News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suora demokratia (yhdistetty)

Started by Kullervo Kalervonpoika, 24.01.2009, 15:33:55

Previous topic - Next topic

Ilkka Partanen

Quote from: Fimbulvetr on 09.01.2012, 15:17:11
QuoteKokoomuslaisista valtuutetuista juuri kukaan ei ole innostunut kansanäänestyksistä.

Verkkouutiset 07.01.2012

Tämä tieto ei ole kovin suuri yllätys. Kokoomuslaisissa piireissä, ainakin niissä, joissa satun liikkumaan jonkin verran, tavallista kansaa halveksutaan aika surutta. Oikeastaan perusduunarit ja lähiöiden syrjäytyneet ovat yleinen naurunaihe niissä porukoissa. Vastaavasti taas suomenruotsalainen eliitti on sitä porukkaa, joiden kanssa nämä wannabe-porvarit pyrkivät verkostoitumaan ja kaveeraamaan. Tosin vielä sekin aika koittaa, kun kokoomuslaisten ja suomenruotsalaisen eliitin ylimielinen virne rahvasta kohtaan hyytyy.

Tjaa-a. Tietysti kun tällaista kylvää nimimerkin takaa on mahdoton tietää puhutko totta vai et. Kokoomuksesta esitetään paljon kaikkea negatiivista, joskaan sille ei oikein löydy vastinetta todellisuudesta kun aletaan katsoa. Perusduunarit ja lähiöiden syrjäytyneet ovat siis näissä tuntemissasi porukoissa yleinen naurunaihe? Oletko nyt ihan vakuuttunut että nimenomaan kokoomuslaisuus tekee tällaisia ominaisuuksia vai voisivatko kyseessä olla myötätuntoon kykenemättömät ihmiset jotka ovat ihan samanlaisia, olipa heidän puoluetaustansa mikä tahansa?

Minusta tosin vaikuttaa, että tuo kertomuksesi on sepitettä, jolla pyrit vain lietsomaan ennakkoluuloja sekä kielteistä suhtautumista Kokoomukseen ylipäätään. Nimimerkin käyttö tällaisia juttuja heitellessä ei ole järin luottamusta herättävää sekään.

Mansikka


sivullinen.

""En ole kansanäänestystä vastaan, jos siihen on asialliset perusteet. Perustuslaillisen sopimuksen osalta koko EU:n laajuinen kansanäänestys olisi paikallaan, jos sopimus muuttaisi EU:n perusluonnetta kansallisvaltioiden yhteenliittymästä liittovaltioksi. Tästä ei ole kyse nyt viimeistelyä vailla olevassa sopimuksessa, joka nimestään huolimatta on valtiosopimus eikä perustuslaki. Sen sijaan kyse on nykyisen kaltaisen EU:n "trimmaamisesta", siis sen päätöksenteko- ja toimintakyvyn vahvistamisesta.""

Helsingin Sanomat 9.5.2004, Olli Rehn [Kohti osallistuvaa demokratiaa -kirjan mukaan]

Saammekohan äänestää Finanssiunionista vai emme? Olli Rehnin tuntien emme. EU on pienen kerhon eliitti diktatuuri eikä nauti kansan suosiota. Siksi se ei voi myöskään nauttia kansan yhteistoiminnan hedelmistä: vauraudesta, turvallisuudesta ja ystävällisyydestä. Direktiivit sanelevat (diktatoivat) miten maiden pitää toimia. Direktiivit jotka säätää EU-komissio, tuo elin jolla ei ole minkäänlaista demokraattista vaalia tukenaan. Valinnaksemme jää siis valita joko alati köyhevän EU:n diktatuurin tai uuden vauraan vapauden ajan väliltä. Ei luulisi olevan vaikea päätös; paitsi EU:n diktatuuria hallinnoimalle eliitille.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kullervo Kalervonpoika

Näitäkin mielipiteitä pullahtelee pinnalle ajoittan:

QuotePärjäisimmekö yksillä vaaleilla?


Mitä jos kävisimme vain eduskuntavaalit joka neljäs vuosi.
Vaalin tulos määrittelisi laajasti suunnan koko periodiksi, kun samat suhteet puolueiden
kannatuksessa siirrettäisiin myös paikallistasolle kuntiin, tai mitä ne
tulevaisuudessa ovatkaan. Puolueille annettaisiin valta valita henkilöt tälle
tasolle. Eduskunta myös nimittäsi presidentin.


Saataisiinko näin yhtenäisempi valtio, kun suuntaa pystyttäisiin
aina merkittävästikin muuttamaan joka neljäs vuosi - jos ja kun kansalaiset niin
tahtoisivat? Äänestäjällä olisi kerralla enemmän valtaa, ja rahaakin säästyisi.

Puhdas (ilmeisen tahaton) orwellilaisuushan tässä on; Äänestäjällä olisi kerralla enemmän valtaa, ja rahaakin säästyisi.

:facepalm:



Lähde
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Mansikka

Onko muuten kuinka paljon esimerkkejä siitä, että mielenosoitus tai nimilistojen kerääminen jossain asiassa olisi tuottanut mielenosoittajien tai nimilistojen kerääjien tahtoman tuloksen?

Sinnalii

Quote from: Mansikka on 10.02.2012, 18:40:31
Onko muuten kuinka paljon esimerkkejä siitä, että mielenosoitus tai nimilistojen kerääminen jossain asiassa olisi tuottanut mielenosoittajien tai nimilistojen kerääjien tahtoman tuloksen?
Joo; esimerkiksi mut on raahattu yhdeksänkuisena mielenosoitukseen opiskelijoiden lasten päivähoitopaikkojen puolesta. (1968 ei siis ollut lakia kunnallisesta päivähoidosta ja kaikki oli maksullista.)

Mansikka

Quote from: Sinnalii on 10.02.2012, 18:45:32
Quote from: Mansikka on 10.02.2012, 18:40:31
Onko muuten kuinka paljon esimerkkejä siitä, että mielenosoitus tai nimilistojen kerääminen jossain asiassa olisi tuottanut mielenosoittajien tai nimilistojen kerääjien tahtoman tuloksen?
Joo; esimerkiksi mut on raahattu yhdeksänkuisena mielenosoitukseen opiskelijoiden lasten päivähoitopaikkojen puolesta. (1968 ei siis ollut lakia kunnallisesta päivähoidosta ja kaikki oli maksullista.)

Vuonna 1973 tulivat voimaan laki ja asetus lasten päivähoidosta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1973/19730036
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1973/19730239

Kummassakaan ei puhuta opiskelijoiden lasten päivähoito-oikeudesta. Sen sijaan asetuksesta saa sen käsityksen, että kaikille ei ollut pakko järjestää päivähoitoa:

"Lapsia päivähoitoon otettaessa on etusija annettava sosiaalisista ja kasvatuksellisista syistä päivähoitoa tarvitseville lapsille."


Wikipedia
"Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta säädettiin vuoden 1985 päivähoitolain uudistuksessa. Aiemmin 1960-luvulta lähtien jotkut kunnat maksoivat kotona lasta hoitavalle kunnallista tukea, jota on kutsuttu myös äidinpalkaksi. Vuonna 1973 lasten päivähoidosta säädettiin ensimmäisen kerran tavoitteena tarjota sitä kaikille yleisenä sosiaalipalveluna"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Subjektiivinen_p%C3%A4iv%C3%A4hoito-oikeus

Viiden vuoden kuluttua mainitsemastasi mielenosoituksesta säädettiin laki, jonka "tavoitteena" oli tarjota lasten päivähoitoa kaikille yleisesti. Oikeus päivähoitopaikkaan tuli vuonna 1985. Vaikea uskoa, että mielenosoituksella oli yhteys vuoteen 1985.

JooJoo

Aktiivinen keskustelu "kansalaisaloite sitovista kansanäänestyksistä" muutoksen sivuilla.

osallistu.

Nyt.

http://www.muutos2011.fi/vb/forumdisplay.php?26-Suora-vaikuttaminen

Mansikka

Quote from: Mansikka on 10.02.2012, 18:40:31
Onko muuten kuinka paljon esimerkkejä siitä, että mielenosoitus tai nimilistojen kerääminen jossain asiassa olisi tuottanut mielenosoittajien tai nimilistojen kerääjien tahtoman tuloksen?

