News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2022-12-11 MTV: Migrille tyly palautevyöry mongolialaisen hoitajan tapauksesta

Started by Roope, 12.12.2022, 15:20:52

Previous topic - Next topic

Roope

Tapauksesta on syytä tehdä oma ketju, koska sitä keppihevosena käyttäviä tulee koko ajan lisää ministereitä myöten. Maahanmuuttovirasto on kuulemma läpimätä, asenteiltaan Eilä Kännön aikainen maahantulon estäjä ja pitäisi purkaa ja perustaa uudelleen vääristä asenteista puhdistettuna maahanmuuton edistäjäksi.

QuoteMaahanmuuttovirastolle tyly palautevyöry mongolialaisen hoitajan tapauksesta – ylijohtaja: "Hyvin kriittistä, hyvin suoraan ja hyvin paljon"

Helsingin Sanomat kertoo, että Maahanmuuttovirasto antoi kielteisen päätöksen oleskeluluvasta ja teki tutkintapyynnön mongolialaisesta sairaanhoitajasta, joka oli suorittanut opintonsa Suomessa ja kävi Suomessa töissä.

Maahanmuuttovirasto ei kertonut hoitajalle, miksi hän sai kielteisen päätöksen oleskeluvasta. Virasto epäili häntä väärennetyn tiliotteen esittämisestä.

Sairaanhoitaja sai sittemmin syyttämättäjättämispäätöksen ja sai oleskeluluvan, mutta hän oli jo päättänyt muuttaa maasta pois.


Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Ilkka Haahtela pyysi lauantaina tapahtunutta anteeksi Twitterissä kyseiseltä hoitajalta ja koko Suomelta.

Maahanmuuttovirasto antoi hoitajalle kielteisen päätöksen loppuvuonna 2020. Haahtela aloitti Maahanmuuttoviraston ylijohtajana tämän vuoden syyskuussa.

– Pyysin anteeksi, koska tässä on selkeästi ollut meillä myös prosesssivirhe. Silloin pitää tunnistaa ne virheet, pyytää anteeksi ja olla myös tosi rehellinen sille, jos oma prosessi ei toimi, Haahtela kommentoi sunnuntaina MTV Uutiset Livessä.

– Tässähän muutettiin päätöstä sen jälkeen, kun todettiin meidän prosessi virheelliseksi.

[...]

Ylijohtaja Haahtelan mukaan virastossa oli tulkittu asioita väärin heti alusta alkaen.

– Jokainen käsittely katsotaan yksilölliseksi, ja siinä kohtaa kun se tulkinta on ollut väärä, niin meillä ei ole ollut (tarvittavia) prosessijohtamisen mekanismeja. Me olemme nyt niitä rakentamassa.

Haahtela painottaa, että jatkossa Maahanmuuttoviraston pitää selvittää epäselvät asiat yhdessä asiakkaan kanssa ennen johtopäätöksiä.

Kyseisestä tapauksesta virasto aikoo tehdä sisäisen selvityksen.

– Ehdottomasti tämä käydään tarkasti läpi. Se on erittäin hyvä, että nämä tulevat kaikki esiin, se auttaa myös meitä kehittymään.

Paljon palautetta

Haahtela kertoo, että Maahanmuuttovirasto on reilussa vuorokaudessa saanut hoitajan tapauksesta paljon palautetta.

– Hyvin kriittistä, hyvin suoraan ja hyvin paljon. Se on juuri sen kaltaista palautetta, mitä tässä yhteiskunnassa pitää saadakin, jos ei se prosessi toimi.

– Olemme julkinen toimija, meidän toiminnan pitäisi olla hyvin läpinäkyvää ja avointa, ja sen pitää olla aina altis yhteiskunnalliselle keskustelulle.

Haahtela pitää palautetta hyvänä asiana myös siksi, että se luo painetta toteuttaa Maahanmuuttoviraston tarvitsemat uudistukset.
MTV 11.12.2022

QuoteMinisterit Haatainen ja Mikkonen pyytävät selvitystä Maahanmuuttovirastolta viime päivien kohu-uutisiin liittyen – "Tarvitaan asennemuutosta"

Työministeri Tuula Haatainen (sd.) ja sisäministeri Krista Mikkonen (vihr.) ovat tekemässä Maahanmuuttovirasto Migriin selvityspyyntöä liittyen mongolialaisen sairaanhoitajan tapaukseen.

Haatainen kertoi selvityspyynnöistä tänään eduskunnassa MTV Uutisille.

[...]

Haataisen mukaan lupakäytäntöjä on jo sujuvoitettu. Hän katsoo, että tarvitaan myös asenteellista muutosta.

– Maahanmuuttoviraston tausta on ehkä historiassa ollut sellainen, että on selvitetty syitä, miksi Suomeen ei voisi tulla, sanoo Haatainen.

Haatainen kertoo, että hallituksen sisällä on käyty keskustelua siitä, miten työlupien myöntäminen olisi järkevintä organisoida.
MTV 12.12.2022

Eipä vaadittu selvityspyyntöjä vuonna 2015, kun Migri hyväksyi irakilaisten turvapaikkahakemuksia kaksinkertaisella prosentilla Ruotsiin ja kolminkertaisella Tanskaan verrattuna.

QuoteVeronika Honkasalo

Moni järkyttyi viikonloppuna luettuaan Helsingin Sanomista mongolialaisen sairaanhoitajan Anudari Boldbaatarin kohtalosta. Boldbaatar joutui Migrin täysin kafkamaiseen pyöritykseen ja väärennössyytösten kohteeksi. Lopulta kahden vuoden piinan jälkeen marraskuun alussa tänä vuonna hallinto-oikeus kumosi Migrin kielteisen oleskelulupapäätöksen ja palautti asian virastoon uudelleen käsiteltäväksi. Boldbaatar lähti Suomesta marraskuun lopussa. Hänelle riitti.

Suomi menetti jälleen motivoituneen nuoren ihmisen, joka olisi halunnut rakentaa tulevaisuuttaan Suomessa. Kohtalontovereita on viime vuosia satoja ja satoja. Varsinkin argumenttia "maahantulosääntöjen kiertämisestä" käytetään nykyään Migrissä mitä oudoimmilla tavoilla – jopa kansainvälistä suojelua saaneiden alaikäisten kohdalla, kuten yhdenvertaisuusvaltuutettu on huomauttanut.

Olen seurannut varsinkin turvapaikahakijoiden tilannetta vuosia ja Migrin poukkoileva ja epäinhimillinen toiminta on valitettavan tuttua. Valitettavasti valtaosa näistä kohtaloista ei koskaan päädy suuren julkisuuden tietoon. Varsinkin turvapaikanhakijoiden kohdalla tulee välillä tunne ikään kuin Migrissä etsimällä etsittäisiin syitä tehdä kielteisiä päätöksiä. Tilanne paheni Sipilän hallituksen aikana, lakeja kiristettiin, mutta myös tulkinnat tiukkenivat.

On sanottava ääneen, että Migrin toiminta ei muutu niin kauan kun poliittista tahtoa muutokselle ei ole. Toiminta heijastaa suomalaiseen yhteiskuntaan syvään juurtunutta rasismia, jossa jokaista muuttajaa epäillään lähtökohtaisesti ja tehdään kaikki tämän toteen osoittamiseksi.

Tällä eduskuntakaudella vain pieni joukko kansanedustajia - allekirjoittanut, vihreiden Inka Hopsu, rkp:n Eva Biaudet ja demareiden Hussein Al-Taee on tehnyt valtavasti töitä kaikilla tasoilla, jotta maahanmuuttopolitiikan käytännöt muuttuisivat myös Migrin tasolla.

Tärkeää sanoa ääneen sekin, että iso jarru maahanmuuttopolitiikan edistämisessä ihmisoikeusperustaiseksi on hallituspuolueista sdp ja keskusta. Oppositiota ei nyt tarvitse erikseen mainita. Hallintovaliokunta on tästä hyvin surullinen esimerkki.

Asennetyötä on tehtävä joka yhteiskunnan tasolla ihan valtavasti.

Anudari Boldbaatarin kohtalon tulisi viimeistään osoittaa, ettei Suomeen halua kukaan muuttaa kun ilmapiiri on Euroopan rasistisin rakenteita myöten. Tässä voisi myös "sivistyspuolue" kokoomus katsoa itseään peiliin. Ihan turha puhua kauniisti työperäisen maahanmuuton tärkeydestä, jos samaan aikaan menee mukaan perussuomalaisten maahanmuuttajia julmalla tavalla leimaavaan välikysymykseen.

Vasemmistoliitto lähtee siitä, että maahanmuuttovirasto on uudistettava kokonaisuudessaan ja pohtia vakavasti, tuleeko sen välttämättä sijaita sisäministeriön alaisuudessa. Maahanmuuttoviraston toiminnan ydin ei voi olla epäilyissä, ihmisten Suomeen muuttamisen estämisessä ja asioiden hankaloittamisessa. Viraston tulee keskittyä auttamiseen, palvelemiseen ja uuden tulevaisuuden rakentamiseen Suomessa.
https://www.facebook.com/honkasaloveronika/posts/697310518415139

QuoteRisto Siilasmaa: Miten meillä voi olla viranomainen, jonka annetaan vahingoittaa yhteiskuntaa?

Tietoturvayhtiö F-Securen perustaja Risto Siilasmaa ihmettelee Maahanmuuttoviraston toimintaa, joka hänen mukaansa helpottamisen sijaan vaikeuttaa työn perässä Suomeen jäämistä. Hänen mukaansa Maahanmuuttovirasto ei onnistu houkuttelupalveluiden järjestämisessä työvoimapulasta kärsiville aloille.

Siilasmaa viittaa Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa kerrotaan, kuinka Suomeen opiskelemaan muuttanut halusi sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen jatkaa työskentelyä Suomessa koronahoitajana, mutta maahanmuuttovirasto hylkäsi hänen oleskelulupahakemuksensa ja teki hänestä tutkintapyynnön poliisille.

– Olen vuosikausia esittänyt johtaville poliitikoillemme, että Migrin kulttuuri tekee mahdottomaksi rakentaa samaan virastoon houkutuspalveluja maahanmuuttajille aloille, joilla meillä krooninen työvoimapula, Siilasmaa sanoo Twitterissä.

Siilasmaan mukaan Suomeen tulisi perustaa uusi viranomainen, jonka tehtävänä olisi helpottaa Suomeen tulemista ja jäämistä. Hänen mukaansa Migri vahingoittaa toiminnallaan suomalaista yhteiskuntaa.

– Meidän pitäisi perustaa tähän tehtävään uusi viranomainen, jolle voidaan alusta alkaen rakentaa tehtävään sopiva kulttuuri. Keskustelukumppanini useimmiten hymyilevät kriittisesti ajatellen, kuinka poliittisesti hankalaa jälleen uuden viraston perustaminen olisi, Siilasmaa kirjoittaa.

– Tämä juttu kertoo kuinka syvällä Migrin kulttuurissa on toimintatavat, jotka ehkä ovat joskus olleet perusteltuja, mutta eivät varmasti enää pitkään aikaan.
Tätä juttua lukiessa tunsi vihaa ja surua. Miten meillä voi olla viranomainen, jonka annetaan vahingoittaa yhteiskuntaamme, hän kysyy.
Verkkouutiset 11.12.2022

Eipä puhunut Siilasmaakaan yhteiskunnan vahingoittamisesta vuonna 2015.

QuoteAtte Kaleva: Migrin rooli on ongelmallinen

Maahanmuuttoviraston toiminta on herättänyt viikonloppuna runsaasti keskustelua sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat kertoi viraston hylänneen Suomessa sairaanhoitajaksi valmistuneen oleskelulupahakemuksen ja tehneen hänestä rikosilmoituksen. Mongoliasta muuttanut nainen oli halukas jäämään Suomeen koronahoitajaksi.

Maahanmuuttoviraston toimintaa on arvostellut muun muassa tietoturvayhtiö F-Securen perustaja ja Nokian hallituksen puheenjohtajana toiminut Risto Siilasmaa. Samoilla linjoilla on myös kokoomuksen kansanedustaja Atte Kaleva, joka on linkittänyt Verkkouutisten artikkelin Siilasmaan kommentista Facebookiin.

–  On ongelmallista, että humanitaarisen ja työperäisen maahanmuuton prosessit hoidetaan samassa paikassa. Olisikin järkevää siirtää työperäisen maahanmuuton lupaprosessit esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriöön. Työperäisen maahanmuuton pitää olla aina ensisijainen, ja maahantulijalle itselleen sujuvan ja houkuttelevin maahantulon väylä, Kaleva kirjoittaa.
Verkkouutiset 11.12.2022
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

RP

Quote from: Roope on 12.12.2022, 15:20:52
Quote
Sairaanhoitaja sai sittemmin syyttämättäjättämispäätöksen ja sai oleskeluluvan, mutta hän oli jo päättänyt muuttaa maasta pois.
Kuten jo muualla totesin, poismuuttopäätös oli hoitajan omien sanojen mukaan syntynyt perhesyistä jo aikaisemmin ja ironisesti rikosepäily, estämällä muuton Britanniaan, itse asiassa pitkitti poismuuttoa ja työskentelyä Suomessa.
QuoteThe sad part is that I was supposed to move to Scotland to be with my husband, whom I wed two weeks before this ordeal started. Naturally, due to the ongoing investigation, I cannot apply for a Scottish visa, thus, I am, in practice, stuck in Finland due to their deportation decision. Oh, the irony!
https://reformmigri.wixsite.com/story/post/icu-nurse-facing-deportation-due-to-a-baseless-allegation-by-migri-plans-to-sue-for-defamation

Siinä kannassani olen yhä, että sikäli Migrin toiminta oli epäonnistunutta, että kyseisen hakijan kohdalla ei (kuten oikeuskin sittemmin totesi) ollut perusteita salata hylkäyksen perusteita, mikä johti asian pitkittymiseen - olkoonkin sitten, että se käytännön seuraus tästä oli se, että Suomessa oli korona-aikaan yksi sairaanhoitaja enemmän, kuin täällä muuten olisi ollut.

Jälleen kerran puolestaan oma asiansa sitten on, että kuinka paljon järkeä on houkutella SUomeen opiskelijoita halvoilla opiskelukustannuksilla, jos näistä sitä osuutta, joka oikeasti työllistyy opiskeluun liittyvälle alalle, ei kyetä houkuttelemaan pysymään maassa.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Melbac

Haetaanko tossa nyt syytä että ne "olen 17v ja voin todistaa sen" pääsevät maahan helpommin?.Eikös migrin pitäisi ilmoittaa poliisille jos se epäilee että niille annetaan väärennettyjä papereita?.

Outo olio

Quote from: Roope on 12.12.2022, 15:20:52
QuoteAtte Kaleva: Migrin rooli on ongelmallinen

--

–  On ongelmallista, että humanitaarisen ja työperäisen maahanmuuton prosessit hoidetaan samassa paikassa. Olisikin järkevää siirtää työperäisen maahanmuuton lupaprosessit esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriöön. Työperäisen maahanmuuton pitää olla aina ensisijainen, ja maahantulijalle itselleen sujuvan ja houkuttelevin maahantulon väylä, Kaleva kirjoittaa.
Verkkouutiset 11.12.2022

Mitä tuo oikein tarkoittaa, että työperäisen maahanmuuton pitää olla ensisijainen ja houkuttelevin maahantulon väylä? Tuo antaa ymmärtää, että työperäisenä maahanmuuttajana maahan tulevalla henkilöllä olisi muitakin, vaihtoehtoisia maahantulon väyliä. Ja minä siis en ole eri mieltä siitä, että maahanmuuttajaksi haluavat käyttävät hyväkseen mahdollisuutta humanitaariseen maahanmuuttoon. Mutta ihmettelen tätä Kalevan toteamusta, koska siinä ikään kuin lakonisesti vain todetaan, että turvapaikkahuijareitakin on, ja heille pitäisi tarjota toinen väylä ensisijaiseksi maahantulon väyläksi. Atte Kaleva vaikuttaa kuin vain hyväksyvän sen annettuna tosiasiana, että Suomeen pyrkii ja pääsee elintasosiirtolaisia huijareita, ja heille pitäisi keksiä mahdollisimman yleishyödyllinen maahanmuuton väylä, koska emme voi mitenkään vaikuttaa siihen että he tänne tulevat joka tapauksessa. Kaleva ei ehkä ole tuota mieltä tai tarkoittanut tuota noin, mutta näin minä tuon ainakin tulkitsisin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Ari-Lee

Jos nyt vähän oikaistaisiin Ruotsin tietä niin Suomessa alkaisi massapalautukset eikä yksittäistapauksista tarvitsisi aloittaa enempiä keskusteluita.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Huolestunut Kansalainen

Quote from: Melbac on 12.12.2022, 15:47:30
Haetaanko tossa nyt syytä että ne "olen 17v ja voin todistaa sen" pääsevät maahan helpommin?.Eikös migrin pitäisi ilmoittaa poliisille jos se epäilee että niille annetaan väärennettyjä papereita?.
Ei haeta. Migri on tässä tehnyt ihka aidon virheen.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

F1nka

Tämä tapaus tekee selväksi Overtonin ikkunan rajat maahanmuuttokeskustelussa. Potentiaalisia tulevia veronmaksajia ryöstävän, raiskaavan, pysyviä vammoja aiheuttavan maahanmuuttajan kohdalla ei palautevyöryä tarvitse Migrin pelätä. Tulevien veronmaksajien tuhoaminen maassamme on valtiovallan hyväksymää toimintaa eikä vastalauseiden vyöryä tarvitse pelätä. Ehkä Migri oli tämän sairaanhoitajan kohdalla oikeassa, ehkä väärässä. Suomessa on kuitenkin paljon suurempi, vaiettu, aihe mitä tulee maahanmuuttoon.
Tottelematon tieto aktivismissa

Roope

QuoteMinisterit vaativat läpivalaisua ulkomaalaisten työlupien ongelmista – Saarikko valmis "mylläämään" Maahanmuuttoviraston

Työministeri Tuula Haatainen (sd.) ja sisäministeri Krista Mikkonen (vihr.) pyytävät Maahanmuuttovirasto Migriltä selvitystä ulkomaalaisten työ- ja oleskelulupamenettelyyn liittyvistä julkisuudessa esillä olleista epäkohdista.

– Olen ollut yhteydessä ministeri Mikkoseen ja haluamme yhdessä selvityksen tapahtuneesta. Tapaukset pitää saada läpivalaistua, jotta tiedämme, missä kohtaa prosesseissa on korjaamisen varaa, Haatainen sanoo.

[...]

Nykyinen hallitus haluaa lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Samalla esille on noussut Migrin kaksoisrooli.

Virasto vastaa kahden, keskenään osin ristiriitaisen tavoitteen toteutumisesta: se torjuu laitonta maahanmuuttoa ja esimerkiksi ihmiskauppaa, mutta toisaalta pyrkii myöntämään oleskelu- ja työluvat sujuvasti.

Valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) mukaan kaksoisrooli ei toimi.

– Yhtälö ei yksinkertaisesti toimi.

– Viranomainen joka tutkii maahantulon esteitä, ja jonka tehtävä on myös pyrkiä rajoittamaan sitä, ei voi olla samalla viranomainen, joka miettii miten Suomi olisi houkutteleva paikka tulla töihin, miten ihmiset kotoutuvat, ja miten työhön pääsee nopeasti ja jouhevasti kiinni, Saarikko summaa.

Saarikko ehdotti jo syksyllä Migrin toimintojen paloittelemista niin, että vastuu kahdesta ydintoiminnosta jaettaisiin eri tahoille.

Muun muassa Migrin entinen ylijohtaja Jorma Vuorio reagoi ajatukseen uuden viraston perustamisesta tyrmäämällä sen "absurdina".

Saarikon mukaan viikonloppuna esiin nousseet tapaukset korostavat Migrin palastelun sekä työperäisen maahanmuuton rakenteiden uudistamisen tarvetta entisestään.

Viestiä työlupamenettelyn takkuamisesta kuuluu Saarikon mukaan niin yrityksiltä kuin julkisilta työantajilta.

– Osana sitä olisin valmis mylläämään Migrin toiminnot. Loisimme erillisen viranomaisen, jonka tehtävänä olisi huolehtia sujuvista työluvista, Suomen maakuvasta houkuttelevana paikkana rakentaa elämää, Saarikko sanoi.
Yle 12.12.2022

Näin siis perusteena yksittäistapaus, jonka yksityiskohtia emme varmuudella edes tiedä ja jollaisten yleisyydestä ei Migrin hajottamista vaativilla ole mitään näyttöä.

Samanlaista julkisuusvyörytystä yritettiin (mm. ministeri Ohisalo) ennen huijauksen paljastumista EIT-tuomion yhteydessä, joka johti täysin perusteettomasti ja itse tuomioon mitenkään liittymättömästi muun muassa palautusten keskeyttämiseen ja ministerien vaatimuksiin turvapaikkalakien muuttamisesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

F1nka

Sattuipa sopivasti Niinistön "Olemme Ruotsin tiellä"-kommentin perään.
Tottelematon tieto aktivismissa

Roope2

Jos tyttö oli jo ennakkoon päättänyt karistaa maamme tomut jaloistaan, niin mieleen tulee Umayya Abu-Hannan kaltainen "pitäkää tunkkinne"-testamentti.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Nikolas

Wikipediasta lainattua:
Quote

Maahanmuuttovirasto on päätöksenteko-organisaatio maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maahanmuuttovirasto

Kun Migri joutuu vetämään noin monta eri roolia samanaikaisesti, ei ole ihme jos siellä menevät puurot ja vellit sekaisin.

Minä palastelisin Migrin kolmeen osaan:

  • Virasto A, joka käsittelee kaikki ulkomaalaisten hakemukset Suomen kansalaisuuden saamiseksi.
  • Virasto B, joka käsittelee kaikki todelliseen työperäiseen siirtolaisuuteen liittyvät hakemukset ja muut työperäisen siirtolaisuuden asiat.
  • Virasto C, joka käsittelee kaikki muut mahdolliset maahanmuuttoasiat, myös turvapaikanhaun ja pakolaisuuden.
Ensimmäiseksi mainittuun kohtaan liittyen, Suomessa tulisi olla kansalaisuuden ja ei-kansalaisuuden välissä kolmaskin luokka: Luotettu muukalainen. Nämä luotetut muukalaiset olisivat edelleen ulkomaiden kansalaisia, mutta kohotetulla statuksella, joka tarkoittaisi seuraavia asioita:

  • Luotetun ulkomaalaisen statuksen voisi saada hyvistä syistä ja Suomessa asutun ajan perusteella. Kriteerit olisivat oleellisesti helpommat kuin kansalaisuuden saamiselle.
  • Luotetun ulkomaalaisen status ei tarkoittaisi Suomen kansalaisuutta, vaan näillä ihmisillä olisi edelleen jonkin muun maan kansalaisuus.
  • Eräs karkotusperuste olisi se, jos luotettu ulkomaalainen aikoisi Suomen kansalaisuutta muistuttavan statuksensa perusteella irtisanoutua kaikista muiden maiden kansalaisuuksista. Tällöin Suomi olisi pakotettu karkottamaan kyseinen henkilö välittömästi.
  • Luotetulla ulkomaalaisella olisi lähes kaikki samat oikeudet ja velvollisuudet kuin Suomen kansalaisellakin (kuten oikeus koulutukseen, terveyspalveluihin, sosiaaliturvaan, työmarkkinoille ja elinkeinoelämään, yms.) mutta asevelvollisuus ja poliittiset oikeudet (ml. oikeus äänestää valtakunnallisissa vaaleissa ja asettua ehdolle) eivät koskisi häntä.
  • Luotettu ulkomaalainen ei voisi saada Suomen passia. Suomen passi kuuluu vain Suomen kansalaisille. Muiden asiakirjojen ja todistusten saamista tämä sääntö ei koskisi.
  • Luotetun ulkomaalaisen status olisi suhteellisen helppo menettää, jos luottamus menetetään.
  • Suomen kansalaisuuden saamisen edellytykset olisivat huomattavasti tiukemmat kuin nykyään.
Edellisten perusteella Suomessa asuvat henkilöt voitaisiin jakaa luokkiin:

  • Suomen kansalainen. Suomen kansalaisuutta ei voi riistää eikä Suomen kansalaista voi karkottaa.
  • Luotettu ulkomaalainen. Jos luotettu ulkomaalainen menettää luottamuksensa, hänet voidaan myös karkottaa.
  • Todellinen työperäinen siirtolainen. Luotetun ulkomaalaisen status on vain ajan kysymys, jos siirtolainen osoittautuu luottamuksen arvoiseksi. Voidaan karkottaa tarpeen vaatiessa, jos luottamus menetetään.
  • Muilla kuin työperäisen siirtolaisuuden perusteilla Suomeen muuttanut ulkomaalainen. Voidaan karkottaa jos Suomessa asumisen perusteet (kuten turvapaikan tarve) lakkaavat olemasta. Voidaan karkottaa tarpeen vaatiessa, jos luottamus menetetään.
  • Laiton maahanmuuttaja eli ns. "paperiton". Rangaistaan laittomasta maahanmuutosta ja karkotetaan.
Jälkimmäisen luettelon viimeisessä kohdassa mainittu laittomasti maahan saapunut henkilö voi anoa turvapaikkaa. Tällainen henkilö tulee siirtää viihtymisleirille odottelemaan hakemuksen käsittelyä.

räsänen

Taisin aikaisemmin jo kirjoittaa tämän sävyisesti mutta kirjoitanpa uudestaan.

Migri tekee yli 100 000 päätöstä erilaisiin lupiin, selvityksiin ja hakemuksiin vuosittain. Nyt puhumme tässä yhdestä päätöksestä jossa oli virhe. Virhe on myönnetty eikä siinä ole mitään epäselvää. Näissä viranomaisten myöntämissä luvissa on yleensä sellainen mahdollisuus, että jos se on kielteinen niin sen voi yrittää oikaista hakemalla muutosta päätökseen. Ja tässäkin se oikaistiin hakijan eduksi. Haittaa varmasti hakijalle tuli, mutta näitä sattuu.

Mutta kyse on siis yhdestä päätöksestä virastossa, jossa tehdään yli satatuhatta päätöstä vuosittain. Vaikka näitä virheitä olisi kymmenen niin pidän sitä varsin maltillisena määränä. En ole tuotannonohjauksen asiantuntija, mutta veikkaan, että jos tehdas tekee jotain jotain bulkkituotetta satatuhatta kappaletta vuosittain ja sieltä löytyy yksi virheellinen lopputuote niin uskon että osakkeenomistajat ymmärtävät tilanteen eivätkä hyperventiloi kuten kansalaiset nyt. Ja oleskeluluvan myöntäminen tuskin on ihan bulkkituote vaan siinä on paljon käsityötä ja tarkastuksia joita tekee pääsääntöisesti ihmiset. Ja ihmiset tekevät virheitä.

Tässä on kyseessä mamukiima, joka on päässyt valloilleen ja siksi on typerää vatvoa sitä kuinka vakava virhe oli. Pitäisi puhua pikemminkin siitä miksi näin kokonaisuuteen verrattuna pienestä asiasta nousee tällainen kohu. Viranomaisten virheitä tehdään jatkuvasti, mutta vain mamuasioissa tämäntyyppinen hysteria on mahdollinen. Jos joku suomalainen yrittäjä ajetaan verottajan toimesta konkkaan ja hän vetää itsensä jojoon niin näistä nyt hyperventiloivista hyvistä ihmisistä yksikään ei edes nostele olkapäitä tämän suomalaisen yrittäjän vuoksi. Se on nimittäin nähty.

Sen lisäksi että puhuisimme mielummin tämän kaustin mittasuhteista voisimme miettiä miten ja miksi tälläinen virhe syntyy? Nythän on niin, että vuosi sitten oli kohu, jossa vaadittiin Migriä nopeuttamaan työlupaprosessia. Kohu oli lähes yhtäsuuri kuin nytkin ja siellä oli muuten samoja naamoja huutamassa nopeimpia prosesseja erityisosaajille. Yksi kovaäänisimmistä silloin ja nyt on Peter Vesterbacka. Ja tämän kohun seurauksena kävikin niin että työlupien käsittelyajat, ja varsinkin erityisosaajien käsittelyajat, lyhenivät merkittävästi tänä vuonna. Mitähän luulette että laadulle käy kun väkisin piiskataan tekemään samalla henkilöstöllä enemmän ja enemmän päätöksiä. Siinä puserruksessa ja paineessa saattaa tulla virhe poikineen.

Ludicrous

Tässä on nyt hirveä paniikki eliitillä ottaa narratiivi haltuun. Tämä tapaus riippumatta siitä, onko se väitetyn kaltainen, on pahinta myrkkyä koko Suomen matuteollisuudelle. Nimittäin jos nyt ei pidetä hirveää älämölöä epäolennaisuuksista, saattaa joku alkaa kyselemään aivan julkisesti täysin vääriä asioita. Nimittäin miten on mahdollista, että joku voi muuttaa Suomeen, hankkia koulutuksen, työpaikan ja sujuvan suomen kielen taidon kaiken alle viiteen vuoteen. Samaan aikaan meillä on nämä 20 - 30 vuotta sitten saapuneet työvoimapulan paikkaajat, jotka eivät ole onnistuneet edes yhdessä mainituista asioista. On niitä iät ajat Suomessa asuneita, joiden ainoa kontribuutio yhteiskunnalle on ollut toimittaa 'suomalaisia' lapsiaan osaksi myöhemmin maahan tulleiden kanssa muodostamaan viime aikoina paljon puhuttanutta ruotsalaiskulttuuria.

Uskon vilpittömästi imagoasioiden ajaneen migrin vainoamaan tätä vääränlaista matua. Ongelma piti saada häivytettyä kaikessa hiljaisuudessa ja nyt kun on kiinni jääty erittäin julkisella tavalla, on alettu suoltaa hätäpäissään valheita. Toistaiseksi näyttäisi onnistuvan käyttää koko tapausta aivan vääränlaisen politiikan ajamiseen eli isäntämaalle haitallisen maahanmuuton lisäämiseen.
On äärimmäisen epäkohteliasta olla oikeassa liian aikaisin.

sutki

Quote from: F1nka on 12.12.2022, 21:38:09
Sattuipa sopivasti Niinistön "Olemme Ruotsin tiellä"-kommentin perään.

Pääsivät poliitikkojen turhakkeet osoittamaan taas huolensa. Mukavampaahan se on pois lähteneestä mongolialaisen sairaanhoitajan kokemasta mahdollisesta vääryydestä puhua kuin esim. sähkönhinnasta joka huomenna huitelee yli 60 snt/kWh.
Pitää keväällä lähteä vaalikojuille kyselemään ehdokkaiden kiemurtelua kun esittää valikoituja kysymyksiä.
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

räsänen

Quote from: Nikolas on 12.12.2022, 22:52:05
Wikipediasta lainattua:
Quote

Maahanmuuttovirasto on päätöksenteko-organisaatio maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maahanmuuttovirasto

Kun Migri joutuu vetämään noin monta eri roolia samanaikaisesti, ei ole ihme jos siellä menevät puurot ja vellit sekaisin.



Asiaa voi miettiä niin että jos hakija menee kaikkien noiden lupaprosessien läpi eli oleskeluluvista kansalaisuuteen niin kumpi on tehokaampaa: se että ne prosessit ovat samassa organisaatiossa vai että ne ovat eri organisaatiossa. Asiaa voi miettiä omalta kohdaltaan vaikkapa niin, että olisiko kiva että työpaikkasi HR olisi toisessa firmassa?

Roope

Nyt hyökätään tilaisuuden tullen oikealta, vasemmalta ja keskeltä:

QuoteMaahanmuutto on muutakin kuin mustaa tai valkoista
...
Päivi Mononen-Mikkilä
Kirjoittaja on Suomen Keskustanaisten varapuheenjohtaja.
Suomenmaa 12.12.2022

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläSuomi tarvitsee kipeästi maahanmuuttoa. Siksi maahanmuutosta, sen koko kirjosta on voitava keskustella. Haasteista on saatava puhua ilman pelkoa ilman rasismin leimakirvestä, jos syytteellä ei ole perustetta. Samalla on muistettava ratkaisukeskeisyys ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen.

Nyt keskustelu on polarisoitunut.

Sanoo hän ja jatkaa paljonpuhuvasti:

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläPidän huolestuttavana sitä, jos sellainen yksinkertaistus, että jengirikollisuus automaattisesti lisääntyy maahanmuuton lisääntyessä, vahvistuu.

Ei ole yksinkertaistus vaan yksinkertainen, vastaansanomaton päätelmä, että muun muassa jengirikollisuus tulee automaattisesti lisääntymään, mikäli nykyisenlainen maahanmuutto jatkuu ja lisääntyy.

Ei ole näkyvissä yhtään mitään, mikä muuttaisi maahanmuuttokehityksen ja sen seuraukset. Päinvastoin, Ruotsin virheistä ja itsepetoksesta pidetään meillä kiinni kouristuksenomaisesti.

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläSilti meidän on nyt korkea aika torjua tilanne, jossa naapurimme Ruotsi on. Me emme halua ghettoutuneita maahanmuuttajalähiöitä, sukupolvelta toisella siirtyvää osattomuutta, joka ruokkii väkivaltaa.

Älä vaan sano, että tämä hoituu lisäämällä kotouttamistoimia tai parantamalla niitä. Etkä sanokaan. Et sano mitään paitsi haukut Migrin lyttyyn.

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläSamalla suomalainen maahantulojärjestelmä on asenteellisesti samanlainen kuin aiemman Ulkomaalaisviraston, nykyisen Maahanmuuttoviraston (Migri)  entisen pääjohtaja Eila Kännön aikoina: miten voidaan mahdollisimman tehokkaasti estää kaikkien kolmansista maista tulevien tänne asettuminen?

Työnteon estämisestä on tullut puheenaihe, kun Suomessa koulutuksen ja jo vakituisen työpaikan saaneen sairaanhoitajan oleskelulupa evätään toistuvasti, kuten Helsingin Sanomat hiljakkoin uutisoi. (HS 10. ja 11.12.2022).

Tulihan se sieltä. Tapauksella ei ole mitään tekemistä maahanmuuttajataustaisten katuväkivallan kanssa ja yksittäistapauksena aika vähän tekemistä minkään kanssa.

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläKoko järjestelmä on purettava ja uudistettava vastaamaan tämän ajan maailmantilannetta. Osaavien työntekijöiden on päästävä työhön kiinni viipymättä, jolloin myös kiinnittyminen ympäröivään yhteiskuntaan on luontevaa.

Työnantajia ja myös työntekijöitä ja maahanmuuttajia edustavia tahoja on kuultava. Kyseessä on myös Suomen maabrändi. Miten korkealla koulutuksella, teknologialla ja tasa-arvolla profiloitunut maa voi säilyttää tällaisen maineen, jos kolmansista maista tulevat osaajat jo alkuvaiheessa kyykytetään byrokratian edessä?

Kuulostaa Saarikolta. Puhutaan osaavista työntekijöistä mutta vaaditaan saatavuusharkinnan, rajoitusten ja valvonnan poistamista halpatyövoiman hyökyaallon mahdollistamiseksi. Aivan kuten Ruotsissa tehtiin.

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläSodat, ilmastonmuutos, vaino ja romahtaneet taloudet ajavat ihmisiä hakemaan turvaa erityisesti Euroopasta, emmekä voi ummistaa tältä silmiämme.

Sekin on uskallettava sanoa ääneen, että joukkoon mahtuu myös ainesta, jota oikeusvaltiota ja turvallisuutta suojataksemme emme tänne halua ottaa. Myös sosiaaliturvan kantokyky on otettava huomioon, koska rahaa ei tulevilla vaalikausilla voi jakaa kottikärryllä sinne ja tänne. Ihmisten motiivit ja tilanteet on analysoitava huolellisesti myös maahanmuuttajien oikeusturva huomioon ottaen.

Kirjoittaja ummistaa sujuvasti silmänsä siltä, että kaikkien Eurooppaan haluavien vastaanottaminen on tuhon tie tulijoiden motiiveista riippumatta. Eikä myöskään esitä tulemiselle tai julkisten varojen käytölle ensimmäistäkään rajoitusta. Nykyisellään tänne tulevat myös jäävät tänne.

Quote from: Päivi Mononen-MikkiläSivistysvaltio ei säilö ihmisiä kuukausikaupalla vastaanottokeskuksissa, vaan kielen oppiminen ja työhön tarttuminen on tehtävä mahdolliseksi välittömästi. Kielitaitovaatimukset suorittaviinkin töihin ovat usein järjettömät, koska työssä kielen oppiminen alkaa kuin itsestään. Yhteiskuntavastuunsa tuntevista työnantajista, jotka samalla tarvitsevat kipeästi työntekijöitä, on tästä jo Suomessakin hyviä esimerkkejä.

Mikään ulkopuolinen ei estä Suomessa tulijoilta kielen opiskelua ja töihin tarttumista, ei myöskään turvapaikanhakijoiden alkuvaiheen lyhyt karenssi, jolla ei ole ollut käytännön vaikutusta työllistymiseen. Kouluttamattomia, kielitaidottomia turvapaikanhakijoita ei tosiaankaan revitä vastaanottokeskuksesta normaaleihin töihin, mutta järjestelmää kyllä väärinkäytetään harmaan työn ja laittomuuksien mahdollistamiseksi.

Kielitaitovaatimuksien kutsuminen järjettömiksi on työnantajien, työntekijöiden ja asiakkaiden halveksuntaa. Ei työnantajien tarvitse eikä pidä palkata epäpäteviä maahanmuuttajia jonkin kuvitteellisen yhteiskuntavastuun vuoksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Nikolas

Quote from: räsänen on 12.12.2022, 23:15:14

Asiaa voi miettiä niin että jos hakija menee kaikkien noiden lupaprosessien läpi eli oleskeluluvista kansalaisuuteen niin kumpi on tehokaampaa: se että ne prosessit ovat samassa organisaatiossa vai että ne ovat eri organisaatiossa. Asiaa voi miettiä omalta kohdaltaan vaikkapa niin, että olisiko kiva että työpaikkasi HR olisi toisessa firmassa?


Kyllähän se voi olla tehokkaampaa yhdessä organisaatiossa. Mutta kun tehokkuus ei ole tässä asiassa suurin huoli. Erityisesti haluaisin että se virasto, jossa päätetään Suomen kansalaisuuden myöntämisestä, saisi käydä jokaisen tapauksen rauhassa läpi, ja sen viraston virkailijat olisivat lahjomattomia ja taatusti asiansa osaavia. Enkä tarkoita etteikö niissä kahdessa muussakin virastossa käsiteltävät asiat olisi tärkeitä, mutta kun Suomen kansalaista ei voi karkottaa, tämä tekee sen yhden viraston toiminnasta erityisen tärkeän. Kun otetaan huomioon, miten virkoja uudelleenjärjestellään ja kierrätetään organisaatioiden sisällä, en todellakaan haluaisi mitään kompromissia vahingossakaan tapahtuvan siinä virastossa, jossa kansalaisuushakemukset käsitellään. Kun niillä kolmella virastolla tehtävät ja tarkasteltavat kriteerit olisivat melko erinäköiset, olisi myös parempi pitää niiden toiminnot toisistaan erillään. Ne voisivat olla toisilleen läpinäkyviä, ne voisivat katsella toistensa dokumentteja, ja niillä voisi olla joitain samalla tavoin määriteltyjä käytäntöjä, mutta kussakin virastossa jokainen virkailija tietäisi minkälaisia tapauksia omassa työpaikassa käsitellään.

Ajattele vaikka sitä virastoa, jossa kahlataan turvapaikkahakemuksia: Koko ajan tulee eteen tekaistuja kurpitsavankkuritarinoita, ja melkein jokainen hakija on sosiaaliturvapaikanhakija. Toisessa virastossa taas tutkitaan opintotodistusten ja työtodistusten aitoutta, ja käydään keskusteluja kotimaisten työnantajien kanssa. Kolmannessa virastossa pengotaan työhistoriaa, vakituista asumista, rikoshistoriaa (jota ei pitäisi olla) ja erinäisiä perhesuhteita. Ne virastot tekevät eri asioita, ja siksi virkailijat kannattaa pitää tiukasti omalla osaamisalueellaan.

RP

Quote from: Nikolas on 13.12.2022, 08:45:09
Kolmannessa virastossa pengotaan työhistoriaa, vakituista asumista, rikoshistoriaa (jota ei pitäisi olla) ja erinäisiä perhesuhteita. Ne virastot tekevät eri asioita, ja siksi virkailijat kannattaa pitää tiukasti omalla osaamisalueellaan.

Tässä ei ole kysymys viraston toimintaperiaateesta tai osaamisesta. Kun lainsäätäjä on määrännyt, että työhistorialla ei ole väliä kansalaisuuden saamisessa, rikoshistorian suhteen linja on kansainvälisesti poikkeuksellisen löysä, ja henkiöllisyys oletataan riittävän ajan kuluttua hakijan sanomaksi, vaikka siitä mitään muuta todistetta olisi, niin eihän siinä virkamies voi tehdä muuta kuin työtä käskettyä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Nikolas

Quote from: RP on 13.12.2022, 09:09:07

Tässä ei ole kysymys viraston toimintaperiaateesta tai osaamisesta. Kun lainsäätäjä on määrännyt, että työhistorialla ei ole väliä kansalaisuuden saamisessa, rikoshistorian suhteen linja on kansainvälisesti poikkeuksellisen löysä, ja henkiöllisyys oletataan riittävän ajan kuluttua hakijan sanomaksi, vaikka siitä mitään muuta todistetta olisi, niin eihän siinä virkamies voi tehdä muuta kuin työtä käskettyä.


Kyllä korjattavaa on monella tasolla.

RP

(siirsin ketjua)
Quote from: Hae-won on 12.12.2022, 18:47:51
Tämä itäaasialaisen hoitajan tapaus on hyvä esimerkki kansan syvien rivien tunnoista. Kansalaisyhteiskunta asettui hänen puolelleen ja toivotti hänet tervetulleeksi.

Persujen olisi kannattanut nostaa esille tätä tapausta.

Tietyissä asioissa Migirn pitäisi olla avoimempi. Paljon muuta tuosta tapuksesta ei voi rehellisesti nostaa esille, kun kyseinen hoitaja ei alunperinkään halunnut jäädä Suomeen - paitsi ehkä juuri sen, paljonko tarjotussa halpakoulutuksessa edes on järkeä?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

sancai

Quote from: räsänen on 12.12.2022, 23:05:15
Taisin aikaisemmin jo kirjoittaa tämän sävyisesti mutta kirjoitanpa uudestaan.

Migri tekee yli 100 000 päätöstä erilaisiin lupiin, selvityksiin ja hakemuksiin vuosittain. Nyt puhumme tässä yhdestä päätöksestä jossa oli virhe. Virhe on myönnetty eikä siinä ole mitään epäselvää. Näissä viranomaisten myöntämissä luvissa on yleensä sellainen mahdollisuus, että jos se on kielteinen niin sen voi yrittää oikaista hakemalla muutosta päätökseen. Ja tässäkin se oikaistiin hakijan eduksi. Haittaa varmasti hakijalle tuli, mutta näitä sattuu.

Mutta kyse on siis yhdestä päätöksestä virastossa, jossa tehdään yli satatuhatta päätöstä vuosittain. Vaikka näitä virheitä olisi kymmenen niin pidän sitä varsin maltillisena määränä. En ole tuotannonohjauksen asiantuntija, mutta veikkaan, että jos tehdas tekee jotain jotain bulkkituotetta satatuhatta kappaletta vuosittain ja sieltä löytyy yksi virheellinen lopputuote niin uskon että osakkeenomistajat ymmärtävät tilanteen eivätkä hyperventiloi kuten kansalaiset nyt. Ja oleskeluluvan myöntäminen tuskin on ihan bulkkituote vaan siinä on paljon käsityötä ja tarkastuksia joita tekee pääsääntöisesti ihmiset. Ja ihmiset tekevät virheitä.

Tässä on kyseessä mamukiima, joka on päässyt valloilleen ja siksi on typerää vatvoa sitä kuinka vakava virhe oli. Pitäisi puhua pikemminkin siitä miksi näin kokonaisuuteen verrattuna pienestä asiasta nousee tällainen kohu. Viranomaisten virheitä tehdään jatkuvasti, mutta vain mamuasioissa tämäntyyppinen hysteria on mahdollinen. Jos joku suomalainen yrittäjä ajetaan verottajan toimesta konkkaan ja hän vetää itsensä jojoon niin näistä nyt hyperventiloivista hyvistä ihmisistä yksikään ei edes nostele olkapäitä tämän suomalaisen yrittäjän vuoksi. Se on nimittäin nähty.

Sen lisäksi että puhuisimme mielummin tämän kaustin mittasuhteista voisimme miettiä miten ja miksi tälläinen virhe syntyy? Nythän on niin, että vuosi sitten oli kohu, jossa vaadittiin Migriä nopeuttamaan työlupaprosessia. Kohu oli lähes yhtäsuuri kuin nytkin ja siellä oli muuten samoja naamoja huutamassa nopeimpia prosesseja erityisosaajille. Yksi kovaäänisimmistä silloin ja nyt on Peter Vesterbacka. Ja tämän kohun seurauksena kävikin niin että työlupien käsittelyajat, ja varsinkin erityisosaajien käsittelyajat, lyhenivät merkittävästi tänä vuonna. Mitähän luulette että laadulle käy kun väkisin piiskataan tekemään samalla henkilöstöllä enemmän ja enemmän päätöksiä. Siinä puserruksessa ja paineessa saattaa tulla virhe poikineen.
Hyviä pointteja. Suomessa kuitenkin tehdään jopa satoja tai tuhansia kuolemaan johtavia hoitovirheitä, sekä useita kuolemaan johtavia lastensuojeluviranomaisten virhettä vuodessa, eikä ketään kiinnosta. Entä kuinka moni köyhä suomalainen eläkeläinen tai köyhä joutuu velkakierteeseen tai ei pysty ostamaan elintärkeitä lääkkeitä tukiviranomaisen tekevien virheiden takia? Virheellinen kielteinen työlupa aiheuttaa poliitikoissa suuremman öyhötyksen ja vihan kuin Vilja Eerikan murhaan johtanut lastensuojelun toiminta.

Tämä on tietysti klassinen maahanmuuttokausti, joista Hommalaisilla on kokemusta. Jokainen tietää, että oleskelulupaprosessin romuttamalla Suomeen ei tulvi kauniita mongolialaisia suomen opiskelleita sairaanhoitajia, vaan tuhansia ja tuhansia kielitaidottomia siivoojia ja wolt-kuskeja, kuten Ruotsissa. Nyt vaan haittamaahanmuuttoa yritetään brändätä työvoimaperäiseksi maahanmuutoksi, kun humanitäärinen massamaahanmuutto ei vaan puhuttele tarpeeksi suurta osaa väestöä. Nyt Suomen tungetaan kehitysmaamaahanmuuttoa kaksikärkisellä aseella: humaaniutta ja ihmisoikeushömpötystä vasemmistolle, palkat alas maahanmuutolla, koska paskat suomalaiset eivät suostu tekemään töitä ilmaiseksi Kokoomukselle.

Tämä on osa woketuksen ohella osa sitä äärikapitalismin ja uusvasemmiston pyhää liittoa. En tiedä, onko se sattumaa, mutta Suomihan ei ole ainoa valtio, jossa nyt pakotetaan aggressiivisesti tätä "työperäistä maahanmuuttoa". Esimerkiksi Britanniassa konservatiivihallitus avasi rajat ja aloitti kaksi vuotta sitten ennätyksellisen maahanmuuttovyöryn, esimerkiksi sallimalla ulkomaalaisten opiskelijoiden perheenyhdistämiset.

Roope

Ja totta kai Hesarikin hyppäsi kyytiin.

Helsingin Sanomat, pääkirjoitus: Suomen jättänyt hoitaja näytti Suomelle peiliä 13.12.2022

Vai että ihan peiliä.

Quote from: Pääkirjoitus, HSJUHLAPUHEET työperäisen maahanmuuton tärkeydestä asettuivat mittakaavaan, kun HS kertoi viikonloppuna sairaanhoitaja Anudari Boldbaatarin kokemuksista (HS 10.12.).
...
Boldbaatarin kokemukset nostivat viikonloppuna ymmärrettävästi myrskyn. Migrin toiminta näytti ilkeilyltä, sillä virkailijan väärä tulkinta tiliotteesta olisi ollut helppo selvittää. Ratkaisu salata päätöksen perusteet loukkasi paitsi oikeusturvaa myös käsitystä hyvästä virkatyöstä.

Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja Ilkka Haahtela reagoi kohuun pyytämällä lauantaina anteeksi "asiakkaaltamme ja Suomelta". Hyvä sekin, vaikka monesta taitaa tuntua erikoiselta, että viranomainen voi aiheuttaa virheellä ihmiselle tällaisen piinan ja selvitä siitä pelkällä pahoittelulla.

BOLDBATAARIN tapauksessa huomio keskittyi Maahanmuuttoviraston toimintaan. Arvostelunsa virasto ansaitsikin. On kuitenkin turha kuvitella, että työperäisen maahanmuuton edistämisen ongelmat keskittyisivät vain Maahanmuuttovirastoon.

Pääkirjoitustoimittaja ei taida noteerata maahanmuuton lisääntymiseen liittyviä ongelmia miksikään. Niiden ehkäisemiseksihän Maahanmuuttovirasto valvontaa suorittaa, ainakin pitäisi.

On kuvaavaa, että myrskyä ei aiheuttanut samaan aikaan uutisoitu tieto, että Maahanmuuttovirasto on myöntänyt työlupia thaimaalaisille hierojile, joita on tavattu seksipalveluja myyvistä hieromalaitoksista. Työperäisen maahanmuuton edistämistä jos mikä.

Quote from: Pääkirjoitus, HSVirastolla on toki perinteisesti ollut tärkeä rooli Suomen maahanmuuttopolitiikassa, joka on lähinnä pyrkinyt estämään ulkomaalaisia saapumasta Suomeen. Se on vaikuttanut viraston kulttuuriin, jota ei muuteta hetkessä. Silti Maahanmuuttoviraston uudistaminen saattaa lopulta olla yksi helpoimpia tehtäviä, kun Suomesta yritetään tehdä ulkomaiselle työvoimalle houkuttelevampaa maata.

On melkoisen paksua väittää Suomen maahanmuuttopoltiikan pyrkivän estämään ulkomaalaisia saapumasta Suomeen, kun Suomen turvapaikkapoltiikka on EU:n liberaalein ja muukin maahanmuuttopolitiikka liberaalisuudessaan aivan kärkeä Ruotsin jälkeen. Jopa laittomille siirtolaisille on järjestetty Suomessa paremmat palvelut kuin mitä turvapaikanhakijat tai edes oleskeluluvan saaneet pakolaiset saavat monissa muissa EU-maissa.

Quote from: Pääkirjoitus, HSVAIKEAMPAA on muuttaa suomalaista asenneilmapiiriä, joka torjuu tulijoita tehokkaasti.

Mikä helvetin asenneilmapiiri tähän taas tempaistiin?

Quote from: Pääkirjoitus, HSMaahanmuuttajista puhutaan Suomessa pääsääntöisesti ikävään sävyyn ja ongelmalähtöisesti.

Ongelmia aiheuttavista maahanmuuttajista puhutaan ongelmalähtöisesti. Jos siellä toimituksessa ei ole huomattu, niin maahanmuutto on Suomelle keskimäärin tappioillista, ylimääräisiä kustannuksia aiheuttavaa, mikä taas johtuu maahanmuuttopoltiikasta, jota pitäisi välttämättä korjata. Se taas ei onnistu ilman keskustelua ikävistä asioista.

Quote from: Pääkirjoitus, HS
Rekrytoinneissa on rakenteellista rasismia, kielitaitovaatimuksista ei jousteta, eikä ulkomaalaisia tutkintoja arvosteta.

Naurettavia väitteitä, joiden tarkoitus on vain syyllistää työnantajia.

Quote from: Pääkirjoitus, HSTyöperäinen ja humanitäärinen maahanmuutto erotellaan tiukasti, vaikka turvapaikanhakijoillakin on osaamista.

Onnetonta pyristelyä, kun humanitaarinen maahanmuutto tiedetään valtavaksi rahareiäksi. Yhden irakilaisen turvapaikanhakijan keskimääräiset elinkaarikustannukset ovat Suomessa noin 700 000 euroa, eivätkä yksittäistapaukset muuta tätä miksikään.

Quote from: Pääkirjoitus, HSIso kysymys koskee myös erityisesti vasemmiston hellimää saatavuusharkintaa, jossa työlupaa ei myönnetä, jos sopivaa työvoimaa on – edes teoreettisesti – tarjolla Suomessa tai EU:ssa. Saatavuusharkinta edustaa juuri sitä perustorjuvaa suhtautumista ulkomaalaisiin, jonka moni vasemmistopoliitikkokin on viime päivinä halunnut Maahanmuuttovirastosta juuria. Kannattaisiko asennemuutos aloittaa omista ohjelmista?

Ai tällainen asennemuutos, että ammutaan itseä ja muita suomalaisia jalkaan? Vastaus on ei.

Quote from: Roope on 06.04.2015, 04:05:06
QuoteMaarit Feldt-Ranta: Faktat tiskiin työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta

Yksi meilläkin jatkuvasti esiin nouseva, erityisesti Kokoomuksen, RKP:n ja Juhana Vartiaisen keppihevosista on lisätä talouskasvua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinta poistamalla.

Kun meidänkin vaalikamppailussa yksi jos toinen on esittänyt ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista, on nyt hyvä lyödä faktat pöytään ja jatkaa keskustelua niiden pohjalta. Minun ja sosialidemokraattien johtopäätös on tässäkin asiassa, ettei naapurin tekemiä virheitä kannata toistaa vaan niistä kannattaa ottaa opiksi.

Naapurimaassa Ruotsissa poistettiin vuonna 2008 EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevalta työvoimalta saatavuusharkinta. Nyt naapureilla alkaa olla dataa ja tutkimustuloksia, joista selviää, mihin uudistus Ruotsissa johti.

Laajan tehdyn tutkimuksen päätulos oli se, että seuraukset ovat olleet suurelta osin muita kuin lähdettiin hakemaan:

1) Tulijoita on ollut melko vähän.

2) Korkeasti koulutetut eivät jää Ruotsiin kovin pitkäksi aikaa.

3) Työtekijöiden muutto on kohdistunut ylitarjonta-aloille (suoritustason matalapalkka-alat) eikä työvoimapula-aloille, kuten oli tarkoitus.


Koko Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM), Malmö University tekemään laajaan tutkimukseen löydät tästä http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/17818/Current%20Themes%2015%20muep.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Johdin keväällä 2011 hallitusneuvotteluissa maahanmuuttopoliittista ryhmää ja pidin työperäisen maahanmuuton osalta kiinni kahdesta asiasta: 1) että Suomi säilyttää työperäisessä maahanmuutossa saatavuusharkinnan ja 2) että seuraamme Ruotsin kokemuksia asiassa, ennenkuin arvioimme asiaa uudelleen. Molemmat kirjaukset osoittautuivat viisaiksi ja kestäviksi.
Blogi 5.4.2015

Quote from: Pääkirjoitus, HSON ironista, että kohun keskellä työministeri Tuula Haatainen (sd) lähti maanantaina Intiaan houkuttelemaan työvoimaa Suomeen. Hallituksen tavoitteena on työperusteisen maahanmuuton kaksinkertaistaminen ja koulutusperusteisen maahanmuuton kolminkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä.

Niin on joka tapauksessa tehtävä. Suomi tarvitsee ulkomailta työntekijöitä elintason ja palvelujen turvaksi. Osaajapula uhkaa muodostua kasvun jarruksi, minkä lisäksi kisaa käydään myös suorittavan työn tekijöistä. Boldbaatarin tapaus muistutti, että Suomi lähtee tähän kisaan pahalta takamatkalta.

Suomalaisten elintasoa ei voida turvata tai kestävyysvajetta kuroa umpeen maahanmuutolla. Se nyt vain on mahdotonta reaalimaailmassa, kuten voi havaita muutamalla yksinkertaisella laskutoimituksella, jotka vetävät maton alta maahanmuuton moninkertaistamistavoitteilta. Mutta mitäpä siellä Hesarin kuplassa muutenkaan muusta Suomesta tai realismista välitetään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Ilta-Sanomat: Pääkirjoitus: Maahanmuuttoviraston on muutettava asennettaan – ammattilaisille on ottajia muuallakin 12.12.2022

Hokevat nyt tätä "asennetta" kuin olisivat olleet kaikki samassa keskustelutilaisuudessa nyökkäilemässä.

Quote from: Pääkirjoitus, ISMAAHANMUUTTOVIRASTO (Migri) oli viikonloppuna jälleen kerran arvostelun kohteena – ja syystä. Helsingin Sanomat (10.12.) kertoi mongolialaisesta sairaanhoitajasta, joka oli opiskellut suomen kielen ja työskenteli HUS:ssa koronapotilaiden hoitajana.

Migri antoi hänelle kielteisen oleskelulupapäätöksen ja syytti väärennetyn asiakirjan esittämisestä. Alkoi kahden vuoden epätietoisuus. Usean mutkan kautta Migri myönsi hänelle lopulta oleskeluluvan ja täyden työnteko-oikeuden tämän vuoden marraskuussa. Sairaanhoitaja päätti kuitenkin poistua Suomesta, koska Migrin käytös tuntui hänestä mielivaltaiselta.

Quote from: Pääkirjoitus, ISASENTEELLISTA MUUTOSTA todella tarvitaan. Suomen haitallisesta huoltosuhteesta on kirjoitettu loputtomasti. Vastedes tarvitsemme Suomeen valtavasti työperäistä maahanmuuttoa tai hyvinvointivaltio sellaisena kuin se nyt tunnemme muuttuu kovin toisenlaiseksi. Esimerkiksi Suomen suurimpia vientialan yrityksiä edustava Teknologiateollisuus on vaatinut vuosittaisen nettomaahanmuuton kasvattamista 50 000 ihmiseen vuoteen 2030 mennessä.

Nykyisellään maahanmuutto huonontaa Suomen huoltosuhdetta.

Työperäinenkään maahanmuutto ei pysty rahoittamaan hyvinvointivaltiota, kun se ei pysty rahoittamaan edes haittamaahanmuuttoa. Sellaista täsmämassamaahanmuuttoa ei ole tapahtunut missään, eikä tule tapahtumaan Suomessa etenkään, kun tulijat eivät olisi enää esimerkiksi virolaisia vaan Euroopan ulkopuolelta, mikä luo omat ongelmansa.

Quote from: Pääkirjoitus, ISMigrin muutoksen tarpeesta puhui myös viraston entinen ylijohtaja Jari Kähkönen irtisanoutuessaan tehtävästään keväällä. Kähkösen mukaan Suomi tarvitsee sujuvaa maahanmuuttoa, ja Maahanmuuttovirasto ripeää uudistumista. "Suomen maahanmuuttojärjestelmä on rakennettu eri lähtökohdista kuin tämän hetken yhteiskunnalliset tarpeet", hän sanoi tiedotteessa.

On ilmeistä, että Jari Kähkönen – joka muuten oli todella surkea lausunnoissaan ja luultavasti myös tehtävässään – ei edes tunnista, mitkä ne todelliset yhteiskunnalliset tarpeet ovat, toisin kuin Jorma Vuorio aikoinaan.

Quote from: Pääkirjoitus, ISON HIENOA, että Migrissä ymmärretään toiminnan valtavat muutostarpeet. Toki viraston on huolehdittava maahantulon ehtojen täyttymisestä, mutta sen on käännettävä ajatusmaailmansa muotoon, jossa Suomi tarvitsee työperäisiä maahanmuuttajia. Lisäksi oleskeluluvan käsittelyprosessin pitää muuttua huomattavasti nykyistä nopeammaksi.

Suomessa on viimeistään nyt ymmärrettävä, että emme ole ammattitaitoisten tulijoiden listalla superhoukuttava maa. Siksi työperäisen maahanmuuton esteet, joita on muitakin – esimerkiksi tarveharkinta – on minimoitava.

Viranomaisten on toimittava niin, ettemme tuhoa itse mahdollisuuksiamme saada Suomeen työperäistä maahanmuuttoa.

On paljastavaa, että myös Ilta-Sanomissa ainoa konkreettinen muutosvaatimus on halpatyövoimaa koskevan tarveharkinnan poistaminen.

Myös työperäinen maahanmuutto voi olla monin tavoin haittamaahanmuuttoa, ja juuri sitähän tässä nyt halutaan lisää vaatimalla sääntelyn ja valvonnan purkamista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Nikolas

Quote from: Nikolas on 12.12.2022, 22:52:05

Kun Migri joutuu vetämään noin monta eri roolia samanaikaisesti, ei ole ihme jos siellä menevät puurot ja vellit sekaisin.

Minä palastelisin Migrin kolmeen osaan:

  • Virasto A, joka käsittelee kaikki ulkomaalaisten hakemukset Suomen kansalaisuuden saamiseksi.
  • Virasto B, joka käsittelee kaikki todelliseen työperäiseen siirtolaisuuteen liittyvät hakemukset ja muut työperäisen siirtolaisuuden asiat.
  • Virasto C, joka käsittelee kaikki muut mahdolliset maahanmuuttoasiat, myös turvapaikanhaun ja pakolaisuuden.

Vedän tuohon mukaan vielä sellaisenkin näkökulman, että joissain piireissä maahanmuutto niputetaan yhdeksi klimpiksi ikään kuin kyseessä olisi muka aina sama asia, vaikka oikeasti ei ole. Jotkut ovat sosiaaliturvapaikanhakijoita, toiset aivan aitoja koulutettuja ja osaavia maahanmuuttajia, ja näiden lisäksi on myös pieni määrä aidosti turvapaikan tarpeessa olevia pakolaisia. Jos näiden hakemuksia käsiteltäisiin eri virastoissa, joilla on myös eri nimi, kaiken maahanmuuton niputtaminen samaksi asiaksi olisi vaikeampaa. Jos joku löytäisi yhden viraston toiminnasta moitittavaa, arvostelu ei koskisi niitä muita.

räsänen

Quote from: Nikolas on 13.12.2022, 08:45:09
Ajattele vaikka sitä virastoa, jossa kahlataan turvapaikkahakemuksia: Koko ajan tulee eteen tekaistuja kurpitsavankkuritarinoita, ja melkein jokainen hakija on sosiaaliturvapaikanhakija. Toisessa virastossa taas tutkitaan opintotodistusten ja työtodistusten aitoutta, ja käydään keskusteluja kotimaisten työnantajien kanssa. Kolmannessa virastossa pengotaan työhistoriaa, vakituista asumista, rikoshistoriaa (jota ei pitäisi olla) ja erinäisiä perhesuhteita. Ne virastot tekevät eri asioita, ja siksi virkailijat kannattaa pitää tiukasti omalla osaamisalueellaan.

Nämä on makuasioita puolin ja toisin. Euroopassa on monessa maassa juurikin noin, että eri hakemukset käsitellään omassa virastossa. Varmasti siinä on puolensa kun on kansalaisuusvirastoa, oleskelulupavirastoa ja turvapaikkavirastoa.Mutta ongelmatkin ovat juuri sellaisia joita yritin tuolla kömpelöllä esimerkillä firman HR-osastosta selittää. Eli ongelmana on se, että se virasto joka myöntää esim. kansalaisuuden saa varsin niukasti tietoa hakijan muusta hakemushistoriasta tai hakijan historiasta ylipäätään koska se on sirpaleina pitkin eri virastoja. Ja se tieto on päätöksen kannalta arvokasta. Tiedon saannin estää tiukat tietosuojalait jotka suomessakin on varsin tiukat. Kun asiat ovat yhdellä viranomaisella, kaikki maahanmuuttoon liittyvät tieto on kaikkien prosessien käytettävissä.

Mutta tuo on oikeastaan sivuseikka enkä tuon vuoksi ole muodostanut vastakkaista mielipidettä. Oikeasti kannattaa miettiä mitä on nyt tapahtumassa, kuka Migriä on pilkkomassa. Eli kenen toimesta ja mitä sillä haetaan? No tämä suvakkihallitus sitä kaavailee, ja enkä usko että kyse on mistään linjojen tiukennuksesta vaan jostain ihan muusta. Minulle em. on riittävä syy vastustaa sitä pilkkomista koska sillä pilkkomisella haetaan jotain sellaista, joka tuskin on nuivaa miellyttävää. Kenties helpompi ohjailla ja painostqaa pientä virastoa? tms.  Ja tämä mongolialaisen naisen tapaus on osa tämän prosessin aloitusta, ihan selvästi tilattu kausti. Mitätön juttu joka paisuttamalla paisutettiin kaustiksi.

Roope

QuoteSanna Valtonen seuraa työssään maahanmuuttajien lupa­ruljanssia –  Nyt hän puhuu suunsa puhtaaksi

MAAHANMUUTTOVIRASTO (Migri) yrittää ilman päteviä perusteita karkottaa maasta osaavia ammattilaisia ja hylätä heidän oleskelulupiaan, ja se on virastolle tyypillinen toimintatapa.

Tätä mieltä on Tampereen yliopiston tutkija ja Turvapaikan hakijoiden tuki ry:n puheenjohtaja Sanna Valtonen. Valtonen on kertomansa mukaan törmännyt kymmeniin vastaaviin tilanteisiin muutaman viime vuoden aikana auttaessaan maahanmuuttajia oleskelulupien kanssa. Hän johtaa järjestöä, joka tekee oleskelulupahakemuksia maahanmuuttajille.

HS kertoi aiemmin mongolialaisesta sairaanhoitajasta Anudari Boldbaatarista, jonka oleskeluluvan Migri hylkäsi väärin perustein.

Boldbaatarin saama kohtelu ei ole Valtosen mukaan yksittäistapaus, vaan tavanomainen esimerkki Maahanmuuttoviraston yleisestä toimintatavasta.

"Suuri osa asiakkaistamme on pakolaistaustaisia, mutta törmäämme jatkuvasti myös tapauksiin, joissa esimerkiksi työntekijän tai perhesiteeseen perustuva lupa on evätty kyseenalaisin perustein", Valtonen sanoo.

[...]

MAAHANMUUTTOVIRASTON lupa- ja kansalaisuusyksikön johtaja Pauliina Helminen ei tunnista sitä, että oleskelulupapolitiikka olisi kiristynyt ja sen vuoksi lupia evättäisiin tieten tahtoen ja aiempaa enemmän. Hän ei ota kantaa yksittäisiin tapauksiin, vaan puhuu asiasta yleisellä tasolla.

"Meillä ei ole linjaa tai lainsäädäntöä esimerkiksi siitä, että maassa oleskelun peruste ei voisi muuttua. Jos on esimerkiksi tullut maahan turvapaikanhakijana ja sitten hakee oleskelulupaa perhesiteiden takia, aina arvioimme sen hetkisen tilanteen ja ovatko perusteet haetulle luvalle olemassa."

Helmisen mukaan suurin osa Migrin asiakkaista saa myönteisen oleskeluluvan: tänä vuonna peräti 85 prosenttia lupahakemuksista on hyväksytty.

Mitä tulee kielteisiin päätöksiin, toisinaan virhearvioita kuitenkin tapahtuu, Helminen toteaa.

"Hyvin kriittisesti seuraamme itsekin sitä, milloin meidän päätöksissä todetaan puutteita tai menettelyvirheitä ja miten meidän päätöksemme muutoksenhakuelimissä etenevät. Ei ole tavatonta, että toisinaan hallinto-oikeus kumoaa tekemämme päätöksen esimerkiksi muuttuneiden olosuhteiden johdosta tai arvioimalla asioita eri tavoin kuin virastossa."

[...]

Sanna Valtonen kokee, että koko asenneympäristömme kaipaisi pöllyyttämistä.

"Tarvitsemme ammattitaitoista työvoimaa. Olisi järkevää hyödyntää jo maassa olevaa, täällä koulutettua väkeä. Mutta meillä on jonkinlainen työkulttuuriin pesiytynyt ennakkoluulon ja ikuisen epäilyksen eetos ulkomaalaisia kohtaan: ikään kuin joku yrittäisi hyötyä Suomesta, keplotella itsensä tänne ilman perusteita. Toivottavasti tämä muuttuisi."
Helsingin Sanomat 14.12.2022

Quote from: Marianne Riiali, HSMutta meillä on jonkinlainen työkulttuuriin pesiytynyt ennakkoluulon ja ikuisen epäilyksen eetos ulkomaalaisia kohtaan: ikään kuin joku yrittäisi hyötyä Suomesta, keplotella itsensä tänne ilman perusteita.

Melko humoristinen kommentti aktivisti Valtoselta, joka nimenomaan on ottanut olemassaolonsa tarkoitukseksi keplotella Suomeen mahdollisimman monta hylättyä turvapaikanhakijaa, joiden hakemukset on todettu moneen kertaan perusteettomiksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Näkkileipä

Quote...Helmisen mukaan suurin osa Migrin asiakkaista saa myönteisen oleskeluluvan: tänä vuonna peräti 85 prosenttia lupahakemuksista on hyväksytty.

Mitä tulee kielteisiin päätöksiin, toisinaan virhearvioita kuitenkin tapahtuu, Helminen toteaa.

"Hyvin kriittisesti seuraamme itsekin sitä, milloin meidän päätöksissä todetaan puutteita tai menettelyvirheitä ja miten meidän päätöksemme muutoksenhakuelimissä etenevät. Ei ole tavatonta, että toisinaan hallinto-oikeus kumoaa tekemämme päätöksen esimerkiksi muuttuneiden olosuhteiden johdosta tai arvioimalla asioita eri tavoin kuin virastossa."...
Mitä tulee myönteisiin päätöksiin, niin todennäköisesti niissä tapahtuu todella paljon enemmän virhearvioita kuin kielteisissä.
Mutta niitä ei uskalleta myöntää saati tutkia. Miksi vain kielteisissä päätöksissä nähdään puutteita ja menettelyvirheitä, mutta vastaavasti hakijoille myönteiset päätökset koetaan automaattisesti ehdottomasti oikeiksi ja virheettömiksi päätöksiksi?

Todennäköisesti tiedän oikean vastauksen, se vahingoittaisi vakavasti Suomen turvapaikkabisneksiä ja vähentäisi huomattavasti motivaatiota hakea turvapaikkaa Suomesta.

Jos kaikkien turvapaikanhakijoiden tapaukset tutkitaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti ja kielteiset/myönteiset päätökset tehdään ainoastaan todellisten tutkittujen faktojen pohjalta, niin silloin Suomeen pääsisi vain hyvin pieni määrä aitoja turvapaikanhakijoita, koska suurin osa hakemuksista hylättäisiin perusteettomina ja lukemattomia euroja säästyisi paljon tärkeämpiin kohteisiin.

Roope

QuotePääkirjoitus: Jos maahanmuuttajia halutaan ratkaisuksi Suomen ongelmiin, on suomalaisten tehtävä töitä sen onnistumiseksi

Maahanmuuton yhteydessä puhutaan kotouttamisesta, mutta jokseenkin hämmentävää on vuosikymmenten kuluttuakin, että suomalainen yhteiskunta ei osaa sitä vieläkään.

Juuri nyt ollaan huolissaan jengeistä ja nuorison toiminnasta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Kun nuoret maahanmuuttajat ja suomalaisnuoret, jopa lapset, tekevät rikoksia, pitävät keinoinaan väkivaltaa ja aiheuttavat pelkoa, on koko yhteiskunnan katsottava omiin tekoihinsa. Missä on epäonnistuttu?

Suomessa surraan väestön vähyyttä ja erityisesti ikäpyramidin muotoutumista. Mitä vähemmän meillä on lapsia ja nuoria, sitä vähemmän on ihmisiä pitämässä huolta vanhenevasta väestöstä. Kysymys ei ole pelkästään hoitoalan työvoiman tarpeesta vaan työvoimapulasta hyvin monella alalla.

Suomessa opiskelleen ja sairaanhoitajana työskennelleen mongolialaisen Anudari Boldbaatarin kohtelu on kuohuttanut viime aikoina. Mongolialainen nainen on opiskellut sairaanhoitajaksi Suomessa ja hän työskenteli teho-osastolla (HS 10.12.). Tästä huolimatta hän joutui taistelemaan oleskeluluvasta Suomeen. Lopputuloksena oli karkotuspäätös. Boldbaatarista tehtiin poliisille tutkintapyyntö Migrin tulkittua hänen tiliotettaan virheellisesti. Lisäksi Migri suhtautui kriittisesti hänen lyhytaikaisiin työsuhteisiinsa.

[...]

Uudistukset ovat tarpeen ja kuvattu tapaus on surullinen ja järkyttävä tosielämän kertomus Maahanmuuttoviraston toiminnasta. Pormestari Juhana Vartiainen totesi lauantaina Twitterissä osuvasti, että virasto on aikoinaan perustettu nimenomaan estämään ulkomaalaisten tulo Suomeen. Vartiaisen mukaan Migri on jäänyt valovuosien päähän siitä hyvästä palvelukulttuurista, johon toiset virastot pyrkivät.

Migrin ja kaikkien viranomaisten tulee olla tehtäviensä tasalla. Sen lisäksi on Suomessa ymmärrettävä, että uusia asukkaita ja yhteiskunnan jäseniä tarvitaan. Huippuhuono esimerkki on tietysti se, että Suomessa opiskellut ja töitä tekevä ihminen ei saa oleskelulupaa. Maahanmuuttoviraston toiminnassa tuntuu olevan korjattavaa. Hämmentävää on se, että todella monet tahot vaikuttavat myös olleen tietoisia viraston puutteista.

Se ei vielä riitä, että ihmiset saavat laillisen oikeuden olla Suomessa. Meidän pitäisi pystyä saamaan myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole suomalaista koulutusta ja työpaikkaa, viihtymään, olemaan osallisia ja tuntemaan olonsa tervetulleiksi. Tähän pitää panostaa vaikkapa kunnissa, yhdistyksissä ja työpaikoilla. Koulutuksen vastaavuuksiin suomalaisten tutkintojen kanssa on saatava apua ja esimerkiksi suomen kielen oikeanlaiseen opetukseen panostettava.
Keskipohjanmaa 11.12.2022
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope2

Keskiviikon (14.12) Ylen Pyöreä pöytä-ohjelmassa keskustelivat Ylen kaikkiin formaatteihin tunkema Maija Vilkkumaa, kirjailija Juha Itkonen ja entinen Talouselämän päätoimittaja Pekka Seppänen. Aiheena oli tietysti Migri.

Kaksi heistä, Itkonen ja Vilkkumaa  (...Hesarin asiokas tutkiva journalismi on osoittanut...) olivat hotkaisseet syötin mahalaukkuun asti. Pääkysymys oli: Mistä nihkeä maahanmuuttokuva on Migriin pesiytynyt? Vilkkumaa nosti sen kahteen otteeseen peräti Persujen ansioksi.

"Jorvin Ensiavussa on hätätila ja ajetaan pois sairaanhoitaja".
"Ehdottomasti lisää ihmisiä tänne".
"Hesarin jutut jäävuoren huippu".
"Maahanmuutokriitikot sanovat, että tulijat huijaavat".

Ikosen vaimolla nyhtökaurayritys, jossa paljon ulkkareita, koska suomalaisia ei saatu raskaaseen tehdastyöhön. Migrin kanssa säännöllisesti ongelmia ja jatkuva epäluulo ja Migrin tarkoitus oli ajaa nämä ihmiset ulos.

Seppänen:"En tunne yksityiskohtia, mutta vaikea tilanne kun toinen osapuoli ei voi koskaan kertoa kaikkia asioita, joten joudumme keskustelemaan lehtitietojen perusteella".

Itkonen: "Vaikea uskoa, että tässä olisi mitään epäselvää, kun on pyytänyt anteeksi".


Seppänen:"Migrin sivuilla todetaan, että Viraston tehtävänä on edistää hallittua maahanmuuttoa. Viraston tulevaisuuden Viso on "elinvoimaisen ja turvallisen Suomen rakentaminen".


Ja loppuhuipennus:

Seppänen: "Mongolialaistyttö esittää videossa, että tarvitaan ennekaikkea muutos Suomen ulkomaalaislakiin. Mitäs me kansalaiset olemme tehneet, jotta meidän valitsemat edustajat muuttaisivat ulkomaalaislakia?"

Vilkkumaa: "En edes tiedä mikä Suomen ulkomaalaislain..."

Itkonen: "Multakin loppuu asiantuntemus..."

Ja sitten äkkiä siirryttiin seuraavaan aiheeseen ...


https://areena.yle.fi/podcastit/1-64146564


"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Roope

QuoteSuomi unissakävelee kohti hyvinvointivaltion kriisiä

Puheet lämmitetyistä teltoista espoolaisen päivystyksen edessä paljastavat vauhdin, jolla hyvinvointivaltio on ajautumassa vaikeuksiin, kirjoittaa kaupunkitoimituksen esihenkilö Lari Malmberg.

"KOHTA mennään tilanteeseen, että päivystysten eteen joudutaan laittamaan lämmitettyjä telttoja."

Näin sanoi Hus Akuutin toimiala­johtaja Maaret Castrén HS:lle tiistaina. HS kertoi samassa artikkelissa, että ambulanssit eivät ole pystyneet tuomaan akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita Jorvin päivystykseen kymmeneen päivään. Taustalla on terveyden­hoidon ankara työvoima­pula.

Ihan telttasairaalatilanteessa ei taideta todellisuudessa vielä olla, mutta Castrénin vertauskuva on pysäyttävä.

Se tuo mieleen uutiskuvat maailman kriisialueilta. Sodista ja luonnonkatastrofeista. Sieltä jostain kaukaa.

Eihän tällaisen pitänyt olla mahdollista pohjoisessa hyvinvointivaltiossa?

PUHE Suomen pahenevasta työvoimapulasta on muistuttanut 2000-luvulla huolestuttavalla tavalla globaalia keskustelua ilmastonmuutoksesta. Television ajankohtaisohjelmissa vierailevien asiantuntijoiden otsat kurtistuvat huolestuneille rypyille, mutta todellisiin ratkaisuihin ei niiden kipeyden vuoksi kukaan tunnu olevan valmis.

Suomi unissakävelee kohti hyvinvointivaltion kriisiä kuten maailma unissakävelee kohti ilmaston peruuttamatonta muutosta.

[...]

Kun kuva on selvä, on aika siirtyä ratkaisuihin.

Jonkinlainen yhdistelmä maan sisäistä muuttoa ja maahanmuuttoa lienee osa pelastuspakettia.

HS kertoi viime lauantaina mongolialaisesta sairaanhoitajasta, joka ajautui maahanmuuttoviraston kanssa kafkamaiset mittasuhteet saavuttaviin ongelmiin. Jos hyvinvointivaltio halutaan säilyttää, asenteet maahanmuuttoon on asiantuntijoiden mukaan pakko päivittää.
Helsingin Sanomat 15.12.2022

Kun ei voida puhua suoraan, mitä ne "todelliset ratkaisut" olisivat, jauhetaan kiertäen "asenteista", jotka on "asiantuntijoiden" mukaan "pakko päivittää". Mitä se muka tarkoittaa konkreettisesti? Haittamaahanmuuton kasvavista ongelmista vaikenemista?

Asenteet tai laitkaan eivät estä palkkaamasta vaikka kuinka paljon maahanmuuttajia, ellei sitten tarkoiteta, että vaatimustasoa pitäisi laskea pätevyyden ja kielitaidon suhteen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset