News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ammoniumnitraattilaivan hämärät kuviot

Started by Hohtis, 21.09.2024, 14:05:55

Previous topic - Next topic

Hohtis

Voisi olla jossain muussa ketjussa myös, mutta kun Ukrainan sota tuntuu leviävän hybridinä muuallekin:

Venäjään kytketty mysteerilaiva käyttäytyy oudosti Norjan rannikolla: Lasti vastaa pientä ydinpommia

QuoteVenäläistä ammoniumnitraattia kuljettava alus on Maltan lipun alla ja sen määränpääksi kerrottiin tuolloin Kanariansaarten Las Palmas. Alus pyysi kuitenkin myrskyn takia pääsyä norjalaissatamaan, ja se myönnettiin.

Ammoniumnitraatti on varsin räjähtävä aine. Rubyn lastin vaarallisuudesta saa jonkinlaisen käsityksen Beirutin sataman vuonna 2020 tuhonneesta räjähdyksestä. Siinä kyse oli 2 750 tonnista ammoniumnitraattia. Räjähdyksen voimakkuuden on laskettu olleen yli yhden kilotonnin luokkaa. Rubyn lasti on siis seitsemänkertainen ja sitä voi verrata mahdolliselta räjähdysenergialtaan pieneen ydinaseeseen.

Tällä hetkellä alus on Norjan rannikolla Haugesundin kohdalla. Se ilmoittaa määränpääkseen yhä Liettuan Klaipedan. Sinne Rubyn olisi määrä saapua sunnuntaina. Tämä siis siitä huolimatta, että tanskalaislehti on kertonut, ettei alusta aiota päästää Liettuaan. Reittinsä perusteella vaarallisessa lastissa oleva laiva näyttää olevan tulossa Itämerelle.

Alun perin Kanarian saarille menossa ollut venäläisalus, joka on lastattu taktista ydinasetta vastaavalla hyötykuormalla on vastoin suunnitelmaa, jostain syystä matkalla Itämerelle, jonnekin siellä. Narratiivi on jo valmiiksi olemassa, eli "tekninen vika".


Torspo

Quote from: Hohtis on 21.09.2024, 14:05:55
Voisi olla jossain muussa ketjussa myös, mutta kun Ukrainan sota tuntuu leviävän hybridinä muuallekin:

Venäjään kytketty mysteerilaiva käyttäytyy oudosti Norjan rannikolla: Lasti vastaa pientä ydinpommia

QuoteVenäläistä ammoniumnitraattia kuljettava alus on Maltan lipun alla ja sen määränpääksi kerrottiin tuolloin Kanariansaarten Las Palmas. Alus pyysi kuitenkin myrskyn takia pääsyä norjalaissatamaan, ja se myönnettiin.

Ammoniumnitraatti on varsin räjähtävä aine. Rubyn lastin vaarallisuudesta saa jonkinlaisen käsityksen Beirutin sataman vuonna 2020 tuhonneesta räjähdyksestä. Siinä kyse oli 2 750 tonnista ammoniumnitraattia. Räjähdyksen voimakkuuden on laskettu olleen yli yhden kilotonnin luokkaa. Rubyn lasti on siis seitsemänkertainen ja sitä voi verrata mahdolliselta räjähdysenergialtaan pieneen ydinaseeseen.

Tällä hetkellä alus on Norjan rannikolla Haugesundin kohdalla. Se ilmoittaa määränpääkseen yhä Liettuan Klaipedan. Sinne Rubyn olisi määrä saapua sunnuntaina. Tämä siis siitä huolimatta, että tanskalaislehti on kertonut, ettei alusta aiota päästää Liettuaan. Reittinsä perusteella vaarallisessa lastissa oleva laiva näyttää olevan tulossa Itämerelle.

Alun perin Kanarian saarille menossa ollut venäläisalus, joka on lastattu taktista ydinasetta vastaavalla hyötykuormalla on vastoin suunnitelmaa, jostain syystä matkalla Itämerelle, jonnekin siellä. Narratiivi on jo valmiiksi olemassa, eli "tekninen vika".
Ihan sama mikä vika, se korjaantuu muutamalla torpedolla jos alus meinaa jatkaa matkaa Tanskan salmiin.


HDRisto

Torspo: "Ihan sama mikä vika, se korjaantuu muutamalla torpedolla jos alus meinaa jatkaa matkaa Tanskan salmiin".

Tuon lastin kanssa ei kannata koettaa korjata vikoja torpedoilla. Mieluummin joku kamikaze-kommandoporukka kaappaamaan laivan.

Ari-Lee

Quote from: HDRisto on 21.09.2024, 15:39:01
Torspo: "Ihan sama mikä vika, se korjaantuu muutamalla torpedolla jos alus meinaa jatkaa matkaa Tanskan salmiin".

Tuon lastin kanssa ei kannata koettaa korjata vikoja torpedoilla. Mieluummin joku kamikaze-kommandoporukka kaappaamaan laivan.

Siinä täytyy ottaa huomioon, että Rubyn miehistö koostuu syyrialaisista, mikä on itsessään jo sytytin. Uskoisin olevan aseistettuja ja valmiina 72 neitsyelle.

Kyllä sanoisin, että Ruby on syytä hinata takaisin ryssän satamaan tai sen läheisyyteen. Kantalahteen, mistä Ruby lähti ja missä vaurioitui saman tein, ei pääse kuin kaukopartio joten hinattakoon Petsamoon.

Muoks.lis:

Ylen uutisen mukaan Tanskan viranomaiset ottivat vastuun luotsata Ruby Juutinrauman läpi ja kohti Liettuaa. Lasti on kuulema käsitelty niin ettei siitä ole vaaraa. Mikä voisi mennä pieleen?

Ruby Cargo:

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9626390
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

HDRisto

Quote from: Ari-Lee on 21.09.2024, 15:48:00
Quote from: HDRisto on 21.09.2024, 15:39:01
Torspo: "Ihan sama mikä vika, se korjaantuu muutamalla torpedolla jos alus meinaa jatkaa matkaa Tanskan salmiin".

Tuon lastin kanssa ei kannata koettaa korjata vikoja torpedoilla. Mieluummin joku kamikaze-kommandoporukka kaappaamaan laivan.

Siinä täytyy ottaa huomioon, että Rubyn miehistö koostuu syyrialaisista, mikä on itsessään jo sytytin. Uskoisin olevan aseistettuja ja valmiina 72 neitsyelle.

Kyllä sanoisin, että Ruby on syytä hinata takaisin ryssän satamaan tai sen läheisyyteen. Kantalahteen, mistä Ruby lähti ja missä vaurioitui saman tein, ei pääse kuin kaukopartio joten hinattakoon Petsamoon.

Pitää tietysti ensin eliminoida ne syyrialaiset. Ja kuka tietää onko lastina myös siellä ammoniumnitraatin seassa hakupiippareita tai radiopuhelimia. Siksi ne kamikaze-kommandot. Olisipa Beirut yhtä lähellä kuin Oslo, hinaisi laivan sinne.

Torspo

Quote from: HDRisto on 21.09.2024, 16:05:31
Quote from: Ari-Lee on 21.09.2024, 15:48:00
Quote from: HDRisto on 21.09.2024, 15:39:01
Torspo: "Ihan sama mikä vika, se korjaantuu muutamalla torpedolla jos alus meinaa jatkaa matkaa Tanskan salmiin".

Tuon lastin kanssa ei kannata koettaa korjata vikoja torpedoilla. Mieluummin joku kamikaze-kommandoporukka kaappaamaan laivan.

Siinä täytyy ottaa huomioon, että Rubyn miehistö koostuu syyrialaisista, mikä on itsessään jo sytytin. Uskoisin olevan aseistettuja ja valmiina 72 neitsyelle.

Kyllä sanoisin, että Ruby on syytä hinata takaisin ryssän satamaan tai sen läheisyyteen. Kantalahteen, mistä Ruby lähti ja missä vaurioitui saman tein, ei pääse kuin kaukopartio joten hinattakoon Petsamoon.

Pitää tietysti ensin eliminoida ne syyrialaiset. Ja kuka tietää onko lastina myös siellä ammoniumnitraatin seassa hakupiippareita tai radiopuhelimia. Siksi ne kamikaze-kommandot. Olisipa Beirut yhtä lähellä kuin Oslo, hinaisi laivan sinne.
Luotan, että liittolaisilla on valot päällä. Lasti tulee venäjältä, seassa voi olla mitä vaan. Miehistö syyrialaisia, tunnetusti varsin räjähtävällä temperamentilla ja muistissa viimeaikojen valokuitu plus sähköverkkovauriot pinnan alla.

Jos tuo räjähdepurkki keksii, että moottorit toimivat, ohjauslaitteet rikotaan ja suuntaa kurssin itään, niin aika käy todella nopeasti todella vähiin kommandoilulle. 25 km/h on purkin maksiminopeus.

Konnetaabeli

Eikös paras ja lopullinen satama tuolle lannoitepurkille olisi Kronstadt, pääsisi puatti sinne minne kuuluu. Ts "palautetaan lähettäjälle".

Eikös tuo olisi ihan kohtuumatkan päässä.

(Uskooko joku että tuo lannoitemäärä olisi mahdollista tosta vain neutralisoida?)

Viisas mediamme saa nalkutuksellaan minut muistamaan joka päivä miksi nuivuus on tarpeellista!

Emo

Jos kerta Liettua on ilmoittanut, ettei ota alusta vastaan, niin miksi sitä Liettuaan ohjataan?

Suomi varmaan vastaanottaa, kun muille ei kelpaa. Hölmölä.

ikuturso

Quote from: Emo on 22.09.2024, 12:13:51
Jos kerta Liettua on ilmoittanut, ettei ota alusta vastaan, niin miksi sitä Liettuaan ohjataan?

Suomi varmaan vastaanottaa, kun muille ei kelpaa. Hölmölä.

Liettuaan siksi, että Iso-Beltin sillan kohdalla näytetään kuinka Kertsinsalmessa pitäisi toimia.

Vaan se on tietysti onnettomuus.

Eilen hölmölän tiedemies televisiossa kertoi lannoitteen olevan täysin vaaratonta. Sitä on varastoissa ympäri maailman. "paitsi tietenkin jos laivalla vaikka syttyy tulipalo, niin sittenhän se voi räjähtää":

Eli yksi sätkä lastiruumaan ja Syyrian satamatuhot x 10...

Ja syyrialainen miehistö? Ovatkohan he valinneet jo kuvastosa omat neitsyensä. Mahtaa olla vaikeata kun niistä näkyy vain silmät.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Miniluv

Muistakaa nyt, että se on venäläistä ammoniumnitraattia eli räjäytettäessä kuuluu vain iso pieru.

RPAK = Ryssä Paskin Aina, Kaikkialla.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Paawo

Kaikenlaisissa vaarallisissa ja haitallisissa lasteissa kulkee maailman paskastaneihin ja veroparatiiseihin rekisteröityjä laivoja maailman merillä jatkuvasti. Itämeren liikenteestä ihan huomattava osuus on matkalla Venäjälle/-ltä eli kovastipa olisi taas järkevä peliliike zetalta kusta housunsa ihan vain koska saattaa naapurinkin housut kastua siinä samalla.

Jos kyseessä on hybridioperaatio on siinä kyllä onnistuttu ainakin vastuullisten medioiden levittämien ja potentiaalisesti  levottomuutta herättämään pyrkivien spekulaatioiden muodossa.  :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Emo

Quote from: Miniluv on 22.09.2024, 12:29:56
Muistakaa nyt, että se on venäläistä ammoniumnitraattia eli räjäytettäessä kuuluu vain iso pieru.

RPAK = Ryssä Paskin Aina, Kaikkialla.

Tämä kieltämättä on huojentava näkökulma.
Ryssän lannoite - ei lannoita eikä räjähdä, surisee vaan ja räpsyttää.

Kirjolohikäärme

^ R-tekijä on juurikin riskinä.  Puhdas ammoniumnitraatti on kohtalaisen stabiilia ja vaikeasti syttyvää.  Beirutissa tarvittiin ensin tulipalo sulattamaan AN ja päälle ilotulitteiden räjähdys nalliksi.

Jos AN:ssä on sopivia epäpuhtauksia ne voivat toimia reaktion primäärinä.  Jos on oikeasti R-laatua niin se voi helposti olla vaarallisempaa kuin puhdas.

ikuturso

Quote from: Miniluv on 22.09.2024, 12:29:56
Muistakaa nyt, että se on venäläistä ammoniumnitraattia eli räjäytettäessä kuuluu vain iso pieru.

RPAK = Ryssä Paskin Aina, Kaikkialla.

Kysehän on lannoitteesta eikä räjähteestä. Ryssä paskin kaikkialla -periaatteeseen kuuluu tämän lastin kohdalla se, että kun se räjähtää IsoBeltin sillan alla, tämä lannoite ei ole
a) Päässyt kohdemaahan
b) Toiminut lannoitteena.

Eli täyttää kaikki täydellisen perseenpäristimen kriteerit.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Reino Rivimies

#14
1. Miksi aivan muualle matkalla olevaa laivaa väen väkisin lähdetään tunkemaan Itämerelle? Eikö telakoita ole muualla

2. Itämeren rantavaltioissa alkaa pallottelu kuka ottaa vastaan. No, Suomi ottaa vastaan koska kansainväliset sopimukset ja työ.

3. Eihän lannoitelaiva voi räjähtää? Breivik käytti räjähdyksessään ammoniumnitraattia, dieselöljyä ja laukaisinta. Niitähän ei lannoitelaivassa ole.
Eihän?

4. Itämeri ja Venäjään kytköksissä olevat hämärähommat. Kaasuputkien räjäytykset, merikaapeleiden katkaisut. Verta kaivetaan taas omasta nenästä.

Outo olio

Laiva kuulemma vaurioitui jo lähtösatamassa, mutta lähti silti Atlantille. Taattua Venäjä-laatua alusta lähtien: jos sataman kautta kulkee lannoitetta, on paikalla osaava henkilökunta ja rutiinit. Lasti olisi voitu purkaa takaisin varastoon, ja siirtää laiva telakalle.

Alkuperäinen määränpää jonkin tiedon mukaan Kanaria, miksi sinne vietäisiin lannoitteita? Alueella ei ole paljoaa maanviljelytoimintaa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Nikolas

En nyt aivan pysynyt kartalla. Oliko ammoniumnitraatin määränpää Las Palmas vai Klaipeda?

Jos lastin määränpää on noin huonosti selvillä, sittenhän sen laivan voisi viedä vaikka Kuubaan.

ikuturso

Quote from: Outo olio on 22.09.2024, 13:06:55
Laiva kuulemma vaurioitui jo lähtösatamassa, mutta lähti silti Atlantille. Taattua Venäjä-laatua alusta lähtien: jos sataman kautta kulkee lannoitetta, on paikalla osaava henkilökunta ja rutiinit. Lasti olisi voitu purkaa takaisin varastoon, ja siirtää laiva telakalle.

Alkuperäinen määränpää jonkin tiedon mukaan Kanaria, miksi sinne vietäisiin lannoitteita? Alueella ei ole paljoaa maanviljelytoimintaa.

Ylläripylläri mediassa ei ole kuultu lannoite-erän tilannutta Kanarian yrittäjää. Täytyisi tuolle erälle kai määränpäässä ostaja löytää? Ehkä tuo on menossa lopulta Välimerelle kohti Israelia kuka tietää....

Tuollaisen artikkelin löysin:
https://maritime-executive.com/article/mystery-as-cargo-ship-laden-with-ammonium-nitrate-is-underway
QuoteThe cargo ship which caused concerns in Norway when it was discovered to be carrying seven times the amount of ammonium nitrate that caused the devastating explosion in Beirut in 2020 is again underway creating new mysteries. Officials in Lithuania, which the ship reports as its destination, continue to say they will not accept the ship unless it first unloads its cargo.

The Ruby (37,000 dwt) registered in Malta is reportedly owned by interests in Syria but operating under a time charter to a company based in the UAE. The ship loaded 20,000 tons of ammonium nitrate in Russia in August and was reporting a destination of the Canary Islands.

The situation became more confused late on Thursday, when the ship's AIS signal switched to "Not Under Command," and indicated that the ship was drifting. An anchor handling tug appears to be alongside the vessel towing it toward into the Baltic saying it is bound for Lithuania.

...

Among the issues identified during the inspection was a crack in the vessel's hull. The seafarers' employment agreement is also listed as being expired and MARPOL concerns were raised over the quality of fuel oil. Media reports had said the rudder and propeller were also damaged.

A shipyard in Klaipeda, Lithuania won a tender to make the repairs but the Lithuanian government when learning of the cargo said the ship would not be permitted to enter the port. The proposed solution was to offload the ammonium nitrate cargo and the owners of the shipyard said they could provide storage for the cargo.

...

Danish officials have said that the ship could enter the Skagerrak, the strait leading into the Baltic, this weekend, although they are noting no applications has been made for a pilot. The shadow tanker fleet servicing the Russian oil industry has also been known to make the transit without the aid of pilots.

Lithuanian media is also reporting that port officials said they have not received an application for the vessel to enter their port. They reiterated the government stance that the ship would not be permitted into Klaipeda without offloading the cargo. Further, Lithuania will require a declaration that the vessel has no association with "government agencies of unfriendly countries."

...

Update: During the day on Friday, September 20, the ship's status switched back to underway using engine, but the tug remains nearby. It continues to show its destination as Lithuania, but now with a date of September 23. Lithuanian officials reiterated their position that they will not permit the ship to enter the harbor unless it has offloaded the dangerous cargo. Denmark is restricting the ship's transit through its waters.

Siis laiva lähtee Venäjältä 20 tonnia AN:ää kyydissään. Väittää menevänsä Kanarialle ja kukaan ei tiedä ostajaa.
Kohta sataman jälkeen laiva väittää ajelehtivansa AIS-koodi on että vehje ei ole ohjattavissa. Rungossa halkeama ja potkuri tai peräsin ei kumpikaan toimi.

Liettuasta löytyy telakka, joka "voitti tarjouskilpailun" laivan korjaamisesta. Tämän telakan omistajistoa voisi vähän tutkia. Onko venäläisomistuksessa kenties?
Liettuan hallitus ei päästä alusta satamaan.

Alus on nyt matkalla, ja ilmeisesti potkuri on korjaantunut itsestään, koska se ilmoittaa AIS:issa kulkevansa omilla koneilla. Hinuri roikkuu silti kyljessä "ohjaamassa". (kenenköhän hinuri se on?)
Ja viimeisessä updatessa Tanska ei olisi päästämässä paattia aluevesilleen...

Panokset kovenee?
-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

sätGPT:

QuoteRuby is currently carrying 20,000 tons of ammonium nitrate It was originally en route to the Canary Islands from Russia when it sustained storm damage and sought refuge in Norway. However, no specific buyer or company that ordered the cargo has been identified in publicly available sources.

Given the sensitive nature of ammonium nitrate, particularly its use in both fertilizers and explosives, multiple agencies have been involved in monitoring the situation. However, no clear information has emerged regarding who commissioned the shipment.

Että sillälailla tällälailla mullin ja mallin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Cassa

Quote from: Nikolas on 22.09.2024, 13:10:07
En nyt aivan pysynyt kartalla. Oliko ammoniumnitraatin määränpää Las Palmas vai Klaipeda?

Alunperin päämääräksi oli ilmoitettu Las Palmas - mutta missään ei ole vastaanottajaa mainittu, eli tuokin voi olla ihan keksitty. Tämän jälkeen joutui normaaliin merenkäyntiin ja sitten onkin jo laivan runko vääntynyt, potkuri vaurioitunut ja peräsimessäkin vikaa... Ei pitäisi olla mahdollista.

Klaipedaan on matkalla nyt, koska joku firma siellä oli voittanut tarjouskilpailun laivan korjaamisesta. Tosin syväystä aluksessa on 10m ja Tanskan salmet vaativat maksimissaan 7m:n syväyksen...

Jostain luin, että ammoniumnitraatti olisi jotenkin jo neutraloitu - miten lie onnistuu tuollaisen määrän neutraloiminen lastiruumissa jää käisitykseni ulkopuolelle.

Nikolas

Quote from: ikuturso on 22.09.2024, 13:20:03

Alus on nyt matkalla, ja ilmeisesti potkuri on korjaantunut itsestään, koska se ilmoittaa AIS:issa kulkevansa omilla koneilla. Hinuri roikkuu silti kyljessä "ohjaamassa".


Arvaan: Hinuri on mukana jotta rahtilaivan miehistö voi pelastautua siihen sitten kun tulee aika jättää uiva pommi.

Ison Beltin silta on tärkeä maakuljetusyhteys muualta Euroopasta Skandinaviaan, ja sen takana on sellaisia NATO-maita kuin Norja, Ruotsi ja Suomi.

Paawo

Quote from: Cassa on 22.09.2024, 13:27:26
Quote from: Nikolas on 22.09.2024, 13:10:07
En nyt aivan pysynyt kartalla. Oliko ammoniumnitraatin määränpää Las Palmas vai Klaipeda?

Alunperin päämääräksi oli ilmoitettu Las Palmas - mutta missään ei ole vastaanottajaa mainittu, eli tuokin voi olla ihan keksitty.

Ihan mahdollista että on keksitty tai sitten ei. Tämänkaltaisen suurina erinä ostettavan massatavaran kaupassa on tavanomaista että tavara on rahdattu lähtösatamasta ilman määräosoitetta, ja että määräsatama määräytyy vasta matkalla. Kanarialla voi hyvin olla se zetalta lannoitteet ostanut taho,  mutta lasti on myynnissä päivään x asti. Tarvittaessa paatti seisoo jossain päin maailmaa ankkurissa vaikka hamaan tulevaisuuteen asti jos ei ruumassa oleva tuote menekään kaupaksi jobbarin/brokerin pyytämään hintaan.

Eikä ole pelkkää zetan perseilyä vastaava kaupankäynti vaan ihan globaali käytäntö mm tiettyjen mineraalien sekä raakaöljyn kanssa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Reino Rivimies

Aika nopea tarjouskilpailu vauriokartoituksineen, kilpailuttamisineen kaikkineen.

IDA

Sympatiseeran tässä laivan miehistöä. En tiedä asiasta mitään, mutta jos on jotain ongelmia, niin Itämeri on huomattavasti turvallisempi meri kuin Pohjanmeri tai Pohjois-Atlantti. Kansainvälisiä vesiä on Itämerelläkin ja merenkulun pitäisi olla vapaata. Väittäisin, että maailmassa ei ole yhtäkään rahtilaivaa, jonka miehistö olisi valmis räjäyttämään laivan jossain itsemurhaiskussa.
qui non est mecum adversum me est

Outo olio

#24
Quote from: Cassa on 22.09.2024, 13:27:26
Tämän jälkeen joutui normaaliin merenkäyntiin ja sitten onkin jo laivan runko vääntynyt, potkuri vaurioitunut ja peräsimessäkin vikaa... Ei pitäisi olla mahdollista.

Vaurio kuulemma syntyi satamasta lähdettäessä, eli satamassa on ruopattu laivaväylä ja siitä sitten vähän oikaistiin matalikon poikki, ja tulikin kosketus. Seuraavana Atlantti. Paljonkohan miehistölle maksetaan palkkaa, halvin vaihtoehto on joskus kallein.

Quote from: IDA on 22.09.2024, 15:41:46
Väittäisin, että maailmassa ei ole yhtäkään rahtilaivaa, jonka miehistö olisi valmis räjäyttämään laivan jossain itsemurhaiskussa.

Minä en usko että kyseessä olisi venäläisten salajuoni tuhon aiheuttamiseksi, mutta jos olisi, niin miehistön tarvitsisi vain hylätä alus riittävän matkan päässä kohteesta.

En usko salajuoneen, koska vahingot pystytään aina korjaamaan, ja venäläisten lannoitekuljetukset ympäri maailman joutuisivat uusien rajoitusten kohteeksi. Ulkomaankaupalla menee muutenkin huonosti.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Nikolas

Quote from: Outo olio on 22.09.2024, 15:45:03

En usko salajuoneen, koska vahingot pystytään aina korjaamaan


Ymmärsinkö oikein että laivan rahtina on riittävästi ammoniumnitraattia 7 × Beirut pamaus?

Mitähän se tekisi räjähtäessään sillalle tai sille tunnelille pohjassa?

IDA

Quote from: Outo olio on 22.09.2024, 15:45:03
Minä en usko että kyseessä olisi venäläisten salajuoni tuhon aiheuttamiseksi, mutta jos olisi, niin miehistön tarvitsisi vain hylätä alus riittävän matkan päässä kohteesta.

Tuo tietysti olisi mahdollista, mutta silloin miehistön pitäisi olla jotenkin sotilaskoulutettua ja tietoisia siitä, että laiva on tarkoitus räjäyttää. Sellaisen miehistön järjestäminen tavalliseen rahtilaivaan on tuskin mikään helppo rasti.

QuoteEn usko salajuoneen, koska vahingot pystytään aina korjaamaan, ja venäläisten lannoitekuljetukset ympäri maailman joutuisivat uusien rajoitusten kohteeksi. Ulkomaankaupalla menee muutenkin huonosti.

Sama. Ja toisaalta, jos räjähdyksellä yritettäisiin saada aikaan mahdollisimman suuret tuhot, niin laivan pitäisi olla töijättynä johonkin satamaan. Jos keskellä Itämerta räjäyttää tällaisen, niin mihin se vaikuttaisi?
qui non est mecum adversum me est

dothefake

Kaloja ainakin kuolisisi ja syntynyt aalto olisi varmaan huomattava, tosin en tiedä kuinka iso se olisi, kun räjähdys tapahtuisi pinnalla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Hohtis

Quote from: dothefake on 22.09.2024, 16:20:14
Kaloja ainakin kuolisisi ja syntynyt aalto olisi varmaan huomattava, tosin en tiedä kuinka iso se olisi, kun räjähdys tapahtuisi pinnalla.

Joo tää on Hölmölän tuntien torjuttavissa ainoastaan raakkujen oikeuksien perusteella.

Voi vittu että me ollaan tyhmä kansa.

Nikolas

Quote from: IDA on 22.09.2024, 16:16:03

Sama. Ja toisaalta, jos räjähdyksellä yritettäisiin saada aikaan mahdollisimman suuret tuhot, niin laivan pitäisi olla töijättynä johonkin satamaan.


Jonkin pienen sataman täydellinen tuhoaminen ei olisi Putinille millään tapaa edullista. Tärkeän kuljetusyhteyden katkaisu Skandinaviaan voisi ollakin sellainen etu. Mutta sekin edellyttäisi joitain suunnitelmia Venäjän luoteisrajan suunnalla. Ei siinä muuten olisi järkeä.