"Sisäministeri Päivi Räsäsen eroa vaativa nettiadressi on noussut Adressit.com-sivuston ylivoimaisesti suosituimmaksi adressiksi. Erovaatimuksen on käynyt allekirjoittamassa parissa päivässä jo yli 40 000 ihmistä."

http://yle.fi/alueet/hame/2012/02/rasasen_eroadressille_raivoisa_suosio_3278137.html?origin=rss
___

"43 000 kansalaista (yksi prosentti äänioikeutetuista kansalaisista) voi vaatia tällaisen keskeisen virkamiehen virkasuhteen lopettamista ennen virkasuhteen tavanomaista päättymistä. Vaaditusta asiasta on toimitettava päättäjiä sitova kansanäänestys."

http://www.muutos2011.fi/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=69

Jäämme seuraamaan edustuksellista demokratiaa.

Roope

QuoteMaaliskuun alussa tulee voimaan perustuslain uusi säännös kansalaisaloitteesta, jolla lisätään kansalaisten valtiollisia vaikutusmahdollisuuksia. Vähintään 50 000 äänioikeutettua Suomen kansalaista voi tehdä eduskunnalle aloitteen lain säätämiseksi.

Kansalaisaloite voi olla joko lakiehdotus tai ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä. Aloite voi koskea myös voimassa olevan lain kumoamista tai muuttamista.

[...]

Verkossa tehtävä aloite ja sen kannatusilmoitus edellyttävät ns. vahvaa sähköistä tunnistamista, kuten esimerkiksi pankkitunnusten tai teleoperaattoreiden mobiilitunnusten käyttöä.

Verkkokeräyksessä voi käyttää vireillepanijan järjestämää tietojärjestelmää tai oikeusministeriön ylläpitämää maksutonta verkkopalvelua. Se tulee käyttöön loppusyksystä.

Kannatusilmoitukset toimitetaan Väestörekisterikeskukselle, joka tarkastaa niiden oikeellisuuden.

Kansalaisaloitteen tekemistä varten saatu taloudellinen tuki on julkistettava, jos samalta tukijalta saadun tuen arvo on vähintään 1 500 euroa.

Suomessa ryhdytään huhtikuun alussa soveltamaan myös EU-tason kansalaisaloitetta. Sen myötä miljoona Euroopan unionin kansalaista voi pyytää EU-komissiota tekemään aloitteen EU-laiksi.
Kansan Uutiset: Kansalaisaloite tarjoaa suoran vaikutusmahdollisuuden
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

sivullinen.

Quote from: Mansikka on 22.02.2012, 14:08:50
"Sisäministeri Päivi Räsäsen eroa vaativa nettiadressi on noussut Adressit.com-sivuston ylivoimaisesti suosituimmaksi adressiksi. Erovaatimuksen on käynyt allekirjoittamassa parissa päivässä jo yli 40 000 ihmistä."

43000 meni yli nyt.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

JooJoo

Quote from: sivullinen. on 22.02.2012, 16:29:01
Quote from: Mansikka on 22.02.2012, 14:08:50
"Sisäministeri Päivi Räsäsen eroa vaativa nettiadressi on noussut Adressit.com-sivuston ylivoimaisesti suosituimmaksi adressiksi. Erovaatimuksen on käynyt allekirjoittamassa parissa päivässä jo yli 40 000 ihmistä."

43000 meni yli nyt.

Hieno juttu. Kerätkääpä yhtä tehokkaasti nimiä kun aletaan Suoraa demokratiaa väsäämään tulille 1.3 lähtien.

Tänää oli mielenkiintoinen vertailu Paikallisessa Lehdessä Sveitsiläisen ja Saksalaisen kunnan välillä. Hyvin tuli esiin Suoran Demokratian edut kuntatasollakin.

Tekasin siitä blogin tänne;

http://www.muutos2011.fi/vb/entry.php?317-Salzwegiss%E4-(D)-tekee-Politiikkaa-21-ja-Bolligenissa-(CH)-113-ihmist%E4

ja skannasin osan jutusta oikeen PDF:nä liitteeksi. Ei ehkä kannata lukea. Voi tulla vaikka paha mieli.

Ehkä kannattaa ennemmin nauttia vaan siitä 100 kunnan suunnitelmasta ja keskuskomitoiden vallan lisäämisestä. Teidän perseestä ne rahat niitten palavereiden lohivoileipiin kuitenkin höylätään.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: JooJoo on 25.02.2012, 22:19:13


Hieno juttu. Kerätkääpä yhtä tehokkaasti nimiä kun aletaan Suoraa demokratiaa väsäämään tulille 1.3 lähtien.

Tänää oli mielenkiintoinen vertailu Paikallisessa Lehdessä Sveitsiläisen ja Saksalaisen kunnan välillä. Hyvin tuli esiin Suoran Demokratian edut kuntatasollakin.

Tekasin siitä blogin tänne;

http://www.muutos2011.fi/vb/entry.php?317-Salzwegiss%E4-(D)-tekee-Politiikkaa-21-ja-Bolligenissa-(CH)-113-ihmist%E4

ja skannasin osan jutusta oikeen PDF:nä liitteeksi. Ei ehkä kannata lukea. Voi tulla vaikka paha mieli.

Ehkä kannattaa ennemmin nauttia vaan siitä 100 kunnan suunnitelmasta ja keskuskomitoiden vallan lisäämisestä. Teidän perseestä ne rahat niitten palavereiden lohivoileipiin kuitenkin höylätään.

Tai sitten etsitään sitä Suurta Johtajaa - suorallekin demokratialle:

(http://kuvaton.com/k/YXaY.jpg)
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Nikolas

Quote from: JooJoo on 25.02.2012, 22:19:13

Hieno juttu. Kerätkääpä yhtä tehokkaasti nimiä kun aletaan Suoraa demokratiaa väsäämään tulille 1.3 lähtien.


Suomalaiset innostuvat allekirjoittamaan, jos tarkoituksena on varjella ravintoloiden aukioloaikoja, varsinkin kun siinä ohessa voi hiukan tölväistä jotain kristittyä ministeriä. Mutta suora demokratia ... mitä se on?

Suomessa on sellainen altavastaajien nurinakulttuuri. Joka asiasta nuristaan, vaikka sillä tavoin mikään ei muutu. Toisaalta ei löydy riittävästi henkistä vahvuutta lähteä muuttamaan rakenteita, kun se tuttu ja turvallinen nurinakulttuuri väistämättä katoaisi suoran demokratian myötä.

Ravintolan kanta-asiakkaan täytyy päästä tuttuun ravintolaan kaljoittelemaan, kun kaikki tuttavat ovat siellä, tarjoilijoista alkaen. Tutun ravintolan lopettaminen olisi hänelle kauhistus ja stressin aihe. Samalla tavoin tottunut nurisija kauhistuisi ajatusta, että selkäydinreaktiona alkava nurina ei enää kävisikään päinsä, vaan hänen täytyisi itse osallistua nurinan aiheena olevan epäkohdan muuttamiseen.

Katsokaa nyt vaikka tätäkin: http://www.adressit.com/suoraa_demokratiaa

Liikaa osallistumista. Liikaa sitoutumista. Liian outo juttu.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2012, 00:43:03
Liikaa osallistumista. Liikaa sitoutumista. Liian outo juttu.

Olet suoran kansanvallan ytimessä - paitsi osallistumisen kohdalta.

Sitoutuminen on /c:stä.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

JooJoo

Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2012, 00:43:03

Katsokaa nyt vaikka tätäkin: http://www.adressit.com/suoraa_demokratiaa

Liikaa osallistumista. Liikaa sitoutumista. Liian outo juttu.

No, näin. Tässä alkuvaiheessa tämä on toki helvetillinen savotta, mutta tämä sama asia kääntyy myöhemmin Suoran Demokratian vahvuudeksi. Se nimittäin toimii kunnolla juuri siksi ettei niillä 6-lukion lyhyen matikasta saaneilla järki&viitsiminen riitä siihen että useemman kerran vuodessa vääntäytyisi asioista päättämään. Jolloin kenttä on auki sille peruskeskiluokalle joka muutenkin sitä koko yhteiskuntaa pitää pystyssä.

Kaikki keinot on sallittuja,, ja tätä tönimistä ja tökkimistä pitää vaan sitkeästi jatkaa niin kauan että löydetään se keino jolla saadaan muuriin se eka reikä.

Testattu on jo ainakin eduskuntavaalit & jytky,,, ja nyt olisi sitten tää kansalaisaloite optio. Itse en usko edes siihen, mutta siinä aion olla mukana, koska se nyt antaa toivottavasti asialle edes julkisuutta. Noihin aderesseihin en usko sitäkään vähää.

Luulen että homma on mahdolllista vasta jonkun 1918 tyyppisten kahinoiden kautta, silloinhan tätä viimeksikin viriteltiin;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sis%C3%A4llissota#Punaisten_tavoitteet

Se on vaan kirurgin tarkkuutta vaativaa hommaa ettei asia kusahda kommunismiksi tai fasismiksi ja yleiseksi sekasorroksi. Niitä idiootteja kun on vaan niin helkatin paljon. Siksi minusta tärkeintä onkin edelleen sen informaation jakaminen. Se kun leviää tarpeeksi niin tämän pitäisi napsahtaa paikalleen itsestään. ainakin teoriassa.

Itse en tämän varaan silti uskalla laskea, ja rakennankin minun ja lasteni tulevaisuutta siksi 100% tänne Sveitsiin. Autan kuitenkin tässä niin paljon kuin voin ja jaksan, enkä pelkästään Suomea. Puuhailen nimittäin myös aika monen muun Euroopan maan suuntaan. Otatte sitten vaikka Baijerista mallia jonkun 50 vuoden päästä, jos ei kerran Sveitsin ja Islannin malli kelpaa.

uf wiederluege,,,,

JooJoo

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 25.02.2012, 23:43:28

Tai sitten etsitään sitä Suurta Johtajaa - suorallekin demokratialle:


Jos sellaisen sattumalta löydätte niin voin paljastaa,, se on väärennös! Kaikki jotka tän oikein ymmärtää eivät ala itsekkään muita johtamaan.

"Everyone should be respected as an individual, but no one idolized."
Albert Einstein

heh, tässä puhuu mun "kollega"
http://www.youtube.com/watch?v=ID80fUT5SwQ

"it's a free society -- except there aint nutin' free -- 'cos there's no guarantees, y'know -- you're on your own -- it's law of the jungle -- ho-ho-hoho-ho-oho..." ?

Nikolas

Quote from: JooJoo on 26.02.2012, 11:06:38

Kaikki keinot on sallittuja, ja tätä tönimistä ja tökkimistä pitää vaan sitkeästi jatkaa niin kauan että löydetään se keino jolla saadaan muuriin se eka reikä.


On tuossa nyt jonkunlainen suunnitelman tynkä. Ainakin paljon parempi kuin ei mitään.

Todella hienoa olisi saada suora demokratia (esimerkiksi Sveitsin mallia mukaillen) jonkun populistisen eduskuntapuolueen ohjelman ykköstavoitteeksi ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Siihen mennessä Kataisen ja Urpilaisen johtama rahan jakamiseen keskittyvä talouspolitiikka ehtii ajaa Suomen talouden hälytystilaan, ja tavalliset suomalaisetkin saattavat havahtua, kun leipä uhkaa huveta ruokapöydästä.

sivullinen.

Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2012, 11:39:34
Todella hienoa olisi saada suora demokratia (esimerkiksi Sveitsin mallia mukaillen) jonkun populistisen eduskuntapuolueen ohjelman ykköstavoitteeksi ennen seuraavia eduskuntavaaleja.

Tuo lausahdus on jostain syvältä. Puolue ja Suora Demokratia ovat toistensa vastakohtia, joten on yhtä tyhmää olettaa sateen kuivattavan maan kuin puolueen tuovan Suoran Demokratian. Muutos tulee, jos on tullakseen, ihan jotain toista kautta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

JooJoo

Quote from: sivullinen. on 26.02.2012, 12:35:53
Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2012, 11:39:34
Todella hienoa olisi saada suora demokratia (esimerkiksi Sveitsin mallia mukaillen) jonkun populistisen eduskuntapuolueen ohjelman ykköstavoitteeksi ennen seuraavia eduskuntavaaleja.

Tuo lausahdus on jostain syvältä. Puolue ja Suora Demokratia ovat toistensa vastakohtia, joten on yhtä tyhmää olettaa sateen kuivattavan maan kuin puolueen tuovan Suoran Demokratian. Muutos tulee, jos on tullakseen, ihan jotain toista kautta.

Niin no,, ainakaan missään ei ole näin tietääkseni vielä tapahtunut. Ja onhan tästä tosiaan esimerkkejäkin ihan Suomesta.
SDP jo 1903 ja vihreät sitten 80-luvulla.

Eli oikeastaan paras sauma Suomella on tähän mennessä itänyt 1918 punaisten "oikeassa reunassa".

Mansikka

Tutkimustietoa edustuksellisesta demokratiasta:

"[Professori] Saaren intressi oli selvittää, kuinka asema hallituksessa tai oppositiossa vaikutti puolueiden puheenparteen.

