News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi

Started by Totti, 31.12.2022, 12:58:43

Previous topic - Next topic

Väestönvaihtaja

Quote from: Pallopääkissa on 25.03.2023, 19:43:25
Kun puhutaan tuulivoimasta ja aurinkoenergiasta, pitäisi ottaa puheeksi se että tuulimyllyt ja aurinkopaneelit tehdään valtaosin Kiinassa. Mikä on Kiinan rooli tuuli- ja aurinkovoimahankkeissa?
Vihreä siirtymä on ehkä mahdollista ilman Kiinaa, mutta ilman Kiinaa toteutettu vihreä siirtymä maksaa paljon enemmän. Kalliimpi hintakaan ei tosin ole ongelma jos vaikka korotetaan polttoaineveroa jolla rahoitetaan vihreä siirtymä.

Uuno Nuivanen

Quote from: Hae-won on 25.03.2023, 19:49:38
Kalliimpi hintakaan ei tosin ole ongelma jos vaikka korotetaan polttoaineveroa jolla rahoitetaan vihreä siirtymä.

Juu, sehän ei ole tosiaan mikään ongelma.  :facepalm:

Vaadimme älykkäämpiä trolleja.

Cassa

Poliitikoilla on hirmuinen kiire siirtyä vetytalouteen. Mutta kun vetytalouskaan ei ole CO2-ystävällinen riippumatta vedyn tuotantotavasta.

Nimittäin, ilmakehässä on myös metaania (CH4), joka on 84 kertaa kovempi kasvihuonekaasu, kuin CO2. Metaanin elinikä ilmakehässä on noin 12 vuotta. Ilmakehässä metaani reagoi radikaalin hydroksidin (OH) kanssa ja siten hiljalleen poistuu.

Vety taas on herkkä karkaamaan - sitä karkaa luokkaa 0.1-10%. Mutta vety myös reagoi ilmakehän radikaalin hydroksidin kanssa! Näin ollen CH4:n pitoisuus uhkaa nousta, kun vetyvuodot tulevaisuudessa pakostakin lisääntyvät, jos vetytalouteen siirrytään.

Nature:Risk of the hydrogen economy for athmospheric methane. Bertagni et al.

https://www.youtube.com/watch?v=V1HHvnd22lQ&t=556s

simppali

QuoteKalliimpi hintakaan ei tosin ole ongelma jos vaikka korotetaan polttoaineveroa jolla rahoitetaan vihreä siirtymä.
(lainaus Hae-won)
Minkä verran polttoaineiden verotusta pitäisi mielestäsi korottaa, että saataisiin kiinalainen aurinkosähköpaneeli lähes jokaiseen Suomalaiseen talouteen?
Quoteilman Kiinaa toteutettu vihreä siirtymä maksaa paljon enemmän
Sitten kun saadaan kiinassa koottu vihreä siirtymä Suomeen, niin mitä arvelet Hae-won  sen maksaneen? Suomalaisille.
Laita Hae-won numeroita palstalle.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Nikolas

Parempi vaan tehdä vedystä ammoniakkia ja metanolia saman tien, niin eipä sitten tarvitse huolestua metaanipäästöistä.

Toisaalta metaania käytetään nytkin paljon, sillä maakaasu on suurimmaksi osaksi metaania. Onko siitä aiheutunut ongelmia?

ämpee

Quote from: simppali on 25.03.2023, 20:58:54
QuoteKalliimpi hintakaan ei tosin ole ongelma jos vaikka korotetaan polttoaineveroa jolla rahoitetaan vihreä siirtymä.
(lainaus Hae-won)
Minkä verran polttoaineiden verotusta pitäisi mielestäsi korottaa, että saataisiin kiinalainen aurinkosähköpaneeli jokaiseen Suomalaiseen talouteen?

Ja jos tuotto on heikonlaista niin jokaiseen Suomalaiseen talouteen myös tuulimylly !!1!
Kaikki nämä saadaan veronkorotuksilla, tosin on vieläkin epäselvää ketkä maksavat nuo aurinkopaneelit ja tuulimyllyt niiden verojen lisäksi.
Virheä siirtymä perustuu mitä suurimmalta osin loputtomaan verokertymään, sitä aina voidaan lisätä kun lompsassa alkaa löysiä löytymään.

Täällä realimaailmassa ei pahemmin paneleita ostella eikä tuulimyllyihin sijoitella.
Tukirahoilla toki tehdään vaikka uusia ihmisiä, mutta rahoittajaksi en halua kuin pakon edessä, ja silloinkin vasta aseella uhaten.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Pallopääkissa

Tuulimyllyjen ja aurinkopaneelien ongelma on siinäkin mitä niille tehdään käyttöiän jälkeen. Jätetäänkö tuulimyllyt ja aurinkopaneelit ruostumaan vai viedäänkö ne pois? Mitä tehdään käyttöiän jälkeen niille paikoille joissa ne ovat sijainneet? Maisemoidaanko ne? Istutetaanko uusia puita?

Kiinan vihreä siirtymä on sitä että Kiina avaa kokoa ajan uusia hiilivoimaloita. Miksi se ei rakenna ydinvoimaloita? On sillä varmasti omaa uraania, ja jos ei ole, sitä voi ostaa muualta.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Outo olio

^Kiina panostaa täysillä kaikkiin kolmeen, hiileen, ydinvoimaan ja uusiutuviin:

QuoteChina's Climate Goals Hinge on a $440 Billion Nuclear Buildout

China is planning at least 150 new reactors in the next 15 years, more than the rest of the world has built in the past 35.

