News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Muslimimaissa hevimusiikki edustaa demokratiaa/musiikki islamilaisissa maiss

Started by SSampsa, 05.11.2009, 02:49:49

Previous topic - Next topic

SSampsa

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Muslimimaissa+hevimusiikki+edustaa+demokratiaa/1135250510884
QuoteHevimusiikilla on muslimimaissa erilainen yhteiskunnallinen merkitys kuin länsimaissa.

"Islamilaisessa maailmassa mustanpuhuva thrash metal -artisti edustaa usein edistystä ja demokratiaa. Monilla muslimimaailman hevimuusikoista on esimerkiksi akateeminen koulutus", sanoo tanskalaisen Freemuse-järjestön johtaja Marie Korpe.

Tässä mielessä hevi on noussut muslimimaissa edistyksellisten voimien keinoksi hakea vapautta voimakkaasti uskonnollisessa yhteiskunnassa. Se ei ole syrjäytyneiden kanava.

Marie Korpen mukaan Euroopassa ja Yhdysvalloissahan mielikuva metallimusiikista on aivan toinen, usein kliseisesti ennakkoluuloinen. "Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen.

Hevimusiikkia soitetaan islamilaisessa maailmassa aina Marokosta Pakistaniin ja Egyptistä Indonesiaan. Tiukan uskonnollisissa maissa metalli elää elämäänsä usein maan alla.

Yksi mustimmista maista tässä suhteessa on Iran, jonka musiikkisensuuri ei koske ainoastaan raskasta rockia, vaan populaarimusiikkia yleensä. Erityisen vaarallisia iranilaisten pyhien miesten silmissä ovat naiset, jotka eivät saa esimerkiksi laulaa tv:ssä tai julkisissa tilaisuuksissa solisteina.

Iranin ja hevin suhteeseen liittyy mielenkiintoinen paradoksi: hevibändien visuaalinen symboliikka muistuttaa hyvin paljon Iranin katujen ja julkisten tilojen sotaisaa kuvastoa.


tapio

Jostain jutun alkupuolelta sai sellaisen käsityksen, että muslimit ovat hienoja ja ennakkoluulottomia ajattelijoita myös siinä suhteessa, että he suhtautuvat hevimusiikkiinkin luovasti ja suvaitsevaisesti toisin kuin sisäsiittoisessa lännessä.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

SSampsa

Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Taitaa olla Korpen omaa kliseista mielikuvaa mukana tuossa lauseessa... Uskallan väittää, että aika monilla minkä tahansa maan hevimuusikoista on akateeminen koulutus. Sikäli kun tuskin hevin soittaminen/kuuntelu mihinkään koulutukseen mitenkään vaikuttaa.

Marjapussi

Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 03:07:01
Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Jospa kirjoittaja tarkoitti mustanahkaisia henkilöitä, jotka edustavat afromusiikin eri alalajeja ??? Tälläinen mielikuva minulle ainakin syntyy näin metalliin suuntautuneena.
Onhan se hienoa, että "virallisestikin" todetaan heavyn levittävän demokratiaa muslimeille. Odotan innolla hetkeä, kun moskeijoista alkaa kuulua Black Sabathia joikumisen sijasta.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

mannym

Quote from: Marjapussi on 05.11.2009, 03:27:50
Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 03:07:01
Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Jospa kirjoittaja tarkoitti mustanahkaisia henkilöitä, jotka edustavat afromusiikin eri alalajeja ??? Tälläinen mielikuva minulle ainakin syntyy näin metalliin suuntautuneena.
Onhan se hienoa, että "virallisestikin" todetaan heavyn levittävän demokratiaa muslimeille. Odotan innolla hetkeä, kun moskeijoista alkaa kuulua Black Sabathia joikumisen sijasta.

voishan sitä perustaa oman tornin sen moskeijan viereen ja soittaa vaikka slayeria. Marie Korpen kannattaisi tutustua musiikkiin ennen kuin tuo omia kliseisiä ennakkoluulojaan esille.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Iiro Iso-Ilomäki

Thihihi, tämmöiset on aina hauskoja.

Mutta joo, tuo
QuoteTässä mielessä hevi on noussut muslimimaissa edistyksellisten voimien keinoksi hakea vapautta voimakkaasti uskonnollisessa yhteiskunnassa. Se ei ole syrjäytyneiden kanava.
huvitti vähäsen myös.

Minun nähdäkseni metalli yleisesti ottaen ei ole mikään syrjäytyneiden kanava nykyään. Valtavirrassa uiskentelevia raskaan musiikin esittäjiä on jo hyvä liuta, ja monenlaiset ihmiset ovat metalliin jo tutustuneet. Tottahan on että syrjäytyneetkin kuuntelevat metallia useasti, mutta tarkoittaako se että terroristitkin kuuntelevat intialaista musiikkia sitä että se on terroristien kanava?


myöskin
¨
QuoteMonilla muslimimaailman hevimuusikoista on esimerkiksi akateeminen koulutus", sanoo tanskalaisen Freemuse-järjestön johtaja Marie Korpe.

Huvitti.

Itse pystyn aika hyvin tästä suoralta kädeltä nimeämään useamman tuttavan, jotka ovat henkeen ja vereen metallimuusikoita, mutta myös akateemisen tutkinnon saaneita tai siihen tähtäämässä. Tai yleisesti ottaen, n. 90% kyseisen musiikkimaailman tuttavistani on a) koulutettu b)koulutettu ja töissä c) töissä d) hyvässä elämäntilanteessa (valitse omat vaihtoehtosi, saat valita monta).

Minua närkästyttää se että jotkut näkevät ihmiset ihmisenä vasta sitten kun on akateeminen tutkinto. Viisaita ihmisiä on olemassa kuulkaa akateemisen maailman ulkopuolellakin.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Kolo

Aiheesta on hyvä dokumentti elokuvakin, jonka lopussa henkilöt joutuvat pakenemaan pois kotimaastaan uskonnollisen painostuksen vuoksi.

http://www.heavymetalinbaghdad.com/

JEE

Mukava uutinen! Jostain syystä tulee vainoharhainen olo ajatellessa hieman ajassa taaksepäin. Kirjoitin hesarin ketjuun:

"Positiivinen yllätys aamuun!
JEE  |  5.11.2009 9:18
Pakko todeta ketjun aloittajan sanoin, että "kerrankin positiivista" uutisointia muslimikulttuurista (sillä varauksella, että musiikkia ei missään muodossa käytetä välineenä islamin-uskon harjoittamiseen)!

Thors voisi nyt suorittaa laupiaan kulttuuriteon ja rahdata esimerkiksi Iranista pari suosituinta hevibändiä Suomeen turvaan vainolta. Muusikoilla olisi sentään JOTAIN annettavaa maallemme vastineeksi vieraanvaraisuudestamme -lammaspaimenien sijaan."

Loppukommentti olisi takuuvarmasti estänyt julkaisun vielä joku aika sitten, mutta nyt tekstini ilmestyi miltei samantien ruutuun!

Ur-ho-man

Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 02:49:49
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Muslimimaissa+hevimusiikki+edustaa+demokratiaa/1135250510884
Quote
Marie Korpen mukaan Euroopassa ja Yhdysvalloissahan mielikuva metallimusiikista on aivan toinen, usein kliseisesti ennakkoluuloinen. "Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen.



Zeesus. Johan oli yksisilmäinen kuva hevin kuuntelijoista. Raskaamman musiikin ystävänä olen jokseenkin täysin eri mieltä esitetyistä väitteistä.

Hotellihuoneita tuhoava ja bändäreitä käyttävä nisti-rokkari on melkoinen rokkiklisee jostain 80-luvun lopusta, kun pyöräilyhousut olivat vielä katu-uskottava hevivaruste. Marie Korpella lieneekin pyörinyt mielessä bändit mallia Gunnarit ja Mötley Crüe.

Itse miellän progressiivisen raskaamman musiikin erityisesti akaatemisen väen hommaksi.

Jiri Keronen

Suosittelen antropologi Sam Dunnin tekemää dokumenttia Global Metal. Siinä käydään vähän joka puolella maailmaa katselemassa, millaista on paikallinen metallikulttuuri. Mukana on muslimimaitakin, joissa tosin hevimusiikin akateemisuudella ei liioin juhlita, vaan joissa hevistä uhkaillaan tuomioilla ja joissa black metal on kärjistynyt uskonnolliseksi islam-metalliksi sekä antisemitismiksi.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Jari-Petri Heino

Ollessani Ankarassa keikalla ruåtsalaisen bändin kanssa, tuli levy-yhtiön järjestämässä tilaisuudessa pari iranilaista kaveria juttelemaan.
Pojilla oli kova huoli, miten päästä takaisin kotimaahan niin, ettei reissun todellinen syy paljastu.
Iranissa on kuuleman mukaan aika moinen underground metallipiiri.

Minulla ei ole akateemista koulutusta, mutta olen tienannut metallia soittamalla elantoni vuosia ja teen sitä yhä edelleen.
Musiikki ei tarvi akateemista koulutusta ja nuotitkin ovat vain palloja ja viivoja, eli oikeastaan musiikin tallennuskeino ajalta, jolloin ei nauhureita ollut.
Kolmekymmentä vuotta sitten uskovaiset jakelivat flaiereita Helsingin jäähallin edessä ennen heavybändien keikkoja, joten heavymusiikilla on pitkät perinteen yhteiskunnan mustan puolen vaalijana  8)
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Iiro Iso-Ilomäki

Itse olen seuraillut UG-metallipiirejä jo vuosia ja voin todeta "silminnäkijänä" että ug-piirit elävät ja voivat hyvin joka puolella maailmaa. Varsinkin Venäjä/Aasia/Lähi-itä-akselilla tuntuu ug-poppoota tupsahtelevan kuin sieniä sateella.

Myöskin etelä-amerikassa on jo pitkät perinteet ug-metallin saralla.


Itse toivoisin että oman bändin kanssa päästäisiin joskus sille asteelle että keikoista ja levyistä saisi muutakin kuin ilmasta olutta. Mutta se on vasta haave, tällä hetkellä ilmaset bisset ja bensarahat kelpaa vallan mainiosti, varsinkin kun soittaminen on niin jumalattoman hauskaa.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Jari-Petri Heino

Quote from: I_Heit_ on 05.11.2009, 12:50:23
Itse olen seuraillut UG-metallipiirejä jo vuosia ja voin todeta "silminnäkijänä" että ug-piirit elävät ja voivat hyvin joka puolella maailmaa. Varsinkin Venäjä/Aasia/Lähi-itä-akselilla tuntuu ug-poppoota tupsahtelevan kuin sieniä sateella.

Myöskin etelä-amerikassa on jo pitkät perinteet ug-metallin saralla.


Itse toivoisin että oman bändin kanssa päästäisiin joskus sille asteelle että keikoista ja levyistä saisi muutakin kuin ilmasta olutta. Mutta se on vasta haave, tällä hetkellä ilmaset bisset ja bensarahat kelpaa vallan mainiosti, varsinkin kun soittaminen on niin jumalattoman hauskaa.

Soittaja ei juo ennen keikkaa. Kuka sitä nyt kännissä töitä tekisi ;)
Kyllä bäkkärikaljakassien aika on auttamattomasti ohi, jos meinaa pärjätä.
Soittamisen pitääkin olla kivaa, muuten hommasta ei tule mitään. Kuvittele vain, millaista on rundata vaikka ympäri Eurooppaa bussilla 7 viikkoa ja soittaa joka ilta samat 15 biisiä milloin minkäkin kokoiselle yleisölle.

Etelä-Amerikka on kyllä oikea paikka mennä keikoille, siellä on tosiaan mieletön metallibuumi, eikä enää edes niin UG.
San Salvador on varmasti eksoottisin paikka, missä olen ollut keikalla.
4000 ihmisen halliin mahtui ainakin 5000 ihmistä.
Itselle on jäänyt se kuva, että metallimusiikki kun monesti on sanoitukseltaan nk. kiellettyjä hedelmiä, on se kova juttu syvästi uskonnollisissa maissa, kuten Etelä-Amerikan katolilaisissa maissa. Mene ja tiedä, mutta siltä se tuntuu.

P.S Musiikki on sellainen duuni, jossa joutuu tekemään satoja, ellei tuhansia tunteja ilmaista työtä ja sen takia sen täytyy olla kivaa.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Viinankylväjä

Niin taitaa olla, että ns. elämästä syrjäytyneet kaverit taitavat kuunnella enempi mm. räppiä.
Quote
Tekis mieli ajaa kytät vuokin telakan päähän,
ottaa niitten glockit ja ampuu niitä päähän.
Ja heittää ruumiit mereen vuokin telakalta,
keväällä raadot sais löytyy jäiden alta
.
Mä en pysty virkavaltaa kunnioittamaan
enkä syyttömänä turpaan ottamaan.
Mä voin myöntää etten oo ihan viaton,
mutten läpeensä paha niinku ne vitun siat on.

100 prosenttista vihaa ja väkivaltaa,
en suostu virkavaltaa kunnioittamaan.
100 prosenttista vihaa ja väkivaltaa, väkivaltaa, väkivaltaa.

80-luvulla mietittiin, että metallimusiikki tuhoaa nuoret satanistisilla sanoituksillaan ja aggressiivisuudellaan. Metallissa harva edes miettii sanoja sen kummemmin, fiilis on tärkeämpää. Räpissä sanoitukset ovat pääosassa ja se on nuorison musiikkia, mutta silti kukaan ei ole siitä huolissaan. No, ajat muuttuu, ja hyvä niin.

Iiro Iso-Ilomäki

Hietaselle:

No ei se ainakaan meillä vielä ohitse ole tuo bäkkärikaljojen juonti :P Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä että musiikkia ei pitäisi tehdä sen takia että pitää tehdä, vaan sen takia että haluaa tehdä.

En minäkään jaksaisi omaa bändiäni kavereiden kanssa pitää pystyssä jos meillä ei kemiat toimisi, eikä olisi hauskaa niin treeneissä, nauhoituksissa tai lavalla. Yleisesti ottaen kunhan on hyvä fiilis, niin hyvä on myös hommaa jatkaa.