[...]keskusta ja SDP käänsivät keskustelussa kantansa sen mukaan olivatko ne hallituksessa vai oppositiossa.

Koko eduskunnassa käydyn keskustelun hyödyllisyyden Saaren tutkimus kyseenalaistaa, sillä hän ei löytänyt välikysymyskeskustelun puheenvuoroilla ja argumenteilla olevan minkäänlaista vaikutusta vastapuolen näkemyksiin. Yhteistä ymmärrystä tärkeämpää keskustelussa oli Saaren mukaan poliittisista irtopisteistä ja markkinaosuuksista kamppailu."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120520-tutkimus-suomen-%E2%80%9Dtakinkaantajapuolueista%E2%80%9D-sdp-ja-keskusta

Nikolas

Quote from: sivullinen. on 26.02.2012, 12:35:53
Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2012, 11:39:34
Todella hienoa olisi saada suora demokratia (esimerkiksi Sveitsin mallia mukaillen) jonkun populistisen eduskuntapuolueen ohjelman ykköstavoitteeksi ennen seuraavia eduskuntavaaleja.

Tuo lausahdus on jostain syvältä. Puolue ja Suora Demokratia ovat toistensa vastakohtia, joten on yhtä tyhmää olettaa sateen kuivattavan maan kuin puolueen tuovan Suoran Demokratian. Muutos tulee, jos on tullakseen, ihan jotain toista kautta.

En tiedä, kuinka tämä ongelma ratkaistaan, mutta yhdestä asiasta olen varma: Mitään laillisia ratkaisumahdollisuuksia en halua etukäteen sulkea pois.

sivullinen.

^ Ei mitään vaihtoehtoja kannatakkaan sulkea pois. Erittäin epätodennäköistä se vain on. Käsittääkseni lähes aina valtiosäännön todelliset muutokset - miksi Suoraan Demokratiaan siirtyminen on luettava - tapahtuvat aina kaikista suorimman demokratian kautta. Eli kansa on kaduilla ja vaatii muutosta. Juridinen puoli voidaan sitten hoitaa miten parhaaksi katsotaan. Esimerkiksi Suomessa pidettiin painostuksen alaiset Säätyvaltiopäivät 1905 joille oli annettu tehtäväksi lakkauttaa itsensä ja todeta että jatkossa valitaan eduskunta päättämään asioista. Tosin ei silloinkaan painostuksen takana ollut kuin pieni vähemmistö kansasta, ja syy muutokseen tuli ennemmin vallanpitäjien hetkellisestä heikkoudesta.

Jos vielä spekuloidaan miten Suomessa muutos voisi käytännössä tapahtua, niin on ennemmin katsottava valtion heikkoa hetkeä kuin puolueita tai vaaleja. Suomi tullee kokemaan Kreikan ja euron ongelmien myötä erittäin vaikeita aikoja tulevina vuosina. Silloin valtion ja kansan välille syntyy väistämättä ristiriitoja, ja ne taas antavat mahdollisuuksia muutokselle. Se tuleeko tilanne menemään Suomessa niin syvälle että aitoja muutoksia tulee, on ensimmäinen kysymys. Seuraavaksi kysytään, jos menee, niin minkälaisia muutoksia on luvassa: Ruvetaanko Hitleriä valitsemaan, siirrytäänkö kommunismin suuntaan vai kenties Suoraan Demokratiaan. Jyrki ja Jutta todetusti kirjoittavat minkä tahansa sopimuksen jos painostus on edes keskinkertaista. Siinä suhteessa ei nykyinen eduskunta - tai hallitus - ole pienimmissäkään määrin juridisen puolen esteenä. Mutta muutoksen takana pitää olla halu, suunnitelma ja tarpeeksi suuri kansan tuki. Näitä meidän täällä olisi syytä edistää.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Antti Tulonen

http://avoinministerio.fi/ideat/kansalaisaloitteiden-tulisi-menna-paattajia-sitovaan-kansanaanestykseen

QuoteMarjukka Kaakkola

Kansalaisaloitteiden tulisi mennä päättäjiä sitovaan kansanäänestykseen

Kansalaisaloite vaatii 50 000 kansalaisen kannatuksen mennäkseen eduskunnan käsittelyyn.

Eduskunta voi kuitenkin menetellä aloitteen kanssa kuten parhaaksi katsoo ja jos konsensusta ei kyseisessä asiassa puolueiden kesken löydy, niiden johtajat käskevät joukkojensa äänestää aloitetta vastaan.

On myös todennäköistä, että useat hyvätkin aloitteet hautautuvat valiokuntakierroksille tai muiden aloitteiden alle vuosikausiksi, jos ne eivät satu puolueita riittävästi kiinnostamaan asian esillä pitämiseksi.

Kansalaisaloite on hieno uudistus, mutta vasta puolikas suorasta demokratiasta. Se ei vielä anna kansalaisille mahdollisuutta vaikuttamiseen päättäjien yli ja ohi. Vain sitovat kansanäänestykset toisivat todellisen väylän vaikuttaa asioihin ja saada niihin muutos.

Perustuslakia on muutettava niin, että jos 50 000 kansalaista allekirjoituksellaan kannattaa lakialoitetta, siitä on järjestettävä puolen vuoden sisällä päättäjiä sitova kansanäänestys.

Mansikka

Emeritusprofessori analysoi edustuksellisen politiikan tekemistä:

"– Johtavien poliitikkojen selkärankaan on asennettu puppugeneraattori, joka syöttää sanoja "hyvinvointivaltio", "välittäminen" ja "vastuu". Kun tunnussanat on höpisty, keskitytään itsekehuun ja muiden puolueiden haukkumiseen."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120606-professori-kotihoidon-tuesta-hsssa-%E2%80%9Dpresidentin-hyvinvointipuheet-turhia%E2%80%9D

Oami

Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

hattiwatti

http://raimolaakia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/99481-tehd%C3%A4%C3%A4n-l%C3%A4hidemokratialaki-kansalaistalkoilla


QuoteTehdään lähidemokratialaki kansalaistalkoilla.

Kuntalain uudistukseen tulee lähidemokratiaosio, mutta millainen, ja kuka sen keksii?

Vihdoinkin uudistus, jossa alamainen on asiantuntija.

Kuntaremontti on nostattanut suuren huudon kaikkialla missä sanaa käytetään, mutta en ole huomannut kenenkään vastustavan uudistajien lupailemaa lähidemokratiaa. Ministeriö ei ole sitä määritellyt vaan on tyytynyt lupaamaan tarkemman sisällön tulevassa kuntalaissa.

Keskustelupalstoilla ja yleisönosastoissa kansalaiset ovat tehneet lukuisia rakentavia ehdotuksia:

Kylissä ja kaupunginosissa tulisi olla fyysinen matalan kynnyksen kokoontumispaikka, johon kuka tahansa voisi kutsua koolle julkisen palaverin pohtimaan mitä tahansa yhteistä asiaa. Samanlainen paikallisdemokratian yhteiskunnallinen tori olisi netissä. Paikat olisivat paitsi mielipiteenmuodostuksen myös talkoiden tukikohtia ja pyrittäisiin pitämään huolta, etteivät ne muodostuisi yhden tai toisen kuppikunnan yksinvallan lähteiksi.

On kerrottu Suomessa toimivan muutamia kymmeniä kansalaisraateja, neuvottelukuntia, aluelautakuntia, aluejohtokuntia ja -toimikuntia, joista kahden toiminta on ollut ilmeisen kiintoisaa ja ainakin osin onnistunutta: Kemijoen varren muutaman kylän alue Rovaniemellä ja Savonrannan aluejohtokunta Savonlinnassa. Savonrannan johtokunnalla on ollut käytössään myös jonkun verran verovaroja.

On ehdotettu vaaleilla valittavia kylävaltuustoja, joilla olisi myös talousvaltaa, helpotettavaksi kuntalaisten aloiteoikeutta ja kunnanhallituksille velvoittavammaksi aloitteiden käsittelyä ja niihin vastaamista. On ehdotettu veto-oikeutta aluetoimikunnille. On ehdotettu sitovia kansanäänestyksiä. Lähipalvelun käsite on ehdotettu tarkasti määriteltäväksi kuntalaissa. Samoin on ehdotettu julkisten tehtävien pisteytysjärjestelmää.

