Articles/content_images/kerry_king_live_050612_thumb.jpg

Alemman linkin häiskän musaa ei tosin paljon muslimimaailmassa kuunnella.
No tolerance for intolerance, no apology for being free.

"En yhdy siihen mitä sanotte, mutta taistelen viimeiseen asti sen puolesta, että voitte sen sanoa."

Iiro Iso-Ilomäki

Onhan itsetuho aika iso osa metallisanoituksia, mutta yleisesti ottaen (lukuunottamatta emo-miehiä) sitä käsitellään sarkastisesti ja vitsaillen, eli tyyliin "Kill me, because I just can't listen to you anymore" :D

Joillain tietysti menee siihen vakavaan vaiheeseen, kuten esim. Dissectionin Jon Nödtveidtilla, joka loppujen lopuksi (ainakin tähänastisen tarinan mukaan) ampui itsensä. Kunniaa miehelle, teki hyvää musiikkia loppuun saakka.

JR

Minen kans pysty tätä musiikinlajia kuuntelemaan ollenkaan, jostain syystä kiukkukäyrä alkaa nousemaan jo pelkästä taustamusiikista. Vanhempi raskas rytmimusiikki on minusta ihan viihdyttävää, mutta tämä hakkaavarytminen ei mulle sovi. Ei tunnu sopivan monelle sellaisellekkaan, jotka luulevat sen sopivan. Varmaan johtuu tästä opillisen sivistyksen puutteesta.

Jari-Petri Heino

Quote from: Miniluv on 07.11.2009, 11:21:42
QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Itse nuoteissa ei kyllä ole mitään taikaa, joka veisi improvisaatiokyvyn. Nuottien opettelematta jättäminen ei mitenkään taianomaisesti lisää jammailukykyä.

Nuotit eivät ole sen kummempaa kuin musiikin luku- ja kirjoitustaito.

En välttämättä, vaan tarkoitan ihmisiä joilla ei ole niinkään musikaalisia lahjoja ja soittotaito perustuu luettujen nuottien toistamiseen milloin milläkin soittimella.
Kyllä klassisilla soittimilla illakin pystyy jammailemaan.
Mozart on siinä oiva esimerkki. On ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.