News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

VeePee

Jos nyt puhtaasti taloudellista näkökulmaa katsoo niin eikös tämä ole suorastaan hyvä uutinen:
QuoteEniten lisääntyivät iäkkäiden liikennekuolemat.  Kaksi kolmesta uhrista oli yli 64-vuotiaita

Pliers

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2012/09/1612063/poliisiylijohtaja-ylinopeudestaan-harmittaa-todella-paljon
Quote
Poliisiylijohtajaa Mikko Paateroa "harmittaa todella paljon" ennen juhannusta sattunut ylinopeustapaus. Paatero kertoi päivän Ilta-Sanomissa, että hän ajoi ylinopeutta Kaakkois-Suomessa Luumäellä.

– Ajoin letkassa ja en huomannut nopeusrajoituksen alentumista. Todennäköisesti muutkin edellä saivat rikesakkoja. Tämä harmittaa suunnattomasti, mutta huomaamattomuudelle ei voi enää mitään. Ajan kyllä muuten todella varovaisesti, Paatero sanoo MTV3 Uutisille.

Paateron mukaan hänenkin kiinnijäämisensä oli kuitenkin osoitus siitä, että poliisin tekninen liikennevalvonta toimii. Paatero sai noin 80 euron rikesakon, jonka hän on maksanut pois.

Paatero sai sakot ylinopeudesta myös vuonna 2006 valtatie 9:llä Tampereen ja Oriveden välillä.

Tarkoittaako Taapero, että rikollinen saatiin kiinni, eli tekninen liikennevalvonta toimii.

Iltalehden paperiversiossa Taapero kertoo epäilevänsä, että "tuskin näitä kukaan pystyy kokonaan välttämään". Tarkoittaako Taapero, että kaikki autoilijat ovat rikollisia. Onkohan jossain kohtaa menty hieman liiallisuuksiin.

Muistutukseksi oikeista vaarallisista kuskeista:
http://yle.fi/uutiset/valvonnassa_puutteita_-_ajokortti_sairaalta_pois_liian_harvoin/6276567
Quote
Vain murto-osa lääkäreistä ilmoittaa potilaan ajokyvyttömyydestä poliisille. Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnan raporttien mukaan noin kolmannes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista liittyy kuljettajan sairauteen.

Viimeistään nyt pitäisi herätä todellisuuteen, sillä muuten jatko näyttää tältä:
http://www.uusipori.fi/uutiset.php?id=223
Quote
Satasen nopeusrajoituksista halutaan eroon Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Sadan kilometrin maantierajoitukset laskettaisiin 80 kilometriin tunnissa tai vaihtoehtoisesti tielle olisi rakennettava keskikaide. Asiasta kertoo Salon Seudun Sanomat.
- Näin tulee tapahtua, jos valtakunnalliseen tavoitteeseen liikennekuolemien vähentämisestä halutaan päästä, toteaa Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.
Myös nykyisessä 80 kilometrin yleisrajoituksessa piilee Klangin mukaan turvallisuusongelma. Hän kertoo, että moni ajaa vähintään yleisrajoituksen mukaan, vaikka se ei aina olisi turvallista.
Uudeksi yleisrajoitukseksi Klang ehdottaa 60 km/h taajamien ulkopuolella.

Klang kuuluu työryhmään, joka suunnittelee, kuinka valtakunnallisiin tavoitteisiin päästään Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Työryhmän ehdottamien toimenpiteiden toteuttamisesta päättää Varsinais-Suomen Ely-keskuksen johtoryhmä.
- Muutokset toteutuvat kahdeksassa vuodessa, Klang arvioi.

Tämäkö on se tulevaisuus, jonka haluamme?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Faidros.

Taapero sai taas sakot. Vituttaa varmaan niin lujasti, että Liikkuva poliisi lopetetaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

elven archer

Quote from: Pliers on 07.09.2012, 13:44:35
Iltalehden paperiversiossa Taapero kertoo epäilevänsä, että "tuskin näitä kukaan pystyy kokonaan välttämään". Tarkoittaako Taapero, että kaikki autoilijat ovat rikollisia. Onkohan jossain kohtaa menty hieman liiallisuuksiin.
Se tarkoittaa, että järjestelmä on sellainen, että sakkoja on odotettavissa lähes jokaiselle jossain elämänsä vaiheessa oli halua rikkoa lakia tai ei. Eli kyse ei ole enää sitä, että kaahailee, vaan kyse on siitä, että pitää katseen mittarin neulassa jatkuvasti, ettei vahingossa ylitä nopeusrajoitusta. Minusta sekään ei kyllä ole turvallista. Tilannetta pahentavat takapuskurin kiillottajat, jotka eivät ymmärrä, että nopeusrajoitus on ylin rajoitus, eikä alin. Eli jos ei halua ketään takapuoleensa ihan kiinni roikkumaan, ja noita mulkkuja on paljon, niin sitten pitää ajaa vähintäänkin nopeusrajoituksen verran (tuntuu, että moni odottaa toisten ajavan sen verran yli, mitä on mahdollista saamatta sakkoja), jolloin marginaali sakon saamiseen on pieni. Ei tarvita kuin loiva alamäki ja kamera siinä, niin aika helposti räpsähtää, jos ei koko ajan tarkkaile nopeutta.