Mut tosiaan tuosta viinanjuonnista, me kyllä juodaan (tilanteen salliessa) alkomahoolia ennen keikkaa, keikan aikana, ja keikan jälkeenkin, mutta enemmän se tietysti painottuu siihen keikan jälkeiseen tilanteeseen. Tietysti, tämähän on meillä vasta harrastetoiminta-asteella, niin se on vähän eri asia kuin se että tekee hommia joka päivä elannon eteen. Ei tässä nyt sentään alkoholistiksi voi ruveta.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

N

Quote from: SSampsa on 05.11.2009, 03:07:01
Jep. Tämä kohta huvitti:
Quote"Silmien eteen nousee helposti kuva mustaan nahkaan pukeutuneista liehuvatukkaisista tyypeistä, joiden lahjakkuus kohdistuu lähinnä hotellihuoneiden tuhoamiseen ja alaikäisten bändärien kanssa makaamiseen."

Taitaa olla Korpen omaa kliseista mielikuvaa mukana tuossa lauseessa... Uskallan väittää, että aika monilla minkä tahansa maan hevimuusikoista on akateeminen koulutus. Sikäli kun tuskin hevin soittaminen/kuuntelu mihinkään koulutukseen mitenkään vaikuttaa.


Täytyy myöntää, että joillakin ihmisillä (yleensä vanhemmilla henkilöillä) todellakin on tuollaisia mielikuvia rokkareista (tähän menee kaikki Elviksestä Slayeriin jne..), jossain määrin myös nuoremmilla ihmisillä tätä ilmenee. Täytyy myöntää etten itse ymmärtänyt tuota niin, että Korpe olisi sitä mieltä, kunhan kirjoittaa siitä, minkälaisia mielikuvia muilla asiasta on, ei että näin todellisuudessa olisi.

Mutta tuo "Se ei ole syrjäytyneiden kanava" kommentti on taas aika alakanttiin, ei tuo nyt ole muutenkaan mitenkään erikoisemmin syrjäytyneiden kanava länsimaissakaan. Tai siis toimii joillekkin syrjäytyneille kanavana, mutta noin yleensäottaen muusikot itsessään eivät tuohon kastiin sovi, eikä tuota kannata yleistää kuulijakuntaakaan koskemaan :)

Iiro Iso-Ilomäki

Ainakin kun kattoo metallikeikkojen- ja festareiden yleisöä, niin ei se porukka siellä kovin syrjäytynyttä ole. :D Sehän on ihan tutkittu juttu, että metallipiireissä yhteisöllisyys sukupuoleen, aatteisiin ja ikään katsomatta on aika yleistä.

Esim. Tuskassa ei tarvitse kauaa kavereita ettiä, meet johonkin istumaan ja alat höpöttämään, niin kyllä sieltä kavereita löytyy.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

pelle12

Quote from: tapio on 05.11.2009, 02:58:56
Jostain jutun alkupuolelta sai sellaisen käsityksen, että muslimit ovat hienoja ja ennakkoluulottomia ajattelijoita myös siinä suhteessa, että he suhtautuvat hevimusiikkiinkin luovasti ja suvaitsevaisesti toisin kuin sisäsiittoisessa lännessä.
;D ;D ;D ;D
En ole örinähevin suurin ystävä, jokin siinä vain etoo ja jopa herättää tällaisessa kalkkiksessa epäilyn, että jos kyseisellä örinällä täyttää kallonsa, niin eiköhän siinä tasapainoisempikin tasapainonsa menetä ennen pitkää. En kuitenkaan laittaisi KIELLETTY-tarraa levyjen kansiin.

Dirre

miksen ole ikinä hevibaarissa nähnyt tummaa nahkaista henkilöä???

Hämmentäjä

Itse paperilehdessä ollut juttu oli pidempi ja monipuolisempi kuin tuo nettiversio. Sen pointti oli lähinnä se, että alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa. Tuska-festareillakin oli kai jostain Indonesiasta tai Malesiasta tms. vieraillut joku hevibändi.

Ihmeen vähän tämä herättää vastakaikua foorumilaisissa?


turha jätkä

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 21:33:28
alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa.

....

Ihmeen vähän tämä herättää vastakaikua foorumilaisissa?

Johtuu varmaan siitä, että täällä porukka tiedostaa asioiden oikean laidan: Demokratia, sananvapaus ja muu aito kehitys ovat mahdottomia islamilaisessa ympäristössä.

pelle12

Quote from: Hämmentäjä on 06.11.2009, 21:33:28
Itse paperilehdessä ollut juttu oli pidempi ja monipuolisempi kuin tuo nettiversio. Sen pointti oli lähinnä se, että alakulttuurit ovat globaaleja ja hevimusiikki (ja raskaampi musiikki ylipäätään) ovat demokratian, sananvapauden ja kehityksen airueita islaminuskoisissa maissa. Tuska-festareillakin oli kai jostain Indonesiasta tai Malesiasta tms. vieraillut joku hevibändi.

Ihmeen vähän tämä herättää vastakaikua foorumilaisissa?