By Dan Murtaugh and Krystal Chia
2. marraskuuta 2021 klo 22.00 UTC+2
https://www.bloomberg.com/news/features/2021-11-02/china-climate-goals-hinge-on-440-billion-nuclear-power-plan-to-rival-u-s

Loput artikkelista on maksumuurin takana, mutta jo tuo kertoo asiasta. Kiina ei tiedä mikä on voittoarpa, joten se panostaa kaikkeen varmuuden vuoksi. Kiinalla ei omasta mielestään ole varaa veikata väärin, maksoi mitä maksoi, ja en pidä tätä huonona ratkaisuna, kyseiselle maalle.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Totti

Quote from: Outo olio on 25.03.2023, 21:45:59
^Kiina panostaa täysillä kaikkiin kolmeen, hiileen, ydinvoimaan ja uusiutuviin:
...

Loput artikkelista on maksumuurin takana, mutta jo tuo kertoo asiasta. Kiina ei tiedä mikä on voittoarpa, joten se panostaa kaikkeen varmuuden vuoksi. Kiinalla ei omasta mielestään ole varaa veikata väärin, maksoi mitä maksoi, ja en pidä tätä huonona ratkaisuna, kyseiselle maalle.

En usko että kyseessä on voittoarpajaisista vaan ihan käytännön syyt.

Kiinan energian kulutus kasvoi 2021-2022 750 TWh eli lähes 10% (Suomen koko kulutus on alle puolet tästä). Näin nopealla kasvulla ei voi tehdä mitään kauaskantoisempaa energiastrategista politiikkaa vaan kaikki mitä saadaan nopeasti linjoille, on pakko rakentaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kiina toki rakentaa ydinvoimaloita, mutta koska niiden valmistuminen kestää pitkään, rakennetaan lisäksi erinäisiä nopeita paikallisia ratkaisuja kuten uusiutuvat ja hiiltä.

Kyse on siis pikemminkin leveän rintaman taktiikasta, jolla tyydytetään välitön tarve, kun se, että rakennetaan kaikkea koska ei tiedetä mikä tulevaisuudessa toimii tai jää vallitsevaksi teknologiaksi.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Roope

QuoteTutkimus: Vihreä siirtymä vaikuttaa Suomen talouteen lähivuosina enemmän kuin ilmastonmuutos

"Panostamalla vihreään siirtymään parannamme myös Suomen kilpailukykyä ja investointeja samalla, kun edesautamme ongelman globaalia ratkaisemista."

VIHREÄ siirtymä on todennäköisesti lähivuosikymmeninä Suomen talouden kannalta tärkeämpi asia kuin ilmastonmuutos. Näin arvioidaan Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla), Suomen ympäristökeskuksen ja Demos Helsingin valtioneuvostolle laatimassa ilmastonmuutoksen talousvaikutuksia koskevassa tutkimuksessa.

Tutkimuksen mukaan ilmastonmuutoksen suorat vaikutukset, kuten muuttuvat sään ääri-ilmiöt, vaikuttavat Suomessa kansan- ja julkistalouteen vähemmän kuin valtaosassa muita maita. Hankkeesta vastannut Etlan tutkimusjohtaja Tero Kuusi painottaa tämän edellyttävän, että maapallon lämpeneminen pysyy kohtuullisissa rajoissa ilmastotoimien tukemana.

"Suomen taloudessa tulee varautua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin heijastevaikutuksiin muista maista, kun esimerkiksi vientimaiden talouskasvu hidastuu. Toisaalta Suomi voi myös houkutella kansainvälisiä investointeja, kun suhteellinen asemamme parantuu. Panostamalla vihreään siirtymään parannamme myös Suomen kilpailukykyä ja investointeja samalla, kun edesautamme ongelman globaalia ratkaisemista", Kuusi sanoo tiedotteessa.

Tutkimusraportissa todetaan, että vihreää siirtymää edistävä politiikka ratkaisee, millaisia vaikutuksia julkiselle taloudelle lopulta koituu. Siirtymää kohti kestävää taloutta ja talouskasvua ohjaavat paitsi Suomen ja EU:n politiikkatoimet myös globaali teknologia ja muutokset ihmisten käyttäytymisessä.

[...]

RAPORTISSA todetaan, että ilmastonmuutoksen ja siihen varautumisen vaikutuksista julkiseen talouteen on vasta vähän tutkimusta. Tieto on myös hyvin epävarmaa, koska ilmastonmuutoksen etenemistä ja sen pidemmän aikavälin vaikutuksia muun muassa ekosysteemien tilaan ja sään ääri-ilmiöiden voimakkuuteen ei vielä tunneta varmasti.

Myöskään kustannuksia ei voida tarkoin arvioida. Ensinnäkään uusien teknologioiden tai energiaratkaisujen kehitystä ei tunneta, minkä lisäksi valitut politiikkakeinot vaikuttavat myös merkittävästi siirtymän kustannuksiin.

