News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 07.04.2011, 12:15:52

Mikä olisi sen funktio? Liikenneturvallisuuden parantuminen tuskin, koska ihmiset jotka eivät nytkään välitä liikennesäännöistä eivät välittäisi niistä vaikka saisivat autoihinsa "mustan laatikon". Tahattomia onnettomuuksi sattuisi myöskin ihan yhtä paljon, kuin ennenkin. Ainoa kehen se vaikuttaisi, olisi silloin tällöin virheitä tekevät tavalliset, rehelliset kansalaiset.

Eli laatikoiden hyöty olisi lähinnä kosmeettinen nopeampi onnettomuuksien tutkinta. Haitat kohdistuisivat taas juuri näihin tavallisiin, rehellisiin kansalaisiin. Nuo laatikot tuskin myöskään tulevat ilmaiseksi, joten se olisi taas miljardien eurojen lypsämistä autoilijoilta, niin kuin tämä poliisiylijohtaja Mikko Paateron ehdottama alkolukkopakko tai nopeusrajoitinpakko.

Suhteetonta ja mielivaltaista.

No mikäs sen funktio on ammattiliikenteessä? Vai meinaatko, että me ammattikuljettajat olemme jotenkin riskialttiimpia kuin vaikkapa Veli, maailman virheettömin kuljettaja.

Funktio voisi olla vaikkapa se että 35v merkonomi työsuhdepemarillaan miettisi hiukan ennenkuin ohittaa lumipyryssä sen 75km/h matelevan perheenäidin nissanmicran.

Voisi se rauhoittaa sitä tötterötukkaakin joka rumpujarrullisella V8 Dartilla haluaa näyttää roskabillyrepeli pimulleen miten kasi kulkee.

Pliers

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 12:46:26
No mikäs sen funktio on ammattiliikenteessä?

Työajan seuraaminen, kuskin levon varmistaminen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 12:46:26No mikäs sen funktio on ammattiliikenteessä?

Työntekijän lainmukaisten oikeuksien varmistaminen.

QuoteFunktio voisi olla vaikkapa se että 35v merkonomi työsuhdepemarillaan miettisi hiukan ennenkuin ohittaa lumipyryssä sen 75km/h matelevan perheenäidin nissanmicran.

Uskoisin, että kyseinen herra miettii jo muutenkin. Jotenkin tulee semmoinen kuva kirjoituksistasi, että uskot olevasi joku herra herra isoherra ylijumala itse joka tietää tasan tarkkaan miten kaikki muut toimisivat, siis idioottimaisesti tietenkin. Todellisuudessa peilaat vain tietämättäsi omaa kyvyttömyyttäsi muihin ihmisiin.

Myöntäminen on ensi askel parantumiseen.

QuoteVoisi se rauhoittaa sitä tötterötukkaakin joka rumpujarrullisella V8 Dartilla haluaa näyttää roskabillyrepeli pimulleen miten kasi kulkee.

Ja vielä kateellinenkin.

Kari Kinnunen

Quote from: Pliers on 07.04.2011, 13:09:08
kuskin levon varmistaminen.

Aivan juu. Kun se reppana rahtari ei osaa mennä itse paapimaan, niin hoitosetä opastaa, tämä selvä.

Ja henkilöautolla ja pakettiautolla sitten ei ole vaarallista ajaa väsyneenä. Kiintoisa näkökohta.

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 07.04.2011, 14:38:24

Työntekijän lainmukaisten oikeuksien varmistaminen.

Quote

Älä nyt naurata, vai olekko oikeasgti noin naivi?


Quote from: Veli on 07.04.2011, 14:38:24
Uskoisin, että kyseinen herra miettii jo muutenkin. Jotenkin tulee semmoinen kuva kirjoituksistasi, että uskot olevasi joku herra herra isoherra ylijumala itse joka tietää tasan tarkkaan miten kaikki muut toimisivat, siis idioottimaisesti tietenkin. Todellisuudessa peilaat vain tietämättäsi omaa kyvyttömyyttäsi muihin ihmisiin.
Quote

Paljon mahdollista. Joskin näkemykseni perustuu jonkinlaiseen kokemukseen raskaankaluston ohjaimissa.


Quote from: Veli on 07.04.2011, 14:38:24
Ja vielä kateellinenkin.

No ehkä hiukan sitten kun asennat siihen rotkeen ne levyjarrut, edes eteen.