Vastakaikua? Johtunee ainakin minulla siitä, että en pidä nykyhevistä. Myönnän toki auliisti olevani fossiili, mutta melusaastetta se on korvissani, joten kai annat anteeksi, jos en jaksa jakaa vastakaikua. I'm an old fart ja vaikka kuinka yrittäisin 'ymmärtää': örinä on örinää. Ja nyt en tietenkää tarkoita melodista nykyheviä, vaan sitä ehtaa thrash tai trash metalia.

Parsifal

#22
QuoteIslamilaisessa maailmassa mustanpuhuva thrash metal -artisti edustaa usein edistystä ja demokratiaa.
Asiat ovat sitten huonommin kuin kuvittelinkaan.  :D

Quote...nuotitkin ovat vain palloja ja viivoja, eli oikeastaan musiikin tallennuskeino ajalta, jolloin ei nauhureita ollut.

Ei se kyllä ihan noin yksinkertaista ole. Saakelinmoinen sävelkorva saa olla, jos pystyy kuulemansa perusteella opettelemaan kappaleen täysin oikein. Nuottijärjestelmähän nimenomaan mahdollistaa vähänkin kehittyneemmän musiikin välittämisen, opettamisen, soittamisen ja orkesterin yhteispelin. Ehkäpä nuoteilla ei sitten niin ole käyttöä rappiomusiikissa, jossa väärät äänet hoidetaan miksauspöydällä tai peitetään massiivisella desibelivyöryllä niin, että koskaan ei ole oikeaa tarvetta pystyä soittamaan samaa kappaletta kahta kertaa samalla tavalla.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Iiro Iso-Ilomäki

Itse olen kyllä tavannut jopa Kuopiolaisessa Otto-pojassa tumma-hipiäisen, pitkällä mustalla tukalla varustetun kaverin. Oli muistaakseni kotoisin Perusta, tai ainakin asusteli siellä niillä hetkillä vakituisesti. Hieno mies, tekee kuulemma pirusti töitä metallimusiikin eteen etelä-amerikassa.

Ja Tuskassa tosiaan oli se yksi bändi jostain malesiasta tms. jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Sen muistan että ihan menevää musaa niillä tais olla.

Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Jari-Petri Heino

Minä tunnen useita mustia metalli-ihmisiä, mutta Suomessa harvemmin tosiaan näkee.

Quote from: Parsifal on 07.11.2009, 00:53:59
Ei se kyllä ihan noin yksinkertaista ole. Saakelinmoinen sävelkorva saa olla, jos pystyy kuulemansa perusteella opettelemaan kappaleen täysin oikein. Nuottijärjestelmähän nimenomaan mahdollistaa vähänkin kehittyneemmän musiikin välittämisen, opettamisen, soittamisen ja orkesterin yhteispelin. Ehkäpä nuoteilla ei sitten niin ole käyttöä rappiomusiikissa, jossa väärät äänet hoidetaan miksauspöydällä tai peitetään massiivisella desibelivyöryllä niin, että koskaan ei ole oikeaa tarvetta pystyä soittamaan samaa kappaletta kahta kertaa samalla tavalla.

Ei se äänien peittäminenkään ole ihan noin yksin kertaista.
Hyvällä muusikolla on hyvä sävelkorva ja hän pystyy opettelemaan kappaleen täysin oikein. Toisaalta jos omaa absoluuttisen savelkorvan, on homma tietysti helpompaa ja kappaletta ei tarvi kuulla kuin kerran.


Useat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.
Musikaalisuus on kieltämättä taito, jota kaikille ei ole suotu, mutta niin moni kuitenkin laitetaan vaikka vanhempien toimesta piano/viulu/kitaratunneille.
Musiikin teoriaopinnot ovat kuitenki erittäin hyödyllisiä, varsinkin jos aikoo itse sitä opettaa.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Miniluv

#25
QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Itse nuoteissa ei kyllä ole mitään taikaa, joka veisi improvisaatiokyvyn. Nuottien opettelematta jättäminen ei mitenkään taianomaisesti lisää jammailukykyä.

Nuotit eivät ole sen kummempaa kuin musiikin luku- ja kirjoitustaito.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

tusujusuu

"Näin länsimaissa heviin kyseenalaisesti mielletty tuho, kuolema ja itsetuho taittuvat muslimimaissa lähes vastakohdikseen."

Hehheh, nyt mennään aikamoisiin sfääreihin.

Mikä erottaa nämä kaksi henkilöä?

http://www.luv-emo.com/emo-hair/emo-boy-hairjpg.jpg
http://www.wedoitallvegas.com/Articles/content_images/kerry_king_live_050612_thumb.jpg

Alemman linkin häiskän musaa ei tosin paljon muslimimaailmassa kuunnella.
No tolerance for intolerance, no apology for being free.

"En yhdy siihen mitä sanotte, mutta taistelen viimeiseen asti sen puolesta, että voitte sen sanoa."

Iiro Iso-Ilomäki

Onhan itsetuho aika iso osa metallisanoituksia, mutta yleisesti ottaen (lukuunottamatta emo-miehiä) sitä käsitellään sarkastisesti ja vitsaillen, eli tyyliin "Kill me, because I just can't listen to you anymore" :D

Joillain tietysti menee siihen vakavaan vaiheeseen, kuten esim. Dissectionin Jon Nödtveidtilla, joka loppujen lopuksi (ainakin tähänastisen tarinan mukaan) ampui itsensä. Kunniaa miehelle, teki hyvää musiikkia loppuun saakka.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

JR


Minen kans pysty tätä musiikinlajia kuuntelemaan ollenkaan, jostain syystä kiukkukäyrä alkaa nousemaan jo pelkästä taustamusiikista. Vanhempi raskas rytmimusiikki on minusta ihan viihdyttävää, mutta tämä hakkaavarytminen ei mulle sovi. Ei tunnu sopivan monelle sellaisellekkaan, jotka luulevat sen sopivan. Varmaan johtuu tästä opillisen sivistyksen puutteesta.


Jari-Petri Heino

Quote from: Miniluv on 07.11.2009, 11:21:42
QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Itse nuoteissa ei kyllä ole mitään taikaa, joka veisi improvisaatiokyvyn. Nuottien opettelematta jättäminen ei mitenkään taianomaisesti lisää jammailukykyä.

Nuotit eivät ole sen kummempaa kuin musiikin luku- ja kirjoitustaito.


En välttämättä, vaan tarkoitan ihmisiä joilla ei ole niinkään musikaalisia lahjoja ja soittotaito perustuu luettujen nuottien toistamiseen milloin milläkin soittimella.
Kyllä klassisilla soittimilla illakin pystyy jammailemaan.
Mozart on siinä oiva esimerkki. On ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Parsifal

#30
Quote from: Miniluv on 07.11.2009, 11:21:42
QuoteUseat(enkä nyt tarkoita tosiaan kaikkia) nuoteista soittamaan opetelleet ovat  huonoja jammailemaan, eli siis soittamaan nk.hatusta muiden mukana.

Jos tarkoitat klassisen musiikin kautta muihin tyyleihin nmuuttaneita, niin klassisessahan ei paljoa jammailla, ihan ymmärrettävästi.

Näinpä. Eihän siitä mitään tule, jos jokainen orkesterin jäsen päättää alkaa improvisoida omiaan.

Pienemmillä kokoonpanoilla kyllä onnistuu tiettyyn rajaan saakka. Barokkimusiikki "koristeluineen" on tästä oiva esimerkki. Tahdin on kuitenkin pysyttävä samana, koska musiikissa on kyseessä useiden äänten ja soittajien muodostama kokonaisuus, ei yhden soittajan sooloilu. Ja jo tahtilajilla voi olla symbolista merkitystä; esim. Bach käytti hengellisessä musiikissaan paljon 3/4-tahtilajia - hänellä se symboloi isää, poikaa ja pyhää henkeä.

QuoteEn välttämättä, vaan tarkoitan ihmisiä joilla ei ole niinkään musikaalisia lahjoja ja soittotaito perustuu luettujen nuottien toistamiseen milloin milläkin soittimella.

Kokeilepa soittaa pari Bachin preludia ja fuugaa ja tuumi uudelleen, tarvitaanko siinä taitoa vai ei.

QuoteKyllä klassisilla soittimilla illakin pystyy jammailemaan.
Mozart on siinä oiva esimerkki. On ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.

On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musiikillisessa mielessä lähinnä paskaa - eikä edes toimi kuin tietyillä musiikinlajeilla, jotka ovat jo valmiiksi sen verran suurpiirteisiä, ettei soittajien yhteispelin tarvitse osua ihan yksi yhteen tai edes lähelle. Pointti on, että ei omatekoisuus ole vielä mikään laadun tae.

Niinkin voi käydä, että musiikin syvällisempi opiskelu kasvattaa myös itsekritiikkiä. Kun on jatkuvasti tekemisissä musiikin suurimpien nerojen hengentuotteiden kanssa, ei viitsi päästää ulos kaikkia omia pökellyksiä, mitä mieleen tulee. Joka tapauksessa "jammailusta" ja Mozartista ei oikein voi puhuakaan samassa lauseessa, niin erilaisissa sfääreissä niissä kuitenkin liikutaan.

Palataksemme aiheeseen on toki hienoa, että Iranin kansa uskaltaa uhmata uskonnollista tyranniaa, mutta silti toivoisin heidän etsivän länsimaisesta kulttuurista jotakin hieman korkeatasoisempaa symboliikkaa. Mutta porukkaa on monen tasoista ja kaipa hevi sitten vetoaa johonkin alimman tason yhdistävään tekijään.