"Ilmastonmuutoksen ja sen hillinnän vaikutusketjut julkiseen talouteen ovat pitkät, monimuotoiset ja täynnä epävarmuuksia, joten vaikutusten arviointi edellyttäisi pitkäjänteistä ja monitieteistä mallinnustyötä", tiedotteessa sanotaan.
Helsingin Sanomat 27.3.2023

MTV: Tutkimus: Ilmastonmuutoksen suorat vaikutukset pienemmät Suomeen talouteen kuin muihin maihin – vihreä siirtymä parantaa kilpailukykyä 27.3.2023

Tutkimuksessa ei väitetä saati osoiteta, että "vihreä siirtymä" parantaisi Suomen kilpailukykyä, vaikka juuri tätä toistetaan uutisoinnissa. Väite on vain tiedotteen katteetonta hehkutusta, Etlan tutkimusjohtajan mihinkään perustumatonta propagandaa.

Tutkimuksen mukaan "vihreä siirtymä" perustuu velanottoon ja vähentää kuluttajien käytettävissä olevia tuloja. Suomen suhteellista kilpailukykyä taas parantaa itse ilmastonmuutos, joka vaikuttaa eri tavoin eri maissa, ei Suomen ilmastopolitiikka tai "vihreä siirtymä".

QuoteTutkimus tuo esille vihreän siirtymän kääntöpuolen: Kuluttamiseen jää entistä vähemmän rahaa, mutta Suomen talous kyllä kestää

Tutkijoilla on kerrankin lohdullista kerrottavaa ilmastonmuutokseen liittyen.

Vihreä siirtymä maksaa, mutta silti se on taloudellisesti kannattavaa. Suomen talous kestää sen.

Tutkimuksen aiheesta on tehnyt kolme tutkimuslaitosta yhdessä, eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla, Suomen ympäristökeskus Syke ja Demos Helsinki.

Siirtymä päästöttömään yhteiskuntaan sekä alle kahden asteen jäävä ilmaston lämpeneminen yhdessä vaikuttavat vähäisessä määrin Suomen kansantalouteen valtioneuvoston kanslialle tehdyn tutkimuksen mukaan. Siis Suomen talous kokonaisuudessa pysyy kuosissaan, vaikka edessä ovat suuret investoinnit päästöttömään toimintaan niin teollisuudessa kuin vaikkapa liikenteessä.

Yksittäisen ihmisen omassa taloudessa vihreä siirtymä näkyy ikävällä tavalla.

[...]

Palkalla saa yhä vähemmän.

– Siirtymän aikana tulee reaaliansioiden laskupainetta edelleen, tutkimusjohtaja Tero Kuusi Etlasta kertoo.

Tutkijoiden päätelmä perustuu oletukseen siitä, että julkinen valta lisää haittaveroja päästöjä aiheuttavalle toiminnalle. Kaupan hyllyllä se näkyy siten, että monet tuotteet kallistuvat edelleen.

– Kulutus tulee kallistumaan, Kuusi sanoo.

[...]

Siirtymä päästöttömään tuotantoon ja palveluihin vaatii paljon rahaa.


On rakennettava esimerkiksi uusia sähkönsiirtoverkkoja, viimeiset hiilivoimalat on korvattava uusilla tavoilla tuottaa lämpöä ja sähköä, rekka-autot on vaihdettava vaikkapa vetyrekkoihin.

Suomen kansantaloudessa liikkuvat rahat menevät siten entistä enemmän investointeihin kulutuksen sijaan.

– Kansantaloudessa nähdään painopisteen muutosta kulutuksesta investointeihin, tutkimusjohtaja Kuusi sanoittaa ilmiön.

[...]

– Suomen suhteellinen kilpailukyky paranee, Kuusi sanoo.

Viileässä Pohjolassa on harvoin niin kuuma, ettei töitä voisi tehdä, koneet sammuisivat kuumuuden vuoksi tai kuumuus tappaisi.

– Tutkijoiden keskuudessa vallitsee konsensus siitä, että kuumilla alueilla lämpötilan nousu vaikuttaa kielteisesti talouteen ja yhteiskuntaan. Kuusi kertoo.
Yle 27.3.2023

En löytänyt mitään tukea Ylen toimittaja Virpi Hukkasen väitteelle, että "vihreä siirtymä (..) on taloudellisesti kannattavaa". Luultavasti se onkin vain Etlan tutkimusjohtaja Kuusen haastattelusta lainattua vakuuttelua.

Toisin kuin tiedotteessa, tiedottamisessa ja valtamedian uutisoinnissa annetaan väkisin ymmärtää, 155-sivuinen analyysi vaikutti selaillessa paremminkin synkältä kuin valoisalta suomalaisen ja eurooppalaisen ilmastopolitiikan, päästökaupan ja "vihreän siirtymän" vaikutusten suhteen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Totti

Kalakääreellä (Hesari) on poikkeuksellisesti tuulivoimaa "kritisoiva" artikkeli:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009451389.html

Juttu on niin pitkä ja polveileva, että siteeraan vain pätkiä siitä.

QuoteÄänimaisema Marko Heikkisen takapihalla Kainuun Ristijärvellä koostuu arki-iltana kahdesta äänestä: on tiaisten siipien räpytykset lintulaudalla ja rapina, joka lähtee talvitakin harteille putoilevista lumihiutaleista.
Ei muuta. Ei pienintäkään kohinaa.

Tiaisten seuraan liitää yksinäinen kuukkeli. Sen takaa maasto laskee kohti rantasaunaa ja järveä, jonka vastarannalta nousee kaksi vaaraa. Lähimpään ruokakauppaan on matkaa 20 kilometriä.

Perämetsän hiljaisuus. Sen vuoksi Heikkinen tänne muutti, ja sen rikkoutumista hän pelkää, jos tuulivoimayhtiöiden suunnitelmat toteutuvat.

Artikkeli koskee pääasiassa sitä, että Kainuun maisemat pilataan satoja metrejä korkeilla tuulivoimaloilla. Kansa vastustaa mutta ahneet kuntapäättäjät hyväksyy suunnitelma verotulojen toivossa. Kepulla on tietenkin sormet hillopurkissa tässäkin asiassa.

QuotePuolangalla kuntapäättäjät ovat keskustalaisen pormestarin Hannu Peltolan johdolla toivottaneet tuulivoimahankkeet tervetulleiksi.
...
Kunnalle suurin porkkana ovat kiinteistöverotulot. Lisäksi tulee rakennus- ja huoltotöitä, vuokratuloja maanomistajille ja mahdollisuus mainostaa matkailussa vihreällä sähköllä.

Kuntapäättäjien mukaan tuulivoimalla voi mainostaa "vihreää" matkailua. Matkailuyrittäjä on kuitenkin eri mieltä.

QuoteMenossa on Nature Point Paljakka -luontomatkailuyrityksen viikko-ohjelmaan kuuluva koiravaljakkoajelu tykkylumikuusikossa.

Tämä on Suomen lumisinta seutua. Tällä viikolla Nature Point Paljakassa majoittuu neljä saksalaista ja kaksi amerikkalaista. He ovat tulleet kokemaan erämaan rauhaa.

Nyt saksalainen Prokon suunnittelee alueelle Pieni-Paljakan hankkeessa enimmillään yhdeksää tuulivoimalaa. Niistä yksi pyörisi koiravaljakkoreitin varrella ja kahden kilometrin päässä majoituksesta.
...
"Meidän liikeidea on luonto, rauhallisuus ja pimeys. Pimeyskin on nykyään katoava luonnonvara", Schwarz sanoo. Koiria on 47 ja islanninhevosia neljä. Tuulivoimaloiden lentoestevalot toisivat taivaalle välkettä, jota revontulituristi ei ehkä arvostaisi.

Schwarz on mukana Hilliahon koordinoimassa vastarinnassa. Hän sanoo, että olo on voimaton ja ahdistunut. Majoituksen kylppäriremontteja ei ole uskallettu aloittaa.

"Voiko toisen liiketoiminnan tällä tavalla tuhota?" hän kysyy.  "Minusta on käsittämätöntä, että ne puskevat kaikki vaarat täyteen näitä tuulivoimaloita. Kainuu menettää omat valttikorttinsa."

Metsää, eli sitä kuuluisaa "hiiilinielua" kaatuu.

QuoteFingrid on arvioinut, että Vaalasta täytyy vetää Oulunjärven pohjoispuolelle uusi, 80 kilometriä pitkä voimajohto. Syy arvioon ovat alueen lukuisat tuulivoimahankkeet.

Se on osa isompaa kuvaa. Fingrid arvioi, että tulevan kymmenen vuoden aikana se tulee vetämään uutta kantaverkon voimajohtoa 3 500 kilometrin verran, valtaosin tuulivoiman vuoksi. Uutta johtoaluetta tulee noin 10 000 hehtaaria, josta ei toki läheskään kaikki ole metsää.
...
Linja tehtäisiin pääosin entisen rinnalle, mutta leveyttä aukolle tulisi nelisenkymmentä metriä lisää. Leveimmillään avohakattu linja voisi olla yli 120 metriä leveä.

Maita lunastetaan.

QuoteTunteita herättää myös metsien lunastaminen linjan tieltä. Fingridin asiantuntija Eero Kujanen kertoo, että lunastuksessa maksetaan kyllä täysi korvaus, jossa huomioidaan haitat, korot ja metsätulojen menetys.

Fingrid maksaa mahdolliset hakkuut, ja metsänomistaja saa puunmyyntitulot. Muista korvauksista päättää riippumaton lunastustoimikunta.

...

Kujasen mukaan korvauksia on julkisuudessa usein vähätelty puhumalla pelkästä maapohjan korvauksesta. Yleensä korvataan muutakin.

Metsätalousyrittäjä Pasi Kanniainen on eri mieltä. Häneltä lunastettiin hiljattain voimalinjan vuoksi 1,8 hehtaaria viisivuotista taimikkoa. Hän sai korvaukseksi 1 502 euroa. Hänen mukaansa se ei kattanut taimikon kylvön kuluja.

Alaa valvova ELY-keskus on ruuhkautunut, ei edes tiedä mitä se valvoo ja on itse asiassa siirtänyt valvonnan tuulivoimafirmoille.

QuoteVielä kymmenen vuotta sitten tuulivoimahankkeita oli Kainuun ely-keskuksen vastuulla yksi tai kaksi. Nyt niitä on yva-prosesseissa yksitoista ja vireillä olevat päälle.
...
"Ympäristöministeriön rahoituksella saatiin yksi tuulivoima-asiantuntija", Lyytinen kertoo. Ei tosin kokonaista henkilötyövuotta. Sama henkilö auttaa Kainuun lisäksi myös Pohjois-Karjalaa ja Pohjois-Savoa.
...
Ehdittekö itse maastoon? "Hyvin harvoin", Saastamoinen vastaa. Hän sanoo luottavansa tuulivoimayhtiöiden palkkaamien konsulttiyhtiöiden biologeihin, jotka luontoselvityksiä tekevät.

Näin se "vihreä siirtymä" etenee; tuulivoimafirmat toimivat omin päin, metsiä kaadetaan ja luontoa rikotaan, lobatut (korruptoituneet) kuntapäättäjät nuijivat läpi kaikki mitä pöydälle tuodaan ja paska jää tavallisten kansalaisten käteen.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

pyrokatti

Nyt lopetetaan leikkiminen ja pistetään vihreään siirtymään vauhtia, ja vieläpä niin että myöskin rattaat pysyvät pyörimässä. Ja siirtymän voi tehdä vaikkapa käyttäen uutta Hanko-Nuogram moottoritietä. Bike ja Mootori raportoivat. 8)

Quote from: Bike 1.4.23
Nyt jos koskaan kannattaa käyttää äänioikeuttaan, sillä kaikkien eduskuntavaaleissa ennakkoon tai vaalipäivänä äänestäneiden kesken arvotaan uusi moottoripyörä.
[...]
Voittaja saa valita vapaasti pyörän merkin ja mallin, ainoa rajaus on että sen tulee olla väriltään vihreä. Ympäristöministeriön kirjaamassa vihreän siirtymän määrittelyssä todetaan, että sen yhtenä merkittävänä haasteena on vähäpäästöiseen teollisuustuotantoon siirtyessä pitää kuitenkin koko ajan rattaat pyörimässä. Tähänkin moottoripyörä on mitä mainioin ratkaisu, sillä ketjuvetoisten pyörien lisäksi myös kardaanivetoisista löytyy rattaat vetopyörästön kulmavaihteesta, samoin hihnavetoisessa on hammashihnapyörät. Olennaista onkin pitää moottoripyörä mahdollisimman paljon liikkeessä, jolloin myös rattaat pyörivät Ympäristöministeriön toivomalla tavalla koko ajan.

Arvontaan osallistuminen ei vaadi ylimääräisiä toimenpiteitä äänestyspaikalla, vaan kaikki äänioikeuden käyttävät kansalaiset osallistuvat arvontaan.

Quote from: Moottori 1.4.23
Tieliikenteen veropotti vihdoin tiestön huoltoon – Suomeen suunnitteilla maailman pisin moottoritie
[...]
Käytännössä reippaan seitsemän miljardin määräraha tarkoittaa sitä, että Suomi saa maailman pisimmän moottoritieverkoston seuraavan viiden vuoden aikana. Moottoritie tulee ulottumaan Hangosta Nuorgamiin.

– Hanko–Nuorgam-moottoritie on karkeasti 1 450 kilometriä pitkä, eli rahaa jää vielä tieverkoston kunnostamiseen laajemminkin. Pian meillä on maailman paras tieverkosto, iloitsee Väylä.
[...]
Päätös maailman pisimmän moottoritien rakentamisesta vaatii vielä Eduskunnan moottoriliikennepoliittisen erityisvaliokunnan hyväksynnän, mutta Hanko–Nuorgam-moottoritien suunnittelutoimenpiteet on jo aloitettu. Tien pitäisi olla valmis 1.4.2030 mennessä.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Outo olio

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Sibis

Ara/Motivalla miljardeja jaettavaksi tukea mm. taloyhtiöille kunhan pikalataus (11kW) asemia/auto rakennetaan pihoille.

Nuo tukimiljardit käytetään tehokkaasti koska eihän ihmisillä ole aikaa hidaslatauksella odottaa yön yli vaikka nukkuvat.

Valde tekee verotuottoja vaikka korvaavat 35% kustannuksista. Elikkä alv 24% ja urakoitsijoiden ylihinnoittelujen voitosta yhtiö- ym verot. Turhaa resurssia kuluu koska kaupalliset toimijat tekevät kohta joka nurkalla pikalatausasemia.

Ja mikähän on tämänkin turhuuden hiilijälki?

Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Parsifal

Quote from: Hae-won on 25.03.2023, 19:49:38
Quote from: Pallopääkissa on 25.03.2023, 19:43:25
Kun puhutaan tuulivoimasta ja aurinkoenergiasta, pitäisi ottaa puheeksi se että tuulimyllyt ja aurinkopaneelit tehdään valtaosin Kiinassa. Mikä on Kiinan rooli tuuli- ja aurinkovoimahankkeissa?
Vihreä siirtymä on ehkä mahdollista ilman Kiinaa, mutta ilman Kiinaa toteutettu vihreä siirtymä maksaa paljon enemmän. Kalliimpi hintakaan ei tosin ole ongelma jos vaikka korotetaan polttoaineveroa jolla rahoitetaan vihreä siirtymä.
Se riippuu siitä, pitäydytäänkö älyvapaassa tuuli- ja aurinkovoimasekoilussa, vai turvaudutaanko fiksummin ydinenergiaan.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Väestönvaihtaja

Maaliskuussa ensirekisteröidyistä autoista täyssähköautojen osuus 37%. Ja vieläkö te uskotte ettei Suomen henkilöautokantaa voida sähköistää?

[tweet]1642892142161821698[/tweet]

Aimo Räkä

Quote from: Hae-won on 03.04.2023, 18:01:01Maaliskuussa ensirekisteröidyistä autoista täyssähköautojen osuus 37%.
Mielenkiintoista seurata käytettyjen sähköautojen markkinoiden kehitystä.
sopimaton ja väärä

notmee

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vale-emavale-tilasto-sahkoautojen-todellinen-kysynta-on-jotain-ihan-muuta-kuin-tuoreet-ennatysluvut-antavat-ymmartaa/8668604#gs.udgk6a
Autoalan mukaan sähköautojen suuri osuus viime kuun ensirekisteröinneistä selittyy kuitenkin sillä, että nyt kilpien väliin on pistetty paljon autoja, jotka tilattiin loppuvuodesta 2021 ja keväällä 2021. Pidentyneet toimitusajat ovat lykänneet autojen rekisteröintejä tuntuvasti.
Tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.

Väestönvaihtaja

Quote from: notmee on 03.04.2023, 18:18:00
Tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.
Tuokin on hyvä osuus ja kasvaa siitä vuosittain.

Lahti-Saloranta

Bensiini ja diesel syntyy sivutuotteena kun öljystä tislataan lentokoneiden käyttämää kerosiiniä. Olen monasti miettinyt mitä sille bensiinille ja dieselille tapahtuu kun autokanta sähköistyy ja bensiinin ja dieselin kulutus liikennekäytössä vähenee. Oma arvaus on että pyöritetään aggregaatteja joilla ladataan niitä sähköautoja.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ämpee

Kauppalehti on kysynyt sähköautokaupan kehityksestä alan ammattilaisilta.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tayssahkoautojen-kysynta-on-romahtanut-paastotavoitteet-karkaavat/953c2e4e-7885-48e4-9fe9-536b130cf8a2

Quote from: Kauppalehti"Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna", kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Jos nuo sähköautot eivät maksaisi mitään niin voitaisiin väittää, että Suomen henkilöautokanta voitaisiin sähköistää.
Mutta kun näin ei ole niin se sähköistäminen siirtyy sinne horisontin suuntaan.

Quote from: KauppalehtiTäyssähköautojen myynnin takapakki lyö korville liikenteen päästötavoitteita. Valtiovallan tavoite on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman kansallisen jakeluinfratyöryhmän laskelmien mukaan se vaatisi autokantaan 550 000 täyssähköautoa vuonna 2030.

Kallion mukaan nykyisillä myyntimäärillä jäätäisiin kuitenkin noin 350 000:een.

Vaikka "toisten housuilla voidaan istua tuleen" niin "toisten lompakoilla ei voi tehdä ostoksia" jos niissä lompakoissa ei ole rahaa.

Tämä sen kummallisempaa ole.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

P

Kohta teillekin tuutataan uusi termi mediassa ja viranomaisten toimesta:

"Ilmastotuuppaus"!  Englanniksi !The climate nudge!"  THL:lla on menossa uusi kyselytytkimus aiheesta. Se "tuuppaus" vaikutti kyselyn aiheiden perusteella vähän sellaisesta "venäläiseltä vapaaehtoiselta pakolta". Tai vapaaehtoiselta hypyltä korkealta, kun viranomainen sulkee hyppytornin portaat ja paluureitin. ;)

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Lahti-Saloranta on 03.04.2023, 18:26:23
Bensiini ja diesel syntyy sivutuotteena kun öljystä tislataan lentokoneiden käyttämää kerosiiniä. Olen monasti miettinyt mitä sille bensiinille ja dieselille tapahtuu kun autokanta sähköistyy ja bensiinin ja dieselin kulutus liikennekäytössä vähenee. Oma arvaus on että pyöritetään aggregaatteja joilla ladataan niitä sähköautoja.

Se myydään väestöräjähtäviin kehittyviin/ kehitysmaihin, jossa se poltetaan mopoissa moottoripyörissä, autoissa ja kuorma-autoissa halvalla. Kaikki fossiiliset poltetaan. Nytkin EU:n osuus CO" päästöistä alkaa olla jo alle 10%. Muualla se vaan kasvaa. Kiinassa valmistuu 2 hiilivoimalaa per viikko, noin 104 voimalaa vuodessa, joka vuosi aina 2030-luvun alkuun. Rakentavat 2020-2030 enemmän hiilivoimaa, 300 GW/h, enemmän, kuin koko USA:n hiilivoima 259 GW/h oli vuonna 2020. Kiinalla oli pohjalla jo vuonna 2020 noin 1000 GW/h hiilivoimaa. Vuonna 2022 maailman hiilenpoltto kasvoi noin 20%:tia. Siis huolimatta, EU:n vähennyksistä.

Kiina kasvattaa CO2 päästöjään vuodessa 12 vuoden Suomen päästöjen verraan. Joka vuosi... :)

Tämä EU:n touhu on ihan faktojen valossa ihan dadaa. Oikeat kokonaispästöt kasvavat koko ajan paljon enemmän, kuin EU vähentää...  Ja kun EU on vähentänyt teoriassanollaan, niin muun maailman päästöt  ovat huomattavsti suuremmat kuin nyt.

Tällä touhulla ei ole oikeasti mitään vaikutusta muiden vaan lisätessä fossiilisten polttoa. EU:n poistuminen ostamasta fossiilisia vain alentaa niiden hintaa ja tekee niiden poltosta muualla halvempaa. ;)

Ainut järki politiikassa on varautuminen fossiilisten loppumiseen joskus tulevaisuudessa. Mutta tämä ilmastohumppa ei maailman päästöjä vähennä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: notmee on 03.04.2023, 18:18:00
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vale-emavale-tilasto-sahkoautojen-todellinen-kysynta-on-jotain-ihan-muuta-kuin-tuoreet-ennatysluvut-antavat-ymmartaa/8668604#gs.udgk6a
Autoalan mukaan sähköautojen suuri osuus viime kuun ensirekisteröinneistä selittyy kuitenkin sillä, että nyt kilpien väliin on pistetty paljon autoja, jotka tilattiin loppuvuodesta 2021 ja keväällä 2021. Pidentyneet toimitusajat ovat lykänneet autojen rekisteröintejä tuntuvasti.
Tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.

Ihmisten finanssit ovat huonontumassa, kiitos vihreän harppauksen, kun asumisen hinta nousee kohisten energian hinnan nostamisen myötä. Myös korot ja inflaatio laukkaavat. Ihmisillä ei ole maksukykyä ostaa pirun kalliita sähköautoja, vaan ostataan halvempia. Siitä se notkahdus johtunee. Joku 30- 100 000 euron sähköauto on useimmille suomalaisille ihan puhdasta unelmaa.

Ja korkojen nousu nostaa autolainojen kuluja, joka näkyy sähköautojen vaatimissa isoissa autolainoissa. Kuukausierät loikkaavat. Ainut mahdollisuus olisi pidentää laina-aikaa, mutta nykyiset ja uudet ostajat haluavat sitruunan pois käsistään ennen akkujen mahdollista hyytymistä. Siksi pitkä laina-aika ja sähköauto voivat olla aika aikapommi, lainan jatkuessa akkujen hyytyessä...  On mahdollisuus, että käsiin jää suhteellisen arvoton akkuvikainen sähköauto ja laina jatkuu...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

alussaolisana

Quote from: Lahti-Saloranta on 03.04.2023, 18:26:23
Bensiini ja diesel syntyy sivutuotteena kun öljystä tislataan lentokoneiden käyttämää kerosiiniä. Olen monasti miettinyt mitä sille bensiinille ja dieselille tapahtuu kun autokanta sähköistyy ja bensiinin ja dieselin kulutus liikennekäytössä vähenee. Oma arvaus on että pyöritetään aggregaatteja joilla ladataan niitä sähköautoja.

Juu, ja mitenkäs kadut ja tiet päällystetään, jos ei ole öljynjalostuksen sivutuotetta bitumia?
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Inca

Quote from: Hae-won on 03.04.2023, 18:20:04
Quote from: notmee on 03.04.2023, 18:18:00
Tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.
Tuokin on hyvä osuus ja kasvaa siitä vuosittain.

Se joka elää, se näkee.
Quote from: P on 03.04.2023, 20:03:32
Quote from: notmee on 03.04.2023, 18:18:00
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vale-emavale-tilasto-sahkoautojen-todellinen-kysynta-on-jotain-ihan-muuta-kuin-tuoreet-ennatysluvut-antavat-ymmartaa/8668604#gs.udgk6a
Autoalan mukaan sähköautojen suuri osuus viime kuun ensirekisteröinneistä selittyy kuitenkin sillä, että nyt kilpien väliin on pistetty paljon autoja, jotka tilattiin loppuvuodesta 2021 ja keväällä 2021. Pidentyneet toimitusajat ovat lykänneet autojen rekisteröintejä tuntuvasti.
Tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.

Ihmisten finanssit ovat huonontumassa, kiitos vihreän harppauksen, kun asumisen hinta nousee kohisten energian hinnan nostamisen myötä. Myös korot ja inflaatio laukkaavat. Ihmisillä ei ole maksukykyä ostaa pirun kalliita sähköautoja, vaan ostataan halvempia. Siitä se notkahdus johtunee. Joku 30- 100 000 euron sähköauto on useimmille suomalaisille ihan puhdasta unelmaa.

Ja korkojen nousu nostaa autolainojen kuluja, joka näkyy sähköautojen vaatimissa isoissa autolainoissa. Kuukausierät loikkaavat. Ainut mahdollisuus olisi pidentää laina-aikaa, mutta nykyiset ja uudet ostajat haluavat sitruunan pois käsistään ennen akkujen mahdollista hyytymistä. Siksi pitkä laina-aika ja sähköauto voivat olla aika aikapommi, lainan jatkuessa akkujen hyytyessä...  On mahdollisuus, että käsiin jää suhteellisen arvoton akkuvikainen sähköauto ja laina jatkuu...
Jos automyynti on tasoa 1990-luvun lama, niin yleisesti ottaen prosenteista puhuminen on vähintäänkin harhaanjohtavaa.
Lisäksi kuten sanottu kuukausittaiset vaihtelut ja pitkät toimitusajat, rekisteröinnit on kuitenkin lagging indicator, ei ne kerro mitään ajasta nyt eikä ajasta puolen vuoden päästä, ne kertoo sirupulasta, logistiikan pullonkauloista, toimitusviiveistä ja hankinnoista vuonna 2021.

Korkotason nousu, inflaatio, ostovoiman surkea kehitys.. saadaan mielenkiintoisia rekisteröintimääriä alkukesälle 2024.

Kuten sanottu, se joka elää, se näkee.

P

Quote from: Inca on 04.04.2023, 11:12:15
Korkotason nousu, inflaatio, ostovoiman surkea kehitys.. saadaan mielenkiintoisia rekisteröintimääriä alkukesälle 2024.

Kuten sanottu, se joka elää, se näkee.

Halpojen/edullisten käytettyjen markkina on ainakin muuttunut. Hintalaatusuhde on niissä nykyisin poskellaan, ainakin täällä päin. Hintapyynnöt ovat kovia suhteessa auton ikään ja kuntoon. Olen siis yrittänyt löytää edullista kolmosautoa leviävän tilalle. Ennen se oli helppo ja nopea homma tälläiselle sulo vileeenillekin. Nyt on mennyt vaikeaksi, kun tulevaa korjausta vaativista romuista en halua maksaa ylihintaa. Ja hinta/laatusuhteeltaan kohdillaan olevat ovat menneet mieltei samantien, kun ilmoitus ilmestyy.

Itse arvelisin, että edullisten käytettyjen kysyntä on noussut talousongelmien myötä ja niistä on helpompi kiskoa korkeampaa hintaa, kuin ennen?

Automarkkinassa tulee olemaan kyllä kiinnostava vuosi 2024, ellei talouden suunta muutu.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Väestönvaihtaja

Quote from: ämpee on 03.04.2023, 18:31:01
Jos nuo sähköautot eivät maksaisi mitään niin voitaisiin väittää, että Suomen henkilöautokanta voitaisiin sähköistää.
Sä meinaat että polttomoottoriautot ovat olleet ilmaisia, koska Suomen henkilöautokanta on pääasiassa polttomoottoriautoista koostuvaa?


Quote from: Inca on 04.04.2023, 11:12:15
Kuten sanottu, se joka elää, se näkee.
Niinpä. Te tulette yllättymään kun tulevaisuudessa Suomen henkilöautokanta on sähköistynyt. Sille ei ole mitään estettä.

justustr

Quote from: P on 04.04.2023, 11:25:57
Quote from: Inca on 04.04.2023, 11:12:15
Korkotason nousu, inflaatio, ostovoiman surkea kehitys.. saadaan mielenkiintoisia rekisteröintimääriä alkukesälle 2024.

Kuten sanottu, se joka elää, se näkee.

Halpojen/edullisten käytettyjen markkina on ainakin muuttunut. Hintalaatusuhde on niissä nykyisin poskellaan, ainakin täällä päin. Hintapyynnöt ovat kovia suhteessa auton ikään ja kuntoon. Olen siis yrittänyt löytää edullista kolmosautoa leviävän tilalle. Ennen se oli helppo ja nopea homma tälläiselle sulo vileeenillekin. Nyt on mennyt vaikeaksi, kun tulevaa korjausta vaativista romuista en halua maksaa ylihintaa. Ja hinta/laatusuhteeltaan kohdillaan olevat ovat menneet mieltei samantien, kun ilmoitus ilmestyy.

Itse arvelisin, että edullisten käytettyjen kysyntä on noussut talousongelmien myötä ja niistä on helpompi kiskoa korkeampaa hintaa, kuin ennen?

Automarkkinassa tulee olemaan kyllä kiinnostava vuosi 2024, ellei talouden suunta muutu.

Sähköautobuumi arveluttaa aidosti allekirjoittanuttakin. Tämän päivän sähköauto/hybridi on ongelmajätettä 10 vuoden päästä. Vanhentuneet akustot pitäisi vaihtaa missä ei ole mitään taloudellista järkeä ja muukin korjaaminen maksaa maltaita.

Itselläkin sähköauto on, mutta sen rinnalla on ehdottomasti pidettävä polttomoottorimobiili kaiken varalta. Jälkimmäisen arvo säilyy hyvin kun taas patteriauto on muutaman vuoden päästä paalikamaa.

Kehitys on pelottava, mutta koska se on globaali niin siitä on vaikea olla täysin irrallaan. Jos Suomessa olisi järkevä hallitus niin se hiukan jarruttelisi tätä tuhon kehitystä ja kääntäisi katseen muihinkin energianlähteisiin.   

P

Quote
Nyt jos koskaan kannattaa käyttää äänioikeuttaan, sillä kaikkien eduskuntavaaleissa ennakkoon tai vaalipäivänä äänestäneiden kesken arvotaan uusi moottoripyörä.

Itse onnistuin huijaamaan hetken 1.4. ennen vaalipäivää, ensi kertaa Suomessa äänestävää puolisoani, että osallistumalla vaaleihin voi osallistua kodinkone- ja autoarpajaisiin... ;)  (Niitä on muuten ihan oikeasti vaalien yhteydessä joissain maissa.)

Uskoi hetken aprillipäivän aamuna. :)

Ja uskotteko mitä puoluetta hän äänesti...?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991