News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: Framtid on 14.10.2009, 23:54:21
Quote from: hiemannuivis on 14.10.2009, 23:32:28
Olen muuten huomioinut, että ainakin täällä pohjanmaan syrjäseuduilla liikenne takkuaa
(ei ole sujuvaa) enemmän kuin ennen,  autoilijat pelkäävät "maantierosvoja" ja ajavat aurinkoisena päivänäkin hyvissä olosuhteissa 10-30 km/h alle sallitun. Asennevamma tai ei, mutta vituttaa se jurraus 5 auton jonossa satasen tiellä 75-85 (yli sata kilometriä vielä kotiin.)
Voisikohan siellä jonon keulilla tuollaisessa tilanteessa kenties olla vaikkapa kuorma-auto tai ajoneuvoyhdistelmä? Kamerapöntöillä ei silloin luulisi olevan pahemmin vaikutusta asiaan. Veikkaan, että harvoin kukaan ihan huvikseen ajelee noin paljon alle sallitun.

Niinhän sitä luulisi, mutta lomalla, eikä eläkkeellä ole mihinkään kiire. Turvallinen ohittaminenkin on kriminalisoitu, kun on nuo Suomen suorat sen verran lyhyitä, ettei laillisesti pääse ohi missään. Minä myös tapaa päivittäin autoja, jotka ajavat jatkuvaa lievää alinopeutta. Yleensä näillä veijareilla nopeus kuitenkin nousee rajoituksen tasalla ja jopa hieman yli sopivissa ohituspaikoissa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

P

Quote from: Pliers on 14.10.2009, 12:20:57
Quote from: Focalor on 14.10.2009, 12:05:34
Ihan pienenä kysymyksenä... Kuka tietää tai arvaa, milloin Suomessa alkoi automaattinen liikenteen valvonta.

Arvaan:Jos kyse vain maanteistä. Mikkeli-Kuopio välillä ns. Juvan tiellä oli kamerat jo 90-luvulla. Arvaus: vuodesta 90?

Vitostie tuo väli, mutta myöhemmin 90-luvulla? Olisikos 94-95?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lentomestari

Quote from: Pliers on 16.10.2009, 21:03:55
Niinhän sitä luulisi, mutta lomalla, eikä eläkkeellä ole mihinkään kiire. Turvallinen ohittaminenkin on kriminalisoitu, kun on nuo Suomen suorat sen verran lyhyitä, ettei laillisesti pääse ohi missään. Minä myös tapaa päivittäin autoja, jotka ajavat jatkuvaa lievää alinopeutta. Yleensä näillä veijareilla nopeus kuitenkin nousee rajoituksen tasalla ja jopa hieman yli sopivissa ohituspaikoissa.

Aiva tyypillistä, joskus luulin tuota toimintaa silkaksi kiusanteoksi, siihen on kuitenkin aivan luonnollinen syy, arat kuskit. Tällainen kuski ajaa ylivarovaisesti ja tietenkin alinopeutta, sitten kun tie on suora/leveä/ei tule vastaantulijoita/alkaa ohituskaista/jne- tämä kuski lisää nopeuden rajoituksen mukaiseksi, koska hän nyt kokee ajamisen turvalliseksi ja nyt tietenkän ei tule tarrvetta ohittaa, koska nopeus on sopiva..... kunnes tie muuttuu taas mutkaiseksi, silloin tämä ylivarovainen kuskimme pudottaa nopeuden 10 km/h alle rajoituksen.

Nämä samat kuskit pysähtyvät joka ikiseen risteykseen taajamissa, he eivät kykene samaan aikaan ajamaan sekä katsomaan onko risteys vapaa.

Koskela Suomesta

Quote from: Lentomestari on 16.10.2009, 21:26:34
Quote from: Pliers on 16.10.2009, 21:03:55
Niinhän sitä luulisi, mutta lomalla, eikä eläkkeellä ole mihinkään kiire. Turvallinen ohittaminenkin on kriminalisoitu, kun on nuo Suomen suorat sen verran lyhyitä, ettei laillisesti pääse ohi missään. Minä myös tapaa päivittäin autoja, jotka ajavat jatkuvaa lievää alinopeutta. Yleensä näillä veijareilla nopeus kuitenkin nousee rajoituksen tasalla ja jopa hieman yli sopivissa ohituspaikoissa.

Aiva tyypillistä, joskus luulin tuota toimintaa silkaksi kiusanteoksi, siihen on kuitenkin aivan luonnollinen syy, arat kuskit. Tällainen kuski ajaa ylivarovaisesti ja tietenkin alinopeutta, sitten kun tie on suora/leveä/ei tule vastaantulijoita/alkaa ohituskaista/jne- tämä kuski lisää nopeuden rajoituksen mukaiseksi, koska hän nyt kokee ajamisen turvalliseksi ja nyt tietenkän ei tule tarrvetta ohittaa, koska nopeus on sopiva..... kunnes tie muuttuu taas mutkaiseksi, silloin tämä ylivarovainen kuskimme pudottaa nopeuden 10 km/h alle rajoituksen.