Edit: typoja.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

IDA

Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 16:53:59
On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musikillisessa mielessä lähinnä paskaa

Juurikin näin.

Muistan kuinka penskana luin jostain Soundista tai Musasta jonkun neron jutun, jossa hän selitti kuinka suuret, klassiset mestarit olisivat varmaan tehneet samanlaista musiikkia kuin Pink Floydit ja Uriah Heepit jos heillä olisi ollut nykyaikainen tekniikka käytössään. Silloin tuli ajateltua, että "ei nyt saatana" vaikka kiroilla ei saisikaan :)

Parsifal

Quote from: IDA on 09.11.2009, 17:07:00
Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 16:53:59
On olemassa musiikkia ja sitten on jammailua, joka voi olla hauskaa ajankulua, mutta on musikillisessa mielessä lähinnä paskaa

Juurikin näin.

Muistan kuinka penskana luin jostain Soundista tai Musasta jonkun neron jutun, jossa hän selitti kuinka suuret, klassiset mestarit olisivat varmaan tehneet samanlaista musiikkia kuin Pink Floydit ja Uriah Heepit jos heillä olisi ollut nykyaikainen tekniikka käytössään. Silloin tuli ajateltua, että "ei nyt saatana" vaikka kiroilla ei saisikaan :)

Jotakin tuollaista saa aina välillä kuulla. :D  Jostakin syystä minulla on kuitenkin tunne, että toisin päin homma takkuaisi aika pahasti; jos nuo Pink Floydit ja Uriah Heepit heitettäisiin 1700-luvulle, alkaisiko heiltä syntyä Bachin, Händelin ja Mozartin veroista musiikkia?
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

SSampsa

QuoteOn ihmisiä, jotka tekevät musiikkia ja ihmisiä jotka vain soittavat muiden tekemää musiikkia, siinä se ero.

Nimenomaan. Tämä on ainakin omalla kohdalla todellisuutta. Muistan kun joskus pikkunappulana isäpuoleni löi kitaran käteeni ja yritti opettaa soittamaan, hermothan siinä ukolla meni kun minä näppäilin omia sävellyksiäni kokoajan eikä niitä hienoja nuotteja mitä olisi pitänyt opetella. No, nykyään nyt ymmärrän jo jonkun verran niiden päälle, mutta en siltikään voi sanoa olevani ns. (harrastelija)muusikko vaikka soitan omassa bändissä (jokainen perus instrumentti menee) ja sävellän biisejä.

Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista, siksi arvostan ns. jammailua enemmän kuin kaavoihin kangistunutta teoriaa. En vain ymmärrä niitä ihmisiä, jotka arvottavat musiikin sen teknisen soiton perusteella.


Jari-Petri Heino

#34
Tahdin sisälle mahtuu paljon ääniä.
Tässä ei olla tekemässä eroa musiikkien suhteen, vaan soittajien.
Amadeus oli kova poika jammailemaan.
Amadeus oli myös kova säveltämään ja hän ei siihen tarvinnut edes minkäänlaista instrumenttia, vaan tallensi sävelet suoraan päästään nuoteille virheettöminä. Ei korjauksia.
On turha kiistellä siitä, mikä musiikki on sitä ainoaa oikeaa. Musiikki on aina luomistyön tulos ja siihen ei vain kaikki pysty oli pointtini. Soittamaan taas voi oppia lähes kuka tahansa.

Kyllä minä osaan nuotit ja niiden osaamisesta ei tosiaan ole mitään haittaa, mutta niiden osaamattomuus ei estä olemasta taitava säveltäjä ja muusikko.

Kuten Miniluv totesi nuottien oppimista voi verrata lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen.

Ja kyllä Pink Floydia voi aivan hyvin verrata Mozartiin tai muihin klassisen musiikin mestareihin, mitä tulee musiikkiin, sen tekemiseen ja sitä kautta maineen saamiseen. Jos ei pidä itse musiikista on se puhtaasti makuasia.
Gilmourin tai muiden vastaavien säveltäjien töitä ei ole syytä kuitenkaan vähätellä.


edit: Niin ja mielestäni kyllä soittimensa tunteminen, perusasioiden tietäminen ja tekninen osaaminen, sekä tietotaito, ei rajoita mitenkään luomista, vaan päinvastoin antaa sille paljon enemmän mahdollisuuksia.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Parsifal

Quote from: SSampsa on 09.11.2009, 17:29:10
Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista...

http://www.youtube.com/watch?v=7prUFflX0_E&feature=related

On pitkä verrattuna tyypillisiin kolmen minuutin "biisehin", juu... mutta hiljenny ja kuuntele alusta vain. Muuten kokonaisuus voi mennä ohi. Jos kuuntelu tuntuu vaativan liikaa pitkäjänteisyyttä, tässä on hieman lyhyempi kappale - samasta teoksesta muuten:

http://www.youtube.com/watch?v=jAHc-D-1jTU&fmt=18

Tehdäänkö tätä nyt sitten sydämellä vai aivoilla?

Kaikkein suurimmassa musiikissa käytetäänkin molempia. Musiikki voi kuvata elämää suurempia tunteita ja silti pitää ns. jalat maassa.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

SSampsa

#36
Quote from: Parsifal on 09.11.2009, 18:01:38
Quote from: SSampsa on 09.11.2009, 17:29:10
Olen aina ollut sitä mieltä, että musiikki kumpuaa enemmän sydämestä kuin aivoista...

http://www.youtube.com/watch?v=7prUFflX0_E&feature=related

On pitkä verrattuna tyypillisiin kolmen minuutin "biisehin", juu... mutta hiljenny ja kuuntele alusta vain. Muuten kokonaisuus voi mennä ohi. Jos kuuntelu tuntuu vaativan liikaa pitkäjänteisyyttä, tässä on hieman lyhyempi kappale - samasta teoksesta muuten:

http://www.youtube.com/watch?v=jAHc-D-1jTU&fmt=18

Tehdäänkö tätä nyt sitten sydämellä vai aivoilla?

Kaikkein suurimmassa musiikissa käytetäänkin molempia. Musiikki voi kuvata elämää suurempia tunteita ja silti pitää ns. jalat maassa.

Ei sinun minulle tarvitse opettaa klassista musiikkia, kuuntelen sitä aika ajoin ja pidän kovasti sen mestariteoksista. Yksi niistä monista inspiraation lähteistä omiin sävellyksiin.

Viittasin niihin ihmisiin, jotka näkevät musiikin lähinnä teoriana ja teknisenä taitona ja perustelevat jonkun musiikin huonoutta/parhautta samoilla aseilla. Minä kuulen musiikista aina ensimmäisenä sen sävellyksen ja sen luoman tunnetilan kuin jonkun yksittäisen merkityksettömän teknillisen yksityiskohdan.

hietane tuossa sanoinkin paljon oleellista mihin yhdyn täysin. Kaikilla ihmisillä ei ole sävellystaitoa vaikka hallitsisikin teorian ja tekniikan täydellisesti. Aivan kuin kaikilla kielioppimestareilla ei ole taitoa kirjoittaa romaania, kun taas melkein kirjoitustaidoton voi luoda mestariteoksen. Ymmärrätkö eron?

Makuasioista voi edelleenkin kiistellä, mutta se on täysin turhaa.

Iloveallpeople

QuoteMusiikkia kahden islamin rajalla

Lähi-idän maissa kasvaa sukupolvi, jolle musiikin hyväksyminen on oma valinta. Jyrkän kieltäytymisen rinnalle on syntynyt vapaampi maailmankatsomus.

Kalifornian yliopiston Lähi-idän historian professori Mark LeVine puhui Sibeliusmuseossa eri musiikkigenrejen leviämisestä islaminuskoisiin maihin ja yleisen mielipideilmaston liberalisoitumisesta

Lähi-idän kulttuurista ja musiikista julkaisuja toimittaneen LeVinen tuorein teos on vastikään suomennettu Heavy Metal Islam.

- Hevimusiikki on voima, josta haetaan tukea sosiaalisiin ongelmiin. Samat piirteet ilmenivät lännessä punk-kulttuurin syntyessä. Vastavoimat reagoivat niin ikään yhtä jyrkästi, LeVine sanoi.
...


Koraani mahdollistaa tulkintojen kirjon

Islam on levinnyt Eurooppaan siirtolaisten mukana, ja aiheuttanut uskonnon soveltamiseen liittyvää voimakastakin keskustelua. Islaminuskoisten siirtolaisten oloja Ruotsissa tutkinut ruotsalaislehtori Jonas Otterbeck puhui Koraanin mahdollistamista reformistisista tulkinnoista.
...

- Konservatiivisen näkemyksen mukaan musiikilla on suora yhteys ruumiillisiin nautintoihin, ja tällöin se on turmiollista. Musiikin soidessa ihminen alkaa esimerkiksi naputtaa sormia ja jalkoja yhteen, Otterbeck taustoitti.

Samalla argumentilla päinvastaiseksi käännettynä on puolustettu musiikin hyvyyteen liittyvää vaikutusta. Lisäksi Koraania voi tulkita esimerkiksi siten, että musiikki on osa luontoa, joka taasen on jumalan itsensä luomaa.

Islamin ja musiikin suhdetta puitiin Sibeliusmuseossa järjestetyssä seminaarissa kansainvälisten puhujavierailijoiden johdolla. Seminaarin järjestivät Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine ja kulttuuristen merkitysten välittymisen tutkijakoulu, Åbo Akademin uskontotieteen seura ja musiikkitieteen oppiaineet, Sibeliusmuseo sekä Suomen Etnomusikologinen Seura.

Koko artikkeli: UTU -Turun yliopiston verkkolehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff