News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Energian hintakriisi

Started by Jaska Pankkaaja, 30.11.2021, 20:04:22

Previous topic - Next topic

Linkster

QuoteLähivuosina tähän on lähes välttämättä tulossa muutosta: omakotitaloihin tulee saamaan järkevään hintaan luokkaa 10 kWh akuston, minkä jälkeen millä tahansa omalla menetelmällä tuotettu sähkö on halvempaa kuin kartellilta ostettu. Sitä ennen kannattaa yrittää pudottaa kulutus minimiin; sähkölämmitykset pois ja mieluummin vastukset pois kaikissa muodoissa (pyykin- ja astianpesukoneet, ilmastoinnin esilämmitys yms). Kylmälaitteet kylmään tilaan tai niin, että ne saavat kylmää ulkoa. Kun sähköä käyttää vain valaistukseen, elektroniikkaan ja pienten laitteiden pyörittämiseen, kulutus on niin pieni, että sen kanssa pärjää.
Nythän yritetään kovasti saada kulutusta ylös ja ihmiset kiinni verkkoon (lobataan sähkö/lämpöpumppu lämmitysjärjestelmiä, sähköautoja, suurempia liittymiä ym). Kun tuota vastaan hetken jaksaa potkia vastaan, niin napanuoran katkaisu onnistuu.

Tästä skenaariosta olisi oikein tervehdyttävää nähdä konkreettisia lukuja. Teknisissä artikkeleissa ( vaikkapa TM) on tuota akkuvallankumousta toitotettu vuodesta toiseen ja koko ajan on nurkan takana kurkkimassa aina vain mullistavampi akkuteknologia. Akut ovat toki kehittyneet, mutta ei näillä kaupasta ostettavilla nyt ihan mahdottomuuksia sentään tehdä.
Aivan uuteen rakennukseen voisi jo suunnitteluvaiheessa kehitelläkin eri energiamuotojen yhdistelmiä- aurinko, kunnollinen keskuslämmitys jonka lämpö voitaisiin tuottaa jotain polttamalla jne.
Sensijaan sähkön tuottaminen itse ei nähdäkseni ole ihan kauhean kustannustehokasta saatika loppupelissä kovinkaan paljon halvempaa kuin ostosähkö.
Jos lasketaan todelliset kustannukset laitteiston rakentamisesta ja ylläpidosta on takaisinmaksuaika edes 0-tilanteeseen (säästämisen aloitukseen) pahimmillaan rajaton.
Omassa takka/suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa on vuotuinen kulutus jossain 18 000kWh tietämillä. Olen toki kuullut muutamalta "säästäjältä" kuinka minun kannattaisi heti vaihtaa esim.maalämpöön ja alkaa välittömästi mittavat säästöt.
Tuntuu näillä nuukimmilla hahmoilla olevan eri matematiikankirja kuin minulla aikanaan.
Kyllä ne muutostyöt ja laitteiston hankinta vain lisäisivät asumiskulujani radikaalisti.  Mainosmiehet ovat jotenkin vain saaneet sen alkuinvestoinnin katoamaan tuosta ikiliikkujayhtälöstä.
Minun kohdalla se alkusatsaus voisi olla vaikkapa 30 000€ tjsp. Aletaan sitten "heti säästämään" jostain parin tonnin vuosittaisesta sähkölaskusta vaikkapa mainostettu puolet niin aika optimisti saa olla jos tuon pystyy itselleen myymään "mittavana säästönä".
Miten sen pienvoimalan kanssa sitten? Toki harrasteena varmasti hauskaa, mutta miten käytännössä.
Aurinkopaneeleitakin kovasti kauppailevat minun 200m2 katolle. Kymppitonnin satsauksella jopa viidensadan säästö/vuosi. Invertteritakuu jopa 7 vuotta!
Tänne pohjoisiin oloihin ei oikein huonompaa ideaa ole, sähköntarpeen ollessa kovimmillaan on auringon säteily heikoimmillaan.
Uuteen (kuvitelmissa) hirsitalooni tulisi painovoimainen ilmanvaihto, massiivinen varaava tulisija jolla lämmitettäisiin myös käyttövesi, puukias ja mahdollisimman vähän sähkölaitteita.

insinörtti

^ olet väärällä tuhatluvulla. Homma muuttuu kannattavaksi kun sähkönkulutus on max satoja kWh/kk - ei tuhansia. Silloin siirto- ja perusmaksujen vuoksi kokonaishinta muodostuu niin suureksi, että lähes mikä tahansa on edullisempaa.

Sinänsähän omassa tuotannossa ei ole mitään järkeä, että saman tekevät suuret laitokset paljon tehokkaammin. Voihan itse sorvata vaikka M8 muttereita, mutta halvempia ne ovat kilopultissa. Kyse on siitä, että yhtiöt monopoliaseman turvin, suuressa ahneudessaan ovat hinnoittelemassa itsensä pihalle. Silloin kilpailussa minä pärjään vähän heikommillakin eväillä.

