News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Milloin sotilasvala muuttuu vannojaansa sitomattomaksi?

Started by Kullervo Kalervonpoika, 18.10.2009, 14:41:13

Previous topic - Next topic

Kullervo Kalervonpoika

Nimimerkki Korruptio heitti Kullervoblogissa tällaisen kysymyksen ilmaan: Milloin sotilasvala muuttuu vannojaansa sitomattomaksi?

Voidaan  hyvinkin olettaa, että tilanteessa, jossa eduskunta on luopunut vallastaan vapaaehtoisesti (Lissabonin sopimus) ja siirtänyt Suomea koskevan lainsäädäntövallan (EU-direktiivit) perustuslain määrittelemän kansan kannalta katsoen kolmannelle osapuolelle, saattaa syntyä tilanne jossa Suomen tasavalta on  de jure (ainakin de facto) purkautunut ja se on liitetty Euroopan Unioniksi kutsuttavaan liittovaltioon.

Tässä tilanteessa saattaa syntyä sotilasvalan tai juhlallisen vakuutuksen antaneille sellainen tilanne, että kuten eräs C.G.E. Mannerheim totesi vuonna 1918, että instituutio jollehän oli vannonut valansa oli lakannut olemasta. Näin vala oli hänen kohdallaan purkautunut.

Samoin saattaa käydä myös silloin kun:

1. Kansalle kuuluva valta on luovutettu eduskunnalta (ja sen toimesta) kolmannelle osapuolelle (Brysseliin).
2. Suomen valtiollisen vallan rajat ja/tai
3. Suomen kansalaisten piiri määritellään Suomen ulkopuolelta tai Suomen kansalaisuus käsitteenä häviää.

Lisää ja laajemmin samasta aiheesta täällä.

Vastuuvapauslauseke: Tämä kirjoitus on puhtaasti teoreettinen. Sen tarkoituksena ei ole kiihottaa eikä kehottaa ketään mihinkään laittomuuksiin. Tämän kirjoituksen tarkoitus on herättää keskustelua tästä aiheesta.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Nuivanlinna

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Veli Karimies

Minä taas katson, että olen vannonut valan tietylle valtakunnalle ja kansalle ja tulen toimimaan tuon valtakunnan ja kansan hyväksi oli se sitten olemassa tai ei. Vala ei koskaan purkaudu minun kohdallani.

Tunkki

Tässäpä mainio huomio. 10v olen vielä asevelvollisuuden piirissä. (Upseerit ja ali-sellaiset vapautuvat asepalveluksesta kun 60 täyttävät, kenraalikunta taitaa olla nakissa lopun ikäänsä.

Ari-Lee

Quote from: Veli on 18.10.2009, 14:57:41
Minä taas katson, että olen vannonut valan tietylle valtakunnalle ja kansalle ja tulen toimimaan tuon valtakunnan ja kansan hyväksi oli se sitten olemassa tai ei. Vala ei koskaan purkaudu minun kohdallani.
Olen vähän samoilla linjoilla. Jos kansallisvaltio lakkaa olemasta niin alamme rakentaa sitä takaisin keinoja kaihtamatta, nakertaen. Se on valan tarkoituskin. Ilman isänmaallisia aktivisteja ei Suomea olisi olemassakaan se täytyy muistaa aina.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Ari-Lee on 18.10.2009, 15:16:53
Olen vähän samoilla linjoilla. Jos kansallisvaltio lakkaa olemasta niin alamme rakentaa sitä takaisin keinoja kaihtamatta, nakertaen. Se on valan tarkoituskin. Ilman isänmaallisia aktivisteja ei Suomea olisi olemassakaan se täytyy muistaa aina.

Totta. Toisen vapaussankari on toiselle terroristi, kuten eräs Supon etsivä taannoin puki ajatuksen julkisuudessa.

Mutta jos lähtee aktivistien ja jääkäriliikkeen jäljille, kannattaa muistaa, että he olivat tuolloin vallitsevissa oloissa majesteettirikollisia (personaaliunioni hallitsijan kanssa) ja maanpetokselliseen toimintaan ryhtyneitä (tuolloisen lainsäädännön, oikeuskäytännön ja Suomen kansainvälisen juridisen aseman perusteella).

Teoreettisesti - tuolloin jokaisen tuolle tielle lähtevän pitää harkita vakavasti, roikkuuko hän Suomen tasavallalle vannomansa valan kautta eurooppalaisessa hallinnossa ja leimautuu valapatoksi vai haluaako hän olla jotain muuta?
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Ari-Lee

Quotemaanpetokselliseen toimintaa ryhtyneitä
Sinäpä sen sanoit. Kuinka koemme nykyisten ministeriemme päätökset järjettömässä maahanmuuttopolitiikassa ja työllisyyspolitiikassa? EU jäsenyydestä nyt puhumattakaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

myötäjuoksija

Quote from: Ari-Lee on 18.10.2009, 15:16:53

Tähän tapaan minäkin asian näen. Tulen aina, kaikissa toimissani, edistämään Suomen kansan ja kansallisvaltion asiaa, vaikka kansallistunne tuota kansaa kohti olisi kriminalisoitu ja valtio lakannut olemasta. Näin jääkärit ja muukin itsenäisyysväki sata vuotta sitten asian näkivät.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se