News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Kaptah

Nopeusrajoitus on vain yksi näkemys sopivasta nopeudesta tietyissä olosuhteissa, siitä olemme samaa mieltä. Joissain tapauksissa nopeuden nostaminen nopeusrajoitusta korkeammaksi lisää riskiä joutua onnettomuuteen vain suhteellisen vähän ja joissain tapauksissa onnettomuuteen voi hyvin joutua vaikka ajaisi nopeusrajoitusta hiljempaakin. Nopeusrajoitus ei siis ole mikään maaginen raja jonka jälkeen ajaminen muuttuu vaaralliseksi ja jota hiljempaa se on turvallista.

Aina kun nopeutta nostetaan mistä tahansa nopeudesta yhtään, muuttuu reaktioaika vähäisemmäksi, reaktiomatka pidemmäksi, jarrutusmatka pidemmäksi ja sellaiset tilanteet, joista pienemmällä nopeudella selvittäisiin, muuttuvat mahdottomiksi. Se, missä nopeudessa riskit ja matkan sujuvuus ovat jonkinlaisessa tasapainossa, on hyvä ja aiheellinen kysymys ja monissa tapauksissa nopeusrajoitukset ovat mielestäni väärät.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Veli Karimies

Quote from: Kaptah on 23.01.2013, 18:54:16Nopeusrajoitus on vain yksi näkemys sopivasta nopeudesta tietyissä olosuhteissa, siitä olemme samaa mieltä. Joissain tapauksissa nopeuden nostaminen nopeusrajoitusta korkeammaksi lisää riskiä joutua onnettomuuteen vain suhteellisen vähän ja joissain tapauksissa onnettomuuteen voi hyvin joutua vaikka ajaisi nopeusrajoitusta hiljempaakin. Nopeusrajoitus ei siis ole mikään maaginen raja jonka jälkeen ajaminen muuttuu vaaralliseksi ja jota hiljempaa se on turvallista.

Aina kun nopeutta nostetaan mistä tahansa nopeudesta yhtään, muuttuu reaktioaika vähäisemmäksi, reaktiomatka pidemmäksi, jarrutusmatka pidemmäksi ja sellaiset tilanteet, joista pienemmällä nopeudella selvittäisiin, muuttuvat mahdottomiksi. Se, missä nopeudessa riskit ja matkan sujuvuus ovat jonkinlaisessa tasapainossa, on hyvä ja aiheellinen kysymys ja monissa tapauksissa nopeusrajoitukset ovat mielestäni väärät.

Nykyiset nopeusrajoitukset on suunniteltu 70-luvulla 70-luvun teille ja 50-60-luvun ajoneuvoille. Ne ovat auttamattoman vanhentuneita, eikä niitä tulisi orjallisesti noudattaa vain sen takia, koska ne ovat olemassa.

Jos nopeutta voidaan nostaa, niin sitä voidaan myöskin laskea. Kun ihminen havainnoi jatkuvasti ympäröivää liikennettä ja reagoi siinä tapahtuviin muutoksiin, niin hän osaa hiljentää vauhtiaan, kun kohtaa potentiaalisen vaaratilanteen. Tämä tapahtuu yleensä jo monia satoja metrejä ennen, kuin ollaan edes kyseisen potentiaalisen vaaratilanteen kohdalla.

Tämä on yksi syy siihen, miksi ylinopeudet eivät ole kovinkaan paljon liikenneturvallisuutta huonontava seikka.

Pliers

Quote from: Pliers on 14.01.2013, 13:47:13
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1689746/ylinopeussakot-entista-harvinaisempia---vauhdit-entisellaan
Quote
Ylinopeussakot entistä harvinaisempia – vauhdit entisellään

Liikennerikkomusten määrä väheni poliisin ennakkotietojen mukaan viime vuonna selvästi edellisvuoteen verrattuna. Liikkuva poliisi arvioi, että hurjastelijoita ja rattijuoppoja on liikenteessä kuitenkin entiseen malliin – he vain jäävät aiempaa harvemmin kiinni.

Otetaanpa tämän rinnalle tuoreempi uutinen, joka kertoo hienosti mm. Paateron vilpittömyydestä.

http://yle.fi/uutiset/rikosten_maara_vaheni_viime_vuonna_-_petollisuus_lisaantyi/6462810
Quote
Rikosten määrä väheni viime vuonna - petollisuus lisääntyi

Poliisin tietoon tuli viime vuonna noin 845 000 rikosta. Erityisesti liikenteeseen liittyvien rikosten ja rikkomusten määrä väheni.

Poliisin tietoon tuli viime vuonna selvästi vähemmän rikoksia kuin vuotta aiemmin.

Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan ennaltaehkäisevät toimet purivat erityisesti ajoneuvoihin kohdistuneeseen rikollisuuteen.

- Lähes kaikkien rikosnimikkeiden osalta kehitys oli samansuuntaista. Henkirikoksia oli vähemmän kuin kertaakaan 30 vuoteen. Hälytystehtävien määrä väheni noin 11 prosenttia. Keskimääräiset toimintavalmiusajat parantuivat, Paatero sanoo.

Omaisuusrikokset vähenivät noin kymmenyksen, mutta sen sijaan petokset lisääntyivät

- Merkillepantavaa oli petosrikollisuuden voimakas kasvu, viitisentoista prosenttia, kun lähes kaikkien muiden rikosnimikkeiden osalta määrä on laskenut selvästi, Paatero sanoo.

Henkirikoksia yritettiin aiempaa enemmän

Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten määrä väheni kokonaisuudessaan vuonna 2012 noin kuusi prosenttia vuoteen 2011 verrattuna.

Sen sijaan henkirikoksia ja niiden yrityksiä poliisin tietoon tuli noin kuusi prosenttia enemmän. Toteutuneita henkirikoksia oli 24 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Poliisille tuli vuonna 2012 noin miljoona tehtävää. Edellisvuoteen verrattuna määrä väheni 68 500:lla, joka vastaa runsasta kuutta prosenttia.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Fiftari

^Eikös täälläkin olleessa jutussa ollut jonkun konstaapelin avautuminen siitä että rikollisuus hyppäsi ties kuinka monta prosenttia kun alueella alettiin partioimaan?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Maailmanmies

Quote from: Pliers on 24.01.2013, 20:17:57
Quote from: Pliers on 14.01.2013, 13:47:13
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1689746/ylinopeussakot-entista-harvinaisempia---vauhdit-entisellaan
Quote
Ylinopeussakot entistä harvinaisempia – vauhdit entisellään

Liikennerikkomusten määrä väheni poliisin ennakkotietojen mukaan viime vuonna selvästi edellisvuoteen verrattuna. Liikkuva poliisi arvioi, että hurjastelijoita ja rattijuoppoja on liikenteessä kuitenkin entiseen malliin – he vain jäävät aiempaa harvemmin kiinni.


Niinpä tietenkin. LP koettaa epätoivoisesti perustella tarpeellisuuttaan ties millä keinoin.  Melkoinen floppi oli se, että LP tulouttaa valtiolle niin ja niin paljon rahaa.

Mitä noita LP:n tyyppejä seuraa, niin ne rakastavat ajella mitä erilaisimmilla päristimillä tavallisen kansalaisen perässä ja saada vielä siitä moottorikelkkailustaan tai veneilystään palkkaa.  Jos nämä jalkautetaan tavallisiksi poliiseiksi, niin tehtävät muuttuvat ikävämmiksi ja sitä kelkkailua sekä veneilyä pitää alkaa harrastaa omalla ajalla ja rahalla.

JoKaGO

Quote from: Jukka Wallin on 19.01.2013, 13:55:12
Quote from: JoKaGO on 16.01.2013, 10:17:36

Nyt sitten tehostetaan "autoilijoiden kameravalvontaa" muuttamalla tiedonsiirto kameroista jonnekin langattomaksi. Enää ei poliisin tarvitse käydä pyryssä ja pakkasessa penkomassa kuvia kamerasta.

http://yle.fi/uutiset/autoilijoiden_kameravalvonta_tehostuu_-_katso_pahimmat_sakkorysat/6452360

"Suomessa on kaikkiaan 900 automaattista valvontakameraa. Kamera on kuitenkin vain 90:ssä. Vastaavasti vaikkapa Ruotsissa tolppia on 1 200 ja jokaisessa on kamera."

Mitä tuo boldaamani järjettömyys oikein tarkoittaa? Tolppiako 900? Vai minkälainen on sellainen valvontakamera, jossa ei ole ollenkaan kameraa? Tätä samaa järjetöntä tekstinpätkää näkee ja kuulee kaikissa mediossa, eikö kukaan toimittaja ole sen verran edes puolijauho, että ymmärtäisi korjata virheen?

Eli nyt ne 90 kameraa asennetaan jonnekin, ja siellä ne sitten saavatkin olla, kun enää kukaan ei käy lukemassa kameran muistia ja samalla siirtämässä toiseen tolppaan?

Poliisi suunnittelee nykyaikaistavansa kamerat niin että kuvat lähtevät langattomasti poliisiasemalle. Näin nopeutuu sakkojenkin kirjoittaminen. Tulevaisuudessa jos tolppavälähtää viikonloppuna niin maanantaina kun palaat töistä kotiin, on sakkolappu eteisen lattialla odottamassa. Mahdollisesti myös tällä pyritään saamaan myös moottoripyöräilijät kuriin. Ylinopeutta kameratolpalla Mäntsälässä, niin Heinolan ABC:n kahviossa käyvät sinivuokot nappaamassa ajokortin pois

Taitaa olla se Paateron märkä uni, että tuo ABC:n porukka olisi niitä avustavia poliiseja  ;D
Oikeat poliisithan etsivät tarranliimaajia ja vihakirjoittavia netsejä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Veli Karimies

QuoteAjo-opetuksen hyödyllisyydestä ei ole juuri tieteellistä näyttöä

VESA LINJA-AHO

Mie­li­pi­de­si­vuil­la on käy­ty vil­kas­ta kes­kus­te­lua ajo­kort­tiuu­dis­tuk­ses­ta, jo­ka nos­taa ajo­kor­tin hin­nan pil­viin. Ai­heel­lis­ta kri­tiik­kiä on saa­nut eten­kin se, et­tä la­ki­muu­tos pe­rus­tuu Au­to­kou­lu­lii­ton ti­laa­maan ja ra­hoit­ta­maan "tut­ki­muk­seen". Tut­ki­mus­ta ei ole jul­kais­tu ver­tais­ar­vioi­dus­sa tie­de­leh­des­sä, jo­ten oi­keam­paa oli­si pu­hua mak­se­tus­ta sel­vi­tyk­ses­tä, ei tut­ki­muk­ses­ta

Mi­tä sit­ten tie­teel­li­nen tut­ki­mus sa­noo ai­hees­ta? Tu­lok­set ovat kaut­ta lin­jan sa­mo­ja: muo­dol­li­nen ajo-ope­tus on te­ho­ton ta­pa vä­hen­tää nuor­ten on­net­to­muus­ris­kiä. Jois­sain ta­pauk­sis­sa ajo-ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen on li­sän­nyt hie­man tur­val­li­suut­ta, mut­ta ti­las­tol­li­nen näyt­tö on ol­lut sil­loin­kin heik­koa.

Pää­syy te­hot­to­muu­teen näyt­tää ole­van, et­tä nuo­ril­la lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien suu­rin ai­heut­ta­ja on asen­ne, ei tai­don puu­te. Asen­tee­seen taas on erit­täin vai­kea vai­kut­taa muo­dol­li­sel­la kou­lu­tuk­sel­la.

Ajo-ope­tuk­ses­ta saat­taa ol­la hie­man hyö­tyä joil­le­kin nuo­ril­le, mut­ta se pi­tää suh­teut­taa ko­ko jär­jes­tel­män kus­tan­nuk­siin al­kaen au­to­kou­lu­mak­suis­ta ja päät­tyen ve­ro­va­roin kus­tan­net­tuun lii­ken­neo­pet­ta­ja­kou­lu­tuk­seen.

Tie­teel­li­set ar­tik­ke­lit ajo-ope­tuk­sen vai­ku­tuk­ses­ta tur­val­li­suu­teen löy­ty­vät ny­ky­ai­ka­na hel­pos­ti in­ter­ne­tis­tä, esi­mer­kik­si Goog­le Scho­lar -ha­ku­ko­neel­la, ha­ku­sa­noil­la "d­ri­ver edu­ca­tion and sa­fe­ty". Po­lii­tik­ko­ja tie­de ei kui­ten­kaan kiin­nos­ta, jo­ten alan etu­jär­jes­tö vei ku­lut­ta­jia kuin päs­siä na­rus­sa.

Ve­sa Lin­ja-aho
au­to­tek­nii­kan leh­to­ri,
dip­lo­mi-in­si­nöö­ri
Veik­ko­la, Kirk­ko­num­mi

Taikakaulin

QuotePeltipoliisit alkavat toimia langattomasti – kolmen kilometrin ylinopeus saa kameran välähtämään

Peltipoliisien automaattikamerat alkavat vuodenvaihteessa lähettää tietonsa langattomasti Liikenneturvallisuuskeskukseen.

Muutos takaa sen, että jo muutama vuosi sitten tehtyä periaatepäätöstä voidaan vihdoin alkaa oikeasti toteuttaa koko maassa. Automaattikamera nappaa kuvan jo silloin, kun tolpan ohi ajetaan kolme kilometriä tunnissa ylinopeutta. Tällöin auton omistajalle tulee postissa kirjallinen huomautus. Yli kahdeksan mutta enintään 20 kilometrin ylinopeus tunnissa tuo rikesakon, sitä isommat nopeudet päiväsakkoja tai ajokieltoa kuten tähänkin asti.

Kaikki nopeuskameroiden kuvamateriaali käsitellään Liikenneturvallisuuskeskuksessa Helsingin Malmilla. Aikaisemmin tämä vaati paljon käsityötä poliisipartioilta, joiden piti käydä hakemassa kuvat kustakin kamerasta muistitikulle. Viimeinen tällainen ajelu tapahtuu joulukuussa.

"Voi sanoa, että tämän jälkeen järjestelmä toimii viimein niin kuin sen on suunniteltu toimivan", kertoo komisario Dennis Pasterstein.

Langattomuus tarkoittaa siis sitä, että liikenneturvallisuuskeskus ehtii käsitellä pienetkin ylinopeudet tehokkaasti. Viime kuussa lähti jo 37500 kirjettä peltipoliisien kuvien perusteella.

"Tarkoitus on saada pienetkin ylinopeudet ihan minimiin. Kun kyllä se vain on suoraan niin, että mitä vähemmän ylinopeuksia, sitä vähemmän liikenneonnettomuuksia", perustelee Pasterstein.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387808228767

On taas niin älyvapaata touhua tuo huomautusten lähettäminen yli 3 km/h ylityksistä. Siinä on poliisien resurssit taas käytössä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.  :facepalm:

Harmittaa kaikkien päivittäin autoilevien puolesta.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

J.M

Quote from: Taikakaulin on 20.11.2014, 13:23:18
QuotePeltipoliisit alkavat toimia langattomasti – kolmen kilometrin ylinopeus saa kameran välähtämään

Onhan se hyvä, ettei tarvitse ajella ympäri Suomea tyhjentämässä kameroiden muistia. Ainakin naftalasku pienenee.

Eihän tuossa ole mitään uutta, että kolmen kilometrin ylityksestä välähtää. Minulle tuli kirjallinen huomautus 2012 marraskuussa, 80 alueella 83. Joskus taas olen tällännyt menemään 80 alueella lähes satasta kameraan, on välähtänyt, mutta ei ole tullut mitään lappua. Kai ne oli silloin viritetty tutkimaan turvavyön käyttöä tjs.

Mitä tulee tuohon kameroiden herkkyyteen; vmp.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Red_Blue

Hallituksen piti olla vähentämässä turhaa byrokratiaa. Liikenteen hidastaminen ennestään ja liikennesakotuksen tarkoituksellinen lisääminen ei pitäisi kuulua samaan agendaan.

QuoteSakotusraja alas - jo 5 km/h ylityksestä sakko

Ylinopeudesta saattaa rapsahtaa sakko totuttua herkemmin jo heinäkuussa, jos poliisihallitus ehtii lomakiireiltään muuttaa poliisin sisäistä sakotusohjetta.

Jos autonomistajilla olisi vahvempi etujärjestö kuin Autoliitto, se organisoisi vastatoimenpiteenä nopeussakkojen maksulakon.  Sakot tuottavat valtiolle vain jos ne maksaa kitisemättä ja kohtaloonsa myöntyen. Kun asian vie oikeuteen, alkaa sakkoasian käsittely kannattaa valtiolle vasta erittäin suurituloisen tonnien tai kymppitonnien sakkojen kanssa.

kriittinen_ajattelija

Kannattaa pitää autolla ajaessa navigaattori kytkettynä autoon, se varoittaa peltipoliiseista jo kaukaa ja siitä ajaako liian kovaa jos sellainen tulee vastaan. Monet peltipoliisit on nimittäin hyvin vittumaisissa paikoissa, tyyliin 100:sen tie ja sitten yhtäkkiä se tippuu 80:seen ja peltipoliisi samantien siinä lähes sen 80:n kyltin takana, eli jos ei ole hereillä niin sakot tulee.

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Eino P. Keravalta

Eli maksavaa keskiluokkaa kuritetaan pikkumaisesti olemattomista rikkeistä ja huomion herpaantumisesta, mutta islamisteja, raiskaajia ja synnytyskoneita tuotetaan maahan miljardikulujen edestä!

Tässä meillä hallitus, p--kele!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Man in a Suit

Jälleen hallitus sylkäisee kasvoillemme jotakin selkeästi kansalaisen oikeustajun vastaista.  :facepalm:

Ylinopeudesta sakottaminen on ookoo ja siitä pitääkin rangaista. Siis YLINOPEUDESTA saa sakottaa mutta tämä on pilkunn*ssintaa. 5 kilometrin ylitys, hyvä ihme sentään. Ymmärrän tarkoituksellisen ylinopeuden rangaistavuuden (esim 95kmh kahdeksankympin alueella yms) mutta parin kilometrin heitto tapahtuu huomion herpaantumalla hyvinkin helposti enkä näe miten tuo erityisesti vaarantaisi liikenneturvallisuutta.

Byrokratiaa tosiaan piti karsia mutta sitä tulee lisää. VMP. Valtiota ei näköjään kiinnosta pätkääkään kansalaisten hyvinvointi ja onnellisuus. Pitäkööt tunkkinsa !!!
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Muuttohaukka

#1963
---

Oami

Näin kuljetusyrittäjän näkökulmasta asia on toki huomionarvoinen sikäli, että neljästä sakosta parin vuoden sisällä menettää liikenneluvan, mikä käytännössä tarkoittaa monelle yrityksen pistämistä kiinni (tai vaihtoehtoisesti omistusjärjestelyjä sukulaisille ja jonkun ulkopuolisen nopeaa palkkaamista liikenteestä vastaavaksi johtajaksi = isoa rahanmenoa yhtä kaikki, sakot ovat siinä pikkurahoja).

Quote from: kriittinen_ajattelija on 30.06.2015, 13:54:31
Kannattaa pitää autolla ajaessa navigaattori kytkettynä autoon, se varoittaa peltipoliiseista jo kaukaa ja siitä ajaako liian kovaa jos sellainen tulee vastaan. Monet peltipoliisit on nimittäin hyvin vittumaisissa paikoissa, tyyliin 100:sen tie ja sitten yhtäkkiä se tippuu 80:seen ja peltipoliisi samantien siinä lähes sen 80:n kyltin takana, eli jos ei ole hereillä niin sakot tulee.

Eipä siihen navigaattoriin kannata luottaa, onhan noita kameroita myös poliisin omissa (myös tunnuksettomissa) pakettiautoissa, joita voi pysäköidä mihin bussipysäkin kulmaan tahansa. Sain räpsäytyksenkin sellaisesta pakettiautosta tässä jokunen viikko sitten (tosin liekö ollut säädöt vielä vähän herkistelyvaiheessa, nopeus oli mielestäni ihan sallittu eipäkähän ole postiakaan sen jäljiltä tullut)...
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Eino P. Keravalta

Tällä sakko-orwellismilla saadaan ehkä jokunen sata tuhatta kasaan, mutta mitä sitten?

Samaan aikaan haaskaamme ulkomaalaisten taskuun 3-5 miljardia vuodessa esimerkiksi maahanmuuttokulujen ja kehitysavun nimissä. Ja summa on vain reippaasti kasvamaan päin!

Tämä on kyllä varsin kummaa säästämistä hallitukselta: toisaalta napsitaan muutamia miljoonia sieltä täältä ja kiristetään maksuja, mutta toisella kädellä annetaan miljardien mennä, ei mitään väliä.

En halua loukata, mutta onko tämä J. Sipilä ihan terve ihminen?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nuiva kansalainen

Tuo kameroiden herkkyys taitaa olla paikallista. Pääkaupunkiseudulla varmaan tulee helpommin sakkoa. Itse ajan muun liikenteen tahtiin ja lähes poikeuksetta sen 5km/h yli nopeusrajoituksen. Ei ole vielä koskaan tullut huomautusta tai sakkoa. Menee kyllä naurettavaksi tämä nopeusrajoitusten kyttääminen. 5km/h ylitys ei merkkaa paskan vertaa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Mika

Sakotusrajan alentaminen sopisi ihan hyvin, jos nopeusrajoituksia samalla nostettaisiin 20 km/h ylöspäin.  Nopeusrajoituksissa ei ole otettu millään tavalla huomioon sitä, että nykyiset autot ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeeltaan aivan eri luokkaa kuin 70-luvun riisikupit, ja esim. moottoritieverkosto on niin hyvässä kunnossa, että 140 km/h olisi nykyisillä henkilöautoilla täysin turvallinen nopeus. Huonoilla keleillä jokainen tietysti voi säätää nopeutensa niin alas kuin tuntuu tarpeelliselta.

Mihin se Sipilän hyvä ajatus turhan byrokratian purkamisesta hävisi?  Tällaisen kehityksen myötä Suomi alkaa tuntua hyvin ahdistavalta maalta.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Eino P. Keravalta

Jos viiden kilometrin ylinopeus on niin vaarallista, että siitä täytyy oikein erikseen sakottaa, silloin on todettava, että turvaraja on liian pieni vaarattoman ja vaarallisen nopeuden välissä.

Ainoa ratkaisu tällaisessa tilanteessa on, että nopeusrajoituksia pudotetaan reilusti, niin paljon, ettei kukaan voi vahingossa ajaa vaarallista ylinopeutta.

Ehdotankin, että moottoritienopeudet pudotetaan 60 kilometriin tunnissa samalla, kun suurin sallittu valtateillä on 40 ja kaupungeissa 15 kilometriä tunnissa. Näin vältymme vahingossa syntyneeltä vaaralta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Man in a Suit

Lakivaliokunnan lausunto 9/2004:
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=lavl+9/2004
(tämä koski toista lakia jonka lakivaliokunta hylkäsi alla olevin yleispätevin perustein)

Ehdotuksen tulee täyttää samat edellytykset, joita rangaistussäännösten hyväksyttävälle käyttämiselle yhteiskunnallisina sääntelyvälineinä yleensäkin asetetaan. Näiden edellytysten mukaan kaikelle rikoslainsäädännölle tulee ensinnäkin olla hyväksyttävä peruste. Toiseksi on kyettävä osoittamaan, että on painava yhteiskunnallinen tarve, joka edellyttää juuri uuden rikostunnusmerkistön säätämistä hyväksyttäväksi arvioidun tavoitteen saavuttamiseksi. Tällöin huomioon tulevat otettaviksi ennestään voimassa oleva muu sääntely samoin kuin mahdolliset tavoitellun päämäärän saavuttamiseen johtavat vaihtoehtoiset menettelyt. Kolmanneksi säädettävän kriminalisoinnin tulee olla ennaltaehkäisevä eli uuden rangaistussäännöksen on voitava perustellusti olettaa edes jossain määrin vaikuttavan tarkoitetulla tavalla. Neljänneksi jo perustuslain 8 §:ssä säädetystä rikosoikeudellisesta laillisuusperiaatteesta johtuu, että tunnusmerkistön on oltava täsmällinen ja tarkkarajainen.

Painava yhteiskunnallinen tarve siis lienee: "Valtion rahat loppu"  :o
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Mika

Quote from: Man in a Suit on 30.06.2015, 15:15:57
Painava yhteiskunnallinen tarve siis lienee: "Valtion rahat loppu"  :o

Tällä tavalla saadaan perustelu ihan mille tahansa älyvapaalle hankkeelle. On täysin määrittelijästä ja esim. tämän poliittisesta suuntautumisesta kiinni, mikä milloinkin katsotaan painavaksi yhteiskunnalliseksi tarpeeksi.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Mehud

Ei ole montaakaan päivää kun poliisi vakuutteli, että sakottaminen ja rahanteko ei ole itsetarkoitus, vaan turvallinen ja sujuva liikenne. Siksi katsotaan sormien läpi pienet sakkoonkin oikeuttavat ylinopeudet, jos ei aiheuta vaaraa, koska muuten homma olisi jatkuvaa sakottamista.

Tänään on sitten toinen ääni kellossa ja sakottamista tehdään nimenomaan kirstun pohjan täyttämiseksi. Miten tiedottaminen voi olla näin ristiriitaista taholta, jonka yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on luottamuksen ja turvallisuuden herättäminen, sekä ylläpitäminen.

Poliisihallinto ja eduskunta on onnistunut sössimään, niin luottamuksen kuin turvallisuuden tunteenkin, poliisin osalta. Siitä kunnon poliisista on tehty tahdoton ja kyvytön nukke, vaikka materiaalina on maailman parasta poliisi ainesta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Reinhardt42

Luuliko nyt joku muka oikeesti että meidän Kepun Sipi-Jussin hallitus jotain muuttaisi järkevämpään ja kansalaisille edullisempaan suuntaan?
Buahahahaa tää on vittu Suami! Kaikki loppuu aikanaan paitsi kusetus.
Aika saatananmoista tiäksäämeininkiä.

Oiva Armas

#1973
Siitä vaan sakkkoja keräämään koko poliisilauma, Oiva  ajelee öiseen aikaaan 250 kun siltä tuntuu ja päivisin 70km/h vaunun kanssa tientukkona. Rikoksiahan ei poliisimme enää tutki, enintään tekee niitä.

ISO

Quote from: Mehud on 30.06.2015, 15:53:41
Ei ole montaakaan päivää kun poliisi vakuutteli, että sakottaminen ja rahanteko ei ole itsetarkoitus, vaan turvallinen ja sujuva liikenne. Siksi katsotaan sormien läpi pienet sakkoonkin oikeuttavat ylinopeudet, jos ei aiheuta vaaraa, koska muuten homma olisi jatkuvaa sakottamista.


Uuden hallituksen tarkoituksena oli rajoittaa sääntö-Suomen sääntöviidakkoa, toisin taitaa käydä. LIsää vaan älyttömiä sääntöjä ja rajoituksia, mamujen lisäksi.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Kari Kinnunen

Sen verran asiaan kommentoin, että Oamin väittämä liikenneluvan lähdöstä kuulostaa hiukan absurdilta.

Kortti toki voi mennä mutta että liikennelupa? Ei kai sentään, jos vaikka palkkarenki ryssii?

Pitänee tiedustella, kun käyn kotimaahan saavuttuani hakemassa maksumääräyksen paikalliselta viranomaiselta.

Maailmanmies

Tämä tuntuu uskomattomalta. Tavallista kansalaista kyykytetään. Ulkomaalaiset kuskit pääsevät kuin koira veräjästä koska tulot eivät ole tiedossa eikä periminen onnistu pohjoismaiden ulkopuolelta.

Oami

Quote from: Kari Kinnunen on 30.06.2015, 17:29:07
Sen verran asiaan kommentoin, että Oamin väittämä liikenneluvan lähdöstä kuulostaa hiukan absurdilta.

Kortti toki voi mennä mutta että liikennelupa? Ei kai sentään, jos vaikka palkkarenki ryssii?

Juuei, tarkoitan toki että jos yrittäjä itse ryssii sen neljä kertaa. Se ryssiminen vaan ilmeisesti tulee nyt vähän helpommaksi. Eikä sillä ole väliä, ryssiikö työ- vai vapaa-ajan ajossa.

Jos palkkarenki ryssii, niin siitäkin voi tulla sanktioita yrittäjälle jos näyttää siltä että ylinopeuteen on painostettu (esim. epärealistisilla aikatauluvaatimuksilla).
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Spesialisti

Pitäähän se persujen autoveron alennus jollain kompensoida kun mokutuksen hillittömät kustannukset ei ole persuille hallituskysymys

JoKaGO

Quote from: Mika on 30.06.2015, 15:07:23
Sakotusrajan alentaminen sopisi ihan hyvin, jos nopeusrajoituksia samalla nostettaisiin 20 km/h ylöspäin.  Nopeusrajoituksissa ei ole otettu millään tavalla huomioon sitä, että nykyiset autot ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeeltaan aivan eri luokkaa kuin 70-luvun riisikupit, ja esim. moottoritieverkosto on niin hyvässä kunnossa, että 140 km/h olisi nykyisillä henkilöautoilla täysin turvallinen nopeus. Huonoilla keleillä jokainen tietysti voi säätää nopeutensa niin alas kuin tuntuu tarpeelliselta.

Totta joka sana. Erityisesti tuo nopeuden passaaminen omien ajotaitojensa mukaiseksi. Ei siihen mitään sään mukaan muuttuvia lärpäkkeitä tarvita.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.