Kansalaisten kymmenet tai sadat vähintäänkin mielenkiintoiset ehdotukset ovat hajallaan netissä ja lehdissä eikä ole uskottavaa, että ne löytävät tiensä lainvalmistelun pöydille tai tulevat huomioon otetuiksi. Oikeusministeriöllä on kuntauudistuksesta ehdotus- ja keskustelupalsta www.otakantaa.fi , mutta lähidemokratia on siellä jäänyt muun jankkaamisen jalkoihin.

Harvoin on vireillä lakia, jossa me alamaiset olemme näin keskeisessä roolissa. Lähidemokratia ja käyttäjädemokratia on nimenomaan ja täysin tarkoitettu meille hoitaessamme arkisia yhteisiä asioitamme kylissä ja kotikaduilla. Lainsäädäntöneuvoksetkin ovat sitä mieltä, että laki menee hukkaan, jos se ei meitä kiinnosta.

Niinpä harras pyyntö journalisteille ja kansakunnan osaavalle it-väelle. Osaisitteko pistää pystyyn asiallisen keskustelu- ja ehdotuspalstan kuntalain lähidemokratiaosion työstämiseksi? Aloitetaan lain valmistelu tässä ja nyt, kansalaistyönä.

qwerty

Olen seurannut aihetta vain pintapuolisesti, joten pahoittelu jos tällainen esimerkki on jo mainittu.

Kuten tunnettua, jenkkilässä käydään presidentinvaalin esivaalikamppailua. Yksi päivän äänestävistä osavaltioista on Ohio. Eksyin osavaltion vaalisivuille ja huomasin että siellähän äänestetään tänään paljon muustakin. Äänestettäviä paikallisasioita on kokonaista 467 kappaletta.

Esimerkkejä:
Ashtabula Countyn, Township of Harpersfieldin asukkailta kysytään saako Township(?) ottaa lainaa $440,000 (0.7 mill) for 10 years, commencing in 2012, first due in calendar year 2013, to purchase a fire pumper truck, with the necessary equipment.

Stark Countyn, Canton Local School Districtin asukeilta kysytään lainaa $43,000,000 (8.3 mills) for 30 years, commencing in 2012, first due in calendar year 2013, to construct school facilities & renovate & improve existing facilities.

Yhteensä seitsemän eri koulunrakennus projektia on kansanäänestyksessä. Kaupunki kohtaisiin veronkororotuksiin kysellään useilla paikoilla kantaa. Ja sen sellaista. Näin tutustuttuna sikäläisten systeemi vaikuttaisi todella hyvältä. Virkamiehet esittelevät. Kansa päättää.

Lähde: Ohio Local Issues Information: March 6, 2012
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Mansikka

Olen valmis allekirjoittamaan numerot kaksi ja kolme sekä keräämään molempiin 50 muuta nimeä.

Numero ykkösestä haluaisin tietää lisää. Tein foorumihaun, mutta otsikkotason ketjua ei löytynyt. Haluaisin kysyä joltakulta asiaa ajavalta (Fimbulvetr?), että miksi on syytä uskoa, että perustuslakituomioistuin toimisi paremmin lakien perustuslainmukaisuuden valvojana kuin perustuslakivaliokunta? Esimerkiksi korkein oikeus on antanut perustuslain vastaisne päätöksen yksityisessä pysäköinnin valvonnassa ja perustuslakivaliokunta taas on pitänyt yksityistä pysäköinninvalvontaa perustuslain kannalta ongelmallisena. Näin ollen tuomioistuin ei tee autuaaksi. Miksi se olisi edes parempi, eteenkin kun tämä näyttö on päinvastainen?

Oami

Voin antaa nimeni koska vaan jos joku Fimbulvetrin ideat, tai edes yhden niistä, ottaa ajaakseen. Itse en tosin tässä vaiheessa rupea puuhamieheksi tuota yhtä useammalle asialle.

Tällä hetkellä käynnissä ovat minun ja Eturautin projektin lisäksi tietääkseni seuraavat keräykset:

Kotihoidontukea korotettava - http://www.adressit.com/kotihoidontuki (jep, adressit.com-osoitteesta huolimatta kyseessä näyttää olevan ihan kansalaisaloitelain mukainen juttu)

Kannabis laillistettava - http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?ssid=4f650466&p=653113#653113 (ilmeisesti keräävät vähemmän netissä ja enemmän ns. elävässä elämässä, tuo sivu ei vaikuta niinkään aloitteen markkinoinnilta kuin ns. oman skenen työpajatouhulta)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi