News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ampumavälikohtaus Vantaalla Viertolan koululla

Started by mmm, 02.04.2024, 14:21:56

Previous topic - Next topic

MinäVuan

Quote from: F1nka on 03.04.2024, 21:43:50
Quote from: MinäVuan on 03.04.2024, 21:12:32
Quote from: F1nka on 03.04.2024, 20:49:56
...   

En kyllä ensinkään usko elektroniikan olevan se pahin rahanreikä.

Toisekseen pienemmät luokkakoot tarkoittavat lisää luokkia ja enemmän koulutiloja. Opettajista nyt puhumattakaan, joita ei ole.

Hieman ohi otsikon aiheen, mutta ainakin elektroniikka on parin viimeisen vuosikymmenen aikana muiden kulujen päälle tullut rahareikä. Opetushallitukselta ei äkkiseltään näytä löytyvän tilastoja kuluista, niitä ei taideta seurata. Oli syyt kustannuksille mitkä tahansa, niihin pitäisi pureutua. Suomalaislapsia kun on historiallisen vähän, niin lasta kohden rahaa pitäisi olla huomattavasti käytössä. Kuitenkin kouluja on kehitetty laitosmaiseen suuntaan tehostamisen nimissä.

Mistä opettajista on pulaa ja missä? Ainakin viisi vuotta sitten aineenopettajat olivat kuin kiertolaisia, joka lukuvuosi uutta vuoden pätkää etsien.

Pari tuhatta paikkaa auki ja sinä haluaisit pienentää luokkakokoja...

Epäluottamusmies

#181
Edit: jos ylläpito tarkoitti ettei ilmiöstä yleisesti pidä jatkaa täällä niin sitten Lallin perisketjussa.

Pari asiaa täältä luokan edestä, ensi vuonna 30 vuotta alalla josta 20 helsinkiläisellä yläasteella. Mikä ei tietenkään pyhitä mitään sanomaani, kaikki vain mielipiteitäni.

Tekijä on mitä todennäköisimmin mt-tapaus tai ajautunut sitä vastaavaan tilaan, mahdollisesti ainakin suurelta osin kiusaamisen tuloksena. Ketjussa (ja muilla alustoilla) on paljon omakohtaisia kokemuksia asiasta, sielun kuolemasta aina valkohehkuiseen raivoon. Kun motiivi, tilaisuus, tekoväline ja mielentila kohtaavat, tällainen voi olla tulos. Missään tapauksessa Vantaan case ei kerro mistään suuresta muutoksesta tai ole "ajan merkki." Äärimmäisen harvinainen tapaus, jonka pitkän aikavälin pahin riski on jäljittelijöiden ilmaantuminen. Minusta ei ole sattumaa että Jokelan jälkeen tuli Kauhajoki. Aselakien tai koulujärjestelmän myllääminen paniikkireaktiona ei poistaisi "yksittäisen pyssymiehen" mahdollisuutta tai kiusaamista. Tällainen tapaus vaatii hyvin monta onnetonta osatekijää kohdalleen.

Kiusaaminen taas on ikuisesti pysyvä ongelma. Ihmisluonto on sellainen. Alistaja löytää aina alistettavan ja keinoja piinata toista. Suurin osa kasvaa ulos ja katuu tai vähättelee ja unohtaa, koska pojat ovat poikia tai nykyään kai tyttöjä. Opettajat ja rehtorit tekevät aina asioille jotain - en jaksa kuunnella valitusta ettei kukaan tehnyt mitään. Aina tehdään jotain. Ei vain tehdä tarpeeksi, tai keinot eivät tehoa. Syynä sekä on että ei ole laki. Laki sanktioi haitallisen käyttäytymisen kuten kiusaamisen, mutta ei salli äärimmäisiä ja tehokkaita toimia.Raiskaaminenkin on kielletty ja siitä rangaistaan, mutta silti raiskataan. Raiskataan vaikka siitä saisi elinkautisen. Go figure. Kiusaaja, varsinkaan alaikäinen, ei laista välitä eivätkä seuraamukset ole pelote. Tuskin edes ymmärtää seuraamuksia olevan, tai miltä kohteesta tuntuu. Empatiakyky kypsyy hitaasti ja joillakin ei koskaan.

Kiusaaminen seuraa vapaa-ajalle ja nettiin. Siihen loppuu koulun keinovalikoima. Vastuu on vanhemmilla - vastuu siitä mitä lapsi tekee verkossa ja mitä lapsi kokee verkossa. Kuvitellaan että lapsen puhelin on jollain tavalla intiimi tila. Vitut ole. Puhelimen ja liittymän maksaa huoltaja. Huoltajan pitää myös päättää mitä siihen saa ladata ja mitä tehdä. On aivan käsittämätöntä että edes yöksi lasta ei voi erottaa puhelimesta. Ennen älypuhelimia yksikin äiti valitti että poika ei jaksa käydä koulua vaan selaa galtsua öisin. Kysyin eikö nettiä saa poikki tai konetta kiinni. No mutta sitten poika tekstailee koko yön. Missä vaiheessa nostin kädet pystyyn. Jos lapset saavat mellastaa laitteillaan ilman kontrollia, kiusaaminen on ympärivuorokautista. Kiusattu itse myös näkee kaiken mitä kiusaajat tekevät. On liikaa odotettu ettei uhri vain katsoisi.

Koulussa puhelimet saadaan pois, ainakin tuntien ajaksi. Ala-asteella voidaan kieltää myös välitunneilla, ja näin myös tehdään. Mikseivät kaikki tee, en tiedä. Kiusaamiseen se ei vaikuta. Koulu tarvitsisi jatkuvan valvonnan kaikkiin tiloihin. Ryhmien pitäisi olla hyvin pieniä ja koko ajan aikuisen silmien alla. Niiden aikuisten pitäisi huomata ja tunnistaa kiusaaminen ja erottaa se normaalista kasvamiskohinasta. Miten? Lapsilta itseltään pitäisi saada suodattamatonta tietoa jatkuvasti, ja lapsen pitäisi luottaa aikuisiin ja kertoa mitä oikeasti tapahtuu. Suurimmasta osasta kiusaamistapauksia aikuiset eivät kuule koskaan. Lapset tietävät. He myös salaavat, vääristelevät ja valehtelevat. Vain täydellinen kontrolli tehoaisi, ja sekin vain tekoihin - ei puheisiin ja ulossulkemiseen.

Kiusaaminen ei lopu koskaan. Yksittäiset tapaukset voidaan hyvällä säkällä ja tarmokkaalla toiminnalla ratkaista. Mutta ei kaikkia opettajiakaan edes kiinnosta. Omat voimat eivät riitä. Ehkä jos joskus saisi jotain näkyvää aikaan. Itse en koe itseni tai kenenkään muunkaan pystyneen vaikuttamaan kiusaamiseen, muuten kuin olemalla itse se kaikkein pelottavin alfa jonka silmien ja korvien ulottuvilla ei perseillä. Mutta heti luokan ulkopuolella kyllä. Ja netissä.

Demlan it-tuki

Luokanopettajat, vaksit, kaikenlaiset valvojat ja avustajathan sitten on sitä surullisenkuuluisaa julkisen puolen martelaanpiereskelijää, joista jokainen itseään kunnioittava nettomaksaja jaksaa ainakin kerran päivässä esittää halveksuntansa.

MinäVuan

Itse muistan omalta yläasteajaltani 80-luvulta erään kundin ( istuu tällä hetkellä toista elinkautistaan ja on ollut aikuisiästään reilu 10 vuotta vapaalla). Ysiluokalla yksikään opettaja ei voinut yhtään mitään. Siihen opettajalla oli vielä jotain valtaakin. Kukapa nyt paskalla palkalla haluaisi turpaansa koulussa ottaa... Voitte vaan kuvitella, mikä oli monen oppilaan kohtalo. Näitä tällaisia valitettavasti riittää. Näihin ei  kasvatus tehoa. Käytännössä ainut oikea toimiva ratkaisu on oikea elinkautinen.

Epäluottamusmies

^ Tähän sanoisin vielä, myös Vantaan tapaukseen ja murhaajan kouluun paluusta käytävään keskusteluun liittyen: laistamme puuttuu ns hullu koira -pykälä. Epäsosiaalisen ja/tai alaikäisen, ympäristölle vaarallisen yksilön pikainen eristäminen pakkokeinona pitäisi voida tapahtua heti, poliisitoimenpiteenä, ilman pitkää "oikeus"prosessia. Toisia jatkuvasti hakkaava ja uhkaileva tapaus ei kuulu muiden joukkoon. Mutta hänellä on oikeuksia ja ne olemme oikeusvaltio, samoin kuin rajarikollisilla on oikeuksia mutta Suomella vain velvollisuuksia.

Sen sijaan että keskustellaan murhaajan koulunkäynnistä, pitäisi huolehtia siitä ettei hän - alaikäisyydestään huolimatta - kuvittele koskaan enää palaavansa entiseen elämäänsä tai kotinurkilleen. Hänen oikeutensa loppuivat laukauksiin. Samoin näiden legendaaristen, opettajien pelkäämien nyrkkisankarien oikeuksien olisi pitänyt loppua ensimmäiseen iskuun tai uhkaukseen.

En itse ex-nyrkkeilijänä ole koskaan pelännyt väkivaltaa oppilaiden taholta, tai huoltajien, serkkujen tms, vaikka monenlaista kallua vanhemmissa olen nähnyt. Lasten puolesta kyllä on pelottanut. Jos se yhtään lohduttaa - itseäni ei - niin älypuhelinhorros on lähestulkoon eliminoinut yläastepoikien luonnollisen nutaamisen tarpeen. Huono kunto, krooninen univaje ja 24/7 pelaaminen ovat luoneet aika lohduttoman nuoren miehen irvikuvan. Ei mikään ihme jos resiliensi laskee ja "kaikki" on kiusaamista, kun elämää ruudun ulkopuolella ei edes ole.

ohkurin_narsi

No niin sieltä se tulee, kiusatun syyllistäminen. Kiusaajat ovat yhtäkkiä uhreja joita pitää surkutella.

Sanonpa ihan suoraan, itsekin olin joskus kiusattu. Teki mieli ottaa kättä pidempää. Lopputuloksena tuli vaan kuitenkin tämmöinen mulkku jätkä lopulta.

Ymmärrän hyvin, jos joku kiusauksesta täysin kilahtaa. Teinien harjoittama psykologinen väkivalta on täysin armotonta. Kiusattu ei saa mitään tukea mistään. Se on koettu.






MinäVuan

Quote from: ohkurin_narsi on 04.04.2024, 02:22:40
No niin sieltä se tulee, kiusatun syyllistäminen. Kiusaajat ovat yhtäkkiä uhreja joita pitää surkutella.

Sanonpa ihan suoraan, itsekin olin joskus kiusattu. Teki mieli ottaa kättä pidempää. Lopputuloksena tuli vaan kuitenkin tämmöinen mulkku jätkä lopulta.

Ymmärrän hyvin, jos joku kiusauksesta täysin kilahtaa. Teinien harjoittama psykologinen väkivalta on täysin armotonta. Kiusattu ei saa mitään tukea mistään. Se on koettu.

Minulta kiusatulle ei sympatiaa heru siinä tapauksessa, että seurauksena murha ja kaksi murhan yritystä. Meitä koulukiusattuja on ties kuinka monta ja liki sata prosenttia on kasvanut normaaleiksi aikuisiksi. Ihan niin kuin niistä kiusaajistakin.

Caucasian

#187
Quote from: ohkurin_narsi on 04.04.2024, 02:22:40
No niin sieltä se tulee, kiusatun syyllistäminen. Kiusaajat ovat yhtäkkiä uhreja joita pitää surkutella.

Sanonpa ihan suoraan, itsekin olin joskus kiusattu. Teki mieli ottaa kättä pidempää. Lopputuloksena tuli vaan kuitenkin tämmöinen mulkku jätkä lopulta.

Ymmärrän hyvin, jos joku kiusauksesta täysin kilahtaa. Teinien harjoittama psykologinen väkivalta on täysin armotonta. Kiusattu ei saa mitään tukea mistään. Se on koettu.
Kiusattu tappoi yhden ja vammautui pahasti 2. Ei tiedetä varmuudella olivatko nämä kiusaajia .
Kyllä tilanne on semmoinen, että hyvinkin ampuja on uhri ja samalla hyvin syyllinen. Ja ammututkin saattavat olla syyllisiä, mutta varmasti ainakin uhreja.
Eli ei tää mustavalkoista ole. Kiusaajien olisi pitänyt saada penalttia kiusaamisesta, niin murha olisi jäänyt tekemättä. Mutta kyllähän murhasta pitäisi joku seuraamus tulla. Poliisi sanoi, että poika on ymmärtänyt tekojensa seurauksia.
Mikähän ammuttujen tyttöjen tilanne on?
Erittäin huono asia on se, että kaikille alle 15 vuotiaille iskostetaan nyt päähän, että murhastakaan ei joudu vankilaan.

Hohtis

#188
Quote from: Epäluottamusmies on 03.04.2024, 23:28:38
^ Tähän sanoisin vielä, myös Vantaan tapaukseen ja murhaajan kouluun paluusta käytävään keskusteluun liittyen: laistamme puuttuu ns hullu koira -pykälä. Epäsosiaalisen ja/tai alaikäisen, ympäristölle vaarallisen yksilön pikainen eristäminen pakkokeinona pitäisi voida tapahtua heti, poliisitoimenpiteenä, ilman pitkää "oikeus"prosessia. Toisia jatkuvasti hakkaava ja uhkaileva tapaus ei kuulu muiden joukkoon. Mutta hänellä on oikeuksia.....

En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta eikös poliisilla nimenomaan ole oikeus ja jopa velvollisuus kopittaa välittömästi henkilö, joka on häiriöksi tai potentiaalisesti vaarallinen itselleen tai ympäristölleen?

Ei siinä isosti tarvitse kylillä huudella, että miekkataksi vie valtion majoitukseen.

Tarkoititko sitä, että lain pitäisi mahdollistaa pitemmät koppikomennukset?

F1nka

Kännykänkäytön rajaaminen olisi ainakin konkreettinen teko eikä todellakaan vaaranna lapsen kasvua tai kehitystä. Kännykät pitäisi olla oppilailta pois ainakin oppituntien aikana, nyt lepsussa luokassa oppilailla on jatkuva pelko takapuolessa, että mokat voidaan tallentaa ja laittaa julkiseen levitykseen.
Tottelematon tieto aktivismissa

Dangr

#190
 :silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Epäluottamusmies

Quote from: Hohtis on 04.04.2024, 07:29:15
Quote from: Epäluottamusmies on 03.04.2024, 23:28:38
^ Tähän sanoisin vielä, myös Vantaan tapaukseen ja murhaajan kouluun paluusta käytävään keskusteluun liittyen: laistamme puuttuu ns hullu koira -pykälä. Epäsosiaalisen ja/tai alaikäisen, ympäristölle vaarallisen yksilön pikainen eristäminen pakkokeinona pitäisi voida tapahtua heti, poliisitoimenpiteenä, ilman pitkää "oikeus"prosessia. Toisia jatkuvasti hakkaava ja uhkaileva tapaus ei kuulu muiden joukkoon. Mutta hänellä on oikeuksia.....

En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta eikös poliisilla nimenomaan ole oikeus ja jopa velvollisuus kopittaa välittömästi henkilö, joka on häiriöksi tai potentiaalisesti vaarallinen itselleen tai ympäristölleen?

Ei siinä isosti tarvitse kylillä huudella, että miekkataksi vie valtion majoitukseen.

Tarkoititko sitä, että lain pitäisi mahdollistaa pitemmät koppikomennukset?
No tuossa mainittiin ysiluokkalainen joka pitää koko koulua ml henkilökuntaa pelon vallassa arvaamattomuudellaan. Tunnistan tyypin omasta lapsuudestani ja myös työstäni. Ajatellaan että tällä kusipäälläkin on oikeus koulunkäyntiin. Pitäisi lähteä siitä että oikeudet voi menettää loukkaamalla toisten oikeuksia. Laajemmin yhteiskunnassa väkivaltarikollisilla on liikaa oikeuksia. Eli kyllä, koppiin pitää joutua helpommin ja niin että se tuntuu, eli muutaman yön yli vaikka olisi alaikäinen. Varsinkin alaikäisenä. Sen sijaan että lässytetään lapsen oikeuksista, pitäisi korostaa muiden oikeutta turvalliseen ympäristöön. Uhkailepa vielä, koskepa toisiin, uhmaapa opettajaa, niin se on viikko koppia pelkät oppikirjat viihteenä. Vastaavasti väkivaltarikoksista pitäisi tulla aina kiinteää kakkua.

Mutta ei tule tapahtumaan koskaan, joten se siitä. Avoin yhteiskunta on buffettipöytä niille joita säännöt eivät kiinnosta.

ikuturso

Quote from: Vesa Heimo on 03.04.2024, 17:46:13
Quote from: Caucasian on 03.04.2024, 17:44:16

Haistattelut opettajille pitäisi johtaa esim jälki-istuntoihin jotka oikeasti pitää suorittaa.

Mitä jos se haistattelu ei lopu jälki-istunnoilla, vaan joka viikko lipsahtaa joku kiroilunsäestämä herja? Pitäisikö huoltajien maksaa kunnalle jälki-istunnon valvonnoista noin defaulttina valvojan palkka&haittalisä?

Opettajien vuosittainen työtuntimäärä on todella pieni koko vuoden maksettavaan palkkaan nähden. Jos jälki-istuntojen tuloksena kuri edes osittain paranee, niin luulisi sopivalla asenteella myös jälkkärivalvojia löytyvän.

Vaan opettajat on jo luovuttaneet. Menevät itkien kouluun ja tulevat itkien kotiin eivätkä halua viettää koululla yhtään ylimääräistä minuuttia. Itse kun ala-asteella olin joskus jälki-istunnossa, opettaja kutoi sukkaa tai luki kirjaa sen ajan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: MinäVuan on 03.04.2024, 21:12:32

En kyllä ensinkään usko elektroniikan olevan se pahin rahanreikä.

Toisekseen pienemmät luokkakoot tarkoittavat lisää luokkia ja enemmän koulutiloja. Opettajista nyt puhumattakaan, joita ei ole.

Jos kaikki se veroraha, mikä on viimeisen 35 vuoden aikana pistetty laiskojen elintasopakolaisten tulkkipalveluihin ja sossutuettuun elättämiseen olisi laitettu verovelvollisten omien jälkeläisten asioiden hoitamiseen, niin meillä oli pienempiä luokkia, enemmän koulutiloja ja tarpeeksi opettajia.

Mutta ei. Koulutuksesta on säästetty, luokkakokoja kasvatettu, kouluja lakkautettu, kouluterkkareja ei ole tai niiden vastaanotolle ei pääse, koululääkäriä kukaan ei ole nähnyt vuosiin, opettajille ei ole kiva maksaa palkkaa ... kaikki rahalliset paukut laitetaan likoon siihen että matu lihoo, haisee ja mokeltaa ja jaksaa vinkua rasismista.

duc

Väitetään että kouluväkivalta pahenee. Tekojen kännykällä kuvaaminen ja ennen kaikkea levittäminen on tämän jutun keskeinen moitteen aihe:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000010336194.html

QuoteNuorten väkivalta on ennätyslukemissa ja aiempaa raaempaa ja nöyryyttävämpää

- -

VÄKIVALTATILANTEET suomalaisissa kouluissa ovat lisääntyneet vuodesta 2015 alkaen, ja erityisesti alle 15-vuotiaiden tekemät väkivallanteot ovat ennätyslukemissa. Näin kertoo keskusrikospoliisin (krp) tutkijan Petri Danielssonin vuonna 2022 tekemä selvitys, joka käsittelee nuorten väkivaltarikollisuuden määrää ja piirteitä.

Maaliskuussa 2022 julkaistu tutkimus keskittyy kuitenkin vain niihin tapauksiin, jotka ovat poliisin tiedossa. Voidaan olettaa, että tapauksia jää myös ilmoittamatta.

LAPSILTA ja nuorilta itseltään väkivaltakokemuksista on kysytty lapsiuhritutkimuksissa, joita on tehty vuosina 1988, 2008, 2013 ja 2023.

Viimeisin tutkimus on siis melko tuore, mutta väkivallan lisääntyminen ei näy lasten vastauksissa, kertoo lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.

"Vaikka määrä on kasvussa, lapset ja nuoret eivät itse kuitenkaan kerro heihin kohdistuvista väkivallanteoista sen useammin kuin ennenkään."

Ristiriitaan voidaan nähdä useita syitä, Pekkarinen kertoo.

Ensinnäkin aikuiset, esimerkiksi koulujen työntekijät, ehkä ilmoittavat havaitsemastaan väkivallasta aiempaa herkemmin poliisille.

Toiseksi väkivallantekoja nykyään kuvataan ja jaetaan sosiaalisessa mediassa aiempaa enemmän, jolloin siitä jää todisteita.

Kolmanneksi väkivallanteot ovat aiempaa raaempia ja nöyryyttävämpiä, vaikka lapset raportoivat niistä yhtä paljon kuin aiemmin.

VAIKKA esimerkiksi krp:n raportissa kiinnitetään jonkin verran huomiota ilmoitettujen rikosten tapahtumapaikkaan, kolmanneksen niistä voidaan tulkita liittyvän kouluun. Epätarkkuus liittyy poliisiasiain tietojärjestelmään kirjattujen tekojen sanamuotoihin.

Suoraan kouluun liittyvistä väkivaltatapauksista ei olekaan tarkkaa tutkimustietoa, kertoo Nuorisotutkimusseuran tutkija Tomi Kiilakoski.

"Meillä ei ole kattavia tilastoja kouluväkivallasta, ei edes siitä, miten raakoja väkivallantekoja on vuosien varrella ilmaantunut. Niiden suhteen ollaan mediatietojen varassa", Kiilakoski sanoo.

- -

LASTEN kokemuksen keskiössä ovat nykyisin älylaitteet, jotka mahdollistavat myös väkivallantekojen kuvaamisen ja tehokkaan levittämisen.

"Väkivallanteosta tulee spektaakkeli, jolle halutaan laaja yleisö ja laaja näkyvyys", sanoo lapsiasiavaltuutettu Pekkarinen.

"Kyllähän kautta aikojen koulujen pihoilla on tapahtunut pahoinpitelyjä niin, että siihen halutaan mahdollisimman iso lauma huutamaan ympärille, mutta kuvaaminen mahdollistaa niiden materiaalien leviämisen koko maailmaan ja tuo tekijälle mainetta. Se on uusi, hyvin haitallinen ilmiö", Pekkarinen kertoo.


LAPSIASIAVALTUUTETTU on vuonna 2022 tehnyt oikeusministeriölle aloitteen lapsiin kohdistuvan vakavaa väkivaltaa kuvaavan materiaalin hallussapidon kriminalisoimiseksi. Tällä hetkellä vain hyvin raa'an materiaalin levittäminen on rangaistavaa.

"Vuonna 2021 teimme vuosikertomuskannanoton vertaisten välisestä väkivallasta ilman, että siitä on tullut sen kummempia poliittisia päätöksiä. Kuvaamisen kriminalisointi ei sekään ole edennyt mihinkään", Pekkarinen kertoo.

- -
Korostus minun.

Edit. Kursivoitu sana unohtui.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

P

Quote from: ikuturso on 04.04.2024, 09:41:36

Opettajien vuosittainen työtuntimäärä on todella pieni koko vuoden maksettavaan palkkaan nähden.

Vähän offtopic, mutta ei ole. Opettajille päätettiin jakaa julkisen tahon puolelta palkka 12:sta kuukaudelle. Aikaisemmin palkkaa maksettiin vain koulukuukausilta. Vuoden konaispalkka ei noussut kyseisessä tempussa. Siis sama vuosipalkka jyvitettiin 12:sta kuukaudelle, jolloin syntyi kaikkien kadehtima "opettajien palkallinen kesäloma", joka koostuu koulukuukausina kerätystä palkasta.

Valitus siitä saataisiin loppumaan jakamalla palkka taas vaikka yhdeksälle kuukaudelle, jolloin kesällä ei tulisi palkkaa, mutta koulukuukausina enemmän, kuten aikaisemmin oli. Olisi rehellisempää esim. sijaisuuksia tekeville saada täysi korvaus, kuin nykyinen virkaopettajien kesälomalaimennettu tuntikorvaus. Silloin päteviäkin voisi kiinnostaa keikkatyö koulussa aikaisempaa enemmän. Suomessa opettajatovat palkkakuopassa verrattuna vaikka muihin pohjoismaihin tai esim.Saksaan tai Britanniaan.

Ja opettajalla työaika ei koostu pelkästään oppitunneista, vaan myös opetuksen suunnittelu, valmistelu, muu byrokratia, nuo jälki-istunnot, kokeiden arvostelu ja yleinen arvostelu hoidetaan sen "työajan" ulkopuolella....

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Epäluottamusmies

Quote from: ikuturso on 04.04.2024, 09:41:36
Quote from: Vesa Heimo on 03.04.2024, 17:46:13
Quote from: Caucasian on 03.04.2024, 17:44:16

Haistattelut opettajille pitäisi johtaa esim jälki-istuntoihin jotka oikeasti pitää suorittaa.

Mitä jos se haistattelu ei lopu jälki-istunnoilla, vaan joka viikko lipsahtaa joku kiroilunsäestämä herja? Pitäisikö huoltajien maksaa kunnalle jälki-istunnon valvonnoista noin defaulttina valvojan palkka&haittalisä?

Opettajien vuosittainen työtuntimäärä on todella pieni koko vuoden maksettavaan palkkaan nähden. Jos jälki-istuntojen tuloksena kuri edes osittain paranee, niin luulisi sopivalla asenteella myös jälkkärivalvojia löytyvän.

Vaan opettajat on jo luovuttaneet. Menevät itkien kouluun ja tulevat itkien kotiin eivätkä halua viettää koululla yhtään ylimääräistä minuuttia. Itse kun ala-asteella olin joskus jälki-istunnossa, opettaja kutoi sukkaa tai luki kirjaa sen ajan.

-i-
Jos aloitat aiheesta uuden ketjun, voin kommentoida. Moni muukaan ei ymmärrä opettajien palkkauksen perusteita.

Jälki-istuntoja valvotaan työajalla ja virkavastuulla. Miten luulit?

ikuturso

Quote from: ohkurin_narsi on 04.04.2024, 02:22:40
Sanonpa ihan suoraan, itsekin olin joskus kiusattu. Teki mieli ottaa kättä pidempää. Lopputuloksena tuli vaan kuitenkin tämmöinen mulkku jätkä lopulta.

Seurakunnan päiväkerhossa (tuolloin ei ollut "päiväkoteja") sain ensimmäistä kertaa ilman aihetta nyrkistä suoraan kurkkutorveen. Kakistelin aikani. Eka luokka oli jotenkin neutraalia, tokalla kun muutin uuteen kouluun, tuli vähän lunta tupaan ja kolmannella se alkoi. Kiusaaminen. Kesti koko yläasteen. Jopa lukioon päätyi muutama "dissaaja", jotka sanallisesti aukoivat ja sulkivat porukasta ulkopuolelle.

Voin kertoa, että noihin 10-12 vuoteen mahtui monta sellaista mustaa hetkeä, että jos en olisi ollut rationaalinen ihminen, siinä olisi ollut jonkun hengenlähtö lähellä. Milloin kiusaajan, milloin omani.

Niin kauan kuin nuorille painotetaan, että heillä on tulevaisuus, johon kannattaa panostaa, niin kauan löytyy niitä rationaalisia ajatuksia, jotka blokkaavat pahimmat hengenlähetystoimet - niin itseltä kuin toisiltakin. Tänä päivänä näköalattomuus, median rummuttama ilmastonmuutos, hyvinvointivaltion alasajo ja mitä näitä onkaan, saavat lapset ja nuoret oireilemaan. Heille ei löydy töitä, ei eläkkeenmaksajia, heille ei löydy enää mitään aikuisiällä kuin kellastuvia metsiä ja työttömyyttä.

Antakaa nuorille tulevaisuus, niin nuoret katsovat pyssynpiippua tai pilleripurkkia pidemmälle. Tulevaisuuden ja mahdollisuuksien avaaminen ei löydy rajoja ja rajoituksia vähentämällä vaan päinvastoin - lisäämällä rajoja ja turvaverkkoja. Otetaan kännykät pois, pidetään kuria, pidetään nukkumaanmenoajat, laitetaan nettiin lukko ja tarvittaessa netti kiinni.

Nykyään aikuiset haluavat olla lapsia eläkkeelle asti. Ei oteta vastuuta, pelataan netissä ja kirjoitellaan hommafoorumeille ja faceen ja xitteriin ja instagramiin päivittäin. Poliitikot ja joku ex-pääministeri oikein esimerkkinä. Halutaan olla 40-vuotiaanakin trendisinkku"nuori" vaikuttaja ja huoh. Elämä on tiktokissa ja instassa.

Otetaan vastuuta ja aletaan kasvattamaan niitä lapsia.

Ihaillen katselin uutista, jossa yksityisten kristillisten koulujen suosio on kasvanut. Sinne tulee myös ei-uskovien lapsia, koska siellä pojat on poikia ja tytöt tyttöjä ja moni muukin asia luonnonjärjestyksen mukainen, eikä seta-bimbojen pilaama. Nekin koulut noudattavat kansallista OPS:ia, jolloin on paskapuhetta, että kunnallisten koulujen pitää tunnustaa wokea, koska OPS. Jos OPS:in puitteissa voidaan pitää kristillisiä kouluja, voidaan kouluissa myös noudattaa maalaisjärkeä ja kunnioittaa perinteitä ilman että tulee mitään konflikteja.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: P on 04.04.2024, 09:54:54
Quote from: ikuturso on 04.04.2024, 09:41:36
Opettajien vuosittainen työtuntimäärä on todella pieni koko vuoden maksettavaan palkkaan nähden.

Vähän offtopic, mutta ei ole. Opettajille päätettiin jakaa julkisen tahon puolelta palkka 12:sta kuukaudelle. Aikaisemmin palkkaa maksettiin vain koulukuukausilta. Vuoden konaispalkkaei noussut kyseisessä tempussa.

Ja opettajalla työaika ei koostu pelkästään oppitunneista, vaan myös opetuksen suunnittelu, valmistelu, muu byrokratia, nuo jälki-ostunnot, kokeiden arvostelu ja yleinen arvostelu hoidetaan sen "työajan" ulkopuolella....

Arvatkaapa minkä määrän aikaa massiivisiin mittasuhteisiin paisunut wilmaviestilänkytys ottaa opettajien vuorokausituntimäärästä?
Itse olen äitinä meinannut nääntyä ajoittaiseen wilmaviestitulvaan.

Emo

Quote from: Firtu Fakkari on 04.04.2024, 10:32:43
Oliko se nyt sitten niin, että sekä tekijä että uhrit olivat "taustaisia" kaikki, eikä joukossa ollut yhtään suomalaista?

Eikös niiden pitänyt kaikkien poliisin lausuman mukaan olla KANTASUOMALAISIA, mikä tarkoittaa, että näiden pikku persjalkojen sukupuusta löytyy Väinämöinen ja Joukahainen.

No ok, yksi tyttö jo paljastui kosovolaiseksi, mutta kaipa Kosovokin voidaan Ahtisaaren jäljiltä ja muutenkin katsoa kuuluvaksi KantaSuurSuomeen.

P

Kouluväkivaltaan liittyen. Ainakin yhden lapseni alakoulussa väkivalta otettin vakavasti. Maahanmuuttaja ylemmältä luokalta oli kiusannut lastani jo aikaisemmin.  Siten hänen ollessaan pihalla omien kavereidensa kanssa, oli tullut takaapäin kuristamaan. Ja kun lapseni oli pannut vastaan, kaksi kuristajan mamukaveria oli tullut ainakin kuristajan henkiseksi tueksi ja uhanneet poikaani.

Lapseni ei käsitä mitään syytä kimppuunkäymisessä. Toki kyseessä voi olla se, että hän on itsekin puoliksi mamu, mutta kieleltään täysin täysin suomalainen ja kulttuuriltaan luonnollisesti pääosin suomalainen. Kuristaja ei puhu kunnolla suomea ja on S2-opetuksessa. Se, että lapseni puhuu natiivisti suomea on varmaan sitä rakenteellista piilorasismia, joka jotenkin oikeuttaa väkivallan?

Koulussa tapahtunut otettiin vakavasti, joka kertoo, että kaikkialla ei asioita lakaista maton alle.

Jännä vaan tämä suhteellisen vähäisessä määrin rikastuneessa koulussa, jossa mamut/ mamutaustaiset ovat pääosin brittejä, kiinalaisia, venäläisiä... etc.  Ja ovat siitä huolimatta normaalissa suomen opetuksessa.  Nämä muutamat muut S2-mamut osin vaikuttavat kovasti keskenään jengiytyviltä jo 10-12v iässä? Olisi hyvä tietää miksi? Kielenopetuksessa luonnollisesti pitää olla eri tasot osaamisen mukaan, mutta onkohan hyvä idea kasata S2 porukka omiin luokkiinsa/ ryhmiinsä rakenteellisesti piilorasistoitumaan asenteella "me" vastaan muut? jotain siinä on pielessä, kun alakoulussa alkaa jo eräänlainen jengiytyminen... Voi pohtia onko siinä taustalla asenteiden siirtymistä kotoa yms.

Toinen lapseni (teini) on taas yritetty rullata pari kertaa noiden pääradan PK-roadman wanna beiden toimesta, jotka koostuvat isolta osin noista S2-mamuista vahvistettuna muutamalla itäeuromatulla ja syrjäytyneellä suomalaisella... Ja reissaavat pummilla edestakaisin päärataa pysähtyen rosvoamaan välillä.  Isolla joukolla on tultu asemalla ja ihan puistossa/kadulla ryöstämään. Vain pipo on tullut menetettyä, koska hän on nopea ja pistänyt vastaan, joka on yllättänyt molemmilla kertaa ryöstäjäjoukon, joka on vaatinut antamaan rahat ja puhelimet... Ja päässyt pakenemaan hämmentyneeltä roadman wanna be joukolta. Ilmeisesti suurin osa ryöstettävistä antaa ilman haasteita omaisuutensa uhatessa porukalla?

Näistä on tehty rikosilmoitukset, ja aseman tapauksessa kaikki tapahtui valvontakameroiden alla. Ja teolle on silminnäkijöitäkin. Silti ei ole tutkinta hirveästi edennyt. Ilmeisesti se, että vammoja ei ole tullut ja ryöstö on jäänyt yritykseksi innostaa poliisia priorisoimaan tutkintaa muualle?

Mutta karuksi tämä on Suomessa nykyään mennyt. Ihan näin oman vanhemmuuden yksittäistapauksissa, joita ei saa yleistää, lapsiini kohdistuneessa väkivallassa on ollut tekijöinä - no maahanmuuttajien yliedustus. Voiko siitä päätellä jotain? Itse päättelisin tilastojen kanssa, että kynnys väkivaltaan muita kohtaan ja haluun rikkoa yhteiskunnan sääntöjä saattanee olla maahanmuutajataustaisilla matalampi?

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

duc

Kosovaistaustainen vakavasti loukkaantunut tyttö tehnee tästä oikeastaan tuvan puolelle kuuluvan jutun, vaikka on täysin epäselvää, onko kiusaamisen taustalla monikulttuurisuus. Kosovolaisten enemmistö on muslimeja. Ehkä mokuaspekti on lopulta merkityksetön ehkä ei. Silti ampujalapsen motiivi on poliisin mukaan ollut kiusaaminen ja monikulttuurisuus jopa moniarvoisuus altistaa kiusaamiselle, koska erilaisuus ja erilaiset tavat ja arvot, eli toisuskoisten kiusaaminen saatetaan sallia (helpommin).

Tämä on tietysti pelkkää arvailua ko. murhakeissin osalta, eivätkä tapauksen yksityiskohdat todennäköisesti koskaan tule julkisiksi, ei edes laps(i)en nimet. Jälkimmäinen on epävirallisesti Suomessa tuotu esiin, vaikkei sopivaa olisi. Moni muu yksityiskohta ja ennen kaikkea vapaan, moniarvoisen ja monikulttuurisen yhteiskunnan varjopuolien kiihkoton keskustelu saati varjopuolien valitseminen, eli ongelmien ratkaisu ei poliittisista syistä onnistu, kuinkas muuten.

Paluuta ei ole yksiarvoiseen ja -kulttuuriseen impivaaraan, mitä kukin sillä sitten tarkoittaakaan. Impivaarassakin Jukolan veljekset tappelivat muiden veljesjoukkojen (toukolalaiset) kanssa A. Kiven romaanissa, koska kiusaa oli puolin ja toisin. Nyt moni lapsi on yksin ongelmiensa kanssa, eikä tukea veljiltä löydy. Sitten joku "kilahtaa", kun raja kiusaamisessa ylittyy ja sopiva ase on käden ulottuvilla.

Helpointa on "hoitaa" tätä tapausta valvomalla aseiden säilytystä paremmin. Lasten pahoinvointi pahenee, eikä se muuttune, vaikka kännyköiden käyttöä kouluissa rajoitettaisiin enemmän, mikä olisi tietysti vain hyvä asia. Miten perusongelma, lapsen päätyminen epätoivoisen tekoon, poistuisi? Ei mitenkään, koska aikamme on yksinäisyyden aikaa lapsuudesta saakka yhä useammalla. Yhteisöllisyys ei oikein sovi yhteen laajojen yksilönvapauksien, kurittomuuden ja moniarvoisuuden kanssa. Lapsi murhatessaan toisen lapsen, on syy mikä tahansa, ei ole yhteisöllisyyden ylistyslaulu vaan valitusvirsi.

Kuolema on erottaja, josta takaisin ei ole enää paluuta tässä maailmassa. Siksi ei ole ns. oikeaa sovintoa tappajan ja tapetun välillä, lapsen ja lapsen. Jotenkin näin pääsiäisviikolla, huom. viime viikko oli nk. hiljainen viikko, tällainen tapaus herättää kristillisen kulttuurin kasvatissa myös symbolisia ('heittää yhteen') ajatuksia, jotka tuskin aukeavat tuosta kulttuurista vieraantuneille. Syytä tosiaan on kyynelille, vaikka krokotiilin.

Yksinäisyys on aikamme kirous.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

P

^Siis yhteisöllisyys ei ole oikein sallittua/ suosiossa suomalaisille. Mamuille se taas enemmän sallittua ja  on kuulemma rikkaus. Se ilmenee noissa wanna be roadman jengeissä/ "löyhissä kaveriporukoissa", joissa kurmootetaan, pahoinpidellään, ryöstetään ja nöyryytetään joukolla pääasiassa yksittäisiä suomalaisia. Toki välillä yhteisölliset jengit tappelevat keskenään...

Ja mamujen muodostamissa muilta käytännössä suljetuissa uskonto/ kulttuuriryhmissä, joissa he muodostavat suljetun sisäryhmän. Muu yhteiskunta on sitä ulkoryhmää, joka on likaista, vääräoppista/uskoista. Usein ainut kosketuspinta muuhun yhteiskuntaan on Kela, joka mahdollistaa elatuksen. Media ja muu hankitaan oman kulttuurin piiristä/ entisestä kotimaasta. Siis todellisuus ei ole noissa ryhmissä sama, kuin muilla, vaikka asuvat samassa maassa.

Jo aikoinaan Malmön Rosengårdissa haastateltu mamu 2000-luvulla kehui "heidän taistelevan ruotsalaisia vastaan" ryöstöillään ja väkivallallaan...

Siis joku ihmeen henkinen jako alkaa jo varhain lapsuudessa, jossa osa mamuista eristäytyy siihen omaan kulttuuriinsa ja halveksii muuta yhteiskuntaa ja alkuperäisväestöä. Tätähän ei saisi sanoa ääneen, pitää puhua syrjäytymisestä, mutta ei ääneen saa lausua, että osa ihan tarkoituksella ei halua integroitua, vaan syrjäytyy ihan aktiivisesti itse, kun maailmankuva on sekoitus oman kulttuurin ja uskonnon ylimielisyyttä suhteessa muihin ja roadman-rikolliskulttuurin ihannointia, jossa rahaa ja bling blingiä tulee nopeasti rikollisuudella, jolla jatketaan sosiaaliturvalla elämistä.  Luultavasti osasyy voi tulla kotoa, jossa usein halveksitaan yhteiskuntaamme?

Tälläisen muun yhteiskunnan halveksinnan siirtäminen lapsiin voi näkyä koulussa esim. alentuneena kynnyksenä joukkokiusata sitä vääräuskoista... 

Tiedä sitten oliko taustalla kiusaaminen ja millaiset henkilöt kiusasivat, jos siitä oli kyse. Luokka vaan vaikuttaa aika kulttuurisesti rikastuneelta, kun uhreissa ilmeisesti vaikka edes jopa vahinko-osumissa osutaan maahanmuuttajataustaisiin.

Sääli, että tapahtumia ei avata julkisesti, koska asia ei etene käräjille. Kaikki teon taustat jäävät epäselvyyden ja huhujen varaan.

Fakta on kuitenkin se, että yhteiskunnasta on tuhottu laajempi yhteisöllisyys, joku yhteinen kaikkien tavoittelema tavoite/ hyvä, joka vanhassa homogeenisessa yhteiskulltturissa meillä oli. Itse ihmettelin 90/2000 luvun taiteessa yliopistossa intoa, jolla postmodernismia ja yhteiskunnan "heimoitumista" yhteisiksi koetuista arvoita kohti pienryhmäytymistä ihasteltiin. Itse pidin moista ongelmana, jos samassa yhteiskunnassa asuvilla ei ole oikein mitään yhteistä arvoista alkaen... Eniten yhdistävä asia tälläisessä monikulttuurisesssa yhteiskunnassa on Kela, jonne osa maksaa veroja ja osa saa elatuksensa.

Lähes ainut paikka, jossa nämä eristetyt maailmat kohtaavat on koulu, joka tekee koulun pyörittämisestä vieläkin haasteellisempaa.

On sääli, että koska asia ei mene käräjille, emme saa tietää, oliko tällä pirstovalla monikulturismilla jokin vaikutus tapahtuneeseen veritekoon? Siis mikä oli luokan oppilaskoostumus. Joutuiko tekijä mahdollisesti kulttuurisista syistä ja asenteista kummunneen kiusaamisen kohteeksi luokassa olleen jonkin sisäryhmän toimesta? Siis yhteisyyden pilkkoontuminen on totta jo kouluissa. Joka helpottanee kiusaamista, jota toki on aina ollut ennen yhteiskunnan pilkkoitumistakin.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

MinäVuan

Quote from: Emo on 04.04.2024, 11:39:17
Quote from: Firtu Fakkari on 04.04.2024, 10:32:43
Oliko se nyt sitten niin, että sekä tekijä että uhrit olivat "taustaisia" kaikki, eikä joukossa ollut yhtään suomalaista?

Eikös niiden pitänyt kaikkien poliisin lausuman mukaan olla KANTASUOMALAISIA, mikä tarkoittaa, että näiden pikku persjalkojen sukupuusta löytyy Väinämöinen ja Joukahainen.

No ok, yksi tyttö jo paljastui kosovolaiseksi, mutta kaipa Kosovokin voidaan Ahtisaaren jäljiltä ja muutenkin katsoa kuuluvaksi KantaSuurSuomeen.

Noh normityöntekijän vuosittaiseen työtuntimäärään verrattuna opettajien työtuntimäärät eivät häävejä ole. Niinpä se palkkakin jää vaatimattomaksi. Toinen opettajien palkkaa alenta tekijä on, että palkanmaksaja on kunta eikä yksityinen sektori.

Paawo

Quote from: MinäVuan on 04.04.2024, 13:32:46
Noh normityöntekijän vuosittaiseen työtuntimäärään verrattuna opettajien työtuntimäärät eivät häävejä ole.

Läheisen opettajapariskunnan ja muutaman muunkin open suusta kuultuna ei 40h per vko riitä ainakaan ala-asteen luokanopettajilla alkuunkaan. Ylä-asteen/lukion aineenopettajilla sitten asia erikseen. Toki se pitkä kesäloma jossain määrin kompensoi.
Vilmaviestintäkin on impiwaaraiseen reissuvihkokäytäntöön verrattuna suhteettoman paljon aikaa vievää kun vastassa on pikkumussukoidensa kokemista vääryyksistä ja ylipäätään kaikista omia pershedelmiä koskevista kasvatustoimista syvästi järkyttyviä ja helposti hyperventiloivia lumihiutalevanhempia.  :silakka:

Lisämausteena vielä sekin että kokolailla virantoimituksen luontoista on myös kodin ulkopuolinen vapaa-ajan elämä ainakin mikäli pienemmällä työpaikkakunnallasi asut. Tiedän tapauksia missä lähikaupassa asioinutta opea ostoksineen on kuvattu kännyköillä ja tiedän myös tapauksia jossa kotipihoissaan on käyty tekemässä ilkivaltaa kasvatuksellisten toimien välillisinä seuraamuksina. Kaukana ovat entiset impiwaaran ajat. :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Firtu Fakkari

Quote from: MinäVuan on 04.04.2024, 13:32:46
Quote from: Emo on 04.04.2024, 11:39:17
Quote from: Firtu Fakkari on 04.04.2024, 10:32:43
Oliko se nyt sitten niin, että sekä tekijä että uhrit olivat "taustaisia" kaikki, eikä joukossa ollut yhtään suomalaista?

Eikös niiden pitänyt kaikkien poliisin lausuman mukaan olla KANTASUOMALAISIA, mikä tarkoittaa, että näiden pikku persjalkojen sukupuusta löytyy Väinämöinen ja Joukahainen.

No ok, yksi tyttö jo paljastui kosovolaiseksi, mutta kaipa Kosovokin voidaan Ahtisaaren jäljiltä ja muutenkin katsoa kuuluvaksi KantaSuurSuomeen.

Noh normityöntekijän vuosittaiseen työtuntimäärään verrattuna opettajien työtuntimäärät eivät häävejä ole. Niinpä se palkkakin jää vaatimattomaksi. Toinen opettajien palkkaa alenta tekijä on, että palkanmaksaja on kunta eikä yksityinen sektori.
Et ota huomioon sitä, että opettajat joutuvat tuomaan todella paljon töitä kotiin; aineita ja kokeita tarkistettaviksi. Tästä omalla ajalla tehdystä työstähän ei palkkaa makseta, mutta työtunnit venyvät kohti normiduunarin työtunteja, vaikkeivät tietenkään aivan samalle tasolle. Duunari sentään saa palkkaa jokaisesta tehdystä tunnista, vaan opettaja ei.

Enpä tiedä, maksetaanko tukiopetuksen tai  jälki-istunnon pitämisestäkään mitään. Tuskin, koska opettajat ovat ymmärrettävästä syystä melko haluttomia niihin.
Nyt tai joskus toiste.

Torspo

Täällä kyseltiin ehdotuksia, miten tilannetta voisi ehkä muuttaa. Tässä omat ehdotukseni:

Alle rikosvastuuiän olevien lasten sakot vanhempien maksettaviksi ja ulosottokelpoisiksi sosiaalituista. Jos ei tämän ikäisiä voi sakottaa, niin sitten siihenkin muutos.

Virhepistelaskuri oppilaille. Törttöily vähentää pisteitä eri määrän vakavuuden mukaan ja pisteet palautuvat hitaasti. Kun tili menee nollaan tapahtuu siirto tarkkailuluokalle eri kouluun.

Jos ei pärjää tarkkiksella pääsee huostaanotetuksi erämaakouluun.

Jokainen kiusaaja ymmärtää tällaiset rangaistukset ja toimii niiden pelossa paremmin. Jos ei ymmärrä, niin haittaa vain omaa elämää ja oppimista siitä eteenpäin muista erotettuna.

P

^On ilmeisesti joku muutaman tunnin liikunnan/käsityönopettaja. Siis, jos kotona tehtäviä töitä ei juuri ole.

Pohdi kauanko aikaa palaa esim. kokeiden arvosteluun.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

JoKaGO

Quote from: P on 04.04.2024, 16:47:34
^On ilmeisesti joku muutaman tunnin liikunnan/käsityönopettaja. Siis, jos kotona tehtäviä töitä ei juuri ole.

Pohdi kauanko aikaa palaa esim. kokeiden arvosteluun.

Alakoululaisten kokeiden arvosteluun menee 25 - 26 sekuntia per kuponki, jos on laiska opettaja  :facepalm:

Seuraava kysymys?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Bona

#209
Olen tässä juuri aloittamassa. Kolmisen tuntia täytyy varata.

Edit: yhteen pieneen ryhmään siis. 7 tuntia menee isompaan. Näiden jälkeen kolme pinoa jäljellä, tältä erää siis.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.