News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: Oami on 18.02.2010, 14:58:59
Kari: Rautatiekuljetusten lisääminen olisi sinänsä hyvä, mutta kiskot eivät vie joka paikkaan; yleensä osa kuljetuksesta on joka tapauksessa hoidettava maanteitse.

Suomen erikoispiirre nyt on vielä se, ettei muun EU:n kanssa oikein ole rautatieyhteyksiä ylipäänsä.

Tämä on ihan totta. Kuitenkin kiskoja voitaisiin hyödyntää enemmän kotimaanrahdeissa. Kumipyörillä pyrittäisiin toimittamaan lähimmästä solmukohdasta.

Quote from: Oami on 18.02.2010, 14:58:59
Ja kysymys vielä useillekin ketjuun osallistuville: onnistuisiko liikenteestä keskustelu tällä kertaa ilman keskustelijoiden henkilökohtaista loukkaamista?

Lupaan yrittää. :D

Sori ja tervetuloa takaisin.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuolonkolarin+riski+kolminkertainen+laittomiksi+kuluneilla+renkailla/1135254445589

Quote
Kuolonkolarin riski kolminkertainen laittomiksi kuluneilla renkailla

Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi laittomiksi kuluneilla, urasyvyydeltään alle 1,6 millimetrin kesärenkailla, on VTT:n mukaan lähes kolminkertainen verrattuna riskiin silloin, kun renkaiden urasyvyys on vähintään 3,5 millimetriä.

Korkea riski on kuitenkin pääasiassa seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta.

Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi laittomilla, urasyvyydeltään alle 1,6 millimetrin kesärenkailla, oli lähes kolminkertainen verrattuna riskiin silloin, kun renkaiden urasyvyys on vähintään 3,5 millimetriä. Laillisella mutta pienellä 1,6–2,4 millimetrin urasyvyydellä riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli 1,4 kertaa suurempi kuin hyväkuntoisilla renkailla.

Riski joutua kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin urasyvyyksiltään hyvillä renkailla.Suuri kuolonkolaririski renkailla, joiden urasyvyys on alle 1,6 mm, on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta.

Peräti 70 prosenttia laittoman kuluneilla kesärenkailla kuolonkolariin joutuneista oli päihtyneitä, turvavyöttömiä, ajo-oikeudettomia tai ajoi yli 10 km/h ylinopeudella.

VTT selvitti henkilö- ja pakettiautojen riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomilla, alle 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla, ajettiin vuonna 2007 touko–lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometriä.

Siis mikä on pihvi?

VTT testaa?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/rajut_ylinopeudet_vahentyneet_lahes_puolella_1563050.html

Quote
Poliisin puoli vuotta sitten käyttöön ottamat nopeusvalvonnan matalammat puuttumisrajat ovat purreet ennen kaikkea rajuihin ylinopeuksiin. Tolppakameroiden kuvaamia pienten ylinopeuksien huomautuksia lähetetään sen sijaan suomalaisautoilijoille nyt ennätystahtiin.

Poliisi laski viime lokakuun alussa puuttumisrajoja nopeudenvalvonnassa. Tuoreimpien tietojen perusteella varsinkin rajut ylinopeudet ovat vähentyneet merkittävästi.

- Kun viime vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana jaettiin yli 21 kilometrin nopeudenylityksestä 5 800 sakkoa, on vastaava luku tänä vuonna noin 3 000, sanoo poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.

Liikennekuolematkin kääntyivät lokakuusta alkaen ensin selvään laskuun, mutta helmikuun osalta näyttävät kuolonkolarit jälleen lähteneen kasvuun.

- Lokakuun alusta tähän päivään meillä on noin 60 kuolonuhria vähemmän kuin vastaavana aikana vuosi sitten. Suurin yksittäinen tekijä tässä on kuitenkin taloudellinen taantuma. Kun on vähemmän raskasta liikennettä teillä, tapahtuu vähemmän tuhoisia, kuolemaan johtavia onnettomuuksia, Ihalainen luettelee.
Tolppakamera välähtelee entistä herkemmin

Poliisin uusi puuttumisrajakäytäntö nopeusvalvonnassa näkyy parhaiten kirjallisten huomautusten rajuna lisääntymisenä. Viime vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana suomalaisautoilijat saivat tolppakameroiden tallentamana kirjepostina 12 000 kirjallista huomautusta. Tämän vuoden aikana huomautus on lähtenyt jo yli 40 000 osoitteeseen.

- Automaattivalvontarajojen laskeminen vaikutti selvästi ajonopeuksiin. Poliisin silmin katsottuna tilanne on selkeästi parantunut. Tyytyväinen pitää olla, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.

Täysin idioottimainen johtopäätös! Huomautusten määrän kasvu on ihan loogista, mutta alarajan laskeminen ei ole vaikuttanut mitenkään +20 km/h ylinopeuksiin.

Väitänpä, että kovia nopeuksia laskenut pitkästä aikaa ollut oikea talvi, eikä suinkaan puskajussit.

Pistää taas idiotismi vihaksi!
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Luotsi

Quote from: Pliers on 26.03.2010, 22:50:04
Väitänpä, että kovia nopeuksia laskenut pitkästä aikaa ollut oikea talvi, eikä suinkaan puskajussit.
Pistää taas idiotismi vihaksi!

Ennustan että tulevana kesänä hukkumiskuolemat tulevat vähenemään! Mikähän mahtaa olla syynä?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

MW

Quote from: Pliers on 16.03.2010, 12:44:23
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuolonkolarin+riski+kolminkertainen+laittomiksi+kuluneilla+renkailla/1135254445589

Kuolonkolarin riski kolminkertainen laittomiksi kuluneilla renkailla

Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi laittomiksi kuluneilla, urasyvyydeltään alle 1,6 millimetrin kesärenkailla, on VTT:n mukaan lähes kolminkertainen verrattuna riskiin silloin, kun renkaiden urasyvyys on vähintään 3,5 millimetriä.
***

Kuolonkolarin riski kaksinkertainen varsinaisilla kuljettajilla. Pian luettavissa hesarista?

EDIT: tags.

Pliers

http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/kuka-korjaa-vaaran-nopeusrajoituksen/178366

Quote
Kuka korjaa "väärän" nopeusrajoituksen?

Joudutaanko nopeuksia laskemaan päällystetyillä teillä?
- Tärkeimmillä vilkkailla yksiajorataisilla pääteillä pyritään pitämään nopeusrajoitus pääosin 100 kilometrissä.
- Vuosi vuodelta tällaisten teiden osuus vähenee, sillä rahoituksen niukkuuden vuoksi "turvallisen satasen" mahdollistavia kehittämistoimia ei voida tehdä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Laitetaanpa tänne talteen uutinen tältä päivältä.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/rajut_ylinopeudet_vahentyneet_lahes_puolella_1563050.html?origin=rss
Quote
Poliisin puoli vuotta sitten käyttöön ottamat nopeusvalvonnan matalammat puuttumisrajat ovat purreet ennen kaikkea rajuihin ylinopeuksiin. Tolppakameroiden kuvaamia pienten ylinopeuksien huomautuksia lähetetään sen sijaan suomalaisautoilijoille nyt ennätystahtiin.

Poliisi laski viime lokakuun alussa puuttumisrajoja nopeudenvalvonnassa. Tuoreimpien tietojen perusteella varsinkin rajut ylinopeudet ovat vähentyneet merkittävästi.

- Kun viime vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana jaettiin yli 21 kilometrin nopeudenylityksestä 5 800 sakkoa, on vastaava luku tänä vuonna noin 3 000, sanoo poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.

Liikennekuolematkin kääntyivät lokakuusta alkaen ensin selvään laskuun, mutta helmikuun osalta näyttävät kuolonkolarit jälleen lähteneen kasvuun.

- Lokakuun alusta tähän päivään meillä on noin 60 kuolonuhria vähemmän kuin vastaavana aikana vuosi sitten. Suurin yksittäinen tekijä tässä on kuitenkin taloudellinen taantuma. Kun on vähemmän raskasta liikennettä teillä, tapahtuu vähemmän tuhoisia, kuolemaan johtavia onnettomuuksia, Ihalainen luettelee.

Tolppakamera välähtelee entistä herkemmin
Poliisin uusi puuttumisrajakäytäntö nopeusvalvonnassa näkyy parhaiten kirjallisten huomautusten rajuna lisääntymisenä. Viime vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana suomalaisautoilijat saivat tolppakameroiden tallentamana kirjepostina 12 000 kirjallista huomautusta. Tämän vuoden aikana huomautus on lähtenyt jo yli 40 000 osoitteeseen.

- Automaattivalvontarajojen laskeminen vaikutti selvästi ajonopeuksiin. Poliisin silmin katsottuna tilanne on selkeästi parantunut. Tyytyväinen pitää olla, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.

YLE Uutiset / Marcus Ziemann

Annetaan aikaa ja katsotaan, miten turvallisuus kehittyy. Kiinnittäisin huomiota kuitenkin seuraaviin asioihin:

Quote
Poliisin puoli vuotta sitten käyttöön ottamat nopeusvalvonnan matalammat puuttumisrajat ovat purreet ennen kaikkea rajuihin ylinopeuksiin.
Quote
Liikennekuolematkin kääntyivät lokakuusta alkaen ensin selvään laskuun, mutta helmikuun osalta näyttävät kuolonkolarit jälleen lähteneen kasvuun.
Quote
Suurin yksittäinen tekijä tässä on kuitenkin taloudellinen taantuma. Kun on vähemmän raskasta liikennettä teillä, tapahtuu vähemmän tuhoisia, kuolemaan johtavia onnettomuuksia, Ihalainen luettelee.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2213382
Quote
Tieliikennekuolemat ovat vähentyneet selvästi koko Euroopassa viime vuonna.

Suomessa tieliikennekuolemat vähenivät jopa viidenneksen vuonna 2009. Koko EU:n alueella liikennekuolemat vähenivät 11 prosentilla.

- Merkittävin syy on taloudellinen lama. Kuorma-autoliikenne ja liikennemäärät yleensä ovat vähentyneet, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen.

Lisäksi autokannan parantuminen on vähentänyt liikennekuolemia kuluneella vuosikymmenellä.


Latvia, Espanja, Portugali ja Viro ovat onnistuneet puolittamaan liikenteessä menehtyneiden määrän yhdeksässä vuodessa. Suomessa vastaava luku on 35 prosenttia.

Euroopan tieliikenteessä kuoli lähes 35 000 ihmistä viime vuonna. EU:n asettama tavoite on enintään 27 000 tieliikennekuolemaa. Liikenneturva arvioi, että eurooppalainen liikenneturvallisuus jää tavoitteesta ensi vuonna.

http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/liikennekuolemat-v%C3%A4heniv%C3%A4t-viime-vuonna-pohjois-savossa/519655
Quote
Pohjois-Savon liikenteessä kuoli viime vuonna 15 ihmistä. Määrä on paljon pienempi kuin edellisvuonna, jolloin tieliikenteessä menehtyi 27 ihmistä.

Näistäkin viidestoista menehtyneestä seitsemän kuolinsyyksi epäillään autoillessa saatua sairauskohtausta.

- Teiden kuntoa on parannettu, automaattinen valvonta ja valvonnasta tiedottaminen ovat olleet esillä ja autokantakin on vähitellen parantunut, ylikomisario Petri Pahkin liikkuvan poliisin Kuopion yksiköstä arvioi kehityksen syiksi.

Myös taantuma puree perinteisesti liikenteeseen, kun ylipäätään itsemurhat yhteiskunnassa vähenevät samoin kuin ylimääräisen rahan käyttö hupiajoon. Sekä itsetuhoisuus että liikennemäärät näkyvät liikennetilastoissa.

Edelleen rattijuopumus ja kova ylinopeus ovat kaksi yleisintä syytä liikennekuolemiin.


Jään nyt siis odottamaan, että vuonna 2010 liikennekuolemat ovat ennätysvähäiset.

Jutut lukemalla tuli taas niin turvallinen olo. Nyt saadaan 8km/h yli rajoituksen hurjastelijat kiikkiin. Se, kun näyttää uutisten valossa olevan niin kovin vaarallista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: Pliers on 06.07.2010, 10:01:09
Laitetaanpa tänne talteen uutinen tältä päivältä.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/rajut_ylinopeudet_vahentyneet_lahes_puolella_1563050.html?origin=rss
Quote
Poliisin puoli vuotta sitten käyttöön ottamat nopeusvalvonnan matalammat puuttumisrajat ovat purreet ennen kaikkea rajuihin ylinopeuksiin. Tolppakameroiden kuvaamia pienten ylinopeuksien huomautuksia lähetetään sen sijaan suomalaisautoilijoille nyt ennätystahtiin.

Kannatti laittaa talteen...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071212025985_uu.shtml
Quote
Kesäyön ajelut päättyvät usein ulosajoon

Maanantai 12.7.2010 klo 10.33

Liikenneturvan mukaan viime viikkoina tapahtunut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Viime vuoden elokuussa kaksi nuorta kuoli rajussa ulosajossa Jyväskylässä.
Viime vuoden elokuussa kaksi nuorta kuoli rajussa ulosajossa Jyväskylässä. (KEIJO PENTTINEN)
KESKUSTELE

Valistetaanko nuoria kuskeja tarpeeksi nopeudesta?

Hyvä keli heijastuu myös liikenteen turvallisuuteen. Viime viikkoina helteiden aikana on tapahtunut useita ulosajoja etenkin seutu- ja yhdysteillä.

Usein onnettomuuksien syynä on ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Ulosajo on nykyään yleisin onnettomuustyyppi. Liikenneturvan mukaan ulosajoissa kuolleiden määrä on kasvanut 2000-luvulla noin yhdeksän prosenttia.

Kesän onnettomuudet tapahtuvat öisin

Kesähelteillä tyypillinen onnettomuus on kovalla vauhdilla tapahtuva ulosajo. Ratin takana on usein nuori kuljettaja ja onnettomuus tapahtuu yön tunteina.

- Kun nopeus kasvaa, kuljettaja tekee helposti virhearvioita ja väärän ohjausliikkeen, joka johtaa onnettomuuteen, toteaa toimitusjohtaja Matti Järvinen Liikenneturvasta.

- Poliisi on joutunut puuttumaan viime aikoina koviin ylinopeuksiin. Monesta ulosajosta on selvitty vain ihmeen kaupalla hengissä, sanoo ylikonstaapeli Jussi Pohjonen liikkuvasta poliisista.

Valppain mielin -kampanjassa autoilijoita kehotetaan hiljentämään vauhtia ja noudattamaan rajoituksia.


Miksi tolppien hyväätekevistä vaikutuksista ei nyt puhuta mitään? Ai niin tosiaan... niiden tehtävähän on vain ottaa rahat pois rehellisiltä veronmaksajilta.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Veikkaisin tolppien ajavan kaahaajia muille teille, jotka ovat huonokuntoisimpia ja mutkaisimpia kuin tolpitetut tiet.

Köyhä kylddyyri

Quote from: Veli on 12.07.2010, 10:33:47
No vapautuupahan ainakin nyt sitten taas pari poliisiyksikköä valvomaan 1km/h ylinopeuksia jonnekin. Voi vittu...
Jep, ja hyvä niin. Liikenteessä kuolee/loukkaantuu vakavasti aika paljon enemmän ihmisiä kun Tallinnan aukiolla.
Muutenkin suunta on aivan oikea. Spurgu-juoppo-densojen kuskaaminen Töölön juopposelleihin pitäisi kokonaan ulkoistaa ja sieltä vapautuvat poliisimiehet tekemään hieman (poliisille) tärkeämpiä töitä.
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Veli Karimies

Quote from: Köyhä kylddyyri on 13.07.2010, 08:29:08Jep, ja hyvä niin. Liikenteessä kuolee/loukkaantuu vakavasti aika paljon enemmän ihmisiä kun Tallinnan aukiolla.
Muutenkin suunta on aivan oikea. Spurgu-juoppo-densojen kuskaaminen Töölön juopposelleihin pitäisi kokonaan ulkoistaa ja sieltä vapautuvat poliisimiehet tekemään hieman (poliisille) tärkeämpiä töitä.

Kuinka suuren osan ylinopeudet(varsinkin ne 1 km/h) aiheuttavat näistä kuolemista/loukkaantumisista?

Köyhä kylddyyri

Quote from: Veli on 13.07.2010, 08:35:15
Quote from: Köyhä kylddyyri on 13.07.2010, 08:29:08Jep, ja hyvä niin. Liikenteessä kuolee/loukkaantuu vakavasti aika paljon enemmän ihmisiä kun Tallinnan aukiolla.
Muutenkin suunta on aivan oikea. Spurgu-juoppo-densojen kuskaaminen Töölön juopposelleihin pitäisi kokonaan ulkoistaa ja sieltä vapautuvat poliisimiehet tekemään hieman (poliisille) tärkeämpiä töitä.

Kuinka suuren osan ylinopeudet(varsinkin ne 1 km/h) aiheuttavat näistä kuolemista/loukkaantumisista?
(Vakavissa)Liikenneonnettomuuksissa on kaksi pääsyytä: Liian suuri tilannenopeus sekä alkoholi eli vastaus kysykseesi: Suurin osa. Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä miksi pienistäkin ylinopeuksista sakotetaan ?
Palataan vielä takaisin aiheeseen - koska poliisien määrää ei lisätä (vaan koulutetaan kortistoon), ainoa keino turvallisuuden lisäämiseksi on se että keskitytään olennaisiin tehtäviin, ei juoppojen kuskaamiseen.
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Veli Karimies

Quote from: Köyhä kylddyyri on 13.07.2010, 09:21:34(Vakavissa)Liikenneonnettomuuksissa on kaksi pääsyytä: Liian suuri tilannenopeus sekä alkoholi eli vastaus kysykseesi: Suurin osa. Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä miksi pienistäkin ylinopeuksista sakotetaan ?

Heh. Tilannenopeus on aina liian suuri jos se johtaa onnettomuuteen, paitsi silloin kun auto on paikallaan. 120 alueella jopa 60km/h voi olla liian suuri tilannenopeus, ylinopeudeksihan tämä tästä ei muutu mitenkään. Ylinopeus syynä onnettomuuteen on sielä listan alapäässä.

Pienistä ylinopeuksista sakotetaan, jotta saadaan pumpattua enemmän rahaa kansalaisilta.

QuotePalataan vielä takaisin aiheeseen - koska poliisien määrää ei lisätä (vaan koulutetaan kortistoon), ainoa keino turvallisuuden lisäämiseksi on se että keskitytään olennaisiin tehtäviin, ei juoppojen kuskaamiseen.

Järjestyshäiriöitä aiheuttavien henkilöiden poistaminen kaduilta on mielestäni paljon oleellisempaa kansalaisten turvallisuuden kannalta, kuin kerätä sakkotuloja.

Kannattaa lukea tämä ketju läpi.
http://hommaforum.org/index.php/topic,13658.0.html

Luto

Kun puhutaan ylinopeuksista  vakavissa onnettomuuksissa ei todellakaan ole kyseessä mistään mmutaman km/h ylityksistä vaan suurista ylinopeuksista.
Eli vastaus kysymykseen "kuinka suuren osan ylinopeudet(varsinkin ne 1 km/h)..." ei todellakaan ole "suurin osa".
Varmasti suurin osa ihmisistä ymmärtää miksi pienistäkin ylinopeuksista sakotetaan, sillä syyllä ei vaan ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.
Aivan, ainoa keino turvallisuuden lisäämiseksi on se että keskityttäisiin poliisin olennaisiin tehtäviin kuten rikollisuuden torjuntaan eikä turhanpäiväiseen muutaman km/h ylinopeuden kyttäämiseen.

saint

Quote from: Luto on 13.07.2010, 10:07:03
Kun puhutaan ylinopeuksista  vakavissa onnettomuuksissa ei todellakaan ole kyseessä mistään mmutaman km/h ylityksistä vaan suurista ylinopeuksista.
Eli vastaus kysymykseen "kuinka suuren osan ylinopeudet(varsinkin ne 1 km/h)..." ei todellakaan ole "suurin osa".
Varmasti suurin osa ihmisistä ymmärtää miksi pienistäkin ylinopeuksista sakotetaan, sillä syyllä ei vaan ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.
Aivan, ainoa keino turvallisuuden lisäämiseksi on se että keskityttäisiin poliisin olennaisiin tehtäviin kuten rikollisuuden torjuntaan eikä turhanpäiväiseen muutaman km/h ylinopeuden kyttäämiseen.

Valtio on budjetoinut sakkotuloja tietyn määrän, joten niitä sakkoja nyt on vaan saatava kirjoitetuksi riittävästi tavalla tai toisella. Ja tuota taustaa vasten ymmärtää senkin, että tulostavoitteen täyttymisen kannalta on edullista rakentaa "sakkorysiä". Turvallisuusjutuilla asiaa voidaan tietysti perustella kätevästi.

Sitävastoin, jos jeppe antaa kyytiä spugelle, niin siitä Valden kassa ei kartu, joten "annetaan olla".
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Maailmanmies

Quote from: Köyhä kylddyyri on 13.07.2010, 09:21:34
Quote from: Veli on 13.07.2010, 08:35:15
Quote from: Köyhä kylddyyri on 13.07.2010, 08:29:08Jep, ja hyvä niin. Liikenteessä kuolee/loukkaantuu vakavasti aika paljon enemmän ihmisiä kun Tallinnan aukiolla.
Muutenkin suunta on aivan oikea. Spurgu-juoppo-densojen kuskaaminen Töölön juopposelleihin pitäisi kokonaan ulkoistaa ja sieltä vapautuvat poliisimiehet tekemään hieman (poliisille) tärkeämpiä töitä.

Kuinka suuren osan ylinopeudet(varsinkin ne 1 km/h) aiheuttavat näistä kuolemista/loukkaantumisista?
(Vakavissa)Liikenneonnettomuuksissa on kaksi pääsyytä: Liian suuri tilannenopeus sekä alkoholi eli vastaus kysykseesi: Suurin osa. Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä miksi pienistäkin ylinopeuksista sakotetaan ?


Ei ole. Suurin osa vakavista liikenneonnettomuuksista on puhdasta sattumaa. Yllättävän moni on itsemurha. Ylinopeuksien ja alkoholin merkitystä paisutellaan, koska sillä saadaan tyhmä kansa poliisin ja vallanpitäjien puolelle.

Eihän jossain kohdassa 80 tai 100 km/h ole mikään tutkimustyön tulos kuinka nopeasti ko. tieosuudella voi ajaa. Se on poliittinen päätös. Joka maassa nopeusrajoitukset ovat vieläpä erilaiset.
Aika tyytyväinen tosin olisin jos nopeusrajoituksia nostettaisiin kautta linjan 20 km/h ja tuloihin perustuva sakotus muutettaisiin kaikille samaksi.
Talvirajoitukset ja liialliset rajoitukset risteyksissä pois niinikään.

Lasisti

Quote
Eihän jossain kohdassa 80 tai 100 km/h ole mikään tutkimustyön tulos kuinka nopeasti ko tieosuudella voi ajaa. Se on poliittinen päätös.
Eh-heh, niinpä niin. Liikennemäärillä, tien profiililla, liittymätiheydellä, mahdollisella kevyellä liikenteellä jne. jne. ei toki ole asian kanssa mitään tekemistä ;D

Eivät ylinopeudet kiistatta mikään suuri ongelma ole näihin taparattijuoppoihin ja itsemurhaajiin nähden, mutta ovatpa hyvä kohde pienelle iltalypsylle..

Eino P. Keravalta

#557
QuoteSuurin osa vakavista liikenneonnettomuuksista on puhdasta sattumaa. Yllättävän moni on itsemurha. Ylinopeuksien ja alkoholin merkitystä paisutellaan, koska sillä saadaan tyhmä kansa poliisin ja vallanpitäjien puolelle.

Eihän jossain kohdassa 80 tai 100 km/h ole mikään tutkimustyön tulos kuinka nopeasti ko. tieosuudella voi ajaa. Se on poliittinen päätös. Joka maassa nopeusrajoitukset ovat vieläpä erilaiset.
Aika tyytyväinen tosin olisin jos nopeusrajoituksia nostettaisiin kautta linjan 20 km/h ja tuloihin perustuva sakotus muutettaisiin kaikille samaksi.
Talvirajoitukset ja liialliset rajoitukset risteyksissä pois niinikään.

Maailmanmies tiivisti ajatukseni. Tutkimuksen mukaan vain 5% onnettomuuksista johtuu liiasta nopeudesta. Olen itsekin käytännössä havainnut, että rajoitukset ovat säännönmukaisesti 20 km/h liian alhaiset. On lapsellista kuvitella, että tolpannokassa pönöttävä numero olisi jokin absoluuttinen turvallisen nopeuden yläraja. Näin ei ole. Sadattuhannet suomalaisautoilijat ajavat päivittäin selkeää ylinopeutta. Silti liikenne on turvallista.

Kuolonkolarit johtuvatkin etupäässä esimerkiksi nuorison tolkuttomasta kaahaamisesta, huomiokyvyn herpaantumisesta, perskännistä tai rattiinnukahtamisesta.

Jos valtiovalta todella olisi huolissaan liikenneturvallisuudesta, se poistaisi autoveron, jolloin saisimme turvallisempia autoja, laittaisi tiet kuntoon, valaisisi tiet ja ehkäisisi onnettomuuksia liikennesuunnittelulla.

Lisäys:

Ja että pysyttäisiin aiheessa, niin totean lyhyesti, että spurgut eivät ole milloinkaan haitanneet minua Itäkeskuksessa. Sen sijaan mustakaapujen tuhatpäinen armeija, joka on vallannut kaikki kahvilat, on kyllä haitannut.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

sr

Quote from: Pliers on 06.07.2010, 10:01:09
Jutut lukemalla tuli taas niin turvallinen olo. Nyt saadaan 8km/h yli rajoituksen hurjastelijat kiikkiin. Se, kun näyttää uutisten valossa olevan niin kovin vaarallista.
Uutisessa kyllä puhuttiin yli 21km/h rajoituksen rikkoneiden huimasta laskusta.

En tiedä, miten homma toimii ylinopeuksien kohdalla, mutta rattijuoppouden kohdalla on käsittääkseni havaittu se, että vaikka 0.5-0.8 promillen humalassa olevat eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin vesiselvätkään eikä siten rajan lasku 0.5:en ole tällä syyllä perusteltua, niin rajan laskeminen 0.8:sta 0.5:en on vähentänyt kovemmassa kännissä ajavien humaltasoa ja sitä kautta vähentänyt onnettomuuksia. On mahdollista, että sama tapahtuisi ylinopeuksissa. Vaikka pienet ylinopeudet eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin rajoitusten mukaan ajaminen, linjan kiristys voi vähentää rajua ylinopeutta ajamista.

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

P

Quote from: sr on 13.07.2010, 11:36:43
Quote from: Pliers on 06.07.2010, 10:01:09
Jutut lukemalla tuli taas niin turvallinen olo. Nyt saadaan 8km/h yli rajoituksen hurjastelijat kiikkiin. Se, kun näyttää uutisten valossa olevan niin kovin vaarallista.
Uutisessa kyllä puhuttiin yli 21km/h rajoituksen rikkoneiden huimasta laskusta.

En tiedä, miten homma toimii ylinopeuksien kohdalla, mutta rattijuoppouden kohdalla on käsittääkseni havaittu se, että vaikka 0.5-0.8 promillen humalassa olevat eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin vesiselvätkään eikä siten rajan lasku 0.5:en ole tällä syyllä perusteltua, niin rajan laskeminen 0.8:sta 0.5:en on vähentänyt kovemmassa kännissä ajavien humaltasoa ja sitä kautta vähentänyt onnettomuuksia. On mahdollista, että sama tapahtuisi ylinopeuksissa. Vaikka pienet ylinopeudet eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin rajoitusten mukaan ajaminen, linjan kiristys voi vähentää rajua ylinopeutta ajamista.




Onko tuosta boldaamastani mitään todellista tutkimusnäyttöä, vai onko kyseessä mutu? Ei oikein järkeenkäyvältä vaikuta, että törkeän ratin yli 1 promille puhaltava jättäisi ajamatta, jos promilleraja olisi 0.2, 0,5:n sijaan?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pliers

Quote from: sr on 13.07.2010, 11:36:43
Quote from: Pliers on 06.07.2010, 10:01:09
Jutut lukemalla tuli taas niin turvallinen olo. Nyt saadaan 8km/h yli rajoituksen hurjastelijat kiikkiin. Se, kun näyttää uutisten valossa olevan niin kovin vaarallista.
Uutisessa kyllä puhuttiin yli 21km/h rajoituksen rikkoneiden huimasta laskusta.

En tiedä, miten homma toimii ylinopeuksien kohdalla, mutta rattijuoppouden kohdalla on käsittääkseni havaittu se, että vaikka 0.5-0.8 promillen humalassa olevat eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin vesiselvätkään eikä siten rajan lasku 0.5:en ole tällä syyllä perusteltua, niin rajan laskeminen 0.8:sta 0.5:en on vähentänyt kovemmassa kännissä ajavien humaltasoa ja sitä kautta vähentänyt onnettomuuksia. On mahdollista, että sama tapahtuisi ylinopeuksissa. Vaikka pienet ylinopeudet eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin rajoitusten mukaan ajaminen, linjan kiristys voi vähentää rajua ylinopeutta ajamista.

Tänä vuonna on sitten varmaan aika paljon vähemmän kuolemantapauksia kuin viime vuonna eiks niin? Hiljaa ajaminenhan ei pitäisi olla mikään itsetarkoitus, vaan turvallisuuden lisääntyminen, eiks je?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: P on 13.07.2010, 11:47:19
Quote from: sr on 13.07.2010, 11:36:43
että vaikka 0.5-0.8 promillen humalassa olevat eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin vesiselvätkään eikä siten rajan lasku 0.5:en ole tällä syyllä perusteltua, niin rajan laskeminen 0.8:sta 0.5:en on vähentänyt kovemmassa kännissä ajavien humaltasoa ja sitä kautta vähentänyt onnettomuuksia.
Onko tuosta boldaamastani mitään todellista tutkimusnäyttöä, vai onko kyseessä mutu? Ei oikein järkeenkäyvältä vaikuta, että törkeän ratin yli 1 promille puhaltava jättäisi ajamatta, jos promilleraja olisi 0.2, 0,5:n sijaan?

Veikkaanpa, että syy/seuraus-suhteen selvittäminen ja eritoten toteennäyttäminen saattaa olla vähintään haasteellista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Simo Lipsanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.07.2010, 11:17:24
QuoteSuurin osa vakavista liikenneonnettomuuksista on puhdasta sattumaa. Yllättävän moni on itsemurha. Ylinopeuksien ja alkoholin merkitystä paisutellaan, koska sillä saadaan tyhmä kansa poliisin ja vallanpitäjien puolelle.

Eihän jossain kohdassa 80 tai 100 km/h ole mikään tutkimustyön tulos kuinka nopeasti ko. tieosuudella voi ajaa. Se on poliittinen päätös. Joka maassa nopeusrajoitukset ovat vieläpä erilaiset.
Aika tyytyväinen tosin olisin jos nopeusrajoituksia nostettaisiin kautta linjan 20 km/h ja tuloihin perustuva sakotus muutettaisiin kaikille samaksi.
Talvirajoitukset ja liialliset rajoitukset risteyksissä pois niinikään.

Maailmanmies tiivisti ajatukseni. Tutkimuksen mukaan vain 5% onnettomuuksista johtuu liiasta nopeudesta. Olen itsekin käytännössä havainnut, että rajoitukset ovat säännönmukaisesti 20 km/h liian alhaiset. On lapsellista kuvitella, että tolpannokassa pönöttävä numero olisi jokin absoluuttinen turvallisen nopeuden yläraja. Näin ei ole. Sadattuhannet suomalaisautoilijat ajavat päivittäin selkeää ylinopeutta. Silti liikenne on turvallista.

Kuolonkolarit johtuvatkin etupäässä esimerkiksi nuorison tolkuttomasta kaahaamisesta, huomiokyvyn herpaantumisesta, perskännistä tai rattiinnukahtamisesta.

Jos valtiovalta todella olisi huolissaan liikenneturvallisuudesta, se poistaisi autoveron, jolloin saisimme turvallisempia autoja, laittaisi tiet kuntoon, valaisisi tiet ja ehkäisisi onnettomuuksia liikennesuunnittelulla.

Lisäys:

Ja että pysyttäisiin aiheessa, niin totean lyhyesti, että spurgut eivät ole milloinkaan haitanneet minua Itäkeskuksessa. Sen sijaan mustakaapujen tuhatpäinen armeija, joka on vallannut kaikki kahvilat, on kyllä haitannut.

Taajama-alueella nopeusrajoituksen nosto 50:stä 70:een ei vaikuta ratkaisevasti ajon turvallisuuteen? Omasta mielestäni 70 kilometrin tuntivauhtia ajaminen kaupunkialueella on juuri tolkutonta kaahaamista.

Köyhä kylddyyri


Ylinopeus syynä onnettomuuteen on sielä listan alapäässä.
Pienistä ylinopeuksista sakotetaan, jotta saadaan pumpattua enemmän rahaa kansalaisilta.
Järjestyshäiriöitä aiheuttavien henkilöiden poistaminen kaduilta on mielestäni paljon oleellisempaa kansalaisten turvallisuuden kannalta, kuin kerätä sakkotuloja.

Minkä listan ? Mistä sellainen lista löytyy ?

Kivoja nuo salaliittoteoriat, ei siinä mitään. Samalla myös huvittavia. Ja ehkä hieman säälittäviä.
Kuinka sammuneen denso-spurgun kuljettaminen juopposelliin voi millään tavalla olla poliisin työtä parhaimmillaan ? Enkä väittänyt etteikö järjestyhäiriöisiä tulisi poistaa kaduilta, sanoin että sen voi tehdä joku muukin taho kuin poliisi. Mikäli tilanne ei onnistu ilman poliisia, sitten soitetaan ne paikalle.
Edelleenkään täällä ei tunnu olevan ihmisillä tietoa miksi sakkoja kerätään - ei vaikka näin väitetään. Muuten salaliittoteoriat humanoidit elävät keskuudessamme että meitä sakotetaan rahoitusmielessä voitaisiin unohtaa.
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

Veli Karimies

Voit lukea sen ketjun läpi minkä linkkasin niin löydät "minkä listan" ja voit lopettaa tyhmien kyselyn.

Paljasta nyt sitten, miksi meitä sakotettaan 1km/h ylinopeuksista.

Luto

Ei kukaan ole varmaankaan tarkoittanut että esim Helsingin keskustassa ajettaisiin 70km/h.

Luto

Sammuneen juopon kuljettelulla ei olekaan mitään tekemistä turvallisuuden kanssa sen enempää kuin pienten ylinopeuksien kyttäämisellä. Oikeita turvallisuuteen vaikuttavia kohteita voisi olla vaikkapa oikeat rikolliset; ryöstäjät, varkaat, pahoinpitelijät ym ym.
Mutta niistä ei saada sakkotuloja.

Eino P. Keravalta

Simo Lipsanen:

QuoteTaajama-alueella nopeusrajoituksen nosto 50:stä 70:een ei vaikuta ratkaisevasti ajon turvallisuuteen? Omasta mielestäni 70 kilometrin tuntivauhtia ajaminen kaupunkialueella on juuri tolkutonta kaahaamista.

Riippuu tietysti paikasta; taajama ei ole vain yhdenlainen ympäristö, vaan se varioi suuresti. Olen viimeiset 23 vuotta ajanut noin 20 kilometriä tunnissa "ylinopeutta" useimmissa paikoissa ja havainnut tuhansien muiden lailla, että rajoitukset ovat alakanttiin jotakuinkin tuon 20 edestä.

Helsingissä Paciuksenkadulla voi ajaa 70km/h aivan luontevasti. Mutta sadan metrin päässä Pikku-Huopalahdessa jopa 50km/h on liioittelua, samoin kuin vaikkapa Tarkk'ampujankadulla. Yleisesti ottaen nopeuksia voidaan nostaa tuo 20km/h ja se on turvallista, koska kansa jo muutenkin ajaa tuota nopeutta eikä mitään ole tapahtunut. Tietysti pienet, sokkeloiset kadut ovat erikseen. Mutta taajamassakin nopeudet 60-80 ovat turvallisia ja käyttökelpoisia hyvin suurelta osin.

Itse ajan paremminkin tilanteen ja sään mukaan. On tyypillistä, että kesällä ohittelen ja talvella minut ohitetaan.. vaihtuvat nopeusrajoitukset olisivatkin paikallaan tässä maassa, jossa ilmasto muuttaa ajo-olosuhteita suunnattomasti ja äkkiarvaamatta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

sr

Quote from: P on 13.07.2010, 11:47:19
Quote from: sr on 13.07.2010, 11:36:43
Quote from: Pliers on 06.07.2010, 10:01:09
Jutut lukemalla tuli taas niin turvallinen olo. Nyt saadaan 8km/h yli rajoituksen hurjastelijat kiikkiin. Se, kun näyttää uutisten valossa olevan niin kovin vaarallista.
Uutisessa kyllä puhuttiin yli 21km/h rajoituksen rikkoneiden huimasta laskusta.

En tiedä, miten homma toimii ylinopeuksien kohdalla, mutta rattijuoppouden kohdalla on käsittääkseni havaittu se, että vaikka 0.5-0.8 promillen humalassa olevat eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin vesiselvätkään eikä siten rajan lasku 0.5:en ole tällä syyllä perusteltua, niin rajan laskeminen 0.8:sta 0.5:en on vähentänyt kovemmassa kännissä ajavien humaltasoa ja sitä kautta vähentänyt onnettomuuksia. On mahdollista, että sama tapahtuisi ylinopeuksissa. Vaikka pienet ylinopeudet eivät aiheuta enempää onnettomuuksia kuin rajoitusten mukaan ajaminen, linjan kiristys voi vähentää rajua ylinopeutta ajamista.
Onko tuosta boldaamastani mitään todellista tutkimusnäyttöä, vai onko kyseessä mutu? Ei oikein järkeenkäyvältä vaikuta, että törkeän ratin yli 1 promille puhaltava jättäisi ajamatta, jos promilleraja olisi 0.2, 0,5:n sijaan?
Ei ole mutu siinä mielessä, että itsekin talonpoikaisjärjellä ajattelin juuri noin kuin sinäkin teit. Tämä tieto on yhdeltä kaverilta, joka yleensä perustaa väitteensä julkaistuihin tutkimuksiin. Joo, ei ole kovin vakuuttava todiste, mutta en jaksa nyt ryhtyä etsimään sitä alkuperäistä tutkimusta. Kysyn häneltä, jos muistan.

Käsittääkseni psykologia toimii tässä niin, että 0.8:n raja on sellainen, että ihminen ajattelee pystyvänsä juovansa jonkin verran ja silti olevansa ajokuntoinen, kun taas 0.5:n rajalla hän on melko varma, että kaikki yhden kaljan päälle menevä vie hänet rajan yli. Siinä mielessä tietenkin tämä eroaa tuosta nopeudesta, että rattijuoppo ei tiedosta oman humalatilansa vahvuutta samalla tavoin kuin kuski tiedostaa suunnilleen koko ajan nopeutensa. Rajan lasku siis tekee selväksi niille umpihumalassa oleville, että rajan yli ollaan ja parempi olisi olla ajamatta. En osaa sanoa, syntyykö enää vastaavaa hyötyä, jos raja lasketaan 0.2:en, koska tosiaan ne yhden kaljan juoneet eivät ole oikeastaan yhtään huonompia kuskeja kuin vesiselvät.

Jossain määrin saman psykologian voisi ajatella toimivan myös ylinopeuksissa. Jos kuskin suhtautuminen ylinopeuteen on se, että "ei se poliisi kuitenkaan tästä sakota", niin se nopeus voi hivuta helpostikin sinne yli 21km/h yli rajoituksen, jota siinä uutisessa pidettiin "rajuna ylinopeutena".
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

prestionat

Jos kansa yleisesti ottaen ei noudata järkeviä liikennesääntöjä, niin tarvitaan poliisi valvomaan jopa liikennevalojen tottelemista ja se on kuulkaa torien ja turkujen turvallisuudesta pois. Tai sitten vaan tiedetään, että liikennerikkomusten seurauksena oikeesti kuolee enemmän ihmisiä kuin kerjäämisen. Minun mielestä hommalaisten pitäisi olla esimerkillisiä suomalaisia myös liikenteessä.