News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kouluissa sianlihaton ruokavalio?

Started by Veli Karimies, 20.10.2009, 18:48:01

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Satuin tässä tänään vilkaisemaan kohteen ruokalan ilmoitustaulua, ja siellä oli lista dieteistä esim.. kasvis, kalaton, perunaton ja sitten sianlihaton. Pisti hieman miettimään. Tarjotaanko kouluissa ihan yleisesti sianlihattomia ruokavalioita? En keksi mitään muuta syytä tälle, kuin muslimien määrä koulussa. Joita muuten olen nähnyt kaksi, kolme, maksimissaan neljä. Mistä lähtien uskonnon mukaan on ruvettu tekemään eri ruokavaihtoehtoja?

Antti Tulonen

Armeijassakin on tarjolla sianlihatonta vaihtoehtoa.

kohmelo

Gookeli kouraan:
Helsingin kaupunkiOPETUSVIRASTO
KOULUJEN ERITYISRUOKAVALIOT JA EETTISET VAKAUMUKSET
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f917aa804a177d8f8353eb3d8d1d4668/Koulujen+erityisruokavaliot+ja+eettiset+vakaumukset.pdf?MOD=AJPERES

QuoteLisäksi ruokalistaan merkitään ruokalajien soveltuvuus ruokavalioihin, joissa
ei käytetä naudanlihaa tai sianlihaa:

Sianlihaton S
2.9. Uskonnollinen vakaumus
Uskonnollisissa vakaumuksissa ruokailijan ateriat kootaan soveltuvista perus- ja
kasvisruokalistan tuotevalikoimista. Kiellettyjä ruoka-aineita ei pääsääntöisesti
korvata vastaavilla soveltuvilla ruoka-aineilla (esim. sianliha - naudanliha).
Perus- ja kasvisruokalistat suunnitellaan sellaisiksi, että niiden perusvalikoimista
löytyy monipuolinen ja vaihteleva valikoima soveltuvia pääruokalajeja lisäkkeineen
(ateriakokonaisuus).

Ministeri

Ei minun aikaan mitään erikoisruokia kouluissa ollut. Allergikoille omat safkansa, ainoat eri uskontojen edustajat olivat jehovia tms... silloin.

Asiaan mitenkään liittymättä mäkkärin safkat on boikotissa omalta osalta sen jälkeen kun kuulin että tarjoavat halal teurastettua lihaa :(
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi

Blogini profeetan pilakuvaoikeudenkäynnistä:

http://oikeusmurhattu.blogspot.com/

kohmelo

http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=24&ved=0CA8QFjADOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.riihimaki.fi%2Fmodules%2Fupndown%2Fdownload_upndownfile.asp%3Fid%3D603EB0EAB2824019AA6906E707836525%26itemtype%3DUPNDOWNFILE%26layout%3Ddefault&rct=j&q=sianlihaton&ei=6N3dSt6TC4L0mQOQ-ule&usg=AFQjCNEkwME7wnCHt8Bwd57Z7MlWhwllmQ

QuoteERITYISRUOKAVALIOKAAVAKE PERUSKOULUT JA LUKIO
KAAVAKE TÄYTETÄÄN AINA UUDEN LUKUVUODEN ALUSSA

RUOKAVALIOT
laktoositon, gluteeniton, kasvis, sianlihaton, joku muu, mikä ?

----------------------
http://www.tartuverkkoon.fi/varia/suurtalouskokki/SuurtaloudenRuokatuotantoNaytto.pdf

Vantaan kaupunki, Vantaan ammattiopisto
Catering-alan perustutkinto, suurtalouskokki, 2.vuosi

Quoteosattava valmistaa erilaisia ruokalajeja ja erityisruokavalioruokia
(tavallisimmat allergiat ja kasvisruoat, keliakia, laktoosiintoleranssi,
diabetes, sianlihaton)
----------------------
http://www.jarvenpaa.fi/koulu/yhteiskoulu/tekstisivu.tmpl?sivu_id=1249
Järvenpään Yhteiskoulu, Koulun ruokalan ruokalistat
KESKIVIIKKO 14.10.
...
- Erikoisruokavaliot: sianlihaton, laktoositon, hyla
------------------------
http://www.uusimaa.fi/Uutiset/Arkisto/2009/05/23/Porvoossa-kouluruoka-on-mukiinmenevaa2

Porvoossa kouluruoka on mukiinmenevää
QuoteNiiden lisäksi on erikoisruokavalioiden tarjoilupiste, jossa on esimerkiksi kasvisvaihtoehto tai sianlihaton vaihtoehto erilaisille etnisille ryhmille.

aivovuoto

Älkääs nyt. Kaikkihan tietää, että kun edes sianlihaa kohti katsotkin, niin se on ohitusleikkaus.  ;)

Itse en voi sietää lintuperäistä lihaa (makunsa puolesta), joten missä ovat oikeuteni  :'(

metsämies

Mitä helvetin haittaa voi olla että tarjolla on myös sianlihaton vaihtoehto? Oli kait minunkin aikaan koulussa kasvisvaihtoehto vaikka tiettävästi vain yksi tyttö oli kasvissyöjä.

mikkoellila

Quote from: pelle12 on 20.10.2009, 19:04:18
Quote from: Dogah on 20.10.2009, 18:56:15
Aiku IHQ! Nyt Suomen muslimit ja juutalaiset tietävät, että voivat puolustaa Suomea hyvin oman tunnoin

Muslimeista Suomen armeijassa

En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Invictus

Quote from: metsämies on 20.10.2009, 19:36:49
Mitä helvetin haittaa voi olla että tarjolla on myös sianlihaton vaihtoehto? Oli kait minunkin aikaan koulussa kasvisvaihtoehto vaikka tiettävästi vain yksi tyttö oli kasvissyöjä.

Koska omien ruokien valmistaminen häviävän pienelle syöjäkunnalla on resurssien ja ajan tuhlausta.
"There are no desperate situations, there are only desperate people."
-Heinz Guderian

CaptainNuiva

Kantaväestön koululaisten ruokailusta tingitään kaikella tavoin, jopa terveyden kustanuksella....Samaan aikaan toisaalla:
-Olen muslimi ja vaadin uskonnolisten ja perinteideni mukaista ruokaa lapsilleni.
-Ai kuinka ihgua! Kyllä laitetaan ihan mitä vain haluatte, hetki vain ja poistamme ensin resursseja kantaväestön lapsilta, syökööt kotonaan ja tasarvo joutaakin tuonne tyhjään perunalaariin heitettäväksi!

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ari-Lee

Syökää kanaa! Syökää kanaa!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Antti Tulonen

Olen huomannut armeijassa, että vaikka muslimit eivät olisi Ramadanista ollenkaan kiinnostuneita tai rukoilisi päivittäin, sianlihaan he eivät missään tapauksessa koske. Enkä näe, mitä pahaa on sianlihattomassa vaihtoehdossa. Onhan muillekin esim. laktoositonta, gluteenitonta jne.

Ernst

Quote from: mikkoellila on 20.10.2009, 19:42:45
Quote from: pelle12 on 20.10.2009, 19:04:18
Quote from: Dogah on 20.10.2009, 18:56:15
Aiku IHQ! Nyt Suomen muslimit ja juutalaiset tietävät, että voivat puolustaa Suomea hyvin oman tunnoin

Muslimeista Suomen armeijassa

Tässä maailmassa on kaksi pahasti aliarvostettua totuudenpuhujaa - Mikko Ellilä, joka on tosiolevainen, ja fiktiivinen Kummeli-hahmo Pikku-Henry Rintanen. Kumpikin henkilö on tavoittanut tästä todellisuudesta kaksi täysin yhtäpitävästi totuudenmukaista periaatetta: Jos nöyristelet jonkun (esimerkiksi muslimin) edessä ja luulet, että tämä joku arvostaa sinua, erehdyt pahasti. Sinä nuolet sen persettä ja häpäiset ja nöyryytät itsesi myös kaikkien muiden ihmisten edessä. Häpeä!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

pelle12

Quote from: Dogah on 20.10.2009, 20:27:46
Olen huomannut armeijassa, että vaikka muslimit eivät olisi Ramadanista ollenkaan kiinnostuneita tai rukoilisi päivittäin, sianlihaan he eivät missään tapauksessa koske. Enkä näe, mitä pahaa on sianlihattomassa vaihtoehdossa. Onhan muillekin esim. laktoositonta, gluteenitonta jne.
Ja kannibaaleille oma ruokalista kans. SyövätHÄN suomalaisetKIN punaista lihaa. Kaikki olemme tasa-arvoisia, vaikka erilaisia. ;D

Jepulister

Quote from: Dogah on 20.10.2009, 20:27:46Enkä näe, mitä pahaa on sianlihattomassa vaihtoehdossa. Onhan muillekin esim. laktoositonta, gluteenitonta jne.

Laktoositon ruokavalio on ihmisen normaali ruokavalio, koska aikuisiälle jatkuva laktoosia pilkkovan entsyymin eritys on itse asiassa mutaatiosta johtuva periytyvä tila, joka on maailman mitassa melko harvinainen. Gluteeniton ruokavalio ja sen ehdoton noudattaminen koko eliniän taas on keliakia-nimisen sairauden ainoa hoitokeino.

Onko uskonnollisista syistä noudatettava ruokavalio mielestäsi sairauden hoitoa vai ehkä perinnöllistä laatua oleva asia, vai tarkoitatko, että sellainen ruokavalio pitää (muiden kuin asianomaisten kustannuksella toki) järjestää tarjolle?

metsämies

Quote from: Sami Holmström on 20.10.2009, 20:45:21

Laktoositon ja gluteeniton ruokavalio ovat joillekin välttämättömiä. Sen sijaan uskovaisen sian syöntiin liittyvä rajoite kertoo lähinnä mielenterveysongelmista.

No mitenkäs kasvissyöjät? Ovatko hekin mielenterveysongelmaisia kun eivät ala lihaa syömään?

Mursu

Quote from: metsämies on 20.10.2009, 19:36:49

Tuollaiset vaihtoehdot lisäävät kustannuksia, ja ne pitää jonkun maksaa. Sianlihan karttajat eivät juurikaan itse ole veroja maksamassa. Riittäisi aivan hyvin, että aineosat kerrottaisiin ja sitten voisi syödä tai olla syömättä. Lisäksi tässä myöntymisessä on se ongelma, että ennen pitkää aletaan sianlihaa välttää kokonaan ainakin kouluissa, joissa suuri osa on muslimeja.

Jotenkin ärsyttää, kun tietyn väestöryhmän puolelta tulee vaatimuksia vaatimusten perään.

Veli Karimies

Kyllähän se vähän outoa on, että uskonnollisista syistä ruvetaan valmistamaan erikoisruoka-annoksia. Laktoosi-intoleranssi sekä keliaakkia kun ovat katso ihan fyysisiä asioita, näitä voisi verrata siihen, että pyörätuolilla kulkeville rakennetaan rampit ja muslimien sianliha, että he vaatisivat palo-ovea avattavaksi jotta he voisivat kulkea toisesta ovesta kuin kritstityt.

Veli Karimies

Quote from: metsämies on 20.10.2009, 21:00:27
No mitenkäs kasvissyöjät? Ovatko hekin mielenterveysongelmaisia kun eivät ala lihaa syömään?

Hieman kyllä ovat, mutta kasvisruokailijan ruokavalio taasen ei vie resursseja muilta.

Eino P. Keravalta

Joka päivä, jokaisessa koulussa ja jokaisella työpaikalla jokaikinen ruoka on sianlihaton: herra on hyvä ja jättää ne lihapalat syömättä, ottaa perunaa, riisiä, pastaa, salaattia, salaatinkastiketta, leipää, juustoa, jugurttia ja vielä vaikka jälkiruokaa ja kahvia. Kukaan ei ole pakottanut sitä sianlihaa syömään.

On käytännöllisempää, järkevämpää, edullisempaa ja oikeustajun mukaista, että yksilö itse valikoi ruuat lautaselle kuin että systeemi tuottaa jokaiselle uskonnolle, vakaumukselle, dietille ja mieltymykselle omat pöperöt. Jollei kelpaa niin ilmankin saa olla ja ostaa kotiin mitä halajaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

pelle12

Quote from: metsämies on 20.10.2009, 21:00:27
Quote from: Sami Holmström on 20.10.2009, 20:45:21

Laktoositon ja gluteeniton ruokavalio ovat joillekin välttämättömiä. Sen sijaan uskovaisen sian syöntiin liittyvä rajoite kertoo lähinnä mielenterveysongelmista.
Ovat. Mutta koska he eivät tee kellekään pahaa, se heille (ja minulle) suotakoon.

Eino P. Keravalta

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.10.2009, 21:10:12
Joka päivä, jokaisessa koulussa ja jokaisella työpaikalla jokaikinen ruoka on sianlihaton: herra on hyvä ja jättää ne lihapalat syömättä, ottaa perunaa, riisiä, pastaa, salaattia, salaatinkastiketta, leipää, juustoa, jugurttia ja vielä vaikka jälkiruokaa ja kahvia. Kukaan ei ole pakottanut sitä sianlihaa syömään.

On käytännöllisempää, järkevämpää, edullisempaa ja oikeustajun mukaista, että yksilö itse valikoi ruuat lautaselle kuin että systeemi tuottaa jokaiselle uskonnolle, vakaumukselle, dietille ja mieltymykselle omat pöperöt. Jollei kelpaa niin ilmankin saa olla ja ostaa kotiin mitä halajaa.

Edelliseen lisäten sen poikkeuksen, että sairaus saa olla peruste poikkeavaan ruokavalioon. Islam ei käsittääkseni ole sairaus, vaikka joku on joskus niinkin luullut.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Veli Karimies

Quote from: pelle12 on 20.10.2009, 21:16:26
Yhden sianlihakilon tuottaminen tulee ympäristölle paljon halvemmaksi kuin naudanlihakilon tuottaminen. Olen joskus kieli poskessa mietiskellyt, että kenties jotkut musulmaanit (ja miksei juutalaisetkin-eritoten Ariel Sharon) eivät suostu syömään sikaa, koska kannibalismi on yksi ihmiskunnan yhteinen ja yleisin tabu?

Miten tämä liittyy, koulun resursseihin valmistaa ja tarjota ruokaa.

Täytyykin pistää kyselyä, että olisiko esim mahdollista saada korkeaproteiinista ruokaa tästälähin, kaippa tuo bodaaminenkin joskus joku uskonto voi olla.

svobo

Komppaan Eino Peetä täysillä tuosta, että ihmiset voivat itse valita tarjolla olevista ruoka-aineista ne, mitä haluavat syödä.

Armeijan kanssa voitaisiin taas tehdä niin, että mislimit saisivat täyden vapautuksen palvelusta sillä perusteella, että heidän uskontonsa vaatii niin paljon erityisjärjestelyjä. Epäilen kyllä kovasti, että noudatetaanko arabiarimeijoissa koulutuksen aikanakaan niitä säädöksiä niin tarkasti, sotatilasta nyt puhumattakaan.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Malla

Miksei kouluruokahommaa voisi tehdä mahdollisimman helpoksi? Joka päivä kaksi ruokaa: liha/kala ja kasvis, joista jälkimmäinen olisi aina myös gluteeniton ja maidoton. Liha/kala-ateroihin selkeä merkintä, mitä lihaa ateria sisältää ja onko siinä maitotuotteita/viljaa. (Ja jos ei osaa vielä lukea, ei kun kyselemään.)

Jos jonakin päivänä koululounas jää hiukan kevyemmäksi, eväät mukaan tai tanakampaa pöperöä kotona. Kouluruokahan on vain yksi päivän aterioista. Olen huomannut, että rankasti allergisten (=noin seitsemän sallittua ruoka-ainetta) lasten vanhemmat laittavat omat eväät mukaan ihmeempiä vaatimatta. Vaikeasti allergiset lapset osaavat myös itse kysellä ja kieltäytyä meteliä pitämättä. Pahinta mekkalaa pitävät ne, joiden ruokavalioon on jokin muu syy kuin aito ja todettu allergia. 

Ovat menneet ihmeellisiksi vaatimukset nykyään...   

Simo Hankaniemi

Ei mitään erikoisruokavalioita kouluihin. Kaikille sama mössö ja jos ei kelpaa, voi täyttää mahansa kraanavedellä. Ellei sitten ole "valoravinnon" kannattaja, jolloin ei tarvitse juodakaan.

Jos uskonnollisille ruokailijoille tehdään myönnytyksiä, niin miksi ei myös ateisteille, jotka vain sattuvat haluamaan jotakin erikoista korostaakseen erilaisuuttaan. Itse haluaisin syödä puoli kiloa tuoretta riistalihaa joka päivä. Ja heinätulella grillattuna, kiitos.   

JR

Eikä sianlihassa mitään vikaa ole, tosin se pitäisi valmistaa vähän toisin, kuin mitä nykyään. Naudanlihan rasva se on, mikä verisuonien seiniin takertuu, se kun on laadultaan perin kovaa.

Ari-Lee

Quote from: Tapio Arjo on 20.10.2009, 22:54:54
Tämä on yksi niistä pienistä ja huomaamattomista myönnytyksistä islamille, jota muutamat suvaitsevaiset hommalaisetkin puolustavat.

Mitä sallitte seuraavaksi?

Kuinka pitkälle annatte muslimien mennä?

Missä kulkee teidän rajanne?
Niin missä? Vastatkaa?! Varmaan siinä kun lentää ensimmäinen kivi kohti pataa tajutaan ennen tajunnan irtoamista ettei iSlamille periksi antaminen ollutkaan niin *tun hieno asia. On vain liian myöh...*poks*
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ibn ghul

Quote from: kohmelo on 20.10.2009, 19:06:26
Porvoossa kouluruoka on mukiinmenevää
QuoteNiiden lisäksi on erikoisruokavalioiden tarjoilupiste, jossa on esimerkiksi kasvisvaihtoehto tai sianlihaton vaihtoehto erilaisille etnisille ryhmille.

En tiennytkään että on olemassa etnisiä ryhmiä jotka eivät voi syödä sianlihaa. Onko tämä vähän niinkuin laktoosi-intoleranssi sikapartikkeleille joka tulee synnynnäisesti? Miten se sitten tarttuu suomalaisiinkin islamiin käännyttäessä?
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Oluttikka

Quote from: Ari-Lee on 21.10.2009, 04:36:40
Quote from: Tapio Arjo on 20.10.2009, 22:54:54
Tämä on yksi niistä pienistä ja huomaamattomista myönnytyksistä islamille, jota muutamat suvaitsevaiset hommalaisetkin puolustavat.

Mitä sallitte seuraavaksi?

Kuinka pitkälle annatte muslimien mennä?

Missä kulkee teidän rajanne?
Niin missä? Vastatkaa?! Varmaan siinä kun lentää ensimmäinen kivi kohti pataa tajutaan ennen tajunnan irtoamista ettei iSlamille periksi antaminen ollutkaan niin *tun hieno asia. On vain liian myöh...*poks*

Raja jäi jo taakse.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Miten itse toimit islamia vastaan?
Itse varmaan kirjoitan numeron äänestyslappuun vuonna 2011. Tai jos sattuu sateinen sunnuntai, niin ehkä jätänä menemättä lähikoululle äänestämään.
Eiköhän ne vaikutusmahdollisuudet ole siinä.