Nämä samat kuskit pysähtyvät joka ikiseen risteykseen taajamissa, he eivät kykene samaan aikaan ajamaan sekä katsomaan onko risteys vapaa.
Ehkä tuo kuskien arkuus on yksi syy, mutta on toinenkin.

Pääsin sen jäljille jo aikoja sitten moottoritiellä vakionopeussäädintä käyttäen ajaessani.

Kun lähestyt hitaammin kulkevaa autoa takaa, saavutat sitä ihan mukavasti kunnes... olet sen perän tasalla. Sillä hetkellä kun takaa tulevaa liikennettä tarkkailematon kuski havaitsee autosi takavasemmallaan, hän lisää jostain käsittämättömästä syystä nopeutta.

Oikeastaan sen että se toinenkin käyttää vakionopeusäädintä, havaitsee siitä että mitään keskinäisen nopeuden pienentymistä EI tapahdu.

Tämä on erittäin yleistä, kokeilkaa vaikka.

Kun olet päässyt ao. auton edelle, etäisyys alkaa taas kasvaa samalla nopeudella kuin se pieneni ennen kohdalle tuloa.

Joskun näin rinnakkain mennään kilometritolkulla pitkin moottoritietä. Yksi vanha pappa alkoi jopa häiriköimään vilkuttelulla ja hidastelulla sekä kiilailulla, koska luuli minun kiilaavan rinnalla hänet kun vastaan tuli rekka perä edellä. Se että hän jäi pussiin, johtui hänen omasta nopeudenlisäyksestään silloin kun olin rinnalla.

Tämä on hyvin helppo testata moottoritiellä jos autossa on vakionopeussäädin. Silloin oma nopeus pysyy tasaisena ja ero syntyy ohitettavan nopeuden muutoksista.

Kyse ei ole omasta havaintovirheestä kulmanopeuden muuttuessa, insinöörit tietävät mitä tarkoitan, koska tunnen ilmiön. Tämä on huomattavasti suurempi muutos ja aiheuttaa pitkät pätkät ihan rinnakkain ajoa, mitä ei ilmene kulmanopeuden muutoksen kohdalla.

Olen esitellyt ilmiötä epäuskoisille matkustajille ja olemme saaneet monet hauskuudet asiassa kun he ovat joutuneet myöntämään sen todeksi.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Pliers

Quote from: Lentomestari on 16.10.2009, 21:26:34
Aiva tyypillistä, joskus luulin tuota toimintaa silkaksi kiusanteoksi, siihen on kuitenkin aivan luonnollinen syy, arat kuskit. Tällainen kuski ajaa ylivarovaisesti ja tietenkin alinopeutta, sitten kun tie on suora/leveä/ei tule vastaantulijoita/alkaa ohituskaista/jne- tämä kuski lisää nopeuden rajoituksen mukaiseksi, koska hän nyt kokee ajamisen turvalliseksi ja nyt tietenkän ei tule tarrvetta ohittaa, koska nopeus on sopiva..... kunnes tie muuttuu taas mutkaiseksi, silloin tämä ylivarovainen kuskimme pudottaa nopeuden 10 km/h alle rajoituksen.

Nämä samat kuskit pysähtyvät joka ikiseen risteykseen taajamissa, he eivät kykene samaan aikaan ajamaan sekä katsomaan onko risteys vapaa.

Tämä on myös oma teoriani. Olen polttanut päreeni todella usein ennen, kuin ymmärsin, että tuosta todella usein kysymys.

Quote from: Koskela Suomesta on 16.10.2009, 22:01:48
Kun lähestyt hitaammin kulkevaa autoa takaa, saavutat sitä ihan mukavasti kunnes... olet sen perän tasalla. Sillä hetkellä kun takaa tulevaa liikennettä tarkkailematon kuski havaitsee autosi takavasemmallaan, hän lisää jostain käsittämättömästä syystä nopeutta.

Tämäkin on ihan yleinen ilmiö. Nämä ovat kotipoliiseja, jotka usein myös jurruttavat moottoritiellä vasenta kaistaa omaa nopeuttaan, koska kokevat ajavansa suurinta sallittua nopeutta. Kaikki, jotka yrittävät ohi, ovat rikollisia. Näitä tyyppejä ohitellessaan saa nauttia strobovaloista taustapeilistä, kun niillä on tapana vilkutella pitkiä perään. ...varsinkin, jos päättää vaihtaa kaistaa oikealle ja ajaa sieltä ohi ;D

Molemmat edellä mainituista myös ohittavat moottoritiellä rekat varovasti alinopeutta ja aiheuttavat siten vaaratilanteita ja ruuhkia. Periaatteessa molemmat ryhmät pitäisi saada pois liikenteestä
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Focalor

Quote from: Focalor on 14.10.2009, 12:05:34
Ihan pienenä kysymyksenä... Kuka tietää tai arvaa, milloin Suomessa alkoi automaattinen liikenteen valvonta.
1992 VT1, Turku.



Pliers

Quote from: Focalor on 17.10.2009, 08:42:31
Quote from: Focalor on 14.10.2009, 12:05:34
Ihan pienenä kysymyksenä... Kuka tietää tai arvaa, milloin Suomessa alkoi automaattinen liikenteen valvonta.
1992 VT1, Turku.

Se ois pitänyt ajat sitten sahata irti Suomesta ja uittaa Ruotsiin tai jonnekin minne ne kelpaa  :D Eipä sieltä mitään hyvää ole ennenkään tullut, paitsi Turun palo. ;)
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lentomestari

Yksi tolppa räjäytetty, toinen revitty hiijapilla irti ;D Selvästi tässäkin esimerkki kannustaa ;D Ei tarvitse olla kovin välkky,  kun arvaa näiden tapausten yleistyvän ;D Muistamme tuolla ylempää linkin Englannin tilanteesta ;D

Tiedotusvälineillä on tässä suuri vastuu, he kertovat lähes reaaliajassa uusista tolpparikoksista ;D

Olen tavattoman pahoillani ;D

rontti4

Kuolemankolareista viime vuoden syyskuulta voi lukea täältä,
http://plaza.fi/moottori/kuolemankolarit/2008/9/
vähemmän huomasin siellä hyvällä tiellä ajetuilla maltillisilla ylinopeuksilla olleen osuutta tapahtumiin.
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

Pliers

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/turvavyo_olisi_pelastanut_kymmenien_hengen_1093106.html

"Turvavyön käyttäminen olisi pelastanut viime vuonna sattuneissa liikenneonnettomuuksissa 40 ihmisen hengen. "

"Kolareissa kuoli yhteensä 210 ihmistä."

Xenon -valot -20%, 42 henkeä
Ajonvakautus -20%, 42 henkeä

Kolareissa säästettäisiin siis vuosittain 120 henkeä, jos ihmisillä olisi kunnolliset autot ja käyttäisivät turvavöitä. Vain 90 kuolisi.

Asia olisi maailman helpoin hoitaa kuntoon autoveroa laskemalla. Toki työttömyys lisääntyisi, kun erilaiset liikenneturvat ja muut turhat komiteat voitaisiin lakkauttaa. Lisääntyneet resurssit voitaisiin laittaa liikkuvalle poliisille ajotapavalvontaan, niin säästettäisiin loputkin kuolemat ja ihmiset voisivat valita silti melko tarkkaan oman nopeutensa.

"Ylinopeus oli mukana 40:ssä prosentissa onnettomuuksista. Onnettomuuksista 41 prosenttia oli tieltä suistumisia, 30 nokkakolareita ja 18 risteys- ja kääntymisonnettomuuksia."

Tutkimusten mukaan reilusti yli puolet ajaa ylinopeutta. Ylinopeuden ajajat ovat tilastoissa aliedustettuina. Tarkoittaako tämä siis, että ylinopeuden ajaminen on itseasiassa turvallisempaa? Huomatkaa myös, ettei onnettomuuden syyhyn oteta kantaan, ylinopeus siis vain mukana, ei syy.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Koskela Suomesta

Quote from: Pliers on 16.10.2009, 22:44:45

Quote from: Koskela Suomesta on 16.10.2009, 22:01:48
Kun lähestyt hitaammin kulkevaa autoa takaa, saavutat sitä ihan mukavasti kunnes... olet sen perän tasalla. Sillä hetkellä kun takaa tulevaa liikennettä tarkkailematon kuski havaitsee autosi takavasemmallaan, hän lisää jostain käsittämättömästä syystä nopeutta.

Tämäkin on ihan yleinen ilmiö. Nämä ovat kotipoliiseja, jotka usein myös jurruttavat moottoritiellä vasenta kaistaa omaa nopeuttaan, koska kokevat ajavansa suurinta sallittua nopeutta. Kaikki, jotka yrittävät ohi, ovat rikollisia. Näitä tyyppejä ohitellessaan saa nauttia strobovaloista taustapeilistä, kun niillä on tapana vilkutella pitkiä perään. ...varsinkin, jos päättää vaihtaa kaistaa oikealle ja ajaa sieltä ohi ;D

Molemmat edellä mainituista myös ohittavat moottoritiellä rekat varovasti alinopeutta ja aiheuttavat siten vaaratilanteita ja ruuhkia. Periaatteessa molemmat ryhmät pitäisi saada pois liikenteestä
Ei, en kirjoittanut näistä tekopolliiseista. He ovat ihan oma erillinen ryhmänsä.

Kirjoitin siitä, että tuo nopeuden lisäys on jonkinlainen refleksi, alitajunnan ja selkäytimen kilpailullinen heijastus. Eivät he tee sitä käsittääkseni edes tietoisesti, he vain havaitsevat, jonkun pyrkivän ohi ja kiihdyttävät nopeuttaan huomaamattaan. Jonkinlainen luolamiesreaktio siihen että toinen menee edelle.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

ekto

Jotkut ihmiset ovat oppineet ajamaan muiden perässä, varisinkin PK-seutulaiset. Se on sellaista ajoa, että siinä ei tarkkailla omaa nopeutta, vaan pyritään pitämään kiinteä rako edellä olevaan. Jos tälläinen kuski joskus ajaa niin, ettei edessä ole ketään, se helpolla liimautuu hitaasi ohimenevän vauhtiin. Heti kun näkökenttään tulee jokin kohde, he alkavat alitajunassa säätämään nopeutta siten, että etäisyys säilyy vakiona. Kyse ei ole tahallisesta toiminnasta monenkaan osalta.

Jotkut taas eivät keskity ajamiseen ja siksi vauhti saattaa heitellä. Heti kun näkökenttään ilmestyy auto, he heräävät ja huomaavat mm. ajonopeuden olevan vähemmän mitä heidän oli tarkoitus ajaa. He lisäävät nopeutta ja pian taas vaipuvat ajatuksiin. Olen joskus yrittänyt tälläisen ohi noin 100 kilometrin matkan. Aina kuin menin vasemmalle kaistalle, kuljettaja heräsi ja painoi kaasua. Kun palasin oikealle, jonkun ajan kuluttua auto oli taas edessä...

Lentomestari

Hiukan alkuperäisen aiheen vierestä, kuitenkin erittäin tiiviisti liikenteeseen liittyvää. Taas väistettiin koiraa kohtalokkain seurauksin!

On se kumma kun näitä ylivarovaisia aona löytyy ja on tuputettu kuinka koiraa ja sitä pienempiä eläimiä ei pidä väistää.

Framtid

Quote from: Lentomestari on 20.10.2009, 20:39:01
On se kumma kun näitä ylivarovaisia aona löytyy ja on tuputettu kuinka koiraa ja sitä pienempiä eläimiä ei pidä väistää.
Näinpä. Ainakin itselleni autokoulussakin jo opetettiin että jos edessä on koira tai sitä pienempi epeli niin jarrupoljin lattiaan, tukeva ote ratista ja päin. Kuorma-autolla sama proseduuri koskee myös niitä hirviäkin...

Pliers

Quote from: Pliers on 20.10.2009, 11:15:38
Sakotuskäytäntö on vain rahastusta.

Mistä tulikin mieleeni...

BTW. tää on vähän pitkäpiimäinen juttu, mutta koittakaa jaksaa lukea loppuun. Uskon, että se palkitaan.

Quote
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=14173:ylinopeudet-lisaesivaet-rikosten-maeaeraeae&catid=2:kotimaa&Itemid=4

"Ylinopeudet lisäsivät rikosten määrää "

"Poliisin tietoon tuli viime vuonna 876 000 rikosta, mikä on kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Rikosten määrän kasvu tosin johtui valtaosaltaan siitä, että nopeusrajoitusten rikkomisia kirjattiin edellisvuotta enemmän kameravalvonnan lisäännyttyä."

Tässä varmaan tarkoitettiin, että rikollisia jäi kiinni entistä enemmän. Rikoksiahan tehdään tällä mittarilla miljoonia päivässä.

On valitettavaa, että Suomalainen veronmaksaja on niin rikollisuuteen taipuvainen, sillä nykykäytäntö lisää turvattomuutta, kun poliisien resurssit menevät suurelta osin nopeuksien kyttäämiseen.

Quote
"Yli puolet (56 %) viime vuonna ilmitulleista rikoksista oli Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen yhteenvedon mukaan liikennerikoksia. "

"Murhia, tappoja ja surmia tehtiin vuonna 2008 yhteensä 132, mikä vastaa kymmenen vuoden keskiarvoa (131). "

"Pahoinpitelyrikoksia tilastoitiin viime vuonna noin 34 800."

"Tilastoitujen raiskauksien vuosittainen määrä on lisääntynyt vuosina 2007 ja 2008 selvästi aiempiin vuosiin verrattuna. Viime vuonna kirjattiin 915 raiskausta, tosin suomalaisnaisille vuonna 2005 tehdyn uhrikyselyn mukaan määrittelytavasta riippuen 15 000–46 000 naista oli pakotettu seksuaaliseen kanssakäymiseen viimeksi kuluneen vuoden aikana."

"Vuonna 2008 poliisi kirjasi 1 321 lapsiin kohdistunutta hyväksikäyttörikosta."

"Ryöstöjä Suomessa tehtiin viime vuonna noin 1 700."

"tilastoitujen varkauksien määrä, joskin viime vuonna niitä tuli poliisin tietoon hieman edellisvuotta enemmän eli noin 146 500. Kavalluksia viime vuonna tilastoitiin noin 3 400. Määrässä on lievää kasvua edellisvuoteen. Tilastoiduista 16 000 petoksesta maksuvälinepetoksia oli noin 3 600."

"Viime vuonna vero-, kirjanpito-, virka-, arvopaperimarkkina- ja velallisen rikoksia kirjattiin runsaat 2 200, mikä on neljä prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Viranomaisarvioiden mukaan tosin rikosvahingoilla mitaten vain alle viisi prosenttia talousrikollisuuden kokonaismäärästä tulee poliisin tietoon."

"Rattijuoppoja poliisi käräytti viime vuonna noin 25 800."

"Poliisin tietoon tulleet huumausainerikokset (noin 15 500) pysyivät samalla tasolla kuin vuonna 2007. Törkeitä niistä oli 789. "



Jos tässä on kaikki rikokset, tarkoittaisi se, että annetuilla tiedoilla ylinopeuksista jaetaan yli 320 000 rangaistusta vuosittain. Jos kaikki ovat 100e rikesakkoja, tarkoittaa se 32 miljoonaa euroa. Todellinen luku lienee jonkin verran suurempi.

Rahaa toki tarvitaankin, sillä:
Quote
"Rikoskontrollijärjestelmän nettokustannukset valtiolle vuonna 2009 ovat noin 1,4 miljardia euroa. Kustannukset muodostavat 2,9 % kaikista valtion talousarvion mukaisista menoista ja vastaavat 0,8 % bruttokansantuotteesta."

Poliisien palkkaus perustuu poliisin sopimaan tavoiteohjelmaan. Siihen vaikuttaa mm. tapahtumien määrä, sakkotuotto, rangaistusten määrä ja selvitysaste.

Selvitysaste on Suomessa 80% luokkaa. Tämä tarkoittaa, että noin 80% kaikista rikoksista selvitetään. 876 000 rikosta, joista 700 800 selvitetään. MAHTAVAA! Aika hyvin.

56% rikoksista tulee liikenteestä, lähinnä automaattisesta valvonnasta. On syytä olettaa, että 100% poliisin tietoon tulleesta "rikollisuudesta" selvitetään rekisterinumeron perusteella. 490 560 rikosta selvitetään siis melko yksinkertaisesti.

Jäljelle jää 44% rikollisuudesta, 385 440 raiskausta, ryöstöä, varkautta, petosta jne. Näistä selviteään 210 240 rikosta. SELVITTÄMÄTTÄ JÄÄ 175 200 RYÖSTÖÄ, RAISKAUSTA, VARKAUTTA, PETOSTA JNE. TÄMÄ ON 45,5%.

Kysymys kuuluu: onko poliisin resurssit kohdennettu veronmaksajan kannalta oikein, kun miltei joka toinen ryöstäjä, raiskaaja, varas jne. ei jää kiinni?

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: Pliers on 28.10.2009, 11:04:14Kysymys kuuluu: onko poliisin resurssit kohdennettu veronmaksajan kannalta oikein, kun miltei joka toinen ryöstäjä, raiskaaja, varas jne. ei jää kiinni?

No ei ole. Minä sivusinkin tätä jo eräässä taannoisessa viestissäni. Etsiköön kuka haluaa.

Pliers

Taas tuli piste Darwinille.

http://www.iltasanomat.fi/autot/1747105

"Liikenteessä törttöily onkin geneettistä?"

"Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan huonot autoilijat ovat saattaneet periä lahjattomuutensa liikenteessä, kertoo Los Angeles Times."
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lentomestari

Kuuntelin tänä aamuna paikallisradiota kaakonkulmalla, kaksi toimittajaa jutusteli poliisin uudesta keksinnöstä, autosta jossa on tutka sekä kamera, näin sakon saa takuulla kuvan kanssa, miestoimittaja oli sitä mieltä "että hyvä kun kaikki ylinopeudet saa liikenteestä pois", naistoimittaja taas tuumasi kuinka "hyvä puoli tässä on se, että auto lähtee takaisin Kuopioon, josta se on lainassa".

Naistoimittaja totesi, että "nykyisin on ajettava varovaisesti , sillä koskaan ei tiedä missä saa sakon". Näinhän se  on poliisi kyttää ja me ollaan kuin  pässit viidakossa ja ikinä ei tiedä milloin peto hyökkää, viidakon lait.

Ennen poliisi teki sitä työtä mihin ovat kouluttautuneet, rikoksien selvitys ja niiden ehkäisy, nykyisin poliisi ei näitä kerkeä tekemään , muuta kuin raflaavammat tapaukset, joista lehdissäkin kirjoitetaan. Pienempiin  rikkeisiin ei edes yritetä puuttua, pieniin ylinopeuksiin kyllä puututaan , koska niistä tulee niin helposti rahaa ja on kivaa istumatyötä autossa.

Aiemmin jossain oli rikosselvitysprosentteja, ne on suomessa korkeat, mutta kun ylinopeusrikokset poistetaan taulukosta, ei selvitysprossa olekaan enään niin loistava, se siitä tilastosta.

Nimimerkillä: Yksi Rikollinen, 100 euroa liikenteen vaarantaminen.

Pliers

http://www.studio55.fi/artikkeli/1025840/

Quote
Salmisen mukaan vanhemmat ihmiset toisaalta kompensoivat heikentyneitä ajotaitojaan muilla tavoin: ikäihmiset ajavat usein varovaisemmin, ja ajokkia ohjataan tuttuja reittejä pitkin. Myös tilannenopeutta hiljennetään.

– Toisaalta liika varovaisuus voi olla myös liikenneriski, jos esimerkiksi ajetaan liian hiljaa tai keskellä kaistoja, Salminen muistuttaa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Jos ei osaa/uskalla ajaa, ei pidä lähteä liikenteeseen.

Maailmanmies

Vasta vähän aikaa sitten Poliisin huomio ja painopiste Numero Uno oli 7 km/h ylinopeudet.

Onkohan tuossa tapahtunut muutosta ?

Karri

Quote from: Pliers on 20.10.2009, 11:15:38
"Ylinopeus oli mukana 40:ssä prosentissa onnettomuuksista. Onnettomuuksista 41 prosenttia oli tieltä suistumisia, 30 nokkakolareita ja 18 risteys- ja kääntymisonnettomuuksia."

Tutkimusten mukaan reilusti yli puolet ajaa ylinopeutta. Ylinopeuden ajajat ovat tilastoissa aliedustettuina. Tarkoittaako tämä siis, että ylinopeuden ajaminen on itseasiassa turvallisempaa? Huomatkaa myös, ettei onnettomuuden syyhyn oteta kantaan, ylinopeus siis vain mukana, ei syy.

Ei tarkoita. Ylinopeus syynä ja 'mukana' ovat kaksi eri asiaa. Tiedä sitten mitä siitä ylinopeudesta seuraa, itse ne ainakaan ole vielä metsään kosahtanut. Mutta en kyllä näe sitä miksikään puolustukseksi ajaa ylinopeutta.
http://www.netticasino247.com/
Nappaa parhaat kasinobonukset

Pliers

Quote from: Karri on 05.01.2010, 13:40:34
Quote from: Pliers on 20.10.2009, 11:15:38
"Ylinopeus oli mukana 40:ssä prosentissa onnettomuuksista. Onnettomuuksista 41 prosenttia oli tieltä suistumisia, 30 nokkakolareita ja 18 risteys- ja kääntymisonnettomuuksia."

Tutkimusten mukaan reilusti yli puolet ajaa ylinopeutta. Ylinopeuden ajajat ovat tilastoissa aliedustettuina. Tarkoittaako tämä siis, että ylinopeuden ajaminen on itseasiassa turvallisempaa? Huomatkaa myös, ettei onnettomuuden syyhyn oteta kantaan, ylinopeus siis vain mukana, ei syy.

Ei tarkoita. Ylinopeus syynä ja 'mukana' ovat kaksi eri asiaa. Tiedä sitten mitä siitä ylinopeudesta seuraa, itse ne ainakaan ole vielä metsään kosahtanut. Mutta en kyllä näe sitä miksikään puolustukseksi ajaa ylinopeutta.

Niin... tulkitsetko itseni kanssa samoin...?

Ylinopeus oli mukana 40:ssä prosentissa onnettomuuksista.
=
Alle 40% onnettomuuksista johtui ylinopeudesta.

Ylinopeus oli syynä 40:ssä prosenttiin onnettomuuksista.
=
40% onnettomuuksista johtui ylinopeudesta.

Joka tapauksessa yli 50% autoilijoista ajaa jatkuvaa ylinopeutta. Tällöin onnettumuuksien syynä tulisi olla yli 50% tapauksista olla ylinopeus, jotta edes jonkinlainen korrelaatio saataisiin aikaan ylinopeuden ja onnettomuuksien välillä. Todellisuudessa ylinopeuden tulisi olla yliedustettuna onnettomuustilastoissa, jotta sen voisi osoittaa lisäävän turvattomuutta liikenteessä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

requiem

Muuten ohimennen oli tällainen uutinen.

Liikenteessä kuoli näin harva viimeksi vuonna 1959

Tästäkin huolimatta tarvittaneen poliitikkojen ja virkamiehien mielestä kiireesti kaikenlaista tiukennusta ja lisävalvontaa autoiluun, kuten lisää kameratolppia ja alkolukkoja, 80-lätkä nuorille ja tulevaisuudessa siintävä märkä uni satelliittipaikannusjärjestelmään perustuvasta nopeusvalvonnasta sekä jonkinlaisen tunnistuskortin vaativan päätteen asentamisesta autoon.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Veli Karimies

Quote from: Pliers on 05.01.2010, 20:57:03Alle 40% onnettomuuksista johtui ylinopeudesta.

Tuola oli aiempaa tilastoa, missä esim vuoden 1999 tms joku tommonen kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ylinopeus oli SYYNÄ 2%.

MW

Quote from: Pliers on 05.01.2010, 10:09:00
http://www.studio55.fi/artikkeli/1025840/

Quote
Salmisen mukaan vanhemmat ihmiset toisaalta kompensoivat heikentyneitä ajotaitojaan muilla tavoin: ikäihmiset ajavat usein varovaisemmin, ja ajokkia ohjataan tuttuja reittejä pitkin. Myös tilannenopeutta hiljennetään.

– Toisaalta liika varovaisuus voi olla myös liikenneriski, jos esimerkiksi ajetaan liian hiljaa tai keskellä kaistoja, Salminen muistuttaa.


On sitten tooosi hauskaa ja haastavaa tulla moottoritielle liittymästä, huonoissa näkyvyysolosuhteissa ja liukkailla 50 km/h jonkun varovaisen perässä. Täällä kehä kolmosen ulkopuolella näitä värinöitä riittää. Kehoittaisin konetietä pelkääviä ajamaan sitä rinnakkaista kinttupolkua, joka yleensä löytyy.


EDIT: H**vetti, olenpa joskus tällaisen pelkääjän ajoissa tunnistaessani, mikäli takaa ei ole ollut painetta, jäänyt sinne ylemmäs rampille odottelemaan vuoroani.

Pliers

http://www.iltalehti.fi/autot/2010012210978743_ae.shtml

Quote
Vaikuttaako ylinopeussakon määrään tilanne, että ylinopeus tapahtuu ohitustilanteessa?

Eipä tietenkään ei... Ylinopeus on kiellettyä ja rangaistavaa kaikissa tilanteissa. Näin sanoo laki.

Entäpä terve järki:

Ajamme tietä, jolla vallitsee 80km/h nopeusrajoitus. Keli on hyvä ja kuiva. Biorytmi on hyvä. Edellä ajava on päättänyt, että hänelle turvallinen nopeus on 65km/h ja ajaa siis keskimäärin tuota nopeutta. Mutkissa tosin jalka hieman nousee kaasulta ja suorilla taas painuu hieman syvempään. Me on hidasta ja nykivää ja tulee mieleen ohittaa kyseinen autoilija, mutta tietysti mahdollisimman turvallisesti.

Nykyisten liikenneturvan turvaväliä koskevien ohjeiden ja lain tulkinnan mukaan ohittamiseen tulisi varata miltei kilometrin mittainen suoran pätkä, jossa ei ole vastaantulevaa liikennettä. Ohitukseen tulee varata melkein minuutti aikaa. Tämä sillä oletuksella, että edellä oleva ajaa juuri tuon suoran juuri keskinopeuttaan eli 65km/h.

Toinen vaihtoehto on ajaa liikenneturvan ohjeita noudattaen, mutta lakia "väljästi" tulkiten. Toisin sanoen nostaa suoralla vauhti 120km/h. Tällöin ohitukseen tarvitaan alle 400m matka ja noin 11 sekuntia aikaa.

Jos vaaran todella aiheuttaa vastaantulijoiden kaistalla vietetty aika, on aika selvää, kumpi edellä mainituista ohitustavoista on oikeasti turvallisempi.

Jään mielenkiinnolla odottamaan ensimmäistä, jonka mielestä turvallisinta olisi, jos ei olisi ohittanut lainkaan. Vastaan etukäteen jeesusteluun. Noita tilanteita tulee itselleni viikoittain, eikä ainakaan minulla ole sellaisia lehmän hermoja, että voisin ohituksen jättää tekemättä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Focalor

Kyllä nyt jossain on jo vikaa jos 65 km/h ajavan ohitukseen pitää nostaa nopeus 120 km/h.
Tuohon ohitukseen riittää ihan hyvin 80 - 85 km/h.

Pliers

Quote from: Focalor on 25.01.2010, 11:26:46
Kyllä nyt jossain on jo vikaa jos 65 km/h ajavan ohitukseen pitää nostaa nopeus 120 km/h.
Tuohon ohitukseen riittää ihan hyvin 80 - 85 km/h.

Tämä oli tietysti teoreettinen laskutoimitus, mutta...

Riippuu tietysti suoran pituudesta ja vastaantulijoiden määrästä, mutta voi myös olla, että ajat suositusten mukaan liian lähellä, josta myös voi saada sakon. Suositusten mukaan maantiellä tulee turvavälin olla 4 sekuntia. Ohituksen saa lopettaa vasta, kun on turvallisen matkan päässä ohitettavasta, eli 4 sekuntia.

Voithan laskea itse ja tarkistaa, etten ole tehnyt laskuvirhettä. Selvyyden vuoksi en ottanut huomioon edellä ajavan vaihtelevaa nopeutta, joka vaikeuttaisi ohittamista entisestään, muttei kuitenkaan olisi lieventävä asianhaara sakkoa kirjoitettaessa.

edit:

Sattuipa kotimatkalla juurikin esimerkin kaltainen tilanne:

Quote
Ajamme tietä, jolla vallitsee 80km/h nopeusrajoitus. Keli on hyvä ja kuiva. Biorytmi on hyvä. Edellä ajava on päättänyt, että hänelle turvallinen nopeus on 65km/h ja ajaa siis keskimäärin tuota nopeutta. Mutkissa tosin jalka hieman nousee kaasulta ja suorilla taas painuu hieman syvempään. Me on hidasta ja nykivää ja tulee mieleen ohittaa kyseinen autoilija, mutta tietysti mahdollisimman turvallisesti.

Keli tosin oli nyt tietysti talvinen, mutta hyvä.
Ajattelin kokeilla Focalorin ehdottamaa nopeutta ohitukseen:
Quote from: Focalor on 25.01.2010, 11:26:46
Kyllä nyt jossain on jo vikaa jos 65 km/h ajavan ohitukseen pitää nostaa nopeus 120 km/h.
Tuohon ohitukseen riittää ihan hyvin 80 - 85 km/h.

Laitoin vakkarin päälle 85km/h.

Täytyy tunnustaa, että tuli kyllä uskon puute, vaikkei turvaväli ollut kuin maksimissaan 2 sekuntia ohitukseen lähdettäessä. Onneksi suora oli pitkä, eikä muita autoja näkynyt. Tuolla kyseisellä suoralla olisin päässyt tuolla nopeudella turvallisesti ohi, vaikka uskon puute meinasikin tulla.

Häpeäksini täytyy tunnustaa, etten malttanut kuitenkaan olla painamatta lisää kaasua. Tämä siitä syystä, että joku muukin niistä kahdestakymmenestä perässä roikkuvasta autosta pääsisi alinopeutta ajavan ohi.

Lukujen valossa tuo Focalorin ehdottama ohitus olisi kestänyt miltei 800 metriä ja 33 sekuntia. Liian lyhyt turvaväli lyhensi ohituksen noin 400 metriin ja 17 sekuntiin.

Jos hitaasti ajanut rouva nosti suoralla nopeuden 65km/h -> 70km/h, muuttaa se lukuja melko radikaalisti.

4 sekunnin turvavälillä -> yhteensä yli 1000 metriä ja 45 sekuntia
2 sekunnin turvavälillä -> yhteensä noin 530 metriä ja 23 sekuntia

vaihtoehto Pliers
110 mk/h 2 sekunnin turvavälillä -> 250 metriä ja 8,5 sekuntia
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/01/1042221

Quote
Liikennerikkomuksista annettiin sakkoja viime vuonna yli puolet enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Poliisin mukaan raju nousu johtuu osittain tehostetusta valvonnasta.

Liikennerikkomusten määrä kasvoi viime vuonna edellisvuosesta 19 prosenttia. Vuodesta 2007 nousua on jopa 57 prosenttia.

- Sakkoja on annettu enemmän kuin koskaan. Suurin osa niistä on perustunut tehostettuun automaattivalvontaan. Lokakuusta asti poliisi on antanut lisäksi noin satatuhatta huomautusta pienemmistä ylinopeuksista. Tuolloin puuttumiskynnys ylinopeuksiin yhdenmukaistettiin koko maassa, sanoo poliisiylijohtaja Mikko Paatero.

Liikennerikkomusten määrä on noin 41 prosenttia kaikesta poliisin tietoon tulevasta rikollisuudesta.

Huumeiden määrä kasvussa

Poliisin haltuun päätyneiden huumausaineiden määrät lisääntyivät kaikkialla Suomessa. Kasvua on ollut alueesta riippuen kymmenestä noin kolmeenkymmeneen prosenttiin. Poliisin tietoon tulleiden huumausainerikosten määrä lisääntyi 12 prosentilla. Erityisesti huumausaineiden käyttörikokset ovat lisääntyneet.

Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden sekä pahoinpitelyrikosten määrä väheni noin kuusi prosenttia. Perheväkivaltatehtävät sen sijaan ovat lisääntyneet noin viisi prosenttia.

- Yleinen väkivaltarikosten määrän vähentyminen on merkittävä poliisin tavoitteiden mukainen muutos, Mikko Paatero toteaa.
Selvitysprosentit paranivat, tutkinta-ajat pitenivät

Rikosten selvitysprosentit ovat parantuneet. Alustavien tietojen mukaan kahdeksan kymmenestä kaikista poliisin tietoon tulleista rikoksista selviää. Parannusta edellisvuoteen oli 1,6 prosenttiyksikköä.

Rikosten tutkinta-ajat pitenivät hieman. Rikoslakirikosten keskimääräinen tutkinta-aika ilman liikennerikoksia oli 86 vuorokautta. Nousua edellisvuoteen on seitsemän vuorokautta.

Niinpä niin. Rangaistuksia on jaettu enemmän kuin koskaan. Kuljettajat ovat rikollisempia kuin koskaan ja kuitenkin 2009 liikenteessä kuoli vähemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin. Milloin järki voittaa ja todetaan, ettei nopeuksien kyttääminen lisää turvallisuutta, vaan sillä on muut motiivit.

Rikosten selvitysprosentti parani ainoastaan liikennerikkomusten lisääntymisen takia. Muista rikoksista edelleen joka toinen jää selvittämättä.

Tämän laskemisharjoituksen olen tehnyt "vastaus #464":
Quote from: Pliers on 28.10.2009, 11:04:14
Jäljelle jää 44% rikollisuudesta, 385 440 raiskausta, ryöstöä, varkautta, petosta jne. Näistä selviteään 210 240 rikosta. SELVITTÄMÄTTÄ JÄÄ 175 200 RYÖSTÖÄ, RAISKAUSTA, VARKAUTTA, PETOSTA JNE. TÄMÄ ON 45,5%.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-