Minä olen kameravalvonnan puolella, koska olen joillain tiepätkillä havainnoinut, että ainakin kaikista älyttömin kaahaus näyttäisi vähentyneen. Mutta toisaalta osa valvontapaikoista on ihan selviä sakkorysiä. Joillain pätkillä on noita 80/100-vaihteluja ihan jatkuvasti. Välillä vain meinaa unohtua, että mikäs se rajoitus olikaan juuri tällä kilometrin pätkällä.

Sylvia borin

#1894
En usko ollenkaan tähän turvallisuusmantraan, jolla tätä valvontayhteiskuntaa pakkosyötetään kansalle. En halua elää maassa, missä jokaista liikettäni kytätään ja rajoitetaan ja liikkumistaan, sanojaan tai jopa jo ajatuksiaan saa sakon uhalla varoa. Minua suoraan sanottuna ahdistaa kuin pakkopaitaa jatkuvasti pikkuhiljaa kiristettäisiin selästä, kun kuulen näistä koko ajan lisääntyvistä määräyksistä ja rajoituksista tavallisen, kunnollisen ihmisen elämään.  Ei ihme, että jo n. 750 000 suomalaista syö mielialalääkkeitä. Kelan tilastojen mukaan määrä on 14-kertaistunut vuodesta 1990. Mistäköhän johtuisi? Eikö elämää Suomessa kestä enää selvinpäin?

Minussa ainakin ylenpalttinen kyykytys saa vastareaktiona aikaan vain kapinointia. Moni varmaan tietää jutun orjuuden loppumisen aikaisesta mustasta sisäköstä, jonka isäntäväki kutsui neuvotteluun ja kertoi, että orjuus on lopetettu ja siispä sinäkin olet nyt vapaa ihminen. Johon sisäkkö, että jos noin on, niin minäkin lakkaan pissaamasta herrasväen teepannuun...

Loppuaikoinani Suomessa ihan vain v***tti esimerkiksi tämä 60-80-100-60jne-rajoituspelleily niin paljon, että aina ajoin tyhjillä teillä kyttäystolppien välit ylinopeutta, (mikä ei kuitenkaan ollut kuin inhimillistä vauhtia näillä nykyisillä kyykytysnopeuksilla). Pitkään ei sekään "kapinointi" olisi enää onnistunut, kun autoihin on suunnitteilla "mustat laatikot", satelliittipaikannus tai tolppien välisen keskinopeuden mittaus, jolloin päästäänkin sakottamaan kansalaisia aivan uusissa atmosfääreissä.Nykyään elän paikassa, missä en ole nähnyt vielä yhtään kameratolppaa, mutta oikeita poliiseja piisaa. 100 km matkalla tulee aina vastaan pari, kolme liikkuvan poliisin autoa ja tämä tuntuu minusta hyvältä ja oikeasti turvalliselta toisin kuin Suomen peltinen sakotusautomaattiverkosto.

J. Lannan haamu

^Kaunista!!!

Nimenomaan mikä ketuttaa on tuo turvallisuusmantra! Alkaa ihan huomioliiveistä lähtien. Nyt täytyy vähän kritisoida, mutta en lainkaan ymmärrä suomalaista autoilukulttuuria! Suorastaan ottaa päähän ja myönnän että minulla on aika helvetilliset road-raget liikenteessä johtuen juuri tästä joustamattomuudesta ja kyvyttömyydestä toimia liikenteessä vastuullisesti. Muutenkin autokoulussa voisi ottaa vähän tiukemman linjan ja kasvattaa ihmisiä vastuulliseen autoilukulttuuriin. Vetuketjuliikkeiden tulisi toimia ja maantiellä ei pitäisi nähdä ihmisiä jotka ajavat 80 alueella alle ko. nopeutta! Ajakoot vaikka neljääkymppiä mutta sitten sivuun että muut pääsevät ohi. Kertaakaan ei ole poliisi pysäyttänyt sen takia että ajan lähes pellolla (tien reunassa) jos tekee mieli ajaa vähän hitaammin. Muutenkin ei jumalauta, kaikki säännökset jotka liittyvät autoihin ovat täällä aivan käsittämättömän tiukat! MIllaisilla autoilla saat ajaa jne. Vastuuta pitäisi laittaa enemmän yksilölle, eikä ulkoistaa saatanan ihmisen ajotaitoja aliarvioiviin peltitolppiin tai joihinkin ajotietokoneisiin. Pahin asia mitä autoilulle tai autoille on tapahtunut, on 90- ja 00 luvut!

p.s. vanhuksien ajotaitovarovaisuuden ymmärrän ja hyväksyn täysin, ihminen ei kykene enää toimimaan samalla tavalla. Sen myönnän toisaalta, että missään Euroopan maassa suojatiellä ei näy pönöttävän taukkeja ihmisiä odottamassa jos jostain tulisi autoja!!!!! He saakeli vieköön tietävät oikeutensa suojateillä ja menevät, eikä toisaalta tarvitse autoja edes varoa kun ainakin niissä neljässä maassa jossa olen asunut, autoilijat miltei pysäyttävät autonsa 50 metriä suojatieltä jotta varmasti kävelijät pystyvät kävelemään. Tämä tosin johtuu usein siitä että rangaistukset ovat aika kovat jos törmäät jalan liikehtivään kansalaiseen...mitä tapahtuu täällä? Joku valkokauluspaita tai muu saakelin yhdistetyn (hyppy ja hiihto) valmentaja ajaa irstaan kalliilla sieluttomalla audillaan välittämättä yhtään mistään muusta, kuin itsestään ratin takana mitään. Voi saakeli kun pistää vihaksi, pitääkö tästä lähteä gummia polttamaan pikkuhiljaa :).

Itse saan yleensä ne parit peltirobottisakot per vuosi. Eikä minulla ole mitään pienintäkään aikomusta körötellä upeassa Itä-Suomen syysauringonpaisteessa 80:ä tai 100sta jos tie on suora ja autio, ilma kirkas ja olo rento, alla ärjyvä v-8 ja luotettavaa 80-luvun saksalaista insinööritaidonnäytettä. Ei silloin ollut ympäristörajoituksia, ei liioin turhaa huoliteltua automatiikka joka estää kuljettajan todellisuudessa ajamasta autoa. Silloin tunsi kosketuksen tiehen, rattia joutui vähän vääntämään ja moottorista kuuli jos joku oli vialla.

Tarpeeksi nuorena väkevää tapakasvatusta autoiluun ja siihen liittyen. Siteeraan jälleen muistaakseni Pena Linkolaa tässä ympäristöopin palauttamisessa kouluihin, pitäisi olla joku liikennekasvatus jossa saakeli vieköön hakataan yksilön tajuntaan se tosiasia, että liikenteen jakavat kaikki ja siellä täytyy pystyä toimimaan kollektiivisesti, ainakin paremmin kun tänä päivänä.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Veli Karimies

Törmäsinpä aivan itse siihen malliesimerkkiin, mikä näissä kameratolpissa on vikana. Ajelin Kangasalantietä Tampereelle päin lähestyen Jyväskylän liittymää. Ennen tuota liittymää nopeusrajoitus muuttuu 80 rajoituksesta 70 rajoitukseen ja noin 100 metrin päässä 70 kyltistä on kameratolppa.

Olen ajanut tuosta satoja kertoja ja tiedän varsin hyvin, että se kyltti on siinä ja tolppa heti perään. Tällä eräällä kerralla vaan sattui niin, että tien vasenta laitaa pitki kulki kaksi henkilöä ja jäin tarkkailemaan näitä kyseisiä henkilöitä, että mitähän nuo tuolla oikein tekevät. Tarkkailua kesti ehkä kaksi sekuntia, minkä jälkeen käänsin pääni eteenpäin tielle ja sitten räpsähti.

Oho. Olinpa rikollinen, kehtasin tarkkailla ympäristöäni, poikkeustilannetta ja potentiaalista vaaraa. Ylinopeutta tuli ajettua sellaiset 9km/h. En taida huomautuksella selvitä.

P

Quote from: Sylvia borin on 08.09.2012, 02:26:40
En usko ollenkaan tähän turvallisuusmantraan, jolla tätä valvontayhteiskuntaa pakkosyötetään kansalle. En halua elää maassa, missä jokaista liikettäni kytätään ja rajoitetaan ja liikkumistaan, sanojaan tai jopa jo ajatuksiaan saa sakon uhalla varoa. Minua suoraan sanottuna ahdistaa kuin pakkopaitaa jatkuvasti pikkuhiljaa kiristettäisiin selästä, kun kuulen näistä koko ajan lisääntyvistä määräyksistä ja rajoituksista tavallisen, kunnollisen ihmisen elämään.  Ei ihme, että jo n. 750 000 suomalaista syö mielialalääkkeitä. Kelan tilastojen mukaan määrä on 14-kertaistunut vuodesta 1990. Mistäköhän johtuisi? Eikö elämää Suomessa kestä enää selvinpäin?

Minussa ainakin ylenpalttinen kyykytys saa vastareaktiona aikaan vain kapinointia. Moni varmaan tietää jutun orjuuden loppumisen aikaisesta mustasta sisäköstä, jonka isäntäväki kutsui neuvotteluun ja kertoi, että orjuus on lopetettu ja siispä sinäkin olet nyt vapaa ihminen. Johon sisäkkö, että jos noin on, niin minäkin lakkaan pissaamasta herrasväen teepannuun...

Loppuaikoinani Suomessa ihan vain v***tti esimerkiksi tämä 60-80-100-60jne-rajoituspelleily niin paljon, että aina ajoin tyhjillä teillä kyttäystolppien välit ylinopeutta, (mikä ei kuitenkaan ollut kuin inhimillistä vauhtia näillä nykyisillä kyykytysnopeuksilla). Pitkään ei sekään "kapinointi" olisi enää onnistunut, kun autoihin on suunnitteilla "mustat laatikot", satelliittipaikannus tai tolppien välisen keskinopeuden mittaus, jolloin päästäänkin sakottamaan kansalaisia aivan uusissa atmosfääreissä.Nykyään elän paikassa, missä en ole nähnyt vielä yhtään kameratolppaa, mutta oikeita poliiseja piisaa. 100 km matkalla tulee aina vastaan pari, kolme liikkuvan poliisin autoa ja tämä tuntuu minusta hyvältä ja oikeasti turvalliselta toisin kuin Suomen peltinen sakotusautomaattiverkosto.

Samoin taalla. Saavutin eilen illalla liikennepoliisin auton kehatiella keskikaistalla -135 km/h. Hiimasin hieman ja heitin vasemmalta ohi noin 120 km/h. Rajoitus 110 km/h. Ei kiinnostusta. Taalla kyttaavat ohituskieltojen rikkomista > siita lahtee kortti noin viikoksi. Nopeuksista eivat ole kiinnostuneita, jos ei kaahaa ihan aivotta ja reika paassa, kuten 200 km/h motarilla tai 150 maantiella..  Taajamarajoitus on 60 km/h ja monikaistaisilla prospekteilla liikennevirta kulkee noin 80 km/h. Sellaiset 10-20-30 km/h ylitykset riippuen tiesta ja nopeusrajoituksesta eivat aiheuta toimenpiteita.  Kaksi kertaa olen nahdyt partion virittavan liikuteltavaa kameratutkaa ja pari kertaa mittaavan kasitutkalla nopeuksia. Poliiseja vaan nakee liikenteessa paljon tiheammin kuin Suomessa. Useita kertoja paivassa, kautta pari/kolme kertaa n. 200 km maantiekeikalla. Ja sen paalle aina noissa muutamissa kiinteissa asemissa..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Pliers

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2011/09/30/talous-nousuun-nopeusrajoitusta-nostamalla/201114036/12
Quote
Britannian liikenneministerin mielestä nopeusrajoituksen nostaminen toisi yhteiskunnalle satojen miljoonien puntien säästöt, koska liikematkailijoiden matka-aika lyhenisi merkittävästi.

Britannian talous kärsii muun Euroopan ja Yhdysvaltain rinnalla hitaudesta. Saarivaltion liikenneministeri tahtoo vauhdittaa menoa ja ehdottaa nopeusrajoitusten nostamista, saksalainen Focus-lehti kertoo.

Britannian moottoriteillä suurin sallittu nopeus on vuodesta 1965 alkaen ollut 70 mailia tunnissa, mikä mannereurooppalaisittain on runsaat 110 kilometriä tunnissa. Nyt liikenneministeri Philip Hammond haluaa nostaa nopeusrajoituksen 80 mailiin tunnissa eli lähes 130 kilometriin tunnissa.

On jo korkea aika palauttaa Britannia maailmantalouden ohituskaistalle ja tarkastella uudelleen nopeusrajoitusta, joka on lähes 50 vuotta vanha, hän sanoi The Timesin haastattelussa.

Hammond perustelee esitystä muun muassa selittämällä, että nopeusrajoituksen nostaminen tuottaisi yhteiskunnalle satojen miljoonien puntien säästöt, kun liikematkaajien matka-aika lyhenisi merkittävästi.

Hänen mukaansa puolet autoilijoista rikkoo nykyistä rajoitusta muutenkin. Lisäksi hän sanoo, että autojen turvavarustus on nykyisin hyvä.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

No katos, kuulostaa ihan siltä, mistä olen puhunut jo kauan aikaa.

Ammadeus

Ja jos ei ole riittävä ylitys,keksitään sen verran lisää että sakko rapsahtaa
Mikäs teet?
Arvaatko lähteä käräjöimään?
Ei kannata.
Koska häviät varmasti.
Rosvojen kanssa aina jotenkin pärjää,poliisin ei koskaan...
Tähän on nyt tultu,valitettavasti....

JoKaGO

Quote from: Veli Karimies on 08.09.2012, 14:36:30
Törmäsinpä aivan itse siihen malliesimerkkiin, mikä näissä kameratolpissa on vikana. Ajelin Kangasalantietä Tampereelle päin lähestyen Jyväskylän liittymää. Ennen tuota liittymää nopeusrajoitus muuttuu 80 rajoituksesta 70 rajoitukseen ja noin 100 metrin päässä 70 kyltistä on kameratolppa.

Olen ajanut tuosta satoja kertoja ja tiedän varsin hyvin, että se kyltti on siinä ja tolppa heti perään. Tällä eräällä kerralla vaan sattui niin, että tien vasenta laitaa pitki kulki kaksi henkilöä ja jäin tarkkailemaan näitä kyseisiä henkilöitä, että mitähän nuo tuolla oikein tekevät. Tarkkailua kesti ehkä kaksi sekuntia, minkä jälkeen käänsin pääni eteenpäin tielle ja sitten räpsähti.

Oho. Olinpa rikollinen, kehtasin tarkkailla ympäristöäni, poikkeustilannetta ja potentiaalista vaaraa. Ylinopeutta tuli ajettua sellaiset 9km/h. En taida huomautuksella selvitä.

Tuo nimenomainen tolppa on todistetusti yksi Suomen tuottavimmista ellei jopa tuottavin. Mietipä, Veli, niitä, jotka nousevat Atalan rampista ko. tielle. Kiihdytyskaistaa nopeus 100:aan km/h tai yli, että pääsee "kyytiin". Heti ohituskaistan päässä on 80 km/h:n tolppa. Pari sataa metriä myöhemmin tuo 70 ja kamera.
Ei ole mikään rysä, ei tietenkään!

Ja pitäkääpä kiinni hatusta, nyt tulee päivän paras. Tuo risteys rakennettiin vuonna 1994. Sitä ennen siinä oli pelkästään Tampereelta päin vasemmalle kääntyvä risteys, ei kiihdytys- tai ryhmittymiskaistoja. Alueella oli 100 km/h muuttumaton nopeusrajoitus. Joka päivä ko. paikassa jono seisoi, kun n. tuhannen asukkaan (silloin) Atalaan tultiin töistä kotiin.
Sitten vuonna 1994 se tehtiin kuten kuuluukin, oikean kautta poistutaan moottoriliikennetieltä. Ja alueelle 80 km/h nopeusrajoitus. Siis kun moottoriliikennetieltä piti kääntyä vasemmalle vastaantulevien edestä, alueella oli 100 km/h -rajoitus, mutta modernisoinnin jälkeen 80 km/h. Tällä esimerkillä saan kaikki liikenneturvan piipertäjät, liikennesuunnittelijat ja keskustelupalstat hiljaiseksi, kun nuo yrittävät perustella nopeusrajoituksia TURVALLISUUDELLA.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Teaparty

Itse käyn Suomessa lähinnä lomailemassa. Sen verran pitää kehua, että autoilu Suomessa tuntuu todella leppoisalta verrattuna manner-Eurooppaan. Ei ruuhkia, leveät ajokaistat ja naurettavan alhaiset nopeusrajoitukset. Kukaan ei törppöile raskaasti (esim pysäköi moottoritielle käydäkseen kusella), ohitukset ovat siistejä, kukaan ei pujottele moottoritiellä kaistojen välilä, haitarijonoja osataan välttää jättämällä reilusti väliä edelläajavaan, turvallisuusvälit ovat yleensäkin oiken hyvät, autot pysyvät omalla kaistallaan jne. Kuljettavat keskittyvät ajamiseen eivätkä käsienheiluttamiseen, ja ovat keskimäärin selvin päin myös päivällisen jälkeen.

Suomessa ajaessa ottaa kuitenkin muutama juttu myös pattiin
- Nopeusrajoitukset tietyöalueella on vedetty hyvin alas, koska kaikkien odotetaan kuitenkin ajavan ylinopeutta. Italia on malliesimerkki siitä, miten mielipuolisiin juttuihin tämä johtaa. Autojonot päräyttävät päiväsakkonopeutta tietyöalueen läpi. Varakasta väkeä.
- Kaupungeissa ajetaan kuten maalla. Ruuhkassa annetaan ja otetaan huonosti tilaa.
- Suojatien eteen ei pysähdytä
- Jalankulkijat kävelevät päin punaisia. Sääntö näyttää olevan, että kännykän pitäminen korvalla antaa oikeuden kävellä punaisia päin.
- Vanhoilla vihreillä ajaminen
- Vaihtuvia nopeusrajoituksia on, mutta niitä ei käytetä. Pääkallokelillä taulussa palaa 100 km/h. Kesäkeleillä lukee 80 km/h.
- Kameratolpat hevon kuusessa. Mitä väliä sillä on, jos joku päräyttää pusikkoon jossakin perseläven korvessa liian suuren tilannenopuden takia? - Oma häpeä, toivottavasti ottaa opikseen. Sitäpaitsi paikallinen nuoriso tietää tolppapaikat joka tapauksessa ja ajaa pusikkoon niiden välissä. Tavalliset autoilijat sen sijaan kuvataan ja sakotetaan, kun jäi pensaan taakse piilotettu 60 km/h kyltti huomaamatta.

Jostakin syystä aina saa lukea, että nopeusrajoituksia ja promillerajoja pitäisi pudottaa. Oikeat ongelmat ovat kyllä aivan muualla.

turha jätkä

Quote from: JoKaGO on 29.09.2012, 04:27:59
Tuo nimenomainen tolppa on todistetusti yksi Suomen tuottavimmista ellei jopa tuottavin.

Klassikkopaikka. En aja onneksi tuosta päivittäin, tähän mennessä olen aina huomannut himmata riittävästi. Ihmettelen sitä että TRE-Orivesi -välillä ei ole tolppia, siinä kanssa valot välkkyisivät aluksi iloisesti. Tiellä olisi jopa pari mutkaa jossa tolppa olisi paikallaan ohituksia hillitsemässä, jos ei kerta ole varaa oikaista tietä tai rakentaa ohituskaistoja.

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288504214930.html

Quote
Kovin sallittu nopeus uusiksi? "Se voisi olla 130 km/t"

Liikenneviraston pääjohtajan mukaan Suomen nopeusrajoituksissa olisi korjaamisen varaa kumpaankin suuntaan.

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala ei tyrmää ajatusta nopeuksien nostamisesta Suomen moottoriteillä.

- Kyllä se mahdollista on. Turvallisuustaso on sellainen, että nopeuden voisi ajatella olevan siellä 130:ssä kilometrissä, Tervala sanoo.

Hänen mukaansa muutokselle ei ole teknisiä esteitä, vaikka sitä ei tällä hetkellä olekaan suunnitteilla.

- 130 kilometriä tunnissa on käytössä hyvin monessa paikassa, ja meillä moottoritiet ovat teknisesti samalla tasolla, Tervala kertoo.

Tervalan mukaan nopeusrajoituksissa on viilaamisen varaa myös toiseen suuntaan.

- Meillä on paljon pääteitä, joissa on nyt esimerkiksi satasen rajoitus. Niitten pitäisi kuitenkin olla paljon nykyistä leveämpiä. Jos oikein tarkkoja ollaan ja katsotaan liikenneturvallisuustavoitteita, niin meidän pitäisi
laskea niitä nopeuksia. Tai leventää tietä.

Tervalan mukaan myöskään maankäyttöliittymät eivät kuulu valtatielle.

Tervala puhui nopeusrajoituksista aiemmin Liikenneturvan Liikennevilkku-lehdessä.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

risto

Quote from: Veli Karimies on 08.09.2012, 14:36:30
Törmäsinpä aivan itse siihen malliesimerkkiin, mikä näissä kameratolpissa on vikana. Ajelin Kangasalantietä Tampereelle päin lähestyen Jyväskylän liittymää. Ennen tuota liittymää nopeusrajoitus muuttuu 80 rajoituksesta 70 rajoitukseen ja noin 100 metrin päässä 70 kyltistä on kameratolppa.

Kesyä. Ainakin Vaasaan päin ajellessa matkalla on tolppa, joka on sijoitettu hyvin lähelle 60 km/h:n rajoitusmerkkiä. Otin siitä sitten sakot. Olisiko ollut vauhtia jopa 73 km/h, kun annoin vauhdin rauhassa pudota 80 km/h:n rajoitusalueelta poistuttaessa.

Jyväskylästä päin Tampereelle tullessa on myös vaarallisia paikkoja. Siis sakkovaarallisia. Kokemusta valitettavasti löytyy.

Kameratolpat luultavasti pelastavat maailman yhdessä vakionopeudensäätimien kanssa. Vain ylinopeudella rajoitukseen nähden on merkitystä. Sillähän ei tokikaan ole mitään merkitystä, että menee sitä sallittua 80 km/h:n nopeutta talviliukkailla ysikympin mutkaan autolla, jossa on 3mm:n urasyvyys renkaissa. Järjenkäyttö pois liikenteestä. Vain lain kirjaimellisella noudattamisella on merkitystä.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Veli Karimies

Quote from: risto on 02.10.2012, 14:17:32Kesyä. Ainakin Vaasaan päin ajellessa matkalla on tolppa, joka on sijoitettu hyvin lähelle 60 km/h:n rajoitusmerkkiä. Otin siitä sitten sakot. Olisiko ollut vauhtia jopa 73 km/h, kun annoin vauhdin rauhassa pudota 80 km/h:n rajoitusalueelta poistuttaessa.

Laihian kohdalla ainakin on tälläinen. Olen samaiseen tolppaan ajanut 17km/h ylinopeutta. Porskuttelin vakionopeudensäädin asetettuna jossain 85km/h tienoilla ja kyltin kohdalla himmasin sillä vauhtia. Ei ehtinyt laskemaan tolpalle mentäessä juuri mihinkään. Minä kun tosiaan yritän vielä säästää polttoainekuluissa sekä olla joustava liikenteessä, joten jarruttelen moottorilla.

Pliers

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012101916220519_uu.shtml
Quote
Poliisipomot kärysivät Kuutostiellä

Maan korkeimmat poliisijohtajat kärysivät ylinopeudesta Kuutostiellä.
Poliisiylijohtaja Mikko Paatero kesäisen ylinopeuden taustalta on paljastunut toinen, yhtä korkean tason kaahaus.

Vain kaksi sekuntia ennen Paateron kärähtämistä oli sisäministeriön poliisiosaston päällikön vuoro.

Ylijohtaja Kauko Aaltomaan sakot ovat tähän saakka säilyneet poissa julkisuudesta.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.hs.fi/kotimaa/Nokkakolarit+lis%C3%A4%C3%A4ntyiv%C3%A4t+rajusti/a1305608126848
Quote
Nokkakolarit lisääntyivät rajusti

Suomen teillä sattui tammi-syyskuussa kolmannes enemmän kuolemaan johtaneita nokkakolareita kuin edellisvuosina.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan teillä sattui 70 kuolemaan johtanutta nokkakolaria.

Kasvu painottui valta- ja kantateille, ilmenee tutkijalautakuntien ennakkoraportista.

Sen sijaan risteys- ja suistumisonnettomuudet vähenivät selvästi.

Kuolonkolarit lisääntyivät etenkin vanhemmilla ihmisillä. Alle 21-vuotiaiden kuolonkolarit vähenivät melkein neljänneksen ja 25-44-vuotiaiden kolmanneksen. Sitä vastoin 45-64-vuotiaiden onnettomuudet ovat tasaisessa kasvussa. Yli 45-vuotiaiden kuljettajien kuolinonnettomuuksiin liittyy usein sairauskohtaus.

Myönteisin kehitys on tapahtunut kaksipyöräisten onnettomuuksissa. Vain kolme mopon kuljettajaa aiheutti alkuvuonna kuolinkolarin. Moottoripyöräilijän aiheuttamat onnettomuudet vähenivät kolmanneksen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288519344666.html

Quote
TS: Ylinopeudet vähenivät ensi kertaa viiteen vuoteen

Erityisesti kameratolpista ja -autoista jaettujen ylinopeusseuraamusten määrä on laskenut.

Ylinopeudet ovat vähentyneet ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen, kirjoittaa Turun Sanomat. Erityisesti kameratolpista ja -autoista jaettujen ylinopeusseuraamusten määrä on laskenut.

Lehden tietojen mukaan automaattisesta liikennevalvonnasta on lähtenyt tänä vuonna seuraamus lähes viidennekselle vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Huomautusten, rikesakkojen ja sakkojen määrä on laskenut 18 prosenttia.

Tähän asti kameroista jaettujen ylinopeusseuraamusten määrä on kasvanut vuosittain.

Myös poliisin ratsioissa sakkoja on kirjoitettu aiempaa vähemmän.

Poliisihallitus arvioi lehdelle pudotusta merkittäväksi, koska samaan aikaan valvonnan määrä on noussut.

Teillä on tällä hetkellä 930 kameratolppaa, joissa kierrätetään noin sataa kameraa. Lisäksi poliisilla on 15 kamera-autoa.

Liekö tässä syy:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112416367778_au.shtml
Quote
Poliisi varoittaa hengenvaarallisesta kikkailusta

Autoilijat välttelevät ylinopeussakkoja keinoja kaihtamatta.

Liikkuva poliisin ylikonstaapeli Jussi Pohjonen on huolissaan maanteillä yleistyvästä uudesta ilmiöstä.

Autoilijat ovat nimittäin oppineet kiertämään peltipoliisin ja välttämään näin ylinopeussakot. Kameratolppa ei reagoi lainkaan ylinopeuteen, jos autoilija siirtyy kameran kohdalla vastaantulijan kaistalle.

Pohjosen mukaan tolpan kiertäminen on yleistä etenkin vähäisen liikenteen aikaan eli esimerkiksi yöllä.

- Se on hengenvaarallista. Jos vastaantulevan liikenteen puolella tuleekin auto vastaan, on siinä kaikki tuhon ainekset, Pohjonen sanoo.

Hänen mukaansa kyseinen kikka on ollut joidenkin autoilijoiden tiedossa jo vuosia, mutta vasta viime aikoina se on tullut vähemmän autoilevienkin tietoon.

Peltipoliisin kiertäminen vastaantulevan kaistalle voidaan vakavimmillaan luokitella törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi, josta minimirangaistus on 30 päiväsakkoa. Maksimissaan siitä voidaan tuomita kahden vuoden vankeuteen. Ajokieltoa tulee yleensä vähintään puoli vuotta.

Näin se toimii

Peltipoliisin toiminta perustuu asvalttiin sahattuihin kahteen induktiosilmukkaan. Kun autolla ajetaan magnetisoitujen silmukoiden yli, laskee peltipoliisi auton nopeuden.

Kameratolpan toiminnan kannalta kriittiset silmukat on sijoitettu kaksikaistaisella tiellä kuitenkin vain toiselle kaistalle. Kun toisella kaistalla ei ole silmukkaa, sieltä ei voida myöskään mitata ajoneuvon nopeutta.

- Onneksi pääteillä on käytössä paljon liikenteenjakajia, jotka estävä auton siirtymisen vastaantulijan kaistalle, Pohjonen sanoo.

Lisäksi esimerkiksi nelikaistatiellä induktiosilmukat on kuitenkin vedetty molempien samansuuntaisten kaistojen yli.

Autoilijoiden peltipoliisin kiertämisestä kertoi ensimmäisenä tekniikan lehti MB.

Totuus lienee se, että autoilijat ovat "oppineet" hidastamaan tolppien kohdalla.

No, oli niin tai näin, minua kiinnostaa, että onko ylinopeuksien "väheneminen" vaikuttanut liikennekuolemien määrään.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Kafir Sikakoira

Paras keino keventää kaasujalkaa on katsella liveleakista törmäysvideoita.

http://www.liveleak.com/browse?q=accident

Pliers

Ylinopeutta ajetaan kuten ennenkin
+ Ylinopeudesta on rankaistu vähemmän kuin aiemmin
=> Liikennekuolemat ja loukkaantumiset vähenivät 2012

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/01/14/ss-peltipoliisi-narauttaa-tai-sitten-ei/2013681/304

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/liikenneturvallisuus-parani-vuonna-2012

Voisiko olla, että virallinen agenda ei sittenkään pitäisi paikkaansa. Voisiko todella olla, ettei nopeudella ole niin suurta merkitystä, kuin ollaan haluttu uskotella.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Jaa että puuttumiskynnyksen kasvaessa onnettomuuksien määrä on vähentynyt. Mites nyt näin? Eikö nollatoleranssin pitänyt juuri olla se taikasana?

Jukka Wallin

Quote from: Pliers on 14.01.2013, 10:47:40
Ylinopeutta ajetaan kuten ennenkin
+ Ylinopeudesta on rankaistu vähemmän kuin aiemmin
=> Liikennekuolemat ja loukkaantumiset vähenivät 2012

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/01/14/ss-peltipoliisi-narauttaa-tai-sitten-ei/2013681/304

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/liikenneturvallisuus-parani-vuonna-2012

Voisiko olla, että virallinen agenda ei sittenkään pitäisi paikkaansa. Voisiko todella olla, ettei nopeudella ole niin suurta merkitystä, kuin ollaan haluttu uskotella.

Olisikohan kyse vain siitä etta autokanta nuorenee vuosi vuodelta, ja myös nuorilla on varaa hankkia turvallisempi auto ensimmäiseksi autoksi..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

possu

Quote from: Pliers on 14.01.2013, 10:47:40Voisiko todella olla, ettei nopeudella ole niin suurta merkitystä, kuin ollaan haluttu uskotella.
Paljonko nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja liike-energiaan?
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Veli Karimies

#1915
Quote from: Jukka Wallin on 14.01.2013, 12:20:08Olisikohan kyse vain siitä etta autokanta nuorenee vuosi vuodelta, ja myös nuorilla on varaa hankkia turvallisempi auto ensimmäiseksi autoksi..

Se voi olla yksi tekijä, todennäköisesti tässä on kyse muutamasta erillisestä asiasta.

1. Autokannan nuorentumisesta.
2. Ajosuoritteen vähentymisestä.
3. Valvonnan vähentymisestä.

Täytyy tutkailla miten ajosuorite on kehittynyt. Joka tapauksessa, näin ei olisi pitänyt missään nimessä käydä, vaan virallisen agendan mukaan meillä pitäisi olla villi länsi tuola maanteillä tällä hetkellä, koska poliisi ei enää valvo liikennettä siinä määrin, mitä se valvoi ennen.

Quote from: possu on 14.01.2013, 12:31:18Paljonko nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja liike-energiaan?

Ajallisesti laskettuna kyse on sekunnin kymmenesosista.

EDIT:
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/aineistopalvelut/tilastot/tietilastot/Tieliikenteen_suoritteet_2011_tiedote_0.pdf
QuoteVuonna 2011 tieliikenteen liikennesuorite oli yhteensä 54 460 milj. auto-km. Liikennesuorite kasvoi 1,2 prosenttia vuoteen 2010 verrattuna. Maanteillä liikennesuorite kasvoi 1,4 prosenttia ja kaduilla ja yksityisteillä 0,8 prosenttia.

Vuodelta 2012 ei ole vielä tietoja. Eli jos laskua ei ole, niin jäljelle jäävät kohdat 1. ja 3.

possu

Quote from: Veli Karimies on 14.01.2013, 12:31:49
Quote from: possu on 14.01.2013, 12:31:18Paljonko nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja liike-energiaan?
Ajallisesti laskettuna kyse on sekunnin kymmenesosista.
Oisko tähän saatavilla joku tutkimus tai edes matemaattinen yhtälö?
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Veli Karimies

#1917
Quote from: possu on 14.01.2013, 12:57:42
Quote from: Veli Karimies on 14.01.2013, 12:31:49
Quote from: possu on 14.01.2013, 12:31:18Paljonko nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan ja liike-energiaan?
Ajallisesti laskettuna kyse on sekunnin kymmenesosista.
Oisko tähän saatavilla joku tutkimus tai edes matemaattinen yhtälö?

On toki, oisko tämän ketjun sivuilla about 30-40.

possu

Quote from: Veli Karimies on 14.01.2013, 12:59:19On toki, oisko tämän ketjun sivuilla about 30-40.
En jaksanut selata edes puoliväliin. Mutta googlaamalla löytyi tää: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/crstp.html#c2
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Pappa



http://www.hs.fi/kotimaa/I%C3%A4kk%C3%A4%C3%A4t+miehet+kuolevat+rattiin+/a1358053367813

Sairauskohtausten osuus kuolonkolareista kasvaa. Asiantuntijoiden mukaan sairaudet vaikuttavat jo jopa 50–60 prosenttiin tuhoisista onnettomuuksista. Luvussa ovat mukana sairauskohtaukset, itsemurhat ja terveysongelmista johtuvat arviointi- ja havaintovirheet.

"Terve ihminen ajaa kuolonkolarin harvoin", sanoo Uudenmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan lääkärijäsen, professori Timo Tervo.

Tervo nostaa esimerkiksi vuosien 2008–2009 kuolonkolarit. 488 kolarin kuskeista vain 43 eli alle joka kymmenes oli täysin vailla terveysriskejä.