News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi

Started by Totti, 31.12.2022, 12:58:43

Previous topic - Next topic

Lahti-Saloranta

Kun autokanta oikeasti sähköistyy niin aika monta ongelmaa on ratkaistava. Kuinkahan auto toimii talvell kovalla pakkasella Lapissa. Kosla kun pitää jotenkin pitää myös lämpimänä. Sähkön kulutuskin nousee ja siirtoverkko vaatii vahvistusta ja kai niitä latauspistokkeitakin pitää järjestää. Sitten nuo akut joita kuskataan painolastina aina mukana.
Lisämauste on sitten huoltovarmuus ettei käy kuin venäläisen maakaasun kanssa. Putin kun iskee sähkönjakeluun niin valtakunta pysähtyy.
Järkevintähä olisi toimia kuten rautateiden sähköistämisessä tai siirtymisessä höyryvetureista dieselverureihin.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Huppupelikaani

Väliaikatilanne Wittusen maailmanpelastusterästehtaasta.

Quote
TE: Inkoon teräsjätti yhä lähes ajatusten asteella

Moni asia on vielä auki Inkooseen suunnitellussa terästehtaassa.

...

Yksi avoimista asioista on rahoitus. Talouselämän haastattelema Blastr Green Steelin toimitusjohtaja Hans Fredrik Wittusen sanoo, ensimmäiset 50–100 miljoonaa euroa pitäisi olla kasassa jo syyskuun loppuun mennessä. Varoilla on määrä aloittaa tehdashankkeen toteuttavuustutkimukset ja palkata lisää ihmisiä.

Toinen seikka onkin terästeollisuuden osaaminen, joka on hankkimiseksi on palkattava alaa tuntevaa väkeä. Tähän mennessä Blastrilla on vasta kourallinen henkilöstöä. ...

Jos rahoituskierros onnistuu ja hanke vahvistuu toteuttamiskelpoiseksi, tarvitsee tehdas suuret määrät vetyä ...

...

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009498297.html

Onpas kumman paljon jossittelua ja epävarmuustekijöistä. Hyvä siitä tulee. :roll: Ensin vain pitää saada joiltain hölmöläisiltä sellaiset 100 miljoonaa, ikään kuin vapauttamaan suuremmat rahat. Vähän niin kuin...mikä se nyt olikaan..? Jotenkin se liittyi nigerialaisiin...

Inca

Quote from: Hae-won on 04.04.2023, 13:02:41
Quote from: ämpee on 03.04.2023, 18:31:01
Jos nuo sähköautot eivät maksaisi mitään niin voitaisiin väittää, että Suomen henkilöautokanta voitaisiin sähköistää.
Sä meinaat että polttomoottoriautot ovat olleet ilmaisia, koska Suomen henkilöautokanta on pääasiassa polttomoottoriautoista koostuvaa?


Quote from: Inca on 04.04.2023, 11:12:15
Kuten sanottu, se joka elää, se näkee.
Niinpä. Te tulette yllättymään kun tulevaisuudessa Suomen henkilöautokanta on sähköistynyt. Sille ei ole mitään estettä.

En minä ylläty mistään, on sitä tämän vähän yli 30 vuoden aikana mitä elämää on eletty, jo paljon muutakin idioottimaisuutta nähty.
On sille se este, että suomalaiset ovat toistaiseksi länsimaiden huonoimman ostovoiman kansaa, paljon pitää vettä virrata vantaanjoessa että Suomessa on elintasoa ostella ihan uusia autoja, täällä kuitenkin myydään autoja vuodessa.. katsotaan mitä nämä mahtavat myyntiluvut pitävät sisällään..


USA:ssa niitä myydään vuodessa liki 14 miljoonaa, parhaina vuosina yli 17 miljoonaa.
Suomen väkilukuun suhteutettuna tuo 14 miljoonaa vastaa 233 333 autoa ja 17 miljoonaa parempina vuosina vastaa 283 000 auton myyntiä Suomessa
Quotehttps://www.statista.com/statistics/199983/us-vehicle-sales-since-1951/


Suomessa in the meanwhile myytiin viime vuonna 81699 autoa..
Helmikuussa tätä vuotta meni kaupaksi hurjat 6144 autoa. Lupaisi sellaista 73 000 auton myyntiä.. jos niistä jossain kuussa vähän yli 2000 on sähköautoja, niin kauan siinä menee että noita on sellaiset 2 miljoonaa liikenteessä..

Autojen rekisteröinnissä muutenkin ollaan aika kaukana noista länsimaisista lukemista. Ja jos halutaan 2030 mennessä 750 000 sähköautoa niin niitähän pitäisi mennä sähköisiä nyt sellainen 100 000 vuodessa, eikä enää koskaan yhtään ei-sähköautoa. Aika kaukana ollaan siitä, ensinnäkin autokaupan pitäisi kasvaa 40% ja toiseksi kaikkien pitäisi olla pelkkää sähköä, ja samalla kaikki entiset autot tulisi suoraan paalata, jotta autokanta vaihtuisi. 2 miljoonan auton vaihtumiseen pitäisi mennä tällä nykyvauhdilla sellaiset 70 vuotta ja toisaalta jos vaihdetaan ne nopeasti menee siinä rytäkässä rahaa sellaiset 100 miljardia euroa. Aika arvokasta.
Quotehttps://stat.fi/tilasto/merek

Syynä tähän on suomen huono ostovoima, paikallaan polkenut talous, liika sosialismi ja verotus jotka pitää kotitaloudet köyhinä. Liikaa pienituloisia joilla ei ole koskaan varaa tuohon, liikaa veroja ja liian huono ostovoima. Siinähän se syy miksi Suomessa autoja myydään sellainen 1/3-1/4 osa siitä mitä länsimaissa.

L. Brander

Vaalit on käyty ja tulos kohtuullinen. Tämä arvio tarkentuu, kun nähdään pohja ja ohjelma.

Kovasti puhutaan taktisesta äänestämisestä, mutta olivatko nämä kuitenkin talous- ja energiavaalit? PS käänsi vanhat Kepun piirit ja värikartta kertoo vankasta perussuomalaisuudesta maakuntien Suomessa. Lapin äänikuningatar Seppänen kertoi jo vaali-iltana tuulen kääntyneen pitkien etäisyyksien (ja lämmitettävien talojen) Suomessa. Kampanjoinnin aikana media yritti vaieta tahallisesti talouselämää haittaavan talous- ja energiapolitiikan (paskanruskea siirtymä) kuoliaaksi. Ihmiset eivät kuitenkaan unohtaneet, koska mielisairas ja tarkoituksellinen sabotaasi näkyy joka päivä arjessa ja lompakossa. Oliko Kepun totaalinen turpasauna ja vasemmiston romahtaminen, vasemmisto menetti yhdeksän paikkaa, vaikka sosialistit muutaman saikin lisää, lopulta kiinni hallituksen harjoittamasta sabotaasista, jossa kansaa köyhdytetään ja yrityksiä ajetaan ahdinkoon haittaamalla polttoaineiden hankintaa, verottamalla, tukemalla tuottamatonta tuulivoimaa muiden kustannuksella, jakeluvelvoitteella jne? Toki sabotaasia on tehty jo pidempään, mutta puolueet ovat olleet samat Kokoomuksella vahvistettuna.

Jännä yksityiskohta on myös Helsingin Käpylä, jossa Vihreät romahti. Oliko kyse pelkästä taktiikasta, vai kääntyikö puutaloalueella katse omaan lompakkoon?

HS 3.4.2023
QuoteVihreät romahti jopa Käpylässä – Sanna Marinin viestin sanotaan vaikuttaneen äänestys­päätöksiin

Vihreät koki sunnuntaina valtavan tappion sekä Helsingissä että koko maassa. Perinteisellä kannatusalueella Käpylässä moni kertoo, että osasyy puolueen alamäkeen on taktinen äänestäminen.
...
Vihreät sukelsi Käpylässä kaupunginosan toisella äänestysalueista 11,6 prosenttiyksikköä ja toisella 10,1 prosenttiyksikköä.
...

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009485312.html

Pankaa muuten merkille, että tänäänkin sähkö maksaa enemmän kuin tammi- ja helmikuussa, vaikka aurinko paistaa ja lähes koko maa on plussan puolella. Kun ei tuule, ei vihreän siirtymän perseveivi pyöri.
Dystooppinen salamasota

Pallopääkissa

Miten saadaan liikennettä sähköistettyä merkittävässä määrin liman tuntuvaa ydinvoiman lisäystä? Ydinvoiman lisäys on mielestäni jees, mutta kelpaako se niille jotka haluavat liikenteen sähköistystä merkittävässä määrin?

Raitiovaunut, metrojunat, johdinautot ja sähköveturit saavat sähkönsä virtajohdosta. Mutta noita johtoja ei ole joka paikassa joten sähköautoja varten tarvitaan akkuja ja pattereita? Tai onko patteriautoina muita kuin leluautoja?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

ämpee

Jotenkin havaittavissa, että on haluttomuutta ymmärtää aivan selviä asioita.
Aikaisemmassa kommentissani koitin tuoda esille, että autokantamme sähköistäminen voisi onnistua jos nämä sähköautot eivät maksaisi mitään, ja se edelleen pitää paikkansa.
Näillä bensiinimoottorisilla autoillakaan ei autokantamme nuorentaminen onnistu koska ne maksavat jotain, ja ne sähköautot maksavat huomattavasti enemmän.
Linkki siihen uutiseen

Quote from: Kauppalehti"Terveisiä kaikille, jotka ovat kovasti yrittäneet viime vuosina hypettää, että sähköautojen hinnat romahtavat vuosina 2023–25: ei ole eikä tule. Ehkä vuosina 2027–28 hintapariteettia polttomoottoriauton kanssa voisi muodostua."

Kun autokantamme on €Uroopan vanhinta jo nykyään, niin sitä ei millään kalliimmalla menetelmällä saada nuoremmaksi kun sitä ostovoimaa yksinkertaisesti ei löydy.

Tuohon päälle sitten niiden sähköautojen kelvollisuus maamme olosuhteisiin, mikä ei todellakaan kannusta siihen sähköistämiseen.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Roope

QuoteLi Andersson pohtii suhtautumista vihreään siirtymään: "Tämä on näiden vaalien yksi tärkeimmistä sisällöllisistä opetuksista meille"

"Selvästikään emme ole löytäneet oikeaa tapaa korostaa ilmastotyön välttämättömyyttä."

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson arvioi uuden eduskunnan ensimmäisenä työpäivänä tiistaina, että vaalitappion kokeneen puolueen kaikkein tärkein tehtävä on analysoida, miten puolue voi parhaalla tavalla edistää poliittisia tavoitteitaan tulevalla kaudella.

– Mikäli Suomeen syntyy porvarihallitus, tulee meillä todellakin riittämään töitä, Andersson kirjoittaa sosiaalisessa mediassa tiistaina.

Andersson perää perinpohjaista analyysia siitä, mikä meni pieleen.

[...]

Hän arvioi lisäksi, että SDP:n ei uskota painottavan vihreitä arvoja yhtä paljon kuin vasemmistoliiton.

– Tämä on näiden vaalien yksi tärkeimmistä sisällöllisistä opetuksista meille, hän painottaa.

– Emme aio emmekä voi lakata puhumasta ilmasto- ja luontokriiseistä tällaisena aikana, mutta selvästikään emme ole löytäneet oikeaa tapaa korostaa ilmastotyön välttämättömyyttä myös näille äänestäjille.

Hän toteaa moneen äänestäjään uponneen perussuomalaisten luoma kuva siitä, että "viherhumppa" tekisi elämästä yhä kalliimpaa.

Tämän valheellisen käsityksen rikkominen on nyt elintärkeä tehtävä kaikille ympäristöteemoja ajaville puolueille ja kansalaisliikkeille, Andersson sanoo.
Kansan Uutiset 11.4.2023

Li Anderssonin älytöntä väitettä suomalaisen "viherhumpan" eli maailman tiukimman ilmastopolitiikan kannattavuudesta komppaavat varauksetta muun muassa ammattiyhdistysliikkeet, työnantajajärjestöt, teollisuuden edustajat, valtamedia, ns. kansalaisjärjestöt, maksetut viestintätoimistojen lobbarit ja kaikki eduskuntapuolueet paitsi yksi, mutta vielä vaan löytyy ihmisiä, jotka äänestävät väärin.

Aika vähän eli ei yhtään muuten ollut julkisuudessa juttua tästä näkökulmasta vaalien alla julkaistusta Etlan tutkimuksesta, jossa arvioitiin viherhumpan vähentävän suomalaisten ostovoimaa ja kallistavan monia tuotteita. Tuossakin Ylen uutisessa keksitään väittää, että viherhumppa olisi silti jotain kautta taloudellisesti kannattavaa, vaikka itse tutkimuksessa ei sanota tuollaista.

Yle: Tutkimus tuo esille vihreän siirtymän kääntöpuolen: Kuluttamiseen jää entistä vähemmän rahaa, mutta Suomen talous kyllä kestää 27.3.2023

Quote from: Virpi Hukkanen, YleTutkijoilla on kerrankin lohdullista kerrottavaa ilmastonmuutokseen liittyen.

Vihreä siirtymä maksaa, mutta silti se on taloudellisesti kannattavaa. Suomen talous kestää sen.
...
Yksittäisen ihmisen omassa taloudessa vihreä siirtymä näkyy ikävällä tavalla.

Palkalla saa yhä vähemmän.

– Siirtymän aikana tulee reaaliansioiden laskupainetta edelleen, tutkimusjohta Tero Kuusi Etlasta kertoo.

Tutkijoiden päätelmä perustuu oletukseen siitä, että julkinen valta lisää haittaveroja päästöjä aiheuttavalle toiminnalle. Kaupan hyllyllä se näkyy siten, että monet tuotteet kallistuvat edelleen.

Kulutus tulee kallistumaan, Kuusi sanoo.
...
Suomen kansantaloudessa liikkuvat rahat menevät siten entistä enemmän investointeihin kulutuksen sijaan.

– Kansantaloudessa nähdään painopisteen muutosta kulutuksesta investointeihin, tutkimusjohtaja Kuusi sanoittaa ilmiön.

Uutisessa ei palata koskaan siihen, mitä kautta kuluttajien maksamat jätti-investoinnit muka muuttuisivat taloudellisesti kannattaviksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

IDA

Quote from: Roope on 11.04.2023, 16:06:42
Uutisessa ei palata koskaan siihen, mitä kautta kuluttajien maksamat jätti-investoinnit muka muuttuisivat taloudellisesti kannattaviksi.

Tämä johtunee siitä, että todellisuudessa ne eivät koskaan muutu kannattaviksi. Mitä hallituksen ilmastotoimien ansiosta teknologisesti edistynyttä tuotetta Suomi voisi myydä esimerkiksi Kiinaan, tai Eurooppaan? Siis muuta kuin suomalaisten itse rahoittamaa tunnelia Tallinnaan? Kysyn vain.

Valtion toimet vain tappavat innovaatioita, eivät todellakaan kehitä niitä. Nyt tänne saatu ja lisää odotettu autuaaksi tekevä akkuteollisuus lisää päästöjä Suomen osalta ja raiskaa muutenkin suomalaista luontoa. Datakeskukset toimivat aika luontoystävällisesti, mutta ne ovat kaikki ulkomaalaisessa omistuksessa ja eivät todellakaan pyöri suomalaisilla innovaatiolla, ellei nyt sitten ole kehitetty jotain hyviä jäähdytysmenetelmiä, joita voi myydä muuallekin. Mitä muuta oikeasti on? Tätä voisi joku tutkiva journalisti kysellä.

Energiariippumattomuus olisi helpompi saavuttaa niillä keinoilla, jotka valtiovallalle eivät sovi, ja se on mahdotonta saavuttaa niillä keinoilla, joita valtiovalta suosittelee ja myös pakottaa.
qui non est mecum adversum me est

Vesa Heimo

Quote from: ämpee on 04.04.2023, 21:17:04
Jotenkin havaittavissa, että on haluttomuutta ymmärtää aivan selviä asioita.
Aikaisemmassa kommentissani koitin tuoda esille, että autokantamme sähköistäminen voisi onnistua jos nämä sähköautot eivät maksaisi mitään, ja se edelleen pitää paikkansa.
Näillä bensiinimoottorisilla autoillakaan ei autokantamme nuorentaminen onnistu koska ne maksavat jotain, ja ne sähköautot maksavat huomattavasti enemmän.

Tuohon päälle sitten niiden sähköautojen kelvollisuus maamme olosuhteisiin, mikä ei todellakaan kannusta siihen sähköistämiseen.

Täyssähkön kanssa kannattaa (keskituloisen) miettiä montako kilometria ajaa /kk, paljonko on suurin päivätarve (yleensä pl. ne lapinreissut etelästä), paljonko /kk. menee bensaan ja miettiä sitten sen auton lainahintojen erotus. Se voi hyvinkin olla että sähköllä saa "säästettyä" sen aavistuksen korkeamman autolainan tai jopa yli. 20kw/h 100km on jossain 2-4€ haarukassa, bensa-auto vie varmasti sen 12-15€ varsinkin jos ajo on kaupunkia. Diesel vähän vähemmän, mutta siinä on sitten se 600€ vuosisakko, bensalla sitten satasia. Et se +200€ autolainaan kuittautuu monella sillä että menoenergia on puoli-ilmaista vrt. bensa.

Kelvollisuus maamme olosuhteisiin on aivan sama kysymys. Jos on tarve jatkuvasti kovilla pakkasilla ajaa yli 300km siivuja ilman taukoja, niin eihän siihen oikein sähköautoa nykyisin ole. Noin muuten niin en ymmärrä mikä maan olosuhteissa on ongelma.

Samalla voi tuntea ylpeyttä ettei maksa ryssille/arabeille siitä polttoaineesta.

Itseä jurppii oikeastaan vain se että Volvon T8 hybridin sijaan kannattanut ehkä saman tien vaihtaa täyssähköön. Mut kyllä tollakin 50-60% työmatkoista ja 90% arkiajoista brömistelee pelkällä sähköllä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

IDA

Suomessa ei tietääkseni ole kehitetty yhtään sähköautoa. Jos niissä on Suomessa kehitettyä teknologiaa, joka tuottaa jotain suomalaisille yrityksille, niin olisi kiva kuulla.
qui non est mecum adversum me est

Vesa Heimo

Quote from: IDA on 11.04.2023, 16:46:20
Suomessa ei tietääkseni ole kehitetty yhtään sähköautoa. Jos niissä on Suomessa kehitettyä teknologiaa, joka tuottaa jotain suomalaisille yrityksille, niin olisi kiva kuulla.

Mitäs bensa-autot tuottaa Suomelle tällä hetkellä(suomalaisine autoineen/innovatioineen jne)? Tai niiden käyttövoima, kuinka kotimaista se on?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Titus

Toroidion oli yksi mutta homma kaatui johonkin. Suomessa on kehitelty myös sähkömoottoripyörää:

https://tekniikanmaailma.fi/suomalainen-verge-sahkomoottoripyora-kerasi-katseita-ces-messuilla-moottori-on-yllattavassa-paikassa/

Näitä muutaman kappaleen projekteja Suomessa lienee ollut useita, mutta sarjatuotantoa vissiinkään ei ? Hybridejä kyllä, Karma ja Mersu.

edit:typpo
that's a bingo!

IDA

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:48:34
Mitäs bensa-autot tuottaa Suomelle tällä hetkellä(suomalaisine autoineen/innovatioineen jne)? Tai niiden käyttövoima, kuinka kotimaista se on?

Ei mitään, mutta tässä vihreässä siirtymässä on lähes kaikkien suurten puolueiden toimesta hoettu, kuinka Suomi teknologisten innovaatioiden kautta siirtyy väistämättä sen eturintamaan.
qui non est mecum adversum me est

Vesa Heimo

Quote from: IDA on 11.04.2023, 16:50:54
Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:48:34
Mitäs bensa-autot tuottaa Suomelle tällä hetkellä(suomalaisine autoineen/innovatioineen jne)? Tai niiden käyttövoima, kuinka kotimaista se on?

Ei mitään, mutta tässä vihreässä siirtymässä on lähes kaikkien suurten puolueiden toimesta hoettu, kuinka Suomi teknologisten innovaatioiden kautta siirtyy väistämättä se eturintamaan.

Mutta eikös se ole positiivista mitä enemmän Suomessa siirrytään pois muslimien rahoittamisesta mm. ostamalla polttoainetta?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

IDA

Quote from: Titus on 11.04.2023, 16:50:26
Torroid oli yksi mutta homma kaatui johonkin. Suomessa on kehitelty myös sähkömoottoripyörää:

En epäile teknistä osaamista. Se, että saataisiin joku auto markkinoille on sitten kokonaan toinen juttu. Jos taas saadaan osia tai ohjelmistoja, niiden tuotanto ei todennäköisesti kuitenkaan pysy Suomessa. Tavallaan ihme jo se, että Tesla onnistui puskemaan läpi. Autoteollisuus on kuitenkin niin perinteinen systeemi ja siellä on isoja rahoja vastassa.
qui non est mecum adversum me est

IDA

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:53:29
Mutta eikös se ole positiivista mitä enemmän Suomessa siirrytään pois muslimien rahoittamisesta mm. ostamalla polttoainetta?

Suomen rahoitus öljymaille on aika mitätöntä. Voisimme toki ostaa vain Pohjanmeren tai Norjan öljyä, ja laittaa niinkin muslimeille stopin. Olemme vain niin köyhä maa, että öljy on ostettava sieltä missä se halvinta. Valistuneen veikkauksen mukaan sama tulee pätemään tulevaisuudessa sähköön, kuten se pätee jo nyt.

Neste oli biopolttoaineiden tuotannossa ihan maailman kärkeä ja laivat veivät sitä täältä Kaliforniaan. Joku valtion säännös ilmeisesti ryssi tämänkin bisneksen. Samoin Suomen jäänmurtajalaivastolla ja sen kehittämisellä olisi ollut hyvät mahdollisuudet Arktisten alueiden öljykentillä. Ei taida olla enää, kun valtio on soveltanut innovatiivista lainsäädäntöään.
qui non est mecum adversum me est

Nikolas

Quote from: IDA on 11.04.2023, 16:46:20

Suomessa ei tietääkseni ole kehitetty yhtään sähköautoa. Jos niissä on Suomessa kehitettyä teknologiaa, joka tuottaa jotain suomalaisille yrityksille, niin olisi kiva kuulla.


Kyllä Suomessakin voidaan kehittää ihan mitä vaan.

Sähköautojen sijasta ⸻kun niitähän nykyään melkein kaikki autotehtaat tuuttaavat täysillä markkinoille⸻ voisi pienikin yrittäjä keskittyä kehittämään kevyttä autoa. Siis jotain sellaista, jonka virikkeinä voisi pitää tähän asti valmistettuja kevyitä ajoneuvoja, kuten Lotus Elise ja LCC Rocket.

Quote

"My main goal in designing the Rocket was to 'out-Chapman' Colin Chapman," Murray told Classic & Sports Car.

Lähde: https://www.autoweek.com/car-life/classic-cars/a31445563/gordon-murrays-ultralight-lcc-rocket-is-just-about-perfect/

Jos tuonne baanalle lähtee kaksi tonnia painavalla sähköautolla tai puoli tonnia painavalla kevyellä polttomoottoriautolla, voitte laskeskella ja vertailla näiden ajoneuvojen valmistuksen aikaisia energian- ja raaka-aineiden kulutuksia. Voitte myös arvailla, kumpi kuluttaa tien pintaa vähemmän.

keskivertokaveri

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:48:34
Quote from: IDA on 11.04.2023, 16:46:20
Suomessa ei tietääkseni ole kehitetty yhtään sähköautoa. Jos niissä on Suomessa kehitettyä teknologiaa, joka tuottaa jotain suomalaisille yrityksille, niin olisi kiva kuulla.

Mitäs bensa-autot tuottaa Suomelle tällä hetkellä(suomalaisine autoineen/innovatioineen jne)? Tai niiden käyttövoima, kuinka kotimaista se on?

Vaikea on laskea sähköautoon siistymistä kannattavaksi, kun omistaa velattoman, semmoisen Suomalaisittain keskihintaisen kotteron. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autoliitto-muistuttaa-suomalainen-ajaa-keskimaarin-3-600-euron-autolla-tyoryhman-visiot-kaukana-arjesta/7202556#gs.uzne1h
Quote
– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.

Omastani olen kuitenkin käyttövoiman muuttanut etanolille, joten polttoaineeseen käytetystä rahasta pitäisi suurempi osa jäädä ihan kotimaahan. Enemmän saisi olla tuossa etanolissa hintakilpailua, nyt hinta seuraa käytännössä bensan hintaa, joka on sille ainoa varteenotettava kilpailija.

Edit: https://www.etanoliautoilijat.fi/faktoja-etanoliautoilusta/
QuoteE85 sisältää 80-85 prosenttia uusiutuvaa etanolia, jota valmistetaan kotimaisesta jätteistä ja tähteistä tuotantolaitoksilla eri puolella Suomea. Jätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia.

IDA

Quote from: Nikolas on 11.04.2023, 17:20:18
Kyllä Suomessakin voidaan kehittää ihan mitä vaan.

En siihen vastaan väitäkään. Väitän, että eduskunnan ja hallituksen toimet vihreän siirtymän nimissä eivät niitä suomalaisia innovaatioita edistä.
qui non est mecum adversum me est

justustr

Quote from: Nikolas on 11.04.2023, 17:20:18

Jos tuonne baanalle lähtee kaksi tonnia painavalla sähköautolla tai puoli tonnia painavalla kevyellä polttomoottoriautolla, voitte laskeskella ja vertailla näiden ajoneuvojen valmistuksen aikaisia energian- ja raaka-aineiden kulutuksia. Voitte myös arvailla, kumpi kuluttaa tien pintaa vähemmän.

Tuo on hyvä pointti. Kuluttajat ei vaan suostu pienentämään autojaan vaan päinvastoin hommataan jatkuvasti isompaa katumaasturia. Silloin ei ole juuri merkitystä mikä se käyttövoima lopulta on kun peltimöhkäleen liikuttelu, valmistamisesta nyt puhumattakaan, joka tapauksessa vaatii tolkuttomasti energiaa.

Vesa Heimo

Quote from: IDA on 11.04.2023, 17:50:07

En siihen vastaan väitäkään. Väitän, että eduskunnan ja hallituksen toimet vihreän siirtymän nimissä eivät niitä suomalaisia innovaatioita edistä.

Onneksi PS pääsee nyt toisen kerran jo alle vuosikymmeneen vaikuttamaan asiaan.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

sutki

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:53:29

Mutta eikös se ole positiivista mitä enemmän Suomessa siirrytään pois muslimien rahoittamisesta mm. ostamalla polttoainetta?

Toki se on positiivista, mutta onko tässä osin kyse valitseeko ruton vai koleran väliltä? (Arabit, Venäjä, Afrikka, Kiina)

Lompakko sanelee ainakin itselläni mitä tulee valintoihin energia-asioissa oli kyse sitten lämmityksestä, autoilusta jne.

Valde kyllä ottaa omansa tulevaisuudessakin eli ei sähköautolla voi loputtomiin ajella ns. edullisia kilometrejä.
Nythän moni sähköautoilija ajaa enemmän kuin ajaisi esim. bensa-autolla kun sähköautoilu on kuulemma niin edullista. Paikallisessa aviisisa reilu vuosi sitten oli oikein uutinen missä isä kehui tyttärensä aloittaneen ratsastusharrastuksen kun nyt sähköauton myötä voi jälkikasvua kyyditä kauemmas.  :facepalm:

Eihän tuo ole mitenkään ympäristön , tiestön tai vaikka näin katupölykautena ilmanlaadukaan kannalta järkevää toimintaa eli olen itse kääntynyt kilometriveron kannattajaksi.

En ole saanut kalkuloitua sähköautoa itselleni edullisimmaksi vaihtoehdoksi 20tkm vuosittaisilla ajeluila. Se tietysti johtuu siitä että ajan pienellä alta 10k€ autolla jonka ympäri vuoden laskettu keskikulutus on alle 4,5L/100km.
Seuraava autoni saattaa kuitenkin olla sähköauto, (jos en jää vapaaherraksi lähivuosina) mutta rangea pitäisi olla talven pakkaset ja auraamattomat tiet huomioiden olla sen verran reilusti että pienimmillä akustoilla olevat mallit (ne kohtuuhintaisimmat) ei käy.
Toki kaupallisten latausasemien yleistyminen muuttaa tuota tilannetta, mutta kuka ne korpeen rakentaisi ja mielellään ei päivittäin kuluttaisi ylimääräistä aikaa autoa ladaten.  8)

Tarve siis olisi edullisille kansansähköautoille ja riittävälle latausverkostolle.
Ja jonkun pitäisi pystyä suorittamaan korjaukset kohtuullisin kustannuksin myös kaluston vanhetessa, Suomessa kun autojen keski-ikä on reilusti yli 10 vuotta.

Biokaasulla olisi edullista ajaa, mutta konversio maksaa n. 4000€ ja uudet autot harvoin pystyvät ajamaan 100% kaasulla eli bensaakin joutuisi tankkaamaan.







Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Nikolas

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:48:34

Mitäs bensa-autot tuottaa Suomelle tällä hetkellä(suomalaisine autoineen/innovatioineen jne)? Tai niiden käyttövoima, kuinka kotimaista se on?


Raaka-aine ei ole kotimaista vaan tyypillisesti raakaöljy tulee Venäjältä tai arabimaista. Mutta näin ei tarvitse aina olla.

Tarvitaan:

  • edulliset primäärienergian lähteet
  • edulliset hiilen lähteet (arvatenkin myös hiilineutraalit)
  • uusien polttoaineiden tuotantoon tarvittava teollisuus
Kaikkiin näihin voidaan hankkia kotimaiset ratkaisut.

IDA

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 17:52:19
Onneksi PS pääsee nyt toisen kerran jo alle vuosikymmeneen vaikuttamaan asiaan.

Se voi olla tärkeää siinä mielessä, että PS pääsisi kertomaan medialle, että vielä ei ole innovoitu termostaattia, jolla Suomesta säädeltäisiiin maailman lämpötilaa. Sitä ennen pitäisi keksiä tapa mitata maapallon keskilämpötila, mikä voisi olla erittäin hyödyllistäkin.
qui non est mecum adversum me est

Inca

Quote from: Vesa Heimo on 11.04.2023, 16:53:29

Mutta eikös se ole positiivista mitä enemmän Suomessa siirrytään pois muslimien rahoittamisesta mm. ostamalla polttoainetta?
Ei, muslimienkin pitää saada tienata rahaa, jottei kaikki muuta mm Suomeen harrastamaan muslimointia.
Quote from: IDA on 11.04.2023, 17:50:07
Quote from: Nikolas on 11.04.2023, 17:20:18
Kyllä Suomessakin voidaan kehittää ihan mitä vaan.

En siihen vastaan väitäkään. Väitän, että eduskunnan ja hallituksen toimet vihreän siirtymän nimissä eivät niitä suomalaisia innovaatioita edistä.

Ei Suomessa ole pahemmin näyttöjä uusien kilpailukykyisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen tuotteiden valmistuksesta, eikä suunnittelusta.

Suomessa on niin pienet markkinat ja huono ostovoima ettei täällä helppoa ole lyödä läpi, ja valmiiksi jos pitää menestyäkseen lyödä läpi muissakin maissa, samantien voi suunnittelun tehdä siellä missä verotus ei tee kaikkea kilpailukyvyttömäksi.

Hallituksen toimet tuhoaa sitä vähääkin kotimaista ostovoimaa ja vaikeuttaa täten innovaatioiden kehittämistä

Äpyli

Quote from: Inca on 12.04.2023, 11:04:14
Hallituksen toimet tuhoaa sitä vähääkin kotimaista ostovoimaa ja vaikeuttaa täten innovaatioiden kehittämistä

Tästä oli muuten valtamediassa mielenkiintoinen juttu tällä tai viime viikolla. En löytänyt nyt sitä uudelleen, mutta jutussa siis käsiteltiin sitä ilmiötä, että vihreä loikka on vähentänyt investointeja perinteisillä aloilla ja tämä ei ole välttämättä kovinkaan hyvä asia. Sijoittajat etsivät suuria voittoja EU:n ja jäsenvaltioiden itse voimakkaasti lobbaamista himmeleistä. Kärjessä ovat juuri ilmastohumppa ja modernit ohjelmistot sekä niihin kytkeytyvät start-upit.

Valitettavasti mielestäni osa noista start-upeista on lähinnä tarpeetonta tauhkaa, jota rakennetaan olemassa olevien ratkaisujen päälle. Niissä ei ole sinällään mitään uutta eivätkä ne toimi sen tehokkaammin tai paremmin, mutta ovat kovin trendikkäitä. Sijoittajille ne ovat kuitenkin todella houkuttelevia kohteita, kun hypetys on kovaa ja valtioiden tuet tarjoavat suhteellisen riskitöntä bisnestä.

FadeAway

En tiedä onko oikea ketju.
Matti Putkosen kirjanjulkkareissa oli materiaalia, joka saattaa tänne kuulua. Onko, joku lukenut kirjan . Voisi parit tarinat tänne referoida.
Lähinnä kai Sdp ja Kepun kuvioista. Energiabisneksessä ja hyvä veliverkostoista.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Huppupelikaani

Quote from: Äpyli on 12.04.2023, 17:55:34

Tästä oli muuten valtamediassa mielenkiintoinen juttu tällä tai viime viikolla. En löytänyt nyt sitä uudelleen, mutta jutussa siis käsiteltiin sitä ilmiötä, että vihreä loikka on vähentänyt investointeja perinteisillä aloilla ja tämä ei ole välttämättä kovinkaan hyvä asia. Sijoittajat etsivät suuria voittoja EU:n ja jäsenvaltioiden itse voimakkaasti lobbaamista himmeleistä. Kärjessä ovat juuri ilmastohumppa ja modernit ohjelmistot sekä niihin kytkeytyvät start-upit.

...

Ainakin tässä ylen jutussa käsitellään aihetta:
Quote
Kasvuyritykset eivät tahdo löytää rahoitusta – paitsi jos ne torjuvat ilmastonmuutosta


Kasvaviin yrityksiin sijoittavat ovat varpaillaan epävarman taloustilanteen edessä. Vahvakaan firma ei välttämättä löydä kasvulleen rahoittajaa.

Terveysteknologiayritys Visib on yrittänyt jo vuoden ajan saada kasvulleen 300 000–400 000 euron rahoitusta. Seitsemän kaverin viisi vuotta sitten perustama firma on hakenut rahoitusta kymmeniltä sijoittajilta, tuloksetta.

Sairaalan kattoon kiinnitettävää kannatinkäsivartta valmistavalla yrityksellä olisi neljännesmiljoonan euron kaupat jo allekirjoitettuna.

– Olemme vähän yllättyneitä, että sijoittajat ja rahastot ovat enemmän kiinnostuneita softasta ja toistuvan liikevaihdon antavista tuotteista kuin tällaisesta perinteisestä rautaratkaisusta, kertoo toimitusjohtaja Paavo Timonen Visibistä.

———

Entistä helpommin sijoittajat lähtevät mukaan tuotteisiin tai ratkaisuihin, jotka pyrkivät pienentämään hiilijalanjälkeä.

– Vastuullisuus vaikuttaa positiivisesti rahoituksen saamiseen. Se näkyy jo pelkästään siinä, että vastuullisiin ratkaisuihin on tullut paljon julkisia tukia, jotka taas vauhdittavat saamaan muita rahoituskeinoja, sanoo toimitusjohtaja Jaana Seppälä Kasvu Openista.

Osa bisnesenkeleistä eli yksityissijoittajista keskittyy ainoastaan hiilijalanjälkeen.

– Perinteistä teollisuutta haastaa ja tulee lisääntyvästi haastamaan ilmastonmuutoksen torjunta. Monet rahoittajat ovat lähteneet siihen, että heidän rahoitussalkkunsa on mahdollisimman hiilineutraali, kertoo Malinen.

———

Erilaiset kestävän kehityksen ruuan tuotantoon liittyvät teknologiat ovat myös nousussa.

———
https://yle.fi/a/74-20025541

Roope2


Hissejä valmistavan Koneen hallituksen puheenjohtaja ja Suomen varakkain ihminen Antti Herlin rohkaisee Suomea pitämään kiinni valitsemastaan linjasta ilmastotoimissa ja vihreässä siirtymässä.
...

"Ne rahat, jotka siihen on tarkoitus sijoittaa, ovat jo olemassa. Ja se ei ole valtion rahaa vaan tulevaisuuteen uskovien sijoittajien rahaa."
...

"Tällä hetkellä vihreän talouden investointisuunnitelmia vyöryy Suomeen. Hankkeet jakautuvat melko tasaisesti eri puolille Suomea."
...

"Käytännössä katsoen kaikki yritysjohtajat, jotka minä tunnen, suhtautuvat tähän vakavasti."
...

"Valtaosa tekniikasta, joka hiilineutraaliin siirtymään tarvitaan, on jo olemassa. Nyt on kyse siirtymän toteuttamisesta."
...

"Jos ne tuet, jotka nyt menevät fossiilipuolelle, siirrettäisiin siirtymän puolelle, niin eihän tässä olisi hetkenkään ihmettelemistä. Se tapahtuisi tuosta vain"
...


https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009514901.html



Eihän meillä valtiolla tai veronmaksajilla ole huolen häivää, kun teollisuutemme merkittävimpiin kuuluva vaikutaja toteaa, että melkein kaikki tarvittavat keksinnöt ovat olemassa, rahaa löytyy ja asenne on kohdallaan. Olisi voinut vielä takarajasta tinkiä viisi vuotta samaan syssyyn.

Olin hetken ylpeä ja onnellinen maamme edityksellisen teollisuuden puolesta ja myös omasta menneisyyden vaatimattomasta kontributiosta teollisuudellemme. Varmasti tulevat vihreät teot liitetään samojen mainetekojen luokkaan kuin sotakorvaukset.

Kunnes olkapäälläni istuva pikku paholainen muistutti, että Hei Roope2 !: Ei ole ilmaisia lounaita! Hän oli tulkinnut Herlinin esiintulon ja artikkelin omistamassaan lehdessä niin, että patruunan suulla kerrottiin, että teollisuutemme on valmiina valtion suunnattomiin subventioihin, joissa lyödään taloushistoriamme ennätykset rahamäärissä ja Marinin hallituksen korona-avustushölmöilyt tulevat olemaan hyttysen pissa valtameressä verrattuna, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.

Masennuin.  :'(
 
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

ämpee

Quote from: A.Herlin"Jos ne tuet, jotka nyt menevät fossiilipuolelle, siirrettäisiin siirtymän puolelle, niin eihän tässä olisi hetkenkään ihmettelemistä. Se tapahtuisi tuosta vain"

Niin mitkä tuet ??
Se ettei "fossiilipuolta" ole vielä verotettu hengiltä ei ole mikään tuki.
Se "uusiutuvapuoli" sen sijaan kuppaa kansalaisia tukien muodossa minkä ehtii ja lisää ei kaivata.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."