Oikeastaan tässä kinastelussa näkyy juurikin se miten Suomessa suhtaudutaan autonkuljettajan ammattiin.
Hanttihomma johon pystyy kuka vaan.

Olisi kiintoisaa miten veli Veli suhtautuisi jos hänen työpaikallaan pörräisi kokoajan siviileitä joihin pitää suhtautua kuin tarhaikäisiin lapsiin.

Meille jokainen henkilöauto on varoitusmerkki. Etenkin se pemari.  8)

inwell

Mihin Suomen liikennenopeusrajoitukset perustuvat? Onko siinä huhussa perää, että kommunistit 60-luvulla pyrkivät vaikeuttamaan porvarillisena elämäntapana tunnettua autoilua ja onnistuivatkin pilaamaan Suomen liikennekulttuuria?
"I don't really have anything to contribute in the gigantic dead body arena!" -Fifield

Kari Kinnunen

Quote from: inwell on 07.04.2011, 15:21:32
Mihin Suomen liikennenopeusrajoitukset perustuvat? Onko siinä huhussa perää, että kommunistit 60-luvulla pyrkivät vaikeuttamaan porvarillisena elämäntapana tunnettua autoilua ja onnistuivatkin pilaamaan Suomen liikennekulttuuria?

Yleinen käsitys lienee, että -70 luvun alun öljykriisi oli syynä.
Joskaan en ollenkaan epäile etteikö kateellisilla kommareilla olisi ollut näppinsä mukana.

Ettei kellekään jäisi epäselväksi niin itse en kannata nopeusrajoituksia. Uskon kuitenkin ihmisten omaan harkintakykyyn.
Meille vain kun on lapsesta asti opetettu kuinka kamalan vaarallista se vauhti on, niin asiasta on tullut samanlainen tabu kuin alkoholista.
Koska se kiellettyä niin on kovin jändskää ajaa ylinopeutta. Lopputulos on että kukaan ei arvio tilannenopeuksia vaan tuijottaa zombina kelloa jotta ajaisi varmasti juuri juuri sakkorajan alapuolella.

Sellaista se sosiaalifemokratia vain on.

inwell

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 15:29:05
Quote from: inwell on 07.04.2011, 15:21:32
Mihin Suomen liikennenopeusrajoitukset perustuvat? Onko siinä huhussa perää, että kommunistit 60-luvulla pyrkivät vaikeuttamaan porvarillisena elämäntapana tunnettua autoilua ja onnistuivatkin pilaamaan Suomen liikennekulttuuria?

Yleinen käsitys lienee, että -70 luvun alun öljykriisi oli syynä.
Joskaan en ollenkaan epäile etteikö kateellisilla kommareilla olisi ollut näppinsä mukana.

Voi olla, mutta öljykriisi ei koskenut pelkästään Suomea, joten tuo ei ole aivan riittävä selitys.

Ainakin 60-luvun kommunisteilla oli yhtenä yhdenasianliikkeenään liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry., joka vastusti yksityisautoilua. Näyttäisi olevan edelleenkin elossa oleva yhdistys.
"I don't really have anything to contribute in the gigantic dead body arena!" -Fifield

sunimh

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 15:29:05
Ettei kellekään jäisi epäselväksi niin itse en kannata nopeusrajoituksia. Uskon kuitenkin ihmisten omaan harkintakykyyn.

Tähän lienee syytä lisätä: taajama-alueiden ulkopuolella, koska kuitenkin joku kmruuskan hengenheimolainen siihen keksii tarttua.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Veli Karimies

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 15:10:22Älä nyt naurata, vai olekko oikeasgti noin naivi?

Kyseessä on siis jokin muu piiloagenda, jonka vain sinä tiedät? Hmm.. mitäs mä taas kirjoitinkaan viime viestiini analyysiksi sinusta.

QuotePaljon mahdollista. Joskin näkemykseni perustuu jonkinlaiseen kokemukseen raskaankaluston ohjaimissa.

Mielenkiintoista. Saako sieltä raskaankaluston ohjaimista jotenkin parempaa tietoa, kuin joltain joka ei aja raskasta kalustoa, mutta ajaa silti yhtä paljon, kuin raskaankaluston kuljettaja?

Jotenkin tuo mun analyysini sinusta näyttäisi kommentti kommentilta pitävän enemmän paikkaansa.


QuoteOikeastaan tässä kinastelussa näkyy juurikin se miten Suomessa suhtaudutaan autonkuljettajan ammattiin.
Hanttihomma johon pystyy kuka vaan.

Minusta se on ihan kunnioitettava ammatti, enkä havaitse kenenkään tehneen tässä ketjussa samanlaista päätelmää, kuin sinä.

Taas yksi lovi analyysiini henkilöstäsi. Yritätkö sä oikein antaa mulle näitä aseita?

QuoteOlisi kiintoisaa miten veli Veli suhtautuisi jos hänen työpaikallaan pörräisi kokoajan siviileitä joihin pitää suhtautua kuin tarhaikäisiin lapsiin.

Kyllä sä näköjään yrität.

Kari Kinnunen

Quote from: inwell on 07.04.2011, 15:45:35

Voi olla, mutta öljykriisi ei koskenut pelkästään Suomea, joten tuo ei ole aivan riittävä selitys.

Ainakin 60-luvun kommunisteilla oli yhtenä yhdenasianliikkeenään liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry., joka vastusti yksityisautoilua. Näyttäisi olevan edelleenkin elossa oleva yhdistys.

Noo ei koskenut ei mutta samoihin aikoihin Wellvalloissa säädettiin yleinen 55mph nopeusrajoitus.

Enemmistö Ry:llä jonka vaikuttaja jäseniä taisi olla eräs M. Koivisto on ollut sormensa pelissä monessa autoilua rajoittavassa laissa.
Hra Koiviston tiedetään sanoneen henkilöautoista että hän haluaisi potkia niitä.

Sosiaalifemokratiaa parhaimmillaan.

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 07.04.2011, 15:50:06

Runsaasti keskenkasvuisen kitinää.


Siinäpä sulle pyssy lisää. Koita osua.

dothefake

Kehoittaisin kokkeloimaan: Nopeusrajoitukset historia.
Kaikki selviää. Taljan lehti oli hauska, jos tosin siellä ei
ollut tarkinta selvitystä. Itse olen ehtinyt moottoripyörällä
16-17 vuotiaana kokemaan sen vapauden, kun sai ajaa
taajaman ulkopuolella niin kovaa kuin pystyi. Mutta kyllä kuoli
kavereitakin, kun samoihin aikoihin alkoi tulemaan kovaa kulkevia
japanilaispyöriä.

Ps. Kuten tunnettua, en halua juurikaan moittia ketään jäsentä, mutta
kahden kinastelussa ulkopuolisen silmin toinen kyllä on asiallisempi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 07.04.2011, 15:50:06

Mielenkiintoista. Saako sieltä raskaankaluston ohjaimista jotenkin parempaa tietoa, kuin joltain joka ei aja raskasta kalustoa, mutta ajaa silti yhtä paljon, kuin raskaankaluston kuljettaja?


Itse asiassa saa. Hyvinkin runsaasti.

Samalla tavalla kuin sinulla on varmastikin jo parempaa tietoa ja kokemusta kuin 15v mopoautoilijalla.

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Veli Karimies

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 15:57:03Itse asiassa saa. Hyvinkin runsaasti.

Samalla tavalla kuin sinulla on varmastikin jo parempaa tietoa ja kokemusta kuin 15v mopoautoilijalla.

Sulta meni noin kilometrillä ohi. Se on melko paljon.

Kari Kinnunen

Quote from: dothefake on 07.04.2011, 15:54:38
Kehoittaisin kokkeloimaan: Nopeusrajoitukset historia.
Kaikki selviää. Taljan lehti oli hauska, jos tosin siellä ei
ollut tarkinta selvitystä. Itse olen ehtinyt moottoripyörällä
16-17 vuotiaana kokemaan sen vapauden, kun sai ajaa
taajaman ulkopuolella niin kovaa kuin pystyi. Mutta kyllä kuoli
kavereitakin, kun samoihin aikoihin alkoi tulemaan kovaa kulkevia
japanilaispyöriä.

Ps. Kuten tunnettua, en halua juurikaan moittia ketään jäsentä, mutta
kahden kinastelussa ulkopuolisen silmin toinen kyllä on asiallisempi.

Niin, ja muistanet Ford Capri 3000GT:n? Taisi kulkea nimellä ruumisarkku-Capri. Taisi joskus -70 luvun alkupuolella johtaa henkilöautojen onnettomuustilastoja.

Prätkissä taisi 750cc rälläkkä-Kawa olla vastaava. Kolmipyttynen kaksitahti kone suunnilleen solifermopoa vastaavassa rungossa.

Renegade Kane

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 03:49:56
Mitäs pahaa siinä piirturissa henkilöautossa olisi. Ei kai se tarkkailisi kuin ajotappa, nopeuksia jne.
Ajopiirturit tai "mustat laatikot" missä tahansa autossa ovat ärsyttävää holhoamista, jonka liikenneturvallisuutta parantava vaikutus on olematon, yksilön ansiotason/vapaa-ajan pienentyessä ja liikennestressin lisääntyessä. Joidenkin "liikenneturvallisuus-fasistien" mielestä virkamies vaan tietää paremmin yksilölle soveltuvat ajoajat ja -tavat.

Mulle kyllä kävisi "musta laatikko", jos siitä ei_koituisi MITÄÄN kuluja ja samalla nopeusrajoituksia tuntuvasti nostettaisiin eikä laatikon tietoja käytettäisiin kuin vain vakavissa onnettomuustapauksissa. Mutta niinhän se ei menisi...  

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 07.04.2011, 16:00:27
Sulta meni noin kilometrillä ohi. Se on melko paljon.

Suuret toleranssit, suuret toleranssit....

Mutta nyt taxfreehen ja suihkuun.

Kari Kinnunen

Quote from: Renegade Kane on 07.04.2011, 16:02:22
Ajopiirturit tai "mustat laatikot" missä tahansa autossa ovat ärsyttävää holhoamista, jonka liikenneturvallisuutta parantava vaikutus on olematon, yksilön ansiotason/vapaa-ajan pienentyessä ja liikennestressin lisääntyessä. Joidenkin "liikenneturvallisuus-fasistien" mielestä virkamies vaan tietää paremmin yksilölle soveltuvat ajoajat ja -tavat.

Nyt näkisin että alat olla asian ytimessä. Se on aika rasittava kapine.

Sekin on jännä, että kone ja EU-virkamies tietävät milloin ihminen on väsynyt.

monokultturisti

Quote from: sunimh on 07.04.2011, 15:46:26
Tähän lienee syytä lisätä: taajama-alueiden ulkopuolella, koska kuitenkin joku kmruuskan hengenheimolainen siihen keksii tarttua.

Miksi et haluaisi poistaa nopeusrajoituksia taajama-alueelta?
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Veli Karimies

Quote from: Kari Kinnunen on 07.04.2011, 16:06:19Sekin on jännä, että kone ja EU-virkamies tietävät milloin ihminen on väsynyt.

Eiväthän he tiedäkkään, vaan piirturit on nimen omaan olemassa lain takia, niin kuin sanoin sinulle jo.

dothefake

Aika erikoinen näkemys, että että laki on sitä varten, että olisi piirturi.
Ja päinvastoin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Renegade Kane

Quote from: inwell on 07.04.2011, 15:21:32
Mihin Suomen liikennenopeusrajoitukset perustuvat?

Itse en usko mihinkään salaliittoteorioihin, vaan pääsyy ja hyvä tarkoitus on (ollut) vähentää kuolonkolareita ja loukkaantumisia. Nopeusrajoitukset on hyvä olla olemassa, mutta jos ne mitoitetaan alle tieympäristön "luontevan nopeuden" niin sanomistahan siitä syntyy. Nyt nopeusrajoitukset ovat kohillaan vain huonoimman mahdollisen kelin aikaan tai normaalissa kelissä "kädettömän puusilmän" ajotaidolle. Se turhauttaa tavallista autoilijaa. Tietty määrä liikennekuolemia pitää vaan hyväksyä. Itse hyväksyisin virallista lukua enemmän, jos nopeuksia nostettaisiin.

Ihan sama kapina syntyisi, jos kaatumisonnettomuuksien vähentämiseksi jalankulkijoille asetettaisiin "askelpituusraja", joka mitoitettaisiin lapsille ja vanhuksille turvalliselle tasolle vaikka 20cm pituiseksi, mutta kaikki sakon uhalla pakotettaisiin tarpeettomasti sipsuttamaan olosuhteista riippumatta.    

inwell

Quote from: Renegade Kane on 07.04.2011, 16:32:49
Quote from: inwell on 07.04.2011, 15:21:32
Mihin Suomen liikennenopeusrajoitukset perustuvat?

Itse en usko mihinkään salaliittoteorioihin, vaan pääsyy ja hyvä tarkoitus on (ollut) vähentää kuolonkolareita ja loukkaantumisia.

Epäilemättä. Dothefaken kehotusta noudatettuani päädyin Suomen poliisin sivuille, josta käy ilmi seuraavat tiedot 1970-luvulta:

1972 liikennekuolemien ennätys, 1156.
1973 Kekkosen uudenvuodenpuheen seurauksena tieliikenteen nopeuksia rajoitetaan.
1974 öljykriisin vaikutuksesta nopeusrajoitus 80km/h.
1975 turvavyöt pakollisiksi henkilöautojen etuistuimille.
1977 moottoripyöräilijöiden suojakypäräpakko.
1978 talvirengaspakko.

Mitkäköhän näistä uudistuksista vaikuttivat ratkaisevimmin liikennekuolemien määrään?

Ensimmäinen viestini tähän ketjuun juontui siitä odotuksesta, että joku ehkä tietäisi asiasta tehdyn historiantutkiomuksen, josta selviäisi esittämäni väitteen kelpoisuus kyseisen nopeusrajoituskulttuurin selittämisessä.


"I don't really have anything to contribute in the gigantic dead body arena!" -Fifield

Pliers

Quote from: inwell on 07.04.2011, 16:48:51
... joku ehkä tietäisi asiasta tehdyn historiantutkiomuksen, josta selviäisi esittämäni väitteen kelpoisuus kyseisen nopeusrajoituskulttuurin selittämisessä.

Tästä ketjusta löytyy. Ihan ulko en muista, mutta itse muistan linkittäneeni materiaali juuri tuosta aiheesta. Autojen kehitys on ollut pääroolissa liikennekuolemien vähenemisessä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: dothefake on 07.04.2011, 16:24:59Aika erikoinen näkemys, että että laki on sitä varten, että olisi piirturi.
Ja päinvastoin.

Siis piirturit ovat olemassa lain takia, joka määrää työntekijöiden oikeuksien toteutumisesta. Se onko tämä oikeus tosiaankin "oikeus" on sivuseikka.

Otetaanpa esimerkiksi vaikka lait jotka määräävät työntekijöillä teetetyt ylityöt. Eräässä firmassa, missä olin töissä tuli jatkuvasti ongelmia sen takia, että työntekijät tekijät halusivat tehdä enemmän ylitöitä, kuin mitä laki sallii. Laki taas oli olemassa sen takia, ettei työntekijöillä teetetä tiettyä enempää ylitöitä.

Tässä tuli selvä ristiriita sen takia, minkä laki katsoi olevan työntekijöiden oikeuksien mukaista ja mikä oikeasti oli työntekijöiden oikeuksien mukaista. Firma ei rajoittanut ylityötunteja sen takia, koska oli ilkeä, vaan sen takia että laki niin velvoitti.

EDIT: inwellin listasta puuttuu tiestön turvallisuuden parantuminen ja liikennekulttuurin kehittyminen.

dothefake

Näen kyllä niin, ettei esim. piirturilakia ole tehty sen takia, että kuskilla olisi kivaa.
Kyllä sen suurin motiivi on ollut kansalaisten suojeleminen yliväsyneiden kuljettajien
tekemiltä onnettomuuksilta. Osa kuljettajista osaisi varmasti itsekin pidättäytyä
ajamasta väsyneenä, osa ei. Sekin on totta, että ilman lakia työnantajat varmasti
antaisivat sellaisia rupeamia, ettei niitä ilman väsymystä voisi suorittaa. Jos aiemmin
ei ollut mitään ongelmia, miksi lakia ylimalkaan on tehty. Kyllä niitä varmasti on ollut.
Se, onko lain määräämät ajoajat oikein, en pysty arvioimaan, Kari varmaan osaa siihen
sanoa mielipteensä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Veli Karimies

Nojaa.

Mainitse kolme viimeisintä onnettomuutta, jotka ovat tapahtuneet raskaan kaluston kuljettajan nukahdettua rattiin.

Pliers

Quote from: Pliers on 28.03.2011, 19:27:12
Quote from: Mulli on 28.03.2011, 19:09:23
Jos laki ei ole tarpeeksi hyvä syy liikennesääntöjen noudattamiseen, se ei liene tarpeeksi hyvä syy muidenkaan sääntöjen noudattamiseen?

Lailla tulee olla jokin syy olla olemassa. Jollei ole, on kyse totalitarismista.


Sama toisin:
http://elinalepomaki.fi/blogi
Quote from: Elina Lepomäki
Jos lakia ei kukaan noudata, se on väärä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-