Olen ollut aika paljon tekemisissä sekä suurempien, että mikroluokan laitteistojen kanssa, joten niihin liittyvien numeroiden väittäisin olevan hallussa. Tulokset vain eivät missään tapauksessa ole yleispäteviä, eli jos minun kannattaa poistua verkosta se ei tarkoita, että kaikkien kannattaisi.

Paawo

^Epäkohta on siinä että on tekemällä tehty ilmiö nimeltä "sähkömarkkinat".  :facepalm:
En sen kummemmin sosialismin puolesta rummuta mutta sähköverkko on osa nykyaikaisen maailman infrastruktuuria siinä missä liikenneverkot, muunkin energian jakelujärjestelmät tai terveydenhuolto.

Energian tuotanto ja varastoitavan energian jakelu on sitävastoin täysin mahdollista ja jopa järkevästi yksityistää kunhan samalla tehokkaasti ennaltaehkäistään kartellien muodostuminen eri toimitusketjun kaikissa vaiheissa. Markkinataloudella on paikkansa mutta erilaisten monopolien pyörittäminen täytyy pitää poliittisen vastuun piirissä.

Carunan myynti oli vain yksi kardinaalivirheistä joita on pölhölän historiassa ahneuksissaan tehty, mutta kelpaa hyvin esimerkiksi siitä miten käy kun pukki päästetään, ei vaan suorastaan perseestä potkien viedään kaalimaalle. :facepalm: Tuomiot ovat vielä jakamatta.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Linkster

Vai niin.
Esitä nyt hyvä insinörtti niitä lukuja. Tuolla pohjalla asiasi on kuin myyntimiesten puheita.
Faktat kiinnostavat - ei usko.

insinörtti

Quote from: Linkster on 02.12.2021, 10:03:37
Vai niin.
Esitä nyt hyvä insinörtti niitä lukuja. Tuolla pohjalla asiasi on kuin myyntimiesten puheita.
Faktat kiinnostavat - ei usko.

Mitä lukuja olet vailla? Omissa sähkölaskuissani on jo useampaan kertaan loppusumma/käytetyt kWh hinta ylittänyt 50 sentin rajan. Onko epäilyksenalaisena, etten pysty itse tuottamaan sähköä 50 c/kWh hinnalla vai mikä? Tai kenties se, että sähkön myynti- ja siirtohinta laskisivat tulevaisuudessa eivätkä nousisi?

Linkster

Kaipaisin kylmiä lukuja oman sähköntuotannon aloittamisesta. Olen aivan tietoinen sähkölaskussa olevista luvuista eivätkä ne minua kiinnosta.
Laitteisto asennuskuluineen -kiitos!

Tunkki

Rajavartiolaitoksella oli muinoin asemat korvessa lämmitetty ja sähköistetty englantilaisilla Lister-dieselmoottoreilla. Lister pyöritti generaattoria joka antoi sähköt asemalle, ja jäähdytysvedet lämmittivät rakennusta. Osaisikohan joku laskea olisiko tämä systeemi ns. kannattava tänä päivänä?

insinörtti

Quote from: Tunkki on 02.12.2021, 10:12:40
Rajavartiolaitoksella oli muinoin asemat korvessa lämmitetty ja sähköistetty englantilaisilla Lister-dieselmoottoreilla. Lister pyöritti generaattoria joka antoi sähköt asemalle, ja jäähdytysvedet lämmittivät rakennusta. Osaisikohan joku laskea olisiko tämä systeemi ns. kannattava tänä päivänä?

Hyvällä löpögenulla saa sähköä max 4 kWh/litra, huonommalla 3. Lisäksi siitä saa lämpöä saman verran tai hiukan enemmän, mikäli sitä tarvitsee.

Riippuu sitten polttoaineen ja laitteiston käyttökulujen hinnasta ja lämpöenergian arvostuksesta, mikä hinnaksi muodostuu. Valistunut arvaus n 30 c/kWh.

Penan kaveri Eki

Oishan se, jos omistaa omat lääninsä ja pellot täynnä rapsia tai sinappia. Ja verstaalla oma öljyprässi. Mutta mikä on vaihtoehtoiskustannus olla myymättä pellon tuotot puristamolle?

https://www.biottori.fi/tuote/szimmetria-op11-s-oljynpuristin

Vai meinasitko ostaa löpöä Veijolta?

Edit: https://www.rypsienergia.fi/_assets/media/pdf/rypsienergia_esitys.pdf

"Keski-Euroopassa hyvin yleistä, meillä toistaiseksi "kylähullujen" puuhastelua."
"They were some bad people... I say hombres."

insinörtti

Quote from: Linkster on 02.12.2021, 10:11:56
Kaipaisin kylmiä lukuja oman sähköntuotannon aloittamisesta. Olen aivan tietoinen sähkölaskussa olevista luvuista eivätkä ne minua kiinnosta.

Mitä laitteistoa olet asentamassa? Jos esim aurinkovoimalaa, niin asennuksineen ja kaikkine laitteineen käypä hinta on noin 1.2€/Wp ja sähköä siitä saat kilowattitunteina noin 0.8xpaneeliston nimellisteho watteina. Hinta/W nousee laitteiston pienentyessä ja laskee sen suurentuessa. Tuo hinta on noin 5-6 kW laitteelle (30.11 tilanne).
Sähköntuotannon kannalta marras-helmikuun välinen aika on puhdas nolla. Vaikka aurinko paistaisi, paneelien päällä on lunta tai vähintään kuuraa. Helmikuun lopulta lokakuun lopulle tulee selvästi mitattavaa ja hyödynnettävää tehoa; tuottokäyriä eri kuukausilta voin laittaa, mikäli olisit oikeasti tuollaista laitetta harkitsemassa.

insinörtti

Quote from: Penan kaveri Eki on 02.12.2021, 10:31:38
Oishan se, jos omistaa omat lääninsä ja pellot täynnä rapsia tai sinappia. Ja verstaalla oma öljyprässi. Mutta mikä on vaihtoehtoiskustannus olla myymättä pellon tuotot puristimolle?

https://www.biottori.fi/tuote/szimmetria-op11-s-oljynpuristin

Vai meinasitko ostaa löpöä Veijolta?

Edit: https://www.rypsienergia.fi/_assets/media/pdf/rypsienergia_esitys.pdf

Biokaasua voi vielä valmistaa ilman sanktioita ja se kelpaa sellaisenaan, paineistamattomana aggregaatille. Etanolin valmistuksesta voi tulla sanomista, ja jonkin verran myös metanolista. Olisin kyllä saanut luvat tislaamolle, mutta Valviralle pitäisi maksaa suojelurahoja jotain 500 euroa vuodessa siitä, että he lukevat taulukkoni pontikkakanisterien sijainnista ja määrästä.

Lisäys: tuo olisi siis tehnyt moottorikäyttöön kelpaavaa etanoliseosta kamoista, joista ei juomia tehdä (sisältää myös jonkin verran metanolia).

Linkster

Quote from: insinörtti on 02.12.2021, 10:35:08

Mitä laitteistoa olet asentamassa? Jos esim aurinkovoimalaa, niin asennuksineen ja kaikkine laitteineen käypä hinta on noin 1.2€/kWp ja sähköä siitä saat kilowattitunteina noin 0.8xpaneeliston nimellisteho watteina. Hinta/W nousee laitteiston pienentyessä ja laskee sen suurentuessa. Tuo hinta on noin 5-6 kW laitteelle (30.11 tilanne).
Sähköntuotannon kannalta marras-helmikuun välinen aika on puhdas nolla. Vaikka aurinko paistaisi, paneelien päällä on lunta tai vähintään kuuraa. Helmikuun lopulta lokakuun lopulle tulee selvästi mitattavaa ja hyödynnettävää tehoa; tuottokäyriä eri kuukausilta voin laittaa, mikäli olisit oikeasti tuollaista laitetta harkitsemassa.

Kovasti halusin saada sinulta niitä käytännön asiantuntijan lukuja mittaviin säästöihin ja verkosta irtautumiseen.
Näillä voimalautopioilla täytyy pysyä vielä sähköyhtiöiden asiakkaana.
Aurinkohuuhaat voi lukea samaisten sähköyhtiöiden sivuiltakin.
Teoriat teorioina - käytännössä asiat ei nyt sitten niin muutakaan velkoja saataviksi.

insinörtti

Quote from: Linkster on 02.12.2021, 10:46:22
Quote from: insinörtti on 02.12.2021, 10:35:08

Mitä laitteistoa olet asentamassa? Jos esim aurinkovoimalaa, niin asennuksineen ja kaikkine laitteineen käypä hinta on noin 1.2€/kWp ja sähköä siitä saat kilowattitunteina noin 0.8xpaneeliston nimellisteho watteina. Hinta/W nousee laitteiston pienentyessä ja laskee sen suurentuessa. Tuo hinta on noin 5-6 kW laitteelle (30.11 tilanne).

Kovasti halusin saada sinulta niitä käytännön asiantuntijan lukuja mittaviin säästöihin ja verkosta irtautumiseen.
Näillä voimalautopioilla täytyy pysyä vielä sähköyhtiöiden asiakkaana.
Aurinkohuuhaat voi lukea samaisten sähköyhtiöiden sivuiltakin.
Teoriat teorioina - käytännössä asiat ei nyt sitten niin muutakaan velkoja saataviksi.

Se on ihan hyvä. Sähköyhtiöt tarvitsevat hyviä asiakkaita - tulevina vuosina vielä enemmän kuin nyt.

Mikke70

Quote from: Jorma M. on 01.12.2021, 22:53:51
Kokoomuslaisen ajattelun mukaan espalaisen kahvilan ja sen naapurien ei kannata panna kahvikupillisen hinnaksi seitsemää euroa, koska "kahvi ei ole mitenkään sen arvoinen". Samaan kokkarinäkemykseen kuuluu että kaikille pakollisen sähkön hintana voi olla mikä tahansa pyydetty koska "se on markkinataloutta".

Sen kahvikupillisen paras hinta sille kahvilan pitäjälle on se hinta, millä se saa optimaalisen liikevaihdon. En usko, että tämä on pelkästään Kokoomuksen ajatusmaailmaa.

Sähkönmyynnissä ei voi pyytää mitä tahansa, kun kilpailija ei tee niin.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Tabula Rasa

Riippuu ihan kokoluokasta. 300e saat halvimman bensagenun motonetistä tms. Sillä saat kilowatin tai pari piikkitehoa. Sama homma paneeleilla tai muilla.

Suunnilleen näin että mökkikokoluokan pari kilowattia saat tonnilla tai alle jos teet itse, parilla jos asennutat. Omakotitalon energiaratkaisut tyypillisesti viisinumeroisia on tekniikka mikä hyvänsä.

Sitten toiseen asiaan eli energian säilyttämiseen. Siihen on hyvin yksinkertainen keino nimeltä vesi. Lämminvesivaraajaan saat ladattua 1,16kwh lämpöenergiaa per kuutio per aste. Eli 90 asteisesta lämmönvaihtimella 20 asteiseksi meinaa reilua 80 kwh kuution säiliölle jonka kasvaessa uima-altaan kokoluokkaan voit ladata puolen talven vaatimat energiat sinne kerralla tai sitten kun se on halpaa. Mitä sähköön tulee, pumppuvoimalat ovat ylivoimaisimpia suurten energiamäärien akkuja tarvitaan yki pumppu ja gravitaatio hoitaa loput. Ongelma näissä omissa vesivoimalahankkeissa on vain byroslaviahelvetti kuten suomessa yleensä.

Mitä akkutekniikkaan tulee, kilowatin akku maksaa edelleen tyypillisesti 600e/kwh halvimmillaankin omarakenteluna. Seurannut kehitystä tarkkaan sillä silmällä että omia näpertäisin. Litium tai muut hienommat kevyet akut maksavat sitten kertaluokkaa enemmän. Jonkun verran halvemmalla saat kun ostat enemmän tyyliin käytetyn sähköauton akun jostain kolaroidusta sähköautosta, mutta käytännössä juuri tuon alle et saa.

Mitä erilaisiin energiaratkaisuihin tulee, jokaisella omat vahvuutensa ja heikkoutensa joiden läpikäyminen olisi turhan pitkä proggis yhteen viestiin. Päiväruokaa kokkaamaan->
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jannah

Nyt se sitten alkoi. Vaasan Sähkö nostaa 1.1.22  alkaen hintaa 0,5snt kilovattitunnilta.  Ihan kohtuullinen korotus mutta kuinka usein noi voi nostella noita? Toistaiseksi voimassa oleva sopimus mulla päiväsähkö 6,03 ja yösähkö 5,17snt/kwh. Nyt tietenkin turha kilpailuttaa.

-PPT-

Kaikki valittivat että talvi 2019-2020 oli surkea talvi koska ei ollut kertaakaan kunnon pakkasia eikä lunta juuri lainkaan.

Päinvastoin, sehän oli hyvä talvi. Lämmityslaskut varmasti pysyivät aisoissa.

Linkster

Pihvin ja oluen jälkeen tutkin asiaa netistä ja seuraavan jutun irtiotosta sähköverkosta löysinkin.

QuoteJukka Heinosen omakotitalo irrotettiin sähköverkosta keväällä. Sähkö tuotetaan auringolla ja aggregaatilla.
Pihalla oleva Tesla-sähköauto, hauska, katollinen sähkömopo sekä piharakennuksen katolla kiiltävät aurinkopaneelit kertovat isännän viehtymyksestä sähkötekniikkaan. Talo rakennettiin vuonna 2011 nelihenkisen perheen kodiksi. Lämmitysmuotona on öljylämmitys ja tukena ilmalämpöpumppu.

Quote– Investoinnille on kertynyt hintaa noin 30 000 euroa. Ratkaisut ovat monessa kohtaa uniikkeja, eikä vastaavia löydy. Takaisinmaksuajaksi ei riitä yksi ihmisikä, mutta tekniikka on mielenkiintoista ja uusien ratkaisujen kehittäminen ja löytäminen palkitsee. Seuraavaksi öljylämmityksen voisi korvata maalämmöllä, suunnittelee Heinonen.

Aggregaattikin noin vahvassa uskossa toiminee pyhällä hengellä tai edes samasta kanisterista kuin öljylämmityskin?

Siis varakkaan harrastelijan touhuilu-puuhastelua. Varmasti kauhean mielenkiintoista, mutta itse harrastan mieluusti toisenlaisia polttomoottorisidonnaisia kauheuksia, kuten moottoripyöräilyä.
Onhan hän saanut autoilun  bensan/dieselin kulutuksenkin 0:aan ostamalla Teslan ;D, valtavaa säästöä pikkupanostuksella.

https://energiaa.pks.fi/talo-irti-sahkoverkosta/

Ise tonkimalla löytyikin muuten pikaiset speksit näille halvoille vaihtoehtoisille sähköntuottomasiinoille. 20 kw aggregaatti kustantaisi vaikkapa 12 000€, kuluttaisi sen 100L/vrk(pakkaspäivä) , tosin voisi käyttää polttoöljyä(halvempaa).
Sitten voisi halutessaan tempaista puuvartisella kirveellä carunan kaapelit poikki ja alkaa omavaraiseksi 8)

Totti

Kaipaisin kylmiä lukuja oman sähköntuotannon aloittamisesta. Olen aivan tietoinen sähkölaskussa olevista luvuista eivätkä ne minua kiinnosta. Laitteisto asennuskuluineen -kiitos!

Ei noin epätarkkaan kysymykseen pysty vastaamaan. Se on sama kun soittaisit automyyjälle ja kysyisit mitä auto maksaa. Mikä auto, mikä koko, mikä merkki, mihin tarpeeseen, mikä budjettisi on .... ?

Jos nyt kuitenkin annan jotain vinkkiä niin oma sähkötuotanto tarkoittaa käytännössä aurinkopaneeleja. Niitähän asennetaan joka päivä omakotitalojen katoille monen firman toimesta ja on siis se millä maallikko yleensä alentaa sähkölaskunsa.

Sähköpaneeleja laitetaan tyypillisesti talon katolle 3-10 kW nimellisteholle. Yksi paneeli on noin 300 W eli puhutaan 10-30 paneelista (vajaa 2 neliötä kappale). Katon koko aurinkosuuntaan ja budjetti ratkaisee miten paljon paneeleja voi laittaa. Yhden paneelin hinta on 150-200 euroa.

Hinta asennettuna koko järjestelmälle on jotain 6000 - 12 000 euron luokkaa edellä mainituille teholuokille. Asennus sisältää aurinkopaneelit, kattokiskot helyineen, johdotuksen ja invertterin (eli "verkkosovitin", asianmukainen invertteri maksaa alk. 1500 euroa). Karkeasti ottaen työn määrä on puolet asennetun järjestelmän hinnasta. Asennus kestää yleensä päivän.

Firmoja jotka asentavat näitä on vaikka kuinka paljon. Löydät ne nettihaulla ja sinun pitää pyytää tarjous.

Jos halua jotain muuta järjestelmää kun aurinkopaneeleja katolle, niin silloin pitäisi tarkemmin tietää mitkä on tarpeet ja millä rahalla ollaan liikkeessä.

Käytännössä tarjonta on maallikolle rajallinen, mitä tulee oman sähkön tuotantoon koska esim. tuulisähkö, jolla olisi joku merkitys sähkölaskuun, edellyttää lupia mastojen pystyttämiseen jne. ja hinta karkaa ties minne. Erinäiset poltoaineella toimivat generaattorit jne. on sitten ihan eri tarina ja hyöty on kyseenalainen.

Sanoisin, että nykyisillä sähkön hinnoilla tuskin kuitenkaan kannattaa sijoittaa enemmän kun 15 000 euroa omaan sähköntuotantoon oli laitos mikä tahansa. Toki sähkön hinta voi nousta lähivuosina, jolloin suurempikin kertasijoitus voisi olla kannattava.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Linkster

Quote from: Totti on 02.12.2021, 12:49:23
Kaipaisin kylmiä lukuja oman sähköntuotannon aloittamisesta. Olen aivan tietoinen sähkölaskussa olevista luvuista eivätkä ne minua kiinnosta. Laitteisto asennuskuluineen -kiitos!

Ei noin epätarkkaan kysymykseen pysty vastaamaan. Se on sama kun soittaisit automyyjälle ja kysyisit mitä auto maksaa. Mikä auto, mikä koko, mikä merkki, mihin tarpeeseen, mikä budjettisi on .... ?

Jos nyt kuitenkin annan jotain vinkkiä niin oma sähkötuotanto tarkoittaa käytännössä aurinkopaneeleja. Niitähän asennetaan joka päivä omakotitalojen katoille monen firman toimesta ja on siis se millä maallikko yleensä alentaa sähkölaskunsa.

Sähköpaneeleja laitetaan tyypillisesti talon katolle 3-10 kW nimellisteholle. Yksi paneeli on noin 300 W eli puhutaan 10-30 paneelista (vajaa 2 neliötä kappale). Katon koko aurinkosuuntaan ja budjetti ratkaisee miten paljon paneeleja voi laittaa. Yhden paneelin hinta on 150-200 euroa.

Hinta asennettuna koko järjestelmälle on jotain 6000 - 12 000 euron luokkaa edellä mainituille teholuokille. Asennus sisältää aurinkopaneelit, kattokiskot helyineen, johdotuksen ja invertterin (eli "verkkosovitin", asianmukainen invertteri maksaa alk. 1500 euroa). Karkeasti ottaen työn määrä on puolet asennetun järjestelmän hinnasta. Asennus kestää yleensä päivän.

Firmoja jotka asentavat näitä on vaikka kuinka paljon. Löydät ne nettihaulla ja sinun pitää pyytää tarjous.

Jos halua jotain muuta järjestelmää kun aurinkopaneeleja katolle, niin silloin pitäisi tarkemmin tietää mitkä on tarpeet ja millä rahalla ollaan liikkeessä.

Käytännössä tarjonta on maallikolle rajallinen, mitä tulee oman sähkön tuotantoon koska esim. tuulisähkö, jolla olisi joku merkitys sähkölaskuun, edellyttää lupia mastojen pystyttämiseen jne. ja hinta karkaa ties minne. Erinäiset poltoaineella toimivat generaattorit jne. on sitten ihan eri tarina ja hyöty on kyseenalainen.

Sanoisin, että nykyisillä sähkön hinnoilla tuskin kuitenkaan kannattaa sijoittaa enemmän kun 15 000 euroa omaan sähköntuotantoon oli laitos mikä tahansa. Toki sähkön hinta voi nousta lähivuosina, jolloin suurempikin kertasijoitus voisi olla kannattava.

Kyllä siihen pystyy vastaamaan jos oikeasti on asiasta tietoa, siksi nimim. insinörtiltä asiaa kysyinkin koska hän kertoi olevansa alan asiantuntija.
Jos Totti luit kirjoittamiani tekstejä yhtään, lienet huomannut että kirjoitin aivan samoin jo aiemmin kuin sinäkin tuossa  vastauksessasi. Kerroin myös taloni pinta-alan ja vuotuisen sähkönkulutuksenkin.
Ainoa ilkeä tarkoitukseni oli saada nämä "selvän säästön" miehet laittamaan lukuja paperille ja osoittamaan yhtälönsä toimivuus.
Toistaiseksi siihen ei ole vielä kukaan pystynyt kovasta uhosta huolimatta.

Golimar

Yksi huijarifirma pelistä pois.

X

Energia 247 keskeyttää sähköntoimituksen asiakkaille, koska yhtiö ei pysty taloudellisten vaikeuksien vuoksi jatkamaan sähkönhankintaa.

Energia 247 on sopinut Lumo Energia Oy:n kanssa, että osa yhtiön asiakkaista ja sähkösopimuksista siirtyy Lumo Energialle. Myyjät ilmoittavat sopimuksen siirrosta niille asiakkaille, joita siirto koskee. Muiden asiakkaiden sähkösopimukset päättyvät.

Energia 247 on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden sähkösopimus on päättymässä.

Koska asiakkaiden sähkönmyyntisopimukset päättyvät myyjästä johtuvasta syystä, verkkoyhtiöt huolehtivat sähköntoimituksen jatkamisesta väliaikaisesti. Verkkoyhtiöt lähettävät asiakkaille erillisen ilmoituksen ja toimintaohjeet.

X

https://www.verkkouutiset.fi/energia-247-keskeyttaa-sahkontoimituksen/#2a2ed954

https://www.finder.fi/Energiapalvelut+energian+tuotanto/Energia+247+Oy/Helsinki/yhteystiedot/2926416

Uudet ja uudelleen nimetyt sähkön halpakauppiaat tulevat taas – "Suomi on pohjoismaista kaikkein herkullisin markkina"

Sähkökaupan vapautuksen lieveilmiöinä Suomeen syntyi viime vuosikymmeneltä alkaen sähkökauppiaita, jotka työllistivät kyseenalaisilla kauppatavoillaan etenkin puhelinmyynnissä kuluttajaviranomaisia ja markkinaoikeutta.

Suomeen on syntynyt parin viime vuoden aikana uusia sähkökauppiaita, joita ei pelota sähkön kuluttajakaupan ryvettynyt maine. Näitä ovat esimerkiksi Lumo, Vihreä Älyenergia ja Energia 247. Näiden lisäksi vanhoja sähkökauppiaita esiintyy Energiaviraston sähkönhinta.fi-vertailuissa uusilla nimillä. Uudet ja uudelleen nimetyt sähkökauppiaat ovat useissa tuotteissa edullisimpien joukossa, tosin kaksivuotisissa määräaikaisissa sopimuksissa kärjessä ovat perinteiset Fortum ja Helen.

Lue koko juttu
Kokeile kuukausi hintaan 1 €.
Tämä sisältö on vain Talouselämän tilaajille. Tilaa digitaalinen Talouselämä, niin voit lukea uutisia ilman rajoituksia. Saat käyttöösi myös Talouselämän näköislehdet ja Yrityskaupat-tietokannan. Tilaa nyt 1. kuukausi hintaan 1 €.

https://www.talouselama.fi/uutiset/uudet-ja-uudelleen-nimetyt-sahkon-halpakauppiaat-tulevat-taas-suomi-on-pohjoismaista-kaikkein-herkullisin-markkina/f2c57a42-091d-38ef-917c-fdfd0b6f1d34

insinörtti

Quote from: Linkster on 02.12.2021, 12:59:54

Kyllä siihen pystyy vastaamaan jos oikeasti on asiasta tietoa, siksi nimim. insinörtiltä asiaa kysyinkin koska hän kertoi olevansa alan asiantuntija.
Jos Totti luit kirjoittamiani tekstejä yhtään, lienet huomannut että kirjoitin aivan samoin jo aiemmin kuin sinäkin tuossa  vastauksessasi. Kerroin myös taloni pinta-alan ja vuotuisen sähkönkulutuksenkin.
Ainoa ilkeä tarkoitukseni oli saada nämä "selvän säästön" miehet laittamaan lukuja paperille ja osoittamaan yhtälönsä toimivuus.
Toistaiseksi siihen ei ole vielä kukaan pystynyt kovasta uhosta huolimatta.

Ilmoitit tarvitsemasi aggregaatin kuluttavan 3000 litraa dieseliä kuukaudessa. Hinnan saat selville, kun tilaat polttoaineet. Sen perusteella sitten voit yrittää päätellä, kannattaako vai ei.

Minun kohdallani, kuten olen moneen kertaan todennut, maksetut laskut jaettuna verkosta ostettujen kWh määrällä ovat jo usein tuottaneet yli 50c/kWh keskihintoja. Vaikka tuottaisin sähkön kalleimmalla mahdollisella menetelmällä (pö-agre) hinta jäisi reilusti tuon alle etenkin, kun pystyn hyödyntämään myös lämmön.
Mikä siis johtaa ajatukseen, että itse tuotettu sähkö olisi tässä tapauksessa kalliimpaa kuin verkkosähkö, kun se ei ole kalliimpaa edes pahimpana mahdollisena aikana eli keskitalvella?
Ainoa todellinen ongelma, kuten on moneen kertaan todettu, on tässä tapauksessa sähkön varastointi. Jos siihen löytyy järkevän hintainen ja järkevän syklimäärän kestävä ratkaisu, ongelma poistuu.

Totti

Quote from: Linkster on 02.12.2021, 12:59:54
Quote from: Totti on 02.12.2021, 12:49:23

QuoteJos Totti luit kirjoittamiani tekstejä yhtään, lienet huomannut että kirjoitin aivan samoin jo aiemmin kuin sinäkin tuossa  vastauksessasi. Kerroin myös taloni pinta-alan ja vuotuisen sähkönkulutuksenkin.

Vastasin kysymyksesi tuossa yllä. En huomannut, mitään speksejä talostasi tms. En lukenut koko ketjua läpi selvittääkseni tarpeesi.

QuoteAinoa ilkeä tarkoitukseni oli saada nämä "selvän säästön" miehet laittamaan lukuja paperille ja osoittamaan yhtälönsä toimivuus. Toistaiseksi siihen ei ole vielä kukaan pystynyt kovasta uhosta huolimatta.

Jos haluat tarkkoja lukuja, olet ihan väärässä paikassa kysymässä. Sinun kannattaa pyytää tarjous, niiltä yrityksiltä, joita toimittaa järjestelmiä niin voit arvioida kannattavuuden.

"Selvää säästöä" sähkölaskuun on mahdollinen, mutta realiteetti on, että mahdollisuudet rajoittuvat käytännössä juuri noihin aurinkopaneeleihin. Niillä saa sähkölaskun kohtalaisen helposti pienennettyä mutta ei tietenkään nolliin.

Talvella säästöä ei tule juuri lainkaan, mutta jos kesällä myy ylimääräsähkön verkkoyhtiölle, saa alennusta tulevissa laskuissa. Näppituntumalta aurinkojärjestelmällä saa realistisesti ehkä 15-30% alennuksen sähkölaskuun vuositasolla eli "selvää säästöä", mutta toki kaikki riippuu olosuhteista.

Kaikki muu kun aurinkopaneelit katolle tuuppaa menemään hifistelyn puolelle eli silloin rakennetaan kalliita energiajärjestelmiä enemmän mielenkiinnon eikä käytännön takia.

Esimerkiksi juttusi, jossa joku irrotti talonsa verkosta kokonaan ja turvautui aurinkosähköön ja generaattoriin on täysin epärealistinen vaihtoehto tavalliselle kuluttajalle. Se maksaa paljon, vaati runsaasti monimutkaisia järjestelmiä, joita pitää seuraa ja ylläpitää ja takaisinmaksuaika on jopa ikuinen.

Pitkään kokemukseen perustuen sanoisin, että tavallisen kuluttajan ei juurikaan kannata harkita muuta kun talon harkittu (!) eristäminen ja lisäksi aurinkopaneeleja katolle alentamaan sähkölaskua. Ne ovat ehdottomasti kaksi helpointa ja kustannustehokainta tapaa alentaa ostettua energian kulutusta.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

JoKaGO

Quote from: Rauno Murju on 01.12.2021, 01:24:32
^ Jokaiselle palstalle näyttää löytyvän näitä patterilelujen halvoilla kilometreillä ja kiinteillä sähkönhinnoilla keulivia mutta katsotaan nyt ensin mikä se hinta on määräaikaisen päätyttyä. Samoin latauslaitteiden ja patterilaatikoiden todelliset kustannukset, huoltohinnat ja vaihtoarvot jäävät nähtäväksi.

No, minun tapauksessa, maksan autopaikasta reilut 26 egee kuussa*. Hintaan sisältyy lämmitystolppa, jota voi nykyään käskeä appilla. Siitä lataan patterilelu-hybridiäni 2-3 tuntia vuorokaudessa kesät-talvet, jolla pääsen vartin pituisen työmatkani noin Tampereen keskusta-alueella. Ja takaisin. Nyt pakkasilla bensakone kylläkin hyrisee pari minuuttia, ilmeisesti lämmön tuottamiseen ettei lasit huurru.

Juhannuksen jälkeen olen tankannut bensaa neljä kertaa, noin 70 euron tankkauksia ja ajokilometrejä noin 7000. Bensaa mennyt alle 3 litraa / 100 km auton oman näytön mukaan (mutta totuus on siis vähän yli 3l/100km). Ainoat maantieajot osittain bensalla ovat kesäaikana mökilleni, jossa tietysti lataan akut (myös auton  ;D ) ja nuo kulut uppoavat mökin sähkölaskuun.

Yksityis-leasing kattaa myös huolto- ja korjauskulut autolleni ja mikäli noita ilmenee, niin saan tietysti ilmaisen sijaisauton. Yksi takaisinkutsu on (jo) ensimmäisen vuoden aikana tullut plus vuosihuolto.

Kun vielä entisen diesel-autoni yhden vuoden käyttömaksuilla ajan nyt yli kuusi vuotta (jos olisi niin pitkä soppari) eli leluni käyttömaksu on n.110 e/vuosi ja dieselillä se oli 700e/vuosi, niin en ole katunut dieselin vaihtoa hybridiin hetkeäkään, enkä sen leasingia. Huonoja kokemuksia on toki suvussa, kun on yritetty myydä uuden karheaa hybridiä. Ei kelpaa kenellekään.
Leasing on päivän sana, koska kohta myös sähkölelujen verotus eli käyttömaksut pompsahtavat, niin siitä pääsee eroon, ja jos sähköleluun tulee "iso vika", niin se menee leasing-sopimuksen vaatiman vakuutuksen maksettavaksi ja saat ilmaisen sijaisauton korjauksen ajaksi.

Sähkölelussani on myös tuhnu 2,5 litrainen bensakone, joka antaa mukavasti lisäpotkua, kun painaa "kaasu"petaalin lattiaa vasten  8)  Koko psk reilu 300 e/kk + 12000e vanhasta dieselistä.

*Hinta on sama vuonna 2022 kuin oli 2021 !!

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Tavan

Kuinkahan paljon aktiivisesti käytetty varaava takka tapaa laskea sähkö tai öljylaskua?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

JoKaGO

Quote from: Tavan on 02.12.2021, 20:59:26
Kuinkahan paljon aktiivisesti käytetty varaava takka tapaa laskea sähkö tai öljylaskua?

Jos poltat itse tekemiäsi klapeja eli kaadat omasta metsästäsi polttopuut, niin paaaaaljon! Suosittelen!

Jos olet osto-klapien varassa, niin vähemmän. Suosittelen silti!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Penan kaveri Eki

Ei löydy yleispätevää vastausta. Mutta yhdessä noin parin ja puolen sadan neliön "ok-talossa" menee kahteen varaavaan takkaan klapeja pari heittokuutiota (≈150€) kuukaudessa ja sähkölasku silloin noin 500 egee kuussa pienempi. Mutta töitä teettää.
"They were some bad people... I say hombres."

Pallopääkissa

Minkälainen homma olisi asentaa polttokattila joka sitten pyörittäisi turbiinia ja sitten sitä pitkin saisi taloon/pihan taloihin sähköä? Tuo kattila asennettaisiin joko pannuhuoneeeen tai rakentaisi pihalle erillisen tönön jonka sisällä olisi kattila ja turbiini ja sitten sieltä jaettaisiin sähkö pihapiirin taloihin? Tekniikasta jotain tietävät osaavat varmaan vastata.

Käytänmössä mitä tahansa palavaa voi polttaa: polttopuita ja muita puita, puupellettiä, risuja, puiden ja pensaiden lehtiä, palavia roskia, turvetta, kuivatettua paskaa...
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Mikke70

Quote from: Penan kaveri Eki on 02.12.2021, 21:15:53

Ei löydy yleispätevää vastausta. Mutta yhdessä noin parin ja puolen sadan neliön "ok-talossa" menee kahteen varaavaan takkaan klapeja pari heittokuutiota (≈150€) kuukaudessa ja sähkölasku silloin noin 500 egee kuussa pienempi. Mutta töitä teettää.

Karmea on talossa sähkönkulutus jos puita polttamalla sähkölasku tippuu 500 euroa :)
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

JoKaGO

Ja sähkölämmittäjät, muistakaa erityisesti säästää sähköä sammuttamalla turhat valot, varsinkin sähkösyöpöt hehkulamput  >:(

;)